S124 300TE kunnostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja dealer »

ABS toimii koska perässä on hammaskehä välityksen mukaan.
Melko kierrokset on ajossa kun 3.46 perä. Hassulta tuntuu muuten, kun 250TD on automaatin kanssa 3.23 ja ajaessa kaipaa aina pidempää välitystä. Jaksaisi kai M103 vetää alemmillakin kierroksilla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja JPM »

dealer kirjoitti: Ke 25.01.2023 19:20 ABS toimii koska perässä on hammaskehä välityksen mukaan.
Tämä olikin hyvä tieto, eli ASD perässä anturi lukee pinionilta?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

En huomannut ajossa että olis erityisen korkeat kierrokset, eihän se suuri ero ole tuohon 3.27 mikä pitäis olla.

Purkasin tänään tuon ostamani perän, oli toisen pikkurattaan välistä se muovinen painelevy kadonnut ja oli ratas hieman tehnyt jälkeä siihen tasauspyörästön runkoon että pitäisköhän koittaa hioa käsin naarmut pois? Ne uudet muovit ei paljoa maksa. Kitkalevyt oli myös aika huonon näköiset, paksuudet näytti olevan 1,65-1,70mm, mitähän lie uutena. Mitenköhän ne välilevyt? Löytyykö jostain korjausopasta, wis?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja dealer »

JPM kirjoitti: Ke 25.01.2023 20:11
dealer kirjoitti: Ke 25.01.2023 19:20 ABS toimii koska perässä on hammaskehä välityksen mukaan.
Tämä olikin hyvä tieto, eli ASD perässä anturi lukee pinionilta?
ASR on kahdet anturit, mutta ASD toimii samalla anturilla kuin ABS.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joku yli sata sivuinen dokumentti tuohon perään liittyen löytyy, siinä ei puhuta tasauspyörästön pienten rattaisen välyksistä mitään, vaan ilmoitetaan pelkästään valmiisksi kasatun tasauspyörästön pyörittämiseksi vaadittu momentti joka on avoimelle tasauspyörästölle 5-30Nm(jos teräksiset "pallomaiset" välilevyt), 40-90 jos muoviset levyt ja 80-160Nm ASD perälle. Eli ilmeisesti sinne ei jätetä mitään välyksiä vaan kasataan pyörästö niin tiukaksi että vetoakselin tumpista täytyy tosiaan vääntää noin kovaa että se pyörii. Suoraan ajaessahan koko paketti on paikallaan ja pyörii hiljakseen kun käännytään eli kai se sitten noin pitää olla.

Ostoperän asd levyt on palaneet pilalle, kitkalevyistä on sulanut materiaalia kiinni teräslevyihin ja osa teräslevyistä on kuumennut ja mennyt käppyrään.
Purkasin autossa paikallaan olleen perän, siinä oli kaikki levyt ok näköiset mutta pikkurattaat kuluneet pilalle, siitä tuli se iso välys. Kokeilin kasata ostoperän noilla paremmilla levyillä, ei tunnu kovin väljältä, pyörii nahkeasti mutta ei se montaa Nm tarvi pyöriäkseen eli tiukempi pitäisi olla. Välys säädetään ratasta vasten tulevalla levyllä jossa toisella puolella kitkapinta, niitä saa 2,8mm-4mm paksuina, koot kymmenesosamillin välein, niitä on nyt 3 ja 3,2 milliset. Nyt vaan pitäis tietää ostaako uudet kitkalevyt ja kattoo minkälaisen niillä saa kasattua vai ostaako paksummat säätölevyt. Täytyy varmaan sorvata väliaikaisia shimmilevyjä ja kattoa saako sen kasattua ohjeiden mukaisiin säätöihin. Noi kitkalevyt on sellaista materiaalia että tarraavat hyvin äkkiä kiinni jos vähänkään rattaasta painaa pakettia kasaan.

Sitten ne "pallomaiset välilevyt", ne on muovia, kunkkuperissä ilmeisesti metalliset ja käsittääkseni ovat samoilla mitoilla kuin muoviset, että tulisko niillä parempi?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hmm, itse en ole ASD-perää koskaan avannut tai perehtynyt siihen kummemmin. Tuossa coupessa sellainen kuitenkin on joten koetetaan oppia asiasta jotain.
En ole koskaan ajatellut, että siellä on esijännitys. Eli ehjän perän tunnistaa pyörittämällä vetarista ja toisen vetarin pyöriessä samaan suuntaan homma on ok? Siellä on lautasjousi jolla esijännitys on saatu aikaan? Tuo 80-160Nm tuntuu aika paljolta eli pitää olla noin tiukka ilman hydrauliikan apuja?

edit; kävin uteliaisuuttani tunkkaamassa coupesta perän ylös. Pyörittämällä takapyörästä toinen pyörä ei pyöri, ei eteen eikä taakse. Eli ainakaan tämän auton lukossa ei ole esijännitystä, eli pakassa täytyy olla välystä ja kulumaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei ole mitään lautasjousta, ymmärsin että ne rattaat pitää vaan ängetä sinne niin että se tiukkuus saavutetaan.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.w124performance.com/service ... ing185.pdf

Tuola lopussa on se pyörästön kasaus.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja JPM »

No ei näytä olevan ei. Eli pienet tasauspyörät liikkuvat ristitappia pitkin ulommas ja kiristävät vetareilla olevia hammaspyöriä vasten ja samalla pakkaa? Vai miten tuo toimii :) Minä en oikein ymmärrä kuin ZF:n lukoista. Tasauspyörästö menee väljäksi, kun pakat kuluu ja sitten alkaa kulua kartioprikat pikkutasauspyörien takana, nro14 kuvissa? Mut kyllä se minustakin ohjeen mukaan menee juuri kuten olet ymmärtänyt ja hyvä juttu tietenkin on se, jos pystyt shimmaamaan pakat tuohon 80-160Nm tiukkuuteen koemielessä.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ne nro 14 on ne spherical washers eli pallomaiset prikat jotka on niitten pienten tasauspyörien päittäislaakereina, eikai ne juuri kulu muutakuin jos alkaa yhdellä renkaalla jauhamaan tyhjää. Ne vaan on näissä muovia ja kolmenkymmenen vuoden öljyssä olemisen jäljiltä aika haperot. Kitkapakat kun kuluu niin tulee ainakin välystä noihin tasauspyöriin, en tiedä syökö se sitten ne tasauspyörät pilalle vai kitkapakoista irtoava metalli, melkoista mönjää oli tuon autossa olleen perän öljy, peräöljyjen vaihto säännöllisesti olis erittäin tärkeää näissä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja JPM »

Peräöljyt pitäisi kyllä ehdottomasti vaihtaa riittävän usein, noin pieni määrä öljyä ei edes maksa juuri mitään ja työkin on pieni. Kaikenlainen välys tuolla on kyllä pahasta.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo ja sitten kun sieltä irtoaa sitä metallia niin hio mukavasti paikkoja.

Purkasin taka-akseliston, aika homma, puslat oli aika lujassa. Täytyy hakea 12 kulmainen hylsy vetareiden muttereille, ainut mikä löytyi halkesi heti moneen osaan. Etualatukivarsista vääntelin puslat irti, kätevä konsti oli laittaa puslan pää ruuvipenkkiin kiinni niin lujasti kun saa ja sitten tukivartta nitkuttamalla puslat irtosi aika helposti. Kuvia ei nyt ole, eipä ruosteiset osat kovin kiinnostavia olekkaan niin laitetaan valmiista osista sitten. Takakelkka ja tukivarret ja muutaman muun osan käytän jauhemaalauksessa, ei jaksa itse ruveta maalaamaan. Lisäksi puslien ja muiden osien kiinnittäminen on kivaa kun jauhemaali tuntuu kestävän vaikka vasaralla hakkaamisen.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_4969.JPG
IMG_4970.JPG
Jousikupit laitoin kiinni, noi tuli sieltä trabhanilta ja laatu oli taas 6/5. Ihan pientä eroa joissain kohdin mutta sopivat suoraan paikalleen ja ovat vielä vähän paksummasta materiaalista mitä alkuperäiset. Hitsasin samoista kohdin kuin alkuperäinen oli, vähän pitemmillä saumoilla. Suihkin lopuksi spray pohjamaalia pillillä rakoihin ja paineilmalla ylimääräiset pois, pitäis olla hyvät nyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Siistiä työtä!
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Menipä lähelle samalla lailla oma hankinta tänä viikonloppuna kuin S202 projektin alku; eilen huomasin ilmoituksen lähellä myynnissä olevasta S124 ja tänään kävin tekemässä kaupat 300TE -91.
Hauskasti on samaa varustettakin, mm nämä

211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
570 FOLDING ARMREST, FRONT
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS tässä 15-reikä
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS tässä sama muttei RDS, toki jo hukattu
844 FOLDING SEAT BENCH IN LOADING COMPARTMENT, REVERSE TO DIRECTION OF TRAVEL
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)

Ilmastointikin on mutta enpä tarkemmin katsonut olisiko sitten jälkiasennus, ei nimittäin minun auton listasta löydy, sen verran tsekkasin että r134a aineet tarran mukaan. Sportti-nahkaratti, nahkanuppi, paremmat puut, ulkolämpömittari. En tiedä yhtään mitä kaikkea on rikki, eikä tullut koeajolla ajettua yli 10km/h kun kesärenkaat alla ja auto pois liikennekäytöstä eikä omistaja käytä nettiä että olisi saanut ajoon.

Vielä se että tässäkin samanlainen Karo sisusta. Ulkovärinä 199 joka ihan jees, mutta kyllähän tällainen punainen olisi hienompi.
Kuinka ollakaan, kyljessä ruostetta, no minun autossa molemmin puolin, ja oikea etulokasuoja vaihdettava - vaan sen oli jo edellinen omistaja tehnyt, maalausta vaille. Maalattukin on mutta taitaa olla 040 mustaksi eli "pikku" ero... mutta en sotke enempää tätä, johan tässä tulikin :oops: Paljonko punaisella ajettu ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vähän neljänsadan päälle on ajettu. Ei tainnut olla nettiautossa, muutama päivä sitten katsoin näitä eikä tainnut yhtäkään olla myynnissä, joku 24v malli oli.
No onnea hankinnasta :thumbup:
S124 300TE
S211 E500
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

dealer kirjoitti: Su 05.02.2023 17:24 Menipä lähelle samalla lailla oma hankinta tänä viikonloppuna kuin S202 projektin alku; eilen huomasin ilmoituksen lähellä myynnissä olevasta S124 ja tänään kävin tekemässä kaupat 300TE -91.
Hauskasti on samaa varustettakin, mm nämä

211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
570 FOLDING ARMREST, FRONT
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS tässä 15-reikä
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS tässä sama muttei RDS, toki jo hukattu
844 FOLDING SEAT BENCH IN LOADING COMPARTMENT, REVERSE TO DIRECTION OF TRAVEL
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)

Ilmastointikin on mutta enpä tarkemmin katsonut olisiko sitten jälkiasennus, ei nimittäin minun auton listasta löydy, sen verran tsekkasin että r134a aineet tarran mukaan. Sportti-nahkaratti, nahkanuppi, paremmat puut, ulkolämpömittari. En tiedä yhtään mitä kaikkea on rikki, eikä tullut koeajolla ajettua yli 10km/h kun kesärenkaat alla ja auto pois liikennekäytöstä eikä omistaja käytä nettiä että olisi saanut ajoon.

Vielä se että tässäkin samanlainen Karo sisusta. Ulkovärinä 199 joka ihan jees, mutta kyllähän tällainen punainen olisi hienompi.
Kuinka ollakaan, kyljessä ruostetta, no minun autossa molemmin puolin, ja oikea etulokasuoja vaihdettava - vaan sen oli jo edellinen omistaja tehnyt, maalausta vaille. Maalattukin on mutta taitaa olla 040 mustaksi eli "pikku" ero... mutta en sotke enempää tätä, johan tässä tulikin :oops: Paljonko punaisella ajettu ?
Onnittelut uudesta hankinnnasta! :thumbup:
Toivottavasti laitat oman ketjun tästäkin tai sitten Lumikkien yhteyteen?
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ollut Nettiautossa, vaan paikallisen ruokakaupan ilmoitustaululla "MYYTÄÄN MERSU" - tyyliin.
Voisihan tuostakin jotain kirjoitella, katsotaan nyt miltä auto tuntuu kunhan pääsen koeajamaan että mitä sille tehdään ... kesärenkailla liikennekäytöstä poistetulla autolla keskellä kaupunkia koeajolla (20 metriä parkkipaikalla) selvisi lähinnä se, että ASD toimii.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

S202 kirjoitti: Su 29.01.2023 20:41 Ei ole mitään lautasjousta, ymmärsin että ne rattaat pitää vaan ängetä sinne niin että se tiukkuus saavutetaan.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.w124performance.com/service ... ing185.pdf

Tuola lopussa on se pyörästön kasaus.
Tälleen itte tein kun kasasin. Tiukka on menemään mutta tuo momentti osu kyl hyvin. Muistaakseni oliko niin että tuo momentti oli tuo kun myös laakerit on uusia? Mähän uusasin kaikki nekin samoin niitten hydraulitunkkien kaikki tiivisteet.

Varuiksi et ne poskilaakerien seekerit silleen et ei tuki yläpuolen öljyreikiä ja vielä toistepäin mitä olivat olleet. Ne seekerit on kuluneet kiiltäviksi niiltä osin mihin poskilaakerin ulkokooli ottaa kiinni. Siis jos nyt oikein muistan nuo

Ja sitten. Peräöljyksi vain ja ainoastaan oikealla luokituksella olevaa. Jos on mitään muuta ni paukkamaan alkaa käännöksissä. Ekoilla öljyillä ei kannata ajella kovinkaan pitkästi.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, kasasin tasauspyörästön. Laitoin ne teräksiset aluslevyt pikkurattaiden alle muovisten sijaan, olivat tosiaan mitoiltaan samanlaiset ja vaihtokelpoiset. Tuli heti tiukempi enkä sitten viitsinyt ruveta tuota enempää ihmettelemään, vaikuttaa hyvältä ja tuntui kasatessa että jos tiukemman haluaa niin on väkivalloin väännettävä ne pikkurattaat paikoilleen. Laitoin myös pyörästön kiinni koteloon, laakerikoolit ja lukkorenkaat oikeille puolilleen ja lukkorenkaat toisin päin. Koitin myös hammaskosketusta kattoa mutta ei taida vaseliini olla hyvää siihen vaan pitää hommata jotain oikeaa ainetta. Mutta empä mä sitä kyllä ihan heti ala säätämään, pinionin laakeri tuntuu sopivan tiukalta ja hammasvälys oikealta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Takanavat purkasin eilen, tai irrottelin navat ja laakerit olkavarsista. Toiselle puolelle oli hiljattain laakeri vaihdettu niin osat lähti kohtuudella irti mutta toiselle puolelle sai antaa isoa lekaa kunnolla ja laakerille vähän järeämpää prässiä. Narinaheloille pitää vielä jotain holkkeja tehdä joilla saa ne prässättyä pois.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: La 04.02.2023 07:50 IMG_4969.JPG
IMG_4970.JPG

Jousikupit laitoin kiinni, noi tuli sieltä trabhanilta ja laatu oli taas 6/5. Ihan pientä eroa joissain kohdin mutta sopivat suoraan paikalleen ja ovat vielä vähän paksummasta materiaalista mitä alkuperäiset. Hitsasin samoista kohdin kuin alkuperäinen oli, vähän pitemmillä saumoilla. Suihkin lopuksi spray pohjamaalia pillillä rakoihin ja paineilmalla ylimääräiset pois, pitäis olla hyvät nyt.
Eikö nuo kuulu niitata niinkuin alkuperäiset? Hengen vaarallista hitsata noin koska ei mene raamipalkkiin kiinni vaan ulommaiseen lokaripeltiin vaan.. ajattele mikä rasitus siihen tulee sitten ja miksi ne tehtaalta on niitattu peltiniiteillä..
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

pasi84 kirjoitti: La 11.02.2023 11:16
Eikö nuo kuulu niitata niinkuin alkuperäiset? Hengen vaarallista hitsata noin koska ei mene raamipalkkiin kiinni vaan ulommaiseen lokaripeltiin vaan.. ajattele mikä rasitus siihen tulee sitten ja miksi ne tehtaalta on niitattu peltiniiteillä..

Tuo jousikuppi tuulee kiinni ns runkoaisaan joka on 2mm materiaalista tehty ontto kotelo. Aivan varmasti kestää hyvin hitsattuna kiinni kupit :D .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

meseucco kirjoitti: La 11.02.2023 16:20
pasi84 kirjoitti: La 11.02.2023 11:16
Eikö nuo kuulu niitata niinkuin alkuperäiset? Hengen vaarallista hitsata noin koska ei mene raamipalkkiin kiinni vaan ulommaiseen lokaripeltiin vaan.. ajattele mikä rasitus siihen tulee sitten ja miksi ne tehtaalta on niitattu peltiniiteillä..

Tuo jousikuppi tuulee kiinni ns runkoaisaan joka on 2mm materiaalista tehty ontto kotelo. Aivan varmasti kestää hyvin hitsattuna kiinni kupit :D .
Jos sen hitsin saa sinne runkoaisaan asti mikä ei ole yhtään varmaa. Ite en ois hitsanut noin. Metalliniitit sinne ja vii tukihitsata muualta jos sille tuntuu.. Vaan oma mielipide kaikki tekee niinkuin haluaa mutta nämä keskustelut oli esillä silloin kun korjasin 210:stä nuo samat hommat ja silloin oltiin siitä tarkooja että niiteillä kiinni että varmasti menee runkopalkkiin asti kiinni.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös 124 ole tehtaalta hitsattu. 210 niitattu, niitäkin vuos kymmenet hitsattu onnistuneesti jälkeenpäin ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hitsattu on alun perin sekä 124 että 210 kuppi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja epk »

oliko niin että 210 tapauksessa että tehdas alkuun antoi ohjeen niitata ja myöhemmin oli myös ok hitsata ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ohje korjaukseen oli niittaus, mutta aika paljon hitsaamalla laitettiin ja ikinä ei tullut tietoon että olisi hylätty siksi leimalla. Jossain vaiheessa niittailtiinkin.
Väyrysessä kannatti olla tarkkana tuosta mitä pasi84 mainitsi että hitsaus tarttuu muutakin kuin ohueen peltiin.
Satalankkuihin kuppia ei niitata.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, samoin on hitsattu kuin alkuperäinenkin, itseasiassa vähän enemmänkin ja on suoraan runkoaisassa kiinni, ei tosiaankaan sisälokasuojassa :lol: Niittejä ei ole tehtaalla laitettu yhtään mihinkään, ei näihin eikä väyrysiin. Se tehtaan ohje niitata ne kupit väyryseen on varmaan lähinnä ruostesuojauksen takia, ruostumisen takiahan ne irti repee ja kuppi kun on ohutta niin niittaus on varmempi tapa ottaen huomioon minkälaisia hitsauksia näkee kun googlettaa tai youtubesta kattelee.


Alkuperäinenkin kuppi tulee tehtaalta valmiiksi reijittynä tulppahitsejä varten:
Kuva
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuva
Kuva

Rakenne on kyllä väykyssäkin samanlainen, kuppi on kiinni runkoaisan kyljessä, ei sitä mihinkään muualle saa hitsattua.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sori, aina luullut että ne on tehtaaltakin niitattu.. tuntuu kuitenkin mielestäni varmemmalle niitata..
Vastaa Viestiin