Talvikäyttis ML320 1999

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Marja-liisan käyttöönotto lähenee. Pyysin kaverin apuun kun itsellä ei ole tappi-torx-sarjaa. Moniurahihnan kiristäjän rullan keskipultti kun on ikävästi mallia tappitorx. Rulla kun on muovia niin sen pinta oli jotenkin kyhmyinen, olisiko sinne vuotanut öjy vaurioittanut sitä. Vaihdoimme kiristinrullan ja moniurahihnan kanssa samalla yhden muovisen taittorullan, sen laakeri itse asiassa oli jo vähän kahiseva.

Kiristinrullaa ei saanut tarvikkeena Suomesta, tilattuna olisi noin 30 euroa. Autodocista sai reilulla kympillä, taittorulla oli muutaman euron.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Auton otin tänään netin kautta aamulla ajoon, piti ottaa siihen puhelimitse myös vakuutus kun en ollut sitä tehnyt rekisteröinnin yhteydessä. Vakuutuksen soitin eilen, tälle päivälle oli merkitty Traficomin sivun mukaan vakuutus alkavaksi eli homma pelas kuin sveitsiläinen kello.

Autokin pelas hyvin sen 6 km töihin, jarrut ei täristä vaikka laikka menikin kerran punaiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen toimenpiteet auton kanssa oli radiokanavien asettelu mieleiseksi, kellon aikaan asetus sekä huoltolaskurin nollaus; auto oli käynyt huollossa juuri ennen kun omistaja sairastui keväällä 2021.

Katselin juutuubuista videoita kuinka mittaristo otetaan irti ja millaiset lamput siellä on.

https://www.youtube.com/watch?v=a4k5lVORwCU&t=330s

Itse valaistuksen polttimot on 2W ja ne on ruskealla kannalla, Varaosanumeron mukaan lamppu olisi kuitenki tavallinen lasikantalappu joka olisi vaihdettavissa siihen kantaan?

Lämmönsäätimien valot näyttää olevan helposti vaihdettavissa: https://www.youtube.com/watch?v=WEdosZVauTA

Kannattaa varmaan laittaa 1,2 W niin on riittävän kirkkaat, lamppu kun ei ole siellä säätönupin sisällä vaan alla ja toimii myös taustavalona.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko kukaan asentanut yleismallista taustapeiliä W163:een?

Omasta ne nesteet on vajentuneet, näyttää puolityhjältä akvaariolta. Ebaysta saa kiinalaista tarvikepeiliä parillakympillä posteineen, pitäisi sopia mutta jotain liimaa asennukseen toimittavat mukana...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Lämmönsäätimissä on vain yksi lamppu, keskimmäisessä. Tarvikeliikkeestä löytyi mittaristoon 2,2 W lasikantalamppuja, 2W saisi tilattua esim KL- Varaosista paikalliseen putkaan.

Takaselkänoja keskipenkin selkänojan kaadon avaustappi on katkennut, pihdeillä sai vedettyä ulos että kaatui. En vielä onnistunut taittamaan penkkejä ihan kasaan, pitää kokeilla kunhan ensin lukee käyttöohjekirjaa.

Volvon varoituskolmio sopi koloonsa hyvin, tosin sitä paikallaan pitävä ensiapulaukku puuttuu, kiilasin sinne hätävaraksi styroksia ettei solahda pohjalle missä muuten aika hyvät kotelonsuoja-aineet.

Kiillotin vasemman umpion lasin eilen käsipelillä, pari tuntia meni. Ensin hiomapaperilla 800, 1200 ja 2000. Sitten hiomatahnalla, kliinerillä ja lopuksi vahalla. Oikea odottaa aloittamista, eli on melkein valmis - siinä on tosin enemmin lakkaa jäljellä :evil:

Jotkut kumimatot pitää hommata eteen talveksi, siellä on orkkis kangasmatot joiden päällä edessä tarvikekangasmatot.

Vaihteistoöljy tuli tarkistettua halvalla korjaamotikulla.

Taustapeilille pitää tehdä jotain, se on ärsyttävä akvaario.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Tavaratilan verho tili ostettua käytettynä Porvoosta, foorumin kautta.
karra kirjoitti: La 29.10.2022 14:41
Sharedoc kirjoitti: Pe 28.10.2022 20:15 Millaisia polttoaineen kulutuslukemia on tullut?
Ei ole ajossa tämä vielä ollut.

EDIT: edellisellä ML 320:lla maantiekulutus oli 11.7 litraa sadalla
Kolmisen viikkoa työnnetty lähinnä maantieajoa, tosi kaupunkiajoakin mukana; talvikelissä siis ja kulutus oli 12,8 litraa sadalla. Bensanhinnalla 2,04 euroa litra kilometri maksaa polttoainekuluina 26 senttiä, puolisoni saa kilometrikorvausta työajosta sen 53 senttiä eli puolet siitä jää pikavoitoksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: Ke 22.02.2023 10:43 Tavaratilan verho tili ostettua käytettynä Porvoosta, foorumin kautta.
karra kirjoitti: La 29.10.2022 14:41
Sharedoc kirjoitti: Pe 28.10.2022 20:15 Millaisia polttoaineen kulutuslukemia on tullut?
Ei ole ajossa tämä vielä ollut.

EDIT: edellisellä ML 320:lla maantiekulutus oli 11.7 litraa sadalla
Kolmisen viikkoa työnnetty lähinnä maantieajoa, tosi kaupunkiajoakin mukana; talvikelissä siis ja kulutus oli 12,8 litraa sadalla. Bensanhinnalla 2,04 euroa litra kilometri maksaa polttoainekuluina 26 senttiä, puolisoni saa kilometrikorvausta työajosta sen 53 senttiä eli puolet siitä jää pikavoitoksi.
Ja hyvin on ML toiminut? :think:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: Ke 22.02.2023 11:22
No on nyt tähän asti. Kummatkaan persgrillit ei toimi, onneksi on sisälämppäri. Toivotaan et toimii, emännyyden ajoreitit ja -ajat on haasteelliset.

Aika jännä kun tuollaista työtä haki niin työnantaja odottaa että henkilöllä on auto käytettävissä, ja sellainen joka kulkee kelissä kuin kelissä. Matkat suuntautuu päätoimipaikasta säteittäin äkkiä laskettuna neljän eri ilmansuuntaan, max matka sen 25 km, julkisilla ei onnistu aikataulujen muutosten vuoksi eikä sähköautoja/plugareita ei voi käyttää koska kesken päivän voi tulla komennus toiseen toimipisteeseen. Sähkötolppia ei luonnollisestikaan ole.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Olipas outo juttu. Aamulla 16 pakkasta, pidin lohkolämppärissä tunnin ja vartin. Sitten käyntiin ja käytin varmaan minuutin, tässä laskee kierrokset aika nopeasti alas; nopeammin mitä edellisessä vastaavassa, muistelen.

Kytkin vaihteiston eteenpäin niin perkule sammui. Ei siinä, lähti heti käyntiin ja toimi sitten normaalisti ... Ei koskaan mikään mersu tuollaista tehnyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja markoala »

Hmm. A on ML tapauksessa Tuscaloosa. Jos missään siinä autossa ei ole 4JG alkuista valmistenumeroa lähtisin siitä ajatuksesta että auto on eurooppamalli.
Tehty USA, toimitettu EUR . Ensimmäinen käyttäjä siis todennäköisesti Saksassa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

markoala kirjoitti: Ti 07.03.2023 11:02 Hmm. A on ML tapauksessa Tuscaloosa. Jos missään siinä autossa ei ole 4JG alkuista valmistenumeroa lähtisin siitä ajatuksesta että auto on eurooppamalli.
Tehty USA, toimitettu EUR . Ensimmäinen käyttäjä siis todennäköisesti Saksassa.
Jees, hyvä tietää. Kuulemma dieselmalleja on valmistettu Grazissa, se oli minulle uutta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ti 07.03.2023 10:26 Olipas outo juttu. Aamulla 16 pakkasta, pidin lohkolämppärissä tunnin ja vartin. Sitten käyntiin ja käytin varmaan minuutin, tässä laskee kierrokset aika nopeasti alas; nopeammin mitä edellisessä vastaavassa, muistelen.

Kytkin vaihteiston eteenpäin niin perkule sammui. Ei siinä, lähti heti käyntiin ja toimi sitten normaalisti ... Ei koskaan mikään mersu tuollaista tehnyt.
Yksi tuttu epäili turbiinia, kuulemma W211ssa ollut samanlaista vaivaa joka on sitten muuttunut kovaksi tärinäksi. W163 ei mielestäni ole lukkoturbiinia kummiskaan, onko W211ssa sitten sellainen jo?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli käytyä Klubin talvitapahtumassa Woikoskella, pääsi kahdelle eri jääradalle sekä väistökokeeseen että vielä maastoajopaikalle, ilmeisesti hiekkakuoppa jonka reunoille oli tehty ajouria. Aika hyvin ML menee huonossa paikassakin.

Jääradalla pääsi kokeilemaan äärirajoja, ESP on sekä off; kyllä tällä tiiliskivellä se on asento on parempi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Sen verran pitää hehkuttaa (vaikka bensavehjes) että kyllä on mukava ajaa pitkää matkaa. 4 isoa ihmistä matkustaa mukavasti ja on tanakka peli, ei tiedä urista eikä lumipolanteista juurikaan mitään. Jonkinlainen laatu paistaa tuosta jenkkilotkottimesta kyllä ja täytyy sanoa että ajoltaan ei häpeä G-mallia, täähän saattaa olla jopa parempi (riippuu mallista toki).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kyllä omastakin mielestäni tällaisessa möhkäleessä ESP on todella hyvä olla olemassa... Auto kun päättää mennä tangentin suuntaan niin eipä siinä muu auta kuin ESP (rattimiehet erikseen, sellaiseksi en itseäni lue). Olikos tässäkin niin että ESP ei oikeasti lähde kokonaan pois... Joskus aikaisempana talvena kokeilin ESP offilla luisuttelua, ja jos en ihan väärin muista niin lastuaivo päätti kuin päättikin lopulta oikaista auton kun alkoi luisukulmaa olla silleen aika runsaan puoleisesti...

Oma ML ei ole mitenkään herkullinen ajettava oikein missään... Paitsi huonolla kelillä menee ihan samalla tavalla kuin hyvälläkin kelillä, ja sehän se onkin se mikä mallissa itseäni miellyttää. Oikein syvät urat toki heittelevät autoa minne sattuu siinä missä pienempiäkin menopelejä, mutta eipä sellaisia ole tullut vielä vastaan kuin kerran tänä talvena.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Su 23.10.2022 22:32 Luettiin ja nollattiin vikakoodeja Delphin testerillä, auto vilautteli öljyvaloa, en tiedä miksi. Samoin akun vaihdon jälkeen BAS ETS valo syttyi mutta se sammui kun käänsin rattia ääriasennosta toiseen!
Silloin tällöin polttaa mutkan jälkeen hetken öljypinnan tason valoa, ja olen tarkistanut että öljyä on, eikä tiputtele. Tänään oli sitten palanut merkkivalo molempiin suuntiin melkein koko ajan. Äsken kun auto tuli kotiin niin katsoin öljyn määrän, ja kurkkasin korkkiin - yllätys; pikkuisen oli sitä kermakahvihyyhmää! Outoa koska autolla ajetaan 50 km päivässä maantieajoa.

Käyttelin hetken aikaa ilman mittatikkua sekä öljykorkkia ja jätin "haihtumaan" illaksi pelti auki, jos sieltä vaikka vähän kosteutta sitten poistuisi...

BAS ETS valo syttyi kerran tässä talven aikana mutta poistui sitten itse.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Unohtui vielä mainita että ohjaustehostin on aina äännellyt vähän. Vaikka säiliössä oli nestettä melkein ylärajaan niin laitoin sinne aivan pikkuisen lisää, saattaa nyt olla yli ylärajankin. Joka tapauksessa ääntely loppui siihen.

Tarttee moottoriöljyt vaihtaa, autohan seisoi noilla öljyillä puolitoista vuotta ulkona. Siksi en vaihtanut koska autolla oli ajettu vain muutaman kymmenen km ennen kun se jäi pois ajosta. Jos se vaikuttaisi öljypinnan anturin toimintaan vaikka.

Uusi radio tuli ebaysta, Audio 10 CD mutta en ole vielä avannut pakettia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja JPM »

Onkohan moottoriöljyn joukossa kosteutta joka sitten moottorin lämmetessä tiivistyy moottorin ylä osiin ja tämä samalla aiheuttaa öljynpinnan laskun?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

JPM kirjoitti: To 23.03.2023 08:37 Onkohan moottoriöljyn joukossa kosteutta joka sitten moottorin lämmetessä tiivistyy moottorin ylä osiin ja tämä samalla aiheuttaa öljynpinnan laskun?
Tuo on hyvä teoria, tosin kuumana öljyn pinta tikussa on ylärajassa. Valoi ei syty kylmänä, vasta vaan noin 15...20 km ajon jälkeen.

Öljy on hyvännäköistä mitä mittatikusta voi päätellä. Kokeilen ensin lisätä sitä hieman jotta pinnankorkeus muuttuisi (juuri anturinkin kohdalla). Jos ei poistu häiriö niin sitten vaihdan öljyt, kunhan olkapää kuntoutuu leikkauksesta.

Tai sitten, jos etsisi jonkun hyvän öljynvaihtotarjouksen, kävis vaan vaihdattamassa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja dealer »

No eipä se nyt öljymäärän valoa vilauttele välillä sen vuoksi, että kylmänä on vettä öljyn seassa ja kuumana se haihtuu hetkeksi pois. Öljy laajenee lämmetessään varmaan moninmoninkertaisesti sen mitä siitä haihtuisi jotain pois.
Tällainen vanhus ei kai ilmoittele liiasta öljystä kuten uudemmat, ei enää muista ... oireethan sopisi 100% siihen, kun lämmetessään alkaa valoa vilautella ja öljyäkin tikun mukaan siinä ja siinä että liikaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Maastis »

"Imuvuoto" öljypumpun imuputkessa... joku O-rinkula hapertunut... öljyn lämmettyä viskositeetti tippuu jo hotkii herkemmin ilmaa falskaavasta liitoksesta. Öljyn pinnan nosto pienentää imutarvetta ja lievittää oiretta...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: To 23.03.2023 08:53 No eipä se nyt öljymäärän valoa vilauttele välillä sen vuoksi, että kylmänä on vettä öljyn seassa ja kuumana se haihtuu hetkeksi pois. Öljy laajenee lämmetessään varmaan moninmoninkertaisesti sen mitä siitä haihtuisi jotain pois.
Tällainen vanhus ei kai ilmoittele liiasta öljystä kuten uudemmat, ei enää muista ... oireethan sopisi 100% siihen, kun lämmetessään alkaa valoa vilautella ja öljyäkin tikun mukaan siinä ja siinä että liikaa.
Tässä se anturi on "alemman" öljypohjan sisällä, eli vaatii öljypohjan irrottamisen jos vaihtaa anturin. Jos moottorin tyynyt on painuneet saattaa moottoria joutua tunkkaamaan ylös. Nettikeskustelujen mukaan noita antureita on hajonnut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: To 23.03.2023 08:53 Tällainen vanhus ei kai ilmoittele liiasta öljystä kuten uudemmat, ei enää muista ... oireethan sopisi 100% siihen, kun lämmetessään alkaa valoa vilautella ja öljyäkin tikun mukaan siinä ja siinä että liikaa.
Niin, ilmoittaako (valolla) ... sen saa näköjään tarkastettua mittaristosta, ja pyytää tarvittaessa lisäämään 0,5 litran välein kahteen litraan asti, taikka sitten kertoo että on liikaa. Omassa pinta just kohdallaan:

Kuva

Muistan kun edellisestä MLstä sylkäisi öljyt pihalle niin se taisi pyytää että lisää kaksi litraa, mutta mihin se teksti tulisi, en jaksa enää muistaa tarkalleen. Merkkivalo on vaan tuo öljykannun kuva.

Radio meni paikalleen.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Omakin ML on nyt sytyttänyt joka päivä jossakin 5-10 km ajon jälkeen keltaisen aladdinin lampun. Toki eri tekniikka minulla (270 CDI). Palaa noin minuutin ja häviää sitten loppumatkan ajaksi... Kylmänä öljy kerääntyy yläpäähän ja lämmettyään holahtaa alas? Tai lämpölaajenee riittävästi... En minä näistä mitään tiedä, muuta kuin että taidanpa tästä lähteä lisäämään muutaman desin öljyä :lol:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Marja-Liisa sai pesun, varmaan ensimmäin kahteen, ellei jopa kahteen ja puoleen vuoteen. Keväällä 2021 tämä poistettiin ajosta kun omistaja sairastui. Kuskin oven alareunassa kevätkukkasia, otetaan hoitoon samoin kuin pari iskemää tms jotka kukertaa. Kaaret ei kukerra onneksi.

Kuva

Pakkasaamuja luvassa ensi viikon alussa, ja siippa ajaa tällä maalle aamutuimaan; annan olla vielä nastarenkaat alla.

Harjoittelin tänään penkkien kääntämisen ihan matalaksi, kommentti asuinkumppanilta oli että kas tuollahan voisi vaikka nukkua :angel:

Kuskin penkin yläosasta törötti joku jousi, katkaistiin se kunnon voimaleikkureilla, asentajakaverilta löytyi semmottiset kuorma-autostaan.

Sit käyttikseen kesiksien vaihto ja kolmien renkaiden pesu. Peugeot meni iskän pihalle nastarenkailla odottamaan ensi syksyä :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Takapenkkien taittamisen kun opettelee, niin nehän menevät tosi näppärästi alas. Vaatii vain sopivan kahden käden otteen muistaakseni.

Ulkoväri on tuossa kyllä aika makea, omassa paljon tylsempi omasta mielestäni... Nuo vanteet kanssa miellyttäisivät silmää, kelpuuttaisin itsellekin samanlaiset... Mutta taitavat vaan olla 16" eli ei mahdu faceliftiin - isommat jarrut...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaikkien ovien alareunassa oli kantin sisäpuolella ruostetta, kuskin ovessa levinnyt ulkopintaan. Hioin tänään auki ne sellaisella joustavalla hiomalaikalla, ja käsittelin ruosteenmuuntoaineella. Huomenna sitten pohjamaali ja joku musta kilikali päälle. Ulkopintaan löytyy sinistä maalia pikku touch up pensselipullossa. Vaikka paikkamaalin sävy onkin lapisblau niin saa kelvata.

Ovet voisi tectylöidä varmuuden vuoksi, vaikka joku kotelonsuojaus tälle on taidettu tehdä 2012.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Aladdinin lamppu se vaan palaa melkein koko ajan...

Irroittelin tässä A-pilarien verhoilupalat; kangas oli irronnut osittain ja lepatti lörpistyneenä. Liimasin ne takaisin kontaktiliimaspraylla. Sitten verhoilunpesuaineella putsausta perään. Kangas on sen verran ohut että halpahallin liimasprayn kuviot jäi näkyviin toiseessa, ekan liimasin laadukkaalla 3M spraylla mutta se loppui juuri sopivasti homman puolivälissä.

Joku oli jo sitä toista yrittänyt ruskealla liimalla korjata eli ei se enempää juuri pilalle mennyt. Alla opastusvideo noiden panelien irroituksesta.

https://www.youtube.com/watch?v=bfkeNNc9yjg

Hyvinhän tuo on noin muuten pelannut, kulutus ollu 12-13 l sadalla riippuen ajosta. Takajarrupalat vaihdoin uusiin kun kuumuus oli murentanut niitä alkuperäisiä, ja käsijarrukenkiä säätelin likemmäs.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt ajettu 9tkm autolla.
karra kirjoitti: La 08.10.2022 12:15 Talvirenkaat on nastalliset Nokian SUV, paistettu 2911 ja niissä on pintaa ja nastoja hyvin. Kesikset oli myös hyväkuntoiset. Samanlaiset 16" vanteet molemmissa.
Kun vaihdoin talvirenkaat alle niin havaitsimme tärinää satasen vauhdissa. Otin auton ylös ja pyöritin renkaita ja kellotin samalla heitot, eipä löytynyt muuta kun vasemmassa etupyörässä pystyheittoa kumissa noin 1,5 mm. Vanteissa ei ollut ollenkaan heittoa. Laskin rengaspaineita alas noin 2.3 bar tasolle 2.7 bar tasosta niin vähän parani.

Katsastin auton viime keskiviikkona. Vasemmalla sisempi raidetangon pää oli hieman välyksellinen. Tilasin osat Aeromotorsilta torstaina ja ne oli maanantaina jo Postnordin tiskillä; molemmat päät ja haitarikumi. Pitää käyttää auto aurauksen säädössä niin saa samalla katsoa renkaiden tasapainon. Jos ei löydy mitään niin vaihtakoot edestä taakse ja päinvastoin.

Otin kaverin laanilta purku-nissan almerasta kumiset etumatot tähän, ne on aivan kuin tehdyt Marja-Liisaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihdoin eilen vasemman raidetangon, eli ulomman pään sekä sisemmän pään mikä kiinnittyy raidetankoon että myös haitarikumin. Kumi oli ehjä ja hammastanko kuiva sisältä, laitoin vaseliinia kuivaan tankoon sekä niihin hampaisiin, laitoin itse asiassa aika reilusti. Kuivanutta vaseliinia oli vähän, kertynyt kaikkiin reunoihin ja haitarikumin sisäpinnoille.

Luin nyt foorumilta että ei saisi/tarvitsisi laittaa vaseliinia ja se saattaa jopa pakkasella jäykistää ohjausta. En kyllä usko sen jäykistävän, nyt kun hammastanko liikkuu niin se rasva työntyy sivulle mihin se ei mahdu ja kyllähän tuo renkaiden kitka on varmaan niin suuri käännettäessä ettei se rasva siellä varmaankaan jäykkyyttä enää lisää.

Millainen stefa tuolla on kun ulos tuleva hammastangon osa on siis hammastettu sekä yksi sivu koneistettu suoraksi? Ei ole tullut perehdyttyä rakenteeseen.
karra kirjoitti: Ke 22.03.2023 21:34 Unohtui vielä mainita että ohjaustehostin on aina äännellyt vähän. Vaikka säiliössä oli nestettä melkein ylärajaan niin laitoin sinne aivan pikkuisen lisää, saattaa nyt olla yli ylärajankin. Joka tapauksessa ääntely loppui siihen.
Tehostin ääntelee kuumana, on tehnyt koko kesän. Nesteen pinta oli ihan tasan ylärajassa kuumana. Lisäsin jonkin verran, ja nyt taas hiljeni tehostin. Mitään näkyvää vuotoa ei esiinny.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin