Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Voihan se johtua virtalukostakin. En tosiaan kerennyt yhtään tutkia ja nyt puhallin toimii.
Avaimen ränkkääminen ei saanut puhallinta sammumaan, kun kokeilin.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhaltimen moottorihan se ykkösvaihtoehto on tuohon toimimattomuuteen. Sulakkeen pohja näissä joskus sulaa, kuumenee liikaa, mutta sen yleensä huomaa heti kun sulaketta kokeilee vaihtaa; alapuolen metalliosa on "valunut" syvemmälle.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: Pe 20.01.2023 15:57 Puhaltimen moottorihan se ykkösvaihtoehto on tuohon toimimattomuuteen. Sulakkeen pohja näissä joskus sulaa, kuumenee liikaa, mutta sen yleensä huomaa heti kun sulaketta kokeilee vaihtaa; alapuolen metalliosa on "valunut" syvemmälle.
Niinhän se on. Joskus 6 vuotta sitten oli puhallin käsissä ja silloin oli hiilistä noin puolet jäljellä. Yhtään ei ole kyllä pätkinyt.

Sulakkeen pohja on kyllä hieman painunut, mutta ollut sellainen "aina".

Mutta eiköhän tuo selviä, jos/kun vika tuloo uudestaan päälle
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

590tkm pyörähti matkamittariin viikolla ja sehän tietää öljynvaihtoa. Vaihdoin öljyt, suodattimen, ilmansuodattimen ja ohjaustehostimen suodattimen+öljyt. Vaihdoin vielä suodatinkannen tikun O-renkaat uusiin, olivat jo kovettuneet.
Edellisestä ilmansuodattimen vaihdosta oli 20tkm eikä ollut pahan näköinen. Ot:n suti vaihdettu viimeksi 30tkm sitten.

Herkistelin venttiilikopan yli menevää kaasuvivuston vaihteiston vaijerille menevää luistia. Muutaman kerran nimittäin ollut neloselle vaihto kateissa, koska tuo on jäänyt jotenkin jumiin. Ensimmäisen kerran kun tämä ilmeni, niin hävisi käytännössä kaikki ylöspäin vaihdot hetkeksi.

Puhaltimen kanssa ei ole ollut enää mitään ongelmaa.
Uudet etulaakeritkin odottelisi asennusta. Odotellaan lumien sulamista tai tallin vapautumista...

Tällä on nyt tasan 7 vuotta ja reilut 150tkm kurvailtu. Jatketaan edelleen...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Rengasjumppaa harrasti tänään. Kesärenkaita en tähän varsinaisesti tarvitse, koska kesä kurvaillaan muulla kalustolla, mutta ihan vielä tämä ei jouda telakalle. Coupen mukana tuli 16x7,5 et41 kasireiät joissa nypityt nastarenkaat päällä. Ne oli tosin coupen alla, joten jouduin vähän vekslaamaan, mutta nyt ne on tässä alla.

Vaihdoin myös apukuskin puoleisen etulaakeripaketin. Vanhoissakaan ei mitään silmämääräistä vikaa ollut, mutta olen sitä jo aiemmin kirinyt. FAG laakeripaketti oli jotain 16€ luokkaa Aeromotorsilla, ei ihan kauhea kustannus onneksi.

Taakse kaipaisi jarruremonttia jossain vaiheessa. Palat alkaa olla vähissä ja kuskin puolen satula mahdollisesti vähän jumissa kun levy on näkyvältä puolelta melko ruosteessa. Syssymmällä sitten....
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Lokakuussa 22 kirjoitti:Ulkolämpömittarin taustavalo jäi kuitenkin pimeäksi. Täytyy siihen polttimo tinailla.
Ja nyt heti Toukokuun alussa polttimo vaihdettu.
Toukokuussa 2018 vaihdoin polttimon viimeksi, siitä kuvia sivulla 6.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tämä auto jäikin seisontaan toukokuun alussa. Oli tarkoituskin laittaa kesäksi sivuun, mutta tuli ihan ajamisen estävä vika.
Huomasin öljylätäkön kuskinpuolen etunurkassa. Tässähän on moottoriöljyn jäähdytin sillä kohtaa ja hetken tutkittuani löysin reiän toisessa jäähdyttimelle menevässä putkessa. Reikä oli metallisessa letkukulmassa. Onneksi hyvin pieni reikä jonka huomasin heti eikä öljyntaso kerennyt vajentua. Paineellinen putki kuitenkin kyseessä
Tänään otin putken korjaukseen. Irrotin koko jäähdyttimen ja molemmat letkut suodatinjalasta. Suodattimen kun käyttää irti, jotta malja tyhjenee öljypohjaan, niin onnistuu ilman suurempaa sotkua. Imaisin vielä öljyimurilla alemman letkulähdön tyhjäksi niin ei montaa tippaa tullut letkuja irottaessa.
Letkut ovat lisäksi yhdellä kiinnikeellä kiinni moottorissa. Kiinnityspulttiin on hieman ahdas päästä käsiksi, mutta onnistuu alakautta. Letkut/putket mahtuvat tulemaan pois, vaikka hieman joutuukin taiteilemaan.
kiinnike.jpg
Reikä oli pieni, mutta kyllähän tuostakin paineella öljyä vuotaa.
öljyjäähdyttimen_putki.jpg
En edes yrittänyt etsiskellä varaosaputkea vaan soitin erääseen LVI pajaan josko olisivat juottaneet putken hopealla. Sanoivat, että pitäisi onnistua, tuo putki tänne niin katsotaan. Vein putket jäähdyttimineen pajalle ja hetken päästä sain ehjätyn mutkan mukaani. 25€ maksoi paikkaus. Itselläni ei ole vehkeitä kovajuottamiseen (eikä osaamistakaan) joten tuohon hintaan ei yhden reiän takia olisi kannattanut vehkeitä hommatakaan.
öljyjäähdyttimen_putki_paikattu.jpg
Ujuttelin putkiston takaisin paikalleen ja uusin suodattimen pään lähtöihin O-renkaat. Tarkastin vielä, ettei mitään vuotoja esiintynyt.

Syypää tuohon reikään on Eberin pakoputki, jonka joskus kiinnitin toiseen noista putkista. Ihan asiallinen kiinnike oli käytössä, mutta pakoputki oli päässyt nojaamaan tuota toista putkea vasten. Ajan saatossa sitten tärinä tehnyt tehtävänsä.
Vahingosta viisastuneena Eberin pakoputki kiinnittyy nyt muualle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin