W202 M104 turbo. Varttimailia ja driftinkiä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

W202 M104 turbo. Varttimailia ja driftinkiä

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Kaikki alkoi kun 2017 bongasin foorumilta myynnissä aika heikkokuntosen 280 ceeläisen joka oli ollut tarkotus ylimaalata mutta projekti oli jääny kesken. Amg korisarja oli myyty erikseen.
Laittelin sit perusmallin puskurit ja maalasin alkuperäsellä värillä. Pariivuotta auto oli ihan käyttiksenä

Kuva

Kuva

Sitten löyty amg korisarja ja sovittelin sen paikallee ja maalasin auton helmiäis ruskeeksi:

Kuva

Kuva



Kuva


Kuva[/url]

Kuva

Nyt syksyllä 2020 päätin että tämähän on ahdettava. Ensikesäksi jos sais miedoilla ahdoilla ajoon avaamattomalla koneella. Tuleva tekniikka:
Maxxecu race moottorinohjaus
Holset hx 40 Super 16 pesällä
Kiinan 60mm hukkis
Bemarin zf gs6-53 tulossa englannista
Bosch ev 14 1200cc suuttimet tulossa
Mika salmiselta billet vauhtis sintterilevyllä ja sre asetelmalla
Bilteman cooleri joka sovitettu jo paikalleen
Itse tekemä pakosarja
Kuva

Kuva

Kuva
Kuva

Laittakaahan kommenttia mitä mieltä tämmösestä ceeläisen virittämisestä 😁
Viimeksi muokannut jjjuksi, Ma 25.07.2022 13:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hieno auto ja hyvä projekti, bensaturboista on mukavaa saada lisää juttua foorumille. Miten aiot toteuttaa moottorin säädöt, tehomittauksen ja muutoskatsastuksen, siitä olisi hyvä saada lisätietoa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Maxxecun sivuilta löytyy basemappeja tälle koneelle ja niistä jos jollain sais käymään. Sitten pitäs valita joku penkityspaja jostain. Tarkemmin en oo miettiny vielä mihin tuun viemään säädettäväksi 🤔 20% tehonlisäyksellä paperille sais ottaa vajaat 240 heppaa ja sen saaminen paperille voi olla haastavaa, sytkäennakolla ja mahdollisella imuilman kuristamisella jos sen sais aikaiseksi 😅 ~450heppaa pitäs uskaltaa ottaa tosta koneesta vakio kangilla kunhan etanolia käyttää polttoaineena. Vakiona tahtoo olla turhan kovat puristukset. H-profiiliveivit ja jäykemmät venttiilinjouset tulee sitten jossainvaiheessa. Konttorilta en oo kyllä vielä kysynyt varmuutta, mutta ei pitäsi joutua alustaan tai jarruihin koskemaan muutoskatsastuksen takia.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuossa 280 versiossa on muistaakseni kovimmat puristukset koko m104 sarjasta???

Ota männän päältä sorvissa siivu :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

joop79 kirjoitti: Ke 16.12.2020 08:59 Tuossa 280 versiossa on muistaakseni kovimmat puristukset koko m104 sarjasta???

Ota männän päältä sorvissa siivu :)
Joo niin oon kuullu. Siinä vaiheessa kun mäntiä oon käyttämässä ulkona niin ois sama laittaa ne H-profiili veivit. Niitä myydään 2mm vakioita lyhempänä niin sillä saa puristuksia alaspäin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Konttorilta en oo kyllä vielä kysynyt varmuutta, mutta ei pitäsi joutua alustaan tai jarruihin koskemaan muutoskatsastuksen takia.
Hyväksynevät mallisarjansa tehokkaimmaksi, jolloin saat leimattua penkkilapulla jossa teho noussut alkuperäisestä enintään 20%.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kysele imusarja PT-racing nimimerkiltä. Sillä on valmiit sapluunat M104:een.

Siistin pakosarjan olet touhunnut...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

joop79 kirjoitti: Ke 16.12.2020 17:57 Kysele imusarja PT-racing nimimerkiltä. Sillä on valmiit sapluunat M104:een.

Siistin pakosarjan olet touhunnut...
Olen hitsari ammatiltani ja löytyy ac/dc tig iteltäkin niin ajattelin rakentaa imusarjankin itse jossainvaiheessa. Alkuun ajelen vakio imusarjalla johon muokkaan vaan yleismallisen kaasuläpän, niin saa maxxecuun käypäsen tpssän laitettua.
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

EDIT: tuli näköjää kahteen kertaan sama viesti
rrainer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 29.07.2013 16:36

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja rrainer »

Maxxecun saa juttelemaan alkuperäsenkin kaasuläpän asentoanturin kanssa. 6 johtoa kaasuläpällä taisi mennä, joista kolmelle oli käyttöä. Johtojen värejä en kyllä muista.
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

rrainer kirjoitti: Ke 16.12.2020 18:31 Maxxecun saa juttelemaan alkuperäsenkin kaasuläpän asentoanturin kanssa. 6 johtoa kaasuläpällä taisi mennä, joista kolmelle oli käyttöä. Johtojen värejä en kyllä muista.
Ahaa! Taidampas siis vielä jättää billet kaasuläpän hyllyyn ja laittaa tolla alkuperäisellä pelaamaan, niin säästyy kaasuvivuston uudelleen rakentamiselta! Kävimpäs kurkkimassa sunki m104 swappi topicin ja mielenkiintoista luettavaa :clap:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Miten tehon vertaaminen c36 AMG:n tehoihin? Jarruthan siinä vain on erilaiset vs 280. Silloin sais yli 300hp tehon papereihin.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onnistuu varmasti verrata C36AMG, hankkii vaan sellaisen jarrut tai isommat. Alustan osista en tiedä onko muuten eroja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla on c36 jarrut tuossa jemmassa, ne näyttää päällisin puolin olevan identtiset esim w140 Möhkön kanssa. Möhkön jarruja löytyy paljon helpommin kuin c36
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja Nippe »

joop79 kirjoitti: Ke 16.12.2020 19:41 Mulla on c36 jarrut tuossa jemmassa, ne näyttää päällisin puolin olevan identtiset esim w140 Möhkön kanssa. Möhkön jarruja löytyy paljon helpommin kuin c36
C36 jarrut on myös samat kuin clk430 mallissa, ne nelimäntäiset siis, tuota AMG:tä kun on tehty kaksilla erilaisilla etujarruilla. Ainoa ero noissa nelimäntäisissä on että 430 satuloista puuttuu AMG-tekstit. Sellaiset hommasin tuohon omaan w202:een. Jarrutehon muutos vakio 200cdi:n jarruihin oli huomattava :lol:
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Täytyypäs käydä konttorilta kysyy tosta c36 vertaamisesta! Se auttas kyllä tosi paljon. Harmi kun vasta bongasin purussa yjen sellasen ja mietinki niitä jarruja et pitäskö ostaa mutta jäi sitte ostamatta.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja pontsei »

jjjuksi kirjoitti: Ke 16.12.2020 02:44 Maxxecun sivuilta löytyy basemappeja tälle koneelle ja niistä jos jollain sais käymään. Sitten pitäs valita joku penkityspaja jostain. Tarkemmin en oo miettiny vielä mihin tuun viemään säädettäväksi 🤔 20% tehonlisäyksellä paperille sais ottaa vajaat 240 heppaa ja sen saaminen paperille voi olla haastavaa, sytkäennakolla ja mahdollisella imuilman kuristamisella jos sen sais aikaiseksi 😅 ~450heppaa pitäs uskaltaa ottaa tosta koneesta vakio kangilla kunhan etanolia käyttää polttoaineena. Vakiona tahtoo olla turhan kovat puristukset. H-profiiliveivit ja jäykemmät venttiilinjouset tulee sitten jossainvaiheessa. Konttorilta en oo kyllä vielä kysynyt varmuutta, mutta ei pitäsi joutua alustaan tai jarruihin koskemaan muutoskatsastuksen takia.

Mä säätelen keski-suomessa, on tuttu m104 ja maxxecu, saapi myös trafin laput😉
300SL-24
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 27.10.2019 00:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja 300SL-24 »

Pistetääs seurantaan, hitusen kiinnostaa m104 turboilut :D
pontsei kirjoitti: To 17.12.2020 18:24 Mä säätelen keski-suomessa, on tuttu m104 ja maxxecu, saapi myös trafin laput😉
Ääni tälle :thumbup:
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Moi vaan!
Auto on edistyny senverra että ahtoputket sain hitsailtua
Kuva

Kuva

Kuva

Lisäksi gs6-53dz vaihteisto saapu liettuasta ja bosch ev 1000cc suuttimet sain ostettua. Nyt odotellaan vauhtipyörää ja kytkintä niin pääsee laatikon hitsaus hommiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko tuossa ahtoputkessa tarpeeksi liikkumavaraa, kun kone kiertyy kierrosten muuttuessa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Täysin varma en ole, mut olettasin et kärsii liikkua moottorin jokusen sentin kun laittaa noi pullistuksilla varustetut silikonit molempiin päihin
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja simoks »

paljonkos tällä oli rullattu? aika rujon näköiset iskari ja alatukivarsi kuvassa :D muuten maalipinnasta tuli kyllä hieno.
W210 E320cdi
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

simoks kirjoitti: Ma 08.02.2021 16:35 paljonkos tällä oli rullattu? aika rujon näköiset iskari ja alatukivarsi kuvassa :D muuten maalipinnasta tuli kyllä hieno.
360tkm vasta 😁 Etu alatukivarret oon vaihtanukki tähän, mutta tuo tarvikeosien maali ei kovin pitkään näy kestävän ja kuraa tuo suurimmaksosaks on. Tarkotus on kyllä puhaltaa ja maalata takakelkan ja etupään kaikki osat ja kasata strongflexin uretaanipuslilla ja uusilla iskareilla.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Tuota imusarjaa kannattaa kannattaa käyttää varauksella, on 2 ja 5 pytyt äkkiä hoikalla seoksella...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ahtaminen katsotaan nostavan tehoja vähintäön 30% et joudut vaihtamaan ne tehokkaimman mallin jarrut ym jos leimalle halajat uusilla säännöksillä.
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

MJPfin kirjoitti: Ti 16.02.2021 22:57 Ahtaminen katsotaan nostavan tehoja vähintäön 30% et joudut vaihtamaan ne tehokkaimman mallin jarrut ym jos leimalle halajat uusilla säännöksillä.
Tämäpä pitää selvittää konttorilta, et luetaanko amg tämän c280 kanssa samaan mallisarjaan. Jos ei lueta, niin tämä c280 on mallisarjan tehokkain "perus" auto. 🤔
pontsei kirjoitti: Ti 16.02.2021 21:28 Tuota imusarjaa kannattaa kannattaa käyttää varauksella, on 2 ja 5 pytyt äkkiä hoikalla seoksella...

Hmm, tämäpä hyvä tieto. Maailmalla tuntuuvat olevan käyttäneet vakio imusarjaa yli 500hp tehoillakin. Ei huonoo tekis kuitenkaa laittaa pakolämpö antureita, kun tossa maxxecussa on niille mahis. Niillähän sen havaitsis äkkiä jos on eroja sylintereiden välillä.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Yhteen omaan versioon tein niin, että katkaisin sen muovi imusarjan päädystä ja laitoin sisälle putken missä oli kierteet molemmissa päissä, että sain imusarjan kierteillä kasaan ja muovi epoxilla liimasin katkaisukohdan. Se toimi hyvin, ilma joutuu kiertämään putken, niin ajattelin että se tasaa seosta ja ei ainakaan siitä sulanut männät. Sitä ennen kaks kertaa meni männät aina 2 ja 5....
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Tehon pitää nousta turbotuksen jälkeen enemmän kuin 20 prossaa, maksimissaan aina tehopaino suhteen rajalle asti..en nyt ole varma oliko c36 samaa mallisarjaa, kannattaa konttorilla käydä. C36 ja c43 ovat ainakin eri malleja..
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Jotakii edistystä tämänki kanssa!
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Elikkäs vaihteiston hitsasin itse ja kardaani on lyhennetty sille mittaansa. Laatikko on jo paikallaan tunnelissa ja kannakkeet tehty. Shifteri on vähän kesken vielä. Triggeröity billettipyörä, nelilapanen sintterilevy ja kl racingin "765" asetelma tuli Salmisen Mikalta .
Johtosarjan sain tehtyä ja illalla tokkäsin jo läppärin kiinni ja totesin et pyörimistiedot tullee ja anturit pelittää 👌

Downpipe ja screamer on jo heppailtu ja hitsausta vailla. Screamerin vedän auton alle ja se on 2.5 tuumasta rosteria. Pakoputki tulee 3.5 tuumasesta downpipe ja loppupätkä 3 tuumasta. Nyt pittäis bensalinjat tehä, imusarja paikalleen, downpipe hitsata ja lambda paikallee nii pääsis kokeilemaan käyntiinkin!
jjjuksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:34
Paikkakunta: Leppävirta

Re: W202 M104 turbo

Viesti Kirjoittaja jjjuksi »

Noniiin, homma edenny taas vähäsen keikkatöiden ohella ja viikonloppuna pääsi jo koeajolle :clap: hukkaportissa oli vasta 0.7 bar jousi. Veto päällä meinasi vetää vähän laihalle ja mitä nyt vähä yritin ite opetella säätämään nii ei oikeen ottanu onnistuakseen ilman aiempaa kokemusta. Pitää viiä siis suoraan vaan penkkiin ammattilaiselle säädettäväksi 😅

Kuva

Kuva
3.5 tuumanen downpipe. Loppuputki tulee 3 tuuman rosterista. Katalysaattorilla ja yhdellä pöntöllä jonka jälkeen jakautuu tupla ulostuloihin kun tossa amg puskurissa tuplaputkille kivasti paikat

Kuva

Siinä ensikäynnistys video:

https://juhon1.kuvat.fi/kuvat/VID_20210513_155109.mp4

Paukkua piti vähä jo kokeilla 😅

https://juhon1.kuvat.fi/kuvat/Snapchat- ... 4?img=full

Eilen kävin hakemassa toisen koneen. 2.8 litranen 124 korista joten tosta löytyy öljysumut. Tarkotus ois tohon laittaa h-profiiliveivit, tuplaventtiilinjouset ja billetti retainerit niin uskaltaa jo käyttää ahtimen potentiaalin loppuun asti :mrgreen:
Kuva
Vastaa Viestiin