500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Tuossahan aikaisemmin ehdotettiin, kasaamista uusilla ohjureilla ja vanhalla ketjulla, jos se ei ole liian venynyt tai muuten vaurioitunut?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

No nyt on sitten ketju,kiskot ja kiritstin tilattu. Tilasin täältä varaosaliikkeestä josta paljon olen ostellut osia, eli fyysisestä liikkeestä.. Ketjusarja on Febi, se Trucktec ei olisi käynyt tähän moottoriin.. Febin sarja liikkeestä ostettuna oli puolet halvempi kuin mersun omat osat.
Kohta laitan tilaukseen öljypumpun ketju,vesipumppu ym. O-renkaat tilasin mersun originaalit.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Oliko Febin sarja tällä numerolla?

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... i-bilstein
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Pe 17.02.2023 20:31 Oliko Febin sarja tällä numerolla?

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... i-bilstein
Ei ole koska tuossa on vaan 216 lenkkiä ja on vissiin uudempaan moottoriin. Mun tilaamassa sarjassa on 228 lenkkiä, eli ketju on vähän pitempi. Originaalinumerolla kun ettii ketjua niin tulee just tuo 228lenkkiä. Febin numeroa mulla ei ole koska liike tilas sen suoraan heidän maahantuottajalta. Mutta sen verran lukee heidän sivulla että ketjussa on 228 lenkkiä.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Ti 14.02.2023 22:00 ainut hankala on tuo ketjun liittäminen, en halua ostaa sitä prässityökalua vaan sen takia joka maksaa melkein 400euroa..
Onko se jokin ihan speciaali työkalu? M113:ssa olen niitannut ketjut ihan tavallisella ketjutyökalulla jonka oon lainannut paikalliselta moottoripyöräkerholta. 8)
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: La 18.02.2023 09:52
pasi84 kirjoitti: Ti 14.02.2023 22:00 ainut hankala on tuo ketjun liittäminen, en halua ostaa sitä prässityökalua vaan sen takia joka maksaa melkein 400euroa..
Onko se jokin ihan speciaali työkalu? M113:ssa olen niitannut ketjut ihan tavallisella ketjutyökalulla jonka oon lainannut paikalliselta moottoripyöräkerholta. 8)
On joo, tarkotettu vaan mb joihinkin moottorisarjoihin..
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pasi84 kirjoitti: La 18.02.2023 11:02
MouTine kirjoitti: La 18.02.2023 09:52
pasi84 kirjoitti: Ti 14.02.2023 22:00 ainut hankala on tuo ketjun liittäminen, en halua ostaa sitä prässityökalua vaan sen takia joka maksaa melkein 400euroa..
Onko se jokin ihan speciaali työkalu? M113:ssa olen niitannut ketjut ihan tavallisella ketjutyökalulla jonka oon lainannut paikalliselta moottoripyöräkerholta. 8)
On joo, tarkotettu vaan mb joihinkin moottorisarjoihin..
Eikös tuon voi käydä jossain pajalla niittaamassa ja laittaa siten paikalleen, kun on tuo koneen nokka kokonaan auki.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juhaoh kirjoitti: La 18.02.2023 12:55
pasi84 kirjoitti: La 18.02.2023 11:02
MouTine kirjoitti: La 18.02.2023 09:52
pasi84 kirjoitti: Ti 14.02.2023 22:00 ainut hankala on tuo ketjun liittäminen, en halua ostaa sitä prässityökalua vaan sen takia joka maksaa melkein 400euroa..
Onko se jokin ihan speciaali työkalu? M113:ssa olen niitannut ketjut ihan tavallisella ketjutyökalulla jonka oon lainannut paikalliselta moottoripyöräkerholta. 8)
On joo, tarkotettu vaan mb joihinkin moottorisarjoihin..
Eikös tuon voi käydä jossain pajalla niittaamassa ja laittaa siten paikalleen, kun on tuo koneen nokka kokonaan auki.
Ostamassa ketjusarjassa niin ketju on jo valmiiks liitetty :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Vähän touhunu osia odotellessa. Oli vielä hirveen likaset nuo kannet..
Kuva
Tulee paremmaks :thumbup:
Kuva
Huuhtelin lopuks kunnolla öljyllä..
Kuva
Otin myös ohjurien tapit irti, jenka on niissä m6x1.
Kuva
Onneks en enään käynnistänyt tätä ennenkuin avasin..
Kuva
Vähän osia poistettu, kaikki ohjurit menee vaihtoon..
Kuva
Ennen puhistusta.
Kuva
Puhistuksen jälkeen.
Kuva
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

pasi84 kirjoitti: La 11.02.2023 14:33 Venttiilinosturit otin pois ettei tipu sieltä kun kääntelen moottoria..
Aiemmin mainitsit etteivät venttiilinnostajat naputtaneet. Mutta kun kerran karstaa oli, itse putsaisin nostajat ennaltaehkäisevästi osia odotellessa. Se on melko suoraviivainen työ; netistä löytyy ohjeita.

Mukavastihan projektisi etenee!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: Su 19.02.2023 11:54
pasi84 kirjoitti: La 11.02.2023 14:33 Venttiilinosturit otin pois ettei tipu sieltä kun kääntelen moottoria..
Aiemmin mainitsit etteivät venttiilinnostajat naputtaneet. Mutta kun kerran karstaa oli, itse putsaisin nostajat ennaltaehkäisevästi osia odotellessa. Se on melko suoraviivainen työ; netistä löytyy ohjeita.

Mukavastihan projektisi etenee!
Kiitos ☺️ Kiitos vinkistä, putsaan nuo nostajat myös. En ollut ajatellut sitä itse mutta yhtä hyvä tehä nyt kun ovat irti👍
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hain ketjusarjan tänään ja sainkin paremman kuin mitä olin tilanut.. ketju olikin Iwis :clap:
Kuva
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno homma! Mielenkiintoista olisi tietää paljonko vanha ketju on uutta pitempi eli onko kulumaa merkittävästi. Oma hommansa noiden mittaamisessa kyllä on..
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JPM kirjoitti: Ke 22.02.2023 14:27 Hieno homma! Mielenkiintoista olisi tietää paljonko vanha ketju on uutta pitempi eli onko kulumaa merkittävästi. Oma hommansa noiden mittaamisessa kyllä on..
Niin :) Uus sinne vaan ja menoks :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli nyt tilattua uus jäähytin.. mersun orkkis ois maksanut noin 1000euroa ja niitä ei ollut just nyt edes saatavilla.. päädyin alumiinijäähyttimeen ebay kautta ja se tuli maksamaan alle 400euroa tuonnin kanssa.

https://www.ebay.com/itm/134329949973
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ollut vähän hiljasta tällä projektilla, ollut paljon muutakin tekemistä mutta nyt olen käynnissä taas. Tänään on tarkotus puhistaa venttiilinostajat ja aloitin jo eilen, vähän karstaa sielläkin on ja en saa niitä varmaan ihan puhtaaksi mutta putsaan niin hyvin kun pystyn ja paineilmalla kokeilen että kanava ei ole tukossa, kuvia tulee :wink:

Eilen tuli uus jäähytin ja pakkohan sitä oli kokeilla paikalleen :D
Kuva
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Vaikuttaako syyläri hyvältä?

Olen miettinyt tuollaisen hommaamista SL:ään jossain välissä. Uusia orkkiksia kun ei enää tehdä, ja jos löytyy jostain niin maksavat tonnin verran.

Offtopic: 500:n syyläri kuulemma sopii 600:een kun vaihtaa toisen vaihteistojäähylinjan (600:ssa molemmat banjolla, 500:ssa vain toinen) ja askartelee 500:n ja 600:n yläletkuista sopivan yhdistelmän.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juusmo kirjoitti: La 04.03.2023 12:05 Vaikuttaako syyläri hyvältä?

Olen miettinyt tuollaisen hommaamista SL:ään jossain välissä. Uusia orkkiksia kun ei enää tehdä, ja jos löytyy jostain niin maksavat tonnin verran.

Offtopic: 500:n syyläri kuulemma sopii 600:een kun vaihtaa toisen vaihteistojäähylinjan (600:ssa molemmat banjolla, 500:ssa vain toinen) ja askartelee 500:n ja 600:n yläletkuista sopivan yhdistelmän.
Vaikuttaa hyvälle, hitsit on hyvin tehty myös👌
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Taitaa mennä kaikki hydraulinosturit uusintaan.. jotkut tapit on niin jumissa kammarissa että ei lähe ulos ja näänn että niissä on nokea sisällä jota tulee välillä mustina palasina ulos..
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Kokeileppa Kent One Shot liuotinainetta, on tehokkainta karstanpoistoainetta jota olen koskaan käyttänyt.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

masa11 kirjoitti: Su 05.03.2023 10:39 Kokeileppa Kent One Shot liuotinainetta, on tehokkainta karstanpoistoainetta jota olen koskaan käyttänyt.
Se ei varmaan auta siihen että saan auki nuo nosturit? Se on isoin ongelma just nyt. Ja jos en saa auki niitä että voin kunnolla puhistaa niin en laita niitä takasin autoon..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuossa näkee että siellä on karstaa nostureissa, tuo on vaan murto-osa mitä sieltä on tullut. Onko kenelläkään vinkkiä miten saan auki nuo mitkä ei lähe auki vaikka olen keittänyt vettä ja siihen laittanut ultraäänipesuainetta ja käyttänyt ultraäänipesussa.. ei lähe kuitenkaan tapit irti vaikka miten niitä hakkailee..
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Uskaltaako ostaa Ridex venttiilinosturit? Ne on melkein puolet halvempia kuin Ina.. Näitä kun on 32kpl niin tekee aika paljon rahassa mitä halvemmalla saa..
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Joissain ohjeissa tappeja vedetään kyllä irti pihdeilläkin hakkaamisen sijaan...

Kun kertomasi mukaan venttiilit eivät naputtaneet, tuntuu aika hintavalta panostukselta vaihtaa toimivat nostajat.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja maukku »

[/quote]Hyvä tiivisteaine tuohon väliin kiinnostaa kyllä minuakin, kirjoittele tänne jahka löydät sellaisen.
[/quote]

Mersulla on oma silikoni, jota käytetään paikoissa, joissa ei ole tiivistettä välissä. Muodostaa kumimaisen, vahvan ja täyttävän liitoksen. Jostain luin, että samaa kuin Locktite 5970, jota olen käyttänyt.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja maukku »

MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: Su 05.03.2023 18:36 Joissain ohjeissa tappeja vedetään kyllä irti pihdeilläkin hakkaamisen sijaan...

Kun kertomasi mukaan venttiilit eivät naputtaneet, tuntuu aika hintavalta panostukselta vaihtaa toimivat nostajat.
Niinhän se on hintava.. mutta nyt kun näkee miten likaiset ne on niin en halua niitä ainakaan tuoltaansa laittaa takasin.. vaikka on toiminut aikasemmin niin tuolla karstamäärällä ei kauan toimi enään, ja sitä karstaa kun varmasti irtoaa vielä lisää niistä..

Tapit ei lähde irti edes pihdeillä..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

maukku kirjoitti: Su 05.03.2023 21:21
Hyvä tiivisteaine tuohon väliin kiinnostaa kyllä minuakin, kirjoittele tänne jahka löydät sellaisen.
[/quote]

Mersulla on oma silikoni, jota käytetään paikoissa, joissa ei ole tiivistettä välissä. Muodostaa kumimaisen, vahvan ja täyttävän liitoksen. Jostain luin, että samaa kuin Locktite 5970, jota olen käyttänyt.
[/quote]
Permatex supra copper olen ostanut tiivistemassaksi täältä saatujen vinkkien perusteella :)
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

masa11 kirjoitti: Su 05.03.2023 22:50 https://youtu.be/sIyI6zWWbiI
Just tuota olen kattonut eikä lähe noin irti millään eikä edes pihdeillä.
Vastaa Viestiin