Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Kyseessä mersun AMG replicat eli kopiovanteet. Vanteilla ei ole juurikaan ajettu (puoli kesää), mutta ovat olleet kylmässä ulkovarastossa yli 10 vuotta.
Sorvauskiilloitetut osat olivat hapettuneet pilalle.
Niissä kun ei vaikuta olevan edes lakkakerrosta suojana! Kun kynnellä vetää niin tuntuu suoraan sorvauksen urat
Varmaan tähänkin nykyään jotain hyviä laikkoja akkuporaan saatavilla, vai miten olette vastaavia putsailleet?
Käsipelillä turhan kova työ, ja käyttöautoon tulossa niin 99% lopputulos riittää.
Sorvauskiilloitetut osat olivat hapettuneet pilalle.
Niissä kun ei vaikuta olevan edes lakkakerrosta suojana! Kun kynnellä vetää niin tuntuu suoraan sorvauksen urat
Varmaan tähänkin nykyään jotain hyviä laikkoja akkuporaan saatavilla, vai miten olette vastaavia putsailleet?
Käsipelillä turhan kova työ, ja käyttöautoon tulossa niin 99% lopputulos riittää.
Viimeksi muokannut tinatähti, To 03.11.2022 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
"Varmaan tähänkin nykyään jotain hyviä laikkoja akkuporaan saatavilla, vai miten olette vastaavia putsailleet?"
Jeps, Varmaan tällästä kokeilisin alkuun:
Jeps, Varmaan tällästä kokeilisin alkuun:
► Näytä spoileri
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Näitä rälläkän sienilaikkoja käyttelen, ja sanoisin että turhan karkea tähän
Miten mahtaa tällaiset toimia, taitavat olla enempi kiilloitukseen..
https://www.biltema.fi/tyokalut/hionta/ ... 2000019402
Miten mahtaa tällaiset toimia, taitavat olla enempi kiilloitukseen..
https://www.biltema.fi/tyokalut/hionta/ ... 2000019402
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Itse vedän karkealla tahnalla ja huopalaikalla sit hieno tanko kama kiillotusaineella perään.
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Paras olisi että saisi vanteen pyörimään ja sopivalla hiomatallalla ja sopivaksi katsomillaan hiomapapereilla hioen. Sitten sinolia estämään hapettumista.
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Vannevelholta uus diamondcut sorvaus niin on priimat. Viimeksi muistaakseni pelkkä sorvaus ilman mitään lisätöitä tasaleveälle vannesarjalle oli 250€. Jos toinen pari eri levyiset niin toinen koneistusohjema +100€. Sitten vaan itse lakkaa kun on tehty. Millään tuota diamondcuttia ei käsityökaluilla pelasta, jonkun pikkualueen voi fiksata vaikka messinkiharjalaikalla dremelillä, mutta noin isotöiset vetäisin surutta hiomakoneella vaikka 240-400-800, sitten lumppulaikalla perään, putsaus ja lakka päälle.
Mutta jos nyt niin hyvä säkä olis, ettei noissa lakkaa ole ollenkaan, niin voisi kokeilla ihan patapataa. Olen sillä onnistuneesti saanut hapettumia poistettua joskus. Sitten poraan löytyy sellasia lamelli/virsikirja/karhuntassu yhdistelmä rullia, niin silläkin saa kevyttä hapettumaa pois.
Sinoli ei kyllä omien kokemusten perusteella auta yhtään mitään. Jos ei lakata halua, niin sitten pinnoite.
Mutta jos nyt niin hyvä säkä olis, ettei noissa lakkaa ole ollenkaan, niin voisi kokeilla ihan patapataa. Olen sillä onnistuneesti saanut hapettumia poistettua joskus. Sitten poraan löytyy sellasia lamelli/virsikirja/karhuntassu yhdistelmä rullia, niin silläkin saa kevyttä hapettumaa pois.
Sinoli ei kyllä omien kokemusten perusteella auta yhtään mitään. Jos ei lakata halua, niin sitten pinnoite.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Sinolin vaikutus tuntuu riippuvan paljon seoksesta. Itse olen käyttänyt ja ollut tyytyväinen noissa mitä itsellä on ollut. Ei se ainakaan hilseile pois. Kiillotettu pinta kun ei ole paras pinta lakan tarttumiselle. No tässä edellä oli tietysti diamond cut tyyppisestä viimeistelystä puhetta. Ehkä voisi tulla nykyaikaan ja kokeilla jotain pinnoitettakin.
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Siis puhutaanko nyt sinolista, denaturoitu alkoholi, vai jostain ihan muusta kamasta?
Sinoli ei kyllä estä mitään se haihtui 100% ja on hydroskooppista vielä kaiken lisäksi.
Ei sillä pinnoita yhtään mitään mitenkään.
Sinoli ei kyllä estä mitään se haihtui 100% ja on hydroskooppista vielä kaiken lisäksi.
Ei sillä pinnoita yhtään mitään mitenkään.
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Juu siitä oli aikanaan jokin inssi tehnyt ihan opinnäytetyön ja Sinolin suojaava hyöty oli käytännössä nolla. Samassa prujussa käytiin paljon muutakin pinnoitusta läpi. Myös perinteisillä autovahoilla oli hyvin pieni kesto/suoja tässä käytössä. Parhaiten menestyi jokin lentoteollisuuteen kehitetty pinnoite, joka kesti vuosia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Toi on muuten mielenkiintoinen juttu, että mistä toi kiillotetun alumiinin suojaaminen Sinolilla on tullut, luulis sen johonkin perustuvan. Vai onko vaan joku riittävän uskottava taho fiilispohjalta todennut, että näin on, eikä kukaan ole arvannut kyseenalaistaa.
Itse muistan aikanaan, kun tältä foorumilta seurasin vannehommia, kun itse yksiä vanteiden reunoja kiillotin, niin siihen aikaan ei kukaan oikein edes kiistänyt ajatusta siitä, että Sinol suojaa parhaiten eikä pilaa kiiltoa, kun taas vahaaminen pilaa parhaan kiillon ja tekee pinnan sameammaksi. Joku silloin käytti geelimäistä Sinolia, koska sillä oli olevinaan jotain etuja nesteeseen nähden. Voisko siinä oikeasti olla joku geelimäisyyden aiheuttava ainesosa, joka ei haihdu, vaan jää pintaan, en tiiä.
Kylläpä silloin itsekin (nestemäistä) Sinolia niihin vanteisiin lopulta laitoin, vaikka tuntui kyllä aika huuhaalta. Mitä nyt samoja vanteita myöhemmin on pitänut uudelleen kiillottaa, niin olen jättänyt Sinolit laittamatta, eikä ne mielestäni sen nopeammin ole huonoksi menneet. Itse on kyllä helppo uskoa sitä insinöörityön lopputulosta, johon EVOX edellä viittasi.
Josssain testissä muuten ihan paljaalle teräkselle, oli joku vaha, joka suojasi ruostumiselta oleellisesti muita vahoja paremmin. Sitä olen sittemmin krompuskureihin ja -vanteisiin laittanut, jos ei muuta niin vahvasti uskoen, että olis hyvä juttu. Tais olla Bilt Hamber Auto Balm se kyseinen tavara.
Itse muistan aikanaan, kun tältä foorumilta seurasin vannehommia, kun itse yksiä vanteiden reunoja kiillotin, niin siihen aikaan ei kukaan oikein edes kiistänyt ajatusta siitä, että Sinol suojaa parhaiten eikä pilaa kiiltoa, kun taas vahaaminen pilaa parhaan kiillon ja tekee pinnan sameammaksi. Joku silloin käytti geelimäistä Sinolia, koska sillä oli olevinaan jotain etuja nesteeseen nähden. Voisko siinä oikeasti olla joku geelimäisyyden aiheuttava ainesosa, joka ei haihdu, vaan jää pintaan, en tiiä.
Kylläpä silloin itsekin (nestemäistä) Sinolia niihin vanteisiin lopulta laitoin, vaikka tuntui kyllä aika huuhaalta. Mitä nyt samoja vanteita myöhemmin on pitänut uudelleen kiillottaa, niin olen jättänyt Sinolit laittamatta, eikä ne mielestäni sen nopeammin ole huonoksi menneet. Itse on kyllä helppo uskoa sitä insinöörityön lopputulosta, johon EVOX edellä viittasi.
Josssain testissä muuten ihan paljaalle teräkselle, oli joku vaha, joka suojasi ruostumiselta oleellisesti muita vahoja paremmin. Sitä olen sittemmin krompuskureihin ja -vanteisiin laittanut, jos ei muuta niin vahvasti uskoen, että olis hyvä juttu. Tais olla Bilt Hamber Auto Balm se kyseinen tavara.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Kun saat ne hohtamaan niin muutama kerros kirkaslakkaa (mielellään 2k) pintaa niin kyllä kelepaa, sen päälle vielä aikanaan vahaus.
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
No sinolia en ole laittanut enkä ajatellut edes kokeilla, korrekin vanhaa auto ja vene kiinteää vahaa olen kiillotetuille alumiini osille käyttänyt aina, hyvin ovat kestäneet. Vanteiden pesun yhteydessä joka toinen pesu saippuavillalla yli vetänyt lipat ja vaha päälle. Ja en mitenkään älyttömän usein autoa ole pessyt.
Saa nähdä mitä noille nykyisille vanteille keksii kun lakka hilseillyt lipoista...
Saa nähdä mitä noille nykyisille vanteille keksii kun lakka hilseillyt lipoista...
Re: Aluvanteiden "kiilloitettujen" osien hapetus
Sinol-käsittelyllä kiilloitettu pinta saattaa hetken näyttää hyvältä aineen poistaessa kaiken lian, suojaus ominaisuutta ei ole.
Mp:n lohkon (ei kiilloitettu) pintaan sinol toimi kohtalaisesti, koska muodostaa suojaavan oksidikerroksen.
Mp:n lohkon (ei kiilloitettu) pintaan sinol toimi kohtalaisesti, koska muodostaa suojaavan oksidikerroksen.