Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gemacht

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gemacht

Viesti Kirjoittaja Matti R »

124:n ulkolämpömittari alkoi näyttämään +58 C ja välillä pimeni kokonaan, joten edessä oli anturin vaihto. Veholta löytyi uudet osat hintaan 53EUR. Samassa pussissa tuli läjä erilaisia liittimiä, joiden tarkoituksesta ei ollut mitään aavistusta.
Kuva


124:ssa anturi ja johto ovat kiinni yhdessä.
Anturi löytyy eturekisterikilven kiinnityslevyn takaa, ja irtoaa yhden ruuvin avaamisella.
Kuva
Nopea korjaus olisi katkaista johto anturin päästä ja kiinnittää pelkkä uusi anturi tinaamalla tms. Halusin nyt kuitenkin vetää koko johdon uusiksi.

Johto kulkee puskurin takaa ja lamppusysteemien alta. Tämänkin vaiheen voisi tehdä helpommalla vetämällä johdon miten parhaiten saa menemään ilman valojen irroitusta.
Kuva

Johdon toinen pää menee sulakekotelon alle, joten ensin kansi auki.
Kuva

Ja sitten kotelon ensimmäinen kerros irti, 6 ristipääruuvia.
Kuva

Ja vielä varsinainen sulaketeline irti, 1 ristipääruuvi sulakkeiden seassa. Nyt löytyykin anturijohdon toinen pää ja sen liitos.
Kuva

Tässä vaiheessa selvisi mukana tulleiden nippeleiden tarkoitus: uudessa johdossa ollut liitin ei sopinut alkuunkaan auton vastaavaan, vaan sopiva vastakappale piti viritellä nippeleistä. Oikeat osat löytyvät helposti, mutta tinaamaan joutuu.

Sen jälkeen johto vedetään nätisti paikalleen ja kaikki irrotetut osat pyritään saamaan takaisin ehjinä. Uusi anturi kiinnitetään siististi ruuvilla paikoilleen.
Kuva

Lopuksi vielä testaus: toimiihan se :lol:
Kuva
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Erittäin hyvä juttu ja hienot kuvaohjeet! Tällaisia lisää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Uppis keikkaa..
mulla näyttää lämpömittari kokoajan n.-1.5 aina -11 asti riippuuen ulkolämpötilasta (auton ostin ihan "vasta").
joten kysymys kuulukin: voiko tuota mitenkään "kalibroida" sen 10 astetta lämpimämpään suuntaan vai onko ainut vastaus vaan vaihtaa anturi kuten yllä olevat HYVÄT ohjeet neuvoo??
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Itelle pitäs kans toi mittari vaihtaa..mutta kun tutkiskelin sitä naturin päätä kilven takaa siitä reiästä..vastassa olivaan vaahtomuovia(puskurinpehmustetta).. Eikä siinä näkynyt mitään anturin kiinnitys ruuvia :shock:
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä :x
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Reimpo kirjoitti:Itelle pitäs kans toi mittari vaihtaa..mutta kun tutkiskelin sitä naturin päätä kilven takaa siitä reiästä..vastassa olivaan vaahtomuovia(puskurinpehmustetta).. Eikä siinä näkynyt mitään anturin kiinnitys ruuvia :shock:
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä :x
Anturi ei ole puskurin sisällä, vaan ihan näkyvällä paikalla rekisterikilven alapuolella. Tuossa yläpuolisissa kuvissa se näkyykin. Toiseksi viimeinen kuva, kilven taustalevyn reiästä tulee tuo johto joka menee pitkulaiselle anturille levyn alareunaan.
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

Onko kellään kokemusta tästä:

Auton startin jälkeen (ja tietysti ajovalot päälle) taustavalo syttyy ulkolämpömittariin. Lukema tulee joskus heti näkyviin, joskus vasta ajon aikana. Saataapa myös lukema hävitä yht'äkkiä. Taustavalo pelaa normaalisti ja silloin kun lukema on näkyvissä, se näyttää ihan oikeata arvoa.

Eli, voiko anturi olla tällä tavalla rikki....tai menossa rikki? Vai mistähän päästä tässä lähtis syyllistä hakemaan? :?
E280 Lang -94, E250TD -94, E250D -95
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

E280Lang kirjoitti:Onko kellään kokemusta tästä:

Auton startin jälkeen (ja tietysti ajovalot päälle) taustavalo syttyy ulkolämpömittariin. Lukema tulee joskus heti näkyviin, joskus vasta ajon aikana. Saataapa myös lukema hävitä yht'äkkiä. Taustavalo pelaa normaalisti ja silloin kun lukema on näkyvissä, se näyttää ihan oikeata arvoa.

Eli, voiko anturi olla tällä tavalla rikki....tai menossa rikki? Vai mistähän päästä tässä lähtis syyllistä hakemaan? :?
Mulla oli samanlainen vika viime talvena. Lukema näkyi vain joskus ja mittaristoa napauttamalla sen sai näkyviin. Mittariston takaa oli löystynyt lämpömittarin liitin. Ei muuta kun otat mittarin pois ja avaat sen liittimen, sitten puristat niitä nastoja hieman kasaan että saa paremmin kontaktia. Ja toimii :D
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Wikke kirjoitti:
Reimpo kirjoitti:Itelle pitäs kans toi mittari vaihtaa..mutta kun tutkiskelin sitä naturin päätä kilven takaa siitä reiästä..vastassa olivaan vaahtomuovia(puskurinpehmustetta).. Eikä siinä näkynyt mitään anturin kiinnitys ruuvia :shock:
Autossa -87 originel ulkolämpömittari...
Mikä neuvoksi pitääkö se hajottaa koko pehmuste et saa anturin irti sieltä :x
Anturi ei ole puskurin sisällä, vaan ihan näkyvällä paikalla rekisterikilven alapuolella. Tuossa yläpuolisissa kuvissa se näkyykin. Toiseksi viimeinen kuva, kilven taustalevyn reiästä tulee tuo johto joka menee pitkulaiselle anturille levyn alareunaan.
Tuo kilven takana oleva iso reikä mistä piuhaa tulee...ei näy täällä mitään :shock:
Nuo kuvathan on uudemmasta Pirsissistä.. :roll: varmaan vanhemmassa erilainen.. :? :roll:
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Vanhemmassa mallissa anturi sijaitsee aivan etupuskurin alaosassa täysin näkyvillä. Mittarista eron uuden ja vanhan mallin välillä havaitsee siitä, että vanhemmassa versiossa lämpötilaluvun jälkeen ei lue "astetta Celsius" (vrt Matti R:n kuva)
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

IP kirjoitti:Vanhemmassa mallissa anturi sijaitsee aivan etupuskurin alaosassa täysin näkyvillä. Mittarista eron uuden ja vanhan mallin välillä havaitsee siitä, että vanhemmassa versiossa lämpötilaluvun jälkeen ei lue "astetta Celsius" (vrt Matti R:n kuva)
Kiitosta sieltähän se löytyi.. :D Paitsi vain johdon pää... ei anturia olenkaan :roll: Joku toope joskus katkaissut ant.johdon :evil:
Nyt o uusi anturi ja hyvin toimii.. 8)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Koetin eilen vaihtaa anturia, mutta tekemättähän se jäi ilman kolvia; liitin oli minullakin erilainen. Mihinkähän malliin tuollainen pieni liitin on alunperin tarkoitettu? Joka tapauksessa vielä kerran pisteet Matti R:n ohjeille.

Jälleen tuli perustetta autoni mallille. Sehän on kantakortin mukaan E 300 TDT, mutta ulkoapäin kakkossarjalainen. Valmistettu 30.6.1993 (1.7. virallisesti E-malli). Ulkolämpömittarin anturi löytyy rekisterikilven alta, eli kuten W124 E-malleissa. Kaikki muut osat taitavatkin olla jo E-mallin mukaan laitettuja, paitsi keula :lol: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Timo L. kirjoitti:Ulkolämpömittarin anturi löytyy rekisterikilven alta, eli kuten W124 E-malleissa. Kaikki muut osat taitavatkin olla jo E-mallin mukaan laitettuja, paitsi keula :lol: .
Minulla on ainakin anturi siinä kilven alla, eli samalla lailla kuin noissa Matti R:n kuvissa. Ja auto '92:nen. :shock:
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itsekin asentelin tässä viikonloppuna autooni tuon anturin samalla kun otin pois katsastusmiehen silmään osuneen, rekisterikilven alle asennetun lisävalotelineen. Ainakin yhden eron bongasin omastani noihin kuviin verrattuna. Minulla ei ole sitä muovista "välilevyä" puskurin ja kilven välissä. Tai on siinä semmoinen peltinen.

Johdon sain vedeltyä aika kätevasti sen jälkeen, kun irrotin pohjamuovin. Muuten ei sinne ison reiän takapuolelle ollut asiaa. Moottoritilaan ujuttelin johdon lampun etupuolella olevasta reiästä ja sitten lampun ali – lamppua en kuitenkaan irrottanut.

Jonain kauniina päivänä pitäisi vain asentaa itse mittari ja juotella johtoihin liittimet.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nyt tuli vaihdettua. Puristina johto piti saada vähällä vaivalla alkuperäistä reittiä alkuperäisten nippusiteiden läpi :shock: . Helpoin konsti tässä oli katkaista vanha anturi johdon päästä pois ja liittää uuden "yläpää" vanhan jatkoksi ilmstointiteipillä ja vetää pätkä kerrallaan sulakerasiaa kohti. Hyvin onnistui!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Puristina johto piti saada vähällä vaivalla alkuperäistä reittiä alkuperäisten nippusiteiden läpi
Eikä !!! :lol:

Jos homma on muuten liian yksinkertainen, niin kunnon mersuharrastaja nostaa sitten vaikeusastetta vaikka väkisin.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

No totakai orggis nippusiteitä käyttäen :wink:

Mieki olen nyt kahden vuoden ajan korjaillut / tinaillut entisten omistajien jäljiltä noita sähkö kytkentöjä ja siistinyt konehuonetta pikku hiljaa........ Kyllä Rane on aika kova sähkömies kun se rosvoliittimien kanssa päästetään heilumaan tuonne mersun mökkiin ja pellin alle........ :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tossakin vika on ranessa ei rosvoliittimissä. Ei rosvoliittimissä mitään vikaa ole kunhan niitä osataan käyttää oikein.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gem

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kiinnostavaa asiaa täällä, kun on tuo ulkolämpötilan mittari pimeänä. Kiitos selkeistä kuvista! Helpompi lähteä asiaa tutkimaan.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Heikkiolavi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 15.05.2022 17:19

Re: Ulkolämpötilan mittarin anturin vaihto - So wird es gemacht

Viesti Kirjoittaja Heikkiolavi »

Slk R170 230 vm2000 ulkolämpömittari näyttää koko ajan 58 astetta, vika lienee anturissa, jota vaan en ole löytänyt. Osaisko joku kertoa, missä sen tulisi autossa sijaita?
Terv Hessu
Vastaa Viestiin