W124 320 CE -museoautoprojekti-

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: Ti 26.04.2022 06:22
JanneW124 kirjoitti: Ma 25.04.2022 20:55 -sopiva soitin löytyi, Becker Special. Volume-nuppi uupuu, uusi tulossa. Muuten toimii.
Mulla oli E280-farkussa Becker Special, hommasin siihen Ebaysta CD-vaihtajan liitännän paikalle muunninboksin (Yatour?) jolla sai 3,5mm aux-liitännän. Noita varmaan saa nykyisin bluetooth-versionakin niin ei tarvitse piuhaa vetää. :)
Joo, tuollainen osui eBaystä silmiin. Niitä oli Bluetoothilla ja ilman, hintaa jtn 50-80€ + toimituskulut. En vielä ostanut, mutta herätti kyllä mielenkiinnon.
Esim. tuossa bluetoothilla varustettu: https://www.ebay.de/itm/313523455746?_t ... BM3uTZ0Yxg

GP 2000 olen katsellut myös ja osallistuin talvella pariin huutokauppaan, mutta ei tärpännyt. Tällä hetkellä suoralla kaupalla edullisin about 600€ ja kallein 1200€...

Saattaa olla, että Special jää paikalleen... :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

viewtopic.php?f=2&t=214999
Puhaltimesta hävisi nopeuksia, syyksi paljastui rikkinäinen puhaltimen etuvastus.

Samalla, kun ratin alapuoliset suojat oli pois, tutkailin virheellisesti toimivaa valosummeria. Summeri huutaa, vaikka avain on paikallaan/auto käynnissä, jos ovi on auki.
Sumerin katkaisija on kiinni virtalukon rungossa. Sille tulee johdot molemmilta ovikytkimiltä ja yksi johto menee mittaristoon itse summeriin. Katkaisijan pitäisi katkaista yhteys summeriin kun avain on käännetty 1 asentoon tai pidemmälle. Myöskään palauttaminen 0-asentoon ei vielä saa summeria soimaan (mutta pelkkä avaimen laitto virtalukkoon ei riitä sammuttamaan summeria).
Mittasin, että katkaisija on rikki, avaimen kääntäminen ei katkaissut yhteyttä. Yhteyden katkaiseva nasta oli poikki. Katkaisija lähtee pois virtalukon 1-asennossa ylöspäin ja se mahtui tulemaan ulos, kun virtalukon kiinnityspantaa löysäsi hieman ja käänti virtalukkkoa sopivaan asentoon.
Sattui olemaan ehjä katkaisija tilalle ja nyt summeri toimii suunnitellusti.
Mikä on muuten toinen liitin joka kytkeytyy virtalukossa olevaan summerikatkaisijaan?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja E280T »

Hieno coupe ja paranee kokoajan👍🏻. Mistä tilasit beckeriin uuden volume namiskan? Olisi yhdelle tarve kun on tahmaantunut ja näyttää rujolta.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

E280T kirjoitti: Ke 18.05.2022 19:55 Hieno coupe ja paranee kokoajan👍🏻. Mistä tilasit beckeriin uuden volume namiskan? Olisi yhdelle tarve kun on tahmaantunut ja näyttää rujolta.

Kiitos.
Ebaysta tilasin, taisi olla linkin mukainen nappi (oma soitin BE2210) https://www.ebay.de/itm/324042496048?ha ... SwRqleHsN7

Vaihdoin tänään lambdan. Vanha ei ollut mielestäni kierretty pohjaan asti, ilmeisesti koska pakoputkessa ollut kierre oli hieman tahmea ja helposti lähti väärälle jenkalle...
Uusi on nyt pohjassa ja Bosch-merkkinen. Ainakin ensituntumalta pahin tyhjäkäyntirynkytys on poissa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Lambdan vaihdon jälkeen käynti on paljon parempi. Vielä vähän humppaa, etenkin vaihde päällä esim. liikennevaloissa. Mutta vapaalla tai parkilla käy paljon paremmin. Tulpat vaihdoin myös kaikki hieman ennen lambdan vaihtoa uusiin. Vanhatkin olivat hyvännäköiset ja tasaväriset. Puolat oli kaikki vähän eri merkkiä, niitä on joskus vaihdeltu.
Ilmastointi toimii myös hyvin.

Kävin tällä Himoksella eilen, osallistuttiin myös iltapäivän letka-ajoon. Siellähän oli hienoja autoja näytillä ja parkkipaikalla :thumbup:

Nyt sain aikaiseksi pesun ja vahauksen. Kesävanteina tällähetkellä AMG Aero I 8x17 et28. Edessä vähän tarkoilla tuo leveys ja rikoinkin jo vänkärin etulokasuojaa varomattomuudella :oops: Laitoin nylonlevikkeet lokasuojiin, mahtuu vähän paremmin, mutta stancea pitää vielä hieroa. Aerot ovat todella hyvässä kunnossa, mutta sävy ei ole oikea. Sekin täytyy laittaa kuntoon. Porkkanavilkut vaihdettu myös.
ce_2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Etukaiuttimet ovat kuulostaneet vähän vaisuilta ja kun hyllyssä oli uusi pari W124 sopivia Ground Zeron kaiuttimia, niin vaihdoin sellaiset tilalle.
Siellä olikin 4 tuumaiset Sonyn koaksiaalit laitettu etupaikoille. Ne oli liimattu jollain sinitarramaisella massalla, joka onneksi lähti kohtuu helposti pois. Alkuperäinen kaiutinliitinkin oli sekin onneksi säästetty, abikoliitos oli tehty liittimen paremmalle puolelle.
Sointi parani tukevammaksi.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tuulensuhinat kuskin ovesta saatu loppumaan. Oven säätö auttoi, muttei poistanut suhinaa. Ilma falskasi edelleen peilin kohdalta koska sen tiiviste ei ollut kunnolla paikallaan. Purin ovipahvin, otin peilin irti ja raottelin tarvittavia tiivisteitä/listoja jotta sain peilin kumitiivisteen asettumaan pohjaan. Pienellä testilenkillä 120km/h ei vielä suhissut, aiemin n. 80-100km/h kuului ääni.
Ovipahvin ollessa irti kiristelin jalopuulistan joka oli päässyt löystymään. Tarkastin myös ovessa olevan bassokaiuttimen, se oli ehjä, liitin kunnossa ja se toistaa kyllä bassotaajuuksia. Kovin vaisusti kylläkin... Onko kokemuksia kuinka hyvin noiden pitäisi bassoa jytkiä?
Laitoin ovipahvin kunnolla paikalleen, tasku irvisteli aiemmin vähän. Samoin kaiuttimen kotelo oli löysällä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Mulla oli etukajarit jo päivitetty niin totesin, että subbari penkin alle on helppo tapa saada se basso. Taakse en uskalla availla ritilöitä, netti pullollaan valituksia että menee rikki.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ti 05.07.2022 14:02 Mulla oli etukajarit jo päivitetty niin totesin, että subbari penkin alle on helppo tapa saada se basso. Taakse en uskalla availla ritilöitä, netti pullollaan valituksia että menee rikki.
Joo varmasti lisäaktiivisubbarilla saa bassoa, ajattelin vain kun tässä on alkuperäisenä lisävarusteena vahvistin ja bassot ovitaskuissa että kuinkahan tukevasti ne on uutena toimineet... Nyt kun tuntuu aika ohkaiselta...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

En ole juuri tuota ratkaisua kuullut äänessä, mutta sen mitä olen uusia autoja koeajanut reilu 20 vuotta, niin kyllähän kehitys on tuonakin aikana ollut huimaa, ja vielä 2000 oli todella harvinaista, että toisto oli edes keskinkertaista. Ja mitä W126sesta uutena muistan, niin kyllähän siinä uutiset kuunteli vakiosetillä...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joo, W140 oli ensimmäinen Mersu, missä jo suunnittelussa otettiin huomioon äänentoistolaitteet suuremmalla huomiolla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ok. En odottanutkaan mitään näkökenttää täristävää kokemusta, mutta jonkinlaista ääntä sentään...
Noh, systeemi kuitenkin toimii ja on ihan räpeltämätön, arvostetaan sitä.
Tuossa vielä kuva kaiuttimesta, noin 155mm ulkohalkaisija pyöreältä kohdalta mitattuna. Ämyri on neljän kuvassa näkyvän T10-kantaisen ruuvin lisäksi kiinni vielä takaa yhdellä ristipääruuvilla. Eli kotelo pitää irrottaa, jos haluaa elementin irti.
ovikaiutin.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Itsellä kokemusta vain sedanin aktiivibassosysteemistä, siinä kaiutin näyttää äkkiseltään samalta kuin tuo, mutta kotelo ei ole samanlainen. Siinähän ainakin sedanin kotelossa on ritilä takapuolella, eli ei ole suljettu kotelo. Ja sitten oviverhoilun ja oven välissä on äänieristehuopa, joka on siinä tuon aktiivibassosysteemin myötä, muuten se ei olisi vakiona.

Kyllä siinä ihan selkeä ero soinnissa on, jos vertaa soundeja alkuperäisillä aktiivibassoilla ja ilman niitä. Huomattavasti tukevampi soundi, mutta ei se mitään oikeasti matalia ääniä kovin kummoisesti toista. Semmoiseen ns. perusmusiikin kuunteluun oikein hyvä, mutta ei siitä tietty pyörillä kulkevaa discoa noilla vehkeillä tule. Eikä ole tietenkään samanveroinen kuin nykyautojen paremman luokan systeemit.

Vähän aiheeseen liittyen, omaan autoonihan mä tein niin, että lisäsin jälkikäteen noi ovikaiuttimet, mikä edellytti ovipahvien taskujen / lokeroiden vaihtoa. Niihin elementeiksi vaihdoin modernimmat ja niistä tuli sitten midbassot. Ylempiä ääniä toistavat kojelaudan orkkispaikolla olevat koaksiaalit. Noille neljälle kaiuttimelle laitoin tavaratilaan nelikanavaisen vahvistimen ja sitten lisäksi matkustajan istuimen alla on aktiivisubbari. Ei tuollakaan ratkaisulla oikeasti matalia ja tukevia bassoja tule, mutta soi normaalikäyttöön täysin kelvollisesti, ei sisällä tavaratilaa pienentävää subbarikoteloa, ja näyttää päällepäin täysin alkuperäiseltä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Oli tässäkin kotelon takapuolella ritilä ja oven eristehuopakin tallella.

Täytyy vielä tarkistaa soittimen/kaiuttimien kytkennät, vosiko niissä olla jokin ristissä kun ovat noin vaisut. Nimittäin mitään selkeästi tukevampaa sointia bassottomaan versioon en osaa kuulla. Ovista ei kuulunut aluksi mitään, mutta vahvistimen sulakkeen ehjäämällä alkoi vaisu bassotaajuuksien soitto. Mikään paineauto ei tietenkään ole mielessäkään, mutta hyöty noista ovikaiuttiista tekee mieli ottaa irti.
Nozki kirjoitti: Ke 06.07.2022 10:56 Vähän aiheeseen liittyen, omaan autoonihan mä tein niin, että lisäsin jälkikäteen noi ovikaiuttimet, mikä edellytti ovipahvien taskujen / lokeroiden vaihtoa. Niihin elementeiksi vaihdoin modernimmat ja niistä tuli sitten midbassot. Ylempiä ääniä toistavat kojelaudan orkkispaikolla olevat koaksiaalit. Noille neljälle kaiuttimelle laitoin tavaratilaan nelikanavaisen vahvistimen ja sitten lisäksi matkustajan istuimen alla on aktiivisubbari. Ei tuollakaan ratkaisulla oikeasti matalia ja tukevia bassoja tule, mutta soi normaalikäyttöön täysin kelvollisesti, ei sisällä tavaratilaa pienentävää subbarikoteloa, ja näyttää päällepäin täysin alkuperäiseltä.
Muistankin lukeneeni kertomuksesi ovikaiuttimien asennuksesta. Tuolla asetelmalla on varmasti jo hyvätasoinen äänentoisto.
Noihin koteloihin vosi pienellä muokkauksella saada jotkut nykyaikaisemmat 6.5" midbassot sopimaan. Niissä ulkohalkaisija n.165mm eli pienentämällä vosi saada käymään. Syvyyttä en tietenkään mitannut, kun oli levällään...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tarkastelin soittimen kytkennät vielä ihan ajatuksella ja huomasin että vänkärin puolen kaiutinlähdössä oli + ja - väärinpäin. Korjasin ne oikein. Nyt alkoi ovikaiuttimestakin löytyä potkua, mutta vain kuskin puolella :shock: Vänkärin puolen ovesta ei kuulu mitään, vaikka mielestäni sieltä aiemmin olen vaimeata bassoa kuullut. Kokeilin vielä kytkeä kaiutinlähdöt kuten olivat aluksi, mutta sillä ei ollut oveen vaikutusta. Purin ovipahvin pois, mutta mitään ei ollut irti tai rikki kaiuttimessa...
Joka tapauksessa nyt sisällä kuulostaa erilaiselta kuin ennen, kuskin puolella ovikaiuttimen tunnistaa kyllä toimivaksi. Kaikki muuta kaiuttimet soivat hyvin, paitsi vänkärin ovessa oleva...

Siistin samalla mankan johdotukset. Ne oli tehty ihan vaan kiertämällä johdot yhteen ja sähköteippiä päälle. Laitoin tinalla ja kutistesukalla kaikki liitokset.

Niin ja mittailin ovikaiuttimen kotelosta asennusmittoja. Elementin ulkohalkaisija 155mm, asennusaukko n.143mm, max syvyys n.55mm
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, se on uskomatonta, miten monenlaisia liitoksia löytää käytettyjen autojen äänentoistojärjestelmistä. Yleensä se on aika hyvä tapa tuottaa itselleen mielihyvää, kun korjaa ne onnettomat liitokset juuri tuolla juotos + kutistesukka -menetelmällä. Ja poistaa samalla turhat piuhat ja liitokset, joita niitäkin yleensä on sinne jostain päätynyt.

En muistanut itse millään, että mitkä ovikaiuttimet mulla on, enkä löytänyt dokumenttejakaan. Onneksi on Mersuforum, sieltähän se tieto löytyi :D
viewtopic.php?p=1246150#p1246150

Eli DLS UP6i, eli kyllä se tosiaan 6,5-tuumainen on. Kuitenkin niitä varten koneistettiin koteloon kaiuttimen kiinnityspinta isommaksi, kun ei se sopinut siihen alkuperäiseen ei-pyöreään upotukseen. Ja kotelon takaseinä pois - muistelin sen johtuvan siitä, että tuo kaiutin on alkueräistä syvempi, mutta enpä ole varma, että oliko sittenkään, vaan poistinko muuten vaan sen takaseinän ritilän, jonka hyötyä en osannut hahmottaa. Noin muutehnan mä sitten pyrin parantamaan oven akustisia ominaisuuksia sulkemalla aukkoja StP eristematolla, jota laitoin isoihin peltipintoihin myös ja sitten mahdollisuuksien mukaan StP solumuovia sinne sisälle kaikuja eliminoimaan. Tiiä sitten, oliko siitä todellista hyötyä äänenlaadulle, mutta ainakin on yritetty. Ja ovi tuntuu jykevämmältä & laadukkaamalta, kun se on painavampi eikä sulkiessä rämise tai päästä muitakaan ylimääräisiä ääniä. 8)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Otin nyt viikonloppuna auton pois liikenteestä, todennäköisesti tämän kesän ajot tällä autolla ajettu. Kerkesin noin 5000km tutustua eli ihan mukavasti.
Oikein mukavan tuntuinen peli, varsinkin kun sai tuulensuhinan loppumaan. Uskomattomasti alentaa fiilistä kaikki ylimääräiset äänet.
Näyttäsi myös, että tyhjäkäyntihäiriö poistui kokonaan. Lambdan vaihto auttoi paljon ja jäljelle jäänyt pieni huojunta katosi itsestään. Oliko sitten käytön puutetta osittain? Ja jotain ketjussa mainittuja pieniä korjauksia sain kesän aikana tehtyä. Kivan tuntuinen tuo moottori, jossain 4000-5000rpm jälkeen löytyy ääntä ja menoa oikein mukavasti.
Syksylle ja talvelle jäi vielä sopivasti hommaa.
-umpion lasit vaihtaa alkuperäisiin
-musta maski oikean väriseksi
-lokasuojat alkuperäisiksi
-keulan osien sovitus
-jarrut
-monitoimiviiksi (tihkuasennossa kosketushäikkä, haluaa pyhkiä kun viikseen koskee)
-puhallin vikisee
-pieni paikka etujousenkupin viereen
-penkkien puunaus
-ratin maalaus
-vänkärin oven tiivisteurasta ruosteet pois
-alustan tarkastus
-alustan korko kohdilleen
-konehuonetta pitäisi siistiä (ainakin venttiillikoppa maalata uudelleen)

Siinäpä sitä...Päivitellään tarinaa sitä mukaa kun saa aikaiseksi. Toivottavasti lista ei kauheasti kasva...
Viimeksi muokannut JanneW124, La 27.01.2024 17:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Timo L. kirjoitti: Ti 05.07.2022 19:44 Joo, W140 oli ensimmäinen Mersu, missä jo suunnittelussa otettiin huomioon äänentoistolaitteet suuremmalla huomiolla.
Vai olisiko jo R129? En tiedä miten niissä ekoissa oli, mutta eikös niissäkin ollut jo bassot+keskiäänet ovissa ja diskantit kojelaudassa? Olikohan vahvistinta?

Tuossa 1997-mallisessa on vakiona sound system, vahvari takapenkin takana kotelon maton alla. Yllättävän hyvät hifit noin perusmalliksi.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aloitin tehtävälistan sipistelyt jousikupin vieressä olevasta ruostereiästä. Pienehkö reikä kupin oikealla puolella, samoin pientä pintaruostetta kupin saumassa ulko -ja sisäpuolella. Askartelin paskartelin 1,5mm pellistä paikan. Maalasin pellintauksen ennen hitsaamista, pintapuolen maalaus jäi seuraavaan kertaan.
reikä.jpg
eikä.jpg
Tilasin uudet jarrulevyt ja -palat eteen sekä taakse. Palat alkaa olla aika loppu joka kulmassa ja edessä levytkin melko uralla. Takalevyt voisi olla vielä kelvot, mutta ei kovin isosti keventänyt rahapussia uusia samalla... Vaihdetaan, kun osat saapuvat.

Vanteina olevat AMG Aero 1:set pitäisi saattaa originelliin kuntoon. Nämä on tosi siistit ja juuri pulverimaalattu, mutta väärällä sävyllä. Onkos näissäkin lippa alunperin kiiltävä ja loppuvanne hopea?
amg.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Lippa on kiiltävä (diamond cut) ja muu vanne Astral silber.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Su 23.10.2022 19:14 Lippa on kiiltävä (diamond cut) ja muu vanne Astral silber.
Ok, kiitti. Täytynee kysellä VanneVelhosta lippojen sorvausta.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt ja -palat sekä kulumisentunnistusanturit.

Vanhat levyt ja palat olivat lopussa. Kostealla kelillä jarrupalojen kulumisesta kertova merkkivalo syttyikin kesällä tauluun. 2/4 palaa oli kulunut tunnistimelle asti, loput kaksi melkein. Levyissä paksuutta oli n.22mm, kun alamitta on 22,4mm.
Etulevyn koko tässä mallissa 294x25mm. Pitikin olla tarkkana jarruja tilatessa, että tulee oikeat, sillä vaihtoehtoisesti tähän myydään 295x22mm kokoista levyä. Ilmeisesti vaihtunut jossain vaiheessa...
etulevy.jpg
Satulat ovat nelimäntäiset. Asennussarjaa jarrupaloille ei tullut setin mukana enkä sellaista tajunnut ostaa. Vanhat olivat onneksi ehjät ja käyttökelpoiset. Uudet tunnistinjohdot tulivat mukana, niitäkin oma joka palalle. Kun kaikki männät liikkuivat todella hienosti sormivoimin takaisin, en alkanut satuloita sen enempää hieromaan.
etusatula.jpg
Purin myös etunavat irti molemmin puolin ja vaihdoin laakereille tuoreet rasvat. Putsasin ABS anturien päät ja lukukehät. Helppo homma tehdä samalla kun jarruhilppeet on jokatapauksessa purettu edestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hieno peli. Miten nuo ovet pysyy säädöissä ja pysyykö ovitiivisteet kauan tiiviinä?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: Pe 28.10.2022 20:09 Hieno peli. Miten nuo ovet pysyy säädöissä ja pysyykö ovitiivisteet kauan tiiviinä?
Kiitos.
Vänkärin ovi on ihan säädöissä, kuskin ovea jouduin kohdistelemaan. Ovi on pidempi kuin sedanissa (en tiedä onko myös painavampi/jykevämpi karmittomuuden takia? ainakin tuntuu jämyltä) joten saranat ovat kovilla. Tiivisteet eivät tässä vuoda, jos ovat alkuperäiset niin hyvin ovat kestäneet. Minulla coupe ollut niin vähän aikaa, ettei ole oikeen kokemusta onko noista tiivisteistä ollut haittaa. Toistaiseksi ei.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Omassa coupessa ei mun aikana ole tarvinnut ovia säätää tai vielä tiivisteitä vaihtaa. Vaikka kuskin ikkkununan välistä on joku avannut oven ja siinä tiiviste rikki, muttei vielä suhisee. Lasinnostimen moottorit kannattaa huoltaa aikaajoin niitä ei ilmeisesti saa uusia ja tuo kulmavaihde meni omassa jumiin, sinne pääsee todennäköisesti vettä jossain tilanteissa.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hyvä tietää. Toivottavasti eivät aiheuta päänvaivaa.

Etupään paikkaus on maalattu ja ruostesuojattu.

Takajarrut leväytin auki. Ne olivat laillisessa kunnossa, mutta vaihdoin uudet levyt ja palat. Uusia tunnistinjohtoja ei tullut mukana eikä ollut sellaisia varalla niin laitoin vanhat takaisin. Tässä on takanakin molemmissa paloissa anturit, ilmeisesti tuo ASR tuo tällaisen mukanaan.
Käsijarrukengissä oli hyvin pintaa, niitä en alkanut vaihtamaan.
Satulat ovat hyvässä kunnossa, männät liikkuivat kevyesti
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aloin tutkia autoa hieman tarkemmin. Takalokasuojien koteloista kumitulppien kohdilta löytyi jonkin verran hapanta peltiä. Ei mitään vakavaa, mutta vähän pitää uutta peltiä turata. Päällisin puolin näytti hyvälle, mutta tulppien kohdalta massan alla oli korroosio iskenyt.
takalokasuoja_1.jpg
Askartelin paikkalapun kuskin puolelle. Tein myös kumitulpan reiän samalle kohdalle, missä se olikin. Painoin reiän kohdan samalla lailla hieman syvennykseen kun se on alkujaankin. Kahdella erikokoisella hylsyllä onnistui ruuvipenkissä.
takalokasuoja_2.jpg
Pariin kohtaan saa kuskin puolella vielä paikan väkertää, vänkärin puoli oli vähän parempi. Takakelkan etummaisissa kiinnikkeissä on ihan pientä pintaruostetta kuten ekasta kuvasta huomaa. Takakelkan etummaiset koripuslat joutuu vaihtamaan, varsinkin kuskin puoli on aika väljä. Perän häränsilmäpuslat ovat myös rikki. Perämurikka oli vähän öljyinen takaosasta. En ihan ottanut selvää, mistä on tihkunut.
Vänkärin takajalkatilan huomasin kesällä olevan hieman patillaan, kun siivoilin sisustaa. On varmaan joskus ottanut pohjakosketusta, pohjan puolella havaittavissa pientä lonttoa. Muutoin pohja näyttää todella hyvälle
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pari paikkaa lisää tein kuskin puolen takakoteloon. Yksi pienempi ja toinen aikalailla samankokoinen kuin edellisen viestin kuvassa. Taisi olla 0.8mm sinkittyä peltiä mistä laput tein. Taustapuolen maalasin ennen hitsausta.

Otin perämurikan irti, jotta saan vaihdettua sen puslat. Häränsilmäpuslat olivat ihan loppu.
Perämurikka oli melko likainen, sellaisessa hieman öljyisessä hiekassa takaosasta vetarin laippojen tienoolta. Ehkäpä poskistefat ovat hieman vuotaneet?

Avasin takalelkan etupuslien pultit ja tiputin kelkkaa etupäästä alaspäin. Molemmat koripuslat ovat rikki, kuskinpuoleinen varsinkin ihan loppu.

Vaihdetaan uudet, kunhan osat saapuvat.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kannattaa tsekata, ettei perän huohotin ole tukossa, jos stefoissa on vuodon merkkejä.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JPM kirjoitti: Su 04.12.2022 12:08 Kannattaa tsekata, ettei perän huohotin ole tukossa, jos stefoissa on vuodon merkkejä.
Juu toki. Oli ainakin melkolailla maa-aineksen peitossa :) Etustefa on ihan kuiva. Monesti huohottaa siitäkin.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin