560SEL - Käyttöauton tarina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Nyt on ollu muiden autojen kanssa kiirusta nimittäin on pitänyt pakertaa isän W220:n ja äidin kesäkäyttis-Väykyn kanssa. W220 saatiin katsastettua ja huollettua ja äidin Väykyn laitoin eilen tulille ensimmäistä kertaa sitten viime syksyn, akku oli tälläkin kertaa unohtunut irroittaa mutta ei se starttausta haitannut, lähti kuin palmun alta :)
Nyt pitäisi saada tuo isän W220 myytyä pois alta sillä autolla on ajettu ulkomuistista viimeisen kahden katsastusvälin aikana ~7tkm joista vieläpä suurin osa minun ajamia.
Eli kohtapuolin olisi tulossa myyntiin v. 2002 W220 320CDI 313tkm ajettuna, jos jotakuta kiinnostaa :wave:

Asiaan:
SEL on nyt siis seissyt noin 3 viikkoa pihalla mikä on pisin seisonta-aika tähän mennessä ellei koneremontin välissä ollutta 5kk lasketa. Nopeasti laskettuna auto on ollut tästä 2,5 omistusvuodesta noin 885 päivää ajossa (ellei siis tuota 5kk lasketa). Paljoa ei ole tapahtunut mutta paljon suunnitelmia auton suhteen kyllä, nimittäin ajatuksena olis ottaa vielä tänä kesänä kaikki ruosteet kiinni ja maalauttaa auto, ei vielä välttämättä kauttaaltaan sillä auto tulee näillä näkymin vielä näkemään ainakin kaksi vuotta suolateitä, kiviä ja pölyä, mutta paikkamaalausta ajattelin, samalla vois kahtella jonkun osaavaan puunaajan kanssa voiko tuota alkuperäistä maalipintaa pelastaa myllytyksellä. Saas nähä kerkeekö kukaan ottaa tätä työn alle :crazy:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tuon kolmen viikon seisonnan aikana auto alkoi jättämään suht isoja öljyläikkiä jotka haisi todella vahvasti bensalta - no webaston bensapumppuhan se siellä veteli viimeisiään.. :) eli webasto on taas poissa käytöstä siihen asti kunnes löytyy uusi / ehjä käytetty.

Mutta on tässä saatu jotain hyvääkin aikaan;

Kesäkuun puolessa välissä tulevaa maalausta ajatellen aloin etsimään 560:n mallin lokasuojaa niin kyselin luonnollisesti ensin Venetmäeltä - seuraavana aamuna tuli heti soitto että heiltä löytyy ja pistivät sen vielä samana päivänä matkaan :thumbup: Kunpa kaikkia varaosia löytyisi aina näin helposti, vieläpä näin hyväkuntoisena kuin tämäkin on.
Kuva

Kesäkuun lopulla tuli 300tkm täyteen jolloinka moottoriöljyt vaihtoon huuhtelulla Forten avulla ja uudet 5w-40 öljyt sisään. Samalla tuli uusi öljysuodatin ja tulpat (Bosch WR7DC+) vaihdettua. Myös bensasuodatin ostettu mutta ei asennettu koska putket oli niin haperot. Nyt uudet letkutkin ostettu mutta ei vielä vaihdettu. Samalla MB-Porista ostettu uusi ajovalon pyyhkijänmoottori tuli laitettua, eli nyt pyyhkii taas hyvin :)
Kuva

Jonkinlainen videonpätkä siitä kun 300tkm tulee täyteen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6kirCDG7Nf0[/youtube]
en tiedä kuka autoa ajoi tai kuvasi sillä auto oli kadonnut eräänä iltana pihalta pariksi tunniksi ja auto oli palautettu pihalle täysin ehjänä, bensaakin oli kadonnut vain pari tilkkaa joten en tehnyt asiasta rikosilmoitusta :wink:

Lippulaiva sai myös tässä kuussa uutta peltiä ja väriä Auto Hemi Oy:n toimesta;
Vein auton heinäkuun alusta heidän hoiviinsa ja osasivat kertoa tarkan hinnan mitä tulee maksamaan molempien kylkien (+ uuden em. vasemman etulokasuojan asennus ja maalaus), takarekisterikilven kolon, takakontin reunan ja ajovalojen alalistojen maalaus ellei kylkimuovien alta löydy ihan mitään toivotonta hommaa. Lupasivat auton valmiiksi samalla viikolla.

Saman viikon aikana hain ison nipun kaikkia kiinnikkeitä mitkä pitää nuo kylkimuovit kasassa siltä varalta että irrotuksen yhteydessä hajoaa jokin.

Kuva

Samalla kun vein kiinnikkeet kävin kurkkaamssa minkälaiselta urakalta auto näyttää:

Kuva

Kuva

Ruostesuojaa lokarin alla, tehtaan jäljiltä vai jälkikäteen?

Kuva

Mielestäni lähtökohta oli erittäin hyvä, periaatteessa kaikki ruosteet olivat juurikin vain sellaisissa paikkaa mistä ne näkyivät ulos.
Toivoin saavani auton samalla viikolla ajoon kuten oltiin luvattu mutta seuraavalle viikolle vierähdettyä ilmoittivat että menee heinäkuun 3. viikolle josta melkein aloin rähjäämään että miten voi pitkittyä näin paljon. Perustelivat sillä että heille on tullut pari erään autoilualan autoa nyt työn alle joiden kanssa heillä on sopparit ja ammattiautot menevät aina jonon ohi, jonka luonnollisesti ymmärsin, mutta yhteydenpito heidän päästään oli heikon puoleista vaikka pariinkin otteeseen sovittiin että soittavat jos tulee jotain ongelmia/viivästyksiä mutta loppupeleissä jouduin itse soittamaan ja kiusaamaan heitä. Viivästykset johti siihen että omalta osalta lomani meni käytännössä kokonaan pilalle koska jouduin viivästyttämään lomareissuun lähtöä sen takia etteivät ehtineet saada autoa sovitussa ajassa valmiiksi ja että loppupeleissä jouduin lainaamaan kaverin Daciaa :sick: jotta saisin karistettua kaupunkielämän tomut pois jaloista ja korvien välistä edes pariksi päiväksi.
Auto sitten lopulta valmistui tällä viikolla ja tulos oli tälläinen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lokarissa uusi maalipinta ja konepellissa alkuperäinen, ei taida lähteä savellakaan nuo läikät pois :cry:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Myykää nyt tuommonen ehjä kulmapala mulle :D

Kuva

Eli ei enää ruostetta misään, maalipinta erittäin siisti ja olivat vielä ystävällisesti kaupan päälle kiilottaneet auton eli ei tarvinnut ruveta itse heilumaan. Ovet on nyt myös siis suojattu kotelosuojalla kylkilistojen alta.
Samalla ne kamalat sivuvilkut lähti roskiin ja seuraavassa katsastuksessa inssillä on nenä poskella jos kehtaa sanoa että "Täs kyl pitäis olla sivuvilkut.." :mrgreen: :twisted:

Lopputulos?
+Työn jälki on hyvä joka ei tosin pääse ihan täysin oikeuksiinsa koska allekirjoittanut ei osaa käyttää kameraa, kuvakulmatkin on miten saatuu.
+Hintataso erittäin kilpialukykyinen, itse pelkäsin aluksi että nyt kaverit koittavat lypsätä tältä räkänokalta viimeisetkin lantit taskusta mutta toisin kävi :D
-Ei saa laskulla eikä voi edes pankkikortilla maksaa, ainoastaan seteliraha käy ellei ole luottoasiakas tai yritysasiakas.
-Yhteydenotto heikonpuoleista, suosittelen sopimaan kaikki asiat vain yhden henkilön kanssa jottei tule kommunikaatiokatkoksia.
Veisinkö auton uudestaan Auto Hemille ja voinko suositella paikkaa? Ehdottomasti kyllä :thumbup: mutta kannattaa varautua siihen että auton valmistuminen voi kestää hiukan pidempään kuin mitä alunperin arvioidaan/sovitaan.

Myös Hellan lukollinen bensatankin korkki hommattu Merteililtä. Oma klubikortti kadonnut johonkin tietämättömiin mutta suostuivat silti ystävällisesti antamaan klubialennuksen :P Kenelle Mersuklubissa pitäisi ilmoittaa että tarvitsisi uuden kortin?
Hong Kongista tuli ostettua ratin tankolukko ihan vain varmuuden vuoksi. Erittäin halvan näköinen paketointi eikä Hong Kongilla saatika valmistaja itsekkään ole kertonut kuinka isolle ratille käy. Noh osaan kertoa että kyllä se on riittävän pitkä, mutta vain kun lukitsee tiettyyn asentoon. Ei kumminkaan maksanut kuin vain parikymppiä ja on jykevän oloinen joten ei olisi ollut muutenkaan iso menetys jos ei olisi kelvannut, ja luulisi tuommosen lukon näkemisen jo karistavan monet autovarkaat pois.. tai sitten auto ei vaan kelpaa kenellekkään.
Myös kolmaskin turvavaruste tuli hankittua mutta se jääköön kertomatta, olkoon se sitten yllätys jos auto lähtee luvatta liikkeelle :twisted:

Ei kai tässä nyt muuta ihmeellistä ole ollut, ajellaan ja toivotaan että auto pysyy kasassa.

Ja siitä joku roskakuva lopun iloksi

Kuva
Viimeksi muokannut Hage, Ti 02.06.2020 05:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

komiahan siitä on tullut! :thumbup: omaan ex ässään verrattuna ruostetta ei näytä lähtötilanteessa olleen käytännössä ollenkaan. :)

puskurin kromit on tiukassa jos ehjää ja edullista haetaan. ainakin itsellä etsitytti hetken verran. keskipalakin näyttää paukahtavan puhki näillä näppäimillä.
olisko venetmäellä ollut enää? ebayssäkin niitä aika ajoin näkyy.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onpa hieno! Kotelosuoja on tehtaalta. Ihmeessä konepelti fiksaukseen, tulee kuin uusi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko noissa pusseissa lista kiinnikkeet molemmin puolin, saisko niistä numerot :roll: onnistuuko :?:
mulla olis väykyn vebastosta pumppu :wink:
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Hage kirjoitti:
Ruostesuojaa lokarin alla, tehtaan jäljiltä vai jälkikäteen?

[ https://i.uppaa.fi/2018/07/22/WP_20180706_12_31_02_Proa2ecb8bb94795e6b.jpg ]
Mahtaako tässä kuvassa näkyvä musta pötkylä pystyasennossa olla ASR - systeemin jonkinlainen "esipaine pumppu" ?
Pötkylässä näkyy myös punainen tarra ja siihensuuntaan menevät myös jarruputkilta näyttävät putket.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Kiitos kaikille kehuista :shifty: Alkaahan se pikkuhiljaa olemaan kohtalainen, tarkoitus saada ensiyrityksellä museorekisteriin kun aika koittaa.
Lapio kirjoitti: Mahtaako tässä kuvassa näkyvä musta pötkylä pystyasennossa olla ASR - systeemin jonkinlainen "esipaine pumppu" ?
Pötkylässä näkyy myös punainen tarra ja siihensuuntaan menevät myös jarruputkilta näyttävät putket.
Suattaapi hyvinkin olla, ei ole tullut perehdyttyä asiaan :oops:


Paljoa ei ole tapahtunut, elokuussa auto seisoi suurimman osan ajasta pihalla kun oli W220 käytössä.

Autossa oli ostaessa jo sellainen vika että joskus startatessa moottori ei pyörinyt vaan kuului pelkkää surinaa kun avaimesta väänsi, nyt tänä vuonna oire on vain pahentunut ja välillä saattoi olla jopa 5 starttauskertaa ennenkuin lähti moottori pyörimään. En tutkinut ollenkaan mikä mahtoi olla vikana kun viimeiset 1,5kk on ollut niin kiire että delegoin koko homman hovimekaanikolle ja korjausaikaa varatessa pyysin tilaamaan uuden startin sillä oletuksena että startti tuota aiheuttaa - ja sehän se oli syypäänä :D Nyt pyörii todella nopeasti - kuulostaa melkein M120:lta :twisted: Samalla vaihtoivat ne em. heinäkuussa ostetun bensasuodattimen ja letkut - korjaamotyötä meni 3 tuntia, oli kuulema melkoinen savotta.

Matka Lappeenrantaan Pulttikanavalle taittuu langilla vielä tämän kuun aikana, jospa sais nyt kohta 3 vuoden hiljaiselon jälkeen Beckeriin eloa.

Loka- marraskuussa olisi tarkoitus katsella taas tuota webastoa - eräs ystävällinen harrastaja lahjoitti jokin aika sitten kaikenlaisia webaston osia minulle, joista yksi oli täysin uusi webaston bensapumppu. On kuulema uudempaan webastoon mutta luulisi niiden pumppujen syöttömäärän olevan samaa luokkaa (?) eli kiitos vielä kerran hänelle :thumbup:

Tuo perän ulina on vain pahentunut (kas kummaa). Tullut sellainen ajatus mieleen että voisko syypäänä olla se kardaanin tukilaakeri tai jokin muu laakeri tms? Ei nimittäin meinaa millään löytyä ABS/ASR perää 560 malliin enkä sitä muutenkaan haluaisi vaihtaa. Laitan videota äänestä vielä oman topikin jotta kysymys saisi mahdollisimaan paljon näkyvyyttä.
Tässä videossahan se kuulu aika selkeästi kun auto rullaa n 80km/h kohdalla. Ideoita mitkä kaikki voisi tuon ulinan aiheuttaa? Mielestäni tuo ulina kuuluu hyvin vaimeasti myös silloin kun vaihde on P:llä. Saa myös tulla ihan ihan paikan päälle kuuntelemaan (koeajamaan).
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mitäs erikoista siinä 560:sen perässä on ettei löydy :roll:
siis se ääni kuuluu myös P:llä eli paikallaan, eikös se sillon tule laatikosta :roll:
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja simoks »

Muistan tuon 560:n mikä oli aikoinaan venetmäen pihalla, ite otin siitä bensaluukun uuden omaan ex-126:n :)
W210 E320cdi
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

touhottaja kirjoitti:mitäs erikoista siinä 560:sen perässä on ettei löydy :roll:
siis se ääni kuuluu myös P:llä eli paikallaan, eikös se sillon tule laatikosta :roll:
No sanos muuta, eBayssä olisi tällä hetkellä oikealla välityksellä oleva perä mutta siinä taas ei ole ASR:ää :crazy:
En minä tiedä mistä se ääni tulee, sen vain osaan sanoa että se kuuluu takaa jolloinka oletan vian olevan perämurikan suunnilla ja että äänen taajuus/kovuus riippuu nopeudesta. Tosin voihan auton akustiikka tehdä tepposet ja ääni kuuluu sittenkin laatikosta mutta mikä siellä vaihdelaatikossa vois pitää tuommosta ääntä? Turbiini?
Noh ensiviikolla otan videota missä kyseinen ulina kuuluu :wave:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mikäs se perän välitys on :?:
jos se pitää ääntä P:llä sillonhan perässä ei liiku mikään eikä järin laatikossakaan :roll:
onhan se perä tällänen :arrow:

Kuva
Viimeksi muokannut touhottaja, La 22.09.2018 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Itellä kanssa semmonen vaimee ulvonta 80-90 tienoilla..epäilisin perää mutta paha tuosta sanoa. Itsellä niin pieni vielä toistaiseksi ainakin ääni että ei aiheuta toimenpiteitä
Merseedespents
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Omassa perän ulvonnaksi luultu ääni osoittautui vialliseksi vaihteiston takapään laakeriksi. Vaihto onnistui laatikkoa irrottamatta.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Hage kirjoitti:
Lapio kirjoitti: Mahtaako tässä kuvassa näkyvä musta pötkylä pystyasennossa olla ASR - systeemin jonkinlainen "esipaine pumppu" ?
Pötkylässä näkyy myös punainen tarra ja siihensuuntaan menevät myös jarruputkilta näyttävät putket.
Suattaapi hyvinkin olla, ei ole tullut perehdyttyä asiaan :oops:
Musta pystypönttö on ASR:n paineakku. Vinossa oleva on polttoaineen ylimääräkaasut varastoiva aktiivihiilipönttö.
Hage kirjoitti: Ei nimittäin meinaa millään löytyä ABS/ASR perää 560 malliin enkä sitä muutenkaan haluaisi vaihtaa.
Venetmäellä oli keväällä w126:n perä ja mikäli oikein muistan kyseinen oli ASR:llä ja 560:stä.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tein nyt myös oman topikin tuolle ulinalle: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=195373" onclick="window.open(this.href);return false;
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Mitäs tälle autolle kuuluu,edelleen ajossa?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Pontus kirjoitti:Mitäs tälle autolle kuuluu,edelleen ajossa?
Työrasituksen uuvuttamana jäin tammikuussa sairaslomalle ja nyt on porrastetusti hiljalleen palattu työelämän pariin jonka aikana Lippulaiva jäi pihalle lepäämään uudenvuoden aattona, seisontavakuutuksessa auto oli koko tammi-toukokuun välin.

Koska omat voimat ei ole tällä aikavälillä riittäneet auton kanssa näpertämiseen niin jätin auton hovimekaanikon hellään huomaan.
Kaikkea pientä on siis tullut laitettua ja kohtapuolin vähän enemmän, mutta näistä tarinoin lisää myöhemmin.

E:
Tästä yksi tammikuinen kuva, lunta tuli oikein mukavasti sinä talvena moneen vuoteen
Kuva
Viimeksi muokannut Hage, Ti 02.06.2020 05:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja simoks »

Voimia.. pidä lippulaiva kuitenkin iskussa :!:
W210 E320cdi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja RH »

Hage kirjoitti:
Pontus kirjoitti:Mitäs tälle autolle kuuluu,edelleen ajossa?
Työrasituksen uuvuttamana jäin tammikuussa sairaslomalle ja nyt on porrastetusti hiljalleen palattu työelämän pariin
Työuupumus... tosi ikävää.
Tsemppiä :thumbup:
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Aikaa on vierähtänyt viimeisestä päivityksestä, kumminkin aktiivisesti foorumia tarkkailtu ja välillä jotain jonninjoutavaakin kirjoitettu. Ollut tarkoitus päivittää tarinaa jo aikapäiviä sitten mutta kaikkea on tässä kuukaisien ajan tullut eteen jotka olen halunnut laittaa samaan syssyyn ettei mene ihan spämmimisen puolelle tämä touhu.
Foorumimiitissäkin oli oltua Lippulaivalla elokuussa, oli mukava nähdä tuttuja naamoja Putkisaaresta Pontukseen (ja niiden väliltä) pitkästä aikaa, kuvakin autokasasta taitaa löytyä jostain Facebookista.

Tosiaan toukokuussa kun otin auton 5kuukauden talviunien jälkeen käyttöön niin ensimmäisenä kun astui autoon sisälle niin huomasin ettei sisävalo syty, eli akku tyhjä. Viimeksi akku on mennyt tyhjäksi Auto Hemin pihalla kun nähtävästi pitivät kuskin ovea auki tuon tuosta. No ei muutakuin W220:lla virtaa niin johan hörähti ja hyvin pelasi, mitä nyt pientä kankeutta jarruissa aluksi.
Keväthuollossa tuli vaihdettua uudet glykolit, uusi Boschin 95ah akku (vanha akku oli vuodelta 2001 mallia Matador joka kesti siis kiitettävän kauan), laturin hihna vanhan jo halkeilleen tilalle jonka ansiosta käyntikin hiljeni kun ei enää kitissyt hihna ensimmäiset 2minuuttia, sekä uusi virranjakajan kansi ja pyörijä. Uusi virranjakaja siksi koska autossa on ollut pitkään merkillinen käyntihäiriö kun kylmänä starttaa; käynnistyy hyvin mutta kierrokset n. 500r/min. Jos paikallaan kaasuttelet pakoputki paukkuu ja meno on nykivää hetken aikaa. Jos hetken käynnissä olon jälkeen sammuttaa moottorin ja starttaa uudelleen onglema katoaa :problem: Tämä ongelma ei siis tapahdu joka kylmäkäynnistyksellä, tuntuu tulevan nykyjään harvemmin(?) Vanhassa virranjakajassa oli selvää hapettumaa tummuneisuutta, eli oli jo ehkä aikakin vaihtaa. Tosin käyntiongelma ei poistunut, seuraavaksi ehkä tulpanjohdot syyniin.
Myös vaihdelaatikon öljyt, suodatin ja pohjatiiviste tuli vaihdettua, vanhoilla öljyillähän ei oltu ajettu näin äkkiseltään muistettuna edes 20tkm, mutta uusien öljyjen sekaan meni RVS lisäaine josta on paljon puhuttu ja kehuttu. Aineenhan olisi voinut sekoittaa tietyssä mittasuhteessa nykyisten joukkoon, mutta halusin aloittaa puhtaalta pöydältä, etenkin kun tuo pieni tuubi RVS:ää maksoi 100€ :? RVS ei tunnu tehonneen tuohon kirottuun vaihteiden huudattamiseen näin 4tkm myöhemmin, tosin ohjeessakin luki että vasta toisen käsittelykerran jälkeen eron pitäisi huomata jos vaihdelaatikko on enemmän ajettu. Saas tosin nähdä, varmaan etsin seuraavaksi toisen vaihdelaatikon kun en kestä tuota pelleilyä enää.
Viime joulukuussa temppuilut puhallin vaihtui käytettyyn, eBaystä 60€:lla ostettuun alkuperäiseen puhaltimeen, nyt toimii mutta kitisee välillä. Parempi sekin kuin ei mitään.

Kesäkuussa rupesi häirihtee nuo kauheat skraadut alkuperäisessä maalipinnassa, kuka lie pessyt hiekkapaperilla :evil: joten vein auton tuttuun pesufirmaan missä on meidän työautoja jo pesty pitkään. Sanoivat kiillotuksen vievän n. yhden kokonaisen päivän mutta jo kolme tuntia myöhemmin auton jättämisestä sisään soittivat ja sanoivat "Mä en saa mitenkään tästä niin hyvää kuin haluisin yhdessä päivässä" :D Kävin siis katsomassa niin kaveri oli hinkannut sen koko kolme tuntia takakonttia ja todennut että ei tästä tule mitään. Ja kyllä siitä takakontista oli tullut paljon siistimpi ja sanoivat että koko auton kiillotukseen menee vähintään 4päivää, ehkä viisi. Sovittiin että tuon auton seuraavalla viikolla uudestaan. Varoitin kyllä tosin jo ensimmäisellä kerralla että mitä todennäköisimmin siitä alkuperäisestä maalipinnasta ei saa mitenkään priimaa (omaan kokemukseen perustuen) mutta jos siitä paremman saa nykyisestä tilasta niin se on oikein hyvä.
Ja hyvähän siitä tuli, 28 tuntia kiillottamiseen ja vahaamiseen käytetty aika näkyi jo kauas. Kaikkein syvimmät naarmut ja kivesiskeymät ei tietenkään lähteneet minnekkään mutta kyllä siinä silmä lepäsi, etenikin kun muisteli viikon takaista tilannetta. Rahan lisäksi vein pojille pussillisen munkkeja vielä kiitokseksi isosta työstä :thumbup:
Ja ei muuta kuin äkkiä järkkäri kouraan ja etsimään joku hyvä rauhallinen paikka kuvata autoa, ongelmana oli vielä tuolloinkin kiusaava katupöly ja rakennustyömailta leijaileva paska että piti ihan keksiä reitti mitä pitkin ajaa että nuo saisi vältettyä :lol: Löysin erään hiekkatien läheltä merta jossa tuntui olevan sen hetken rauha että ehdin napata autosta hätäisimmät kuvat päivällä:
Kuva

Kuva

Samana iltana innostuin kuvaamaan lisää joista tässä pari kuvaa, mielestäni onnistuneempia kuin nuo päivällä otetut mutta surkeita nämä on edelleen, pitää ryhtyä ihan oikeasti opettelemaan tuon järjestelmäkameran käyttöä:

Kuva

Kuva

ja ihan vaan kaikkien kiusaksi vielä yksi pakollinen vänkyräkuva joita otetaan enimmäkseen johonkin tuninkilehtiin;

Kuva

Heinäkuussa perämurikka alkoi pitää jo sellaista ulinaa ettei sitä enää kestänyt, ääni oli niin voimakas että korvia aikuisten oikeasti jo vihloi kovemmissa nopeuksissa. eBay ammotti tyhjyyttään jo useamman kuukauden ajan 560:n 2.65:n välityksellä olevista perämurikoista ja koko homma tuntui toivottomalta. Jossain vaiheessa harkitsin jo varaosa-auton hankinnasta. Mutta ennen sitä päätin soittaa Venetmäelle kysyäkseni olisiko heillä vielä sen purussa olleen 560:n perämurikka tallessa ja jos on millä välityksellä. Vastasivat että kyllä se löytyy ja se on juuri oikea minun malmikasaan :shock: Varasin siis murikan että vaihtoajan seuraavalle viikolle. Matkalla Venetmäelle peränvaihtoon Hämeenlinnanväylällä tulin siihen tulokseen että nyt ei pysty ajamaan enää muun liikenteen mukana 120km/h, ulina oli niin paha korville että se häiritsi jo ajamista sekä muun liikenteen kuulemista, sisälläkin vieressä istuvalle on saanut jo huutaa asiansa jo tovin. Eli himmasin nopeuden n. 90km/h jääden edellä ajavan rekan imuun (turvaväliä kunnioittaen)
Matka siis jatkui körötellen Venetmäelle ja pihalle tultaessa tuntui kuin olisin löytänyt maan päällä sijaitsevan taivaan; vanhoja 116:sia, yksi SEC, pystylamppu ja muita piha täynnä. Kaikki siis ihan toivottamassa kunnossa eikä niistä mitään kunnon kalua tule koskaan saamaan mutta kyllä minä ne kaikki ottaisin pihalleni kaunistamaan maisemaa jos vaan tila riittäisi.
Sisälle tultaessa annoin avaimet kouraan joista toinen lähti samantien ajamaan autoa halliin. Olisin halunnut mennä mukaan tuijottamaan tätä operaatiota mutta tiskillä huomasin lapun että asentaja tarvitsee täyden keskittymisen työhönsä joten en edes kainosti kehdannut pyytää lupaa päästä hallin toiseen nurkkaan istumaan hiljaa :oops: Koska työssä irroittaa vanha perä ja asentaa toinen tilalle vei noin 2tuntia aikaa niin päätin lähteä kiertämään tätä (ainakin Mersumiesten keskuudessa) kuuluisaa rakennusta. Ensimmäisenä katseet lasittuivat uudestaan jo homeen ja sammaleen peitossa oleviin 116:iin ja kauemmas pajalta kun lähti tarpomaan löytyi väkisinkin hymyn nostava raggarifarmari Oldsmobile. Vielä edempää löytyi vanhoja 70-luvun pieniä pikaveneitä (aivan paskana nekin) ja jotain vanhoja peräkärryn runkoja sekä muuta romua. Joku siinä ehtikin tulla kysymään että etsinkö jotain johon tokaisin että Een kun ihastelen vaan tätä mielenkiintoista kalustoa mitä löytyy sillä välin kun oma vessa on korjattavana jolloinka kysyjälle levisi hymy kasvoille ja vastasi että juu juu :)
Kun rakennus oli kauttaaltaan kierretty päädyin takaisin Venetmäen toimistolle kuluttamaan Väyrysen penkeistä tehtyjä 'odotuspalleja' ja katselemaan niitä ylihintaisia 108:n ajovaloja ja kromiosia :D n. kaksi tuntia saapumisesta asentaja sanoo että se perä on nyt kiinni, uude öljyt sisällä, testilenkki tehty ja toimii, samalla olivat vaihtaneet kardaanin tukilaakerin joka oli myös aivan loppu. Alkuperäistä perämurikkaa kun pääsin tutkailemaan niin se oli täynnä metallin kappaleita ja silppua. Käsin pyörittäessäkin murikka jäi välillä jumiin eli oli näköjään ihme että se kesti tuon 308tkm. Tämä perä mikä siis nyt asennettiin on samasta n.100tkm ajetusta 560SEL:stä peräisin mistä viime kesänä sain toisen etulokasuojan alkuperäisen ruostuneen tilalle ja mistä Simoks sai entiseen 126:een bensatankin luukkunsa. Kysyin että onko tämä kyseinen koppa vielä jossain tallella ja kuulema paalattu jo aikoja sitten mikä oli sinäänsä sääli koska olisin halunnut nähdä tämän 'pelastavan tähden'.
Samalla kun tyrkkäsin heille pussillisen munkkeja kiitokseksi niin kyselin samalla vetoakseleita, uudet maksavat nimittäin 750€/kpl Mersulla :sick: Vastasivat että heiltä löytyy tästä samaisesta autosta vielä vetarit, 400€ yhteensä mutta sain pienellä hiljaisuudella tingittyä ne 350€ tai sitten munkit tekivät tehtävänsä. Varasin siis vetarit mutta aikataulua ei vielä löyty lukkoon. Tällä autolla lähteminen liikkeelle ei ole tähän mennessä tuntunut ikinä näin hyvältä; ei mitään ääntä perästä, pelkästään V8:n sivistynyt murina ja joitain muita pieniä sivuääniä sisustuksesta, nahan natinaa enimmäkseen. Tämä perämurikan ulina on ollut se kaikkein isoin henkilökohtainen ongelma, joka on siis viimeinkin ratkaistu ja voi että sitä tunnetta. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt kysyä ammattilaisen mielipidettä siitä mikä tuon perän oli hajoittanut. Mutta uudesta perästä täysin haltioituneena se jäi kysymättä.

Elokuu-Syyskuu mennyt suurimmaksi osaksi taas töissä. Mökillä tullut oltua poikkeuksellisen useasti tänä vuonna. Ehkä se tontilla oleva aarniometsä jäkälöityne puineen ja naavoineen vaan on se mihin halajaa aina takaisin, tai sitten se ettei siellä ole ihmisiä. Nyt tämän viikon alussa kun olin mökillä viimeistä kertaa tänä vuonna yötä, olin samalle reissulle varannut viimein vetoakselien vaihdon Venetmäellä, ajan olin varannut jo elokuun lopussa. Vetareiden vaihto meni noin tunnissa ilman mitään ihmeempiä. Huonon sään takia en tehnyt samanlaista ihailukierrosta pihalla kuin viimeksi. Vetarit vaihtui ja otin alkuperäiset mukaan josko niitä säilyttäisi pahan päivän varalle. Selvää väljyyttä niissä on mutta ei näitä poiskaan kehtaa heittää. Samalla hävisi pieni lonksahdus vaihteenvaihdon yhteydessä. Munkkeja en tällä kertaa tuonut mukanani koska aikataulu oli sen verran tiukka etten millään kerennyt pysähtyä missään leipomossa, tästä pahoittelin kovasti mutta antoivat sentään anteeksi :D

Mutta jos jotain hyvää niin jotain huonoakin:
-kardaanin tukilaakerin vaihdon jälkeen n. 110km/h nopeudessa selvää tärinää havaittavissa. Kardaanin tasapainotus siis seuraavaksi ja ehkä myös ristikko? Osaava paja jo tiedossa.
-apukuljettajan puoleinen ajovalon pyyhkijänmoottori sanoi itsensä irti, uusi siis tilattava/tarkistettava vanha juotoksien/hapettumien varalta
-pari tiivistettä moottorista hikoilee, uudet tilattu ja odottavat hiljaista hetkeä jolloinka olisi aikaa vaihtaa.
-mittarissa tällä 310800km, ja öljyjä ei ole vaihdettu. 800km mennyt jo vaihtoväli yli :oops:
-uusi huoltovihko pitäisi ostaa, alkuperäinen loppui 300tkm kohdalla. Onko olemassa 310tkm eteenpäin olevia huoltovihkoja? Timo L. tai jollain muulla velholla tietoa tästä?
-pakoputki rämisee n.1300r/min, mahdollisesti katalysaattorin kohdalta. Vaihtoehtoisia katteja selvitellään

Tälläinen sepustus tällä kertaa, vähän pitempi ja rönsyilevämpi kuin normaalisti mutta toivottavasti jaksoitte lukea. Tässä vielä lopun iloksi kuva yksi niistä miljoonista auringonlaskuista mitä on tullut kuvattua suvun voimin mökillä jo kohta 100 vuoden ajan:
Kuva
Viimeksi muokannut Hage, Ti 02.06.2020 05:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja karra »

Siistissä kunnossa kuvien perusteella, se kiillotus varmaan teki kyllä hyvää. Jossain miittissä näin ja oli silloin vähän nuhjuisen oloinen :oops: .

Hyvä munkki kävi tuon perämurikan sekä myös vetarienkin kanssa. Nyt vielä kardaanin ravistus kuntoon niin on ässä sitten arvoisensa mukaisessa ajokunnossa :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä kertomus. Huoltokirjaa ei ole suuremille metreille, vaan täytyy aloittaa uusi. Niin miekin tein sedanissani, tosin tussasin kilsat 310 000, 320 000 jne.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo L. kirjoitti:Hyvä kertomus. Huoltokirjaa ei ole suuremille metreille, vaan täytyy aloittaa uusi. Niin miekin tein sedanissani, tosin tussasin kilsat 310 000, 320 000 jne.
Näitä kirjojahan oli vissii vielä saatavana? :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mukava kuulla tästä autosta :thumbup: Olen kuullut että vanhoissa Mersuissa vaikeasti työstettävä lakkapinta, joten jos maalipinta on alkuperäinen, ehkä se yllätti myllyttäjän.

Huoltokirjoja löytyy esim. täältä https://www.mercedes-benz-classic-store ... erman?c=93" onclick="window.open(this.href);return false; Saatavilla myös englanniksi. Mullakin on toinen huoltokirja menossa. Selkeä moka Mersulta kun laittoivat niin vähän sivuja. Näin hyvään autoon olisi tarvinnut ainakin tuplamäärän ;)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja seppola »

Juu, on kyllä kiva kun joku muukin pitää Ässää käyttöautona, itselläkin tulee kohta puoliin 200 000 km Ässän ratin takana ajoa ja maantie maistuu aina vain yhtä hyvälle (vaikka onkin auto pienimoottorinen kyseessä...) :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hieno auto, tuli luettua ketju läpi huolellisesti!

Joko Beckeriin on herännyt eloa? Mulla on kokemuksia tuosta mallista, ajattelin jakaa tiedon täällä jos joku hieman elektroniikkataitoja omaava saisi niistä jotain hyötyä. Korjauksesta on jo aikaa pari vuotta, joten koitan muistella parhaani mukaan.

Tuo BE830 on siitä kinkkinen, että koodi siihen on itse valittavissa. Siksi sitä ei saa merkkiliikkeestä eikä netin kautta mistään. Koodi on talletettu EEPROM-piirille, en muista piirin tarkkaa sijaintia radiossa, mutta se näkyy helposti heti kun radion kannen aukaisee. Ilmeisesti jos radio on pitkään käyttämättömänä, piiri "unohtaa" koodinsa. Mulla kävi juuri niin eikä radiota saanut enää mitenkään avattua. Selvittelin sielunelämää netin kautta, ja sain sitten lopulta radion toimimaan. Samalla tuli opittua jotain uuttakin.

Eli: Radiossa on 24C01 EEPROM-piiri jossa koodi on muistissa.

1) Tarvitaan Ebaysta tilaamalla tuollainen piiri, esim. https://www.ebay.de/itm/281128635610" onclick="window.open(this.href);return false;. Paras ottaa tuollainen paketti, jossa tulee useampi harjoituskappale, jos jokin menee vikaan ja piiri palaa.

2) Tarvitaan ohjelmointilaite piirille, esim. https://www.ebay.co.uk/itm/262731801596" onclick="window.open(this.href);return false;. Tuon linkin takaa löytyy myös softa ohjelmointiin Windowsille.

3) Kolvataan vanha 8-jalkainen piiri irti radiosta. Piiri on radiossa aika hyvin esillä erilliselle kortille juotettuna, se oli muistaakseni parilla ruuvilla kiinni että pääsee helposti takapuolelta juottelemaan.

4) Haetaan netistä uusi ohjelma piirille, esim. http://www.ustaf.cz/electro/radio/bins1/audio1.html" onclick="window.open(this.href);return false; sivuilta löytyy. Koodikin näyttäisi tuolla olevan mukana. En ole varma oliko itse käyttämäni ohjelma juuri tuolta, voin halukkaille lähettää mailitse itse käyttämäni ohjelman.

5) Asetetaan uusi piiri USB-ohjelmointilaitteeseen (pitää olla tarkkana kummin päin se siihen laitetaan). Itse laitoin vahingossa väärin päin ja piiri oli hetkessä kuuma kuin saunan kiuas :lol: Muistaakseni softassa valittiin haluttu piirityyppi ja se neuvoi sitten miten se ohjelmointilaitteeseen laitetaan kiinni.

6) Ladataan uusi ohjelma piirille.

7) Kolvataan uusi piiri radioon kiinni. Pitää olla varovainen ettei lämmitä liikaa kolvilla!

Thats it. Oli kohtuu helppo homma loppujen lopuksi.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

karra kirjoitti:Siistissä kunnossa kuvien perusteella, se kiillotus varmaan teki kyllä hyvää. Jossain miittissä näin ja oli silloin vähän nuhjuisen oloinen :oops: .

Hyvä munkki kävi tuon perämurikan sekä myös vetarienkin kanssa. Nyt vielä kardaanin ravistus kuntoon niin on ässä sitten arvoisensa mukaisessa ajokunnossa :P
Munkki on juurikin oikea sana tähän kohtaan, olin ja olen edelleen erittäin tyytyväinen että tuommoiset kriittiset ja kalliit osat löytyi vielä omaan tarpeeseen. Saas tosin nähdä mitä tulevaisuudessa tarvitsee vaihtaa. Ulkokuoressahan on edelleen paljon semmoista mikä aiheuttaa minun(kin) mielestä nuhjuisuutta. Esimerkiksi tuulilasin kromilistat ovat ihan käsittämättömän hapettuneet verrattuna kaikkiin muihin kromeihin, johtunee varmaan tuhdista lasinpesunesteestä ja suolasta? Uusien hinnat yllättävän halvat; kaikki palat yhteensä n. 300€ jos siis katsoin oikein.
jackie kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Hyvä kertomus. Huoltokirjaa ei ole suuremille metreille, vaan täytyy aloittaa uusi. Niin miekin tein sedanissani, tosin tussasin kilsat 310 000, 320 000 jne.
Näitä kirjojahan oli vissii vielä saatavana? :wink:
Kyllä, alunperin yritin saada tilattua vihkoa Saksan kielellä (koska alkuperäinenkin on saksaksi) mutta se jostain syystä tuotti ongelmia Vehossa niin paljon etteivät kyenneet semmoista tilaamaan vaikka varaosanumeronkin annoin. Suomeksi sitä olisi kyllä löytynyt. Kiitos Häksän linkin sain helposti tilattua uuden. Jospa tämä uusi vihko kestäisi vähintään pari vuotta.. :mrgreen:
seppola kirjoitti:Juu, on kyllä kiva kun joku muukin pitää Ässää käyttöautona, itselläkin tulee kohta puoliin 200 000 km Ässän ratin takana ajoa ja maantie maistuu aina vain yhtä hyvälle (vaikka onkin auto pienimoottorinen kyseessä...) :thumbup:
Kuvasta päätellen jossain päin ulkomaailmaa on käyty ässällä ajelemassa? :) itsellä ajatus on ollut lähteä Sveitsiin ja Itävaltaan pyörähtämään autolla joku kaunis päivä mutta saas nähdä saanko edes toteutettua pitkäaikaista suunnitelmaa lähteä tällä Lappiin.
Wikke kirjoitti:Hieno auto, tuli luettua ketju läpi huolellisesti!

Joko Beckeriin on herännyt eloa? Mulla on kokemuksia tuosta mallista, ajattelin jakaa tiedon täällä jos joku hieman elektroniikkataitoja omaava saisi niistä jotain hyötyä. Korjauksesta on jo aikaa pari vuotta, joten koitan muistella parhaani mukaan.
...
Kiitos kehuista, minun silmissä auto on edelleen hirvittävässä kunnossa mutta kumminkin parempaan suuntaan ollaan menty tässä kohta 5 vuoden omistuksen aikana.
Becker on tosiaan edelleen mykkänä johtuen ajan puutteesta. Mutta tänä vuonna se saadaan eloon pakosta, sillä museotarkastus häämöttää.
Ja hyvät ohjeet olet kirjoittanut, toivottavasti on muillekkin apua :thumbup:



Tosiaan paljon on ehtinyt tapahtua viime päivityksen jälkeen. Viime vuoden lopulla tuli luovuttua minun ensiautostani vielä allekirjoituksessa olevasta 300E-24:stä. Itse ajoin sillä n. 70tkm ja sitä ennen perhe / perhetuttu yhteensä n. 30tkm. Autohan oli seissyt vuodesta 2016 asti ja sillä välin astralsilver muuttunut vihertävään sävyyn ja auto tiputtanut maavaraa n. 35cm tyhjentyneiden renkaiden ja maahan painumisen takia. Voisi sanoa että auto oli kirjaimillisesti 'tontitettu'.
Auto lähti nuorelle harrastajalle Inkoon suuntaan, käsittääkseni tarkoitus oli turbottaa moottori ja hävittää kori eteenpäin. En tiedä mitä autolle sitten käytännössä tapahtui. Itse haluaisin nähdä vielä tuon lankkuni joskus liikenteessä mutta taitaa olla toiveajattelua. Harmi sinäänsä sillä autossa oli aukoton huoltokirja, paljon vuosien aikana remontoitu ja vieläpä Suomi-auto.

Kuva

Täytyy myöntää että kun kauppakirja oli tehty, lankku lastattu trailerille niin oli näin lähellä (mittayksikkö puuttuu) etten alkanut parkumaan. Niin rakas auto tuo minulle oli ja siinä oli niin paljon hyviä muistoja nuoruudenajoilta :cry:
Samoihin aikoihin kun luovuin lankusta tuli hankittua myös tuoreempaa kalustoa mutta ei sotkea tätä kertomusta näillä 'väärillä' autoilla vaan mennään jo asiaan :D

Marraskuun alussa mittariin tuli 310tkm täyteen joka siis tarkoitti luonnollisesti öljynvaihtoa suodattimineen.
Vasemman puolen venttiilikopan tiiviste hikoili jonkin verran eli sekin vaihtoon samalla. Lopuksi luonnollisesti aurausten säätö.

Sitten ajeltiin nastarenkaat ropisten läpi talven ilman ongelmia paitsi että jo aikoinaan vaihdettu käytetty lämppärin puhallin takkuili jo aika pahasti mutta kumminkin sai lämpöä sisään viimeistään herättelemällä MAX puhallusnopeudella. Varsinaisesti tämä auto ei nähnyt suolateitä kertaakaan viime talvena, sillä niinä parina päivänä kun täällä satoi lunta ja suolaa ripoteltiin niin auto pysyi parkissa :)

Maaliskuun alussa eräänä päivänä kun avasin konepellin täyttääkseni pissapojan niin roikkuva äänieriste alkoi ärsyttämään aivan uudella tasolla. Samalla kaiken kukkuraksi konepellin ollessa auki keväinen tuulahdus riepotteli eristeen kulmia siihen malliin että asialle oli tehtävä jotain.

Kuva

Niinpä uusi, alkuperäinen eriste ja liima tilaukseen ja ei muutakuin vanhaa irroittamaan. Suurimmilta osin jo täysin kovettunutta eristettä pystyi melkein käsin repimään isoina kappaleina pois, jämäpalat tuotti enemmän työtä - olikin jo aika vaihtaa. Uusi tilalle ja parempi siitä tuli kuin mitä se ennen oli.
Kuva hiukan valoittunut, eristeessä ei siis todellisuudessa ole tuollaisia vaaleita viivoja.

Kuva

Huhtikuussa yhtenä päivänä kun tankkasin melkein tyhjään tankkiin n. 25l bensaa ja ajelin sillä pari päivää niin ihmettelin että miten voi taas taas melkein tyhjä tankki vaikka ei ole hyvä kuin 100km tankkauksesta kulunut. Päivää tästä myöhemmin erään bensa-aseman pihalla haistoin erittäin vahvan bensan hajun auton vieressä, kurkkasin auton alle niin hirveä läikkä öljynsekaista bensaa taka-akselin kohdalla. No eiköhän se ollut taas se webaston bensapumpulle menevä letku joka on siis jo kertaalleen tulpattu mutta viime kerrasta letku oli ehtinyt hapertua lisää että ei enää pitänyt nesteitä sisällään. Nyt siis letkusta taas uusi pätkä poikki uusi tulppa kiinni :D Jos tuo viritys kestää tämän vuoden niin hyvä, webastohan huolletaan vielä tänä vuonna paloturvalliseksi.

Nyt tässä kuussa vein auton Hovimekaanikolle kardaanin irrotusta varten jotta saivat lähetettyä sen tasapainotettavaksi, jossa myös vaihdettiin ristikko eli nyt kulkee tärinöittä :) Samalla tekivät 320tkm huollon jonka yhteydessä vaihdettiin molemmat alapallot jotka olivat vähän kiikunkaakun että menisivätkö katsastuksesta läpi. Alapallojen, öljyjen, ilman- ja öljynsuodattimen lisäksi vaihtoivat ystävällisesti hankkimani uuden alkuperäisen lämmityslaitteen puhaltimen joka meinasi olla mahdoton tehtävä löytää;

Ensiksi n. 1.5kuukautta sitten Teile-Profisin kautta löysin alkuperäisen myynnistä, hinta posteineen n. 340€. Tilasin osan, tilausvahvistus tuli sähköpostiin jonka yhteydessä kerrottiin pankkitili- ja viitenumero. Maksoin, tuli vahvistus maksutapahtumasta ja arvioitu toimituspäivä. Kaksi päivää myöhemmin tulee uusi sähköposti kyseiseltä firmalta jossa kertovat että heillä ei ole tätä kyseistä tuotetta, pyytävät tilinumeroa jotta voivat lähettää rahat takaisin. Ehdotin että voisin ottaa sitten tarvikemallisen tilalle ja he siirtäisivät ne mitä jää jäljelle. Vastasivat että heillä ei ole sitäkään. Annoin heille tilinumeroni ja odotin rahoja kuin kuuta nousevaa. 1.5 viikon odottelun jälkeen kirjoitin sähköpostin kyselläkseni että onko rahojen siirtämisen kanssa jokin ongelma - vastausta odotan edelleen. Viikkoa tästä myöhemmin lähetin heidän sivujensa kautta lomakkeen jossa kyselin rahojeni perään: eivät koskaan vastanneet siihenkään mutta rahat siirtyi tilille kaksi päivää myöhemmin.
Kuten moni saattaa muistaa en ole kokenut tuota firmaa kauhean hyväksi. Melkein mitä tahansa osia on sivujen mukaan tarjolla mutta todellisuus on eri. Ärsyttävintä on se että tämä tulee tietoon vasta sitten kun olet jo maksanut osasta jota ei ole. Jos ehdotat sivujen parantelua sekä inventaarion tekemistä niin saat vain vittuilua vastaukseksi.
Paska lafka, en enää käytä ellei ole pakko.
Parilta kanssaharrastajalta kyselin myös tämän osan perään mutta eivät löytäneet, lopuksi tuli otettua yhteyttä jälleen kerran Venetmäkeen jossa heillä oli uusi, käyttämätön, vanhasta varastosta jäänyt hyllyyn yksi kappale puhaltimia, hinta rahteineen n. 350€. Muilta varaosamyyjiltä, mm. Merteililtä kun kysyin tuota osaa niin myivät eioota tai sitten 650€ hintaan - eli hinta melkein tuplaantunut valmistuksen loputtua. Liekö tämä siis Suomen ellei jopa maailman viimeinen, uusi, alkuperäinen sisälämppärin puhallin vanhalla hinnalla? :shock:

Kuva

Se edellinen käytetty puhallin kesti n. 9kk ilman ongelmia lukuunottamatta alkavaa kitinää. Maaliskuusta alkaen ei toiminut enää kuin tuurilla MAX -asennossa kuullostaen joko ilmaan nousevalta helikopterilta, uroshirven kutsuhuudolta, ruosteiselta hamsterin juoksupyörältä tai kaikelta muulta niiden väliltä. Aivan kuin luontodokumentia olisi seurannut.
Nyt on uusi paikallaan ja hyvä fiilis siitä että hyvällä tuurilla tuo rakkine kestää toiset 30 vuotta, eli tuskin tarvii enää minun elinaikana huolehtia asiasta.

Katsastukseen olisi alle kuukausi, hyvillä mielin lähdetään aikaa varamaan kun ei ole tärinöitä eikä väljyyksiä. Peukut pystyyn. Katsastuksen jälkeen olisi suunnitelmissa laittaa auto seisontaan nyt kesäkuun ajaksi ja ajella muilla Mersuilla sen aikaa. Heinäkuussa kumminkin viimeistään auto taas ajoon mökkireissuja varten.

Tänä vuonna on kiire auton kanssa museointia ajatellen; loppumaalaus jossa pitäisi tehdä katto, konepelti jne. Takakromit vaihtoon ennen tarkastusta, joitain pieniä fiksauksia sisutaan, tuulilasi ja ehkä takalasi, monen pikkuasian selvittelyä tämän auton museotarkastuksen tekevältä sekä jo em. radion herättely Ruususen unesta.

Nyt ei ole niitä 'hienoja' kuvia ehditty ottaa joten tässä yksi kuva parin vuoden takaa

Kuva

Pitäisi päivitellä kertomusta hiukan useammin kuin puolen vuoden välein. Tekstiä on jo tullut niin paljon että lukijoilla menee jo alle puolenvälin viestiä silmät ristiin ja nyt kun luin tämän koko topikin läpi huomasin että sieltä täältä on unohtunut mainita joitain asioita. Näin sitä käy kun pitäisi muistaa listata liian monta asiaa samaan aikaan - aina jotain unohtuu :D Lisäksi aloin kirjoittamaan tätä viestiä jo 23. päivä ja nyt vasta sain julkaistua :crazy:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Miten sinulla ilmeni tuo kardaanin epätasapaino? Eli millaisessa nopeudessa alkoi ja missä oli pahimmillaan?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hage kirjoitti:Tekstiä on jo tullut niin paljon että lukijoilla menee jo alle puolenvälin viestiä silmät ristiin
Ei se mitään, oikein mukava näitä on lukea :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä juttu. Teile-profis eli carparts-pros on kyllä mennyt alaspäin. Heillä ei lisäksi toimi takuu orkkisosien suhteen koska ovat. ns. kolmas osapuoli. Tämä tuli todettua Ärrän takailmastointiputken prässiliitoksen kanssa. Jos orkkisosia tarvitsee tilata Saksasta eli hintaero Suomeen on kohtuuton, tilaan merkkiliikkeestä. Sielläkin kyllä näkyy tietyissä osissa hinta (eli osaa olisi varastossa), mutta niin vain joutuivat viikolla tekemään palautuksen kun osia ei enää ole olemassa varastossa. Kohta käy jo hirvittämään W124:n ylläpito.

Olipa uskomaton löytö tuo Venetmäen puhallin, kyllä sinne kannattaa vielä soitella osia metsästettäessä.

Mikä Becker siinä olikaan? Sehän kannattaa käyttää Pulttikanavassa Lappeenrannassa. Jos 830, niin toivottavasti litiumpatteri ei ole vuotanut ja tehnyt täystuhoa. Sitä suurempi syy lähettää se huoltoon ja patteri vaihtoon jos vielä voi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin