Oudot diskovalot soittimessa

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Oudot diskovalot soittimessa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tiedä häntä, onko kyseessä varsinainen vika, mutta yhtä kaikki ilmiö ei liene tarkoituksellinen. Kun Pinohiirelle antaa hieman rivakammin kyytiä, siis yli puolen tehon, niin koko höskän valaistus alkaa sykkiä ts. kirkastua ja himmetä musiikin tahdissa, lähinnä bassorummun ja muun kuormittavan forte-kohtien ääniaineksen mukaan. Saako toosa liian vähän virtaskaa, vai mikä tuon aiheuttaa. Ääni on kyllä särkymätön ja muuten ok. Vai onko kaiutinkuorma ohmeiltaan jotenkin väärä?

Alkujaan huomasin ilmiön kuunnellessani levyjä moottorin ollessa sammuksissa ja epäilys kohdistui jännitteeseen. Mutta saman tuo tekee myös kone käynnissä tien päällä. Akku on uusi, eikä muita sähkökummituksia autossa ole.
Eihän valosyke mikään maailmanlopun juttu ole, mutta välkkymättäkin saisi peli soida. Vai ripustanko yksintein vielä peilipallonkin kinnerin kattoon :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jokainen mankka, mikä vastaan on tullut (olkoonpa vahvistettu tai ei) on tietyssä pisteessä käynyt "sykkimään".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Oma korjaus ehdotukseni; tarvitsee pienen (tai SUUREN) etuvahvistimen. Siis olisko jonkinlainen virta/jänniteen perässä pysymättömyys asia, joka tuota pilkettä (ei kamiinaan) tekee. Ja pallo peiliin, ehdoton syysiltojen piristys. Ja noinkin pitkän (auto)mallin omaaville; takapenkille tikka käteen ja taulu joka tulee kohti :shock:
S211 220CDI -04.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Vahva epäilys "hengenahdistuksesta". Vehkeessä kai kuitenkin boosteri tasoinen vahvistin,(max n.12w lukee paneelissa vaikka tsiljuuna :lol: ) jonka pitäisi riittää luukuttamatta .Olisikohan paksummasta virtapiuhasta mitään apua tai olisiko vain joku liitos hapettunut/ löysä :wink:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

soittimesta yksinkertaisesti loppuu "hönkä", eli jos sitä kuormitetaan paljon = kaikki kaiutinlähdöt käytettynä rupeaa valot vilkkumaan soittimessa kuin soittimessa. ja tuohan korjaantuu sillä että laittaa sen 'pienen' vahvistimen ämyreille.

-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

fidldee kirjoitti:Vahva epäilys "hengenahdistuksesta". Vehkeessä kai kuitenkin boosteri tasoinen vahvistin,(max n.12w lukee paneelissa vaikka tsiljuuna :lol: ) jonka pitäisi riittää luukuttamatta .Olisikohan paksummasta virtapiuhasta mitään apua tai olisiko vain joku liitos hapettunut/ löysä :wink:
Toi vahvistinteho varmaankin on ihan totta,omassakin seisoo 4X50 :lol: ,kumma vaan kun 2X50 vahvarista löytyy enemmän tehoa ja miksi vahvarit olis niinkin isoja jos tollaseen soittimeen saadaan muun lisäksi 200w lähtöjä?

Vähän samaa noissa "kotiteattereissa", dvd+viritinvahvistin 400W:n tehoilla.....prrhff :lol:
No voi kai niissä se pari sataa ollakin, diskanteille.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tack

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Danke kommenteista, etupaneelissa lukee ylevästi 25+25+25+25 W ja kaikki neljä kajarilähtöä on käytössä. Mutta että astmaa potee, vaikka pötyä on yhteensä 100 W :lol:
Kyllä minä saan 50W Fender Bassmann -vahvistimella ikkunat helisemään treenikämpästä oikein kivasti :shock: Mitähän se sanoisi, jos valjastan tuon Pinohiiren 100 W tehopäätteen basson jatkeeksi. Mahtaisikohan 15" JBL-elementin kartio edes jaksaa liikahtaa :twisted: On vatteja ja sitten watteja.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3070
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Oudot diskovalot soittimessa

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jukka N. kirjoitti:koko höskän valaistus alkaa sykkiä ts. kirkastua ja himmetä musiikin tahdissa, lähinnä bassorummun ja muun kuormittavan forte-kohtien ääniaineksen mukaan. Saako toosa liian vähän virtaskaa, vai mikä tuon aiheuttaa. Ääni on kyllä särkymätön ja muuten ok:
Jos valot vilkkuu niin silloin vika on siinä että lamput saa liian vähän jännitettä. Tuo taas johtuu siitä että jännite tipahtaa aina kun kuorma lisääntyy, eli joko liian ohuista piuhoista tai vielä todennäköisemmin huonosti johtavista liitoksista. Ja kun ei kerran vielä särje ääntäkään, niin selvä peli. Onko maadoitus varmasti kunnossa vai saako maata vain antennin kautta ?

Lisää boostereita tarvitaan silloin ja vain silloin kun ääni alkaa särkeä ja valot EI vilku. Jos vilkkuu niin vika on johdoissa.

Jyrki
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , tiedostokaa jo pikkuhiljaa että JOKAIKINEN markkinoilla myytävä automankka antaa sen max 4x~15wattia jatkuvaa ulos, luki siinä sitten vaikka mitä 4x50 boos super mosfet yms. :wink: :lol:

perhanan mainosmiehet, aivopesseet yli puolet suomen väestöstä :lol:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Juu se on ohmin laki mikä tässäkin pätee.

Eli siis P=U*I

Kun ajatellaan että soittimen päävirtasulake on 10A, jolloin maksimi virrankulutus lienee jotakin 7-8A luokkaa ja latausjännite on 14,4V, ei vehkeestä yksinkertaiseti paljoa irti saa.

Eli siis esim.

14,4V*8A=115,2W (Tämä siis jaettuna 4, saadaan teho /kanava). Tämä hyötysuhteen ollessa 100%. Tyypillisesti tuollaisen vehkeen hyötysuhde on reilusti alle 50%, joten ollaan juurikin tuolla reilussa 10W per kanava. Sitten kun auto ei ole käynnissä jännite luonnollisesti tippuu 12V tuntumaan, jolloin teho laskee samassa suhteessa, eli 17%. Nyrkkisäännöksi voisi siis sanoa että automankasta saa ulos maksimissaan käyttöjännitteen verran watteja per kanava.



Täytyy toki muistaa että ilmoitettu teho (harmittavan usein joku kauhea piikki) ja todellinen, jatkuva teho on kaksi eri asiaa. Voidaanhan ilmoittaa lähestulkoon mitä tahansa vaikka, 200W per kanava, mutta silloin muut äänenlaatuun vaikuttavat asiat eivät enään ole vertailukelpoisia, esim. särö hipoo jo pilviä noilla lukemilla.

Kannattaa kyllä kiinnittää huomio muihin seikkoihin kuin noihin paljon ylistettyihin watteihin.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jep

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hyviä muistutuksia ja kommentteja aiheesta, jep. Täytyy katsoa ne piuhat ja maatot vielä tarkemmin läpi. Ja kyllähän tuo on onneksi tiedossa, että nämä piilteemojen yms. idän ihmevahvistimien ilmoitetut watit ylittävät fysiikan lait, tai ainakin mittausperusteet ovat valovuoden päässä todellisesta elämästä.
Kaapo ei ole kuitenkaan mikään autohifin neropatti, joten tästä nyt pikku heitto asian jatkoksi.

Kun se naapurin Corolla sieltä mäen takaa sitten tulee ja teknobasson jytke kuuluu jo puolen kilsan päähän etukäteen, niin watteja täytynee jo olla reilummin kuin esim. 4 x 10. Takapaksi onkin sitten täynnä erinäisiä ISOJA vahvistimia, equja, tasasuuntaajia ja kaiken sortin sälää.
Millä eväillä nämä helvetinkoneet saavat tarvittavan energia-annoksensa, ts. kuinka Rokollan 12V järjestelmästä irrotetaan tarvittava määrä pötyä vahvistimien ruuaksi? Hakkurivirtalähde? Kuinkas tuollainen toimii? Loihtii tehoa tyhjästä? Siis eräänlainen ikiliikkuja :shock: ?

Toisenlaisia tapauksia ovat sitten nämä ns. autohifikisoihin osallistuvat vehkeet. Äänenpainetta sanotaan saatavan jopa 160 dB, joka vaatii jo älyttömän määrän pötyä myös virtapuolelta. Onko näissä Jerikon muurinsärkijöissä a) akkuja yhtä paljon kuin sähköautoissa vai b) vehkeet on kisatilanteessa kytketty rehellisesti verkkovirtaan?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Yleisesti ottaen, kuten Timo L. jo mankkojen osalta mainitsi, sama vika koskee lähes jokaista autoa. Vaikka jännitteet ja säätimet olisikin kunnossa, ei mankalle aina tule oikean vahvuista virtaa, tai toisinsanoen virtaa yksinkertaisesti on liian "sykemäistä" eli pätkii. Tästä johtuu pätkiminen, viat liitoksissa ja johdotuksissa lisää korostaa tätä efektiä.
Harmi etten osaa selittää paremmin, kun en ole mikään sähköingejööri. Siinä olisi tosin yksi toiveammatti...?
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Jeps, oikeat ERILLISET autovahvistimat(ei siis boosteri) kyllä saavat aikaan kunniotettavia teholukemia,(myös Bilteman :wink: ) mutta niitä tehoja tarjoavia laitteita ei varmasti saa mahdutettua tavallisten stereoiden sisään PISTE.Jos oikein ymmärrän tehoja saadaanaikaan juuri noilla vahvistimissa olevilla hakkurivirtalähteillä. Se onko 12V.n systeemeissä missä tehon rajat ??Satoja Watteja kuitenkin. Tehojahan siis tarvitsee/kuluttaa leijonan osan bassot.Itselläni valot vilkkuivat iloisesti matalien tahtiin. Tehon puutetta voidaan myös ehkäistä "varastoimalla"virtaa kondensaattoriin joka toimii eräänlaisena akkuna joka sitten luovuttaa lisää virtaa peliin "ahdistuksen "iskiessä.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Diskovaloista

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jukka.N kirjoitti: Millä eväillä nämä helvetinkoneet saavat tarvittavan energia-annoksensa, ts. kuinka Rokollan 12V järjestelmästä irrotetaan tarvittava määrä pötyä vahvistimien ruuaksi? Hakkurivirtalähde? Kuinkas tuollainen toimii? Loihtii tehoa tyhjästä? Siis eräänlainen ikiliikkuja :shock: ?
Tuollaisia matalien iskuäänien äänenpaineita ei saavuteta millään autoradiolla. Kaikissa "jumps jumps"-teiniautoissa on varmasti jonkinlainen erillisvahvistin tyyliin "kaveri sano että tossa on 5000W" sekä jonkinlainen subbari.
Enemmistöillä lienee myös tuo em kondensaattori, joka siis tasaa matalien iskuäänien vaatimien virtapiikkien näkymistä esim mittaridiskovaloina.
Jotkut käyttävät myös isompia latureita ja saattaapa rahakkaimmilla (ja trenditietoisimmilla :lol: ) hemmoilla olla jopa kaksikin akkua.
fidldee kirjoitti:... Tehojahan siis tarvitsee/kuluttaa leijonan osan bassot.Itselläni valot vilkkuivat iloisesti matalien tahtiin. Tehon puutetta voidaan myös ehkäistä "varastoimalla"virtaa kondensaattoriin joka toimii eräänlaisena akkuna joka sitten luovuttaa lisää virtaa peliin "ahdistuksen "iskiessä.


Kondensaattori pystyy luovuttamaan ja vastaanottamaan jännitettä huomattavasti nopeammin kuin akku tai laturi. Suuret vahvistimet haukkaavat pätkittäin bassojen tahdissa suuria virtoja, joita auton akku/laturi ei pysty tarpeeksi nopeasti luovuttamaan, jolloin kondensaattori siis luovuttaa salamannopeasti varastoimansa jännitteen. Vastaavasti kondensaattori latautuu yhtä nopeasti silloin kun tehon tarve vahvistimilla ei ole niin suuri.
Jukka.N kirjoitti: Toisenlaisia tapauksia ovat sitten nämä ns. autohifikisoihin osallistuvat vehkeet. Äänenpainetta sanotaan saatavan jopa 160 dB, joka vaatii jo älyttömän määrän pötyä myös virtapuolelta. Onko näissä Jerikon muurinsärkijöissä a) akkuja yhtä paljon kuin sähköautoissa vai b) vehkeet on kisatilanteessa kytketty rehellisesti verkkovirtaan?
Äänenpainekisoissa laitteistossa on pääsääntöisesti useampia akkuja sekä kondensaattoreita. Akkuja saa viimeiseen asti ladata, mutta mittausten aikana ei latauspiuhat saa olla kytkettyinä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Oudot diskovalot soittimessa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jukka N. kirjoitti:Tiedä häntä, onko kyseessä varsinainen vika, mutta yhtä kaikki ilmiö ei liene tarkoituksellinen. Kun Pinohiirelle antaa hieman rivakammin kyytiä, siis yli puolen tehon, niin koko höskän valaistus alkaa sykkiä ts. kirkastua ja himmetä musiikin tahdissa, lähinnä bassorummun ja muun kuormittavan forte-kohtien ääniaineksen mukaan. Saako toosa liian vähän virtaskaa, vai mikä tuon aiheuttaa. Ääni on kyllä särkymätön ja muuten ok. Vai onko kaiutinkuorma ohmeiltaan jotenkin väärä?

Alkujaan huomasin ilmiön kuunnellessani levyjä moottorin ollessa sammuksissa ja epäilys kohdistui jännitteeseen. Mutta saman tuo tekee myös kone käynnissä tien päällä. Akku on uusi, eikä muita sähkökummituksia autossa ole.
Eihän valosyke mikään maailmanlopun juttu ole, mutta välkkymättäkin saisi peli soida. Vai ripustanko yksintein vielä peilipallonkin kinnerin kattoon :shock:
vähän myöhänen vastaus mutta virtajohdoissa tuo vika on.. ite oon vetäny kaikkiin kolmeen mersuun jämerämmät virrat soittimelle (elektroniikan/äänentoiston harrastajana tiän et jännitteen vaihtelut heikentää vahvistimen säröarvoja joten ompa tullu neki eliminoitua) ja on se valojen vilkkuminen loppunu...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jeps

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No parempi myöhään kuin vielä myöhemmin :shock: Kunhan kelit vähän lauhtuvat tai löytyy lämmin talli puuhastella, niin teen varmasti saman jipon eli paksummat kaapelit peliin. Nykyinen viritys on vedetty suoraan akulta ja sellaisena sen taidan pitääkin. Aikamoista paukkulankaa näyttävät virtapiuhat olevan, vaikka "alan mies" asennuksen tekikin. Kajarijohdot taas ovat pikkusormen paksuista kaapelia, joka tuntuu näillä tehoilla ehken hätävarjelun liioittelulta :roll: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin