560SEL - Käyttöauton tarina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Venetmäki pelastaa aina, Milloin Hage pääsisi koeajollle tuolla 560 SEL kanssa?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

tahtoomersun kirjoitti:Miten sinulla ilmeni tuo kardaanin epätasapaino? Eli millaisessa nopeudessa alkoi ja missä oli pahimmillaan?
Se ilmeni heti tuon viime kesänä vaihdetun kumin jälkeen, periaatteessahan kardaani kannattaisi aina tasapainoittaa jos sieltä välistä alkaa esim tuota tukikumia vaihtamaan vaikka kardaanin olisikin asentanut takaisin samaan 'liitoskohtaan'. Mutta kyllähän sitä ilmankin pärjää :)
Epätasapainoisuuden (tärinän) huomasi reippaassa kiihdytyksessä sekä melkein kaikilla Suomen nopeusrajoituksilla ajaessa, tietyissä nopeuksissa tärinä oli pienempää ja toisessa taas selkeämpää.
Timo L. kirjoitti:Kohta käy jo hirvittämään W124:n ylläpito.

Olipa uskomaton löytö tuo Venetmäen puhallin, kyllä sinne kannattaa vielä soitella osia metsästettäessä.

Mikä Becker siinä olikaan? Sehän kannattaa käyttää Pulttikanavassa Lappeenrannassa. Jos 830, niin toivottavasti litiumpatteri ei ole vuotanut ja tehnyt täystuhoa. Sitä suurempi syy lähettää se huoltoon ja patteri vaihtoon jos vielä voi.
Jos alkaa oikeasti hirvittämään lankkujen ylläpito niin minä voisin varata tuohon sinun 260E 4Maticiin etuosto-oikeuden jos satut joskus myymään :D
Hauskinta tuossa Venetmäen puhaltimessa oli se että paketti oli pinttyneen pölyn peitossa ja kylkeen oli tussattu (ilmeisesti vuosia sitten) "W126 täyd. lämp. 350e" :D En aluksi meinannut raaskia avata koko pakettia kun oli niin komeat pölyt niskassa.
Radiona tosiaan on Becker Mexico 830 Diversity, kertomuksen sivulla 2. löytyy hiukan keskustelua siitä neljän vuoden takaa. Radio tosiaan siis lähtee päälle Einia painamalla, antenni nousee ja valot syttyy radioon, mutta kyselee edelleen sitä koodia jota ei ole tiedossa. Tehtaalta lähtiessään tässä kyseisessä radiossa on koodi ollut alunperin 0000 mutta se on joko vaihdettu edellisten omistajien aikana tai sitten radio on vaan unohtanut koodinsa niinkuin näillä on kuulema tapana.
Voiko tuo radio silti lähteä päälle vaikka patterit olisivat vuotaneet edes hiukan? En ymmärrä näistä hölökäsen pöläystä.
Pontus kirjoitti:Milloin Hage pääsisi koeajollle tuolla 560 SEL kanssa?
Voisihan sitä jonkun foorumimiitin yhteydessä käydä yhdessä pyörähtämässä siinä jossain lähellä. Kylmätyypithän sinä muistaakseni olet jo ainakin kerran ottanut :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

kovasti on täälläkin painettu hommaa eteenpäin :thumbup: eikä harvempi päivitystahti mitään haittaa, mukava näitä on viikonloppuaamuisin kaffekupin kanssa lueskella :)
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiva kuulla päivitystä :thumbup:

Mulla oli puhaltimen kanssa myös sellaista viserrystä. Onnistuin löytämään pienen selvittelyn jälkeen puhaltimeen pelkän Bosch-moottorin. Valitettavasti sen osanumeroa ei ole enää muistissa. Tuo puhallinpyörä (ja taitaa siinä tulla se muovikansikin) lisää hintaa noin 250€. No kävi vähän huono säkä, moottori tuli USA:sta mutta se oli pakattu huonosti ja saanut iskun runkoon, joka oli mutkalla ja jotain muutakin oli rikki. Uutta ei ollut lähettää, sillä se oli viimeinen kappale. Kaveri sai kuitenkin rakennettua vanhaa runkoa ja uusia sisuskaluja hyväksi käyttäen toimivan moottorin. Toi puhallinpyörä on vaan akselissa tosi tiukassa, taisi lähteä lämmittämisen jälkeen.

Mikä oli tarinan opetus? Ei oikeastaan mikään.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Radiona tosiaan on Becker Mexico 830 Diversity, kertomuksen sivulla 2. löytyy hiukan keskustelua siitä neljän vuoden takaa. Radio tosiaan siis lähtee päälle Einia painamalla, antenni nousee ja valot syttyy radioon, mutta kyselee edelleen sitä koodia jota ei ole tiedossa. Tehtaalta lähtiessään tässä kyseisessä radiossa on koodi ollut alunperin 0000 mutta se on joko vaihdettu edellisten omistajien aikana tai sitten radio on vaan unohtanut koodinsa niinkuin näillä on kuulema tapana.
Voiko tuo radio silti lähteä päälle vaikka patterit olisivat vuotaneet edes hiukan? En ymmärrä näistä hölökäsen pöläystä

Oletko kokeillut esim. tuolta koodia kysellä?
https://www.ecoustics.com/electronics/f ... 36189.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Eilen 12.6 tuli auto katsastettua, tai siis käytyä katsastusasemalla sillä ei mennyt läpi oikean takajarrun tehottomuuden vuoksi. Urakan ollessa valmis samainen katsastaja, joka on tämän auton katsastanut viidestä kerrasta neljä tuli luokseni ja sanoi että mulla pitäis olla sivuvilkut :crazy: Siitäkös lähti adrenaliini virtaamaan kehossa että mitä ketun vittuilua kettu tämä nyt kettu on olevinaan :evil: Sanoin että tässä autossa ei ole alunperinkään ollut sivuvilkkuja ja nykyisten asetusten mukaan tähän ei tarvitse sellaisia laittaakkaan. Muistutin inssiä myös siitä että me ollaan joka vuosi tästä sivuvilkkuasiasta keskusteltu mutta jätin tietoisesti mainitsematta sen että hän itsekkin oli myöntänyt kahtena viimeisenä kertana että tämä ei tarvitse sivuvilkkuja. Lisäksi hän kyseenalaisti kokonaan muun muassa esittämäni fatkan että Saksassa ei olisi kaikissa autoissa ollut vielä v. 1990 sivuvilkkuja. Keskustelun jatkuessa katsuri edelleen väitti kivenkovaan mustaa valkoisek... sivuvilkkujen oltava pakolliset melkeimpä lapselliseen Sinä-nuori-pojankloppi-et-ymmärrä-mistään-mitään -asenteella. Lopulta tultiin siihen tulokseen että katsuri on hyvä ja selvittää asiaa palaten asiaan sähköpostitse.
Koska pääsen lainaamaan autonosturia vasta heinäkuun lopussa soitin katsastuksen jälkeen hovimekaanikolle että kerkeisivätkö varmistamaan että onko se satula mikä kenkkuilee jarruissa - olihan se.
Vasta hovimekaanikon pihalla tajusin katsoa katsastuslappua tarkemmin;

Kuva

Sivusuuntavalo, Puuttuu HYLÄTTY
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

En jostain syystä tajunnut että tuo tarpeettomien sivuvilkkujen puuttuminen (tällä kertaa) olisi itsestään ollut hylkäämisperuste. Eli vaikka auto oli täysin samanlainen niinkuin viime vuonna, lain ollessa sama, ei auto olisi päässyt katsastuksesta läpi vaikka toinen takasatula olisikin toiminut niinkuin pitää.

Jos olisin ymmärtänyt lukea katsastuslapun kokonaan konttorilla en olisi lähtenyt sieltä mihinkään kunnes Trafin tarkastaja olisi tullut henkilökohtaisesti paikan päälle selvittämään asiaa ja tulostamaan minulle uuden hylsypaperin jossa olisi ollut hylkäämisperusteina ainoastaan takajarrujen liian suuri tehoero :evil:

Haluan Trafin ylijohtaja Olli Lindroosin, pääjohtaja Kirsi Karlamaan ja liikenneministeri Timo Harakan allekirjoittaman todistuksen siitä että tämä kyseinen auto tällä runkonumerolla tämänhetkisten lakipykälien mukaan ei tarvitse sivusuuntavaloja. Neljänä kappaleena.
Pitää alkaa selaamaan kännykän yhteystietoja läpi.. :mrgreen:

Mitäkö tästä opittiin? Ei kai sen kummempaa kuin se että katsastusmiesten laintulkinnassa on merkittäviä eroja riippuen minä päivänä tuot malmikasasi tarkastettavaksi, mikä auto on merkiltään, minkälainen naama auton omistajalla on ja onko katsurin pidettävä hylkäämisprosenttinsa keskimääräisellä tasolla Kuva

e: kuva lisätty
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tänään pääsin ajamaan tätä autoa. Oli mukava kokemus ajaa vanhaa edustusautoa! Tämä aiheuttaa vakavaa autokuumetta, oli muuten ensimmäinen kerta kun ajan W126 mallisarjan autoa.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Eikö olekin aika muheva peli ajella, jopa 123:n jälkeen :wink:

Onko vilkkuasia ratkennut? Mun SEC rekisteröintikatsastettiin aikoinaan siten, että otteessa on erikseen maininta siitä että se on hyväksytty ilman sivusuuntavaloja. Tästä on olemassa vanha liikenneministeriön päätös, joka koski muistaakseni autoja vuoden -85 loppuun.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Häksä kirjoitti:Eikö olekin aika muheva peli ajella, jopa 123:n jälkeen :wink:

Onko vilkkuasia ratkennut? Mun SEC rekisteröintikatsastettiin aikoinaan siten, että otteessa on erikseen maininta siitä että se on hyväksytty ilman sivusuuntavaloja. Tästä on olemassa vanha liikenneministeriön päätös, joka koski muistaakseni autoja vuoden -85 loppuun.
Joo olihan tuo aika makea auto ajaa, ja ihan erilainen kuin W123. Ohjaus oli paljon raskaamman tuntuinen verrattuna W123:seen. Mutta kaikki hallintalaitteet olivat kuitenkin samoilla paikoilla, se näissä on helppoa että oli kyseessä W115 tai W123, sekä W126 ja W124 niin nämä on helppoja ajaa ja hallita. :wink:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Vilkkuasia ratkesi siinä mielessä että käytännössä kaikissa 2. sarjalaisissa W126:ssa pitää olla sivuvilkut. Asia varmistettu Trafin tarkastajalta Mikko Nurmelta. Sama siis pätee korimalleissa 124 ja 201:ssä vuodesta 1985 eteenpäin. Tämä lakimuutos on aiheuttanut erittäin paljon (ainakin itselle) päänsärkyä koska oletin monien muidenkin tavoin että 'valovapautus' koskee tottakai myös Saksan malleja jossa ei siis ollut alunperinkään sivuvilkkuja.
Ja paskat.

Mutta onhan se hyvä että katsastusmieskin on oikeassa kerran kolmeen vuoteen, ja sitä sähköpostia odottelen edelleen asian tiimoilta häneltä.

Jarrusatulan korjaussarjan asentamisen jälkeen ajeltiin jälkitarkastukseen; auto meni jarrujen ja valojen osalta mukinoitta läpi. Jarruteho oli hyvä ja tasainen ja valot taas.. noh jääköön sanomatta. Ja jos joku väittää että tämän kanssa olisi tapahtunut jotain vilunkia niin kiistän kaikki väitteet ja solvaukset jyrkästi sekä tulen vaatimaan häneltä korvauksia aiheutuneesta mielipahasta ja pilalle menneestä elämästäni jne yms.
Tämän vilkkuasian suhteen on meneillään isoja suunnitelmia mutta niistä lisää myöhemmin kun ovat ajankohtaisia. Kumminkin viimeistään keväällä kuulette miten tämän kanssa kävi ainakin omalta osaltani.


Koko kesä ja syksy aina tähän päivään asti on ollut yhtä muutosta muutoksen perään eikä täällä ole ollut kauheasti aikaa olla. Pahoittelut siis kaikille jotka ovat mahdollisesti jääneet odottamaan minulta viestiä, ollut vaan liian paljon tekemistä että kaikki keskustelut yms. unohtuneet kokonaan.
Aloitetaas taas tämä melkein 6kk tapahtuneiden asioiden purkaminen, jos tämä topicin päiväkirjaosio ei kiinnosta niin rullaa suoraan alas * osioon :D :

Kesällä olin suunnitellut että nyt viimeinkin hankin syksyksi 'uuden' käyttöauton tutun kautta Saksasta. Vaihtoehtoja ei tosiaan ollut montaa kun etsinnässä on W115 diesel automaatilla - taas pitkän tauon jälkeen. Yksi ehdokas löytyi minkä olisin kelpuuttanut mutta myyjä ei koskaan lähettänyt lupaamiaan kuvia auton pohjasta josta olisi voinut nähdä todellisen ruostetilanteen. Lisäksi eivät suostuneet katsastamaan autoa eli pelkäsivät kai saavansa hylsyn. Asia kuivui siis todella nopeasti kasaan.
Sama homma 123:n kohdalla; auton piti olla farmari, diesel, automaatti ja mielellään mahdollisimman vanha vuosimalli joka ei ole 300TD tai TDT; no eipä semmosia kunnollisia löytynyt.
126 korista mietin kanssa, mutta näidenkin hinnat on pompsahtanu aika korkealle sitten v. 2015.
W210 sama homma; facelift sedan 430 koneella ja mahdollisinnan hyvillä varusteilla ei löytynyt vaikka kuinka etsi.

En jaksa kaikkia muitakin vaihtoehtoja luetella mutta niitä oli aika laajasti, enimmäkseen näitä Chryslerin aikaisia Mersuja mutta kaikki tämä selvitystyö ja etsiminen piti laittaa jäihin sillä nyt ensi kaudelle joudunkin ostamaan veneen nykyisen kaarnalaivan tilalle eli autobudjetista tuli venebudjetti. Ei tosin haittaa koska onneksi näitä romuja riittää millä ajella vaikka SEL meneekin tammikuussa lepoon, ja myös toisaalta Suomessa taikka Saksassa ollut yhtäkään sellaista lavettia myynnissä minkä olisin kelpuuttanut eli todennäköisesti en menettänyt mitään :D

Vaimokkeen kanssa tuli nyt ostettua myös ensimmäinen oma koti tässä kuussa ja suurin osa loka- sekä marraskuusta on mennyt sen kanssa hääräämiseen ja nyt viime viikolla kauppakirjat saatiin allekirjoitettua. Itselle tärkeintä asunnossa oli autotalli mihin saa auton piiloon ylimääräisiltä katseilta ja että siellä pystyy tekemään perushuollot jne, vaimokkeelle taas se että pihalla on kirsikkapuu jota varmaan minä sitten joudun kumminkin aina loppukesästä trimmaamaan ja hoitamaan :roll:


*
Tämän kaiken ja miljoonan muun asian takia en ole itse kerennyt tekemään autolle käytännössä yhtään mitään, Hovimekaanikko kylläkin:

Kesällä huollatin Hovimekaanikolla ilmastoinnin koska viime kerrasta on jo kohta 5 vuotta (huh) aikaa. Ilmastointi ei mitenkään takkuillut tai ollut tehoton mutta muistan joskus lukeneeni että n. 5 vuoden välein olisi hyvä tarkistaa paikat. R134:ää meni vähän yli 500g eli n. 100g/1v :shock: Luulisi että olisi mennyt enemmänkin vaikka kesäisin on ilmastointi ollut melkein koko ajan käytössä.
Myös tulpanjohdot meni samalla vaihtoon sillä jo aikasemmin mainitsin jossakin että pientä kulumista on alkanut näkyä mutta käytössä ei onneksi vielä, parempi ennakoida kuin jättää viime tinkaan. Onneksi näitä ei tarvi joka vuosi vaihdattaa :crazy:
Loppukesästä maassa oli alkanut näkymään pieniä öljypisaroita perämurikan kohdalla; syyksi paljastui osittain hapertunut tiiviste jonka vaihtoivat ja lisäsivät peräöljyä puuttuvan määrän eli ei pitäisi taas enää laskea alleen :)
..paitsi että syksyllä alkoi ohjaustehostin vedellä vihoviimeisiään. Ja lopputuloksena oli kaikki märkänä öljystä maasta sekä ohjaustehostimenpumpun ympäriltä. No ei muuta kuin äkkiä varastosta hakemaan ohjaustehostimen öljyä, öljyä säiliöön ja sitten taas Hovimekaanikolle :lol: Jätin auton pihaan ja seuraavana päivänä tuli soitto että yksi hydrauliletkuista halki ja tilasivat uuden. Uusi letku paikalleen ja eikös taas porhallettu eteenpäin.
Näiden huoltojen ja korjauksien välissä on siis tullut ajettua suhteellisen paljon. Tosin mökkireissuja ei tullut kuin 4 kertaa tänä vuonna :cry:


Joitain pikkuvikoja on kumminkin autossa tällä hetkellä;
- Apukuskin puoleinen lasinpesuri lakkasi toimimasta eikä nestettä tule niiden suuttimista ollenkaan. Syyksi paljastui reikä vesiletkussa apparinpuolen valon nurkilla :problem: Täytyy katella asiaa paremmin kun kerkeää.

- Kuskinpuoleinen takalasi halki, kerää kosteutta sisälle ja takakonttiin. Täydellinen umpio maksaa n. 500€ / kpl, pelkkä lasi 150€. Ja koska pelkästään toiselle puolelle uutta lasia / umpiota ei voi vaihtaa on vaihdettava molemmat kerralla saman 'sävyisiin'. Olisiko kellään siis käytettyä ehjää yhtä umpiota / lasia ylimääräisenä? Parikin siis käy :)

- Pakoputki vuotaa jonkin verran, about takavaimentimien kohdalta eli siis samasta paikkaa mistä sitä hitsattiin 5 vuotta sitten. Pitäisi siis varata aika taas Espoon Pakoputkihuoltoon, saas tosin nähdä voiko tuolle enää tehdä mitään.

Sitten vähän isompi juttu: Vika ollut jo joitakin vuosia.
  1. Kylmänä käynnistäessä kierrokset jurnuttaa n. 500-600rpm
  2. Ottaa alussa huonommin kierroksia (joutuu painamaan kaasua jonkin verran enemmän)
  3. Pakoputki tuntuu röpöttävän about katalysaattorin kohdalta (?)
  4. Kaasua kun painaa reippaasti ja sitten laskee kokonaan pois niin pakoputki säpsähtelee
  5. Jos autolla lähtee liikkeelle vian ollessa päällä meno on alussa nykivää ja tasaisesti x nopeutta ajaessa auto löytää yht'äkkiä jostain enemmän vetoa ja tasainen vauhti muuttuu kiihdytykseksi. Ei kuitenkaan rajusti / vaarallisesti
MUTTA:
Jos antaa auton käytön käydä vian ollessa päällä paikallaan n. tupakan verran, sammutat koneen ja käynnistät uudelleen niin vika on poissa ja tyhjäkäynti, tehot ja kaikki on normaalia. Erittäin kummallista tässä on se että vika tulee erittäin tasaisesti joka toisen kylmän käynnistyksen kera. Puolilämpöisenä tai lämpimänä vika ei ole ilmennyt koskaan.
Ja mitä nyt olen kirjaa pitänyt niin tänä vuonna auto on tehnyt 2 kertaa semmoisen yllätyksen että kylmäkäynnistäessä tyhjäkäynti on normaalia mutta heti jos vähääkään painat kaasua niin moottori / mikälie osa siellä menee tuohon yllämainittuun vikatilaan. Tuon vian saa kumminkin aina pois kun antaa hetken aikaa käydä paikallaan, sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Mistä siis lähteä etsimään vikaa? Itse olettaisin sytyksessä olevan jotain vikaa mutta tiedä häntä.
Uusi alkuperäinen YJ-rele on paikallaan eikä ole ollut vaikutusta. Vanha tallessa, ei muutosta.
Tulpat on alle 30tkm ajettu ja vika on ollut jo kohta 50tkm ajan.
Virranjakajan kansi on tietenkin yksi mikä voisi kiukutella, mutta en ole avannut sitä (vielä) koska vian on aina saanut pois uusiksi käynnistämällä. Enkä usko että jos siellä olisi kosteutta niin se haittaisi vain joka toisella kylmäkäynnistyksellä.
Auttakee :wtf:


Osia on myös tullut metsästettyä vaikka kiire on ollutkin, mm. uusi takalasin tiiviste tuli ostettua sekä käytetyt ehjät 126:n takajouset oikealla pistetyksellä tulevaisuutta varten. Uudet jousikumit eteen ja taakse pitäisi myös tilata mutta en ole vielä kerennyt. Alkuperäistä kattiakin on tullut etsittyä koska nykyinen rämisee aina siinä 1200-1400pm paikeilla mikä on siinä mielessä ärsyttävää koska noilla kierrosluvuilla ajetaan aina sinne 70km/h asti. Nyt tosin katalysaattori ei enää rämise, mikä lie ihmekorjaantuminen tapahtunut ja hyvä niin :D


Alunperin oli ollut haaveena että ehtisin saamaan auton museokuntoon ennen vuotta 2021 mutta korona ja kaikki muu sekoitti suunitelmat sen verran pahasti että asioita oli priorisoitava. Olin jo ehtinyt varata alustavasti eräälle klubin tarkastajalle ajankin museotarkastusta varten mutta sitä täytyy nyt siirtää. Vuoden 2021 aikana museointi on kuitenkin tavoitteena ellei museoautoja ehditä kieltää ennen sitä.


Viesti taas rönsyili puolelta toiselle ja taas mielestäni liian pitkä päivitysväli tarinaan, pentele.


Viime viikolla laitoin jokavuotisen syysvahan niskaan, pari kuvaa puhtaasta vahatusta autosta hetki ennen rankkasadetta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kilometrejä autolla takana nyt 327tkm.
Ja sivuvilkut ovat paikallaan, valaistus on vaan kovin huono.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hage kirjoitti: Pe 04.12.2020 16:30
Ja sivuvilkut ovat paikallaan, valaistus on vaan kovin huono.



:lol: :clap:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti: Pe 04.12.2020 16:30 Vilkkuasia ratkesi siinä mielessä että käytännössä kaikissa 2. sarjalaisissa W126:ssa pitää olla sivuvilkut. Asia varmistettu Trafin tarkastajalta Mikko Nurmelta. Sama siis pätee korimalleissa 124 ja 201:ssä vuodesta 1985 eteenpäin. Tämä lakimuutos on aiheuttanut erittäin paljon (ainakin itselle) päänsärkyä koska oletin monien muidenkin tavoin että 'valovapautus' koskee tottakai myös Saksan malleja jossa ei siis ollut alunperinkään sivuvilkkuja.
Ja paskat.

Mutta onhan se hyvä että katsastusmieskin on oikeassa kerran kolmeen vuoteen, ja sitä sähköpostia odottelen edelleen asian tiimoilta häneltä.

Jarrusatulan korjaussarjan asentamisen jälkeen ajeltiin jälkitarkastukseen; auto meni jarrujen ja valojen osalta mukinoitta läpi. Jarruteho oli hyvä ja tasainen ja valot taas.. noh jääköön sanomatta. Ja jos joku väittää että tämän kanssa olisi tapahtunut jotain vilunkia niin kiistän kaikki väitteet ja solvaukset jyrkästi sekä tulen vaatimaan häneltä korvauksia aiheutuneesta mielipahasta ja pilalle menneestä elämästäni jne yms.
Tämän vilkkuasian suhteen on meneillään isoja suunnitelmia mutta niistä lisää myöhemmin kun ovat ajankohtaisia. Kumminkin viimeistään keväällä kuulette miten tämän kanssa kävi ainakin omalta osaltani.


Koko kesä ja syksy aina tähän päivään asti on ollut yhtä muutosta muutoksen perään eikä täällä ole ollut kauheasti aikaa olla. Pahoittelut siis kaikille jotka ovat mahdollisesti jääneet odottamaan minulta viestiä, ollut vaan liian paljon tekemistä että kaikki keskustelut yms. unohtuneet kokonaan.
Aloitetaas taas tämä melkein 6kk tapahtuneiden asioiden purkaminen, jos tämä topicin päiväkirjaosio ei kiinnosta niin rullaa suoraan alas * osioon :D :

Kesällä olin suunnitellut että nyt viimeinkin hankin syksyksi 'uuden' käyttöauton tutun kautta Saksasta. Vaihtoehtoja ei tosiaan ollut montaa kun etsinnässä on W115 diesel automaatilla - taas pitkän tauon jälkeen. Yksi ehdokas löytyi minkä olisin kelpuuttanut mutta myyjä ei koskaan lähettänyt lupaamiaan kuvia auton pohjasta josta olisi voinut nähdä todellisen ruostetilanteen. Lisäksi eivät suostuneet katsastamaan autoa eli pelkäsivät kai saavansa hylsyn. Asia kuivui siis todella nopeasti kasaan.
Sama homma 123:n kohdalla; auton piti olla farmari, diesel, automaatti ja mielellään mahdollisimman vanha vuosimalli joka ei ole 300TD tai TDT; no eipä semmosia kunnollisia löytynyt.
126 korista mietin kanssa, mutta näidenkin hinnat on pompsahtanu aika korkealle sitten v. 2015.
W210 sama homma; facelift sedan 430 koneella ja mahdollisinnan hyvillä varusteilla ei löytynyt vaikka kuinka etsi.

En jaksa kaikkia muitakin vaihtoehtoja luetella mutta niitä oli aika laajasti, enimmäkseen näitä Chryslerin aikaisia Mersuja mutta kaikki tämä selvitystyö ja etsiminen piti laittaa jäihin sillä nyt ensi kaudelle joudunkin ostamaan veneen nykyisen kaarnalaivan tilalle eli autobudjetista tuli venebudjetti. Ei tosin haittaa koska onneksi näitä romuja riittää millä ajella vaikka SEL meneekin tammikuussa lepoon, ja myös toisaalta Suomessa taikka Saksassa ollut yhtäkään sellaista lavettia myynnissä minkä olisin kelpuuttanut eli todennäköisesti en menettänyt mitään :D

Vaimokkeen kanssa tuli nyt ostettua myös ensimmäinen oma koti tässä kuussa ja suurin osa loka- sekä marraskuusta on mennyt sen kanssa hääräämiseen ja nyt viime viikolla kauppakirjat saatiin allekirjoitettua. Itselle tärkeintä asunnossa oli autotalli mihin saa auton piiloon ylimääräisiltä katseilta ja että siellä pystyy tekemään perushuollot jne, vaimokkeelle taas se että pihalla on kirsikkapuu jota varmaan minä sitten joudun kumminkin aina loppukesästä trimmaamaan ja hoitamaan :roll:


*
Tämän kaiken ja miljoonan muun asian takia en ole itse kerennyt tekemään autolle käytännössä yhtään mitään, Hovimekaanikko kylläkin:

Kesällä huollatin Hovimekaanikolla ilmastoinnin koska viime kerrasta on jo kohta 5 vuotta (huh) aikaa. Ilmastointi ei mitenkään takkuillut tai ollut tehoton mutta muistan joskus lukeneeni että n. 5 vuoden välein olisi hyvä tarkistaa paikat. R134:ää meni vähän yli 500g eli n. 100g/1v :shock: Luulisi että olisi mennyt enemmänkin vaikka kesäisin on ilmastointi ollut melkein koko ajan käytössä.
Myös tulpanjohdot meni samalla vaihtoon sillä jo aikasemmin mainitsin jossakin että pientä kulumista on alkanut näkyä mutta käytössä ei onneksi vielä, parempi ennakoida kuin jättää viime tinkaan. Onneksi näitä ei tarvi joka vuosi vaihdattaa :crazy:
Loppukesästä maassa oli alkanut näkymään pieniä öljypisaroita perämurikan kohdalla; syyksi paljastui osittain hapertunut tiiviste jonka vaihtoivat ja lisäsivät peräöljyä puuttuvan määrän eli ei pitäisi taas enää laskea alleen :)
..paitsi että syksyllä alkoi ohjaustehostin vedellä vihoviimeisiään. Ja lopputuloksena oli kaikki märkänä öljystä maasta sekä ohjaustehostimenpumpun ympäriltä. No ei muuta kuin äkkiä varastosta hakemaan ohjaustehostimen öljyä, öljyä säiliöön ja sitten taas Hovimekaanikolle :lol: Jätin auton pihaan ja seuraavana päivänä tuli soitto että yksi hydrauliletkuista halki ja tilasivat uuden. Uusi letku paikalleen ja eikös taas porhallettu eteenpäin.
Näiden huoltojen ja korjauksien välissä on siis tullut ajettua suhteellisen paljon. Tosin mökkireissuja ei tullut kuin 4 kertaa tänä vuonna :cry:


Joitain pikkuvikoja on kumminkin autossa tällä hetkellä;
- Apukuskin puoleinen lasinpesuri lakkasi toimimasta eikä nestettä tule niiden suuttimista ollenkaan. Syyksi paljastui reikä vesiletkussa apparinpuolen valon nurkilla :problem: Täytyy katella asiaa paremmin kun kerkeää.

- Kuskinpuoleinen takalasi halki, kerää kosteutta sisälle ja takakonttiin. Täydellinen umpio maksaa n. 500€ / kpl, pelkkä lasi 150€. Ja koska pelkästään toiselle puolelle uutta lasia / umpiota ei voi vaihtaa on vaihdettava molemmat kerralla saman 'sävyisiin'. Olisiko kellään siis käytettyä ehjää yhtä umpiota / lasia ylimääräisenä? Parikin siis käy :)

- Pakoputki vuotaa jonkin verran, about takavaimentimien kohdalta eli siis samasta paikkaa mistä sitä hitsattiin 5 vuotta sitten. Pitäisi siis varata aika taas Espoon Pakoputkihuoltoon, saas tosin nähdä voiko tuolle enää tehdä mitään.

Sitten vähän isompi juttu: Vika ollut jo joitakin vuosia.
  1. Kylmänä käynnistäessä kierrokset jurnuttaa n. 500-600rpm
  2. Ottaa alussa huonommin kierroksia (joutuu painamaan kaasua jonkin verran enemmän)
  3. Pakoputki tuntuu röpöttävän about katalysaattorin kohdalta (?)
  4. Kaasua kun painaa reippaasti ja sitten laskee kokonaan pois niin pakoputki säpsähtelee
  5. Jos autolla lähtee liikkeelle vian ollessa päällä meno on alussa nykivää ja tasaisesti x nopeutta ajaessa auto löytää yht'äkkiä jostain enemmän vetoa ja tasainen vauhti muuttuu kiihdytykseksi. Ei kuitenkaan rajusti / vaarallisesti
MUTTA:
Jos antaa auton käytön käydä vian ollessa päällä paikallaan n. tupakan verran, sammutat koneen ja käynnistät uudelleen niin vika on poissa ja tyhjäkäynti, tehot ja kaikki on normaalia. Erittäin kummallista tässä on se että vika tulee erittäin tasaisesti joka toisen kylmän käynnistyksen kera. Puolilämpöisenä tai lämpimänä vika ei ole ilmennyt koskaan.
Ja mitä nyt olen kirjaa pitänyt niin tänä vuonna auto on tehnyt 2 kertaa semmoisen yllätyksen että kylmäkäynnistäessä tyhjäkäynti on normaalia mutta heti jos vähääkään painat kaasua niin moottori / mikälie osa siellä menee tuohon yllämainittuun vikatilaan. Tuon vian saa kumminkin aina pois kun antaa hetken aikaa käydä paikallaan, sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Mistä siis lähteä etsimään vikaa? Itse olettaisin sytyksessä olevan jotain vikaa mutta tiedä häntä.
Uusi alkuperäinen YJ-rele on paikallaan eikä ole ollut vaikutusta. Vanha tallessa, ei muutosta.
Tulpat on alle 30tkm ajettu ja vika on ollut jo kohta 50tkm ajan.
Virranjakajan kansi on tietenkin yksi mikä voisi kiukutella, mutta en ole avannut sitä (vielä) koska vian on aina saanut pois uusiksi käynnistämällä. Enkä usko että jos siellä olisi kosteutta niin se haittaisi vain joka toisella kylmäkäynnistyksellä.
Auttakee :wtf:


Osia on myös tullut metsästettyä vaikka kiire on ollutkin, mm. uusi takalasin tiiviste tuli ostettua sekä käytetyt ehjät 126:n takajouset oikealla pistetyksellä tulevaisuutta varten. Uudet jousikumit eteen ja taakse pitäisi myös tilata mutta en ole vielä kerennyt. Alkuperäistä kattiakin on tullut etsittyä koska nykyinen rämisee aina siinä 1200-1400pm paikeilla mikä on siinä mielessä ärsyttävää koska noilla kierrosluvuilla ajetaan aina sinne 70km/h asti. Nyt tosin katalysaattori ei enää rämise, mikä lie ihmekorjaantuminen tapahtunut ja hyvä niin :D


Alunperin oli ollut haaveena että ehtisin saamaan auton museokuntoon ennen vuotta 2021 mutta korona ja kaikki muu sekoitti suunitelmat sen verran pahasti että asioita oli priorisoitava. Olin jo ehtinyt varata alustavasti eräälle klubin tarkastajalle ajankin museotarkastusta varten mutta sitä täytyy nyt siirtää. Vuoden 2021 aikana museointi on kuitenkin tavoitteena ellei museoautoja ehditä kieltää ennen sitä.


Viesti taas rönsyili puolelta toiselle ja taas mielestäni liian pitkä päivitysväli tarinaan, pentele.


Viime viikolla laitoin jokavuotisen syysvahan niskaan, pari kuvaa puhtaasta vahatusta autosta hetki ennen rankkasadetta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kilometrejä autolla takana nyt 327tkm.
Ja sivuvilkut ovat paikallaan, valaistus on vaan kovin huono.
Onnea Asunnon ostosta, noh toivotaan että löytyy vielä se sopiva talviauto. :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Terve, tuohon käyntiongelmaan minun ehdotus olisi puolan vaihto.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos päivityksestä. Hankala päästä kiinni tuollaiseen vikaan, mutta puola voisi olla hyvä veikkaus. Lämpötila voinee vaikuttaa sen toimintaan. Lisäksi puolan pystyy vaihtamaan vaikka itse, eikä se muistaakseni maksa maltaita.

Jännä toi vilkkuhomma, varsinkin kun 1. ja 2. sarjan valot on identtiset. Voisivat keksiä muuta tekemistä kuin ***sia pilkkua jonkun marginaalisen vanhan auton vilkusta.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Mitäs tälle autolle kuuluu, ja miten on vuosi lähtenyt käyntiin?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Kiirettä joka saralla, taas vaihtelun vuoksi.
Autolle ei ole tapahtunut sen kummempia, viime kuussa otin auton vähän alle viikoksi ajoon työmatkoille jne. Muuten auto on seissyt talvihorroksessa. Uusi puola ja Nissensin jäähdytin on tullut ostettua mutta ei ole ollut aikaa vaihtaa. Sen huomasin viime kuussa ajellessani että pyyhkijät tökkii todella pahasti tihkutoiminnolla, saattoivat pysähtyä kokonaan kesken kaiken. Nopeammilla pyyhintänopeuksilla ei ongelmaa. Kosketushäiriö, moottori sökö vai mistä johtuisi..?
Ensi kuussa otan auton (ainakin melkein) päivittäiseen käyttöön kun suola alkaa vähenemään maanteiltä, ongelmana vaan on se että auto pitäis maalauttaa, kuskin penkki korjauttaa ja tehdä kaikenlaista muuta näperrystä museokatsastusta (ja ehkä alustavaa Classic Data todistusta?) varten ja se tarkoittaa että auto seisoo vaikka hirveästi tekisi mieli vaan ajaa. Prkl on vaan liian mukava auto.

Tässä vielä yksi tammikuinen kuva jossa lumi on pääosassa;
Kuva
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja karra »

Hage kirjoitti: To 18.03.2021 03:50 Ensi kuussa otan auton (ainakin melkein) päivittäiseen käyttöön kun suola alkaa vähenemään maanteiltä, ongelmana vaan on se että auto pitäis maalauttaa, kuskin penkki korjauttaa ja tehdä kaikenlaista muuta näperrystä museokatsastusta (ja ehkä alustavaa Classic Data todistusta?) varten ja se tarkoittaa että auto seisoo vaikka hirveästi tekisi mieli vaan ajaa. Prkl on vaan liian mukava auto.
Hei nuo hommat kannattaisi tehdä talvella kun auto seisoo, sitten ajokaudella voisi ajaa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

karra kirjoitti: To 18.03.2021 10:13 Hei nuo hommat kannattaisi tehdä talvella kun auto seisoo, sitten ajokaudella voisi ajaa :D
Niinhän ne pitäisikin, mulla se vaan yleensä menee niin että kun tämä auto on seisonnassa se tarkoittaa sitä ettei ole mitään ylimääräistä aikaa laitella enkä viitsi kaikkia asioita ulkoistaa ulkopuolisille (tuskin olisi edes varaakaan).



Maalikuussa tuli vaihdettua tosiaan uusi puola ja Nissensin jäähdytin, ylempänä ehdotetusta puolan vaihdosta ei ollut vaikutusta tuohon omituiseen käyntiongelmaan. Alkaa ideat nyt oikeasti loppumaan tuon kanssa :crazy:

Kesäkuun alussa tuli tehtyä 330tkm öljynvaihto ml. ollessa 329968. Päätin samalla kokeilla Kent Bergsman suosittelemaa puolisynteettistä Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40 öljyä. Saatavuus Sohjois-Koreassa todella huono jostain syystä :problem:
En osaa sanoa onko tuolla suurempaa vaikutusta ollut, öljynpaineet pitänyt yli +30c helteilläkin oikeissa rajoissaan joka ei tosin ole mitään uutta.

Juhannussuunnitelmat peruuntui koska mökille mentäessä perheen kaarnaveneen 15hp Yamaha sanoi neulaventtiilinsä sopimuksen irti, no eipä tuo haitannut kun hermot oli mennyt tuohon purtiloon jo vuosia sitten ja uusi vene valmistuisi Juhannuksen jälkeen niin ihan sama :) Kaupunkijuhannusta viettäessä ajattelin juhlistaa yöttömän yön päivää porhaltamalla 560:llä Mäkkärin autokaistalle mutta eikös Turunväylällä mittaristo yks kaks muuttunut joulukuuseksi vaikka sesonkiin oli vielä puoli vuotta aikaa.

Kuva

Äkkiä siis seuraavasta rampista ales ja kone sammuksiin ja takas käyntiin - ei muutosta. Seuraavaksi kurkkaus hameen alle ja näky oli tälläinen:

Kuva

Mikäs se siellä pilkistää :)
Tämä laturin hihnahan oli siitä jännä että pienen pientä nirhaumaa oli alkanut näkymään kuun alussa mutta en katsonut sen olevan vielä siinä kunnossa että olisi aihetta vaihtaa. Tämä osa on siis oikeastaan niitä todella harvoja osia mitä ei ole korjattu/vaihdettu etukäteen ja eikös se sitten heti pamahtanut rikki. Täytyy siis pitää entistä tiukemmin Korjaa mielummin etukäteen kuin jälkikäteen -periaatteesta.
Onneksi matka kotiin ei ollut pitkä ja akkukin on suht uusi, vanha Matador tuskin olisi jaksanut pitää varausta kotipihaan asti.

Webastosta (taas); se bensapumpun letku joka on jo kahteen vai kolmeen kertaan tulpattu vuosien aikana hajosi nyt sitten kesä-heinäkuun välillä lopullisesti. Koko matkaltaan mitä siitä oli jäljellä niin murtumia täynnä. Nyt tämä ongelma eliminoitiin lopullisesti tilaamalla uusi letku. Toivotaan että tuo nyt kestäisi seuraavat ~25vuotta niin kuin alkuperäinenkin.

Heinäkuun ensimmäisinä päivinä SEL tuli katsastettua, meni läpi huomautuksetta ja miksei olisi mennytkin - onhan auto täysin Suomen tieliikennelain mukainen.
Heinäkuun puolessa välissä tuli käytyä pitkästä aikaa Espoon Pakoputkihuollossa hitsauttamassa pakoputkesta rei'ät umpeen kun uudet putket maksaa ja takavaimentimet oli vielä pelastettavissa vaikka uusista jo kyselinkin teiltä kanssafoorumilaisilta taanoin, kiitos vastauksista!
Pieniä reikiä oli löytynyt muualtakin kuin vaimentimien kohdalta mutta ei onneksi mitään suurempia reikiä.

Kuva

Kuva

Nyt putkisto on huomattavasti hiljaisempi ja sopivampi SEL:n arvolle. Vielä tosin vähän takaraivossa kutkuttaisi asentaa esimerkiksi jokin tälläinen herrasmiesmäisesti muriseva putkisto MEC:ltä, ei siis mitään tuomiopäivän viemäriä.

Auto vielä maalamatta, kromit ostamatta ja kaikkea muuta isoa tekemättä. Nyt siis oikeastaan tehty vain sellaista millä auton hyvää käyttökuntoa on pidetty yllä, ei parannettu vaikka niin olin alunperin suunnitellut :thumbdown:


Yritän ottaa tässä lähipäivinä kuvia autosta kunhan rusko tulee valloilleen, tässä ensihätään yksi tämänpäiväinen kuva

Kuva

Mittarissa tällä hetkellä 335tkm, eli paljoa ei ole aikaa ollut autolle tai oikeastaan millekkään. Sivuvilkkuasiakin jäänyt tekemättä kiireiden takia.

edit: typot ja muistivirheet (suurimmaksi osaksi) korjattu.
Viimeksi muokannut Hage, La 02.10.2021 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Takkuileva/säätöä kaipaava EHA voi aiheuttaa juuri tuollaista sporadista ontumista.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Täytyy perehtyä tuohon EHA:n sielunelämään. En ehkä itse kumminkaan uskalla ruveta säätämään tuota, sen verran poropeukalo kun olen.

Jousikumit tuli vihdoin tilattua joka kulmaan, taakse tilattiin korkeammat kumit 3. sijaan ja eteen samanlaiset ykköset. Takakumeja mallailessa ostettuihin takajousiin tosin tuli uusi tieto ostetuista takajousista; nehän on etujouset :lol: Täytyy soittaa tuonne Venetmäelle ja sanoa asiasta että väärät jouset myitte jos enää edes muistavat koko asiaa. Säästyipä jousijumpalta. :D
Kumeissahan ei ollut mitään vikaa kuin takana stance (kuitenkin parempi kuin mitä silloin vuosia sitten), mutta halusin silti ostaa nuo lerpukkeet etukäteen koska alkaa olemaan sellainen kutina ettei näitäkään enää saa kohta mistään.
Myös parit pakoputken klemmarit tuli vaihdettua pakosarjojen takaa, olivat jossain vaiheessa tippuneet kokonaan pois :oops:

Viimeinen kerta kun auton alkuperäistä maalipintaa yritetään pelastaa, tässä yksi kuva takakontista jossa testattiin tahnan tehokkuutta;

Kuva

Edellisestä yrityksestä poiketen tulos on merkittävästi parempi käyttäen erittäin karkeaa tahnaa ja laikkaa.
Tässä projektissa oli tärkein saada kyljet hyväksi alemmasta sivukantista ylöspäin eli siitä missä on alkuperäistä maalia jäljellä, etulokasuojissahan on kokonaan uusi maali.
Katto, takakontti ja konepelti on tosin maalattava uudelleen museointia varten, sen verran hapettunut maalipinta mutta tämä onkin ollut tiedossa jo pitkään.
Nyt auton sivuprofiili on älyttömän paljon parempi kun maali näyttää yhtenäiseltä myös päivänvalossa :clap:

Ruskakuvia yritin eilen saada ja monta spottia kävin läpi missä olisin halunnut ottaa kuvia mutta ei; joko liikaa autoja tai ihmisiä. Pyörin n. tunnin pitkin lähiympäristöä etsiskellen hyviä kuvauspaikkoja mutta kaikkialla tuo sama ongelma ettei saa olla rauhassa. Lopulta päätin mennä eräälle käytöstä poistuneelle juna-asemalle sillä oletuksella että siellä saisi ainakin olla rauhassa - höpö höpö. 45min kuvaussession aikana 3 junaa, 17 ihmistä, 4 koiraa, yksi pupu ja pakettiauto täynnä venäläisiä tyämiähiä ehti siinä ajassa mennä vierestä ohitse.
Kuvatkaan ei mielestäni niin onnistuneita mutta kelvatkoon, nämä olikin vähän hätäpäissään otettu ei niin ihanteellisella paikalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pelkääjänpuolen etu- tai takajarru alkanut kirskumaan viime päivinä, vielä en ole kerennyt perehtymään asiaan sen tarkemmin.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Karel kirjoitti: Su 12.09.2021 23:03 Takkuileva/säätöä kaipaava EHA voi aiheuttaa juuri tuollaista sporadista ontumista.
Käyntihäröön palatakseni, huomasin nimittäin uuden ominaisuuden tuossa kylmäkäynnistyksen vikatilasta; nyt näin viileällä säällä auto on käynnistynyt joka kerta ilman vikatilaa lämpötilan ollessa n. ~ +13-5c mutta jos lähtee esim. lämpimästä tallista jossa talvisin on n. +18c niin vika iskee päälle joka toisen kylmäkäynnistyksen aikana :think:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti: Ti 19.10.2021 14:53
Karel kirjoitti: Su 12.09.2021 23:03 Takkuileva/säätöä kaipaava EHA voi aiheuttaa juuri tuollaista sporadista ontumista.
Käyntihäröön palatakseni, huomasin nimittäin uuden ominaisuuden tuossa kylmäkäynnistyksen vikatilasta; nyt näin viileällä säällä auto on käynnistynyt joka kerta ilman vikatilaa lämpötilan ollessa n. ~ +13-5c mutta jos lähtee esim. lämpimästä tallista jossa talvisin on n. +18c niin vika iskee päälle joka toisen kylmäkäynnistyksen aikana :think:
Joko on käyntihäiriö selvitetty? Ja joko on sopiva talviauto (S123) löytynyt?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Ei ole selvitetty (vielä) kun on ollut nyt kaikkea muuta. Autohan on ollut melkein yhtä huonossa kunnossa kuin omistajansa sitten viime päivityksen :D Eikä oikeanlaista S123:a ole vieläkään löytynyt, ovat joko mätäprojekteja, varusteettomia tai sitten maksavat 30-40t€ väliltä.


Lokakuussa tuli pitkästä aikaa pestyä sisätilat perusteelliesti ja nahat käsiteltyä Autoglymin nahanpuhdistus- ja balsamituotteilla. Kuvia Ennen ja Jälkeen ei ole mutta samalta se sisusta näyttää nyt kuin yli puoli vuotta sitten, pölyä ehkä vähän enemmän kuin pesun jälkeen :mrgreen: Tässä siis kuvia tältä viikolta.

]Kuva

Kuva

Myös uusi kaasupoljin tuli paikalleen. Alkoi olemaan aika tuskallista kaasun painaminen kun polkimen kumiosuus ei tuntunut liikkuvan mihinkään vaikka kahdella jalalla seisoi päällä :lol: No ei ihme ettei sen kummempia tapahtunut painaessa kun koko kumi oli murtunut:

Kuva


Marraskuisena iltana Kehä III:a ajeltaessa havahduin todella kovaääniseen nakutukseen vasta kun auto alkoi hyytymään kesken kaiken. Äkkiä siis pientareelle ja moottori sammuksiin. Hetken odottelun ja parin hermotupakan jälkeen käynnistin koneen testimielessä uusiksi josko nakutus olisi kadonnut - ei ollut. Eli ei muuta kuin peli poikki ja hinuria paikalle. N. 40 minuuttia myöhemmin hinuri saapui ja sanoin että viekööt sen Hortille kun oli kerta lähellä ja tiedän että osaavat tämmösiä selvittää.
Tarkistuksessa selvisi että apparin puoleisesta nokka-akselista 4 nokkaa ja 4 keinuvipua ottanut pahasti siipeensä öljyputken kiinnikkeiden murtumisen takia, eli olivat siis käyneet ilman öljyä. Kent Bergsma varoitteli näistä 30 vuotta vanhoista muoviosista jo 6 vuotta sitten videon kera:
https://www.youtube.com/watch?v=QlByH8psn3s
Onneksi korjaussarja tuolle öljyputkelle ei montaa kymppiä maksa, uusi nokka-akseli ja keinuvivut tosin vähän enemmän; nokka varaosanrolla A1170512401 350€ (Veholla 700€) ja alkuperäiset keinuvivut 70€/kpl (Veholla 100€/kpl). Vaihtoehtoisena valintana keinuvivuille oli Febin valmistamat keinuvivut joille 'taataan alkuperäinen sopivuus' 40€/kpl. Febi on aina ollut itelle vähän semmonen toissijainen valmistaja vaihtelevan laadun vuoksi mutta kuten Mersumaanikko-Karel osasi opastaa ei niin yksinkertaisessa osassa voi paljoa vikaa olla :D
Kiitos siis Karelille vielä kerran ohjeistuksesta.

Eli myös vinkkinä muille mersupölhöille; tarkastakaa ihmeessä niiden öljyputkien kiinnikkeiden kunto ja vaihtakaa ne vielä kun korjaussarjoja saa. Ei ole iso homma ja pystyy tekemään itsekkin jos selkä kestää kyyryssä olemista, itellä ei enää kestä melkein ollenkaan.
Omalla kohdalla oppirahat tuli siis tästä keissistä maksettua isolla rysäyksellä.
Nyt uuden nokka-akselin, Febin keinuvipujen ja molempien öljyputkien korjaussarjan asennuksen jälkeen körötelty moitteetta jo toista tuhatta kilometriä :) Samalla vaihdettiin myös apparin takapyöränlaakeri joka aiheutti edellisessä postauksessa mainitun jarrun kitinän sekä kostealla säällä ajoittaisen sumutorven kuulloisen töräyksen jarrua painaessa :D Olikin jo aika vaihtaa, oli nimittäin aivan loppu. Myös vasen takapyöränlaakeri tilattu mutta ei vielä vaihdettu.


Huomasin jokin aika sitten auton alla pyöriessä että takakontin kohdilla kuskin kulmassa alkanut pientä ruostekukkaa tulemaan :shock: Kontin verhoilut siis veks ja ihmettelemään - tältä näytti:

Kuva

Eli jotain pitäis tehdä :D Varapyöränkotelossa ei minkäänlaista ruostetta mutta siitähän ei tietenkään ole nyt kuvaa näyttää. Samalla konttia pitkästä aikaa tutkiessa löysin vanhan Saksan markan lisäksi ohjelapun vararenkaan viereltä jonka olemassaolon olin unohtanut kokonaan; jos itselleen haluaa tämmöisen niin näitä pitäisi vielä olla saatavilla varaosanrolla: 1265840147

Kuva

Soitto siis hovihitsarille ja ei muuta kuin pajalle. Näin se legendaarinen 'pienen paikan laitto' kulminoitui :lol: :

Kuva

Kuva

Kuva



Hyvää jälkeä tuli, pohjamaalit ja ruostesuojaukset niskaan ja homma on sillä selvä. Auton pohjasta ei ole nyt kuvaa, lisään sen tähän myöhemmin

Kuva

Kuva


Tulevaa katsastusta varten pitäisi vielä äänenvaimentimet tilata, EHA:n tilasin täälöä viikolla mutta vielä ei ole tullut. Ymmärsinkö nyt oikein että uutta EHAa asentaessa pitäisi sitä/ruiskua osata myös säätää? Minen näistä mittee ymmärrä, enkä aio tuohon koskea.

Museointihommia pitäisi alkaa taas suunnittelemaan, mutta nyt ei vaan millään ole kerennyt. Taitaa siirtyä ensi vuoteen...

Hyvää Juhannusta kaikille, loppuun vielä pari vuotta sitten otettu kuva jonka laitan nyt uudestaan osittain laiskuuden osittain uusien kuvien puuttumisen takia

Kuva
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Oho, onpas ollut kaikenlaista. Noh, korjaamalla ja laittamallahan niistä selviää.

Käyntihäiriöön, vaihdappa piruuttas syttäboksiin tulevan alipaineletkun kumi, josta kirjoitin omassa topicissa.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Ikävä että öljyputken kanssa kävi noin. Selvisi ainakin että ei siitä turhaan varoitella! Mulla on myös Febin keinuvivut SECissä.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mistä hommasit tuon korjaussarjan öljyputkiin?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Wikke kirjoitti: La 25.06.2022 17:06 Oho, onpas ollut kaikenlaista. Noh, korjaamalla ja laittamallahan niistä selviää.

Käyntihäiriöön, vaihdappa piruuttas syttäboksiin tulevan alipaineletkun kumi, josta kirjoitin omassa topicissa.
Kiitti vinkistä :thumbup: oliko sulla ihan kuva siellä siitä putkesta? En oo hetkeen käyny lukemassa.

Häksä kirjoitti: Su 26.06.2022 10:28 Ikävä että öljyputken kanssa kävi noin. Selvisi ainakin että ei siitä turhaan varoitella! Mulla on myös Febin keinuvivut SECissä.
Kyllä, nyt viimeistään kannattaa noita korjaussarjoja tilata jotka ei oo vielä sitä tehneet. Muuten alkaa nokka-akselit loppumaan varastoista :lol:

tahtoomersun kirjoitti: Su 26.06.2022 11:19 Mistä hommasit tuon korjaussarjan öljyputkiin?
Käsittääkseni tulivat KL-varaosista, Hort on näköjään yritysasiakas heille tänä päivänä. Varaosanro korjaussarjalle on A1161800184.
KL-varaosat myy molemmille nokille sarjaa yht. 25€ https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-76690-0


Kuskin puoleinen takalaakeri asennettiin eilen ja samalla katsastivat auton. Ihme että meni läpi noilla reikäjuustoisilla vaimentimilla ja päästötkin oli muutenkin ok. Eikä ollut muutakaan huomautettavaa katsastuksessa mikä on aina kiva kuulla :)
EHA tuli myös tällä viikolla lähimpään UPS-toimituspisteeseen. Tapit ja o-renkaat luonnollisesti mukana.
Keskivaimentimia en ole vielä tilannut mutta eiköhän se kesän aikana saada hoidettua alta pois.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hage kirjoitti: La 02.07.2022 19:57
Wikke kirjoitti: La 25.06.2022 17:06 Oho, onpas ollut kaikenlaista. Noh, korjaamalla ja laittamallahan niistä selviää.

Käyntihäiriöön, vaihdappa piruuttas syttäboksiin tulevan alipaineletkun kumi, josta kirjoitin omassa topicissa.
Kiitti vinkistä :thumbup: oliko sulla ihan kuva siellä siitä putkesta? En oo hetkeen käyny lukemassa.
On joo. Ihan uskomaton vaikutus yhellä kumen pätkällä. Eikä se edes ollut selvästi rikkinäinen, vaan normaaliin tapaan "ässehtinyt" kuin muutkin alipaineletkut autossa. :?
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

'Hiukan' venähti taas päivitys johtuen ajanpuutteesta kirjoittaa mitään pitkiä viestejä kun mulla on menee yleensä n. 3-4pv kirjoittaa kaikki tapahtumat puolen vuoden ajalta, nyt on mennyt jo vuosi viime päivityksestä :crazy:

Viime kesänä tilasin eBaystä takavaimentimet. Kauheita hintaeroja havaittavissa ja samalla myyjällä oli kahta erihintaista pönttöä myynnissä; 240€ ja 298€ niin totesin että kettu mitä kusetusta ja tilasin halvemman. Heti tilauksen jälkeen tajusin että ei hitto sehän on joku pilipalivalmistajan tekele tuo halvempi eikä Imasafin minkä olisin halunnut :D Eli äkkiä peruuttamaan tilaus ja tällä kertaa oikeasti Imasafin pönttöä tilaukseen. Sain sen tosin Suomeen vasta syksyn alussa koska en periaattesta tehnyt uutta ostoa ennen kuin sain rahat takaisin edellisestä tilauksesta.
Vaimentimet saapui Suomeen hiukan iskua ottaneena, toinen kannake hiukan vääntynyt kuljetuksessa mutta sen sai onneksi helposti taiteltua takaisin.

Kuva
Kuva

Saumat maalasin happopohjamaalilla ja loput galinitgrau 7129 värillä 3-4 kerrosta per puoli. 7129:ä tilasin varmuuden varalle 3 purkkia tulevaisuutta varten jos nyt sattuu tarvitsemaan.

Kuva

Kuva

Ihan siedettävä tuli vaikka itse sanonkin, saa kelvata.
Vaimentimien asennuksen jälkeen äänimaailma muuttui sellaiseksi mitä en ole ennen kuullut tässä autossa, todella hiljainen putkisto, siis nyt oikeasti kuulostaa siltä miltä sen pitäisi kuulla, sehän on tähän mennessä aina enemmän tai vähemmän vuotanut korjauksista huolimatta.
Kulutuskin laski merkittävästi: Viime kesän yhdelläkään 250km/suunta mökkireissuilla en meinannut päästä 1/2 tankilla vaikka yritin tahalteen körötellä rekkojen takana 80km/h, nyt pääsee helposti sen 300-350km puolella tankilla ajelemalla henkilöautoliikenteen tahtiin eli päästiin takaisin sille tasolle kuin mitä oli joskus 4-5 vuotta sitten - jes.

Syksyllä vaihtui kuluneita huohotinletkuja kourallinen, etenkin kuskin puoleisen venttiilikopan letku oli huonossa hapessa, öljyä ja likaa kertynyt letkun tyveen jonkin verran. Ohjaustehostimeenkin vaihtui pari putkea. Myös sellainen pikku asia tuli hoidettua mikä on ärsyttänyt alusta asti; lämmönsäätöpaneelin valo(t) ei toimi. No nyt toimii nekin :)

Kuva

Tietenkin heti kun tuon vaihtoi niin eikös sivulasien namiskoista yksi päätti sammua, täytyypi nuokin kaikki varmaan vaihtaa jossain vaiheessa.

Kuva

Kallistuksenvakaajat puslineen tuli vaihdatettua myös, olihan nekin jo elämää nähneet.
Uuden bensareleenkin tilasin varmuuden vuoksi mutta vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta tuohon käyntihäröön. No onpahan ainakin yksi rele varalla jos jotain sattuu. Pitäis saada jo se EHAn vaihto, ruiskun mahdollinen säätö ja webaston korjausaika jo varattua. Kaikki vaan tuntuu junnaavan paikallaan ja aika ei vaan riitä..

Lämmitys rupesi takkuilemaan viime talvena, kabiinissa kyllä pysyi lämpöä juuri sen verran ettei tarvinnut palella ja kunhan kaikki matkustajat laittoi penkinlämmittimet päälle. Päädyin loppujen lopuksi tilamaan kokeilumielessä Klimakitin vesiventtiilin koska sitä on kuitenkin ulkomaisilla foorumeilla kehuttu että on tehokas ja toimiva. Eurooppaan tilaaminen vaati sähköpostilla yhteydenottoa yritykseen, sillä suoraan nettisivujen kautta ei pystynyt tilaamaan. Postit maksoi 40€ ja Tulli vielä laskutti kateusveroa 70€ edestä. Hölmöläisten hommaa mutta menköön :D

Kuva

EHAn tavoin vesiventtiili on vieläkin paketissa. Vesiventtiiliä en vieläkään ole asentanut koska kuten yllä mainittu, talvella pärjäsi. Autolla ajoin muutenkin talvella hyvin vähän osittain siitä syystä että nastarenkaat on loppu (samat nastat mitkä näkyy topikin ensimmäisellä sivulla ensimmäisissä kuvissa) ja loskassa en viitsi liottaa. Ainoastaan 2 kertaa tuli ajettua loskassa viime talvena ja nekin vain pakon edestä. Maaliskuussa jätin jopa PK-seudun Mersuforumin 20-vuotisjuhlamiitin väliin kun ikkunasta ulos katsottuna siellä oli loskakeli.
Pakkaspäivinä kyllä tuli ajettua ja nautiskeltua täysin rinnoin lumimyrksyistä ja kauniimistakin päivistä. Tässä pari tilannekuvaa viime joulukuulta Turunväylältä ja Salontieltä/Eteläiseltä Salontieltä:

Kuva

Kuva

Tammikuussa tuli kovin myöhäinen syysvaha niskaan, Glymin kultaista tällä kertaa.

Kuva

Radiokeissi edennyt jopa niinkin pitkälle että sain sen tuossa keväällä otettua pois paikaltaan ja laitettua muovipussiin säilöön :D Nyt vaan pitäisi sinne Pulttikanavaan (vai oliko se nyt se Teleme) päästä tässä kesän aikana, Postiin kun en edelleenkään luota. Eihän tässäkään asiassa ole mennyt kuin ikuisuuden verran..

Oletettavasti laturi alkanut vinkumaan. Normaalissa ajossa sitä ei kuule sisälle, vaan huomasin sen sattumalta kun päätin pitkästä aikaa ajella hetken kattoluukku alhaalla ja tunnelissa kaikuna kuului tasaista vihellystä. Siitä sitten päätin kokeilla nostaa kierroksia tyhjäkäynnissä kuskin ovi auki niin kauhia vinkuna kuului :?

Sitten öljynpaineista:
Näillä 25-30 asteen helteillä kun on ajellut pidemään aikaa niin huomasin ettei öljynpaineet nouse 3bariin tai hiukan sen yli edes noin vähän yli 1000 kierroksilla. Öljynpaine, joka ulkolämpötilasta, P/N/D vaihteesta, ja ilmastoinnin päällä olemisesta riippuen tyhjäkäynnillä 1,5-2,5bar nousee kyllä heti kun painaa kaasua mutta ei välttämättä ihan tappiin asti. + ~1050rpm paineet on tapissa ja myös pysyvät siellä. Pitääkö olla huolissaan? En muista tämmöistä ennen huomanneen. Onko normaalia vai onko jokin vikana? Liian laihaa öljyä? Autohan on huoltokirjan mukaan aina menneisyydessä kesäisin laitettu 15-40 öljyä ja talvisin 10-40. Mullahan on nyt ollut aina 10-40 tai 5-40 öljyä. Nyt viime vuosina tuota Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40 öljyä.
Vai voisiko olla jakoketjun kiristin ongelmana? :think:

Tänään 3.7 kun aloitin tätä viestiä kirjoittamaan oli viimeinen päivä katsastaa auto, valtakun.. autossa muuten kaikki hyvin mutta raidetangon pää pitää vielä vaihtaa jälkitarkastusta varten, sitten taas kovvoo ajjoo ja niin pois päin.
EDIT 7.7: SEL katsastettu 4.7 ja seuraava katsastus viimeistään 4.7.2024
Kilometrejä nyt takana 347tkm. Kohta siis taas huoltoaika.

Sitten tähän loppuun hauska tietoisku; kuinka moni tiesi että näissä coupésitzanlage lisävarusteisissa malleissa takapenkkien välinen pehmuste kyynärnojan alla on irroitettava? Tuonne koloonhan saa vaikka mitä kivaa tavaraa säilöttyä. (Tai sitten tää on vaan rikki eikä kuulu jäädä käteen :lol: )

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yllättävän iso möhkäle kun vertaa käsinojaan.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Hage kirjoitti: Pe 07.07.2023 17:34
Tietenkin heti kun tuon vaihtoi niin eikös sivulasien namiskoista yksi päätti sammua, täytyypi nuokin kaikki varmaan vaihtaa jossain vaiheessa.
Ikkunoiden kytkimiinhän ei polttimoita oikeastaan voi vaihtaa kuin purkamalla ja tinaamalla uudet ledit.

Mutta älä nyt ainakaan missään nimessä ala kaikkia kytkimiä vaihtamaan uusiin. Paskempaa laatua saat nimittäin. Uusi vain se risa, ja senkin kohdalla etsi mieluummin hyväkuntoinen vanha. Toimii luultavasti pidempään kuin uusi vastaava.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin