Auton maalaus ohjeita?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Kertokaas viisaammat, kun maalasin tänään ruiskulla ensimmäistä kertaa auton kylkeä, niin se pohjamaali "räki" pinnan röpelöksi, mutta pintamaali tuli nätisti ruiskusta ulos. Miksi ihmeessä? Säätöjä yritin ja säädinkin, muttei vaikuttanut tulokseen. Siis siihen räkimiseen.

Omasta mielestä yllättävän helppoa. Jälki tosin oli aika hirveää, mutta tekemällä oppii.
Avatar
ceemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: To 08.02.2007 14:49
Paikkakunta: Lapland

Viesti Kirjoittaja ceemeli »

Jaa-a syitähän voi olla monia..
Oliko ruisku putsattu kunnolla edellisen käytön jälkeen,vedenerottimet kunnossa,sekoitus astiat puhtaat,laitoitko ruiskun kannuun maalin suodattimen läpi.Nuo nyt ensimmäisenä mutta onhan ongelman aiheuttajia toki muitakin..
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Pohjamaali liian paksua.
Millä muuten vedit "pintamaalin"? Vesi vai liukkari värii?
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

sekä pohja että pintavärit 2-komponenttimaaleja, pintaväri on akryyliväri, pohjasta en muista. PPG:n maaleja molemmat. Pohjamaaliin ei ole ohennetta.

Mitään suodattimia en ole käyttänyt, siis maalin kaatamisessa.

Värinä arctic white.
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

Liian pieni suutin, ei ohennettu, eikä käytetty filtterin läpi. Joten ei ihme että pätkii ja räkii :D
C36
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

mikklotj kirjoitti:Liian pieni suutin, ei ohennettu, eikä käytetty filtterin läpi. Joten ei ihme että pätkii ja räkii :D
Miten sen ohentamisen kanssa, kun myyjän mukaan semmosta ei tarvi?
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Kyllä niitä yleensä voi vähän ohentaa jos ei muuten tule kunnolla pihalle. Pohjamaalin kanssa saa olla vähintään 1.5 suutin, joten onko nykyinen pienempi?
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Suuttimesta en tiedä mitään, otin vaan lainaruiskun ja aloin sutia... Ei se koko aikaa räi, välillä tuli ihan hyvääkin pintaa.
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

ei ei ei.. tinneriä ei käytetä missään nimessä pesussa. ainoastaan ruiskun pesussa! ei kyllä tärpättiäkään..
tinneri huonolla tuurilla sulattaa kaikki vanhat maalipinnat, sitähän on mukava ja kätevä sitten hio sitä puolikuivaa mönjää!

standoxilta esim. löytyy hyvä valikoima pesuaineita maalareille
* silicon enferner (silikonin poistoon)
* plastic reiniger (lähinnä muoville)
* standohyd cleaner (alkoholiperustainen käy kaikille materiaaleille)

ja mä oon sitä mieltä että unohtaa vaan noi kaikki yksikomponenttiset tuotteet ja maalaa vaan kaikki 2k-tuotteilla.

esimerkkinä
otetaan nyt vaikka hieman ruosteinen w124 etulokasuoja, jossa on kuviteltu pikkuruttu vaikka vilkun yläpuolella, värinä vaikka yksikerros musta 040

näin toimit:
*pese osa vaikka autoshampoolla, jotta näet kaikki vauriot!
*katso osaa sivusta päin ja merkkaa tämän jälkeen vaikka mattopuukolla viiltäen korjattavat rutut
* tarkista ruostevauriot
* hio ensin kaikki ruosteet pois! (kirkkaalle pellille ei saa näkyä ruskeata eikä mustaa yhtään!!!)
*hio ruttujen kohdat karkealla paperilla P80-P120, mielellään koneella!
ei ole väliä vaikka rutun kohdalta pelti paistaa.
*kittaa rutut HYVIN ja HUOLELLISESTI ettei jää hirveitä kitti rappuja jokapuolelle. mitä paremmmin osaat/opit kittaamaan sitä helpommalla pääset hionnassa!
*katso ruoste kohtia tuliko niihin syviä ruoste huokosia, jos tuli kittaa myös nämä
*kokeile kittauksen kuivutta kädellä oliko kittaus vahvuus tarpeeksi suuri!
jos ei niin toista kittaus! (turha hio sitä ekaa kittiä sieltä alta pois)
*hio kitti kohdat höylällä jossa karkea paperi P80-P120
*kun siltä tuntuu että ne on suorat niin karhenna kitti alueita hieman käsin, koneella, tai höylällä jossa paperi P180-P240
* jos pohjamaalaat koko lokasuojan niin karhenna HYVIN ja HUOLELLISESTI koko lokasuoja karkeudella P240-P320
*pohjamaalaa lokasuoja fillerillä (hiontaväri)
* seuraavana päivänä hio kitatut kohdat varovasti höylällä suoraksi karkeudella P240-P320
*hio koko lokasuoja tämän jälkeen karkeudella P400-P600
*pese osa rasvan poistolla esim (silicon enferner)
*avot osa on maalaus kunnossa!!!

tämä on yleisohje, jolla varmasti pääsee alkuun pohjatöissä. itse kun käyttää maalais järkeä niin oppii kyllä...
paljon olisi vielä kerrottavaa mutta ei jaksa kirjoittaa, mutta kysyä saa...
jätetään pintamaalaus ohjeet tuonnemmaksi
aineista ja työkaluista en jaksa tämän enempää neuvoa koska vaihtoehtoja on miljoona....
toivottavasti oli jotain hyötyä!
napa kirjoitti:niin ja rasvanpoistoon ennen maalausta käytetään tinneriä, ei tärpättiä...

se vain, etä jos oven alareunaa esim. paikkamaalataan, niin itse hakisin paukkupullollisen oikeaa maalia ja sillä värittäisin, kuin että ruiskuja virittelisin sitä varten :roll:

tulee helposti sanomista, kun sen ruiskun kanssa heiluu pikku hommien takia...

mutta tekemällä oppii, kuten muissakin hommissa... ja vrheistä oppii parhaiten :D
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

GUNTHER kirjoitti:ei ei ei.. tinneriä ei käytetä missään nimessä pesussa. ainoastaan ruiskun pesussa! ei kyllä tärpättiäkään..
tinneri huonolla tuurilla sulattaa kaikki vanhat maalipinnat, sitähän on mukava ja kätevä sitten hio sitä puolikuivaa mönjää!

standoxilta esim. löytyy hyvä valikoima pesuaineita maalareille
* silicon enferner (silikonin poistoon)
* plastic reiniger (lähinnä muoville)
* standohyd cleaner (alkoholiperustainen käy kaikille materiaaleille)

ja mä oon sitä mieltä että unohtaa vaan noi kaikki yksikomponenttiset tuotteet ja maalaa vaan kaikki 2k-tuotteilla.

esimerkkinä
otetaan nyt vaikka hieman ruosteinen w124 etulokasuoja, jossa on kuviteltu pikkuruttu vaikka vilkun yläpuolella, värinä vaikka yksikerros musta 040

näin toimit:
*pese osa vaikka autoshampoolla, jotta näet kaikki vauriot!
*katso osaa sivusta päin ja merkkaa tämän jälkeen vaikka mattopuukolla viiltäen korjattavat rutut
* tarkista ruostevauriot
* hio ensin kaikki ruosteet pois! (kirkkaalle pellille ei saa näkyä ruskeata eikä mustaa yhtään!!!)
*hio ruttujen kohdat karkealla paperilla P80-P120, mielellään koneella!
ei ole väliä vaikka rutun kohdalta pelti paistaa.
*kittaa rutut HYVIN ja HUOLELLISESTI ettei jää hirveitä kitti rappuja jokapuolelle. mitä paremmmin osaat/opit kittaamaan sitä helpommalla pääset hionnassa!
*katso ruoste kohtia tuliko niihin syviä ruoste huokosia, jos tuli kittaa myös nämä
*kokeile kittauksen kuivutta kädellä oliko kittaus vahvuus tarpeeksi suuri!
jos ei niin toista kittaus! (turha hio sitä ekaa kittiä sieltä alta pois)
*hio kitti kohdat höylällä jossa karkea paperi P80-P120
*kun siltä tuntuu että ne on suorat niin karhenna kitti alueita hieman käsin, koneella, tai höylällä jossa paperi P180-P240
* jos pohjamaalaat koko lokasuojan niin karhenna HYVIN ja HUOLELLISESTI koko lokasuoja karkeudella P240-P320
*pohjamaalaa lokasuoja fillerillä (hiontaväri)
* seuraavana päivänä hio kitatut kohdat varovasti höylällä suoraksi karkeudella P240-P320
*hio koko lokasuoja tämän jälkeen karkeudella P400-P600
*pese osa rasvan poistolla esim (silicon enferner)
*avot osa on maalaus kunnossa!!!

tämä on yleisohje, jolla varmasti pääsee alkuun pohjatöissä. itse kun käyttää maalais järkeä niin oppii kyllä...
paljon olisi vielä kerrottavaa mutta ei jaksa kirjoittaa, mutta kysyä saa...
jätetään pintamaalaus ohjeet tuonnemmaksi
aineista ja työkaluista en jaksa tämän enempää neuvoa koska vaihtoehtoja on miljoona....
toivottavasti oli jotain hyötyä!
napa kirjoitti:niin ja rasvanpoistoon ennen maalausta käytetään tinneriä, ei tärpättiä...

se vain, etä jos oven alareunaa esim. paikkamaalataan, niin itse hakisin paukkupullollisen oikeaa maalia ja sillä värittäisin, kuin että ruiskuja virittelisin sitä varten :roll:

tulee helposti sanomista, kun sen ruiskun kanssa heiluu pikku hommien takia...

mutta tekemällä oppii, kuten muissakin hommissa... ja vrheistä oppii parhaiten :D

Kiitoksia erittäin paljon ohjeista, tämä valaisee todella paljon ainakin minulle :)
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mites muuten on jos hakee kl-varaosista tuollasen 50e tarvikelokarin niin onko pohjamaalattu että tarviiko se vain pelkän värin päälle?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Noissa tarvikeosissa on yleensä se tehtaalla laitettu enemminkin suojamaali, suosittelen vetämään pohjamaalia, jotta saat eristettyä mahdolliset kiehumiset pois. Myös sävyero ongelma voi tulla, yleensä ne mustia on, eli pohja on musta jonka takia voi sävy voi olla tummempi.
Ja eikä sekään mahdoton ajatus ole ettei niissä mukamas klommoja olisi.
Viimeksi muokannut EeKi, Ma 04.05.2009 22:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

no, pianhan nämä automaalaus ongelmat poistuu ihan luonnostaan, kun liuotinpohjaiset maalit poistuu markkinoilta lopullisesti, uusien vesiohenteisten kanssa on harrastelijan ihan turha lähteä kokeilemaan...
Jaahas, ja miksi? Eikös ne ole ihmisen tekemiä ne vesiväritkin? Mikä niissä on niin erikoista?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Se että porukka ei ymmärrä miten niillä maalataan :) Omakohtaiset kokemukseni ovat olleet positiivisia, "vesivärit" peittävät paremmin ja sävyt eri variaatioista ovat kohdallaan. Saattaa kuivua hyvinkin kauan jos on vedetty paksuja kerroksia (joita ei tarvi). Itse myyn standox automaaleja ja maalailen lähinnä omaksi iloksi kaikkea mitä eteen tulee, joten jotain tietoa näistä on kertynyt vuosien aikana.
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei taida liuotin litkut loppua kaupoista kokonaan vielä hetkeen aikaan.

eilen kävin hakeen vanteisiin helmiäsitä, samaa liuotin litkua se oli. ja raskaan puolen maalit on liuotinmaaleja myöskin. kaikki kameleontti maalit on liuotinmaaleja. pohjamaalit on liuotin maaleja. lakat on liuotinmaaleja

äkkiseltään katsottuna vaikuttais siltä, että noi yleisimmät autojen väritit, taikka siis ne pelkät massat on muuttun vesiväreiks. kaikki muu onkin sitä samaa vanhaa..

vai onko noi vielä tosta muuttumassa? kuka sitä uskaltaa pellille ruiskia vesiohenteista pohjamaalia?
W201 250DT 20V
w201 190E
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Eipä tuo auton maalaaminen sitte kovin vaikeeta ollu, ruisku vaan säädettynä kauheen pienelle, ettei tuu valumia. Pohjamaalin ryssin tokallakin kerralla, mutta pintamaali oli minusta helppo nakki.

En ehkä maalaisi itse autoa, jonka jälleenmyyntiarvo on korkeampi kuin maalarin työstä ottama hinta, mutta tuo maalauskohde on muutenkin aivan toivoton myytävä.

Sitä paitsi luulempa, että siitä tulee vielä komia.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ribaabbariba kirjoitti:Eipä tuo auton maalaaminen sitte kovin vaikeeta ollu, ruisku vaan säädettynä kauheen pienelle, ettei tuu valumia. Pohjamaalin ryssin tokallakin kerralla, mutta pintamaali oli minusta helppo nakki.

En ehkä maalaisi itse autoa, jonka jälleenmyyntiarvo on korkeampi kuin maalarin työstä ottama hinta, mutta tuo maalauskohde on muutenkin aivan toivoton myytävä.

Sitä paitsi luulempa, että siitä tulee vielä komia.
tapauskohtaisia ovat nämä maalausjutut... 200 €:n auto näyttää varmasti itse maalattunakin komeammalta, kuin kukkivana...

15 000 € hintaisen auton itse maalaus taas saattaa tiputtaa hintaa 5000 €... :D
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Nyt kun kerta ammattilaisia maisemissa ni kertokaapa hyvät niksit ja ohjeet maaliruiskun pesuun. Jotkut sanovat että purettava ihan atomeiks ja toiset että vaan tinneriä ruiskuun ja jonkin aikaa läpi ja vaihtelee uuteen tinneriin ja lopuksi se suuti tai mikälie sinne killumaan. Ainakin oma pohjamaaliruisku noin putsattuna on aika heikossa hapessa :D . Eli vinkkejä aineista ja jos apuna käyttää jotain ni mikä on hyvä työkalu putsaukseen harja ?
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Ite oon käynyt ostamassa a.maalikaupasta oikean sävyisen kilikali-purkin ja koittanu rajata aina semmoseen paikkaan että ei niin erotu rajat.
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

teem085 kirjoitti:Ite oon käynyt ostamassa a.maalikaupasta oikean sävyisen kilikali-purkin ja koittanu rajata aina semmoseen paikkaan että ei niin erotu rajat.
sama taktiikka, ainoastaan vasta auton ylimaalauksessa otan ruiskun käteen... tai maalautan ammattilaisella.
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Omat ruiskut olen pessyt ihan normi tinnerillä. On myöskin olemassa ns. ruiskunpesuainetta jolla lähtee vesimaalitöhnätkin nopeammin. Isommat huljuttelen tinnerillä pois ja sitten puran säiliön ja suuttimen sekä neulan pois ja irrottelen näkyvän lian pois, ruisku kasaan ja päästän puhdasta tinneriä läpi paineella ja jätän aina tinneriä säiliöön jonne heitän myöskin ilmasuuttimen lillumaan..
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tuli ostettua tommonen satajetin 2000hvlp digital ruisku käytettynä. Ja nyt tuli todettua että ennen ollut aivan liian ohut letku paineen säätimeltä(tosin hvlp ruisku tarvii enemmän ilmaa). Paljon muilla tippuu paine säätimen ja ruiskun välillä ? , itse totesin että kun säätimessä n. 3bar, ni ruiskun kahva näyttää 1.8bar vaikka uusittu 10mm sisähalkaisijaltaan letku. Aiemmalla letkulla oli 0.7bar paine ruiskun kahvalla. Millaisia paineita kannattaa käyttää tommosella hvlp ruiskulla ? , jotkut sanovat että 1.8bar , jotkut että ainakin 2-2.5bar ?
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Kyllä sen 10mm letkun pitäisi riittää jos ei liittimistä ahdista. Mutta kokeile laittaa letkuun 4 bar painetta ja säädä ruiskusta paine sopivaksi, varmaan se 2 bar on tuollaiselle sopiva paine mutta kokeilemalla sitä parasta kohtaa kannattaa hakea.

Ja tuosta ruiskun pesusta vielä että itse teen niin että säiliöön tinneriä ja liottelen sen suht puhtaaksi joskus joutuu harjaakin käyttämään. Sitten päästän ne samat tinnerit ruiskun läpi neulan säätö täysillä. Seuraavaksi neula, ilmasuutin ja maalisuutin irti ja niiden pesu kupissa missä on tinneriä, sitten pulloharjalla maalin kulkureitti säiliön pohjasta ja ruiskun rungosta puhtaaksi ja vielä lopuksi päällisin puolin ruisku puhtaaksi paperilla.
Itse en muiden suosituksista huolimatta jätä ruiskuun tinneriä säilytyksen ajaksi vaan kokoan sen heti kun osat on kuivaneet ja hyvin ne on pelanneet. Itse asiassa eivät juuri uusille häpeä vaikka itse sanonkin.

Niin ja vesiohenteisen maalien jälkeen olen pessyt vedellä, lähtee ihan hyvin kun on vielä märkää, mutta jos johonkin kohtaan on kuivunut maalia niin sen joutuu hinkkaamaan tinnerillä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kiitos vinkistä! .. kokeilin nopeasti , letkussa 4bar , ni pystyy ruiskusta säätämään loistavasti 0.7 - 2.8bar asti . Ja kiitoksia pesuvinkeistä. Tuo satajetti oli kyllä edellisen maalarin jäljiltä aika huonosti putsattu. Eilen 2 tuntia harjailin ja putsailin ja lopuksi patterin vaihdoin. Ei vuoda, ei tiputa ja toimii kuin junan vessa, halppisruiskun hinnalla sai kunnon pelin , nyt on hyvä harjoitella:)
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Vielä sen verran lakkauksesta , vedättekö ekalla reissulla ihan ohuesti ja sit toisella vasta päälle. Kun vetää ohuesti ni jää näyttämään sen verran karulta että pakko suihkia lisää :lol: sitten helposti vetää ekalla reissulla ne "hyväksi" ja valumia tulee helposti :roll:
Hanniball
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 30.05.2008 10:16
Paikkakunta: Holy lake

Viesti Kirjoittaja Hanniball »

itse vetäisen lakkaa alle sellaisen harson jonka haihduttelen jonka jälkeen päälle märkä kerros..tulee hyvä jälki ja ei valu..
Hannu
C126 420 SEC
mamipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 11.08.2006 19:19

Viesti Kirjoittaja mamipi »

Paukku pullo vai 100 euron ruisku?!

Eihän tuossa ole mitään epäselvyyttä, että kummallako maalataan. 100 euron ruisku käy hyvin suorien peltien maalaukseen esim. helmoihin. Ja laadusta ei tartte tinkiä. Satajetin 500 euron ruiskulla toki tulee parempi jälki tietysti. Ruiskun laatu korostuu lähinnä metallihohto maaleissa. Joten jos vanhoja autoja maalattaessa, jossa on käytetty akrylli maaleja eli ei tarvita lakkaa ollenkaan nii halppis ruisku soveltuu vallan mainiosti siihen. Jotku automaali kaupat jopa sekoittaa maaliin ohenteet ja kovetteet ettei niitten kans tartte alkaa pelleileen. Miten joku edes kehtaa väittää, että paukku purkilla tulee parempi jälki. Suosittelen ehdottomasti ruiskun käyttöä!!! Jopa maalauksesta haaveileville aloittelijoille. Itekki olen aloittanut halppis ruiskulla (satajetin kopiolla).

En ymmärrä napan skeidan jauhantaa ollenkaa, joka ei ole testannut koskaan ite ruiskua! Itekki ihan yllätyin, miten hyvään loppu tulokseen pääsin 100 euron ruiskulla...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mamipi kirjoitti:
En ymmärrä napan skeidan jauhantaa ollenkaa, joka ei ole testannut koskaan ite ruiskua! Itekki ihan yllätyin, miten hyvään loppu tulokseen pääsin 100 euron ruiskulla...
väriä varmaan on saatu satasen ruiskulla pintaan, ei siinä mitään, mutta miltä se näyttää, jos arvostelijana on joku muu, kuin sinä tai äitis :wink:

valitettavasti, mulle on joskus jopa maksettu palkkaa siitä, kun olen ruiskulla maalaillut :D en välttämättä aina autoja, mutta kuitenkin...

hyvällä (lue: yleensä kalliilla...) ruiskulla saa aloittelijakin aika hyvä jälkeä, huonolla ei ammattilainenkaan saa kelvollista tulosta...

kaverit muuten räki ruiskulla yhden mersun keulan maaleihin viimeviikolla :P eivät viitsineet laittaa edes vedenerotinta kiinni ja maalia oli kyllä siihen malliin ruiskutettu, että valumatonta kohtaa en autosta löytänyt :D olivat silti tyytyväisiä lopputulokseen :? konepellissä oli 2 kpl n. 4 cm halk. vesiprutkautusta kaiken muun lisäksi :P

toinen kaveri taas oli maaluttanut audinsa keulan ammattilaisella, virheetöntä jälkeä, vaikka maalaustyö oli maksanut vain 20 ekua ja maalari ollut "4 promillen kännissä" :wink:

itse sotkemalla saa yleensä vain paskan lopputuloksen ja maalit menee hukkaan...
mamipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 11.08.2006 19:19

Viesti Kirjoittaja mamipi »

itsehä on olen nuita maalaillut ammatikseen kymmenisen vuotta! et puhun tässä kokemuksen rinta äänellä!
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mamipi kirjoitti:itsehä on olen nuita maalaillut ammatikseen kymmenisen vuotta! et puhun tässä kokemuksen rinta äänellä!
viinan voimalla taidat itsetuntoasi nostella :roll:
Vastaa Viestiin