W201 3.0

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Juu elikkä semmosella lähdetään liikkeelle. Autona toimii w201 2.6 AT ASD. Ei turhia herkkuja lisävarustuksen kannalta. Tilalle tulee m103 3.0 käsittääkseni sama moottori kuin edellinen. Moottori napattu ilmeisemmin c124 -89 hienosta coupesta joka oli ajettu puuhun. Vauriota koneeseen tuli jakopään koteloon ja öljypohja+pumppu samassa rysäyksessä tuhannen palasiksi. koneella oli ilmeisemmin ajettu 129 tkm, tiedä häntä onko oikea lukema muuta moottori näytti sisäisesti puhataalta verrattuna nykyiseen 2.6 310tkm ajettuuni. Tähän mennessä jakopää purettu ja kone odottaa uutta jakopäänkoteloa. Millä liimalla kannattaa tuo kotelo liimata käykö kemlockin AT-74? Vai mitä arvon raati suosittelee?

Osia myös tarvitsen lisää:
-Öljypohja
-Öljypumpun ratas
Tarjotkaa


Tässä tähän mennessä puhallettuja ja maalattuja osia (osa)
Kuva


Tässä vauriota koneen sisältä (ei pitäisi vaikuttaa mihinkään)
Kuva


Tämänhetken kuosi:

Kuva
Viimeksi muokannut Apem0, Ma 25.07.2016 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Useammasta m103/104 koneesta on pettänyt öljypumppu, liekö joku tyyppivika? Kannattaa tutkia saako sinne esim jonkun turbodieselin öljypumpun sovitettua.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

300te24 kirjoitti:Useammasta m103/104 koneesta on pettänyt öljypumppu, liekö joku tyyppivika? Kannattaa tutkia saako sinne esim jonkun turbodieselin öljypumpun sovitettua.

Öljypumppu halennu/katkennut törmäyksessä. Uusi on jo pöydällä mutta hammasratas puuttuu. Tänään puhaltelin tämmöisiä osia (osat siis "uudesta" 3.0L koneesta):
Kuva
Kuva
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Jos jollain on käytännön vinkkejä niin saa laittaa vapaasti ja muukin kommentointi on suotavaa, - Koneeseen siis vaihdetaan alapääntiivisteet ja kaikki yläpääntiivisteet ja kanteen tasohionta (tietty) ehkä myös palotilat kiillotetaan ja osat maalataan puunataan jne. Koko konetila laitetaan uuteen uskoon ja autoa muutenkin laitetaan pikkuhiljaa. Päivityksiä tulee sitä mukaan kun hommat etenee.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin päivitetäänpäs mitä on tullut tehtyä:

Kuva
Kuva
Kuva


Määräjakajaa ei taida oikeen millää saada uuden näköseks. Ei viitsi hinkata loputtomiin?

Kuva

pikkusen kiillottelin suuttimenpidikkeitä...
Kuva

Nyt sitten vaan odotellaan että saadaan loputkin osat postinkautta että voi ruveta kohta kasaamaan masiinaa..
Tulossa on uusi hammaspyörä öljypumpulle, öljypohja, kaikki tiivisteet koneeseen.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Eli kansi menossa takaisin paikoilleen mutta ensiksi mitä arvon raati on mieltä sylinterin seinämistä? Mikä on tuon voinut aiheuttaa? Sylinteriin kuulumaton kappale?


Kuva
Kuva
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Eiköhän ole ihan perus hoonausjälet tehtaan jäliltä
Menneitä paljon.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

jaasu kirjoitti:Eiköhän ole ihan perus hoonausjälet tehtaan jäliltä
Kun tarkkaan katsoo näkee pitkittäisiä jälkiä sylinterin seinämässä ja peilipinnan, kyllä hoonaus jäljen tunnistan
:lol:
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja jaasu »

No niinpä on. Pitääpi melkei lähtiä silimälasi liikkeeseen :lol:
Menneitä paljon.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin päivitetäänpä sitten journaalia. Kansi tuli lähempään tarkasteluun seuraavaksi ja kävi ilmi että joku oli joskus aikaisemmin tehnyt remonttia koneeseen ja ilmeisesti asentanut liian tiukat venttiilinohjaimet jolloin ne olivat ikäänkuin kiinnileikanneet ja tästä johtuen välys on kasvanut aika suureksi.. Suurinosa imuventtaaleista heilui istukassaan kuin hullun m*na mielettömän p*rseessä :D noh.. uusia ohjureita hommaamaan sitten. Venttiilit eivät olleet syöpyneet tai edes kuluneet mistään mikrometrillä tarkastettuna. Tässä vaiheessa kysyin jo itseltäni että onko tässä mitään järkeä remontoida tälläistä vajaaventtiilistä laiskaa ikäloppua konetta? Tulin ajattelussani päätökseen että kerrankun aloitettiin tekemään niin tehdään sitten loppuun asti. Eli puran moottorista männät ja kampiakselin ja tarkastan kunnon ja korvaan mahdollisesti kuluneet osat vielä uusilla. Sylinterit hoonataan kannesta kiillotetaan palotilat jne... Kyllä kait harrastuksia pitää olla. :shifty: kyllä siitä vielä kalu saadaan.... :think:

Tässä vielä tämän päivän aikaansaannosta:
Kuva
Kuva

PISTÄKÄÄHÄN VAPAASTI KESKUSTELUA JA KOMMENTTIA TULEMAAN
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Tänään laitoin imuventaalit valmiiks asennusta varten. Venttiilien varsissa ei kulumaa eikä mitään hapettumia löytynyt mitkä haittaisivat moottorin toimintaa :shh:




Kuva
Kuva
Pakoventaalit
Kuva
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Kuva


Onko kenelläkään tietoa millainen tappi tuo on ? Onko kartio vai suora vai palkeellinen tappi? Vj pyörijän istukka oli ihmeellisesti leikannut kiinni nokkaakseliiin ja lähti poraamalla vain pois.. Millä tuon pitäisi lähteä? :thumbdown:
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Tänään tämmöstä, kenelläkään myydä uusia? tai ko konetta? 1. mäntä näytti tältä

Kuva
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Mistään eteläsuomen lähistöltä ei tunnu löytyvän kohtuuhintaista m103 3.0 ?
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Jossain Orimattilan/askolan seudulla oli jollain miehellä kymmenittäin w124 mersuja purettuna, sillä oli ainakin joskus ilmoitus nettivaraosas
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Pukkilassa, nimimerkki Mölytoosa
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Onpas sangen ikävä vaurio. 2,3 mäntä sopii muistaakseni myös tohon jos ei muisti petä, poraus on sama. Katson löytyykö meiltä mistään koneesta mäntää, inventaari menossa ja just haimme tontille yhden 2,3 w124:sen. Muuten meil on ton kokoselle sylinterille pallohooni jos tarvittee hoonat pyttyi! Kansityö holkittaa muuten ohjureit, oon kahteen kahteen tuollasen kanteen holkituttant.
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja tomant »

wese500 kirjoitti:... 2,3 mäntä sopii muistaakseni myös tohon jos ei muisti petä, poraus on sama...
2,3-litraisessa M102:sessa on poraus 95,5 mm ja 2,0-litraisessa M102:sessa on poraus 89,0 mm. 3-litraisessa M103:sessa on poraus 88,5 mm.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Prjojekti odottelee edelleen mäntiä/varamoottoria, palveluksen aikana ei kerkeä hirveästi päivittelemään, jos joltain löytyy halvalla varaosamoottoria niin saa ilmoitella.
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Makia että näitä jaksaa muukki värkätä!

Ittellä olis oman tenavan koneen kanssa sama operaatio eessä, että jos selvittelis kerralla kaikki käyntihäikät ja kävis koneen läpi osa osalta. On tosin toissa talvena tehty viimeksi kansiremppa tuohon kutoseen, niin jos se helpottas. Ei muuta ko lycka till(vai miten se meni) osien etsintään!
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Kun tämän päätöksen luin, mietin että oli kyllä toisaalta juurikin oikeapäätös. Nyt kun se pannu kerran on jo puoliksi purettuna pöydällä, niin sama se on kerralla käydä koko kampe läpi. Eikös.
Apem0 kirjoitti:Noniin päivitetäänpä sitten journaalia. Kansi tuli lähempään tarkasteluun seuraavaksi ja kävi ilmi että joku oli joskus aikaisemmin tehnyt remonttia koneeseen ja ilmeisesti asentanut liian tiukat venttiilinohjaimet jolloin ne olivat ikäänkuin kiinnileikanneet ja tästä johtuen välys on kasvanut aika suureksi.. Suurinosa imuventtaaleista heilui istukassaan kuin hullun m*na mielettömän p*rseessä :D noh.. uusia ohjureita hommaamaan sitten. Venttiilit eivät olleet syöpyneet tai edes kuluneet mistään mikrometrillä tarkastettuna. Tässä vaiheessa kysyin jo itseltäni että onko tässä mitään järkeä remontoida tälläistä vajaaventtiilistä laiskaa ikäloppua konetta? Tulin ajattelussani päätökseen että kerrankun aloitettiin tekemään niin tehdään sitten loppuun asti. Eli puran moottorista männät ja kampiakselin ja tarkastan kunnon ja korvaan mahdollisesti kuluneet osat vielä uusilla. Sylinterit hoonataan kannesta kiillotetaan palotilat jne... Kyllä kait harrastuksia pitää olla. :shifty: kyllä siitä vielä kalu saadaan.... :think:

Tässä vielä tämän päivän aikaansaannosta:
[ http://i172.photobucket.com/albums/w15/sevens1/IMG_20150610_165614_zpsrsfnkbcl.jpg ]
[ http://i172.photobucket.com/albums/w15/sevens1/ec7e34e6-0511-46a5-9c07-85bb6de6e705_zpsssh3rguy.jpg ]

PISTÄKÄÄHÄN VAPAASTI KESKUSTELUA JA KOMMENTTIA TULEMAAN
Sitten bongasin tämän viestin ja helkkarin hyvä juttu että teit tuon päätöksen käydä koko koneen läpi. Olispa ollut ikävä alkaa ihmettelemään käyvvää moottoria jotta mikäs siinä nyt kolkottelee, justiinsa käyty puolikonetta läpi..
Apem0 kirjoitti:Tänään tämmöstä, kenelläkään myydä uusia? tai ko konetta? 1. mäntä näytti tältä

[ http://i172.photobucket.com/albums/w15/sevens1/IMG-20150625-WA0021_zpsymoiqusi.jpg ]
Hyvä että palvelusväki ehtii harrastamaan siis, vaikka hitaasti, mutta kuitenniin. :thumbup:
Ja hyvää maltilla tehtyä jälkeä. +1
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Projekti polkee paikoillaan. Moottori odottelee mäntiä.. Sekä rahoitusta. Opiskelut haittaavat harrastusta. :eh: :(
Viimeksi muokannut Apem0, Ti 31.01.2023 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Projekti polkaistu käyntiin useamman vuoden jälkeen. Tuli hommattua remontoitu kolmelitrainen.


Kuva
Viimeksi muokannut Apem0, Ti 31.01.2023 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Vanhuksen sydämmenpoisto valmis

Kuva
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Moottori istui hyvin, mutta ahtaaksi on tehty tuo w201 kardaanitunneli. Vaihdettavaa tuli ainekin kaasuläppä, flekti, kaasuvivusto, ECU sekä ohjaustehostimen tandempumppu jotta ASD toimii.

Kuva
Kuva
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Öljyiksi tuli seuraavaa:

Moottoriin: MB 229.3 / Valvoline 10W-40 Max Life
ASD perälle säiliöön: MB 343.0 / MB ZH-M hydrauliköl
Ohjaustehostimelle: MB 236.3 / Febi ohjausvaihdeöljy MB
Laatikkoon (722.4): MB 236.7 / Mobil ATF 220


https://operatingfluids.mercedes-benz.com/
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: W201 3.0

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Onko mersuformin raatilaiset asennelleet sisätilan instrumenttien valoja, tarkemmin T5 kantaisia ledejä? Tuntuu että palaa nuo ledit tiuhaan tahtiin sisätilasta, pitääkö laittaa resistanssi väliin kuitenkin rajoittamaan virrankulkua ledille kun ilmeisesti himmennin ei kuitenkaan rajoita tarpeeksi tuota Lediä?

Myös jos jollain on myydä hyväkuntoisia ovipahveja KARO kuosilla niin voi tarjota vapaasti.
Vastaa Viestiin