juusmon W124 500E -92

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

SL:n porskuttaessa suorastaan typerryttävän luotettavasti (kop kop), tuli tehtyä sillä tavalla tymästi että sorruin täysin yllättäen autokuumeiluun ja se eskaloitui viissatkuksi, jonka olin mallina jo tavallaan kirjannut haavelistalta pois koska hinnat ovat jo jokseenkin karanneet. Kävi nyt kuitenkin näin.

Auto on foorumille tuttu, kyseessä nimittäin on yksilö jonka kanssa puuhasteluja Ville126 dokumentoi aikanaan ketjuunsa. Yksilössä kiehtoi uskomattoman tyylikkään ja erittäin siistin sisustan jälkeen kenties eniten juuri tuo dokumentoitu historia ja tieto siitä, että mm. kaikki alustan kuluvat osat on laitettu uusiksi muutama vuosi sitten. Myös viimeisimmän omistajan (foorumilainen hänkin, nimimerkki pema) aikana on tehty yhtä jos toista.
IMG_6932.jpeg
IMG_6925.jpeg
IMG_6998.jpeg
IMG_7026.jpeg
Vanhaan ja kilsoja n. 292 tuhatta nähneeseen autoon tietysti mahtuu jokunen epäkohta, mutta pohja on aika hyvä ja toivottavasti ei kovin kaukana museokelpoisuudesta, kun ikä vuodenvaihteessa tulee täyteen.

Ongelmista ikävin on kiusallinen käyntihäiriö jonka seurauksena auto alkaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla putputtaa vajailla ja sammuu silloin helposti. Kun vauhtiin pääsee, homma pelaa. Peman aikana on vaihdettu tätä metsästäessä yhtä ja toista; EZL, puolat, pyörijät, virranjakajan kannet, MAF, kampiakselin asentotunnistin (taaempi) ja nokan asentotunnistin nyt ainakin. Toisella ECUllakin kuulemma kokeiltu (en ole varma mistä boksista/bokseista on kyse, niitähän on liuta). Moottorin johtosarja on myös uusittu ja kaasuläppäkotelon sisäiset johdotukset on todettu ehjiksi.

Vika oli lopulta ratkennut ilmapumpun letkun vaihdon jälkeen, mutta jälkikäteen näyttää siltä että se oikeasti "korjaantui" kuivien ja lämpimien kesäkelien vuoksi, koska se palasi ja tapahtuu nyt käytännössä aina. Itse vaihdoin ensi töikseni virranjakajien pölysuojat O-renkaineen, jotka olivatkin täysin koppurat, mutta ei sekään auttanut. Starilla taannoin yritin tutkailla, mutta en löytänyt mitään ihmeellistä - en tosin ole vielä niin paljoa aikaa siihen käyttänyt, että voisin sanoa olevani umpikujassa.

Yksi kiinnostava johtolanka on, että kun moottorin edessä olevan 4-napaisen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin piuhan nyppäisee irti ja käynnistää, ongelma on tiessään. Tuolloin auto käynnistyy lämpimänä normaalia pidemmän sahauksen jälkeen ja vastaa kaasuun hitaammin, mutta tehot ovat tallella (kulkee hyvin moottoritielläkin) ja kone pysyy käynnissä myös pienillä kierroksilla. Tämä johtolanka saa minut ajattelemaan, että kyseessä tuskin on ainakaan sytytys- tai polttoainepuolen ongelma. Tuo kyseinenkin anturi on vaihdettu, kuulemma pariinkin otteeseen.

Oletukseni on, että auto menee jonkinlaiseen vikatilaan jolloin vian aiheuttaja, joku anturi varmaankin, jätetään huomioimatta. Eli minun järjelläni epäilys menisi jonkun anturin, sen ECU-yhteyden, tai ECUn suuntaan. Ohjausboksien kontaktit jo putsailin, ei mitään vaikutusta. Pitäisi ottaa boksit auki ja katsoa ettei ole mitään näkyviä vaurioita kondensaattoreissa tms. Villen aikana joku bokseista oli korjautettu humppaavan vakkarin korjaamiseksi. Vakkari humppaa edelleen (vai taas?) ja tulin kuulleeksi että sen korjanneen, nyt jo edesmenneen pajan työn jäljessä on ollut sanomista. Tiedä häntä, liittyisikö tämäkin.

Kokeilin myös vaihtaa Boschin resistorilliset tulpat Veholta ostettuihin vastuksettomiin Beruihin, koska vastuksiahan näissä ei alun perin kuulunut olla vaikka nykyään usein sellaisia tilalle tarjotaan. Ojasta allikkoon: niiden kanssa auto kävi ihan hetken ja sammui melkein heti.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, mutta seuraavaksi kun ehdin, ajattelin viettää laatuaikaa Starin kanssa, ja/tai vilkaista ohjausboksien sisään.

Toinen himpun verran ärsyttävä ongelma on, että joitain sisätilan valoja jää palamaan pysyvästi vaikka ovet ovat kiinni, valokatkaisija pois, avain pois virtalukosta ja auto lukossa. Näitä valoja ovat ainakin vaihteenvalitsimen valo, keskikonsolin katkaisijoiden taustavalot ja mittaristossa ulkolämpömittarin LCD-näytön taustavalo. Vaihdoin valokatkaisijan ja virtalukon pohjan ja tilanne ei muuttunut mihinkään. Jossain vaiheessa ongelma katosi vähäksi aikaa mutta palasi taas.

Hauska yksityiskohta muuten: Febinä myydyn virtalukon pohjan metallisesta kuoresta oli Mersun varaosanumero jynssätty pois, mikä on toki aika yleistä, mutta lisäksi sisällä liittimessä luki W Germany.
IMG_8006.jpeg
Sulakkeen 9 poistamalla valot sammuvat. Kyseisen sulakkeen takana ovat muistaakseni ainakin meikkipeilit, radio, lukuvalot, hätävilkut ja "relay comfort circuitry term. 86" tms. Viimeisin viittaa googlauksen perusteella mahdollisesti vasemman takapenkin alla olevaan ohjausboksiin joka ilmeisesti ajaa ainakin sähköikkunoita ja kattoluukkua. Sen irrotus ei vaikuttanut ongelmaan, eikä myöskään radion. Samalla kun otin takapenkin irti, löysin sen alta kytkemättömiä kaiutinjohtoja ja tulin miettineeksi josko äänentoiston kytkennöissä jossain päin autoa voisi kuitenkin olla jotain jännää. Radio ei muuten edes mene päälle kun avain ei ole virtalukossa, mutta kaiuttimista kuuluu jonkin aikaa vaimeaa kohinaa kun lukituksen avaa.
IMG_8008.jpeg
Nojoo, mitäs muuta? Onhan näitä jokunen:

- virtalukon ja vaihdevalitsimen keskinäinen lukitus ei toimi, eli valitsinta voi liikuttaa miten lystää ilman avainta ja avaimen saa irti riippumatta valitsimen asennosta
- kattoluukun kallistus toimii mutta liuku ei
- kuskin oven ovistoppari oli entinen. Kaupan päälle tuli tarvikemallinen uusi, mutta sekin on äänekäs. Alkuperäiset maksavat hunajaa (200+ euroa), mikähän tarvike on paras?
- pelkääjän ovitiiviste repsottaa, uusi on jo hankittu
- kuskin penkkiin selkänojan sivutuelle pitää vähän näyttää jossain välissä täyteainetta ja maalia
- Villen aikanaan asentama rosteriputkisto on omaan makuun vähän raju, ja oletan että myös museotarkastaja on samaa mieltä. Uusia italialaisen Imasafin valmistamia nimenomaan viissatkuun tarkoitettuja putkistoja edelleen suhteellisen järkevään hintaan, mikä lie laatu?
- ajovalojen etäisyydensäätörulla alkaa pihistä villisti jos sitä yrittää käyttää

ja varmaan jotain muuta pientä. Mutta jottei ihan pelkästään valitukseksi menisi, niin onpahan kyllä muikea auto ajaa. Vaikea olla hymyilemättä kun lyö moottoritielle lähtiessä lapun lattiaan. Olen ollut näkevinäni myös kanssa-autoilijoiden silmissä ihmetystä, että mitenkäs tuo vanha taksinromu nyt noin lähtee, ja kyllähän se kummasti lämmittää mieltä.

Käyntihäiriön poissaollessa auton tekniikka pelaa moitteettomasti. Koneen käynti on tasaista ja en usko että siinä on mekaanisesti yhtään mitään huolehdittavaa, vaihteisto vaihtaa jotakuinkin niin pehmeästi kuin tuollainen 722.3 voi, ja alusta on jämäkkä.

Harmi että talvi tulee niin äkkiä, mutta onpahan aikaa hoitaa ongelmat, varsinkin käyntihäiriö pois alta. Harmittaisi kertaluokkaa enemmän kesän kynnyksellä!
IMG_7970.jpeg
IMG_7967.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea uuden auton johdosta. Kerran ajanut tuota, se oli silloin Villeä edeltävällä omistajalla; Ahveniston radalla pääsin ajamaan. Siinä oli silloin jo joku pörinäputki!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

karra kirjoitti: Ke 09.11.2022 22:46 Onnea uuden auton johdosta. Kerran ajanut tuota, se oli silloin Villeä edeltävällä omistajalla; Ahveniston radalla pääsin ajamaan. Siinä oli silloin jo joku pörinäputki!
Kiitos. Joo, se oli kuitenkin eri putkisto silloin. Ville dokumentoi tämän vaihdon projektiketjussaan. Vanhassa oli myös törröttävät putkenpäät ja sen jäljiltä puskurissa on edelleen aukko, vaikka nykyinen on ulkoasultaan hillitty. Pörisee kuitenkin turhan paljon.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No nii, sehän on hieno. :thumbup: Edelleen.

Yksi sähköjuttu, joka näissä voi aiheuttaa ylläreitä, on takaluukun saranassa kiinni oleva kaapelinippu. Tarpeeksi monta kertaa kun avaa ja sulkee luukun, niin piuhat alkavat kulua rikki ja siellä tavaratilan valon tunnistimella on jatkuva jännite ja sen johtojen vieressä rekisterikilven valojen piuhat. Äkkiseltään veikkaisin, ettei se ole kyllä noihin päälle jääviin valoihin syyllinen, koska varmaan olisi muitakin oireita, mut voipa sen silti tarkistaa. Sekä kojelaudan valot että rekkarivalot kuitenkin kuuluu syttyä, kun parkit laitetaan päälle, että on niillä jotain yhteyttä jotain kautta.

En nyt malta olla kysymättä; missä päin maailmaa sijaitsi se paja, joka oli yrittänyt korjata vakkariboksia?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kyllä pörinää mailmaan mahtuu. Ja varsinkin näinä heikkoina vihreinä aikoina on oikein suotavaa antaa kasi'koneen murinaa. Hieno auto kaiken'kaikkiaan. Ja pikkukilvistä myös lussaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Onnittelut hankinnasta! Hieno peli!
Harmi kun näissä tuntuu järjestään olevan jotakin käyntiongelmaa. Se voi olla pienikin vika lopulta. Enkä poissulkisi bensapuoltakaan, pumput, linjat, jakaja jne. Tollasilla kun ajetaan niin vähän, että jämähtänyt bensakin voi tehdä mitä sattuu. Cossustahan lähes poistui kylmäkäynnistysongelma käyttämällä liqui molyn fuel injection cleaneria pari kertaa. Tuskin se nyt tässä kuutenkaan on syynä. Radion johdutus aiheuttaa kaikkea kummallista, ne piuhat kannattaa palauttaa alkuperäiseen muotoon liittimineen. Purkuautosta vaan puuttuvat ja juottaa kiinni/poistaa turhat. Tuo kontin johtosarja on ihan oikea ongelma, yhdessä coupessa teki valot mitä sattuu ja vaihdoin lopulta piuhat niin alkoi pelata. Myös painokytkimet ovista kannattaa tutkia. Ovistopparin otan aina mielummin oe:n purkuautosta. Apparin ovesta saa yleensä lähes uudenveroisen kuskin oveen. Kattoluukussa lienee mekanismi poikki tai vääntynyt, noita olen vaihtanut useita. Valojen säätörullan runko voi haljeta, tai kolminapainen letkuliitin olla irti tai jopa väärinpäin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensiksi; tämä malli ei ole minulle tuttu, allaolevat yleisesti 124:stä.
Yksi kiinnostava johtolanka on, että kun moottorin edessä olevan 4-napaisen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin piuhan nyppäisee irti ja käynnistää, ongelma on tiessään.
Jos anturi on samanlainen kuin M103:ssa niin pistoketta voi kääntää 90 astetta ja laittaa paikalleen, jos tämä muuttaa toimintaa erilaiseksi vika on anturissa. Tässä ei kuitenkaan lie kyse siitä kun anturikin on vaihdettu jo, useaankin kertaan.
Entäpä imuilman lämpötunnistin ja sen johdotus ? Ainakin pienemmissä bensakoneissa voi aiheuttaa vaikka ja mitä jos on viallinen.
Toinen himpun verran ärsyttävä ongelma on, että joitain sisätilan valoja jää palamaan pysyvästi vaikka ovet ovat kiinni, valokatkaisija pois, avain pois virtalukosta ja auto lukossa. Näitä valoja ovat ainakin vaihteenvalitsimen valo, keskikonsolin katkaisijoiden taustavalot ja mittaristossa ulkolämpömittarin LCD-näytön taustavalo.
Nämä taustavalot ovat mittariston takana mittaristossa kiinni olevan punaisen sulakkeen A2015460025 erikseen suojaamia. Keskittäisin siis tutkinnan aluksi sinne suuntaan, ellei mittaristossa itsessään pala taustavalot vian vuoksi; kyseinen sulake irti ja katsoo vieläkö ongelma jatkuu. Ellei, niin mittaristoa tutkimaan jne...
- kattoluukun kallistus toimii mutta liuku ei
Ottaen huomioon millaisesta autosta kyse; jos ilmenee että kattoluukun saranoita joutuu uusimaan, hanki alkuperäiset vaikka ovat julmetun kalliit. Halpojen tarvikeosien laatu on heikko, kokemusta on.

Onnea hankinnasta, on hieno auto :idea:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Uuuh! Hieno auto! Salainen unelma ollut pitkään mutta missä näitä kaikkea mahtuu säilömään?
Ja tällainen laite ansaitsee ehdottomasti olla mahdollisimman lähelle alkuperäinen, pakoputkistoa myöten!
Ne ketkä tietää, niin tietää jo ulkonäöstä…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja pazo »

M119 on kai yksi hyvämaineisimmista moottoreista. Sen käyntihäiriöiden tavallisin syy on virranjakajissa, jotka keräävät kosteutta. Ne olit jo tarkistanutkin. Koska moottorin johtosarja on vaihdettu ja lämpöanturilla on kuvaamasi vaikutus, itse varmistaisin vielä johdotuksen (ellei jo tarkistettu?). Lämpötilaliittimen B11/2 sisällä maajohdot 3 ja 4 on yhdistetty. Liitekuvan olen lainannut sivustolta W124 Performance.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Mukava kuulla että auto pääsi jälleen tekijän talliin. :thumbup: Tuo malli onkin tee-se-itse miehen auto, sillä 'pajat' eivät aina ymmärrä sen toimintaa.

Sytytystulpista; kannatan ehdottomasti vastuksettomia tulppia. Kunnossa oleva moottori käy tyhjäkäyntiä tasaisemmin (ilman ylimääräisä rytmihäiriöitä) niillä kuin vastuksien kanssa.

Jos tulppien vaihto vaikutti tuolla tavalla käyntiin, eikö se viittaa sähkövikaan sytytyspuolelle?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno hankinta ja seuraan mielenkiinnolla homman etenemistä. 500E on itsellänikin mielenkiinnon kohteena, toistaiseksi kuitenkin mennään köyhänmiehen versiolla.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja JPM »

juusmo kirjoitti: Ke 09.11.2022 22:30 Uusia italialaisen Imasafin valmistamia nimenomaan viissatkuun tarkoitettuja putkistoja edelleen suhteellisen järkevään hintaan, mikä lie laatu?
Mulla on toisessa merkissä ollut Imasaffin putkistoja jo pitempään ja kyllä ne on paikalleen menneet ilman isompaa äheltämistä. Monimutkaisissa putkistoissa kyllä vaikuttaa heti painuneet moottorin ja voimansiirron kumityynyt istuvuuteen. Samalla, kun putki vaihtuu sinne ehkä kannattaisi tehdä paikka ylimääräiselle happianturille seosmittaria varten niin käyntihäiriöiden selvittely olisi tuolta osin helpompaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kiitokset kaikille onnitteluista ja hyvistä vinkeistä! Johan tässä on melkoinen liuta uusia kulmia joita lähteä tutkimaan kunhan taas ehtii.
Efraim kirjoitti: To 10.11.2022 22:13 Jos tulppien vaihto vaikutti tuolla tavalla käyntiin, eikö se viittaa sähkövikaan sytytyspuolelle?
Tämä on ihan hyvä pointti ja itsekin olen pohtinut mikä tämän oikein selittäisi. Kovin ihmeellinen sytkävika ei luulisi olevan, kun auto käy niin hyvin ilman sitä lämpötila-anturia, mutta tiedä häntä. Voi myös olla että kunnollisen työkalun puutteessa ja kiireessä säädin kärkivälit päin helvettiä; sitä kun tuolla maailman foorumeilla suositellaan, että välin pitäisi olla 1.0mm oletus-0.8mm:n sijaan, ja sillä kuulemma olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin lämpimänä.

Tulpanjohdot ovat yksi harvoista sytkäkomponenteista joita autoon ei ole viime aikoina vaihdettu, ja sellainen satsi mulla on myös jo hankittuna.
dealer kirjoitti: To 10.11.2022 08:38 Jos anturi on samanlainen kuin M103:ssa niin pistoketta voi kääntää 90 astetta ja laittaa paikalleen, jos tämä muuttaa toimintaa erilaiseksi vika on anturissa. Tässä ei kuitenkaan lie kyse siitä kun anturikin on vaihdettu jo, useaankin kertaan.
Entäpä imuilman lämpötunnistin ja sen johdotus ? Ainakin pienemmissä bensakoneissa voi aiheuttaa vaikka ja mitä jos on viallinen.
pazo kirjoitti: To 10.11.2022 10:20 M119 on kai yksi hyvämaineisimmista moottoreista. Sen käyntihäiriöiden tavallisin syy on virranjakajissa, jotka keräävät kosteutta. Ne olit jo tarkistanutkin. Koska moottorin johtosarja on vaihdettu ja lämpöanturilla on kuvaamasi vaikutus, itse varmistaisin vielä johdotuksen (ellei jo tarkistettu?). Lämpötilaliittimen B11/2 sisällä maajohdot 3 ja 4 on yhdistetty.
Mittailin tuossa päivänä eräänä vastukset sekä jäähdytysnesteen anturista (molemmat piirit) että imuilman antureista ja kaikki näyttivät tolkullisilta. Mutta pitääpä todellakin tutkia liitintä ja johdotuksia!
Nozki kirjoitti: To 10.11.2022 00:05 En nyt malta olla kysymättä; missä päin maailmaa sijaitsi se paja, joka oli yrittänyt korjata vakkariboksia?
En nyt suoraan sanoen muista, jossain kuitissa se lukee, eikä ole käsillä nyt. Mutta Uudenmaan alueella auto on tainnut pyöriä pitkään ja muistelen että pajakin oli jossain täällä.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Nämä Juusmon kulkepelit kyllä miellyttää omaa makua! :thumbup: Vähän jokainen
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
mikhali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 08.08.2017 16:36

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja mikhali »

Tsemppiä vianhakuun, harmi että se palasi. Sun auton ECU:ista on testattu LH ja EGAS ecu:t takuulla toimivilla yksiköillä eikä niillä ollut vaikutusta. Lopuilla ei pitäisi olla tähän asiaan tekoa, DM ECU:n sulakkeet voisi vielä tarkistaa.

Hieno auto sulla, toivottavasti saat sen täyteen iskuun.

Timo
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Efraim »

juusmo kirjoitti: Voi myös olla että kunnollisen työkalun puutteessa ja kiireessä säädin kärkivälit päin helvettiä; sitä kun tuolla maailman foorumeilla suositellaan, että välin pitäisi olla 1.0mm oletus-0.8mm:n sijaan, ja sillä kuulemma olisi vaikutusta tyhjäkäyntiin lämpimänä.
Tulppien kärkiväli 1,0 mm vs. 0,8 mm on hiusten halkomista, kummallakin käy normaalisti.

https://www.500eboard.co/forums/ ja https://www.w124performance.com/docs/ lienevät jo tuttuja?
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Se vakkarin boxi ei tullu koskaan kuntoon.
Ne sisävalot paloi muistaakseni siksi että siinä autossa on joku vika webaston ohjauksessa. Mulla ollessa joku webaston rele veti kokoajan apukuskin jalkotilassa ja siitä otettiin johdot irti. Muistaakseni samalla loppui se valojen palaminen. Voi olla et oon ihan väärässäkin tän suhteen. Ei kaikkea jaksa muistaa 😅

Se rosteri putkisto ei ole kova ääninen vaan se johtuu siitä että siinä on nyt tarvikekatit.

Muuten se oli mainio peli, välillä harmittaa että se tuli myytyä. Jostain syystä vaan kuitenkin tuumaiset pultit ovat alkaneet viehättämään enemmän 😅
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja jnes »

Tarkistappa mikä ezl ja mitkä puolat sulla on siinä kiinni. Itse metsästin pätkimistä yms käyntihäiriöitä ja kävi ilmi että sytkäboksi (ezl)oli joskus vaihdettu ja puolat ei käyneet 1:1 sytkän kanssa.

Uudemmat ezl yksiköt vaatii uudemmat puolat ja ei ole yhteensopivia. Vanha ezl käy uudempien puolien kanssa.

Hieno auto sinulla ja hyvään kotiin varmasti pääsi.
Seurantaan menee
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

dealer kirjoitti: To 10.11.2022 08:38 Entäpä imuilman lämpötunnistin ja sen johdotus ? Ainakin pienemmissä bensakoneissa voi aiheuttaa vaikka ja mitä jos on viallinen.
Mittailin sekä jäähdytysnesteen että imuilman lämpöanturit ECUn liittimeltä ja kaikki olivat ok, n. 2.8k Ohm kun speksin mukaan 2.5k on 20 astetta kullekin. Sitten päätin kuitenkin että ajetaan auto tallista ulos ja ihmetellään starilla - pieni talli ja asuntojakin suoraan yläpuolella, joten ei oikein voi sisällä kaasutella. Ensin huomattiin, että vian tullessa päälle LH:n datassa näkyy että sylinteri kerrallaan putoaa pelistä pois eikä palaa linjoille ennen uudelleenkäynnistystä.
IMG_8054.jpeg
Sitten tehtiin kiinnostava havainto. Molemmat jäähdytysnesteen lämpötila-arvot käyttäytyivät moottorin lämmetessä loogisesti, mutta imuilman lämpötila ei 2-3-asteisessa ulkoilmassa näyttänyt yhtään uskottavalta.
IMG_8057.jpeg
Osaltaanhan sitä voi selittää se että auto seisoo paikallaan tyhjäkäynnillä ja hengittelee itse lämmittämäänsä ilmaa. Lähdettiin siis liikkeelle ja ajeltiin jonkin aikaa. Lämpötila-arvo hakeutui jonnekin 12 asteen kieppeille, laskien joskus 10-11 tuntuman mutta nousten taas ylös jos kaasua hölläsi. Ruiskuttelin siihen kokeeksi jotain maf-puhdistusainetta jota sattui olemaan käsillä, eikä arvo reagoinut siihenkään tuon enempää. Tuo anturi lienee entinen - toki kysymys kuluu, voiko se aiheuttaa tämän ongelman vai ei. Sinänsä mehukas yhteensattuma jos ei, kun kerran vikaan selvästi liittyy osaltaan säätila, koska kesällä auto toimi.

Anturin varaosakoodi näyttäisi olevan A0095426817. Ei näytä olevan KL:llä eikä Merteilissä hyllyssä, mutta Merteilissä on hyvin samannäköinen FAE:n valmistama A0075422117 vastaava, joka EPC:n mukaan on M102/M103/M116/M117-tuote. Kiinnitys ja liitin näyttävät samalta, anturin kärki vähän erilaiselta. Ainakin osa tarvikevalmistajien malleista (Bosch, FAE) listataan toisaalla sopivaksi kumpaankin orkkisnumeroon. Osaako kukaan sanoa onko noilla mitään eroa? Huomiseksi pitäisi saada, koska sen jälkeen seuraavaksi ropailuaikaa on vasta ensi viikolla, ja talvikin puskee päälle :D Kyselen vielä josko marmorilta saisi nopealla toimituksella.
Ville126 kirjoitti: La 12.11.2022 22:25 Ne sisävalot paloi muistaakseni siksi että siinä autossa on joku vika webaston ohjauksessa. Mulla ollessa joku webaston rele veti kokoajan apukuskin jalkotilassa ja siitä otettiin johdot irti. Muistaakseni samalla loppui se valojen palaminen. Voi olla et oon ihan väärässäkin tän suhteen. Ei kaikkea jaksa muistaa 😅
Siellä on pari relettä ja ilmeisesti joku webastoaiheinen piuha liittimessä. Nyppäisin kaikki pois mutta ei vaikuttanut sisävaloihin. Myöskään vasemman takapenkin alla olevan webaston ohjausboksin irrottaminen ei vaikuttanut. Pitänee seuraavaksi vilkaista mittaristoa ja kontin johdotusta.

Siellä jalkatilassa oli myös Beckerin purkki joka on ilmeisesti varashälyttimen ohjain. Siitä oli piuhat irti.
Ville126 kirjoitti: La 12.11.2022 22:25 Se rosteri putkisto ei ole kova ääninen vaan se johtuu siitä että siinä on nyt tarvikekatit.
Nooo... kovaäänisyys on varmaan kuulijasta kiinni, mutta SL:ssä on aika samanlaiset pötkylät alla ja äänimaailma on äärimmäisen herrasmiesmäinen kunnes sille antaa kunnolla kenkää. 12 on tietysti 12 ja 8 on 8 mutta kuitenkin.
pikachu kirjoitti: Ti 15.11.2022 17:17 Tarkistappa mikä ezl ja mitkä puolat sulla on siinä kiinni. Itse metsästin pätkimistä yms käyntihäiriöitä ja kävi ilmi että sytkäboksi (ezl)oli joskus vaihdettu ja puolat ei käyneet 1:1 sytkän kanssa.

Uudemmat ezl yksiköt vaatii uudemmat puolat ja ei ole yhteensopivia. Vanha ezl käy uudempien puolien kanssa.
Sekä EZL että puolat on tätä metsästäessä vaihdettu edellisen toimesta. En ole varma täsmäsikö EZL:n osanumero vanhaan, saattoi siinä olla joku ero, enkä ole varma minkälaiset puolat sinne oli laitettu. Vanhat ovat kylläkin tallella, EZL myös, joten varsinkin jos tuo lämpöanturin vaihto muuttaa häiriön luonnetta muttei ratkaise sitä, pitää tutkia tätä sytkäpuolta. Siihen tekisi mieli paneutua senkin takia, että haluaisin tietää miksi vastuksettomat tulpat eivät toimineet.

Kiitos kaikille taas lisävinkeistä ja varsinkin Villelle ja Timolle auton vaiheiden valottamisesta! Tietynlainen etuoikeus päästä omistamaan auto jota osaavat kädet ovat ropailleet ja jonka historiasta on saatavilla enemmänkin tietoa kuin ne paperit jotka mukana sattuvat tulemaan - jotka nekin ovat tässä tapauksessa aika kattavat :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Hieno katsella insinöörimäistä työskentelyä, jossa ensin tutkitaan ja pohditaan.... :thumbup:

Sylinterien poiskytkeytyminen tuskin johtuu väärästä lämpötilatiedosta, sensijaan vika sytytyspuolella voi sellaisen aiheuttaa. Ovatko aina samat sylinterit pimeänä? (-->> puola, jakaja, tulpanjohto, tulppa, suutin?). Luulisi, että sylinterin pois kytkemisestä generoituisi vikakoodi, onko sellaista?

LH:n toimintakuvaus: http://www.w124performance.com/service ... 4-0030.pdf ja lisää löytyy samasta hakemistosta.

Kiinnostuneena seuraan...
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, onhan se aika näppärää että näinkin vanhan auton kanssa pystyy tekemään ihan dataan pohjautuvaa päättelyä :)

LH:n puolella vikakoodeja ei rekisteröidy, EZL:n puolella oli ennen eilisen testailuja tallennettu misfire-koodi ihan joka sylinterille mutta ei millekään muulle asialle. Kaikki koodit nollailin jokin aika sitten. Näyttäisi aika satunnaiselta, että mitkä päätetään hiljentää milloinkin.

Sain Veholta saman päivän toimitukseen sen oikean 009-alkuisen anturin, 27,9e ja klubialennuksella muutaman euron vähemmän. Muutaman tunnin päästä tallille :)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Vaihdoin lämpöanturin. Se antaa hieman erinäköistä lukemaa kuin vanha, mutta käyttäytyminen ei ole radikaalisti erilaista, ja ainakin taajamanopeuksisella lyhyehköllä lenkillä lämpötilalukema pysyi reilusti yli 10 asteessa vaikka ulkona oli pikkupakkanen. Varmaankin moottori, puolat ja halogeeni lämmittävät sen verran paljon, että ainakin kevyellä kuormalla anturi pysyy lämpimänä, kun kone ei haukkaa niin paljon ilmaa. Arvasittekin jo varmaan, että mitään vaikutusta vaihdolla ei ollut. Piruuttani nollasin myös LH:n adaptaatiot (taas), mutta ei vaikutusta. No, anturi oli kuitenkin vuodelta 92 joten ihan hyvä vaihtaa pois.
IMG_8081.jpeg
Samalla koeajolenkillä huomasin jännän yksityiskohdan. Kun auto kävi vajailla, mittariston SRS-valo vilahteli hyvin himmeänä. Sen verran himmeänä, että valoisaan aikaan sitä tuskin olisi huomannut.

Rupesin tutkiskelemaan auton mukana tullutta varaosakokoelmaa, joka koostuu pitkälti autosta pois vaihdetuista osista jotka on pidetty tallessa. Siellä oli mm. orkkispuolat ja autossa aiemmin ollut EZL. EZL:n ja sen säätöplugin osanumerot ovat samat kuin autossa nyt. Vanhassa EZL:ssä näkyy olevan jonkun huoltopajan tarrat, joten sekään ei liene tämän auton alkuperäinen. Osanumero kuitenkin täsmää - ei kylläkään EPC:n mukaan, mutta 500eboard tietää kertoa että homma on ok. Osanumeroita on ja on ollut hirvittävä liuta, ja EPC:stä ei näe aivan koko historiaa syystä tai toisesta.
IMG_8088.jpeg
Puolien suhteen huomasin, että vanhat puolat olivat uusien laatikoissa, ja laatikoissa luki EPS. Vähän vierastan korkean teknologian Made in Italy -tuotteita, joten päätin kokeilla laittaa vanhat MB-osanumeroilla varustetut puolat paikalleen. Irrotin tätä varten kuskin puolen etuvalon, jonka takana puolat ovat, pitääkseni käteni suunnilleen ehjinä. Seurauksena olikin vain yksi verta vuotava viilto, joten ihan hyvin meni.

Puolia irrottaessani huomasin että toisessa on kiinni epäilyttävä punainen johto. Johtoa seuraillen paljastui, että se oli karmeassa kunnossa. Johto oli selvästi ollut puristuksissa jossain välissä ja sen eriste oli vaurioitunut.
IMG_8094.jpeg
IMG_8098.jpeg
Seurailin johtoa pidemmälle ja vastaan tuli ennen tulipeltiä abikolla tehty jatkos, jonka jälkeen johto jatkui läpiviennistä ja iskarikumin tuntumassa vastaan tuli yhden sulakkeen rasia. Sulake, jonka olin jo irrottanut aiemmin, puolestaan liittyy jälkiasenteiseen EGS-järjestelmään, joka on kai kylmäkäyntiä säätävä saksalaisten päästönormien kiertohässäkkä jolla päästään parempaan euroluokkaan. Tuo viritys on matkalla huithelvettiin autosta muutenkin, joten heitin nyt tässä kohtaa tuon piuhanpätkän matkoihinsa. Ilmeisesti systeemi kaappaa puolalta sytytysvirtaherätteen. Ties mitä tuollainenkin voi aiheuttaa, kun plussapiuha hankailee rikkinäisen johdon takia runkoa...

Samalla kun paikat olivat auki, vaihdoin puolilta jakajille menevät johdot vanhoista (orkkis-Beru) uusiin (tarvike-Bosch). Sitten taas kiireenvilkkaa auto nippuun ja koeajolle ennen kuin aika loppui kesken. En ajanpuutteen takia ehtinyt enää staria tihrustella. Yllätys oli suuri, kun koeajolla ei tapahtunut mitään dramaattista vaan kone kävi varsin nätisti. Ei toki V12-miehen näkökulmasta täydellisesti, mutta ei myöskään vajailla.

Jännä nähdä miten käy seuraavalla kylmäkäynnistyksellä. Sitä saa nyt odotella ainakin viikon muiden menojen takia, mutta toivottavasti silloin kehtaa vielä ajaa kesärenkailla, jotta pääsee oikeasti kokeilemaan. Tämänpäiväiset koeajot olivat lyhyehköjä ja vain taajamanopeuksilla joten vielä en uskalla julistaa minkäänlaista voittoa. Vähän kuitenkin toivoa herättää se, että ennen puolajumppaa vikailu alkoi melkein heti - mutta onhan tässä muitakin muuttujia, kuten se että jumpan jälkeinen koeajo alkoi puolilämpimällä eikä kylmällä koneella.

Eli yhteenvetona siis, nyt vaihtui imuilman lämpöanturi uuteen, puolat tarvikkeista vanhoihin originaaleihin, johdot puolilta virranjakajille uusiin (tulpanjohdot edelleen vanhat), ja lisäksi epäilyttävä johto sai kyytiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oma kokemus vianetsinnässä on ei kannata tehdä kuin yksi muutos ja sitten testaus. Muuten ei pysty päättelemään mikä muutos aiheuttaa mitäkin. Jos testaa kolmea muutosta kerralla, voi joku niistä aiheuttaa vielä uuden vian alkuperäisen piilossa olevan lisäksi.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Sharedoc kirjoitti: To 17.11.2022 10:14 Oma kokemus vianetsinnässä on ei kannata tehdä kuin yksi muutos ja sitten testaus. Muuten ei pysty päättelemään mikä muutos aiheuttaa mitäkin. Jos testaa kolmea muutosta kerralla, voi joku niistä aiheuttaa vielä uuden vian alkuperäisen piilossa olevan lisäksi.
Juu, se on ihan totta, siksi en aio lähtökohtaisesti tehdä tälle asialle mitään ennen kuin pääsen uudestaan kunnolla koeajolle. Nyt tein kuitenkin useamman asian kerralla, koska millään noista vaihdetuista osista, poistetusta johdosta puhumattakaan, ei ollut tulevaisuutta tässä autossa muutenkaan, joten sama hoitaa pois alta kun umpio oli irti :) Ei myöskään ole käytännössä mahdollista suorittaa testausta ilman esim. ajovaloja, koska tallipaikka on tiiviisti rakennetussa lähiössä eikä keskellä peltoa, ja kun aikaa on käytettävissä aina pari-kolme tuntia silloin tällöin, niin kompromisseja joutuu tekemään...
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja JPM »

juusmo kirjoitti: Ke 16.11.2022 22:57 Puolia irrottaessani huomasin että toisessa on kiinni epäilyttävä punainen johto. Johtoa seuraillen paljastui, että se oli karmeassa kunnossa. Johto oli selvästi ollut puristuksissa jossain välissä ja sen eriste oli vaurioitunut.

IMG_8094.jpeg

IMG_8098.jpeg

Seurailin johtoa pidemmälle ja vastaan tuli ennen tulipeltiä abikolla tehty jatkos, jonka jälkeen johto jatkui läpiviennistä ja iskarikumin tuntumassa vastaan tuli yhden sulakkeen rasia. Sulake, jonka olin jo irrottanut aiemmin, puolestaan liittyy jälkiasenteiseen EGS-järjestelmään, joka on kai kylmäkäyntiä säätävä saksalaisten päästönormien kiertohässäkkä jolla päästään parempaan euroluokkaan. Tuo viritys on matkalla huithelvettiin autosta muutenkin, joten heitin nyt tässä kohtaa tuon piuhanpätkän matkoihinsa. Ilmeisesti systeemi kaappaa puolalta sytytysvirtaherätteen. Ties mitä tuollainenkin voi aiheuttaa, kun plussapiuha hankailee rikkinäisen johdon takia runkoa...
Miten EGS-järjestelmä toimii? Jos olettaa autossa olevan vian johtuvan laihan seoksen aiheuttamista sytytyskatkoksista niin voiko kyseinen systeemi olla jotenkin osallisena tähän vaikka manipuloimalla anturitietoa?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

JPM kirjoitti: To 17.11.2022 17:18 Miten EGS-järjestelmä toimii? Jos olettaa autossa olevan vian johtuvan laihan seoksen aiheuttamista sytytyskatkoksista niin voiko kyseinen systeemi olla jotenkin osallisena tähän vaikka manipuloimalla anturitietoa?
Hyvä kysymys. Olen olettanut, ettei se ottaisi kantaa asioihin kun aiemmin mainittu sulake on irti, mutta tiedä häntä. Systeemi lienee kuitenkin ollut asennettuna jo toistakymmentä vuotta, joten vaikea kuvitella että se olisi ainakaan yksinään juurisyy. Sinänsä aivan se ja sama miten toimii, poistan sen joka tapauksessa :D
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kannattaa tutkia systeemiä poistaessa miten se on kytketty.

Kohonnutta imuilman lämpötilaa on tietyissä moottoreissa aiheuttanut imunokan ajoituksen vikaantuminen.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Homma etenee taas. Tallin edessä piha oli niin kiiltäväksi aurattu, etten uskaltanut edes harkita ajamista tallista ulos koska voi olla että kynnyksen yli ei olisi ainakaan ilman vauhtia ja mahdollista ryminää menty takaisin. Onneksi tekemistä löytyi ilman käynnistystäkin. Käytiin sen EGS GAT -häkkyrän kimppuun.

Sen verran opiskelin, että laite kytketytyy lambdaan ja moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila-anturiin, ja siinä on venttiili jonka kautta se tuuppaa niin halutessaan ilmaa koneeseen. Tuota lämpötila-anturin kytkentää ei ollut. Sen sijaan tulipellin tuntumassa killui abikoliitin joka ei ollut kytketty mihinkään. Oletan, moottorin johtosarjan vaihdon yhteydessä tuo kytkentä on jätetty tekemättä. Hyvä niin minun puolestani.

Lambdan signaali rosvotaan pitkällä piuhalla pelkääjän jalkatilasta, ja sieltä paljastui aika ikävä liitos.
IMG_8176.jpeg
Siellä oli siis tuollainen näppärä wago-liitin, mutta johto oli niin pinkeä että ECUlle menevä pää oli irti. Voi olla, että se irtosi kun poistin lattiamattoa, mutta ei tuo kontaktia ainakaan parantanut. Lambdasta ei ole tullut vikakoodia ja viime viikolla staria tihrustaessa sieltä tuli kyllä arvoja, mutta ehkä siinä oli häiriöitä. Tallilla ei ole kolvia mutta kunhan saan sellaisen sinne vietyä, laitan tuon kuntoon.

Ilmanottoon systeemi sekaantuu venttiilillä, joka asusteli ABS-pumpun ja tulipellin välissä. Venttiilistä meni letku moottorin päälle jossa se kytkeytyi huohotinputkeen. Siihen laitettua T-haaraa irrottaessa jäi käteen pala putkea, joka menee imusarjan alle. Se oli siis niin kova koppura, että halkesi kahdesta kohdasta, sikäli kun ei jo ollut halki toisesta niistä. Vaikea sanoa. Ensin säikähdin, että tässä pääsee imusarjan irrotushommiin, mutta tarkemmin tutkien se putki suikertaakin imusarjan alta moottorin eteen ja sieltä virranjakajan ali ABS-pumpun tuntumaan bensahöyryjen kierrätysventtiilille. Ties vaikka tuokin putki olisi aiheuttanut imuvuotoa jo aiemmin.
IMG_8177.jpeg
IMG_8179.jpeg
IMG_8188.jpeg
Näyttävät pyytävän noista purkeista eBayssa käytettynä 100-200 euron luokkaa... Harmi kun ei ole mitään tietoa, onko tämä toimiva, mutta varmaan siitä jonkun kympin saisi jos jaksaisi Saksaan postittaa.

Seuraavaksi tutkailtiin vaihdevalitsimen lukitusta. Se ei tosiaan lukitu P-asentoon avaimen ollessa pois virtalukosta, ja vastaavasti avain ei lukitu virtalukkoon vaihteen ollessa päällä. Tätä olisi helpoin tutkia jos vaihdevalitsimen saisi irti, mutta onko näin, että sitä varten pitää käydä alakautta irrottamassa keppi tangosta? No, oli miten vain, yläkautta pääsi pienen ähellyksen jälkeen paikallistamaan ongelman. Kuvassa se näkyy vähän huonosti, mutta virtalukolta tulevan vaijerin kuori on luiskahtanut läpi hahlosta, jonka pitäisi pitää vaijeri riittävän kireänä. Sopivilla pitkillä pihdeillä sen varmaan saa takaisin, mutta sellaisia ei ollut käsillä. Kysymysmerkiksi jäi vielä, että onko se itse hahlo vääntynyt tai murtunut.
IMG_8186.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä on juttua tuosta G-Katista/GAT systeemistä: viewtopic.php?f=2&t=85005
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Mulla olis tota katkennutta muoviputkea noin 24,5m hyllys 🤣 eivät Mersulta myyneet pienempää määrää. Samoin löytyy muita alipainelinjoja eri värisinä.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Vastaa Viestiin