W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Noniin, jatkoa taas :D

Tosiaan, polttoainelinjat tuli tehtyä, ainoa puute tällä hetkellä on pumppu. 10mm sisään ja 8mm paluu.

Kuva

Kuva

Kuva


Taivuttelua varten ostin paikallisesta varaosaliikkeesta putken taivuttimen, joka ei sitten niin sopinutkaan happaman taitteluun :lol: Tilanteesta selvittiin kuvien mukaisella tavalla, ja linjat tosiaan löysi paikkansa 8)

Kuva

Kuva

Sähköt on aikalailla valmiina kaiken muun paitsi moottorin johtosarjan osalta, ja toteutus siinä on tämännäkönen

Kuva

MS2 saapui postiin johtosarjoineen, ja siitä alkoi operaatio

Kuva

Kuva

Kuva


Johdot löysi muuten hyvin paikkansa, mutta TPS-signaalin saaminen tuottaa ongelmaa.

Kahden johdon välillä (ruskea-keltainen) on vakio resistanssi riippumatta kaasun asentoon.

Ruskean ja punaisen johdon välillä resistanssi on noin 2k ja nousee tasaisesti 4,5k arvoon puoleen kaasuun asti. Siitä eteenpäin resistanssi laskee kunnes täyskaasulla arvo on noin 1k.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Vähän on sähköjä ihmetelty taas ja hienosäätöä siellä täällä. Nyt on ohjaustehostin kiinni ja apulaitteet hihnaa vailla valmista. Jarrupääsylinterin vaihdan vielä 300D:n vastaavaan kunhan saan tehostimen ja sitten on jarrutkin kunnossa.

Kuva
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Pyyhitääs vähän pölyjä täältäkin. Kaikkea sitä tuli yritettyä vanhan sytkän kanssa, ihan vaan huomatakseni että sehän meni yllättävän nopeasti vituiksi :clap:

Oppirahat tuli maksettua ja nyt joutaa vanhat hukkakipinäpuolat myyntiin (ehjinä vielä), ja uudet COP-puolat asentuu paikalleen TC4427 mosfettien säestämänä.


Kuva


Johtosarjan tekoa


Kuva


Ja kas nuin, toisesta päästä valmista


Kuva


Ärsyttävien mainosten siivittämänä kytkentäohje 4-johdon COP-puolille.


Kuva


3.4 megamanuaalista poimittua tiedonjyvää kytkemisestä. Tällä kytkennällä puolat ei ammu yhtä kipinää kun laittaa virrat päälle.

Kaikille aiheesta kiinnostuneille, ohessa manuaalia; http://www.msextra.com/doc/pdf/MS2V30_Hardware-3.4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Sehän hörähti käymään. Tunerstudion täysversiossa on livetune ominaisuus jota kokeilin ensimmäistä kertaa tyhjäkäynnin säätämiseen. Nokka-akselin ohjaus ja tuulettimen ohjaus puuttuu vielä, joten tehoista puuttuu pari konia ja moottori lämpeää hätäseen. Teen vielä konepelliin jonkinsortin ritilät kuuman ilman poistamiseen. Konehuone on niin täynnä että ilmalle ei tunnu löytyvän luonnollista poistumistietä. Ta-technix alusta tilattu ja konttorille soitettu muutoskatsastamisesta.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Hei, voitko kertoa mitkien johtojen väliin nappasit megalle tps-tiedon?

Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

pikkukankkunen kirjoitti:Hei, voitko kertoa mitkien johtojen väliin nappasit megalle tps-tiedon?

Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
Yritin kans onkia sitä TP-tietoa sieltä johdoista. Johtosarja olikin sitä maatuvaa mallia ja löysin kaikkea muuta kuin lineaarista resistanssia. Päätin jättää pelkän mapin varaan loppuenlopuksi. Vähimmällä pääsis kun sinne modais jonkun toisen kaasuläpän jossa on tehtaan anturi kiinni. Vielä kun oli M102 motti pellin alla niin laitoin muistaakseni 328 bemarin kaasuläpän, josta sai tiedon ulos.

Huhupuheiden mukaan sen sais sieltä mersun läpästä kans, siitä taas en tiedä miten mega sitä ymmärtää.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja laiska »

pikkukankkunen kirjoitti:Hei, voitko kertoa mitkien johtojen väliin nappasit megalle tps-tiedon?

Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
http://new.freescruz.com/.priv/W124/w12 ... 430100.pdf
Oisko tosta apua.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Tännekin vois jotain päivitellä. Taitaa olla likimain 2000km ajoa autolla takana, suht hyvin tuloksin. Kierroslukutieto katoilee aiheuttaen nykimistä. Omana veikkauksena on VR-muuntimen kolvauksissa oleva häikkä.

Sitten mielenkiintoisempaan aiheeseen. Tilasin etanolianturin kiinasta, Continentalin valmistama ja näimmä johonkin jenkkiprutkuun tarkotettu. Empiirisenä suunnitelmana on saada kyseinen anturi kertomaan megajugurtille viinan määrä ja polttoaineen lämpötila.

Koska pelkkä teksti on tylsää, ottakaahan tosta vähän kuvia

Kuva

Kuva

Lyhyesti, anturi kertoo taajuudella (50-150Hz) viinan määrän (0-100%) ja pulssin leveydellä (1-5ms) polttoaineen lämpötilan (-40-125C)

En osaa sanoa tekeekö MS tuon lämpötilatiedon mukaan mitään muutoksia, mutta kaikki data on hyödyllistä.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Onko kenelläkään nurkissa M104 suuttimia? Mitat ja liittimen jos saisi. Ja jos on tarjota 360-440cc/min suuttimia 6kpl, niin YV tavoittaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Edistystä taas.

Kuva
Johdotushommia

Kuva
Anturi

Kuva
Mukavata olla kolmas ja neljäs käsi mukana

Kuva
Prossu piinapenkkiin

Kuva
Kavereille kehuskelua kolvaustaidoista (sytkäri kokovertailussa)

Kuva
Vähän heilahtanut, mutta kuitenkin.

Ihan simppeli tämä homma ei ollut. Itse anturin asentaminen ja johdottaminen oli helppo homma, ongelmaksi koitui manuaalin ja asiantuntijoiden erimielisyydet kytkennästä purkin päässä.

Kuva
Yksi koulukunta

Kuva
Ja toinen

Päädyin laittamaan tuon ensimmäisen mukaan (ilman kondensaattoria) ja sain ainakin lukemaa anturilta.

Kuva
Todiste

En ole vielä saanut aikaiseksi lähteä hakemaan viinaa (autolle), joten jäänee toiminta mysteeriksi ainakin toistaiseksi. Etiäpäin.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Jotain tännekin, vaikkei paljoa tapahdu. Ostin alkuvuodesta 3D-tulostimen ja löytyhän sille vaikka mitä käyttöä. Aloin suunnittelemaan mittaristoa, josta saa näkyville samat asiat, kuin läppärillä. Päädyin seuraavanlaiseen kombinaatioon:

Raspberry Pi 3+
Adafruit GPS 10Hz/66 kanavaa
7" näyttö mittaristoon
Autokäyttöön soveltuva virtalähde Raspberrylle
Itse suunnitellut ja tulostetut osat projektia varten.

Näytölle kehyksen suunnittelu oli melko helppoa. Kuvassa näyttö "lepää" sinisellä alueella, joten tämä kuva on osan takapuolelta.

Kuva

Näytön mukana tuli kaukosäädin, mutta koska paristot kuluu ja aikaa oli ylimääräistä, suunnittelin mukana tulleelle ohjauspaneelille toimivat nappulat ja peitelevyn mittariston oikealle puolelle. Yläkulmassa oleva ylimääräinen reikä on kaukosäätimen vastaanotinta varten.

Kuva

Uuden näytön vasemmalla puolella näkyy myös ylimääräinen "peitelevy".

Kuva

Näyttö asennettuna mittaristoon.

Kuva

Kuva mittaristosta asennettuna autoon.


Kuva

Video pilottitestauksesta, TS-demo mode päällä.

Lay-out on muuttunut ainakin sen verran, että satasen tullessa mittariin ei mene mitään piiloon :D GPS ei toimi täysin vielä, vaatii hieman kikkailuja. Korisarja pitisi maalata, muuten auto on ajokuntoinen.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Vähän päivitystä tännekin! Mersu voi paksusti ja mittaristokin toimii. TunerStudion uusin betaversio (v3.0.60.54) tuli asennettua ja GPS kytkettyä GPIO:n kautta. Näillä toimenpiteillä alkoi nopeus näkymään luotettavasti 1Hz taajuudella. GPS-moduulin asetuksia täytynee muuttaa, jotta saa 10Hz taajuudella tietoa. 10Hz taajuus mahdollistaisi TS:n kulutuslaskelmat (mittaristossa nopeuden alla on keskikulutuksen mittari).

Kuva

Vähän tarvitsisi alaspäin hierasta takaa :think:

Kuva

Kuva

Auto tuli muutoskatsastettua etanolikäyttöiseksi viime määräaikaiskatsastuksen yhteydessä maaliskuun lopulla. Trafilta kilahti 200€ harrasterahaa siitä hyvästä :thumbup: Korisarja odottaa maalausta vielä(kin) ja Zenderin spoileri on vielä asentamatta.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Päivitystä!

Auto tuli katsastettua ja on ollut ajossa huhtikuun loppupuolelta asti :D Vaihdoin kiinan COP-puolien tilalle Boschilaiset Red Topit (Audi/VW numero: 06C 905 115 M), jotka tilasin eBaysta mukavaan 34,95€ kappalehintaan. Paluuta kiinalaiseen ei ole, yhdessä suuttimien vaihdon kanssa moottorissa tuntuu olemman paljon enemmän vääntöä ainakin alakierroksilla. Kulutusta en ole niin tarkkaan seurannut, että voisin siitä sanoa jotain muuta kuin mutua.

Alkaa olemaan sellaisessa vaiheessa auto, että uskaltaa jo hienosäätää. Laitoin mittariston GPS:n päivittämään 10Hz taajuudella (vakio 1Hz), joka teoriassa kuulostaa helpolta, mutta ei sitä välttämättä ole. Tässä vähän ohjetta sellaisille, jotka RPI/Tunerstudio/GPS combon kanssa touhuaa.

Taustaa

GPS-piirejä pystyy "ohjelmoimaan" ns PMTK-käskyillä (https://www.rhydolabz.com/wiki/?p=16770" onclick="window.open(this.href);return false;). Tämä on turvallisempi tapa, kuin flashata GPS-piiri uusilla defaulteilla. Haittapuolena on se, että kun virrat katkeaa, niin asetukset menee vakioihin takaisin. Tämän voi estää asentamalla nappipariston/muun jännitelähteen muistia varten.

Ohje

Tämä ohje perustuu linkin takaa löytyvään materiaaliin.

10Hz päivitystaajuutta varten on baudi muutettava. Adafruitin Ultimate GPS-moduulissa se on 9600 vakiona. Portti täytyy toki olla oikein, eli se mihin moduuli on kytketty. Kiinni olevat laitteet löytää RPI/Linux ympäristössä terminaalin kautta seuraavalla koodilla:

Koodi: Valitse kaikki

dmesg | grep ttyUSB
Baud vaihtuu seuraavalla koodilla GPS-laitteessa -> 57600:

Koodi: Valitse kaikki

echo -e "\$PMTK251,57600*2C\r\n" > /dev/ttyS0 
jossa ttyS0 on portti, GPS on siinä kiinni omassa tapauksessa. Se on kytketty GPIO:n kautta, jotta numerointi pysyy staattisena. Muita baudejakin tuetaan, mutta checksum arvo pitää muuttaa myös (edellisessä 2C). Tällä baudilla pitäisi toimia 10Hz päivitykset kyllä.


Tässä vaiheessa vahva suositus sille, että vaihtaa portin baudin myös tietokoneen päässä, jotta säästyy ongelmilta:

Koodi: Valitse kaikki

stty -F /dev/ttyS0 57600 clocal cread cs8 -cstopb -parenb
Katsotaan vielä, että baudi vaihtui:

Koodi: Valitse kaikki

stty -F /dev/ttyS0 -a
Seuraavana päivitystaajuuden muuttaminen:

Koodi: Valitse kaikki

echo -e "\$PMTK220,100*2F\r\n" > /dev/ttyS0 
jossa 100 on päivitystaajuuden arvo millisekunteina [ms] (1s/100ms = 1s/0,1ms = 10*1/s = 10Hz)

Ja se on siinä! TS:n maksetulla versiolla ainakin saa otettua datalogia siten, että tulee noi GPS arvot mukaan. 10Hz päivitystaajuudella saa 0-100 ja 0-200 ajatkin jo melko tarkasti esille. Toki myös kulutus- ja matkamittarin ynnä muiden tarkkuus paranee. Lisää materiaalia PMTK-paketeista : https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/PMTK_A11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Tuli tuollainen kaasunasentoanturi viriteltyä. M104 kaasunasentoanturi on sellaista mallia (2 mitattu), että potentiometrin vastus nousee arvosta x ja saavuttaa arvon y, kun kaasuläppä on 50% auki. Tämän jälkeen vastus laskee taas arvoon x, kun läppää avataan 50%->100%.

Tämähän ei käy Megalle ollenkaan, tietenkään. Esiin astuu 3D-tulostin, halvin löytämäni VAG-anturi (044 907 385A), jossa on akselin lovi keskellä, anturin liitin (Motonet 48-7501) ja muutama tunti touhuamista.

Kuva
Koevedoksia anturin kiinnityksestä[/img]

Kuva
Kaasuläpän akselin päähän tulevan kappaleen sovittamista

Kuva
Kaasuläpän akselin päähän tulevan kappaleen sovittamista pt. 2

Kuva
Tullut huomattua tulostamisen kanssa, että yleensä kolmannessa versiossa on virheet suunniteltu pois

Kuva
Anturin kiinnitystä

Kuva
Anturin kiinnitystä pt.2

Kuva
Anturin kiinnitystä pt.3

Kuva
Anturin kiinnitystä pt.4

Kuva
Koppaa kiinni

Tiivistepaperista leikkasin rososen tiivisteen tuohon, jotta pysyisi edes joku osa pölystä ulkopuolella. Sanotaanko, että melko onnistunut projekti. Tarkimmat huomaavat varmaan, että neljän pultin sijaan tuo "adapteri" on kahdella kiinni. Tuli huomattua, että nuo kohdat olivat ainoat, jossa tuo läppä liikkuu vielä törmäämättä kantoihin (n. 4mm korkeat kannat pulteissa)

Jos jotakuta kiinnostaa ostaa paketti, jolla saa samanmoisen tehtyä (3D-tulostetut kappaleet, tiivistepaperin palasen ja ruuvitarvikkeet) niin laittakaahan viestiä. Anturi (n. 20€) ja liitin (5€) ei ole toimituksessa.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
merkule
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 07.01.2015 17:45

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja merkule »

Onko toi m104 kuinka paljon eri kohdassa kuin m102?
Ohtola
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 10.09.2020 21:57

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Ohtola »

Nyt tulee oftopiccia mutta kuinka paljon mahtaa olla keulassa runkopalkkien väli ennen törmäyspalkkia? Ostin itse ekan kolaroidun ja nyt tarvitsisin sen kanssa apua kun kellään tutulla ei kyseistä autoa ole josta pääsisin mittaamaan.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

merkule kirjoitti:Onko toi m104 kuinka paljon eri kohdassa kuin m102?
Hieman tulipeltiä lähempänä. Flekti ei mahdu myöskään paikalleen, et tiukka sovitus toi on. Tossa on 2kpl 80 wattisia sähkötuulettimia pitämässä lämpöjä kurissa
Ohtola kirjoitti:Nyt tulee oftopiccia mutta kuinka paljon mahtaa olla keulassa runkopalkkien väli ennen törmäyspalkkia? Ostin itse ekan kolaroidun ja nyt tarvitsisin sen kanssa apua kun kellään tutulla ei kyseistä autoa ole josta pääsisin mittaamaan.
-86 vuoden tenavasta mittasin 710mm. Mitattu heti tuosta "valorautojen" takaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

GPS murikasta oli loppunut patteri talven aikana :D Moduulin perusasetuksissa Baud Rate on 9600 ja päivitystaajuus 1Hz, joten ei suoraan bootista toimi jos patteri on päässyt loppumaan. Joten, piti palata taas koodaamisen ääreen. Tavoitteena oli tehdä sellanen pätkä koodia, joka ajetaan aina bootissa em. tilanteen välttämiseksi. Patteri on hyvä vaihtaa joka taupauksessa, koska fix saadaan nopeammin, mutta tällä koodilla nopeus näkyisi ainakin suoraan bootista.

Ensiksi konsoliin:

Koodi: Valitse kaikki

sudo nano /home/pi/gps.py
Sinne tuli tällainen koodinpätkä (tämän voisi varmaan tehdä paremmin kuin subprocessia peräkanaa, antakaa vihjeitä jos tulee mieleen):

Koodi: Valitse kaikki


#GPS configuration
import subprocess

subprocess('sudo echo -e "\$PMTK251,57600*2C\r\n" > /dev/ttyS0', shell = True) 			# Set baud to 57600
subprocess('sudo echo -e "\$PMTK220,100*2F\r\n" > /dev/ttyS0', shell = True) 			# Set update freq to 10Hz
subprocess('stty -F /dev/ttyS0 57600 clocal cread cs8 -cstopb -parenb', shell = True) 		# Set port baud to 57600 just to be safe


 
Tämän jälkeen mennään rc.local tiedostoon käskyllä:

Koodi: Valitse kaikki

sudo nano /etc/rc.local
ja laitetaan sinne exit 0 rivin yläpuolelle

Koodi: Valitse kaikki

python /home/pi/gps.py &
Ja taas on astetta idioottivarmempi laitos. Tuonne rc.localiin kannattaa laittaa vaan testattuja koodeja ja &-merkki perään, niin sitä suoritetaan muiden kanssa rinnan (asynkronisesti). Ilman &-merkkiä looppaava koodi voi myös aiheuttaa sen, ettei boottaa ollenkaan.

Muuta asiaa. "Uusi" takakelkka on ollut pohjamaaleissa jo tovin ja uudet kanget ja puslatkin on hommattu. Uuden kelkan vielä kun saisi maalattua ja kiinni, piti talven aikana saada :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Päivitystä tännekin. Takakelkka tuli puhallutettua, pohjamaalatutettua Wurthin punaisella ja maalattua Hammerin mustalla. Puslien asennuksessa meni muutama iteraatio työkaluissa...

Kuva

19mm vaneri ei käy tähän hommaan.

Kuva

25x25mm neliötangolla sai rigin tehtyä.

Kuva

Puslan asennusta, Fairy-veden kanssa meni hienosti. 10mm kierretangosta meni kierteet, 12mm tangolla menikin jo sutjakkaasti.


Kuva

Vanhaa kelkkaa irti ja käyttökelpoiset talteen

Kuva

Kuva

Kuva

Vanhat puslat olivatkin jo hintansa tienanneet

Kuva

Tuollaisia paketteja muutama pöydälle ja purkamaan.

Kuva

Takalaakereiden irroituksesta yksi kuvaa kertoo tarvittavan.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Päivitys jatkuu

Kuva

Kuva

Olka-akseleista suurimmat pois ja Hammer päälle.

Kuva

Kuva

Uudet varret odottaa vielä.

Kuva

Maksamaton mainos, tuolla työkalulla sai irti takakelkan puslat, takakelkan korista, takalaakerin sisäkehän navasta ja mitä muuta.

Kuva

Tankista etanolit pois pohjan siistimistä varten. Takavakaajakin tuli maalattua kun vauhtiin pääsi, kuvaa ei siitä taida olla. Takakelkka tulee uusilla hilppeillä kasattua jarruja myöten ja pohja siistittyä sitä ennen. Jarruputket oli sen verran happamat, että tulee nekin laitettua tässä samalla.

Moottori on nostettu keulilta pois ja vaihdelaatikko lähetetty Jämijärvelle jalostettavaksi. 39dz laatikko, n. 8kg vp 60-2 trikkerikehällä ja uusi kytkin tulonpäällä. Vanhasta 5-v manusta olikin jo 2. vaihde sellainen, ettei pysynyt päällä edes enää :crazy: Samalla tulee laitettua öljyvuoto koneen edestä kuntoon.

Harmittamaan on jäänyt joku tovi sitten facen puolella myytävänä ollut Cosworthin ohjausvaihde, joka jäi omien näppien ulkopuolelle :D 80€ hintaan oli kysyntää näemmä.

Hukkaportista, ahtimesta, isommista suuttimista ja blow-offista on tehty kauppa kaverin kanssa, saa nähdä meneekö ensi talven puolelle niiden sovittaminen. Keula pitäisi ainakin rakentaa niitä varten uusiksi ja leikkuria tuntuu olevan vaikea kohdistaa Zenderin etupuskuriin. Akkuhan tässä oli jo takakontissa, mutta taidan siirtää tuulilasinpesunestesäiliön myös jonkinlaisen painojakauman saavuttamiseksi. Matalampia moottorin tukityynyjä pitäisi etsiä, mielellään vielä mersulaisia ja hydraulisia. Autoon jää kuitenkin täysi sisusta ja joku mukavuuden taso pitää jättää tieliikennekelpoiseen autoon...
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Takakelkan päältä suurimmat otettu pois, maalattu ja massattu. Massa lähinnä äänenvaimennusta varten, vaikkei paljoa vaikutakaan.


Kuva


Jarruputkien kunto ei tosiaan ollut enää riittävä.


Kuva


Kuva


Uutta putkeen, ei nyt ihan alkuperäistä vastaavaa tullut, mutta riittänee.


Kuva


Kuva


Kuva


Tästä oli hieno lähteä värkkäämään.


Kuva

Laatikkokin tuli haettua. Koon ja painon puolesta ainakin uuden luulisi kestävän vähän paremmin :lol:


Kuva


Kuva
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Takakelkan rakennusta


Kuva


Kuva


Uutta öljyä perään, vanha olikin vähän litkua jo.


Kuva


Lisää kelkan rakennusta


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva

Taka-akselin laitto on aikalailla loppusuoralla, käsijarru, vakaajan varret, iskarit ja jouset vielä kiinni niin alkaa olemaan siinä.

Vaihdelaatikkoa varten täytyy vielä ostaa keppi, lyhentää kardaani ja tasapainottaa vp ja asetelma. Varmaan täytyy myös antaa vähän rälläkkää korille.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Tyttöystävä innostui myös tulemaan hallille ja se näkyy.

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Alkaa olemaan pian nipussa koko laite. Vaihdelaatikon kannakkeen teko alkoi tarkkojen isometrien piirtämisellä Snapchat-suunnitteluohjelmalla:

Kuva

Kuva

Kuva

Suunnittelun valmistuttua siirryttiin toteutukseen. Tyypillisesti suunnitelmia ei pystynyt aivan tarkalleen noudattamaan, mutta liki kuitenkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vaihteensiirtotangolla on niin vähän tilaa, että sen tekemiseen meni hetki jos toinenkin.

Kuva

Käikäleisiin maali päälle ja kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lopputuloksena tuli todella kestävä ja kohtalaisen kevyt vaihdelaatikon kannake. Sivuttain ei ole välystä yhtään. Vielä ennen moottorin lopullista tiputtamista paikalleen kytkimen työsylinteri piti vaihtaa tilan takia. Motonetissä BMW E46/E83 kytkimen työsylinteri tuotenumerolla
84-6905 vaikuttaa ajavan asiansa, kytkinkin irrottaa.

Kuva
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Jatketaan vielä. Aloin sattumoisin selailemaan Ebay ym. sivustoja mittariston näytön päivittämisen takia. Satuin löytämään tällaisen ja pistin tilaukseen. Näyttö on fyysiseltä kooltaan hieman tuota W201 mittaristoa isompi, joten se jää vähän ulkopuolelle mittariston kehyksestä. 12,6 tuumaisena tuo on melkoinen parannus vanhaan 7 tuumaiseen. Ennen tilausta tein 3D-tulostimella sapluunan koon arivoimista varten. Valkoinen osa on itse näyttöä ja musta näytön runkoa.

Kuva

Itse näyttökin saapui ja vaikuttaa olevan melko laadukasta tavaraa. Mini HDMI-HDMI adapteri piti vielä tilata, joten en ole tätä testannut.

Kuva

Näytössä on kosketusnäytölle USB-johto ja saa tuosta AUX-johdolla äänenkin vaikka radiolle. Tällä hetkellä mittaristoa pyörittävän Raspberryn ääniä ei ole kytketty mihinkään ja radiossa olisi takana AUX-paikka. Saa nähdä kytkenkö.

Tällä hetkellä alkuperäisenä on vielä polttoainemittari, polttoaineen varoitusvalo ja öljynpainemittari. Lämpötilan mittaus ja alipaine ovat nekin, mutta ne on anturoitu myös Megasquirtin kautta. Polttoaineeseen ja öljynpaineeseen liittyvät mittaukset on siis digitalisoitava, jos tuon koko mittariston peittävän näytön laittaa.

Olen ennenkin ajatuksella leikitellyt ja nyt ajattelin sen toteuttaa. Tein mittaristoon (pl. alareunan varoitusvalot) liittyvistä komponenteista kaavion hahmottamista varten, katkoviivojen sisällä kokonaisuus mitä lähdetään tekemään.

Kuva


Megasquirtin manuaalissa CAN-väylä on kuvattu kattavasti, mutta ei se yhdellä istumalla mene päähän. Onneksi Arduinoa varten on luotu kirjastoja, joilla pitäisi saada homman toimimaan. Siitä myöhemmin lisää, katsotaan alkuun anturointeja. Arduinolla toteutetaan niitä yhteensä 4:
  • Öljynpaine
  • Polttoaineen määrä
  • Polttoaineen varoitusvalo
  • Ulkolämpötila
Kaikkien antureiden (pl. ulkolämpötila) toinen pää on kytketty maihin. Tämän takia mittaukset pitää tehdä jännitteenjakajan kanssa, siitä periaatekuva:

Kuva


Korjausoppaasta kävi ilmi, että öljynpaineanturin vastus käyttäytyy seuraavanlaisesti:

Öljynpaine [bar]Resistanssi [Ω]
010
169
2129
3184
Arduino mittaa jännitettä, joten tuo resistanssia vastaava jännite pitää laskea kaavalla 𝑉𝑜𝑢𝑡=𝑅2/(𝑅1+𝑅2)∗𝑉𝑖𝑛. Taulukkoa vastaavilla arvoilla ja 100Ω referenssivastuksella periaatekuvan mittauspiste tuottaa seuraavia arvoja.

Kuva

Jännite on paloittain lineaarinen ja mitatusta jännitteestä riippuen öljynpaine luetaan eri "palalta".

Polttoaineanturin testausohjeen mukaan anturin resistanssi tulisi olla seuraavan taulukon mukainen:

Kohon asentoResistanssi [Ω]
Ylhäällä1.9 ± 0.7
Alhaalla78.3 ± 2.3
Oletetaan, että anturin vastus muuttuu lineaarisesti tuolla välilllä kun polttainetankin täyttöaste on välillä 0-100%. 10Ω referenssivastuksella mitattu jännite käyttäytyy seuraavalla tavalla:

Kuva

Ulkolämpötilaanturin testiohjeessa oli annettu seuraavat arvot:

°CResistanssi [Ω]
09798 ± 98
203747 ± 71
401598 ± 40
Koska resistanssi laskee lämpötilan noustessa, kyseessä on todennäköisesti NTC-termistori. Erään sivuston laskurin kanssa laskettua arvot resistanssille huoneenlämmössä (R25) ja β arvolle. Jännitejaon ja yhden avuliaan kaavojen avulla sain kehitettyä tilannetta varten kaavan lämmpötilalle:

𝑇(°𝐶)=𝐵/((ln⁡(𝑅1∗(1/((𝑉𝑖𝑛/𝑉𝑜𝑢𝑡)−1)))/R25) + β/T0)

Arvoilla β = 3848, R25 = 3007 ja R1 = 10 kΩ termistorin vastus käyttäytyy lämpötilan suhteen näin:

Kuva

Kytkentä tulee olemaan ulkolämpötila-anturin kanssa samanlainen kuin periaatekuvassa.

Polttoaineen varoitusvalon osalta kytkentä on yksinkertainen:

Kuva

Öljynpaineen, polttoaineen määrän ja ulkolämpötilan mittauksille teen omat kirjastot, jotta Arduinon koodi pysyisi siistinä. Näistä lisää, kun ovat valmiita. Projektilla alkaa olemaan aika lyhyt To Do-lista ajo/leimakuntoa varten:
  • Ohjaustehostimen uudelleenrakentaminen
  • Kardaanin mitoitus ja hitsautus/tasapainoitus
  • Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
  • Jäähdyttimen asennus ja järjestelmän täyttö
  • Pakoputkiston asentaminen
  • Ruostekorjaukset
  • (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
Ensi kertaan
Viimeksi muokannut Mighty190, La 07.01.2023 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

No nyt on kova meininki! :idea:

Ikäväkseni, näin humanistina, olen vahvasti ulkokehällä kyseisessä harjoituksessa, mutta erittäin kiinnostunut näkemään mitä tässä tulee tapahtumaan.

Impressive!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

hismajestics kirjoitti: Pe 06.01.2023 21:54 No nyt on kova meininki! :idea:

Ikäväkseni, näin humanistina, olen vahvasti ulkokehällä kyseisessä harjoituksessa, mutta erittäin kiinnostunut näkemään mitä tässä tulee tapahtumaan.

Impressive!
Kiitokset! Keskusteluun osallistuminenkin lasketaan :thumbup: Aikaisemmin projektin dokumentointi on saattanut vähän jäädä ja siitä on tullut kärsittyä. Nyt päätin, että otan ylös ajatukset :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Nyt on kyllä kovaa settiä 🙂

Ei onnistu seuranta ihan 100% edes näin konepuolen inssinä, mutta arvostan piirustusten tekoa snapillä 😆
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

joop79 kirjoitti: La 07.01.2023 14:35 Nyt on kyllä kovaa settiä 🙂

Ei onnistu seuranta ihan 100% edes näin konepuolen inssinä, mutta arvostan piirustusten tekoa snapillä 😆
Kiitän :thumbup: Ei oo sähkö- ja automaatioinssin koulutus mennyt täysin hukkaan... Yllättävän kätevä snäpillä tehdä kun pitää nopeasti saada ajatus ylös ja ei satu olemaan kynää ja paperia :D

Eilen hallilla tuli mieleen, että ohjaustehostimen voisi soodapuhaltaa kun ei jarrukliinerillä tule puhtaaksi. Uusi tiivistesarja tulossa ja tarkoitus vaihtaa 95bar tehostimen "kansi" kiinni olleeseen 110 bar malliin. 110 barisesta halkesi se korvake asentaessa.

Puhallusta varten 3D-tulostan sokeat niin ei ole joka väli soodassa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Päivitystä, Ohjaustehostin tuli purettua, puhdistettua ja kasattua uusilla tiivisteillä. Otin 95bar mallista pumppuosan ja kannen ja laitoin haljenneen 110bar mallisen tilalle. Soodapuhallin ei ole kovin tehokas, mutta kyllä sillä jotain lähti:

Kuva

Kuva

To do listalta lähti seuraavat:
  • Ohjaustehostimen uudelleenrakentaminen
  • Kardaanin mitoitus ja hitsautus/tasapainoitus
  • Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
  • Jäähdyttimen asennus ja järjestelmän täyttö
  • Pakoputkiston asentaminen
  • Ruostekorjaukset
  • (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
Ja tulihan sitä savutkin otettua perjantaina. Trikkerissä on vielä vähän häikkää ja täytyy sitä tutkia. Tänään on tarkoitus käydä jarrunestevuodon kimppuun. Mittariston osalta Arduino-kirjastot ovat valmiita, mutta testaamatta. Aion testata anturoinnit potikalla ensin ja sen jälkeen autossa. CAN-väyläkommunikoinnin testaan vielä erikseen ja viimeisenä kaikki yhdessä.

Mittaristoa aloin rakentamaan jo:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Raspberryn conffaus mittaristokäyttöön sisältää seuraavaa:
  • Javan asennus (ilman TS ei käynnisty), ohjeet
  • Unclutterin asennus (saa kursorin häipymään näytöltä, suosittelen laittamaan

    Koodi: Valitse kaikki

    unclutter -idle 2
    jossa 2 on sekuntimäärä, jonka jälkeen kursori poistuu näkyvistä). Ohjeet
  • Mittariston rakennusta varten palikoita saa täältä
  • Käynnistyksen nopeuttamiseksi terminaaliin käsky

    Koodi: Valitse kaikki

    sudo systemctl disable hciuart.service
  • TunerStudion automaattinen käynnistys, lisätään tiedostoon

    Koodi: Valitse kaikki

    /etc/xdg/lxsession/LXDE-pi/autostart
    pätkä koodia

    Koodi: Valitse kaikki

    @TunerStudioMS/TunerStudio.sh
  • Boottauksen aikaa voi analysoida alla olevalla komennolla. Palveluita voi ottaa pois käytöstä yllä olevan esimerkin avulla, mutta kannattaa tutustua tarvittaviin ennen sitä

    Koodi: Valitse kaikki

    systemd-analyze blame
Mittariston layout pitää vielä viilata kuntoon ja CAN-asetukset laittaa kun sen aika on. Siihen asti mennään vielä vanhalla mittaristolla. Kytkentäkuvakin tuli tehtyä:

Kuva


To do lista tällä hetkellä:
  • Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
  • Ruostekorjaukset
  • (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
EDIT: Kytkentäkuva
EDIT2: Kytkentäkuva
Viimeksi muokannut Mighty190, La 25.02.2023 13:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Vastaa Viestiin