560 SEL 1986 projektikertomus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Tavallinen lukkoperä tosiaan, ei ASD. Kyllä tuo öljy on nimenomaan lukkoperään, LS=Limited slip. En sitten tiedä, vaatiiko mersun kitkalukko jotain erikoisöljyä. Jotkut varaosaliikkeet näyttävät myyvän tuota comma ls öljyä 126-sopivana.. :think: No, sitä siellä nyt on ja jos osoittautuu vääräksi, niin suurta vahinkoa tuskin on tapahtunut, vaihdon jälkeen ajettu ehkä 20metriä :)
IMG_20211002_140926.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Hieman vähemmälle jäänyt sellin laittelu viime aikoina. Käyttikseen piti tehdä termarijumppaa ja ollut kaikkea muutakin harrastustoimintaa häiritsevää. Pikku projektina ehdin kuitenkin tutkiskelemaan jumiutunutta oven lukkoa.

Kuljettajan oven lukkopesä oli tosiaan ostettaessa jo jumissa. Aika nopeasti alkoi se apparin puolella ravaaminen tympiä, niin jo alkusyksystä tuli vaihdettua etuovien kahvat lukkopesineen ristiin. Kahvahan näissä lähtee helposti irti ja kuskinpuoleinen lukkopesä kääntyi juuri riittävästi, jotta kahvan sai irti. Kahvoissa näyttää olevan kätisyysmerkinnät mutta aika hyvin ne asettuivat myös väärille puolille. Jumiutuneesta lukosta joutui pitkän tangon irrottamaan, jotta sai kahvan laitettua paikoilleen apparin puolelle. Avain kun kääntyi vain toiseen suuntaan ja sinnekin vain 20-30 astetta.

Lukkopesän irroittamista varten täytyy kaksi putkisokkaa poistaa. Toinen menee kahvan rungon läpi ja on helppo irroittaa lyömällä sopivalla tapilla tms. Toinen oli hieman hankalampi mutta irtosi kun hakkasin pienen torx kärjen sen sisään ja vedin sen avulla sokan ulos.
IMG_20211103_061146.jpg
Kun lukkopesän sai osiin, paljastui vian aiheuttaja heti. Eli kuvassa näkyy miten yksi levyistä törröttää ulkona ja estää avaimen kääntymisen.
IMG_20211105_065856_edit_1157105004418228.jpg
Jostain syystä levy ei halunnut painua tarpeeksi alas, joten otin sen ja sitä nostavan jousen pois. Jousi olikin hieman kärsineen näköinen ja lukkopesän sisältä löytyi yllättävän paljon likaa. Itse levy on myös varsin kuluneen näköinen. Koitin taivutella jousta parempaan muotoon, mutta pudotin sen tietysti lattialle enkä löytänyt sitä. Löysin sen kyllä myöhemmin, mutta oli tainnut jäädä tuolin alle ja oli aivan entinen.

No, kasasin lukon ilman tuota yhtä levyä ja laitoin kahvan takaisin väärän puolen oveen. Nyt lukkopesä siis kääntyy avaimella normaalisti. Täytyy joskus ostaa käytetty lukkopesä, josta ottaa uuden jousen ja kokeilla vielä kasata lukko kaikkien levyjen kanssa. Toistaiseksi jätin siis kahvat vääriin oviin, lieneekö kovin haitallista :think:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kun noita aikoinani tutkin, tulin siihen lopputulokseen, että ainoa ratkaiseva ero on miten vedenpoisto on järjestetty siinä rungossa. Toiminnallisesti ei ole eroa. Näin muistelisin.

Likahan se on mikä noita haittoja alkaa jumittaa. Ja sitten kun pikkasen jumittaa, niin alkaa myös kulumaa tulla rajummin. Hyvää ennalta ehkäisevää huoltoa on aika ajoin liottaa kunnolla liuotinpesuaineella, kuivata paineilmalla ja voidella hyvin, lukkopesää purkamatta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Kuukauden hiljaiselon jälkeen olen onneksi ehtinyt hieman taas edistämään projektia. Akkua lataillessa tuli mieleen tarkistaa virrankulutus ja sitähän löytyi hieman liikaa. Takakontissa majailee vanhan autopuhelimen jämät ja jostain syystä sen johdot olivat edelleen kytkettynä. Virtaa sinne hukkui noin 20mA. Autopuhelimen irroituksen jälkeen virtaa kului edelleen liikaa, halpismittarin lukema hyppeli noin 15-50mA välillä jatkuvasti. Irroittelin sulakkeet yksitellen ja kulutus loppui, kun irroitti sulakkeen, jonka perästä löytyi myös kello.

Tässä kohtaa muistui mieleen, että kellohan ei toimi ja jo syksyllä tuli ostettua pari kondensaattoria kelloremonttia varten. Ei muuta kuin mittaristo irti ja kolvauspuuhiin. Kellon kondensaattoreiden vaihtoon löytyy netistä monta hyvää ohjetta, joten vaihto kävi leikiten. Uusilla kondensaattoreilla kello toimi muutaman minuutin ja pysähtyi. Säätömekanismia hieman rassaamalla kello lähti lopulta toimimaan. Virrankulutus asettui noin 25mA tasolle, mikä lienee sopiva.
IMG_20211204_133043.jpg
IMG_20211204_134246.jpg
Aiemmassa viestissä tuli todettua, miten määräsäätimen lautanen palautuu yläasentoonsa oudosti takerrellen eikä pidä ohjeen mukaista ääntä osuessaan stoppariin. Tutkiakseni tätä irroitin koko hässäkän autosta ja otin alaosan kaukalon irti nähdäkseni säätimen lautasen alapuolelle. Mielestäni säätimen sisällä on turhan paljon moottoriöljyä. Mahtaakohan olla normaalia..
IMG_20211206_140332.jpg
Ohjeen mukaan lautasen yläreunan kuuluu olla "kurkun" sylinterimäisen osan yläreunan tasolla ja saman ohjeen kuvassa myös lautasen alareuna on sylinterimäisen osan alareunan tasolla. Mielestäni omassa määräsäätimessä kurkun muoto ei ole ihan täysin ohjeen kuvan mukainen. Lautanen kuitenkin nousee reilusti ylemmäs ohjeen kuvaan verrattuna. Mustalla nuolella merkitsin omasta mielestäni sylinterimäisen osan reunan.
ohjekuva.jpg
IMG_20211206_141908.jpg
Ohjeen mukaisen äänen puuttuminen johtui siis siitä, että stoppari oli säädetty niin ylös, ettei lautasen varsi osunut siihen palautuessan yläasentoonsa. Säädin stopparia hieman alaspäin lyömällä kuvassa näkyvää tappia alaspäin. Nyt ainakin lautanen palautuu ilman takertelua yläasentoonsa sekä päästää ohjeen mukaisen äänen varren osuessa stoppariin. Stopparin säädön jälkeen keskitin lautasen vielä kertaalleen 0,05mm rakotulkilla ja säädin seosruuvilla noin 1-2mm välyksen lautasen rungon ja polttoaineen jakajan männän välille.
IMG_20211211_132814.jpg
Tässä yhteydessä etsin alipainevuotoja omatekoisella savukoneella. Mitään uutta ei kuitenkaan löytynyt. Kylmäkäynnistyssuuttimelta lähtevässä pitkässä ilmaletkussa on pieni halkeama, mutta sen aiheuttama vuoto ei näy edes mittariston taloudellisuusmittarissa. Purin kuitenkin tyhjäkäynnin ilmaletkut, sillä ne olivat kaikki täysin kovettuneita (alkuperäisiä kaikki). Samalla hajosi yksi suuttimen pidike, joten nekin pitää vaihtaa. Nyt odottelen osia, jotta pääsen kasaamaan auton ja kokeilemaan starttia.
IMG_20211210_165534.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja apa100 »

jakusa kirjoitti: Pe 05.11.2021 20:09 Hieman vähemmälle jäänyt sellin laittelu viime aikoina. Käyttikseen piti tehdä termarijumppaa ja ollut kaikkea muutakin harrastustoimintaa häiritsevää. Pikku projektina ehdin kuitenkin tutkiskelemaan jumiutunutta oven lukkoa.

Kuljettajan oven lukkopesä oli tosiaan ostettaessa jo jumissa. Aika nopeasti alkoi se apparin puolella ravaaminen tympiä, niin jo alkusyksystä tuli vaihdettua etuovien kahvat lukkopesineen ristiin. Kahvahan näissä lähtee helposti irti ja kuskinpuoleinen lukkopesä kääntyi juuri riittävästi, jotta kahvan sai irti. Kahvoissa näyttää olevan kätisyysmerkinnät mutta aika hyvin ne asettuivat myös väärille puolille. Jumiutuneesta lukosta joutui pitkän tangon irrottamaan, jotta sai kahvan laitettua paikoilleen apparin puolelle. Avain kun kääntyi vain toiseen suuntaan ja sinnekin vain 20-30 astetta.

Lukkopesän irroittamista varten täytyy kaksi putkisokkaa poistaa. Toinen menee kahvan rungon läpi ja on helppo irroittaa lyömällä sopivalla tapilla tms. Toinen oli hieman hankalampi mutta irtosi kun hakkasin pienen torx kärjen sen sisään ja vedin sen avulla sokan ulos.
IMG_20211103_061146.jpg

Kun lukkopesän sai osiin, paljastui vian aiheuttaja heti. Eli kuvassa näkyy miten yksi levyistä törröttää ulkona ja estää avaimen kääntymisen.
IMG_20211105_065856_edit_1157105004418228.jpg
Jostain syystä levy ei halunnut painua tarpeeksi alas, joten otin sen ja sitä nostavan jousen pois. Jousi olikin hieman kärsineen näköinen ja lukkopesän sisältä löytyi yllättävän paljon likaa. Itse levy on myös varsin kuluneen näköinen. Koitin taivutella jousta parempaan muotoon, mutta pudotin sen tietysti lattialle enkä löytänyt sitä. Löysin sen kyllä myöhemmin, mutta oli tainnut jäädä tuolin alle ja oli aivan entinen.

No, kasasin lukon ilman tuota yhtä levyä ja laitoin kahvan takaisin väärän puolen oveen. Nyt lukkopesä siis kääntyy avaimella normaalisti. Täytyy joskus ostaa käytetty lukkopesä, josta ottaa uuden jousen ja kokeilla vielä kasata lukko kaikkien levyjen kanssa. Toistaiseksi jätin siis kahvat vääriin oviin, lieneekö kovin haitallista :think:
Mulla olis lajitelma noit haittalevyjä ja jousia jos tarpeen?
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

apa100 kirjoitti: La 11.12.2021 18:47 Mulla olis lajitelma noit haittalevyjä ja jousia jos tarpeen?
Voisihan sitä pari jousta ja jos saattuu samanmuotoinen haittalevy löytymään niin semmoinenkin kiinnostaa. Jatketaan vaikka YV:llä.
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja apa100 »

Sehän sopii...
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Karel »

Näissä jaksaa ihmetyttää se, että minkä ihmeen takia kyläsepät käyvät "parantelemaan" näitä tarkkuusinstrumentteja. Jos tässäkin on ollut ilmamassamittarin lähtöasetukset poskellaan, niin ei ne itsestään metsään mene niin, että joudutaan moukaroimaan takaisin kohdalleen.

Tätä sai kuluneena kesänä taas ihan konkreettisesti todistella kun tuli yhden k-jetin määränjakaja rakennettua uusiksi jonkun poropeukalon jäljiltä.

Perusmekaniikka näissä k- ja ke-laitteissa on vahvaa ja kestävää, eikä tehdasasetuksia pitäisi lähteä omatoimisesti säveltämään uusiksi. Jos ei oikeasti osaa, niin lopputulos on usein auto, jota ei sitten millään säädöillä saa toimimaan oikein. Tämänkin threadin auton ikä ja kilometrit eivät ole oikein hoidetulle jetille haaste eikä mikään. Minkähän takia sitä on lähdetty rukkaamaan?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Karel kirjoitti: Ti 14.12.2021 23:28 Näissä jaksaa ihmetyttää se, että minkä ihmeen takia kyläsepät käyvät "parantelemaan" näitä tarkkuusinstrumentteja. Jos tässäkin on ollut ilmamassamittarin lähtöasetukset poskellaan, niin ei ne itsestään metsään mene niin, että joudutaan moukaroimaan takaisin kohdalleen.

Tätä sai kuluneena kesänä taas ihan konkreettisesti todistella kun tuli yhden k-jetin määränjakaja rakennettua uusiksi jonkun poropeukalon jäljiltä.

Perusmekaniikka näissä k- ja ke-laitteissa on vahvaa ja kestävää, eikä tehdasasetuksia pitäisi lähteä omatoimisesti säveltämään uusiksi. Jos ei oikeasti osaa, niin lopputulos on usein auto, jota ei sitten millään säädöillä saa toimimaan oikein. Tämänkin threadin auton ikä ja kilometrit eivät ole oikein hoidetulle jetille haaste eikä mikään. Minkähän takia sitä on lähdetty rukkaamaan?
Samaa olen miettinyt itsekin, että miksi säädöt ovat hieman metsässä. Myös "eha" on joskus ollut irti, sillä ruuvinkannat ovat hieman kärsineet. Toivottavasti pelkästään tiivisteiden vaihtoa varten ollut irti :D.

Stopparin säätö ylös vaatii koko systeemin purkamista ja tapin naputtelelua sisäpuolelta ulospäin. Tuntuu oudolta, että niin olisi viitsitty tehdä. Korkeusaseman säätö on kuitenkin MB korjausmateriaalissa, niin kenties jossain tilanteissa korkeusasema voisi muuttua ns. itsestään. Lautasen pitäisi iskeytyä aikamoisella voimalla ylöspäin, jotta niin kävisi.
IMG_20211215_175622_edit_282973506182340.jpg
Kuvassa vasemmanpuoleisenen lyhyempi tappi on varressa se osa, joka osuu stoppariin kun lautanen palaa yläasentoonsa. Kenties tuo tappi on jousitettu ja ajan kuluessa jotenkin jumahtaa ala-asentoonsa ja siksi lautanen nousee liian ylös. Asian tutkiminen vaatisi varren purkamista, mitä tuskin viitsin tehdä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Edellisestä päivityksestä onkin jo aikaa. Jotain on onneksi tapahtunut tallissa, ei vain ole jaksanut kirjoitella tänne. Autoon tuli siis tilattua aiemmin vaihtamatta jääneet tyhjäkäynnin ilmaletkut, suuttimien pidikkeet tiivisteineen, määräsäätimen kaukalo ja polttoaineenjakajan männän tiiviste. Osia joutui odottamaan varsin kauan. Taisi tilaus unohtua, sillä tiedusteluni jälkeen osat lähetettiin heti.

Osia odotellessa pyyhin pahimpia öljytahroja imusarjan päältä. Erään imusarjan kiinnityspultin kohdalta pyyhkiessäni huomasin, että pulttihan pyörii vapaasti! No, pulttihan osoittautui rälläkällä tms. katkaistuksi ja oli laitettu paikoilleen vain ns. näön vuoksi. Putti on luultavasti joskus katkennut eikä paikoilleen jäänyttä nysää ole viitsitty irrottaa, tai sitten kierteet ovat menneet reiästä. Lähitulevaisuudessa täytyy siis vielä käyttää imusarja irti, vaihdella kaikki tiivisteet ja luonnollisesti kiinnittää imusarja kaikilla pulteilla.
IMG_20220121_110853_edit_1036404085110082.jpg
Pientä takapakkia tuli myös ilmaputken päätytulpan asennuksessa. Mahtoikohan olla putki toleranssin äärirajalla, kun muihin päätyihin tulpat asettuivat suht helposti… Uusi osa tuli onneksi nopeasti ja siihen tulpat menivät nätisti paikoilleen.
IMG_20220121_145116.jpg
Kasausvaiheessa hankaluuksia aiheutti vielä määräsäätimen kiristyspanta, joka ei halunnut kiristyä lainkaan. Hyllystä sattui onneksi löytymään sopivan kokoinen normaali letkunkiristin. Kiristys hoituu helposti moottorin etupuolelta.
IMG_20220121_164515_edit_732685157658510.jpg
IMG_20220122_073702_edit_1036848797228243.jpg
Kun kone oli kasassa piti starttia tietysti kokeilla heti ja eihän se lähtenyt käyntiin. Syy löytyi kuitenkin nopeasti, eli startatessa suuttimille ei tullut lainkaan polttoainetta. CO ruuvia rikkaammalle pyörittämällä alkoi polttoainettakin tulla ja kone käynnistyi. Käsittääkseni lambdattomassa autossa CO ruuvi tulisi säätää pakokaasumittarin perusteella. Sellaista ei tähän hätään ollut saatavilla, mutta säädin ruuvin sellaiseen kohtaan, jossa kone kävi kaikkein tasaisimmin. Mittarin kanssa säätö voidaan tehdä keväällä. Koeajoa talvisessa säässä en tietenkään voinut tehdä, mutta annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä normilämpöiseksi. Kone vaikuttaisi nyt käyvän tyhjäkäyntiä tasaisesti, auton sisälle ei tunnu enää moottorin aiheuttamaa pientä tärinää/heijausta.
IMG_20220117_111830.jpg
IMG_20211210_165534.jpg
IMG_20220120_170747.jpg

Seuraavaksi käydään kattoluukun kimppuun. Sekin on oikeastaan jo purettu ja osia odotellaan, postilla on nyt kestänyt 4 päivää saada paketti Tampereelta Lempäälään…
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Kattoluukku oli tosiaan rikki kun ostin auton. Liikkui kyllä joka suuntaan mutta ei tuntunut pysyvän kunnolla kiinni kovemmissa nopeuksissa takareunastaan. Tarkoitus oli siis purkaa luukku ja katsoa mikä sieltä oli rikki. No, luukkuhan ei enää liikkunut mihinkään. Tovin yrittämisen jälkeen sain takareunan nousemaan toisesta reunasta ylös. Riittävällä voimankäytöllä toinenkin reuna lopulta nousi ylös ja sain avattua luukun pultit sisältä kattoverhoilun välistä.
IMG_20220203_151526.jpg
IMG_20220205_173556.jpg
Luukun ja verhoilun poistamisen jälkeen katon sisältä löytyi kattoluukun kiinnityskiskot useampaan palaan hajonneina. Uudet laitettu tilaukseen ja osia odotellaan…
IMG_20220205_175101.jpg
IMG_20220206_065930.jpg
IMG_20220206_065909_edit_907679371588579.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mielenkiinnolla seurataan, hieno auto. Paljonko uudet kiskot kustansi? Omassa toimii luukku moitteetta mutta mietin vaan tulevaisuuden varalle josko omastakin hajoaa joskus.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Hage kirjoitti: Su 20.02.2022 19:59 Mielenkiinnolla seurataan, hieno auto. Paljonko uudet kiskot kustansi? Omassa toimii luukku moitteetta mutta mietin vaan tulevaisuuden varalle josko omastakin hajoaa joskus.
Moikka, kiitos kehuista. Originaalit kiskot olisivat olleet n. 1300e. Nämä tarvikemalliset maksoivat noin 80e ja sen kyllä huomaa. Pieni muoviosa oli valmiiksi rikki...
IMG_20220222_162848_edit_1098716652769845.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 949
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Kyllä taitaa olla. Ebayn kautta saksasta tuli hommattua. Ainoa tarvike mitä löysin.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hieno on auto! Kyllä tuo veluuri on edelleen minun suosikkisisustus, paljon parempi mitä nahka!

Mistä hommasit nuo suuttimien "kupit"? Jos marmorilta niin tuliko niissä nuo O-renkaat mukana?

Mulla olisi kanssa ensi kesälle uudet suuttimet odottamassa, varmaan viisainta vaihtaa nuo kupit samalla purkamisella. Ja nuo ilmaputket, mullakin on ne ihan kovettuneet. Muut kumiputket on tullukin jo vaihdettua.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Wikke kirjoitti: Ti 22.02.2022 18:42 Hieno on auto! Kyllä tuo veluuri on edelleen minun suosikkisisustus, paljon parempi mitä nahka!

Mistä hommasit nuo suuttimien "kupit"? Jos marmorilta niin tuliko niissä nuo O-renkaat mukana?

Mulla olisi kanssa ensi kesälle uudet suuttimet odottamassa, varmaan viisainta vaihtaa nuo kupit samalla purkamisella. Ja nuo ilmaputket, mullakin on ne ihan kovettuneet. Muut kumiputket on tullukin jo vaihdettua.
Kiitokset kehuista. Itselle kanssa tuo veluuri on näissä se suosikki. Suuttimien kupit tuli car part prosilta, olivat originaalit ja tiivisteet tulivat mukana. Tilasin myös erikseen tiivisteet, kun en tiennyt niiden tulevan mukana. Toisaalta onneksi tilasin tiivisteet tuplana, sillä onnistuin asentaessa rikkomaan yhden tiivisteen. Suosittelen vaihtamaan kaikki samalla kertaa, vanhat olivat aika löysän tuntuisia. Luultavasti ihan pientä imuvuotoa ollut niissä.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

LST kattoluukun kiskot eivät laadullaan vakuuta. Sisältää runsaasti pieniä muovisia osia, jotka eivät tahdo pysyä paikoillaan ja aiemmassa viestissä kuvattu muovipalikka oli tosiaan rikki kun avasin paketin. Kyseinen muoviosa pitää luukun verhoilua paikoillaan. Myyjä lupasi lähettää uuden, saa nähdä tuleeko sitä koskaan.

LST kiskot eivät ole ihan täydelliset, vaan loppupätkä kiskosta pitää ottaa vanhasta. Luultavasti se on useimmiten ehjä ja LST sarja on tehty mahdollisimman halvaksi niin ei siksi sisällä sitä. Kiskossa on siinä kohtaa nivel ja rulla, nivelen läpi menee niitti joka toimii myös akselina. Porasin vanhan niitin ja liitin kiskonpalaset toisiinsa sarjan mukana tulleella niitillä. Ei ollut mitään käsitystä miten uusi niitti olisi pitänyt liittää, mutta tuurnalla näytti menevän hyvin.
IMG_20220226_104119.jpg
IMG_20220227_135639.jpg
IMG_20220301_143428.jpg
IMG_20220227_141723.jpg
Muilta osin luukun kasaus oli kutakuinkin purkamisen vastakohta. LST sarjan mukana tuli vaseliinimaista rasvaa, laitoin sitä toisen puolen kiskoon. Alkoi kuitenkin epäilyttää, että töhnä kerää likaa mekanismiin, niin ruiskaisin toiselle puolelle silikonisprayta kiskoihin. Lopuksi täytyi vielä säätää luukun korkeus, nousi uusilla kiskoilla liian ylös. Nyt siis kattoluukku on verhoilua vaille valmis (odottaa ehjää muoviklipsua).
IMG_20220306_141731.jpg
Tähän loppuun voisi vielä linkata youtubesta https://youtu.be/taPT3e82WZ0 videon, missä annetaan selitys sille, miksi määräsäätimen lautasen stoppari saattaa siirtyä normaalissa käytössä ylös. Samassa videossa annetaan selitys sille, miksi paljon ajettuun autoon ei välttämättä voi säätää määräsäätimen lautaseen 1-2mm tyhjää liikealuetta. Lyhyesti, stopparin yläasento muuttuu koska aina kun kone sammutetaan lautasen varsi lyö voimalla stoppariin. Tämä kun tapahtuu 10 000+kertaa niin stoppari siirtyy pikku hiljaa. 1-2mm välystä ei taas voi pitää määräsäätimessä, koska paljon ajettu kone ei synnytä tyhjäkäynnillä tarpeeksi voimakasta alipainetta, jotta lautanen aukeaisi tarpeeksi. Voisihan nuo ehkä pitää paikkansa. Joka tapauksessa omassa autossa ei voi pitää määräsäätimen lautasen liikealueen alussa yhtään löysää, jos haluaa, että suuttimille tulee bensaa.

Seuraavaksi olisi tiedossa ruostevaurioiden kartoitusta ja konehuoneen puolelta imusarjan irrotus ja venakoppien tiivisteiden vaihto. Kevättä pukkaa jo kovaa vauhtia mutta 98 hintaa kun katsoo, niin eipä taida olla kiirettä mersun ajoon ottamisella :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

jakusa kirjoitti: Su 06.03.2022 17:39 Kevättä pukkaa jo kovaa vauhtia mutta 98 hintaa kun katsoo, niin eipä taida olla kiirettä mersun ajoon ottamisella :D
Niin, maksaa mitä maksaa... Tein juuri excelin jolla laskeskelin että meikäläisen ajosuoritteella tulee vuositasolla tällä 98 hinnalla vajaa parisataa lisää kustannusta verrattuna vuoden takaiseen litrahintaan... Isossa kuvassa se ei oo yhtään mitään :lol:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Tässä kun olen noita mätäpaikkoja etsiskellyt, niin on käynyt mielessä pitäisikö pohjasta putsauttaa kaikki massat pois :think: Mahtaako kukaan tietää, onko nämä lähteneet tehtaalta massat pohjassa vai minkälainen käsittely sieltä on löytynyt uutena... Nyt pohjassa oleva massa näyttää paikoin jo kuivuneen ja halkeilleen pinnasta. Luultavasti siihen voisi kotelosuoja tms ruiskia päälle niin ajaisi taas asiansa. Toisaalta massat poistamalla tulisi huomattua helposti kaikkia pehmenneet kohdat. Talviajoa ei ole tiedossa eikä juuri soratiellä rälläystäkään.
IMG_20220319_172700_edit_1497921613358931.jpg
IMG_20220319_172835.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kyllä se massa on ollut jo tehtaalta. Jos on kuivunut ja halkeillut, niin kosteus on välissä. Tuo on siitä ikävää ainetta, että vaikka näyttäisi päälle hyvältä, niin alta voi olla jo pelti hävinnyt. Täyden varmuuden saa vain poistamalla.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ei kai kukaan, varsinkaan näin hienossa autossa, suunnittele ajavansa ilman massoja? Kyllä sitä kiveä, roskaa ja kosteutta kertyy vaikka kuinka koittaisi ajaa nätillä säällä. Ja kyllähän auto pitää olla ajettavissa säällä kuin säällä? Kolmanneksi, massa eristää myös ääntä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin siis jos 126 on yhtään samaan tapaan tehty kuin saman aikakauden pienemmät ja vähemmän äveriäät 123 ja 124, niin pohjassa ja pyöränkoteloissa on tosiaan sellainen jo tehtaalla ainakin osittain ennen loppumaalausta ruiskutettu massa, vinyyliä tai jotain sen tapaista. Kovaa ja sitkeää ja jos pellin ja sen tavaran väliin pääsee kosteus, niin se kyllä voi tehdä tuhoja niin, ettei päälle päin näy, kuten jo edellä todettiinkin.

Mutta se nyt piti lisäajatuksena heittää, että monessa Suomeen varsinkin uutena tuodussa autossa on kyllä vielä sen jälkeen teetetty lisäsuojaus, joka tarkoittaa uutta massakerrosta pohjaan. Olikohan jollain aikakaudella jopa niin, että maahantuojien oli pakollista tehdä / teettää lisäsuojaus. Niin sitä vaan, että jos se on tällainen jälkikäteen laitettu massaus, joka halkeilee, ja alla oleva tehtaan massa on vielä ehjä, niin ei niitä kaikkia välttämättä kannata poistaa. Se on kyllä ihan totta, että jos haluaa varmuuden peltien kunnosta, niin poistettava se alkuperäinenkin massa siinä tapauksessa on. Lähtee aika kivasti esim. rälläkkään laitettavalla teräsharjalaikalla, mutta on siinä kyllä todella paljon hommaa ja se on myös tosi sotkuista. Jotkut on vissiin polttamallakin sitä poistaneet, siihen en itse missään tapauksessa lähtisi, koska tulipalovaaran lisäksi varsinkin vinyylistä tulee erittäin myrkyllisiä savukaasuja, eikä se ole sanottua, etteikö haitallisia happoja yms. voisi jäädä siihen peltipintaankin lopulta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Tovi vierähtänyt edellisestä postauksesta. Autosta on nyt hitsattu tunkkauspaikat/helmat ja takaa pyöränkoteloista muutamat reiät. Hitsaushommia on tarkoitus jatkaa ajokauden jälkeen. Kesän aikana käyn läpi pintaruosteita. Harkinnassa oli myös auton purkaminen osiin ja grillaushommat ym. Asiaa pohdittuani totesin, että tämänhetkinen elämäntilanne ei ole kaikkein otollisin moiseen puuhaan. Riski siitä, että auto on 10+ vuotta purettuna laatikoihin on liian suuri. Siksi ruosteet korjataan nyt pikkuhiljaa pitäen auto samalla suurinpiirtein ajokunnossa. Mikään ei estä totaalista purkua & läpikäyntiä joskus myöhemmässä vaiheessa.

Venakoppien tiivisteet tuli myös vaihdettua, vanhat vuotivat öljyä. Samalla tarkistin nokka-akselin merkinnät ja myös niiden perusteella moottori on 200kw versio. Seuraavaksi on tarkoitus käyttää imusarja irti, uusia tiivisteet ja tarkistaa onko katkennut pultintynkä kiinni moottorissa ja miten sen suhteen kannattaisi edetä. Tasonsäädön pumpusta pitäisi tiivisteet vaihtaa, vuotaa öljyä. Tästä autosta ei taida öljyvuodot loppua...
IMG_20220531_135201.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tuossa hydraulipumpussa on muistaakseni yhteensä 5 tiivistettä. Käsittääkseni niitä ei saa enää mistään (etsin muutama vuosi sitten täydellistä tiivistesarjaa jota ei löytynyt edes ebaystä) , mutta muistaakseni uloimpia tiivisteitä sai vielä ainakin jokunen vuosi takaperin.

Ilmoitteleppas, miten niiden kanssa käy. Voisi olla vaikka jälkituotannon aika. Onhan noita pumppuja käytännössä joka toisessa myydyssä mersussa, jokaisessa S124:ssakin
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Netistä kaivetun tiedon perusteella pumpusta löytyy:
akselitiiviste 0049970147
paperitiiviste 1142360080
o-rengas 54x2 109974345
o-rengas 60x2 ei mb osaa
o-rengas 62x2 ei mb osaa
Kaksi ylintä tilasin kl-varaosista, loput pitää hakea tai tilata yleisosina o-rengaskaupasta. Aika näyttää pitääkö tämä tieto paikkansa, mutta tälläiset olisi tarkoitus hankkia etukäteen...
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Imusarjan kiinnityspulteista yksi oli tosiaan poikki. Tarkemmin asiaa tutkittaessa ilmeni, että pultti on vääränmallinen ja katkaistu rälläkällä tai vastaavalla niin lyhyeksi, ettei se yltänyt moottorin kierteeseen lainkaan. Odotuksissa oli, että katkennut alkuperäinen pultti löytyisi moottorin reikään jumittuneena tai vähintäänkin kierre olisi hajalla. Kierre oli kuitenkin täysin kunnossa ja uuden pultin sai laitettua paikoilleen helposti. Täysin mysteeriksi jäi siis miksi joku oli katkaissut pultin ja asettanut sen muodon vuoksi paikoilleen.

Käytin imusarjan kuitenkin irti ja vaihdoin rinkulamalliset tiivisteet sekä moottorin ja imusarjan väliset tiivisteet. Imusarja oli sisältä mielestäni varsin karstainen, aloin jo epäilemään onkohan autossa joskus ollut egr…
IMG_20220623_100152.jpg
IMG_20220701_154720.jpg
IMG_20220702_133056.jpg
Tasonsäädön pumppuun vaihdoin samalla tiivisteet. Aiemmassa viestissä listasin netistä löytämäni o-rengas koot. Omaan pumppuun ei kuitenkaan mennyt 60x2 kokoista rengasta, vaan 54x2 sekä 2kpl 62x2 renkaat. Uusin myös akselitiivisteen sekä moottorin ja pumpun välisen papreitiivisteen. Jäljistä päätellen tämäkin pumppu on vuotanut öljyä jo pidemmän aikaa. Imuputki ei halunnut aueta suosiolla, niin en alkanut sitä väkisin repimään vaan jätin sen kiinni pumppuun.
IMG_20220707_083605.jpg
IMG_20220707_083609.jpg
IMG_20220707_093620.jpg
Tässä yhteydessä halusin myös vaihtaa kaikki tasonsäädön öljyt, sillä joku on joskus täyttänyt järjestelmän punaisella nesteellä (atf). Taka-akselilla olevasta venttiilistä avasin tyhjennysyhteen ja laskin siitä iskarit ja kaasupallot tyhjiksi. Paluuputken säiliöllä yhdistin letkulla jäteöljyastiaan jotta loput punaisesta nesteestä eivät sekoittuisi uuden öljyn kanssa (väritön) ja takakonttiin latasin varmuuden vuoksi 300kg rautaa.
IMG_20220709_124221.jpg
Aluksi pumppu ei meinannut lähteä kierrättämään öljyä lainkaan. Ensin tarkistin imuputken ja letkun liitosta löysäämällä, että siihen asti ainakin tulee öljyä säiliöstä. Sitten löysäsin pumpun painepuolen liitoksen ja laitoin koneen käyntiin ja öljyä alkoikin tulla siitä varsin pian. Liitos takaisin kiinni ja moottori käyntiin, hieman kierroksia koneeseen ja perä nousi nätisti. Tässä vaiheessa sammutin koneen ja yhdistin paluuletkun takaisin säiliöön. Olisi kuitenkin kannattanut ensin tyhjentää takakontti ja antaa koneen käydä sen jälkeen vielä hetki ja sitten vasta yhdistää paluuletku säiliöön. Nimittäin nyt kun perä laskeutui painojen poiston jälkeen normikorkeudelle, tuli säiliöön hieman vanhaa nestettä värjäten uuden nesteen. No, lienee vain kosmeettinen haitta.

Laskelmieni mukaan ainakin 7 eri öljyvuotoa olen tästä korjannut ja yhä vain jää lätäkköä pihaan. Öljyä näyttää tulevan jostain ohjaustehostimen ja moottorin väliseltä alueelta, valuu ilmastoinnin kompressorin sekä moottorin kyljen kautta maahan. Tässä kuva viime syksyltä kun uusin ohjaustehostimen tiivisteet. Silloin luulin kuvassa olevan öljyn olevan peräisin ohjaustehostimen pumpusta mutta nyt epäilen, että osa siitä on moottorista. Onko ehdotuksia mistä öljy voisi olla peräisin? Toivottavasti kyseessä ei ole kannentiivisteen vuoto…
IMG_20211013_103817.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Mielenkiintoinen projektikertomus. Yksi mahdollinen vuotovika on ohjaustehostimen letkut. Jopa paineeton paluuletku voi suotaa läpi muutaman vuosikymmenen jälkeen.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla vuosi Ässässä se paluuletku ostaessa. Paineletku oli täysin ehjä mutta paluuletku ihan läpimätä. Pari pätkää muistaakseni meni, se paluu taisi kiertää sellaisen jäähdytysputkiston kautta. Hyvin oli ehtinyt sotkea koneen edustaa.
jakusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 20.08.2018 13:56

Re: 560 SEL 1986 projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jakusa »

Tehostajan paluuletkut vaihdoin viime elokuussa, vanhat olivat ihan haperot. Otin tehostimen pumpun ja taustalevyn taas irti. Jonkun verran sieltä takaa moottorin kyljestä löytyi moottoriöljyä missä oli luultavasti atfää seassa (tehostajasta). Moottoriöljy saattoi olla peräisin siitä kun tovi sitten uusin venttiilikansien tiivisteet.

Varmuuden vuoksi vaihdoin pumpun takakannen o-renkaan. Viime syksynä laitoin pumppuun uuden akselin stefan ja tämän takakannen o-renkaan. Muistelisin, että silloin tämä kyseinen o-rengas oli vaikea laittaa paikoilleen, olisiko ollut liian suuri... No joka tapauksessa nyt täytyy seurailla tilannetta tarkasti. Käytin auton lämpimäksi ja ajoin pienen koelenkin, nyt ei ainakaan vuotanut mitään.
Vastaa Viestiin