W124 320 CE -museoautoprojekti-

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyynärnoja kävi tereiden vaihdossa. Yleensä yritän tehdä kaiken mahdollisen itse (vaikkei niin osaisikaan), mutta nuo verhoilutyöt on sellainen juttu mihin en ala :D
Vanhat risat tereet vaihtuivat uusiin ja ehjiin. Alkuperäinen reunanauha tosin oli martioitu ja uusi sileä. En tajunnut vaatia täysin samanlaista nauhaa tilalle. Noh, melko vähäinen ero 8)
Nahka on kauttaaltaan ehjä. Etureunassa on uurteita, mutta nekin täysin värissään. Putsasin ja levintin nahanhoito/suoja-aineen pinnalle.
noja_1.jpg
noja_2.jpg
Getriebe kirjoitti: Ti 09.11.2021 15:24 Kaivelin arkistoani ja löysin saksankielisen "Die Coupés 220 CE und 320 CE von Mercedes-Benz"-esitteen (painos 10/92), joka tarttunut hihaan Geneven autonäyttelystä 1993. Siinä mainittu että Sportline-varustelun rengas-vanneyhdistelmä on 15-tuuman kasireikä ja rengaskoko 205/60 ZR 15. Esite löytyy pdf:änä myös: http://oudemercedesbrochures.nl/W124_CE ... utsch.html
Tuli Ebayssa vastaan samainen esite, niin tilasin talteen. Saksa ei kyllä vieläkään taitu, paitsi jokapaikassa hyödyllinen: Ich habe eine kegelkugel in meine lederhosen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti: Ti 25.01.2022 19:03 Kyynärnoja kävi tereiden vaihdossa. Yleensä yritän tehdä kaiken mahdollisen itse (vaikkei niin osaisikaan), mutta nuo verhoilutyöt on sellainen juttu mihin en ala :D
Vanhat risat tereet vaihtuivat uusiin ja ehjiin. Alkuperäinen reunanauha tosin oli martioitu ja uusi sileä. En tajunnut vaatia täysin samanlaista nauhaa tilalle. Noh, melko vähäinen ero 8)
Joo ei taida olla muutenkaan saatavilla martiotua muovikanttia. Ei ole ollut yhdelläkään verhoilijalla tai tukulla mistä itse olen katsonut. Muutenkin verhoilijat on joka ikinen kerta tehneet nuo itse. Sinne väliin tulee sellainen pyöreä muovilanka ja koneella ajavat kujan sille nahkaan/kankaaseen/vinyyliin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Ti 25.01.2022 19:48
JanneW124 kirjoitti: Ti 25.01.2022 19:03 Kyynärnoja kävi tereiden vaihdossa. Yleensä yritän tehdä kaiken mahdollisen itse (vaikkei niin osaisikaan), mutta nuo verhoilutyöt on sellainen juttu mihin en ala :D
Vanhat risat tereet vaihtuivat uusiin ja ehjiin. Alkuperäinen reunanauha tosin oli martioitu ja uusi sileä. En tajunnut vaatia täysin samanlaista nauhaa tilalle. Noh, melko vähäinen ero 8)
Joo ei taida olla muutenkaan saatavilla martiotua muovikanttia. Ei ole ollut yhdelläkään verhoilijalla tai tukulla mistä itse olen katsonut. Muutenkin verhoilijat on joka ikinen kerta tehneet nuo itse. Sinne väliin tulee sellainen pyöreä muovilanka ja koneella ajavat kujan sille nahkaan/kankaaseen/vinyyliin.
Aivan. Tämän takia en varmaan noihin verhoilutöihin juurikaan kajoa :D
230E:n kyynärnojaan sain muuten alkuperäiset tereet selkänojan verhoiluista.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu vanhoja voi hyödyntää jos ei ole murentunut ihan päreiksi. Jostain syystä ne tereet säilyy penkeissä parempana kun tuossa käsinojassa, lienee liian pienellä ärrällä. Itse tulee käytettyä käytettyä nahkaa jos tarvii jotain nahkaosia uudelleen verhoilla, uudella nahalla tulee liian iso sävyero. Esim. Jos nyt tuon käsinoja. Verhoilis uusiksi niin se näyttäis uudella nahalla ihan erilaiselta kun muu sisustus.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Ti 25.01.2022 20:15 Juu vanhoja voi hyödyntää jos ei ole murentunut ihan päreiksi. Jostain syystä ne tereet säilyy penkeissä parempana kun tuossa käsinojassa, lienee liian pienellä ärrällä. Itse tulee käytettyä käytettyä nahkaa jos tarvii jotain nahkaosia uudelleen verhoilla, uudella nahalla tulee liian iso sävyero. Esim. Jos nyt tuon käsinoja. Verhoilis uusiksi niin se näyttäis uudella nahalla ihan erilaiselta kun muu sisustus.
Jep. 250DT:ssä on karo-sisusta ja sen tereet on kangaspäällysteiset. Käsinoja on edelleen ehjä 27v 570tkm jälkeen.
Aika tosiaan haalistaa/muuttaa sävyä väristä riippuen melko paljonkin. Esim etu/takapenkin istuinosan osa, joka jää selkänojan alle piiloon, saattaa näyttää melko räikeältä muuhun sisutaan nähden.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti: Ti 25.01.2022 20:27 Jep. 250DT:ssä on karo-sisusta ja sen tereet on kangaspäällysteiset. Käsinoja on edelleen ehjä 27v 570tkm jälkeen.
Aika tosiaan haalistaa/muuttaa sävyä väristä riippuen melko paljonkin. Esim etu/takapenkin istuinosan osa, joka jää selkänojan alle piiloon, saattaa näyttää melko räikeältä muuhun sisutaan nähden.
Kankaankin kanssa vielä pärjää, varsinkin Karon. Sininen taitaa olla hankalin tuon haalistumisen kanssa, mutta appajee kun kattoo noita vanhoja Plyyshi/velour sisustoja niin ne alkaa olla mahdottomia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo, omankin kokemuksen mukaan musta karo on armollinen. Karon etupenkki korjattiin vaihtamalla vain kylkipalan kangaskaistale, eikä sävyeroa huomannut vaikka sisusta olikin silloin yli 20v vanha.

230Essä on harmaa kangassisusta ja se on kyllä haalistunut merkittävästi. Penkin sai korjattua vaihtamalla selkänojan verhoilu käytetystä ehjästä vänkärin penkistä. Uudella kankaalla olisi tullut melko tökerö toteutus.

Keväämmällä pääsee coupen nahkapenkkien kimppuun. Uskoisin, että kuskinpenkin kylki vaatii hieman maalia vaikka se muutoin ehjä onkin.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

JanneW124 kirjoitti: Ti 25.01.2022 19:03 Kyynärnoja kävi tereiden vaihdossa. Yleensä yritän tehdä kaiken mahdollisen itse (vaikkei niin osaisikaan), mutta nuo verhoilutyöt on sellainen juttu mihin en ala :D
Vanhat risat tereet vaihtuivat uusiin ja ehjiin. Alkuperäinen reunanauha tosin oli martioitu ja uusi sileä. En tajunnut vaatia täysin samanlaista nauhaa tilalle. Noh, melko vähäinen ero 8)
Nahka on kauttaaltaan ehjä. Etureunassa on uurteita, mutta nekin täysin värissään. Putsasin ja levintin nahanhoito/suoja-aineen pinnalle.
noja_1.jpg
noja_2.jpg
Getriebe kirjoitti: Ti 09.11.2021 15:24 Kaivelin arkistoani ja löysin saksankielisen "Die Coupés 220 CE und 320 CE von Mercedes-Benz"-esitteen (painos 10/92), joka tarttunut hihaan Geneven autonäyttelystä 1993. Siinä mainittu että Sportline-varustelun rengas-vanneyhdistelmä on 15-tuuman kasireikä ja rengaskoko 205/60 ZR 15. Esite löytyy pdf:änä myös: http://oudemercedesbrochures.nl/W124_CE ... utsch.html
Tuli Ebayssa vastaan samainen esite, niin tilasin talteen. Saksa ei kyllä vieläkään taitu, paitsi jokapaikassa hyödyllinen: Ich habe eine kegelkugel in meine lederhosen.
Hieno homma että löytyi esite ja tuolla lauseella pääsee jo pitkälle :D

Hyvin onnistui kyynärnojan tereet!
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

JanneW124 kirjoitti: Ti 25.01.2022 21:10 Joo, omankin kokemuksen mukaan musta karo on armollinen. Karon etupenkki korjattiin vaihtamalla vain kylkipalan kangaskaistale, eikä sävyeroa huomannut vaikka sisusta olikin silloin yli 20v vanha.

230Essä on harmaa kangassisusta ja se on kyllä haalistunut merkittävästi. Penkin sai korjattua vaihtamalla selkänojan verhoilu käytetystä ehjästä vänkärin penkistä. Uudella kankaalla olisi tullut melko tökerö toteutus.

Keväämmällä pääsee coupen nahkapenkkien kimppuun. Uskoisin, että kuskinpenkin kylki vaatii hieman maalia vaikka se muutoin ehjä onkin.
Komppaan ehdottomasti tuota haalistumista. Entisessä 300 TE:ssä, jossa sininen 062 sisusta, oli kuskin penkki rikki tyyppikohdasta sekä istuintyynystä. Onneksi satuin löytämään purkuautosta ehjän apparinpenkin jonka kangas haalistunut ihan samalla tavalla kuin omassa, joten ammattiverhoilijan tekemän korjauksen jälkeen eroa ei nähnyt ollenkaan.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juuh, oli ammattilainen asialla käsinojan kunnostuksessa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Kävit tuon ostamassa pois 👍. Soittelin myyjälle samoihin aikoihin siitä tummasta coupesta ja puhui,että joku oli juuri tuon toisen ostanut.Myyjän puheiden perusteella en jaksanut lähteä paikanpäälle sitten sitä toista edes ihmettelemään,kun taisi puhelun aikana selvitä, että autossa muiden laittojen päälle saa johtosarjan vaihtaa..
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

vk00 kirjoitti: Ma 31.01.2022 23:38 Kävit tuon ostamassa pois 👍. Soittelin myyjälle samoihin aikoihin siitä tummasta coupesta ja puhui,että joku oli juuri tuon toisen ostanut.Myyjän puheiden perusteella en jaksanut lähteä paikanpäälle sitten sitä toista edes ihmettelemään,kun taisi puhelun aikana selvitä, että autossa muiden laittojen päälle saa johtosarjan vaihtaa..
No näin pääsi käymään. Sitä toista menin katsomaan ja tämä sitten lopulta haettiin talteen.
Kohtuu nopeasti se musta 300-24 hävisi myynnistä. Sekin olisi ollut ihan pelastettavissa mutta enemmän tekemistä kun tässä. Tai mistäs sen vielä tietää... :roll:
Onpa tastäkin oston jälkeen tullut huomattua asioita, mitä ei ostaessa huomannut. Ei nyt mitään vakavaa toistaiseksi...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja vk00 »

JanneW124 kirjoitti: Ti 01.02.2022 17:08
vk00 kirjoitti: Ma 31.01.2022 23:38 Kävit tuon ostamassa pois 👍. Soittelin myyjälle samoihin aikoihin siitä tummasta coupesta ja puhui,että joku oli juuri tuon toisen ostanut.Myyjän puheiden perusteella en jaksanut lähteä paikanpäälle sitten sitä toista edes ihmettelemään,kun taisi puhelun aikana selvitä, että autossa muiden laittojen päälle saa johtosarjan vaihtaa..
No näin pääsi käymään. Sitä toista menin katsomaan ja tämä sitten lopulta haettiin talteen.
Kohtuu nopeasti se musta 300-24 hävisi myynnistä. Sekin olisi ollut ihan pelastettavissa mutta enemmän tekemistä kun tässä. Tai mistäs sen vielä tietää... :roll:
Onpa tastäkin oston jälkeen tullut huomattua asioita, mitä ei ostaessa huomannut. Ei nyt mitään vakavaa toistaiseksi...

Noniin,hieno homma ja onnea uudesta! Kuvista tuokin näytti varsin hyvälle,kun nettiautosta sitäkin katselin.
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tattista.
Kyllä tämä kokonaisuutena oikein hyvältä vaikuttaa. Varsin pieniä juttuja kuntoonlaitettavana.
Tulis vaan se kesä, niin pääsis ajamaan ;)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajetut kilometri tuplaantui :) Otin auton käyttöön tutustuakseni siihen hieman paremmin.
Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Vanhoilla ei kirjanpidon mukaan ollut paljoa ajettu, mutta moottori on ilmeisesti huono säilytyspaikka öljylle, joten hyvä vaihtaa talven seisonnan jälkeen. Myös ilmansuodatin ja ohjaustehostimen öljyt + suodatin vaihtui.
Vaihdoin kaikki sisustan polttimot. Osa oli pimeinä ja lopussakin 1,2W kirkas polttimo. Nyt on 0,36W mattalamput. Vänkärin puolen tuuletusräppänä oli rikki ja vaihdoin ehjän tilalle. Matkustajan airbagin takia keskimmäisen tuuletusrullan valon vaihto on aavistuksen työläämpi, kun bagi pitää ottaa pois edestä, jotta ritilän sivussa olevan ruuvin saa auki. Ei se iso homma ole, mutta isompi kuin hanskalokeron avaaminen. Airbag on yhdellä pultilla kiinni (10mm hylsy + jatkoja) keskeltä alhaalta. Ennen bagin irrotusta akun -napa irti ja apukuskin jalkotilasta mattojen ja potkusuojan alta punainen liitin irti. Pultin irrotuksen jälkeen bagi irtoaa vetamällä.
airbag_irrotus.jpg
Kieron sähköantennin piiskan vaihdoin uuteen ja suorempaan. VAlokatkaisijan nuppi vaihtui uuteen, samoin sen ympärillä olevan kehyksen vaihdoin rei'ttömään. Vanhassa oli pieni punainen merkkivalo, mitä ei ollut kytketty mihinkään

Etuoven kaiuttimia ihmettelin myös. Takakontissa olevalle vahvistimelle ei tullut herätevirtaa ollenkaan, johto oli irrallaan soittimen takana. Ei kuitenkaan auttanut, vaikka johdon/herätteen kytki toimimaan...

Kuskin ovea säädin paremmaksi. Suhinaa en vielä saanut kokonaat pois, mutta on nyt parempi.

Nopeusmittari valehtelee 18km/h liikaa. Eli kun mittarissa on 100km/h, oikeasti mennään kahdeksaakymppiä. Tarkastin, että perä on 3,69 välitteinen. Myös mittariston pitäisi olla oikea, PartsInfon mukainen numero A124 542 20 65 lukee nopeustaulussa.

Tyhjäkäynti humppaa. Ilmansuodattimen koteloon kiinnittyvässä putkessa oli ilmastointiteippiä pienentämässä imuilman saantia. Otin teipin pois, humppaaminen on ehkä pahempaa kuin teippi paikallaa. Ajattelin kuitenkin korjata vian ihan oikeasti :)
Luin vikakoodit:
HFM injection system (liitin nro8)
-9 väläystä = O2S 1 (before TWC) - voltage too high, circuit open or voltage implausible
Cruise/idle speed contron with ASR
-2 väläystä = EA/CC/ISC control module (N4/1) or Safety contact switch (M16/1s1) or Stop lamp
switch or Cruise control switch or Actual value potentiometer or Starter lock-out/back-up
lamp switch or engine speed signal or vehicle speed signal or closed throttle position
switch or safety relay in EA/CC/ISC control module


Vikakoodeista en nyt ihan saa kiinni...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Nopeusheitto kyllä herkästi menis perähommiksi :problem: Toi 3.69 kuulostaa todella tiuhalta perältä tolle pannulle? Ei tullut koskaan katsottua mikä omassa oli. 250D:ssä joka oli manuaali oli 3,46 muistaakseni. Joissain farkuissa on ollut jopa 2.XX ja olettaisin isolla bensakoneella olevan myös melko harvan perän, varsinkin jos 5-v. Mutta en ole mikään asiantuntija tuossa asiassa.

Sitten tulee mieleen onko mittaristo vaihdettu mutta laitettu vanhasta vaan nopeusmittarin taulu? Siinähän on voinut käydä useampikin käpy, eli jos olis vaihdettu väärään mittariin tuo oikea taulu, niin eihän se näytä oikein. Ja sitten taas jos neula on irrotettu, niin onko se asennettu oikeaan asentoon, eli neulan esijännitys on oikein? Yleensä noissa tauluissa on pieni merkki taulun reunassa lepuutustapin alapuolella, mihin neulan pitäisi laskeutua kun se on ilman jännitystä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Ke 20.04.2022 18:41 Nopeusheitto kyllä herkästi menis perähommiksi :problem: Toi 3.69 kuulostaa todella tiuhalta perältä tolle pannulle? Ei tullut koskaan katsottua mikä omassa oli. 250D:ssä joka oli manuaali oli 3,46 muistaakseni. Joissain farkuissa on ollut jopa 2.XX ja olettaisin isolla bensakoneella olevan myös melko harvan perän, varsinkin jos 5-v. Mutta en ole mikään asiantuntija tuossa asiassa.

Sitten tulee mieleen onko mittaristo vaihdettu mutta laitettu vanhasta vaan nopeusmittarin taulu? Siinähän on voinut käydä useampikin käpy, eli jos olis vaihdettu väärään mittariin tuo oikea taulu, niin eihän se näytä oikein. Ja sitten taas jos neula on irrotettu, niin onko se asennettu oikeaan asentoon, eli neulan esijännitys on oikein? Yleensä noissa tauluissa on pieni merkki taulun reunassa lepuutustapin alapuolella, mihin neulan pitäisi laskeutua kun se on ilman jännitystä.
Perä on ihan oikea. Tässä koneessa 5-v automatti + ASR/ASD, i=3,69. 4-vaihteinen olisi i=3,06. Kun 5-vaihde on ylivaihde, voi(pitää) perä olla hieman tiheämpi.

Mittaristo oli itsellä ekana mielessä, varsinkin kun 4 vaihteisen perävälitys on aikalailla 20% pienempi ja täsmäisi näin ollen heiton kanssa jos olisi nelivaihteisen mittaristo. Mutta tuo osanumero on nimenomaan tuolle nopeustaululle ja se näyttäisi olevan oikea. En ole vielä sitä purkanut, olisiko neula sitten väärässä asennossa... Täytyy tarkastaa
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti: Ke 20.04.2022 19:20
EVO X kirjoitti: Ke 20.04.2022 18:41 Nopeusheitto kyllä herkästi menis perähommiksi :problem: Toi 3.69 kuulostaa todella tiuhalta perältä tolle pannulle? Ei tullut koskaan katsottua mikä omassa oli. 250D:ssä joka oli manuaali oli 3,46 muistaakseni. Joissain farkuissa on ollut jopa 2.XX ja olettaisin isolla bensakoneella olevan myös melko harvan perän, varsinkin jos 5-v. Mutta en ole mikään asiantuntija tuossa asiassa.

Sitten tulee mieleen onko mittaristo vaihdettu mutta laitettu vanhasta vaan nopeusmittarin taulu? Siinähän on voinut käydä useampikin käpy, eli jos olis vaihdettu väärään mittariin tuo oikea taulu, niin eihän se näytä oikein. Ja sitten taas jos neula on irrotettu, niin onko se asennettu oikeaan asentoon, eli neulan esijännitys on oikein? Yleensä noissa tauluissa on pieni merkki taulun reunassa lepuutustapin alapuolella, mihin neulan pitäisi laskeutua kun se on ilman jännitystä.
Perä on ihan oikea. Tässä koneessa 5-v automatti + ASR/ASD, i=3,69. 4-vaihteinen olisi i=3,06. Kun 5-vaihde on ylivaihde, voi(pitää) perä olla hieman tiheämpi.

Mittaristo oli itsellä ekana mielessä, varsinkin kun 4 vaihteisen perävälitys on aikalailla 20% pienempi ja täsmäisi näin ollen heiton kanssa jos olisi nelivaihteisen mittaristo. Mutta tuo osanumero on nimenomaan tuolle nopeustaululle ja se näyttäisi olevan oikea. En ole vielä sitä purkanut, olisiko neula sitten väärässä asennossa... Täytyy tarkastaa
Jep, ja varmista että itse mittarin runko on sama kun taulun numero, se kun on kuitenkin vaihdettavissa.
Itsellä oli tuo 320 myös 5V ja ASR, muttei ASD:tä. Saattaa silti olla samalla välityksellä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Ke 20.04.2022 19:31
JanneW124 kirjoitti: Ke 20.04.2022 19:20
EVO X kirjoitti: Ke 20.04.2022 18:41 Nopeusheitto kyllä herkästi menis perähommiksi :problem: Toi 3.69 kuulostaa todella tiuhalta perältä tolle pannulle? Ei tullut koskaan katsottua mikä omassa oli. 250D:ssä joka oli manuaali oli 3,46 muistaakseni. Joissain farkuissa on ollut jopa 2.XX ja olettaisin isolla bensakoneella olevan myös melko harvan perän, varsinkin jos 5-v. Mutta en ole mikään asiantuntija tuossa asiassa.

Sitten tulee mieleen onko mittaristo vaihdettu mutta laitettu vanhasta vaan nopeusmittarin taulu? Siinähän on voinut käydä useampikin käpy, eli jos olis vaihdettu väärään mittariin tuo oikea taulu, niin eihän se näytä oikein. Ja sitten taas jos neula on irrotettu, niin onko se asennettu oikeaan asentoon, eli neulan esijännitys on oikein? Yleensä noissa tauluissa on pieni merkki taulun reunassa lepuutustapin alapuolella, mihin neulan pitäisi laskeutua kun se on ilman jännitystä.
Perä on ihan oikea. Tässä koneessa 5-v automatti + ASR/ASD, i=3,69. 4-vaihteinen olisi i=3,06. Kun 5-vaihde on ylivaihde, voi(pitää) perä olla hieman tiheämpi.

Mittaristo oli itsellä ekana mielessä, varsinkin kun 4 vaihteisen perävälitys on aikalailla 20% pienempi ja täsmäisi näin ollen heiton kanssa jos olisi nelivaihteisen mittaristo. Mutta tuo osanumero on nimenomaan tuolle nopeustaululle ja se näyttäisi olevan oikea. En ole vielä sitä purkanut, olisiko neula sitten väärässä asennossa... Täytyy tarkastaa
Jep, ja varmista että itse mittarin runko on sama kun taulun numero, se kun on kuitenkin vaihdettavissa.
Itsellä oli tuo 320 myös 5V ja ASR, muttei ASD:tä. Saattaa silti olla samalla välityksellä.
Aivan, eipäs tullut mieleen että joku vaihtaisi pelkän taulun.
ASR ja ASD eivät voi olla yhtäaikaa, perävälitykseen ei tässä tapauksessa vaikuta kumpi valittu. Pelkkä ABS peräkin olisi 3,69, jos askina 5-v.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
räimänparoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja räimänparoni »

Mistä noita 0.36w polttimoita ostit?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

räimänparoni kirjoitti: To 21.04.2022 09:00 Mistä noita 0.36w polttimoita ostit?
KL-varaosista niitä olen ostanut. Saa varmasti muistakin varaosaliikeistä.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 001061&l=1
Hinta näyttää nousseen? Muistaakseni noin euron kappalle oli joskus, kun ostin. Otin silloin isomman satsin, että on varalle...

Sekatavaratalot myyvät usein samalla kannalla olevaa 1.2W polttimoa ja niitä ainakin kaikissa omissa lankuissa on ollut paikallaan. Olen sitten vaihtanut oikeisiin. Pidemmän päälle sulattavat polttimon ympäristön...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Taannoin etsin noita 0,4w polttimoita itsekkin ja totesin hinnan varsin suolaiseksi.

sitten löysin tuollaisen kuin www.partco.fi josta niitä sai alle euron kpl. nyt en enää vaan löytänyt sieltä.

https://www.triopak.fi/fi/tuote/T5U12V30MA mutta tuolla näyttäisi olevan järjelliseen hintaan.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-568585-0
Itse asiassa ei näyttänyt enää olevan hyllyssä tuota mattaa KL:ssä vaan hyllytavara vaihtunut kirkkaaseen 0.5W lamppuun.
Mattalasia on olleet nuo aiemmin. Noh, tärkeintä että teho on oikea, niin ei mene polttimon pesät piloille.

Purin Beckerin vahvistimen takakontista ja katsoin mitä se on syönyt. Muuten näytti ehjälle, mutta lasiputkisulake oli palanut. 5L250V merkinnällä oleva pieni 5x20mm sulake. Täytty etsiä passeli tilalle.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vahvistin korjaantui uudella sulakkeella ja etuovitaskuissa olevista kaiuttimista pystyi kuulemaan bassotaajuuksia :thumbup:

Tässä on siis varusteena SA814 Active Bass System. Vahvistin sijaitsee takakontissa, vänkärin puolen verhoilun alla.
vahvistin_1.jpg
Kuvassa näkyy 2 kpl T9-torx ruuvia, toisella puolella on kaksi lisää. Ne auki ja vahvistimen kotelo irtoaa.
vahvistin_2.jpg
Sisältä paljastui nuolella osoitettu sulake, joka oli siis palanut.

Vahvistimelle tulee johtosarja soittimelta. Löysin parikin kytkentäkaaviota tuolle, kumpikaan ei ollut täysin oikea. Toisessa osa johtojen väreistä täsmäsi ja toisessa osa :) Kuitenkin pääsi kärryille kytkennöistä. Alkuperäinen soitin on vaihdettu uudempaan ja tehty ISO liittimet. Vaikuttaisi, että ihan oikein on johdotukset tehty, ainoastaan orkkisvahvistimen heräte oli jätetty kytkemättä. Muuten sain johdotukset pähkäiltyä, mutta kuvan liitin ei vielä selvinnyt, mikä on. Onko tietoa/arvauksia? Näyttää orkkis-Beckeriin sopivalta liittimeltä. Jossain kaaviossa näkyi nopeussignaali, mutta väri täsmännyt...
liitin.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Ke 20.04.2022 18:41 ....Ja sitten taas jos neula on irrotettu, niin onko se asennettu oikeaan asentoon, eli neulan esijännitys on oikein? Yleensä noissa tauluissa on pieni merkki taulun reunassa lepuutustapin alapuolella, mihin neulan pitäisi laskeutua kun se on ilman jännitystä.
Näyttäisi siltä, että tästä oli kyse nopeusheitossa :thumbup:

Mittailin nopeusvirhettä eri nopeuksilla ja ero pysyi suunnilleen samana nopeudesta rippumatta. Jos olisi väärän K-arvon mittari, niin nopeusheiton pitäisi olla suhteessa K-arvon heittoon. Lisäksi matkamittarin pitäisi valehdella tuolla 20% heitolla jo aika paljon, mutta se näytti aikalailla oikein. Purin mittariston irti ja mittaristossa oli tarra K=880, mikä on tutkimani mukaan oikea. Itse matka/nopeusmittaritaulussa ei tuota K-arvoa ollut, mutta mikään ei viitannut, että se olisi vaihdettu. Vuosileima oli 9/92 ja täsmää valmistusajankohtaan.
Noh, neula oli vapaana hieman merkkiään edellä ja siirsin sen merkkiviivaa kohden.
mittaristo_1.jpg
mittaristo_2.jpg
Vaihdoin samalla ehjät mittarin kuoret, kun lasissa oli muutama naarmu ja näkyvässä osassa muovia orkonen, aivan kuin olisi laskettu kuuma tupakansytytin mittariston tasolle.
Koeajolla nopeusvirhe oli poissa. 50km/h mittarinopeus oli 49km/h todellista nopeutta, 100km/h mittarissa oli 95km/h todellista. Vaikuttaa normaalilta heitolta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Noni, olihan se aika rajustikkin edellä! Hyvä kun tuli kuntoon!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: La 23.04.2022 20:27 Noni, olihan se aika rajustikkin edellä! Hyvä kun tuli kuntoon!
Jep. Ja kiitos vinkistä. En tiennyt aiemmin tuollaisesta merkistä viisarille, aina oppii jotai uutta :) Ja hyvä, että vika oli pienimmässä pahassa. Korjaus ei maksanut mitään ja kilometrilukemaa voi edelleen pitää uskottavana
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti: La 23.04.2022 20:37
EVO X kirjoitti: La 23.04.2022 20:27 Noni, olihan se aika rajustikkin edellä! Hyvä kun tuli kuntoon!
Jep. Ja kiitos vinkistä. En tiennyt aiemmin tuollaisesta merkistä viisarille, aina oppii jotai uutta :) Ja hyvä, että vika oli pienimmässä pahassa. Korjaus ei maksanut mitään ja kilometrilukemaa voi edelleen pitää uskottavana
Eipä mitään, itse joskus 20-vuotta sitten ensimmäisessä coupessani huomasin tuon kantapään kautta, kun irrottelin pohjia. Silloinhan se juurikin näytti mitä sattuu. Monet viat on juuri näitä ilmaisia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pari kuvaa sisältä...
Putsailin sisustaa ja kävin samalla läpi. Juurikaan rikkinäistä kohtaa ei tullut vastaan, jotain kulumaa toki on. Putsasin nahkaosat nahanpuhdistusaineella ja levitin hoitoaineen pintaan. Takapenkki on aikalailla virheetön, ei ole varmasti paljoa matkustettu sikaosastolla. Etupenkeissä on pientä uurretta ja kuskin penkin "vakiopaikassa" jotain epämääräisyyttä. Ei kuitenkaan puhkikulumaa missään. Etujakkarat on tarkoitus vielä ehostaa paremmiksi, mutta se sitten joskus myöhemmin. Pahiten nahkaosista kulunut on ratti, se pitää maalata uudelleen.
takapenkki.jpg
takapenkki_2.jpg
etupenkki_2.jpg
etupenkki.jpg
Viikon verran olen nyt ajellut ja tutustunut autoon. Ei mitään pahempaa ole esiintynyt, mutta töitä on vielä tiedossa:
-tyhjäkäynti humppaa, uudet tulpat ostettu. Lambdasta vikakoodi ->vaihtoon
-öljyvuoto paikallistaa, vahva epäilys öljynjäähdyttimen lähdön o-renkaat suodattimen päässä. Tiivisteet ostettu.
-keulan osia pitää sovitella ja linjailla. Nokkapelti, lokarit ja lamput eivät istu kovin nätisti tällä hetkellä.
-vänkärin oven tiivisteurasta löytyi ruostetta
-kuskin puolen jousikupin vieressä on reikä, tarvitsee pienen palan peltiä
-takakontissa varapyöränkotelossa on hieman pintaruostetta
-alustan korko kohdilleen, perä aavistuksen ylhäällä
-vaihteisto -ja peräöljyt vaihtoon

Hyvää tähän mennessä:
-ilmastointi toimii, tiiveys testattiin typellä ja sen jälkeen järjestelmä täytettiin. Keulalla uusi lauhdutin ja kuivainkin näytti tuoreelta
-sound system tuli kuntoon. Tosin kaiuttimet kuulostaa melko vaisulta, ajossa ei oikein erota kuuluvatko ollenkaan..?
-mittarivirhe selvitetty ja kunnossa
-sopiva soitin löytyi, Becker Special. Volume-nuppi uupuu, uusi tulossa. Muuten toimii.
-vakkari toimii
-koneessa tuntuisi olevan tehot tallella, ajossa ei mitään ongelmia
-vaihdelaatikko toimii

Laitetaan laitettavat kuntoon pikkuhiljaa. Tärkeysjärjestys lähtee käyntiongelmista ja huolloista, ulkonäöllisiä seikkoja kerkeää vielä hieromaan. Yritän saada 230E:n valmiiksi, niin saa tallitilaa.

Ulkokuviakin tulee kunhan saan auton puhtaaksi...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Wikke »

JanneW124 kirjoitti: Ma 25.04.2022 20:55 -sopiva soitin löytyi, Becker Special. Volume-nuppi uupuu, uusi tulossa. Muuten toimii.
Mulla oli E280-farkussa Becker Special, hommasin siihen Ebaysta CD-vaihtajan liitännän paikalle muunninboksin (Yatour?) jolla sai 3,5mm aux-liitännän. Noita varmaan saa nykyisin bluetooth-versionakin niin ei tarvitse piuhaa vetää. :)
Vastaa Viestiin