W638 pahis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

No niin. Terveisiä.
Tästä toivottavasti alkaa pitkä ja antoisa ketju..
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

W638 112CDI -2002 automaatti
Juuri meneillään ohjaustankohässäkkä-telineen uusiminen.

TRW:n ohjaustankohässäkkä on tuloillaan.

Kyllä nuo kunnostetut alkavat olemaan hinnoissaan...
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ti 13.07.2021 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Uuusi hammastanko tulossa. AT ja OY kierteyttivät oik puolen raidetangon suojakumin säätäessään auraukset.
Sinne kertyi ajan mittaan pashaa. Eli rikki meni, kiitos AT ja OY !!!!

Ehkä samalla voisi vaihtaa ohjaustangon ristinivelet. Ovatko ne molemmat saman kokoisia ja ovatko ne sokilla kiinni ?
Toinen ristinivelhän on siellä konehuoneen puolella, toinen on siinä jossain polvien välissä. Ratissa ei ole korkeus-säätöä, mutta sieltä tosiaan löytyy toinen nivel.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Jepulis. Taisi tulla kirjoitettua liikaa tuonne toiseen viestiketjuun.
Tässä nyt olisi TR ja tuplaveen hammastanko-hässäkkä paikallaan. Lemförder raidetangon päät, uudet jarrulevyt ja -palat. Uusi vetoakseli. Sisusta massattu ja sisälokari ja roiskeläppä asennettu. Uudet pallonivelet ja iskarin yläpään laakerit.

Pari kertaa nyt pyöräytetty ohjausta laidasta laitaan, ei toistaiseksi hydrauliikkavuotoja. Huomenna jäähdytysnesteet sisään niin voi saada jotain konkreettista toteamaa osien laadusta.

Ette muuten usko milnkälainen stoori tulee Viton vetoakselista.
Ostin uuden vetoakselin kun luulin että vanhassa oli vähän väljää. No vaihdoin vetoakselin.... juttu jatkuu myöhemmin, nyt nukkumaan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Ehee. Tältä näyttää kun Eber on tiputettu pois tieltä. Sieltä näkyy valkoinen "hattu" missä on merkit ohjauksen keskittämiseen ohjauksen pystyakseli.
Sen alla näkyy 19 ja 22 mm (työkalujen koot) hydrauliputkien päät, on ehkä pikkaisen haasteellinen paikka silti.
Vaatii jonkinaiset erikois/modifioidut työkalut että nuo saa auki/kiinni.
Ostin 22 mm lenkkiavaimen, katkaisin sen keskeltä jotta mahtuu ja pyöreään päähän tein "putken" mentävän reiän. 19 mm kierrelenkki löytyi onneksi Kamasan setistä.
Itse raidetankohässäkkä on 4 kpl 16 mm pulteilla. Kannattaa olla 16 mm räikkälenkki, 16 mm lenkki ja 16 mm hylsy räikällä, niillä jotenkin saa ne irti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

kokeillaan saadaanko seuraavaan viestiin kuva..
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 28.07.2021 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Katsastus-osasto voitettu ! :)
TR ai kappas, ei saa mainostaa eli W:n ohjaushässäkkä tuntuu pelittävän erinomaisesti !
Aurauksessa vaan on sanottavaa, haritus on tällä hetkellä luokkaa 7-9 cm mutta ens viikolla uudestaan renkaiden säätö. Turussa on yksi super-hyvä paikka tähän tarkoitukseen, rengasliike lähellä Etraa.
Viihdukkeeksi pari kuvaa, TR ja kirjain "kunnostettu" hammastanko", ja sen kiduksia..päällimuovi missä kohdistetaan ohjaus keskelle on siis paikallaan, raidetangon sisäpää on paitsi täysin alkuperäisen nähköinen, myös keltaisella maalilla merkattu että on kiristetty oikein. Nyt on laatua !
Ja mahtuuko toinen kuva kun kysei Nyt on laatua !nen ohjauslaitos on vihdoin paikallaan. Kolmas kerta toden sanoo niin sanotusti. Suosittelen lämpimästi kaikille jotka ostavat kunnostettua hammastankoa vitoon, se halvin tulee kalleimmaksi. Niinkun elämässä yleensä noin niinkun aina.

Ongelma: Om611 tai 112CDI käy epätasaisesti.

Star lukua ?
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Ostetaan bussimallin takaosan matto (se sellanen n. tuuman paksu äänieristeellä)
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Pystyykö kukaan katsomaan Star diagnostiikalla...mistä löytyy vika, suuttimet ?. Kiertää täydet, käy tyhjäkäyntiä hieman täristen.


Turbopaineen anturin letku tippunut/tiputettu joskus pois kyydistä., homma ok.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 23:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Noniin. 112 CDI
Kannen päällä oleva paksu ilmanputsarilta tuleva imusarja kuvassa, otettu irti. Keskeltä kannen päältä lähtee moottorin taakse pienempi putki, missä on anturi. Lienee moottorin huohotusputki ? kyseessä on siis huohottimen lämmitys-vastus.

Tuo letku hieman löllyy ja lyllyy.
Monologina tämä tuppaa olemaan melko tylsää toimintaa. Kukaan ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 23:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Kappas, ahtopaineen letku roikkui irtonaisena, irti anturista.

Hehkun tulpanhattu on rikki. Saakos näitä tulpanhattuja jostain ?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Sain pelastettua osan tulpanhatusta. Tää monologi on kyllä hienoa !
Ex monta W-kirjainta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se on välillä sitä monologia, aina ei ehdi vastaaman ja sit se jo unohtuu. Joko vetää kuten kuuluu kun anturin letku kiinni?
Huohottimessa on joissain lämmitysvastus että ei jäädy pakkasella.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Jep, se on tosiaan huohottimen lämpövastus. Näytti 16,2 ohmia joten oletan sen olevan kunnossa.

KL-varaosista löytyi hehkutulpanhattuja hyllystä, hintakin oli todella mukava !

Jos juottaa uuden hatun nastan, käykö tavallinen tinajuotos (n. 270C) vai onko tuossa käytetty jotain liitostapaa mikä kestää enemmän lämpöä ?

Viikonlopun galluppi: Hehkutulpat ovat kaikki bosch-merkkisiä ja toimivat. En tiedä koska vaihdettu jos ikinä. Kannattaisiko nyt vaihtaa uudet hehkut (ei bosch-merkkisiä), Ridex vai tuikata vanhat takaisin ?
Tässä oon mietiskellyt että josko laittaisin uudet hehkut (ja tietty keraamista massaa kierteisiin)


Miten se ilma voi mennä noin pienistä rei'istä läpi, ja mitä tapahtuu moottorille kun pari ruokalusikallista pashaa irtoaa kerralla zylinteriin...
Viimeksi muokannut MikaVeee, Pe 06.08.2021 08:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

No niin vehje on nipussa, olipas helppoa. En oikeen ymmärrä tota kiinnileikkaamisen vaikeutta,mulla oli päätymmäiset vähän sitä vastaan että eivät halua lähteä, mutta lopulta lähtivät ihan täysin ok. Mielummin vaihdan kahteen vitoon hehkut kun yhteen vitoon hammastangon. Tämä tango kun on tanssittu jo liiankin kera.

1. pytyn piuha täysin puhdistettu (voisin laittaa kuvia ja vinkkejä miten sähköliittimet saa helposti puhtaaksi mutta tänne ei saa enää kuvia mahtumaan). Uusi tulpanhattu, kiitos KL-varaosat.
Kaikkiin kierteisiin valkoista keraamipastaa ja paikalleen.
Kone vaan nippuun.
Tuli muuten kaikki sateenkaaren värit kun lykkäsin käymään. Mutta nyt käypi puhtaasti.

Voisin sanoa että DieselMY:n tankkaaminen kannattaa.
Normi kahvikuppi ei riitä kun imusarjasta paskoja irrottelin. Taisi tulla pari-kolme kahvikupillista.

Mitä tekeekään perinteinen pasha diesel katalysaattoreille ja hiukkasfilttereille...
Suosittelen jokaiselle lämpimästi DieselMY:tä. siitä vuodesta 2004 alaspäin, savutus loppuu täysin. Siitä uudemmat, laitteisto ei mene heti tukkoon.

Laittaisin tähän kuvan imusarjastani jos voisin. Jokainen auto jossa on EGR, voin vain kertoa...se blokkaa kaiken. n. 5 cm halkaisijaltaan imusarjan putki oli n. 3 cm. Kuvan nähtyään jokainen diesel-autoilija alkaisi ajamaan DieselMY:llä.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Pe 06.08.2021 08:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se dieselmy mitään kesää tee, maksat vaan siitä enemmän vapaaehtoista päästöveroa.
Karstottuu kaikki missä egr on ihan sama mitä tankkaat, sitä pakokaasua kun työnnetään imusarjaan ja öljysumua huohottimelta ja turbolta sekaan.

Tinaus on ihan ok niille liittimille, myöhässä vastaus mutta ei sitä aina ehdi.
Hehkuja en ole vaihtanut ennen kuin alkaa herjaamaan että joku mennyt, sit vaihdan kaikki, muuten saa vaihtaa yhden kerrallaan ja on kokoajan sitä hommaa sitten.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Se on kumma homma toi "Ei dieseMY" kesää tee. Sitä on kiva tankata. Ei kuohu. Ei haise. Ei värjää autonkylkeä rasvaiseksi. On kirkas, täysin väritön.
Ooon sitä monessa (ei niin uudessa) diisselissä käyttänyt. Jokasessa on ollut sama homma, kun survasee kaasun pohjaan, tulee musta iso pölypilvi takaa.
DieselMY:llä, ei mitään. Ehkä paistetun munkin tuoksua.
Katsastuskonttorilla perinteisellä dieselillä: päästöarvot vältttävät.
DiselMY:llä: erinomaiset.

Onko vika kenties siis mun näkö- ja hajuaistimuksissani ?
Niin ja tietysti katsastus-ukkelin mittarinvirheistä...tietyyysti !!

Molekyylitasolle kun mennään niin DieselMY on kun Finlandia-vodkaa,
fossiilinen diesel on kuin kiljua.

. Mutta jos joku osaava osaa lukea Star:illa suuttimien käytöstä/selvittää mikä on suuttimien kunto, siitä voin maksaa. (moottori hieman värisee tyhjäkäynnillä).

Tämä on siis *palvelun osto-ilmoitus. Yhteydet meikkuun vaikka YV:llä.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

No niin.

Mielenkiintoista että eivät pyöränkulmien säätöfirmoissa osaa vapauttaa hammastangon sujakumia. Kiereellä taas.
Kallista hommaa jos kumia ei "vapauta" suoraksi. Siinä menee ajan mittaan hammastanko uusiksi mikäli ei huomaa kumin rikkoutumista.

Tuli vaihdettua vas etu ABS antura. Siinä se lepäilee luuuken päällä. Kolvaus, pari kutistesukkaa päälle.
Eipä vilku enää abs valot, piuha oli kunnolla poikki. (liittyykö kuva mukaan viestiin..?)

Tuossa kuva, ABS-anturin vaihdosta. Vanha näytti äärettömän ohmimäärän, totaalisesti poikki. Sikäli ei mikään ihme että ABS tietsikka tykkäsi kyttyrää ja antoi nootteja vasemmasta etukulmasta.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 19:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Siis oikeasti: WANTED: Starilla suuttimien luku. Ongelmana on moottorin tärinä tyhjäkäynnillä. Ehkä jotain pientä muuta.

Kokelillaanpa liittää tähän kuvaa vas etu ABS anturin vaihtohommelista, noin niinkun piristykseksi kaikille.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 19:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Voin sitten vaikka itse nyppiä suuttimet irti ja viedä pajalle.

Kokeilen tähänkin liittää kuvan ABS-anturin vaihdosta. Ehkä tarttuu jo tähän viestiin..

ei tartu, liikaa liitetiedostoja. Sääli. Pitää taas poistaa vanhoja kuvia.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MikaVeee kirjoitti: Ma 16.08.2021 21:02 No niin.

Mielenkiintoista että eivät pyöränkulmien säätöfirmoissa osaa vapauttaa hammastangon sujakumia. Kiereellä taas.
Kallista hommaa jos kumia ei "vapauta" suoraksi. Siinä menee ajan mittaan hammastanko uusiksi mikäli ei huomaa kumin rikkoutumista.
Jaa, että muillekin sattuu tuollaista kädettömien asentajien touhuilua. Vaihdoin pari vuotta raidetangon sisemmät päät, ja niihin uudet kumit. Ilmeisesti niissä on kokoeroja, koska se tuli aika tiukasti tangon ympärille. Korjaamolla säädettiin pyöränsuuntaukset, ja eikös ne haitarit olleet sen jälkeen päreinä. Eikä ne kulmatkaan mennet kerrasta nappiin, se on sitten oma lukunsa siinä keississä.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Aurauksen suuntaus tehty.

Kun kävin tässä pyöränsuuntaamo- liikkeessä eilen näyttämässä valokuvaa kierteytettystä raidetangon suojakumsta, , he tutkivat asiaa ja kertoivat että Viton raidetangon suojakumi on suunniteltu siten että se "antaa pyörimisen anteeksi" eli kumi ei jää kiinni raidetankoon. Kumi on niin lepsu että kumi ei voi mennä rullalle. He yrittivät ehdottaa jotain järkevää sovittelua. Minulla oli lemförder-paketti kädessä ja ehdotin että järkevä sovittelu on se että minä tarjoan osat, he tarjoavat työn. No. Siinä kävi sitten niin että se uusi lemförder mikä oli mutkalla, ei ollut mennyt vielä rikki joten he "oikaisivat" kumin ja nippusiteellä kiinni. Kumin vaihto uuteen ja aurauksen uudestaan tarkastus taisi olla liikaa pyydetty ?
Saas nähdä kuinka kauan tuo kierteille vedetty, oikaistu kumi kestää.
Minulla oli mukana nuo alkuperäisissä pusseissa olevat 2 kpl Lemförder haitarikumia, nippusiteitä ja sivuleikkurit ym jotta saataisiin vaihdettua uusi raidetangon haitarikumi. Hyvässä hengessä. Pitänee piistää kuva miltä kumi näyttää nyt.

Tässä kuitenkin kuva Lemförder suojakumista/kumeista. Punainen nuoli osoittaa sitä ulompaa, pientä haitarikumin klempparia joka menee raidetangon ympäri ja kiristyy automaattisesti. Kireälle. Eikä pyöri vaikka aurauksia säädetään.
Sini-valkoisella ympyröity Lemförder-suojakumi, jonka edellinen rengaskulmien-säätöfirma A TOY sääti kohdalleen.
Mattopuukolla se piti vetää keskeltä halki että sai vihdoin pois.

Kaikille asentajille ympäri Suomea tiedoksi: kun säädätte raidetankoja (eturenkaiden aurauskulmia), se haitarikumi ei useinkaan pyöri mukana. (kts kuvassa punainen nuoli, näyttää klemmarin, mikä kannattaa avata ja päästää suojakumi vapaaksi). AT ja OY yrityksenä pitäisi olla ensimmäisenä lukemassa tätä viestiä. Toisaalta, yksi parhaimmista keinoista ikinä tehdä autonkorjaus-firmalle todella paljon rahaa.
Asiakas palaa vuoden-parin päästä, haitarikumi pitää vaihtaa uuteen, sisempi raidetanko pitää TAAS vaihtaa uuteen, haitarikumi pitää taas vaihtaa uuteen, renkaat pitää TAAS säätää jne. Loputon raha-aukko autonkorjaus-firmoille. Tässä A TOY toimi täydellisenä esimerkkinä.

Sikäli kettumainen juttu että tämän unhohtamisesta/tietämättömyydestä saattaa koitua vuosien päästä tuhansien eurojen vahingot. (joo halvaksi tuli kun ite vaihto parin vuoden päästä hammastangon kaikkine nesteine, kilkkeineen, töineen jne, heh heh)

Todella harva äkkää että se juuri aurauskulmien säädön jälkeen, raidetangon kumi onkin mennyt kierteille ja se hajoaa ja pashaa menee hammastankohässäkkä täyteen ja uusi hammastanko....maksaa...Kiitos A-TOY.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut MikaVeee, To 19.08.2021 00:07. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Tässäpä kuva (katsotaans) siis noin 3 viikkoa sitten asennetusta Lemförder-raidetangon suojakumista.Ja koko UUDESTA hammastangosta (taitaa olla alempi kuva).

Aurauskulmien säädön jälkeen eräässä firmassa. TÄMÄN NÄKÖISTÄ SIITÄ SITTEN TULEE.

Tuossa kuvassa oleva pienempi kumin puristin pitäisi kuulemma joustaa niin että raidetanko pääsee pyörimään vapaasti, tätä mieltä oli aurauskulmien säätöfirma.

!! Saanko liitettyä tähän kuvan, missä näkyy tuo "uusi kierretätetty" kumi, oikaistuna, ylempi kuva. !!
Mitä veikkaatte, onko tuon kumin käyttöikä sama kuin uuden, jota ei ole vedetty kierteille ?

Eihän näitä kukaan huomaa ennenkuin vuoden-parin päästä kun koko ohjaus on pashana ja vaihdettu sisempi raidetanko myös.

Tuon haitarikumin oikaisivat koska ei ollut repeämiä, rytyssä silti uusi kumi oli/on kuin mikä. Saas nähdä oikeneeko. Olihan se jo muutaman viikkoa ollut paikallaan. Uuudet haitarikumit mitä tarjosin, eivät sitten kelvanneet. Liian iso työ ?!

Miksi tehdään korjaamoissa tällaista pashaa --> korjaamojen ja rengasliikeiden aurauskulmien säätöön menevät. Pitäkää tätä esimerkkinä. Luultavasti tämä sama pasha tulee käymään sinunkin autollesi kun käyt säädättämässä rengaskulmat/aurauskulmat.

Paljonko maksaa puolen tunnin virheellisesti tehdyn työn korjaus (jossa asiakas tuo uudet OEM osat itse, vaikka yrtitys on pilanut osan/osat)?
EDIT: Tämä yritys on todella asiallinen ja aion tässä rengasfirmassa kyllä asioida tulevaisuudessakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut MikaVeee, To 19.08.2021 20:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Ohjaus-akselien nivelet. Ne on ilmeisesti jotenkin prässätty paikalleen. Jos/kun otan ohjaus-akselin irti, onko vinkkejä nivelten poistoon ?
Uuusien paikalleen laittamiseen ? Onko joku hitsaillut niitä kiinni vai miten ootte tehneet ?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MikaVeee kirjoitti: Ti 17.08.2021 23:31 Ohjaus-akselien nivelet. Ne on ilmeisesti jotenkin prässätty paikalleen. Jos/kun otan ohjaus-akselin irti, onko vinkkejä nivelten poistoon ?
Uuusien paikalleen laittamiseen ? Onko joku hitsaillut niitä kiinni vai miten ootte tehneet ?
Tarkoitat varmaan alapalloniveltä, se on tosiaan niitattu tehtaalla. Vai onko kyse alakolmiotuen nivelistä, ne ovat prässätty siihen tukivarteen. Pallonivelen niitit irrotetaan poraamalla, uuden nivelen mukana tulee pultit niiden tilalle. Alakolmiotuen holkit ovat myös vaihdettavissa, yksi vaihtoehto on vaihtaa koko tukivarsi, jossa ne nivelet on jo valmiiksi kiinni. Se on tosin kalliimpi ratkaisu sille, joka haluaa puurtaa ja säästää sitä kautta.

Tuo keissi noista "kiertetyistä" kumipalkeista on sinänsä hupaisa, "koskaan ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan". Ammattitaitoisen työntekijän pitäisi osata tarkistaa oman työnsä jälki, ei kannata tehdä nopeammin kuin taidot antavat myöten. Itse korjasin sen kötöstyksen vaihtamalla uudet kumit ja viemällä toiseen korjaamoon pyöränkulmien säätöön. Rehellisempää olisi ollut käydä näyttämässä virhe kädestä pitäen, näin olisi asentajalla ollut mahdollisuus ammattitaitonsa kehittämiseen.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Moikka Vitollinen !

Uusia alatukivarsia, palloniveliä, raidetankoja, vetoakseleita, jne on hyllyssä kyllä, ym ym

Kyse on siis ratista alaspäin menevästä akselista. Akseli: ratti --> hammastanko. Toinen nivel on siinä polvien välissä ohjaamossa, toinen on siinä juuri ennen kun yhtyy hammastankoon. Muistaisinko mitat ristinivelelle 15x40 ?
Nuo tuntuvat ihan inan vastustelevan, oikeestaan kaikki muut kalut onkin jo etupäästä vaihdettu. Iskarin yläpään laakerit oli helppo vaihtaa, olivat vähän kuluneet mutta eivät oikeestaneet muuttaneet asiaa. Onneksi eräs paja lainasi kunnon jousipuristimia.

Haluaisin ostaa (laitoin ilmoituksen) rattiakselin missä on korkeudensäätö, huomattavasti mukavampaa ajella kun penkki ja ratti ovat hieman matalempana.

-

Tuossa "kierteytetyssä ohjauksen kumipalkeista" sen verran että yksikään korjaamo ei oikeen pysty myöntämään tekemäänsä virhettä.
Ja tuo palkeen virhe säädettäessä aurauskullmia, vian kun havaitsee vuoden-parin päästä tapahtuneesta, AT ja OY siinä häkkisen naapurissa vaan sanovat että takuu työlle on xx kuukautta. Yksi äärettömän vaikea virhe havaita ajoissa (kaikille: kun olette käyneet säätämässä aurauskulmat, tarkistakaa raidetangon kumipalkeet viikon-parin päästä, paras olisi heti paikan päällä)

Ehkä olisi helpointa vaihtaa kumi ja viedä aurauskulmien säätö kolmanteen liikeeseen ja katsoa vierestä ja kertoa että se kumipalje pitää vapauttaa.
Toivon että nykyinen kierretty haitarikumi pysyy ehjänä, mutta kun niitä on hyllyssä uusia, kierteytettymättömiä..
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ke 18.08.2021 22:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

ABS anturan vaihtokuva ei mahdu enää kyytiin.

-----

Sensuroitu. Maailman pitäisi olla reilu. Reilu kaikkia kohtaan. Taidan olla pehmo,pitääkö minun vaan sulattaa kaikki näiden amatööri-liikkeiden töppäykset ? Tunnen vaan että velvollisuudeksi kaikkia auton omistajia kohtaan, tietäkää mitä esimerkiksi tämä firma
AT ja OY tekee ja miten heillä on tarjota tilalle korjauksen ajan korvaus-auto. Raha ei tule tyhjästä tällekkään firmalle.

AT ja OY Vein Viton par kolme vuotta sitten korjaukseen..oikean puolen sismepi raidetangon vaihto, raidetangon pään vaihto ja uusi suojakumi-haitari. Aurausten säätö.
Oikealta puolelta kaikki.
Tämän työn jälkeen asentaja alkoi sitten säätää aurausta VASEMMAN PUOLEN RAIDETANGOSTA.
Hommmat alkaa kusemaan todella rajusti jo tässä vaiheessa.
No, ratti jäi vinoon tietysti.

Siitä valittamaan, asentaja pyöräytti kuulemma molempia raidetankoja täydellisesti puoli kierrosta. Sen jälkeen ei tietenkään enää aurausten säätöä, mistä alunperin olin maksanut. Aurauskulmat eivät enää kohdallaan.

Lopputuloksena oikean puolen haitarikumi täysin kierteillä. <---- tämä haitarikumin kierteyttäminen, se otti ehkä jopa yli vuoden, jopa toista vuotta havaita. Mahdoton normi autoilijan havaita että "korjaamo" on rakentanut autoosi liikkuvan pommin.



Voiko tuollaista työtä tehdä enää yhtään huonommin ?

Ei oikeastaan voi.

Tunnen että minun on vaan pakko antaa yleisön tietoon miten tällaisissa AT ja OY paikoissa taotaan rahaa. Mitä he ehkä tarjoavat korvaukseksi: En halua AT ja OY:ltä hyvitystä osittaisesta osallistumisesta haitarin kumin hinnan hyvitykseen.
Se kympin korvaus ei tuo uutta hammastankoa mulle. Ei mitenkään. Se ehkä kympin korvaus-ehdotus on toista tonnia olevan vahingon itse maksaneena....

Se on kunnon vittuilua se ! AT ja OY..

EDIT: katsoin tänään pitäisikö sensuroida omaa ulostuloani. Ei tarvi. Turkulaisen rengasfiman kanssa on kaikki hyvin ja loistavasti ja asiat sovittu, suosittelen ko. rengasliikettä edelleen kaikille.

Tämä ensimmäinen
AmaTöörit OY toisaalta, sinne sitten kukin oman tahtonsa mukaan...
Viimeksi muokannut MikaVeee, To 19.08.2021 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MikaVeee kirjoitti: Ke 18.08.2021 18:44 Moikka Vitollinen !

Kyse on siis ratista alaspäin menevästä akselista. Akseli: ratti --> hammastanko. Toinen nivel on siinä polvien välissä ohjaamossa, toinen on siinä juuri ennen kun yhtyy hammastankoon. Muistaisinko mitat ristinivelelle 15x40 ?
Nuo tuntuvat ihan inan vastustelevan, oikeestaan kaikki muut kalut onkin jo etupäästä vaihdettu. a.
Oikein muistit sen koon, nuohan eivät paljoa maksa. Siihen nähden työtä on paljon :)

Niistä täytyisi ensiksi saada se laakerikuppi pois, sitten se ristikappale mahtuu ulos. Eikös noissa ole lukkorengas pitämässä tuota koossa. Näin ainakin oletan...
Näinhän ne yleensä korjataan.

Toinen vaihtoehto olisi nivelen puhdistus ja rasvaus: viewtopic.php?f=2&t=113064
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Moikka Vitollinen !

Noita ristiniveliä on hyllyssä. Oon pariin kertaan nypännyt ratin kamoineen pois joten se ei ole mikään ongelma.
Mutta kun ohjauksessa on kaikki nyt uutta, ainoo mikä siellä vastustaa pyörimistä, on noi nivelet.
Sokkarenkaita noissa ei tietääkseni ole. Korjatkaa jos olen väärässä.M

Ajattelin ottaa akselin pöydälle, ja prässillä poistaa nivelet jos ei ole sokkia.

Mutta sitä ennen, kaupallisia tiedotteita:

OSTETAAN korkeussäätöinen Viton ohjaus-akseli kilkkeineen (siis rattia saa säädettyä ylös-alas). R
atin korkeuden säätö namiska löytyy siitä ratin takaa, vasemmalla siinä muovikuoressa.

Ostetaan myös täydellinen ilmajousitus-systeemi. (ihan kun mulla olis rahaa...)

Bussimallin takaosan matto. Se sellainen 2-3 cm paksu, tällainen olisi todella hakusessa. Painaa jonkin verran.


****
EDIT: Mulla on tosiaan 2 kpl niitä niveliä ohjausakselissa, vaikka ei ole ratin korkeussäätöä. Bussimalli, olenko ainoa ?
Viimeksi muokannut MikaVeee, La 21.08.2021 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W638 pahis

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

No niin, tuli kiekaistua hyvä reissu nimimerkin MiHe luona, kiitos siitä hänelle !
Luettiin tyhjäkäyntiä ja kaikkea muuta lukuhommeleita, vikakoodia, arvoja ja mietintöjä. Hyviä ja mukavia pohdintoja myös !

Eberin vika taisi löytyä.

Kartoitettiin juttuja, mahdollinen vika väristävään tyhjäkäyntiin saattoi löytyä osittain/kokonaan moottorin kiinnityskumeista,eritoten vaihteiston pää (olen sokea, pissapoika-säiliö oli viime viikolla irti mutten silti itse huomannut/äkännyt murtunutta kiinnityskumia), Listaan loppuun suuttimien arvoja lämpimänä, tyhjäkäynnillä. Lopuksi vielä jälkikäynnillä osien hankinnoista juttuja ja hyviä vihjeitä.

Kiitos vielä palstalaiselle MiHe ! Kiva ettei enää tarvi kerjätä palstalla suuttimien luentaa :clap:

Lisätään nyt vielä: jos jollain on mielipide alla olevista suuttimien arvoista niin saa esittää mielipiteensä, tämä oli yksi näyte-otos..

1. 0.58ME
3. -2.73ME
4. 2.03ME
2. -0.32ME
Ex monta W-kirjainta.
Vastaa Viestiin