500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kampiakselin takapään stefa kannattaa vaihtaa, kun kone irti laatikosta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: Ma 06.02.2023 11:21 Ilman muuta, kun kone muutenkin on irti.
Ruotsin forumilla tykätään että ei koska ei ole ongelmia kansien kanssa ja auto mennyt niin vähän..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Ma 06.02.2023 19:01 Kampiakselin takapään stefa kannattaa vaihtaa, kun kone irti laatikosta.
Kiitos vinkistä, sen vaihdan sitten myös :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nykäsin moottorin ja laatikon ulos sieltä ennenkuin vaimo tuli kotiin :D En jaksanut oottaa launtaihin :mrgreen:
Kuva
Paljonkohan tuo paketii painaa kun ei tuntunut niin kovin painavan tuntuselle..?
Kuva
Tämän jälkeen laitoin tuet moottorityynyjen alle ja vaihteiston kannakkeen alle ettei ole öljypohjien varassa..
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minusta myös kyllä kannattaa tehdä perille asti kun kone on nostettu pois. Paljon helpompi touhuilla sen kanssa. Vähintään venttiilivarren kumit vaihtaa mutta miksei ihan kannentiivisteetkin - onpa sitten moottori varmasti kunnossa seuraavat 30 vuotta. Ikä noissa tiivisteissä tulee vastaan, minusta ei kannattais ottaa riskiä ja jättää nyt vaihtamatta. Ja kun itse touhuilet niin mikäs siinä, aikaa vaan menee - ja kokemus karttuu. :thumbup: Saa sitten keskittyä R129:n muihin ominaisuuksiin kun autolla väistämättä ikä alkaa painaa, eikä tarvitse moottoritilassa könytä selkä väärässä. :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Onko muuten jotain erikoista mitä mun pitää ajatella kun irrotan vaihteiston moottorista? Miten se momentinmuunnin, onko se kiinni jotenkin vaihteistossa vai tipahtaako sieltä pois kun erottaa moottorista?
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Ma 06.02.2023 21:50 Onko muuten jotain erikoista mitä mun pitää ajatella kun irrotan vaihteiston moottorista? Miten se momentinmuunnin, onko se kiinni jotenkin vaihteistossa vai tipahtaako sieltä pois kun erottaa moottorista?
Sielä kai on alapuolella reikä josta turbiinin ja vetolevyn väliset pultit avataan. Olisi ollut helpompi aukaista ne autossa paikallaan ollessa alakatta kuin trukkilavaa vasten.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ti 07.02.2023 08:11
pasi84 kirjoitti: Ma 06.02.2023 21:50 Onko muuten jotain erikoista mitä mun pitää ajatella kun irrotan vaihteiston moottorista? Miten se momentinmuunnin, onko se kiinni jotenkin vaihteistossa vai tipahtaako sieltä pois kun erottaa moottorista?
Sielä kai on alapuolella reikä josta turbiinin ja vetolevyn väliset pultit avataan. Olisi ollut helpompi aukaista ne autossa paikallaan ollessa alakatta kuin trukkilavaa vasten.
Joo, no nostan tuolla nosturilla konetta ylös niin eiköhän se siitä 👌
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

DBFI kirjoitti: Ti 07.02.2023 08:27 Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
👌😃
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

DBFI kirjoitti: Ti 07.02.2023 08:27 Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Niijoo, voihan sitä nosturia käyttää toistamiseen... :D
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vetolevystä irti ja pidät vähän kallistettuna taakse sen koneen, katso että turbiini ei lähde lootasta ulos. Jos se tulee ulos n 5-10mm ja pääse pyörähtämään eikä huomaa niin takaisin laittaessa rikkoo pumpun jos ei pyöräytä ja paina sitä paikoilleen pumpun hahloihin.

Vedä tussimerkki tai jotain siihen vetolevyyn ja turbiiniin, menee samoihin reikiin takas. Ei välttämättä mitään väliä mutta varmuudeksi olen näin tehnyt.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ti 07.02.2023 10:52
DBFI kirjoitti: Ti 07.02.2023 08:27 Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Niijoo, voihan sitä nosturia käyttää toistamiseen... :D
Joo kun se on niin mukavaa :mrgreen: No ei tää momentti jäi kyllä mielestä pois ihan kokonaan ja tietenkin ois ollut helpompi tehä se kun moottori ja loota oli vielä paikallaan autossa..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Ti 07.02.2023 12:05 Vetolevystä irti ja pidät vähän kallistettuna taakse sen koneen, katso että turbiini ei lähde lootasta ulos. Jos se tulee ulos n 5-10mm ja pääse pyörähtämään eikä huomaa niin takaisin laittaessa rikkoo pumpun jos ei pyöräytä ja paina sitä paikoilleen pumpun hahloihin.

Vedä tussimerkki tai jotain siihen vetolevyyn ja turbiiniin, menee samoihin reikiin takas. Ei välttämättä mitään väliä mutta varmuudeksi olen näin tehnyt.
Ahaa elikkä sen takia kone vähän taaksepäin kallistuksessa ettei turbiini lähtis lootasta ulos?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jees
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Ti 07.02.2023 21:33Jees
Kiitos :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin,nyt on vaihteisto irti moottorista..
Kuva
Vaihteisto. Lukitsin momentinmuuntajan pannalla vaan kiinni.
Kuva

Seuraava homma on laittaa moottoripukin kiinnike tuohon että saa tuon nosturin pois tallista kun vie paljon tilaa. Sen jälkeen kun moottori on pukilla niin menen kameralla tuonne sylintereihin kattomaan että mille siellä näyttää ennenkuin päätän että lähteekö kannet irti vai ei.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Nopeaa toimintaa, mut talvi onkin siellä eteläruotsissa niin lyhyt.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Ke 08.02.2023 22:05 Nopeaa toimintaa, mut talvi onkin siellä eteläruotsissa niin lyhyt.
Kiitos☺️ Ois tää kiva saada ajoon kesäks..
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Missä päin ruotsia pasi puuhailee?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tenutähti kirjoitti: To 09.02.2023 08:51 Missä päin ruotsia pasi puuhailee?
Borås, länsi-ruotsissa 8)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on moottori telineessä.
Kuva
Seuraava homma on kattoa kameralla sylintereihin ja sitten päätellä että otanko kannet irti vai en.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt oon kattonut sylintereihin kameralla..Menee järjestyksessä sylinteri 1-8
Cylinder 1
Kuva
Cylinder 2
Kuva
Cylinder 3
Kuva
Cylinder 4
Kuva
Cylinder 5
Kuva
Cylinder 6
Kuva
Cylinder 7
Kuva
Cylinder 8
Kuva

Mielestäni näyttää hyvälle että en varmaan aukase konetta tuon enempää.. karstat saan polttaa pois ajamalla sitten :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Venttiilinosturit otin pois ettei tipu sieltä kun kääntelen moottoria..
Kuva
Tästä se sitten lähtee, öljypohja irti ja sitten koko alakerran kansi pois..
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sylinterit näyttää siistiltä, ei mitään syytä ottaa kansia pois jos ei halua katsoa venttiiliohjureita sitten ihan väkisin.
Ohjurikumit saa vaihdettua paineilmalla ja sopivalla puristimella yläkautta.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Pakoventtiilien tiivistepinnat näkisi mahdollisesti tähystinkameralla myös?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: La 11.02.2023 17:50 Sylinterit näyttää siistiltä, ei mitään syytä ottaa kansia pois jos ei halua katsoa venttiiliohjureita sitten ihan väkisin.
Ohjurikumit saa vaihdettua paineilmalla ja sopivalla puristimella yläkautta.
Joo, no saa olla nyt ihan noin.. Ajattelen että jos jotain vikaa ilmenee niin saan sitten rempata kannet myös.. haluaisin kesäks ajoon 😃
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: La 11.02.2023 18:21 Pakoventtiilien tiivistepinnat näkisi mahdollisesti tähystinkameralla myös?
Tai sitten otan ne sitten ku kansiin tulee ongelmia ensin 😃
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Juu, toki :)
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: La 11.02.2023 21:06Juu, toki :)
Ymmärrän ajatuksen kyllä, ajattelin kyllä ensin että oisin ottanut kannet irti ja remontoinut ne. Siksi halusin kattoa sylintereihin ensin, mutta ne näyttikin odotettua paremmalle niin tuntuu turhalle alkaa enemmän tutkimaan koska kyllä sitä jostain löytää jotain sitten lopulta mikä tekee että ajatus kansien irrottamisesta muuttuukin tekoon..

Kun auto kerran on tominut muuten hyvin niin ajattelin että en korjaa jotain joka toimii vielä.. Tyhmää tai ei, sitä voi tietenkin miettiä mutta jos sitten tulee kansiin ongelmia niin otan ne sitten kun ensin tulee ongelmaa :)
Vastaa Viestiin