300GE 1991 koronaprojektina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Hain pitkäperjantaina etupuskurin joka on kolaroitu vasemmalta puolelta mutkalle; siitä saa leikattua oikean päätypalan omaani, samaan pakettiin tuli puskurin oikea päätymuovi. Oikean puolen sisälokarit sain myös, takaa oli lisätankin takia leikattu pala pois, edestähän se puuttui tyystin. Tarttee tilata marmorilta eteen kadonneet kiinnikkeet ja hakea ruuvikaupasta uudet ruuvit kaikkiin kun kannat on ruostuneet pyöreiksi.

Työkalusarjan sain ja karjapuskuriin avaimen jolla sen saa käännettyä alas esim ajovalolampun vaihtamista varten. En ole vielä tutkinut onko siellä oleva lukko paikoillaan, tai onko se siis toiminnassa mutta avainta ei ollut.

Kuulin että alaskäännettyä karjapuskuria on käytetty metsästyshommissa "tarakkana" jolla voi kuljettaa kotiin metsältä kaadettua riistaa :shock:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sovitin siis sisälokareita, ovat sopivia. Tänään asettelin uudet polttoaineletkut (ennen letku-putki-letku) tankin päällä olevaan uraan ja siitä alas ja eteenpäin. Kannakoin uudet putket, ja kaikki irroitetut letkut sekä johdot, omasta mielestä vähän siistimmin. Asensin takapohjapanssarin tankin pantoihin löyhästi, sitten kiristin tankin pannat - tankkia piti muljutella että asettui paikoilleen ja loppukiristys. SItten kiristin 6 ruuvia jolla takapohjapanssari kiinnittyy.

Jätin tomaattiöljyt valumaan, huomenna pohja irti ja tuossa näyttäs olevan luukku turbiinin tyhjennystä varten.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Hain takapuskurin maalaamosta. Siinä oli yksi isompi vaurio ja paljon naarmuja ym, korjasivat siellä kuntoon ja päälle tuli uusi puolikiiltävän tyyppinen musta maali. Ruuvikaupasta hain sisälokareihin uudet kiinnikeruuvit ruosteisten tilalle.

Purin ja pesin sumu- ja lisäjarruvalon sekä putsailin rekisterikilven valot. Kasasin roiskeläppiin kiinnikeraudat jotka on raepuhallettu ja epoksimaalattu.

Karjapuskurin toinen lukko puuttuu, siinä oli nippuside. Ainoa lukko kahdesta on jotenkin vinksallaan mutta se pitää puskurin kyllä pystyasennossaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Turbiinin tyhjennyspropun luukku olikin iso korkki joka hajosi takaisin laitettaessa, oli hapristunut muovinen. Uusi merkkiliikkeestä reilut 7 euroa, oli 460 alkuisella osanumerolla niin helposti ois voinu kuvitella ykkösen eteen tai nollan perään.

Kuva

Takapuskuri on paikoillaan roiskeläppineen, rekisterivalot sekä peruutus- että takasumuvalo. Ripustelin webaston pumpun paikoilleen. Mittaristo, relepakettipaneeli ja ratti on takaisin paikoillaan. Ohjausvarsi on edelleen puhallettavana ja maalattavana, saanen ensi viikolla. Tämähän alkaa olla kohta katsastuskunnossa.

Purin pois sisätilanlämmittimen piuhat ja haaroitukset pois, yksi Defan johto oli palanut pakosarjan vieressä niin että se panssarikuori oli murtunut ja johdot näkyvissä, taas yksi räpellys joita autosta on löytynyt reilusti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Jakolaatikon tasauspyörästön lukko ei mennyt päälle, eikä toki perien lukotkaan kun ne pitää laittaa tietyssä järjestyksessä. Tutkin vähän systeemiä ja löysin kaksi irrallista alipaineliitosta jotka menee lukkoperien vakuumisysteemiin.

Kuva

Kuva

Kuitenkaan jakolaatikon lukko ei mennyt päälle, ennen kun tänään käytin autoa taas ja kytkin vedon päälle auton ollessa pukeilla - heti kytkeytyi. Nyt pitää ilmata takaperän lukko koska siellä on ilmaa letkun uusinnan jälkeen, se ei nyt kytkeytynyt vielä.

Kuva
Tämä kuva pitäisi olla 2002 mallista, minulla oli vähän eri näköinen systeemi. 2000 mallisessa ne hydrauliikkakellot oli alhaalla jakolaatikon vieressä, tässä 1991 mallissa ne on oikeassa etulokasuojassa sisälokarin takana.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Työvoitto; takaperän lukko ilmattu. Ruskeaa nestettä tuli ensin ulos ja vähän tummaakin, sitten muuttui kirkkaaksi. Alkoi lukko toimia. Edessä ei vielä mutta oiskohan sekin haukannu ilmaa kun säiliö oli tyhjä? Pitää ilmata sekin ja olla toiveikkaana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kunnostettu ohjausvarsi, eli puhallettu, maalattu ja uusilla raidepäillä, meni paikoilleen, tutkailin vasemman sumuvalon irrotusta mutta ruuveihin ei näytä pääsevän käsiksi. Pitää perehtyä Hans Hehlin sivuihin taas.

Pissapojan takaiskuventtiili vuotaa nesteet auton konehuoneeseen kun tuulilasia pesee. Sehän oli kätevästi korjattu irroitamalla pumpun moottorin pistoke, ai niin sittenhän lasille ei tule ollenkaan vettä :lol: . Ei ollut katsastuksessa huomautettu pesulaitteesta... lampunpesurikin alkoi pelaamaan kun laitoin pistokkeisiin crc:tä ja nitkuttelin hapettuneita liittimiä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto katsastettu, huomautus: toinen jarruvalo ei toiminut ja havaitsin itse tänään iltapäivällä vasta että oikea ajovalo näyttää taivaisiin. Muuta ei ollu.

Meni hyvin kattimallin päästöihin, mutta ei otteessa eikä järjestelmässäkään ollut mitään vähäpäästöisyydestä eikä katalysaattorista mainintaa. Bueno.

Ajossa ok, on hiljaisempi taajamassa kuin G500 mutta ajoltaan ei niin tarkka, jossain ohjauksessa on väljää tai vanhat eriparin renkaat saattaa tehdä sen, oli myös uraherkkyyttä. Muuten samanoloinen mitä G500. Motarinopeuksissa kuuluu sellainen humina-tumina, joka oli myös edellisessä G500:ssa mutta ei niin kova tässä nyt. Mitään muita sivuääniä ei kuulu.

Kun lähdin motarille niin ABS valo syttyi. Sammui sitten kotona kun sammutin auton ja kävin vielä ajaas suht reippaasti maalaistiellä mutta ei syttynyt enää.

Nopeusmittari ei toimi. Jakolaatikosta näyttää lähtevän vaijeri, sekö se on eikä vaijeri lähdekään automaattilaatikosta? Luulin että sähköinen tässä, mittarin taakse en oo katsonut vielä.

Pihalla joka siis mursketta, sain etuperän lukon myös pelaamaan äsken, vähän kun ajoi ja mutkitteli niin kytkeytyi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Onneksi olkoon leimasta! Tätä on ollut kiva seurata.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Onnitelut leimasta, nopeasti se tuli ajokuntoon! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

👍
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Onnittelut leimasta!!
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos kommenteista. Juttelin vahausmiehen kanssa katsastusreissulla ja todettiin että käytän ensin osamaalauksessa, jos vaikka maalari saa myllytettyä ei-maalattavia pintoja sen verran että oikea sävy paljastuu maalin sekoittamista varten. Sitten vasta koko auton myllytys ja kiilloitus. 560 SEC ja 450 SEL 6.9 myllytettiin ensin ja vasta sitten osamaalattiin, 6.9 myllytettiin lisäksi uudeman kerran kun kattoon tuli laikkuja.

Hovimaalarilla on hiljaista kun peltikolareita ei tule niin voisin yrittää saada nyt koronan piikkiin sinne maalaushomman näin kesän kynnyksellä.

Sain valojen suuntauslaitteen lainaan tänään niin nekin on nyt suunnattu. Valojen korkeudensäätöä ei tarvi ennen 1995 ensirekisteröidyissä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Efraim »

:thumbup: Tekijämies taas asialla. Hyvä että G pelastui.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti: La 24.04.2021 22:46 :thumbup: Tekijämies taas asialla. Hyvä että G pelastui.
Kiitos! Ei tässä nyt mitään ihmeellisyyksiä, mutta itse ainakin oppii uusia asioita, ja raskaamman kaluston tekniikkaa.

Takamatkustajien kauhukahvat puuttuu, niiden tilalla on kiskot - varmaan ollut joku verkko tms tilan jakaja siellä, kuka tietää. Kysyin Hollannista näille kahvoille postikuluja, kahvat parikymppiä kappale:

Kuva

Nyt kun saan karjapuskurin turvallisesti lukittua paikoilleen ja muutkin lisävarusteet kuntoon niin alkaa olla voiton puolella nippelihommat. Tavaratilan suojapressu puuttuu, reunoilla näyttäis olevan nepparit. XENTRY Partsista en sitä löytänyt, oisko jälkiasenteisena lisävarusteena ollut?

Vararenkaan suoja on kulahtanut. Vastaavia saisi yleistarvikkeena edukkaasti (40 euroa) mutta jotenkin kiinnostaisi tuollainen rst-kehä muovisella levyllä, sen voisi maalata auton väriin sitten :D . Hinta 270 euroa.

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Uudet astinlaudat alle 500 euroa lähetettynä Romaniasta! Ei paha hinta mielestäni.

Kuva

https://www.ebay.ie/itm/221544836175?ha ... Sw33FeXmYw
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

karra kirjoitti: Pe 23.04.2021 16:48 Nopeusmittari ei toimi. Jakolaatikosta näyttää lähtevän vaijeri, sekö se on eikä vaijeri lähdekään automaattilaatikosta? Luulin että sähköinen tässä, mittarin taakse en oo katsonut vielä.

Pihalla joka siis mursketta, sain etuperän lukon myös pelaamaan äsken, vähän kun ajoi ja mutkitteli niin kytkeytyi.
Nopeusmittari tulee juu vaijerilla jakolaatikon takapäästä niin se toimii oikein myös silloin kun ajetaan jakolaatikon hidas puoli kytkettynä...siinä on ensin semmoinen kulmavaihde joita on erilaisia perävälityksen mukaan ja sen jatkona mittarinvaijeri joka tulee suoraan nopeusmittarille.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

lauri a. kirjoitti: Su 25.04.2021 17:18
karra kirjoitti: Pe 23.04.2021 16:48 Nopeusmittari ei toimi. Jakolaatikosta näyttää lähtevän vaijeri, sekö se on eikä vaijeri lähdekään automaattilaatikosta? Luulin että sähköinen tässä, mittarin taakse en oo katsonut vielä.

Pihalla joka siis mursketta, sain etuperän lukon myös pelaamaan äsken, vähän kun ajoi ja mutkitteli niin kytkeytyi.
Nopeusmittari tulee juu vaijerilla jakolaatikon takapäästä niin se toimii oikein myös silloin kun ajetaan jakolaatikon hidas puoli kytkettynä...siinä on ensin semmoinen kulmavaihde joita on erilaisia perävälityksen mukaan ja sen jatkona mittarinvaijeri joka tulee suoraan nopeusmittarille.
Jep, XENTRY Partsista katselin että yksi vaijeri vain. Otin eilen mittariston enemmän irti ja siellähän se vaijeri oli, lähti alaviistoon vasemmalle puolelle. Sormilla pystyi pyörittämään vaijeria ja kun auton alta nyppäsin irti ja hahlosta pyörittelin niin ei yläpäässä pyörinyt ollenkaan. Merkkiliikkeessä 213 euroa mutta tilasin Fixpartsilta alle 150 euroa posteineen.

Ilmastoinnin kuivain Fixpartsilla yli 200 euroa mutta Autodocilla taasen alle 40 euroa, pitää tilata jossain vaiheessa. Tässä on jo R134a liittimet, tarra on rikkoutunut niin ei näe onko ollu alunperin kumpi kylmäaine sisällä. XENTRY tarjoaa molemmille kaasuille kuivainta.

Lämmityslaitteen lämmönsäätövipu liikkui huonosti, se tarttui johonkin ja kojetaulun sisältä kuului ääniä kun sitä käänteli. Ex G500:ssa säätövipu myös liikkui huonosti, oli nahkean tahmea. Nyppäsin tästä tänään hansikaslokeron irti niin siellä näkyi vesiventtiili ja sen vaijeri. Kokeiltuani säätövipua se liikkui herkästi ja kevyesti, joku tekee sen että hansikaslokeron sisuksen paikallaanolo tahmeuttaa venttiilin liikkeen, sitä tarttee tutkia lisää. Venttiili on ihan siinä liki, eli venttiilin säätövarsi saattaa ottaa kiinni.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään tuli Moskovasta osia kotipihalle Ford Raptorin kyydissä. Ebaysta ostin karjapuskurin lukkokappaleet 2 kpl joilla värkki lukitaan pystasentoon, avaimen jo ostin Suomesta edulliseen 60 euron hintaan. Nämä luumun kokoiset osat oli satasen kappale. Ei saa enää uusia... eikä sitä avainta... noita ei nyt ole ebayssa enää yhtään.

Kuva

Kuva

Ja sumuvalo oikealle, just saman kuntoinen kun oma ehjä vasen, tässä mallikuva:

Kuva

Sumari oli 47 euroa, paikalliselta G-osakauppiaalta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään G-wagen ajossa vasta kolmatta päivää, kun ei oo ehtinyt oikein harrastaa...

Lähtee ja jää huonosti kylmänä, sekä puolilämpöisenä käyntiin. Perjantaina havaitsin ja tänä aamuna varmistui että kun surauttaa virta-avaimella pumpusta useamman kerran painetta ruiskuun niin sitten lähtee ekalla, ja jää nätisti käyntiin, siis kylmänä. Vaatii jotain 6...9 kertaa ainakin, täytyy tarkkailla tilannetta ja todeta se myös puolilämpimänä. Olisiko sitten vuotavat suuttimet (ei haise reíkkaalle startatessa) vaiko pitämätön painevaraaja?

Kori on apumiehen puolelta kallellaan, se on noin 30 mm alempana edessä ja takana noin 20 mm alempana mitä kuskin puoli. Runko on suorassa eli jousitus kunnossa. Apparin jalkatilan kohdalla olevaa korin kannaketta ei näe, kun siinä on pakoputki ja sen lämpösuojapelti, olisiko juuri tuo pettänyt ja se olisi siinä syy, siksi etupää vielä alempana kun takapää oikealla puolella siis. Ei noita kannatuskumeja näe muuta kuin visuaalisesti, ei niitä pääse kokeilemaan tms tutkimaan ainakaan helposti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

karra kirjoitti: Ma 03.05.2021 10:17
Olisiko sitten vuotavat suuttimet (ei haise reíkkaalle startatessa) vaiko pitämätön painevaraaja?

Painevaraajan voi todeta helposti siten, että jos hukkaputkesta (lähtee varaajasta ottopuolelle) tulee bensaa kun pumppu käy, niin varaajan kalvo on rikki.

Suuttimien lisäksi potentiaalinen "vuotokohta" on pumpun takaiskuventtiili. Minulla on suuttimien testeri, jos pyörit taas jossakin vaiheessa täälläpäin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Ma 03.05.2021 12:50 Suuttimien lisäksi potentiaalinen "vuotokohta" on pumpun takaiskuventtiili. Minulla on suuttimien testeri, jos pyörit taas jossakin vaiheessa täälläpäin.
Tarkoitatko bensapumppujen takaiskuja? Pumput on uusia Boscheja.

Tulija käytyä koeajolla jackien kanssa eilen :lol: hyvä että joku uskaltaa piiskata autoa maaseututeillä :wink: . Kerroin kyllä Jaakolle että jarruja ei ole käytetty dynolla katsastuksessa eli en osaa sanoa kumman puolen ojaan se vie äkkijarrutuksessa vauhtia kun oli parhaimmillaan toistasataa mutkatiellä :shock: .

Mutta hyvin meni :D . Samoin kävi aikanaan 300 SEL 6.3 lla kun Heikki Salmen piiskasi juuri valmistunutta, liki 10 vuotta seissyttä autoa Ahvenistolla siinäkin yli 20 vuotta vanhoilla renkailla.

Muutamia vikoja on ajettu ulos.
- ohjauksessa klappia, simpukkaa pitää kiristää
- kuskin penkki on lyyhällään, ja istuintyyny osittain irti
- apukuskin keskuslukko ei toimi
- home haisee sisällä pitemmässä ajossa kun sisustus lämpenee, ja käy henkeen
- eri pari renkaat halkeilee urien pohjasta, 90-luvun lopulta ovat
- kori kallellaan runkoon nähden oikealle
- Pulttikanavassa huollettu radio ei kuulu hyvin, oisko antenni...

Nyt auto mene taas pukeille, irroitan oikean etu ja vasen taka levikkeet ja sisäloksut. Samalla katsoo bensapainevaraajan. Etupuskuri lähtee irti ja kahdesta huonosta tehdään yksi, karjapuskurin sovitus katsottava kun sekin on vähän vinksallaan. Fixpartilta näyttää saavan kylkilistoja, toki kolmenumeroinen luku hinnassa. Tuulilasin yläpuolinen lista pitää irroittaa, päätypalat on popniitattu tehtaalla siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onkohan etuistuimet keskenään vaihtokelpoiset, sillä saisi kuskin penkin paremmaksi? Tunkkaiseen sisäilmaan auttaa otsonointi. Lämmityslaitteen kennossa saattaa olla osittain maatuneita lehtiä ja havuja jotka pölisevät kun kenno lämpiää. Renkaat kannattaa uusia suosiolla koska auto on raskas.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: To 06.05.2021 03:23 Onkohan etuistuimet keskenään vaihtokelpoiset, sillä saisi kuskin penkin paremmaksi? Tunkkaiseen sisäilmaan auttaa otsonointi. Lämmityslaitteen kennossa saattaa olla osittain maatuneita lehtiä ja havuja jotka pölisevät kun kenno lämpiää. Renkaat kannattaa uusia suosiolla koska auto on raskas.
Otsonointilaite on jo tiedossa. Pitää vaan pestä irtomatot erikseen ja tekstiilipesurilla kiinteä matot kesällä ensin. Kattoverhoilu pyyhkiä vaikka kostealla rievulla tms. Lämppäriin en oo katsonut vielä.

Kokeilurenkaat jo varattu, 31 x 10.5 R15 BF Goodrich All Terrain, jackielta.

Nostin auton eilen pukeille, akseleistaan ja kappas vaan se on ihan suorassa, kuten se oli koko talven. Mittailin korkoja, sekä tutkin korin ja rungon väliset kiinnikkeet sekä mittailin korin ja rungon välisiä rakoja - kaikki kunnossa. Eli nuo ikivanhat renkaat onkin sitten ihan paskat :lol:

Ohjausiskunvaimennin on kunnossa. Paikallistin ohjaussimpukan kiristysruuvin, samanlainen systeemi kuin esim W126:ssa, ja kokeilen säätää sitä tässä kohtapuolin.

Moottorin takimmainen kannatinkumi on lysähtänyt ja painnut kasaan, pari milliä eroa ettei metalli kosketa. Se menee tilaukseen Autodocilta ja kasa muuta OE-sälää jota saa tarvikkeena onneksi:

Ilmastoinnin kuivain A4635000249

Hansikaslokeron sisuksen kiinnitysniitti 4 kpl A0019944145

Oven lukkonupin holkki A2019921205

Moottorin takatukikumi A4602406318

Apukuskin oven keskuslukon moottori on tämän näköinen, en ole vielä tutkinut miksi ei toimi:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Johto poikki tai moottori saanut vettä ja ei toimi enää.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: To 06.05.2021 17:52 Johto poikki tai moottori saanut vettä ja ei toimi enää.
Joo onneksi saa lukkoon avaimella. Sisältä ei nappia voi painaa alas, jostain syystä. Tämä on nyt pienin murheista.

Nopeusmittarin vaijeri tuli eilen Fixpartsilta, OE-paketissa tarroineen.

Purin kuskin potkupahvin pois mutta en nähnyt siellä nopeusmittarin vaijeria. Tästä tuli mieleen se että kun asuinkumppani katseli mittarin takaa raottaen vaijerin päätä minun pyörittäessä sitä auton alta, niin hän veti sitä ulos ja sieltä tuli jonkinlainen metallinen rakennelma, ihan kuin jatkopala jossa mötikää ja taisi siinä olla sähköjohtojakin. Onkohan se jälkiasenteisen cruisen nopeuden lukuyksikkö, autossa kun sellainen on? Jos se välikappale onkin vaan sökö, ja se pitää ottaa välistä, tuli sitten ostettua vaijeri turhaan mutta jääköön hyllyyn.

Cruisen viiksikin on oikealla puolella ohjauspylvästä, yäk! En ole ehtinyt kokeilemaan että toimiiko, mutta se saa kyllä lähteä jos estää nopeusmittarin toiminnan, heh tämähän on ns muna-kana tilanne.

Potkupahvin alta löytyi irrallinen sähköboksi, jossa antenni - on varmaan onneksi toimivan keskuslukon kaukosäädön vastaanotin. Olisihan sen voinut vaikka kiinnittää eikä antaa pyöriä ja roikkua irrallaan johtojensa varassa, ei tämä kyllä enää yllätä vaan ihan normi settiä tässä autossa!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen illalla opin uuden asian. Museoajoneuvolaki on muuttunut, nykyään saa auton museorekisteriin jos sen valmistusvuodesta on kulunut 30 vuotta. Enää ei lasketa käyttöönottovuoden lopusta eikä käyttöönottopäivästäkään, mikä joskus ammoin taisi olla essonbaarijutuissa. Oma on valmistettu 1990, käyttöönotto tammikuussa 1991 eli jos saan auton tänä kesänä valmiiksi saan sen hyväksynnän jälkeen heti museorekisteriin.

Onneksi auto menee maalarille jo viikon päästä. Tarvittavat levikkeet ja sisälokkarit on irti, etupuskurin irroitus auheuttaa päänvaivaa, kävin eilen ostamassa pari eri kokoista nivelavainta. Pari koristelistaa ja takaoven purku, sitten joutaa värittäjälle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Puskuri ja pohjapanssari on irti nyt. Automaattilaatikon jäähdyttimen putket menee uusiksi, on ihan lahot! Niin ja auto alkaa olla purettu jo maalaria varte. Takaluukun kahvan ruuvi on vielä jumissa ruosteessa, hantaaki tarttee irrottaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei ole muistanut päivittää topikkia, vaikka hidasta edistystä on tapahtunut. Auto kävi maalarilla ja kasaus on nyt alotettu. Tarvii saada kuvia tuonne flickriin mutta ne pitää tehdä työkoneella, ei oo kerinny kuvia siirrellä.

Tiistaina auto menee pyöränkulmien tarkistukseen ja alle laitetaan samalla Kumho Road Venturet 225/75R15

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Ma 03.05.2021 12:50
karra kirjoitti: Ma 03.05.2021 10:17Olisiko sitten vuotavat suuttimet (ei haise rikkaalle startatessa) vaiko pitämätön painevaraaja?
Painevaraajan voi todeta helposti siten, että jos hukkaputkesta (lähtee varaajasta ottopuolelle) tulee bensaa kun pumppu käy, niin varaajan kalvo on rikki.
No varaajan kalvohan se vuotaa.

XENTRY on nyt takkuillut jo pari viikkoa perkele. Sain Autodocin sivuilta kikkailtua että tällainen osa kuuluisi autooni:

Bosch 0 438 170 055
MB A 000 476 09 21

Perustuu tällaiseen tietoon ko sivustolta: TECDOC-moottorinumero: M 103.987 eli juurijion oman autoni moottori.

Noita on pari jo tiedossa mutta pitää selvittää mitä eroa noissa on.

Uudet renkaat meni alle. Ohjauskulmapertti kertoi että etuakseli on vinossa 28 minuuttia eli asteissa jotain 0.46. Oikea rengas on 20 mm taaempana kuin vasen, onkohan vaarallista? Ajossa ja katsomalla ei huomaa. Ajossa toki murrokset joutuu vähän kompensoimaan mutta nehän liikkuu koko ajan kuten ns etuvetoautossa vetarit, eli ei varmaan aiheuttane kulumaa laakerikuppeihin. Kivahan tuo ois saaha linjaan, pitää tutkia oisko se oikea pitkittäinen tukivarsi taipunut kaarella tai sen jompikumpi kiinnike vääntynyt törmäyksessä.

Lisäksi jousissa on sanomista; oikea puoli on alempana; edessä 30 mm ja takana 20 mm eroa. Sekin saattaa johtua tuosta kulma mällistä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin