W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Asiallista, nythän se näyttääkin jo maastokelpoiselta.
Vitosen raksutus on mulavaa kuunneltavaa kun kaikki kunnossa. Siihen kun vielä laittaa kuormurin kärjet ja säätää niin saa mukavan raskaankaluston raksutuksen tyhjäkäynnille ja ylös voimaa paljon.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Oon aina ajatellut että tässä on sellainen pakettiauton tyhjäkäynti, ja sehän on ihan hauskan kuuloinen raksutus. Kuorma-auton tyhjäkäynti olisi sinänsä ihan hieno sekin (luulin että se on kutos-CDI:n yksinoikeus :P) Kiihdyttäessä ääni on aika laimea, mutta onhan siinä vähän jotain samaa kuin vanhassa kunnon Volvon vitoskoneessa. Vaikka kyllä Volvon bensavitonen yleisesti ottaen paljon kauniimmin laulaa kuin 270 CDI. Ainakin minun korvaani...
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Videotuotanto on pahasti jäljessä vieläkin... Mutta eipä se mitään, tässä tuota takapään tukivarsi- ym. jumppaa mitä aikaisemmin autoon tein:
https://www.youtube.com/watch?v=LnLz7YvPA54

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Videomateriaalia mersun takajarruremontista:
https://www.youtube.com/watch?v=pd4Oh9ivkjM

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tää on nyt ollu pääasiallisena talvikäyttiksenä, toistaiseksi ei mitään isompaa vikaa.

Kuva

Vasen takaovipahvi ei meinaa kestää matkassa mukana, pitäisi hommata siihen uudet nastat. Moottorin etupäästä kuuluu vikinää ainakin kylmänä, joku siellä apulaitteiden suunnilla alkaa antautua...

Kuva

Oikean etukulman pyyhkäisin kolmosautoni (Volvo 740) takapuskuriin, nyt siitä puuttuu pieni pala :o (Volvo selvisi tuosta vähemmällä).

Kuva

Kolmessa kuukaudessa kolmisen tuhatta kilometriä, keskikulutuksella 10.81 l/100km. Ei ole halpaa tällä ajo... Rahalle saa toki tietyn vastineen. Jotakin perushuoltoja - öljyjen ja suodattimien vaihtoja jne. - pitäisi alkaa miettiä. Apulaitejuttujen lisäksi.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tässäpä tällainen:
https://www.youtube.com/watch?v=72stTXUphVs

Videolla siis tuon pitkäksi venyneen remppatauon jälkeinen ensistartti viime joulukuulta. Ei ihmeempää draamaa, yllättäen lähti ihan normaalisti käyntiin...
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Editoin taas parikymmentä minuuttia 163:sen ruuvaamista:
https://www.youtube.com/watch?v=WnyCAL_89WA

Kuva

Videon tapahtumat:
- Katsellaan miltä jarrut ja jousitus näyttävät osien uusimisen jälkeen
- Kokeillaan 27 mm hylsyllä vieläkö moottori pyörii
- Ensimmäinen käynnistys 18 kuukauden seisonnan jälkeen (näkyy myös edellisessä videossani: https://www.youtube.com/watch?v=72stTXUphVs)
- Kasataan autoa:
- Flekti koteloineen
- Lasinpesunestesäiliö
- Piuhat ja liittimet keulassa mitkä olin ottanut pois tieltä
- Konehuoneen pääsähkökeskus
- Jarruputkien kiinnikkeet
- Sisälokasuojat
- Takapuskurin kuori
- Ajovalot listoineen
- Pyörien pesu, aluvanteiden vahaus
- Talvipyörät alle
- Napamutterien kiristys 36 mm hylsyllä (kiristysmomentti 490 Nm)
Avatar
Raissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 04.02.2019 17:57

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Raissi »

Itsellä oma möllykkä juuri samanlaisessa nokka maassa asennossa kuin sinulla lähtötilanteessa. Häätyy perehtyä tuohon keulan säätöön, jospa sitä saisi samanlaisen ryhdikkyyden omaankin.. :?
MB W163 270 CDI Final Edition 2005
MB W220 320 CDI 2004

Entiset
MB W220 320 CDI 2001
MB W203 200 CDI farkku 2005
MB W210 200 CDI 2001
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Raissi kirjoitti: To 20.04.2023 18:35 Itsellä oma möllykkä juuri samanlaisessa nokka maassa asennossa kuin sinulla lähtötilanteessa. Häätyy perehtyä tuohon keulan säätöön, jospa sitä saisi samanlaisen ryhdikkyyden omaankin.. :?
Juu, se säätö ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu. Itse en sitä siis ole tehnyt, mutta periaate on tiedossa - vääntösauvojen säätöpultit löytyvät sieltä keskeltä autoa missä sauvojen toinen pää on kiinni. En tiedä tarvitseeko vääntösauvan asentoa alatukivarressa muuttaa jos enemmän säätötarvetta - ehkä ei kuitenkaan, siinä on niin iso se porrastus (olisiko ollut kuusikulmainen pää sauvassa ja holkilla kiinnitys alatukivarteen).

Keulan nostaminen/säätö oli "tunnin työ" tai sen verran ainakin laskuttivat (70 euroa) paikallisessa Mekonomen-liikkeessä, teetin sen pyöränsuuntauksen yhteydessä.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tämä oli hetken tauolla, kun ajelin 124:lla. Otin nyt takaisin ajoon, sai kesärenkaat alle ja sen sellaista. Riihimäen keikan kävin heittämässä, muuten toimi hyvin mutta meinasi jättää sinne paikallisen Prisman parkkipaikalle. Ei sanonut mitään kun avaimesta käänsi. Vaihdekeppiä kokeilin P:ltä N:llä ja takaisin, jarrua painelin... Kummassakaan kepin asennossa ei edes yrittänyt pyörittää starttia. Olisikohan relevika taas... Sehän on nopea kokeilla, hanskalokerossa oli vielä pari uutta relettä varalla.

Eli k8 "Magnetschalter Starter" vaihtoon:
Kuva

...ja matka jatkui. Tää on kyllä harvinaisen kova syömään noita releitä - ei voi mihinkään lähteä ilman varareleitä hanskalokerossa. Tai, jos lainaa startille releen vaikka peilin lämmitykseltä tai muulta vähemmän tärkeältä toiminnolta niin pääsee sitä niinkin matkaa jatkamaan.

Tuollaisia tilasin viimeksi:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -111-hella

Pitänee kokeilla seuraavaksi vaikka Boschin versiota, jos olisivat vaikka kestävämpiä:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -300-bosch

Motonetistakin olen noita joskus ostanut, löytyy nimellä "mikrorele". Löytyy vastuksella, diodilla tai ilman kumpaakaan - pitäisi varmaan selvittää mikä tuonne oikeasti kuuluu... Ihan alkuun paikallaan taisi olla OEM-numerolla 0025421119 oleva, joka näyttäisi olevan vastuksen kera. No vastuksellinen oli tuo nyt hajonnut yksilökin ja täsmälleen samanlainen sinne tilallekin meni - tuo yllä mainittu Hellan tuote nimittäin.

Auton releluettelossa tuon kohdalla näyttäisi lukevan myös "Kl.50" (vai KI.50) - lienee viittaus DIN72552:een:
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

...eikä esim. ampeeriluku - eipä noita 50A-versiona taitaisi löytyäkään.

Positiivisena uutisena oli reissun kulutus, toki rekkavauhtia painelin enimmäkseen... Mutta kuitenkin, 8.77 litraa sataselle on aika hyvä jo mielestäni. Ainakin jos vertaa menneen talven työmatka-ajojeni lukemiin, joulukuulta huhtikuulle: 10.69 - 10.38 - 11.52 - 10.59 - 10.68 - 10.83 - 10.15 - 10.07.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Sain 124:sen haettua omaan pihaan, joten 163 pääsi taas tauolle. Sen kunniaksi editoin talvisen koeajo/katsastusvideon:

Kuva

https://www.youtube.com/watch?v=Nd-mWuZGZ3E

Videon tapahtumat:
- Ensimmäinen koeajo, ihan vaan omalla etupihalla
- Omien virheideni korjaus (vakaajatanko oli väärinpäin)
- Nopea pesu koneessa
- Katsastuksesta hylkäys - jarruvalot eivät toimineet
- Jarruvalojen releen vaihto (rele k6: MB OEM 002 542 11 19 / Hella 4RA 933.766-111 ~2.5€)
- Jälkinäyttö hyväksytysti
- Etupään nosto, pyöränsuuntaus (en tehnyt itse)
- Nelivedon mahtawuutta lumessa
Avatar
Raissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 04.02.2019 17:57

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Raissi »

dneproshin kirjoitti: Pe 21.04.2023 20:13
Raissi kirjoitti: To 20.04.2023 18:35 Itsellä oma möllykkä juuri samanlaisessa nokka maassa asennossa kuin sinulla lähtötilanteessa. Häätyy perehtyä tuohon keulan säätöön, jospa sitä saisi samanlaisen ryhdikkyyden omaankin.. :?
Juu, se säätö ei pitäisi olla mikään ameriikan temppu. Itse en sitä siis ole tehnyt, mutta periaate on tiedossa - vääntösauvojen säätöpultit löytyvät sieltä keskeltä autoa missä sauvojen toinen pää on kiinni. En tiedä tarvitseeko vääntösauvan asentoa alatukivarressa muuttaa jos enemmän säätötarvetta - ehkä ei kuitenkaan, siinä on niin iso se porrastus (olisiko ollut kuusikulmainen pää sauvassa ja holkilla kiinnitys alatukivarteen).

Keulan nostaminen/säätö oli "tunnin työ" tai sen verran ainakin laskuttivat (70 euroa) paikallisessa Mekonomen-liikkeessä, teetin sen pyöränsuuntauksen yhteydessä.
Kiitos, täytynee tutkia asiaa kun lomat alkaa ja nostaa ylöspäin. Edessä myös taka jousien vaihto ja ehkä eteenkin iskarit, siinähän ne menisi samaan konkurssiin. :lol:
MB W163 270 CDI Final Edition 2005
MB W220 320 CDI 2004

Entiset
MB W220 320 CDI 2001
MB W203 200 CDI farkku 2005
MB W210 200 CDI 2001
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Otin taas liikennekäyttöön ja kävin koeajelemassa, josko olisi jarrujen jumituksia tms. ilmaantunut seisonnan aikana. Eipä ollut, hyvältä vaikutti meno.

Perushuoltoa tein eilen ja tänään (mittarissa 315074):

Kuva

(Kuvassa operaation jätteet - vanhat osat ja uusien osien laatikot)

Ilmansuodatin Hengst E397L01 8e
PA-suodatin Bosch N4416 / 1 457 434 416 12e
Moottoriöljy Castrol Magnatec C3 5W-40 ~7 litraa 60e
Öljynsuodatin Bosch P7001 / 1 457 437 001 4e
YHT n. 85e

Edellisestä öljynvaihdosta olikin vierähtänyt 3 vuotta ja 17tkm... Polttoaine- ja ilmansuodattimella taas oli menty melkein 4 vuotta ja 31 tkm. No sentään auto seisoi tuossa välissä aika pitkän pätkän, lämpimässä tallissa vieläpä...

Ilmanputsarikotelon kansi on jotenkin vääntynyt, ei mene millään siististi kiinni:

Kuva

Putsarin tiiviste on onneksi paksu ja pehmeä, uskoisin että tiivistyy kyllä.

Öljyvuotoa olen jo pitkään ihmetellyt:

Kuva

Äkkiseltään näyttäisi että ainakin huohotin tihkuu, voikohan siitä tulla noinkin runsaasti (no miksi ei...):

Kuva

Kuva

Kuva

Myös koneen vasen kylki on kostea, lienee siellä oma vuotopaikkansa...
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Lisättäköön vielä raitisilmasuodattimen vaihto huoltopäiväkirjaan ja julistetaan näin perusvuosihuolto suoritetuksi. Kylläpä kerää paljon lehtiä ja neulasia ilmanoton kautta:

Kuva

Tarvittavat työkalut: Torx 20 ja hylsy 5,5mm. Liekö alkuperäiset ruuvit enää kun eivät ole edes samanlaisella kannalla...

Kuva

Taas oli vetänyt homeeseen, ilmastointia käytettäessä kenno tietty kosteana ja suodatin siinä ihan vieressä:

Kuva

Toki tuollakin takana se 4 vuotta ja 31 tkm - vuosittain ehkä syytä vaihtaa jatkossa... Selityksenä tälle laiminlyönnille toki se pitkä seisontajakso tässä välissä...

Hengst E1912LC eli sama kuin viimeksikin, mallia aktiivihiili ja hintaa n. 15 euroa.

Tankillakin kävin tänään, laskennallinen kulutus edellisen täytön jälkeen oli nyt 9.78 litraa.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tulipa pestyä auto, ensimmäistä kertaa silleen "oikeasti". Pari-kolme kertaa olen Bilt-Hamber Auto-Foamilla esipessyt ja kerran koneessa käyttänyt, mutta nyt siis ihan ekaa kertaa ihan omin käsin hinkkasin puhtaaksi. (Vastahan tämä on neljä vuotta ollut omistuksessa... Jatkossa jos koittaisi vähän tiheämmin...). On muuten eka autoni, jonka kattoa en yletä pesemään ilman koroketta :P

En tiedä oliko hyvä idea kuitenkaan, aivan kamala maalipinta sieltä paljastui:

Kuva

Kuva

Puskurit ja ovet halki, naarmuilla ja/tai ruosteessa...

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Pari kertaa tuli tässä kuussa tankattua ja laskettua kulutuslukemat: 9.78 ja 8.99. Nyt taas hetkeksi seisontaan, ajelen 124:lla.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvä niitä on pestä välillä, vaikka sitten paljastuu jotain naarmua yms, saapahan kaikki sonnat pois ja näyttää se puhtaana muutenkin kivemmalta aina.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Fussotin (tänäkin kesänä) talvivanteet. Ihan hyvässä kunnossa ovat kestäneet muutaman talven, vahaamisesta on lie ollut hyötyä.

Kuva

Kuva

Ajattelin että talven pahimmilla keleillä olisi kiva päästellä menemään vaikkapa tällä, joten jonkinlainen inspiraatio tuli tehdä talvea vasten joitakin huoltotoimenpiteitä.

Kuva

Nostin pukkien päälle ja pojan kanssa aloiteltiin purkamaan sisälokareita jne pois. Pesua ja ruostesuojausta ajattelin tehdä.

Välyksiä tutkin, en löytänyt mitään selkeitä... Tässähän oli sitä ohjauksen vaeltelua havaittavissa. Hammastanko joustaa jonkin verran, ehkä voisi kokeilla sen puslat vaihtaa... Ei ole vertailukohdetta niin vaikea sanoa paljonko siellä kuuluisi olla "pehmeyttä".
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Purettuna:

Kuva

Kuva

Jostakin tuonne rungon sisään tuota hiekkaa vaan ilmestyy:

Kuva

Helmat varmaankin pitäisi paikata:

Kuva

Kuva

Ilmeisesti ruostesuojaus on pohjamaalin varassa näissä tehtaan jäljiltä:

Kuva

Ovissakin pientä laittoa:

Kuva

Ja etusiivissä:

Kuva

Kuva
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Outs, onpa lähtenyt ruostumaan kiveniskuille ja kondenssikosteudelle altiit pellit kun ei ole suojamassaa ollenkaan pohjassa. Mutta nuo ruosteet ei ole kantavissa rakenteissa joten ne on kosmeettisia.

Helmat on suht helppo paikata migillä paikallaan. Lokasuojat ja oven joutuu paikkaamaan ja paikkamaalaamaan.

Sama homma edessa parin vuoden välein vähän eri paikoista vaan. Riippuu tietysti ajaako talvisin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ikävästi päässyt korruptio iskemään pelteihin. Alustan pesu muutamaan kertaan pahimpaan suola aikaan auttaa jonkun verran.
Itse olen käyttänyt kotelosuojavahaa pohjassa vanhemmissa kulkineissa. Se ei kuivu massan tavalla eikä siten pääse ruoste leviämään massan alla.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Se on tuo talviajo kyllä paha... Jollakin on pakko painella töihin vaikka kuinka olisi suolaa kylvetty, ja tämähän kun on muuten ominaisuuksiltaan paras talviautoni niin tulee sitten tietty tällä ajeltuakin kelissä kuin kelissä.

Enimmät kurat pesty pois:

Kuva

Takalyhtyjen alle meinasi jäädä tuollaiset ihan hyvän kokoiset kakut:

Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja karra »

dneproshin kirjoitti: Su 01.10.2023 21:41 Se on tuo talviajo kyllä paha... Jollakin on pakko painella töihin vaikka kuinka olisi suolaa kylvetty, ja tämähän kun on muuten ominaisuuksiltaan paras talviautoni niin tulee sitten tietty tällä ajeltuakin kelissä kuin kelissä.
Sama täällä. Emännän on lähdettävä talvella autolla oli keli mikä hyvänsä. Ja tuonne maantielle siis. Tällä budjetilla ML:ää parempaa ei löydy.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kokeillaan nyt jotakin... ML:n kiemurteluongelmaan siis. Pienestä oli kiinni, mutta ei mahtunut - hammastangon kuskin puoleiset puslat irti siis. Joutui ottamaan etuperän takapultin pois (sellainen puolen tunnin operaatio: hakkaa - kierrä - hakkaa - kierrä... Teräspultti alumiinikappaleen sisällä...):

Kuva

Puupalikka siis välissä, jotta etuperä pysyy pois haitoilta...

Kuva

Mutta sieltä ne löytyivät (prikkojen järjestyksellä on väliä, kuvassa juuri kuten kuuluu ollakin - vain vänkärin puolella prikat siis, ja eri paksuiset toki nekin...):

Kuva

Pitääpä laittaa uutta tilaukseen orkkisnumerolla:
https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... 1634630066

Irroittamissani puslissa oli numero 132481 ja kolmiologon tapainen (Lemförder?) - tuolla numerolla ei kyllä löydy googlesta mitään asiaan liittyvää.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

ML:n alustan siivoilua olen jatkanut aina kun on ollut aikaa ja keli on sallinut.

Rämisevät alumiinipellit pois:

Kuva

Alta löytyi jotain tuollaista villaa, lieneekö ääni/lämpöeristyksen takia...

Kuva

Ruostumaan oli alkanut tuon alta paikoin, joten revin pois.

Kuva

Helmakoteloissa lähinnä alaosassa lahoa, muuten enimmäkseen virheettömän näköistä:

Kuva

Vähän pahimpien paikkojen siistimistä:

Kuva

Vähensin päällekkäisiä peltejä:

Kuva

Mallailin ja leikkailin korjauspellit:

Kuva

Korjattavien kohtien ympäristöstä yritin siivota kotelosuojat pois, helpottaa hitsaamista...

Kuva

Tarkoitus hitsailla laput kiinni kunhan seuraavan kerran on kuivaa.
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Huohotinpurkin vaihto, siinä toivossa että vuotaisi vähemmän öljyä.

Kuva

Tuolta tilasin, hintaa tuli kolmisen kymppiä:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 10-metzger

Kyseessä siis sarja, joka sisältää tiivisteetkin. Sisältö:
- Huohotinpurkki/öljynerotin/"Venttiili, kampikammiotuuletus" Metzger 2385032
- Tiivisterengas Metzger (OEM A6119970645) =isompi
- Tiivisterengas Metzger (OEM A6119970545) =pienempi

Vanha mahdollisesti alkuperäinen, ainakin siinä oli MB osanumero (A 611 016 03 34):

Kuva

Kuva

Hitsaukset tehty:

Kuva

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Hidasta etenemistä tämän kanssa... Hitsatut kohdat sain maalattua sentään (CRC Galvacolor):

Kuva

Kuva

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Rapsutin enimmät irtoruosteet pois helmakoteloiden ulkopinnoista ja putsasin ne. Sitten "maalasin" ne Owatrol suojaöljyllä, jota ostin jokin aika sitten. Tällainen kokeiluluontoinen homma, pitääkö tuo aine ruosteen kurissa.

Kuva

Pysyi melko pitkään tahmeana, mutta parin päivän kuluttua kuivui lopulta suht kovan tuntuiseksi, lakkamaisen kiiltäväksi kalvoksi.

Kuva

Kuva

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Bilteman kotelosuoja-ainetta ruiskuteltu ja levitelty n. 6 purkillista. Helmakoteloiden ja rungon sisälle ja päällekin. Enimmät hiekat ja roskathan olin pessyt koteloiden ja rungon sisältä painepesurilla ja viemärinavausletkulla :)

Kuva

Kuva

Kuva

Helmakotelon sisältä kuva:

Kuva
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI 2005 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Toisaalla kyseltiin tuosta viemärinavausletkusta... Minulla on siis Lidlin tuote eli Parkside 102800 joka modattu sopimaan Bilteman painepesuriin:

Kuva

Menee 15 mm reiästä ja pituus (15 m) on autohommiin vähintäänkin riittävä :P
Vastaa Viestiin