500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Ma 23.01.2023 10:04 Jäähytintä ei saa tähän joten yritän korjata tämän nykyisen sillä Kentin korjaussarjalla..
Mikset kokeilisi kiinalaista täys'aluminista?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:31 Noniin, arvelinkin että oikeasti välys on paljon pienempi. 0,18mm kuulostaa normaalilta, mutta tarkista se korjausoppaasta.
0,3mm on korjausraja ☺️
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:37
pasi84 kirjoitti: Ma 23.01.2023 10:04 Jäähytintä ei saa tähän joten yritän korjata tämän nykyisen sillä Kentin korjaussarjalla..
Mikset kokeilisi kiinalaista täys'aluminista?
Sekin on vaihtoehto,en ole tilanut vielä mitään. Onko linkkiä?
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

pasi84 kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:43
MouTine kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:37
pasi84 kirjoitti: Ma 23.01.2023 10:04 Jäähytintä ei saa tähän joten yritän korjata tämän nykyisen sillä Kentin korjaussarjalla..
Mikset kokeilisi kiinalaista täys'aluminista?
Sekin on vaihtoehto,en ole tilanut vielä mitään. Onko linkkiä?
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 3&_sacat=0
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:45
pasi84 kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:43
MouTine kirjoitti: Pe 27.01.2023 07:37
pasi84 kirjoitti: Ma 23.01.2023 10:04 Jäähytintä ei saa tähän joten yritän korjata tämän nykyisen sillä Kentin korjaussarjalla..
Mikset kokeilisi kiinalaista täys'aluminista?
Sekin on vaihtoehto,en ole tilanut vielä mitään. Onko linkkiä?
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 3&_sacat=0
kiitos☺️
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se on muuten kummallista miten käsin joku välys tuntuu kamalalta.
Yhden kuulalaakeri ahtimen päittäistä koitin ja helvetti tää on aivan väljä. Kello päähän ja 0.2mm päittäistä. Kylmänä 0.15-0.29 oli väli missä pitäisi olla.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

MJPfin kirjoitti: Pe 27.01.2023 10:32 Se on muuten kummallista miten käsin joku välys tuntuu kamalalta.
Yhden kuulalaakeri ahtimen päittäistä koitin ja helvetti tää on aivan väljä. Kello päähän ja 0.2mm päittäistä. Kylmänä 0.15-0.29 oli väli missä pitäisi olla.
Se on se ääni. Moni elämys tehostuu, hyvässä ja huonossa, kun ääni on oikea.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Pe 27.01.2023 11:06
MJPfin kirjoitti: Pe 27.01.2023 10:32 Se on muuten kummallista miten käsin joku välys tuntuu kamalalta.
Yhden kuulalaakeri ahtimen päittäistä koitin ja helvetti tää on aivan väljä. Kello päähän ja 0.2mm päittäistä. Kylmänä 0.15-0.29 oli väli missä pitäisi olla.
Se on se ääni. Moni elämys tehostuu, hyvässä ja huonossa, kun ääni on oikea.
Just näin, ku sehän lonksuu siinä myös ku sitä vetelee ja työntää sisäänpäin :shock:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kampiakselin navan otin pois ulosvetäjällä:
Kuva
Tässä olen nyt, huomena jatkan :)
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Saa nähä saako tuota etummaista moottorin koppaa irti koska se on "puristuksessa" kannen ja öljypohjan välissä..
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Hatarasti muistelen, että öljypohjan puolella olisi kaksi pulttia?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: La 28.01.2023 22:40 Hatarasti muistelen, että öljypohjan puolella olisi kaksi pulttia?
Siellä niitä oli vissiin 8, kaikki näkyvissä. mutta koppa on kuitenkin puristuksessa..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: La 28.01.2023 22:40 Hatarasti muistelen, että öljypohjan puolella olisi kaksi pulttia?
Jaa nyt ymmärsin mitä tarkoitit😃 täytyy ottaa öljypohjaauki 😃En tiiä onnistuuko kuitenkaan kopan irrottaminen kannen ja öljypohjan raamin olevan paikallaan..
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Tarkoitin kuvan pultteja, ovathan kaikki varmasti irti?

Tässä myös WIS-ohje, jollei Sinulla se jo olekin: http://www.w124performance.com/service/ ... 1-2100.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: Su 29.01.2023 09:41 Tarkoitin kuvan pultteja, ovathan kaikki varmasti irti?

Tässä myös WIS-ohje, jollei Sinulla se jo olekin: http://www.w124performance.com/service/ ... 1-2100.pdf
Kiitos, joo ne on irti kaikki.. Ei lähe koppa irti muutakuin sen verran että rakoilee. Olen kokeillut vetovasaralla myös enkä uskalla enempää kokeilla. Otan autosta moottorin ja vaihteiston irti.. Täytyy öljypohjan isompi osakin irrottaa tuon wis ohjeen mukaan ja haluan tehä sen kunnolla että tulee varmasti tiiviiks sitten..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Aika pitkälle olen jo päässyt moottorinnostoa varten. Täytyy vielä jäähytysletkuja irrottaa moottorin takaa ja starttimoottorille sähköt.

Kuva
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

pasi84 kirjoitti: Su 29.01.2023 13:42 Kiitos, joo ne on irti kaikki.. Ei lähe koppa irti muutakuin sen verran että rakoilee. Olen kokeillut vetovasaralla myös enkä uskalla enempää kokeilla...
Kuulostaa perin oudolta. Öljypumppuko on poissa? Kuusiokoloruuvit nokka-akselien ketjupyörien etupuolelta ovat irti?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pasi84 kirjoitti: Su 29.01.2023 13:42 Kiitos, joo ne on irti kaikki.. Ei lähe koppa irti muutakuin sen verran että rakoilee. Olen kokeillut vetovasaralla myös enkä uskalla enempää kokeilla...
Niin, ja jos lähtee, niin eihän sen takaisinlaitto onnistu löysäämättä isoa öljypohjaa. Ja miten sen ja ketjukopan alapään tiivistys sitten.
Tämän takiahan ne vaihtaa yleensä vaan ne ylimmät laahaimet, jotka pystyy vaihtamaan yläkautta.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

juhaoh kirjoitti: Ma 30.01.2023 13:22 Niin, ja jos lähtee, niin eihän sen takaisinlaitto onnistu löysäämättä isoa öljypohjaa. Ja miten sen ja ketjukopan alapään tiivistys sitten.
Tämän takiahan ne vaihtaa yleensä vaan ne ylimmät laahaimet, jotka pystyy vaihtamaan yläkautta.
Niinpä. Lisäksi M119 alempien laahaimien särkyminen on varsin harvinaista, Pasin tapauksessakaan ei ole evidenssiä, että ne olisivat vaihtokunnossa 125 tkm kohdalla.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie vaihdatin reipas 10 vuotta sitten 450SL:n M117:een kaikki laahaimet+jakoketjun paikallisella Mersuvelholla. Syy oli se, että siitä oli jo kerran yksi ylälaahain hajonnut ja ketju hypännyt. Siinä rempassa ei oltu korjattu kuin tapahtuneet vauriot, ja kun auto oli muoveiltaan jo muutenkin koppura Amerikan paahteen takia...

Huoltomies katsoi parhaimmaksi nostaa koko koneen pois. Samalla myös vaihdettiin öljypumpun ketju ja kaikki mitä moottorista huomattiin siinä yhteydessä. Remppa kesti kaikkiaan yli 3 kuukautta ja hintalappu oli 4000€. :o Jälkeenpäin olen ajatellut että taisi olla vähän ylimitoitettu huolto mutta onpahan sillä nyt joka auton omistaa turvallisia maileja edessä... :lol:

Jos Ässästä joku kaunis päivä alaohjain katkeaa niin sitten se on sama ottaa kone pois ja tehdä täydellinen koneremontti muutenkin.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Wikke kirjoitti: Ma 30.01.2023 18:27 Huoltomies katsoi parhaimmaksi nostaa koko koneen pois. Samalla myös vaihdettiin öljypumpun ketju ja kaikki mitä moottorista huomattiin siinä yhteydessä. Remppa kesti kaikkiaan yli 3 kuukautta ja hintalappu oli 4000€. :o Jälkeenpäin olen ajatellut että taisi olla vähän ylimitoitettu huolto mutta onpahan sillä nyt joka auton omistaa turvallisia maileja edessä... :lol:
Teetin itse samoihin aikoihin 560 SECiin paikallisella Autofit pajalla ja samaa luokkaa oli hinnaltaan se remontti. Tehtiin nostamatta konetta pois autosta, purettiin vaan koko mosa kappaleiksi alakertaan asti. Siihen hintaan laitettiin kaikki ohjurit ja kannet plaanattiin sekä venttiilit vaihdettiin. Ketju ei siis ollut vielä hypännyt eikä kone muutenkaan ollut vielä kärsinyt, mutta yksi ohjuri oli katkennut ja ketjun vaihto sekä venttiiliremontti piti tehdä joka tapauksessa niin siksi ryhdyttiin siihen ohjuriremonttiin.

Nuo muoviset jakoketjun ohjurit ei käsittääkseni ole minkään tietyn moottorityypin tyyppivika, vaan sama "ominaisuus" on kaikissa moottoreissa missä sellaisia käytetään, että ne vanhuuttaan hapristuu ja katkeilee. Siis nimenomaan vuodet rikkoo niitä, ei kilometrit. Ja just katoin youtubesta videon tommosesta modernista AMG 6.3 mosasta jossa oli parikin ohjuria katkenneet ja öljypohjassa öljypumpun imu "tukossa" niistä irtonaisista ohjurin säpäleistä. Ei niin pahasti tukossa että olisi mosa hajonnut öljyn puutteeseen, mutta tukossa kuitenkin. Niitä katkenneita ketjun ohjureita ei huomannut moottoria käyttäessä mitenkään... LegitStreetCars kanavalta löytyy videosarja kyseisestä AMG mosasta.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja alvar »

Minä myös teetin paikallisella pajalla rapiat 10 v. sitten M116-moottorin kansiremontin. Maksoi töineen ja osineen enemmän, mitä tuossa edellä mainittiin. Ketju, kiristin ja kaikki muoviohjurit uusittiin, aika ne ohjurit tosiaankin haurastuttaa. Remontin kustannus ylitti reilusti auton arvon silloin :idea:

Kuulin, että M119-koneessa on alakerta käytännössä sama kuin M116/M117-koneissa. En tiedä enempää kuin kuulopuheet, mutta ajamalla ainakin vaikea saada alakertaa kulumaan. Nokka-akselit taas kulahtaa melko helposti (M116/M117), jos nuukailee huolloista tai jää tiedon puutteessa nokkien muoviset voiteluputket vaihtamatta. Jos ohjurin pala jää ketjun väliin ja jako hyppää, siitäkin pitäisi selvitä vaan kansiremontilla.

250 tkm on mainittu isolle remontille ajankohdaksi, tuntuisi pitävän paikkansa (M116/M117) tarve alkaa aika lailla siinä vaiheessa olla olemassa. Remontin jälkeenhän moottori kestää maailman tappiin, koska ei kai näillä satojatuhansia enää ajeta. Remontti ei ole loppujen lopuksi edes kallis paitsi siinä tapauksessa, jos ei ole tarpeeksi rahaa😀
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Halpaahan tämä isojenkin remppojen teettäminen näihin on. :lol: Kun nimittäin ajattelee että uudempiin autoihin pelkkä ajovaloumpion vaihto ja puhutaan jo nelinumeroisista summista... :roll: Iltahöpölehdessä oli just uutinen että EQC400 akkupaketin vaihto tehdasuuteen on vaivaiset 55k€ ja rapeat + työt. :crazy: Ei kannata mökkitiellä rymytä...
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kiitos kaikille vastauksista :clap: Mulla alkaa homma nyt olemaan moottorin nostoa vaille :) Ensi viikolla joskus nostan sen sieltä pois.
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se kävi sukkelaan, samalla sitten kannattaa kaikki stefat vaihtaa yms mitä tulee esille kun moottori pukissa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: To 02.02.2023 23:08 Se kävi sukkelaan, samalla sitten kannattaa kaikki stefat vaihtaa yms mitä tulee esille kun moottori pukissa.
Joo, kaikki vaihtoon mitä puran pois 👍
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hurjaa menoa. Täälä mennään jo pian onneksi toiseen suuntaan "kirsikkapoimijan" kanssa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Pe 03.02.2023 07:15 Hurjaa menoa. Täälä mennään jo pian onneksi toiseen suuntaan "kirsikkapoimijan" kanssa.
Kiitos,vaikka ite tykkään että menee hitaasti 😁
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Lauantaina ois tarkotus nostaa kone/laatikko pois tästä. Jätän varmaan kannet tarkastukseen kun kerran kone on irrallaan vai mitä tykkäätte?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ilman muuta, kun kone muutenkin on irti.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin