Talvikäyttis ML320 1999

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli ostettua kun kohdalle sattui kuolinpesästä mölli.

Kuva

Leima kylmennyt vuosi sitten, ajettu 187t. Ollut noilla sijoillaan ajamatta kevättalvesta 2021.

Kuva

Joku jarru laahaa, sain käyntiin kun laitoin ladatun akun autoon. Vaikuttaa muutoin toimivan, moottoriöljynjäähdyttimen o-renkaat tosin vuotaa paljon kun koneen etuosa on öljyssä ja kärytti aika paljon kun lämpeni. No jos siitä vielä auton saisi, tarttee hakea se ensi viikolla kotitalliin.
Viimeksi muokannut karra, Su 02.10.2022 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Jaahas karra on alkanut harrastaa enemmän "digimersuja". Ei vaineskaan, uudet projektit kiinnostaa aina. :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: La 01.10.2022 19:48 Jaahas karra on alkanut harrastaa enemmän "digimersuja". Ei vaineskaan, uudet projektit kiinnostaa aina. :thumbup:
Tämähän ei ole vielä digimersu :D . Digitaalinumerotkin matkamittarissa on punaisia ...

Itse autohan on aitoa amerikkaa; erillinen runko, vääntäsauvajousitus edessä, paljon mukitelinetä sekä jakolaatikko muistaakseni ketjuvetoinen. Kuin servoletti :wink:

Auton omistanut lääkäri oli autoharrastaja, hänen reilu satku ajettu kesämersu eli 1985 300E (190 hv ECE malli) myytiin lopulta ilmeisimmin klubilaisille pk-seudulle. Tein siihen muutama vuosi sitten ns "MR-esitarkastuksen" kun uusimmassa Mobilistissakin esiintynyt hera A Mänttäri Lahdesta pyysi minua tsekkaamaan priiman 124:n että mitä vaatii museoon. Vainaja oli Mänttärin ns henkilääkäri ja Mänttäri avusti käyttämällä Saksassa asuvia kontaktejaan löytämään tohtorille hyvän Möllin. Auto oli tullut muuttoautona USAsta italialaisen perheen mukana ja he luopuivat siitä kun muuttivat Saksasta Italiaan.

Herr Doktorin viittä vaille valmis 1968 Alfa 1750 on edelleen jollain lailla hiljaisessa myynnissä, näin senkin eilen mutta ei sytytä minua. Siitä on menny Markukselle tieto ja kuvat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto tuli kotiin keskivvikoiltana mutta työkiireistä johtuen en ole saanut vielä rekisteröityä, eilen piti käydä mutta työ esti sen. Tänään ois ollut toimistopäivä mutta sviddu sentään sain illalla flunssan kaikkinen klassisine oireineen. Koronan kotitesti ei näytä mitään mutta sehän saattaa näkyä vasta päivän-parin päästä.

Autossa on väärä akku; liian lyhyt ja liian korkea - sitä ei saa kiinni oikealla tavalla, tiedä miten se sitten on ollut. Muutama pikku siistimisfiksi löyty heti, niistä sitten enemmän.

Hyvä huoltohistoria, Saksassa ollut kahdella ja 10 vuoden suomessa olon ajan huoltokirjaa täytetty, viimeisin huollon jälkeen ajettu 24 km!

En kyllä löydä mitään merkkejä että olkisi jenkkilästä uitettu, papereissa ei ollut mitään siihen liittyvää eikä autosakaan ole sellaisia merkintöjä.

Tässähän on jo OBD2 mikä onkin hyvä juttu.
Viimeksi muokannut karra, La 14.01.2023 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oliko pensa vai dieselikoneella?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: Pe 07.10.2022 21:23 Oliko pensa vai dieselikoneella?
Kyllä minun autot on bensakoneella aina. Ei kai tuota saanu 320 dieselinä, eikös ne ollu 270 ja 400?

Talvirenkaat on nastalliset Nokian SUV, paistettu 2911 ja niissä on pintaa ja nastoja hyvin. Kesikset oli myös hyväkuntoiset. Samanlaiset 16" vanteet molemmissa.

Vehicle identification number (VIN) WDC1631541A139992
Vehicle model ML 320
Order number 0829760384
Production number 0245081
Production plant P1380
Shipment date 20.08.99
EC approval number e1*96/79*0083*05
EC approval date 15.03.99


Engine 11294230520911
Transmission 72266201620486
Rear axle 4992170438


Code Designation
208A No code designations currently available
221 Electrically adjustable driver and front passenger
222 Electrically adjustable front seat, right
249 Automatically dimming int.and ext.mirrors
257 Hi-Line radio
280 Leather-covered steering wheel/shift lever
366U No code designations currently available
414 Power glass tilting/sliding roof
550 Trailer coupling
723 Load compartment cover
731 Wood finish, burr walnut trim
809 Model year 1999
840 Dark-tinted rear windscr./rear side windows
873 Heated left and right front seats
988 COC paper and registration certification
E55 Ozone and odor filter
U40 Safety net for luggage cover
U61 Interior equipment package

VPD ID Designation Contents
00011 Vorderachse 3992170145

Paints
Interior equipment 208 - LEDER GRAU/SCHIEFERGRAU/ALPACAGRAU
Paint
Use Code Additional paint information Designation
Paintwork 1 366 AZURITBLAU - METALLICLACK
Tires
Tire manufacturer DB3XA162292692
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti: Pe 07.10.2022 11:52En kyllä löydä mitään merkkejä että olkisi jeniiklästä uitettu, papereissa ei ollut mitään siihen liittyvää eikä autosakaan ole sellaisia merkintöjä.
Mun käsitykseni mukaan Saksassa on aika tiukat säädökset noille jenkkituonneille. Valot ja kaikki pitää vaihtaa. Oikeastaan tuo OBDII portti on ainut mikä voisi kieliä asiasta. Jenkeissähän OBD tuli pakolliseksi vuonna 1995 ja harvassa euro-Mersussa on OBDII:sta ennen kuin joskus 2001.

Jännä jos tuo keulan kilpipahkakin on siihen laitettu. Toisaalta näyttää että koko etupuskuri on vaihdettu.

Mites mittaristo? Näyttääkö vaihdetulta metriseen?

Entäs takavalot? Jenkkiversiossa pitäs erona euroversioon olla sivuvalon polttimon paikka tossa kapeassa heijastin-nauhassa alareunassa. Tai onko etuvilkuista laitettu "jenkkimarkkerin" johto poikki ja otettu sähkö euromallin parkkipolttimolle?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muisti pätkii, mutta onko W163 edes ollut jollain muulla testipistokkeella kuin OBD2 ?
Ja eikö jenkkiversioissa ole erilainen valmistenumero ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

EDIT joo etupuskurissa on eurokilvelle tuo pahkura.

Muistelen että edellisessä 1998 ML:ssä oli se 34-pinninen pistoke kun kerran kävi vikakoodin luvussa, mutta saattoi olla OBD2:kin.

Jos toi on USAsta uitettu niin kilsatkin on nollattu välillä taikka niihin on pyöritetty oikeat kilometrit. Muuta ei missään näy.

Kunhan kuntoudun niin alan selvittelee, ja muutenkin sormet syyhyää päästä autoon käsiksi...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Koronahan se oli, eli sattui sitten kohdalle; tammikuussa olin saanut kolmannen rokotuksen. Tartunnan sain sellutehtaalla koeajossa... onneksi ei kauhean paha mutta inhottava!

Putsailin akun alustan, on ihan ruosteeton. Uusi 100Ah akku on (tuotiin kotiin asti 8) ) odottamassa tallissa.

Tilailin merkkiliikkeestä tiivistekumit moottoriöljyn jäähdyttimelle sekä suodatinjalalle:

https://www.benzworld.org/threads/oil-f ... y.1495120/

Pitää saada tämä auto ajettavaan kuntoon ja tallista pihalle koska SEC tarttee vielä pestä ja kuivatella tallissa ennen talviunille vientiä Klubitallille (Pubitallille).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä taittuu takapenkki kolmessa osassa, luulin että näissä on aina se 40/60 mutta tässä on se keskipenkkikin erillinen. Keskimmäisen selkänojan kaatonuppi on poikki, voipi olla kelju korjata. Se tanko jonka päässä on M4 kierre on poikki ja nuppi irti hansikaslokerossa. Tangon pää näkyy reiässä mutta sinä ei ole enää kierrettä. Kummonenhan homma on tuo räjäyttää osiin ja vaihtaa se tanko?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Jotain sain tehtyä täs viikon aikana. Moottoriöljynjäähdyttimen ja öljynsuodattimen jalan kumitiivisteiden vaihto. Syylarin kiinnitystappien läpivientimuovit lukkopeltiin uudet, tappien kumiholkkeja käänsin 90 astetta niin niistä tuli napakat, lamput piti irrottaa jotta lukkopellin sai irti. Lohkolämppärin pistotulpan upotus puskuriin oikealla tavalla ja murtuneen panssarikaapelin uusiminen, systeemin testaus mukaanlukien sisäpistoke. Ulkolämpötilan anturin kiinnitys, konepellin aukipitotangon kiinnikkeen asennus. Auto on saanut pienen keulapusun joskus, siksi tuolla etupäässä on paikat vähän rempallaan.

Uusi akku ja sen kiinnittäminen oikein, akun suojapeltikehyksen pintaruosteiden poisto ja maalaus, asensin SECistä kierrätettyä reunanauhaa siihen suojapeltiin.

Luettiin ja nollattiin vikakoodeja Delphin testerillä, auto vilautteli öljyvaloa, en tiedä miksi. Samoin akun vaihdon jälkeen BAS ETS valo syttyi mutta se sammui kun käänsin rattia ääriasennosta toiseen!

Etujarrut tarkistin että satulat liikkuu ja paloissa on vielä tarpeeksi pintaa. Rasvasin liukutappeja PTFE spraylla, minulla ei juuri kokemusta näistä liukuvista satuloista... Nastarenkaat menee samalla alle. Jos huomenna ottais takajarrut ja seisontajarrun käsittelyyn, en ole seisontajarrua vielä uskaltanut kokeilla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Takajarrut myös tsekattu, oikea puoli jäi vähän päälle mutta lähti liikkumaan kun nitkuttelin. Näissä takasissa oli liukutapit vielä kumien alla piilossa.

Käsijarru vaikuttaa myös pitävän; oikea on vähän jäljessä tosin, 9 naksua menee poljin alas.

Oikeasta takakaaresta löytyi ruostetta 7 cm matkalta etualhaalta! God damn :lol: Laitoin ruosteensyöjää siihen, tänään maalia ja sitten sisäkanttiin kotelosuojaa sekä ulkokanttiin kiveniskumassaa. Eteen tein sen jo eilen, eli kiveniskumassa kanttiin ja taakse kotelonsuojaa.

Moniurahihnan taittopyörä pitää uusia, sen saa tarvikkeena hyllystä. Kiristimen pyörä on jotenkin pinnaltaan muhkurainen, senkin voisi uusia. Koneesta vuotanut öljy varmaan rikkonut pinnan, tuon pyörän saa tilaamalla 26 euroa tarvikkeena. Koko kiristin on jo liki parisataa, onneksi pyörää saa irrallisena.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Magge--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 19.10.2010 02:12

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

dealer kirjoitti: La 08.10.2022 18:57 Muisti pätkii, mutta onko W163 edes ollut jollain muulla testipistokkeella kuin OBD2 ?
Ja eikö jenkkiversioissa ole erilainen valmistenumero ?
Autocom ohjelma ainaki tarjoaa 1997 lähtien obd2 pistoketta.
2011 S212 350 CDI 4matic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Magge-- kirjoitti: Ke 26.10.2022 02:22
dealer kirjoitti: La 08.10.2022 18:57 Muisti pätkii, mutta onko W163 edes ollut jollain muulla testipistokkeella kuin OBD2 ?
Ja eikö jenkkiversioissa ole erilainen valmistenumero ?
Autocom ohjelma ainaki tarjoaa 1997 lähtien obd2 pistoketta.
Joo se se on tässä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Millaisia polttoaineen kulutuslukemia on tullut?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: Pe 28.10.2022 20:15 Millaisia polttoaineen kulutuslukemia on tullut?
Ei ole ajossa tämä vielä ollut.

EDIT: edellisellä ML 320:lla maantiekulutus oli 11.7 litraa sadalla
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Tähän väliin piti pelastaa yksi Subaru Impreza Sedan, jenkkituonti porrasperä ja se on nyt valmis sekä myynnissä wink wink :D !

Otin äsken Marja-Liisan talliin niin pitäs alkaa purkamaan jarrusatuloita. Eikös ne männät kannata puristaa ulos jarrupaineella, yksi kerrallaan? Tuollaista liukuvaa satulaa koskaan purkanut...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Otin kuskin puolen etusatulan irti ja purin männän ulos. Mäntä on ruosteessa, pitääpä kysellä mitä uudet männät maksaa, toki voisihan tuota hioa ja kiilloitella mutta tuleeko siitä sitten hyvä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Su 27.11.2022 18:31 Otin kuskin puolen etusatulan irti ja purin männän ulos. Mäntä on ruosteessa, pitääpä kysellä mitä uudet männät maksaa, toki voisihan tuota hioa ja kiilloitella mutta tuleeko siitä sitten hyvä.
Itse asiassa ruostetta oli vaan männän pinnassa, sylinterin seinämä tiivisteen ja pölysuojan välissä oli vähän ruostetta. Ruoste oli levinnyt kumminkin mäntään nesteen mukana ja nyt kun pyörittelin sitä kädessä tajusin että se on keraaminen. Eli sitä on kai turha hioa, ja nuohan on ne mitkä juuri turpoaa ja alkavat ahdistaa. Pitää tilata männät sitten, otan kaikki 4 kpl.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Jarrumännät taitaa olla bakeliittia tms.

Käytin auton katsastuksessa 3.11.2022 mutta kotimatkalla kävi oikealle etupyörälle näin:

Kuva

Laitoin uudet jarrupalat eteen mutta sitten vasen etunen jumiutui. Nyt on siis menossa isompi remppa jossa satuloihin tulee uudet teräksiset männät ja jarrukumit.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Onko tuossa kuvassa siis punahehkusen kuuma jarrulevy? :lol: Enpä ole ennen nähnyt.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti: To 01.12.2022 14:23 Onko tuossa kuvassa siis punahehkusen kuuma jarrulevy? :lol: Enpä ole ennen nähnyt.
No kyl! En ole itsekään siviiliautossa nähny. Ajelin lentokentän takaa hissukseen konttorilta kotiin, se alkoi jumittua matkalla ja paheni matkan edetessä. Kun oli jäähtynyt niin pyöri hyvin. Ja tosiaan leima tuli autoon, ei sillä ...

Ei näyttänyt tulleen mitään vaurioita, paitsi pala oli ihan murusina.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Autodocin paketti tuli perjantaina, oli teräksiset jarrumännät siinä; eteen sopi hyvin kun mallasin satuloihin. Takana pitäs olla kait ne 44 mm halkaisijan.

Vaihdoin tänään subaruun venttiilikopan tiivisteen oikealle puolelle kun vuoti öljyä. Jos vuoto asettuu otan sitten Möllin talliin jarruklinikalle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin, Subaru myyty huutokaupassa. Ostajalle sille tuli hintaa tasan kolme tonnia, itse saan komission ja ilmoitusmaksun jälkeen noin 2700 euroa, ei ole vielä rahat tulleet tilille. Ompahan tuokin kokeiltu ...persnettoahan siitä tuli mutta aina ei voi voittaa. Tulipahan jeesattua kaveria, hän on tuonut minulle kolme kertaa auton osia jenkeistä matkalaukuissaan .

Marja-Liisa on nyt ollut pari päivää tallissa sulamassa ja eilen putsasin aiemmin irroitetut etujarrusatulat, nyt pitkän vkl aikana olisi tarkoitus laitella autoa kuntoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitettiin kaverin kanssa etusatuloihin männät paikoilleen. Puuttuu vaan iso hylsy tai holkki jolla voisi naputella pölysuojan paikoilleen. Kokeiltiin vaikka mitä mutta ei mene suoraan vaan jää vinoon.

Tunkkasin auton pukeille ja irrotin takasatulat. En saanut enää jarrupainetta kun edessä tulppaamani letku vuotaa paineet, piti irroittaa männät siirtoleukapihdeillä. Toinen lähti hyvin mutta toisen kanssa sai taistella, ne takaset onkin metallia ja toinen oli ihan ruosteessa. Se puoli oli kypsentänyt jarrupalatkin korpuksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Ne pölysuojat edessä aiheutti ongelmia, ei mennet paikoilleen millään. Meillä oli erilaisia holkkeja (halkaisija & korkeus & ainevahvuus) mutte kun ei niin ei. Itse asiassa toinen jo vaurioitui, meni länään ja kumikin repesi. Ne ei siis menneet pohjaan vaan pullahtivat ulos heti, merkki Quick by Autodoc.

Ne alkuperäiset oli oranssia kumia (uudet oli mustat) ja siitä ulkoreunasta näki että siinä on sellainen olkapää joka muljahtaa sylinterin uran olkapäähän. Vanhat oli ihan ehjät ja notkeat, niin pujotettiin käytetty kortsu männän heppiin ja laitettiin siis vanhat jotka napsahti paikoilleen hyvin satulaan.

Takasatuloihin meni uudet tiivisteet ihan kevyesti tuurnalla naputtamalla. Illalla pääsee asentelee takaisin ja ilmaamaan jarrut. Ei ole järjestelmä (ABS pumppu) tyhjiin päässyt ja jos taivaankappaleet on oikeassa asennossa saan illalla auton kuntoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Jarrut kasattu ja ilmattu. Poljin on tosiaan semmonen pehmeä, mut sitähän se olikin. No kun ottaa ajoon niin näyttää oikeat karvansa, kait...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin koeajo tehty tuossa kotikadulla, hirveessä sohjossa. Nätisti menee, niinku pitääkin. Auto otetaan helmikuussa ajoon sille naiselle joka asuu meillä, hän aloittaa uuden työn jossa on ajettava tuonne böndelle kelissä kun kelissä.

Moniurahihna pitää vielä vaihtaa ja taitto- sekä kiristinpyörä. Osat on ostettu. Sisäilmasuodatin oli helppo vaihtaa tähän. Kumimatot voisi hankkia, ainakin eteen - talveksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsoin vielä Lastvin sivulta, tämä ollut siis tehtaan työntekijän auto? Öö - onko siis Alabamassa, vaiko Saksassa :roll: vaiko vaan Mercedeksen työntekijä?

FIN WDC1631541A139992
Model ML 320
Engine 112942 30 520911
Transmission 722662 01 620486
Order Number 0 8 297 60384
Order Location COMPANY EMPLOYEE
Interior LEATHER - GRAY (208A)
Paint 1 AZURITE BLUE - METALLIC (366U)
Delivery Date 1999-08-20
Approx. Build Date 1999-08
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin