Tarina AMG-mesen softauksesta sis. mittaukset

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Joke78
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 26.11.2015 16:19

Tarina AMG-mesen softauksesta sis. mittaukset

Viesti Kirjoittaja Joke78 »

Viime syksynä hankin kesäautoksi vähän ajetun ja peränsä Italian aurinkoon pudottaneen C30 AMG:n ja tänä kesänä päätin hakea siihen lisää voimaa piuhan päästä. Foorumeita aikani lueskeltuani päädyin Tuikun softaan. Kajaani on kaukana kotoa ja Tuikun vinkkaamana ajelin Parolassa sijaitsevaan Turbotehoa -nimisen firmaan. Softaus alkoi vikakoodien lukemisella, jotka näyttivät oletetusti nollaa. Tämän jälkeen Aki imuroi auton oman softan talteen. Samassa yhteydessä hän kyseli toivomuksia softan suhteen. Muokataanko EGR-ohjausta? Pienennetäänkö laatikon turbiinin luistoa? Miten paljon tehoa otetaan? Nämä tiedot lähtivät vakiosoftan matkassa sähköisesti Kajaanin suuntaan.

Kuva

Vajaa tunti myöhemmin softa palautui muokattuna takaisin ja se syötettiin autoon. Syöttämisen yhteydessä Aki kertoili Tuikun terveisiä – softa oli täysin vakio ja kaikki muutokset siihen tehtiin toiveiden mukaan. Hän kertoi myös, että tehoa pitäisi löytyä ehjästä autosta noin 300hv/700nm. Lopuksi Aki poisti softauksen aikana syntyneet vikakoodit. Moottorinohjaimeen niitä ei tule, mutta muihin ohjauslaitteisiin kyllä, sillä OBD-portin kautta operoiva ohjelmointilaite varaa moottoriohjaimen operaation ajaksi 100% itselleen.

Kuva

Sitten oli koeajon aika. Pedaalia rauhallisesti painellen tähtikeula toimii niin kuin ennenkin. Mersun voi edelleen antaa lainaksi vaikka mummin maitokauppareissulle. Mutta poljinta syvemmälle polkien auton luonne muuttui aika lailla. Ahdin viheltää enemmän, vetoja on reippaasti lisää ja laatikko vaihtaa selvästi terävämmin turbiinin pienemmän luiston ansiosta. AMG:n laatikko lukitsee vakionakin turbiinin joka vaihteella, nyt se tapahtuu nopeammin. Vakiona luistoneston valo lopetti vilkkumisen kuivalla asfaltilla ja tuoreilla 265-leveillä takarenkailla noin 40 km/h paikkeilla, nyt valo vilkkuu iloisesti 70km/h saakka. Entäs ne ajat? Töpöperäinen C30 AMG oli vakionakin hiukan luvattua nopeampi ja meni 1hlön kuormalla 0-100 km/h 6,3 sekuntiin. Nyt softattuna aika painui hiukan kutosen alle. Aikoja tarkemmin tutkimalla huomasin, että 0-80 km/h aika on softattuna (pito-ongelmista johtuen) jopa 0,1s huonompi kuin vakiona, tästä huolimatta 0-140 km/h aika putosi tasan sekunnilla. Myös 60-120 km/h aika putosi 5,7s -> 4,9s. Nyt meno alkaa olla varsinkin maantiellä mallimerkinnän mukainen :)

Kuva

Kaikkiaan softauksesta jäi hyvä fiilis. Voimaa tuli selvästi lisää ja kulutus pysyi suurinpiirtein ennallaan. Eikä vikakoodeja ole näkynyt jälkeenpäinkään. Seuraavaksi laitan Quaifen lukkoperän tilaukseen, niin voima ei katoa savuna ilmaan.
Viimeksi muokannut Joke78, Ti 21.07.2020 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
********
C30 AMG Sportcoupe 2003 (kesä/harrasteauto)
C180 Kompressor 2005 (talviauto)
+ kaksi kaarellista ratalelua
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: Tarina AMG-mesen softauksesta sis. mittaukset

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Hyvä juttu, mukava lukea onnistuneista ja hyvin sujuneista "tuunauksista".
Pidähän nyt huolta ajokortistasi!

Ps. Kuvat (joista aina pidän) eivät ainakaan minulla näy.
Joke78
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 26.11.2015 16:19

Re: Tarina AMG-mesen softauksesta sis. mittaukset

Viesti Kirjoittaja Joke78 »

Kiitos Jaiko! Hyvä, kun kerroit kuvista niin tiesin korjata linkit. Nyt niiden pitäisi näkyä kaikille :)
********
C30 AMG Sportcoupe 2003 (kesä/harrasteauto)
C180 Kompressor 2005 (talviauto)
+ kaksi kaarellista ratalelua
Vastaa Viestiin