CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Ohi...
Viimeksi muokannut tinatähti, La 20.08.2022 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei mitään eroa perusmoottorissa. Tuntuu tuo toistaiseksi kestävän.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tony kirjoitti: Su 19.06.2022 16:58 Tuikku. Onko OM654 ohjelmointi edistynyt, vai onko vielä työnalla ?
Anteeksi
Alan olemaan liian kiireinen jo, ei kaikistellen ole niin mukavalta tunnu enään. Ikäkin ja huono muistikaan ei oikein auta asiaa.

Asia on edelleen lopullisesti ratkaisematta.
Jotain edistymistä kuitenkin on tapahtunut, nimittäin "loppupään" edc17- boxeissahan on samankaltaisia elementtejä liittyen siihen väännön valvonta-asiaan, ne näyttäisivät nyt ratkenneen, tarkitan tässä vaikkapa viimeisiä V6,sia, henkilöautoissa, sekä Sprinttereissä. Vieläkin on kuitenkin sellainen hytinä varpaissa, että ratkiaa se asia siitä OM654,stäkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

peevelipoika kirjoitti: Su 17.07.2022 11:26 Mitähän tuo uudenmallin om612 kestää vakio sisuskaluilla ja mitähän se kestää sitten ihan tako osilla yms. rakennettuna?
Uudemman mallin vitoskone on OM647
Liekköhän noista kukaan saanut niin paljoa vetoa, että ne olisi sen takia särkyneet.
Luulisin että vakioalakerralla ja stressilevyllä noin 100hv/syl helposti kestää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Nicole_Turtiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Nicole_Turtiainen »

tuikku kirjoitti: La 23.07.2022 09:24
peevelipoika kirjoitti: Su 17.07.2022 11:26 Mitähän tuo uudenmallin om612 kestää vakio sisuskaluilla ja mitähän se kestää sitten ihan tako osilla yms. rakennettuna?
Uudemman mallin vitoskone on OM647
Liekköhän noista kukaan saanut niin paljoa vetoa, että ne olisi sen takia särkyneet.
Luulisin että vakioalakerralla ja stressilevyllä noin 100hv/l helposti kestää.
:)
peevelipoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 10.03.2022 15:08

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja peevelipoika »

tuikku kirjoitti: La 23.07.2022 09:24
peevelipoika kirjoitti: Su 17.07.2022 11:26 Mitähän tuo uudenmallin om612 kestää vakio sisuskaluilla ja mitähän se kestää sitten ihan tako osilla yms. rakennettuna?
Uudemman mallin vitoskone on OM647
Liekköhän noista kukaan saanut niin paljoa vetoa, että ne olisi sen takia särkyneet.
Luulisin että vakioalakerralla ja stressilevyllä noin 100hv/syl helposti kestää.
No siis om612 jokatapauksessa kyseessä. Täytys jonkinlaista muutostopiccia lyödä pystyy.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sittenhän tarviit ehdottomasti amg imusarjan siihen.
kekwtame
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 08.03.2022 10:47

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja kekwtame »

Hei,

Käytin kuukaus kaks takaperin w205 250cdi -17 4maticin MBlabilla softattavana.
Tuikun softa tuli mutta jotenkin tuntuu ettei hönkää ole.
Onko softassa vika vai autossa mekaaninen? Täys kaasulla kuuluu keulilta pieni helinä.
Jos tuossa nyt on kaikki mitä pelkällä softalla saatavissa niin onko mitään vaihtoehtoja jatkoa varten?
Päästölaitteet pois? DPF,EGR ja urea vehkeet.
Cooleri on ilmeisesti ilma-vesi ja sille ei taida muuta vaihtoehtoa.
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Ohi...
Viimeksi muokannut tinatähti, La 20.08.2022 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JMTN
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 08.04.2012 10:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja JMTN »

Mikä näissä om651 200cdi.ssä on ensimmäinen pullon kaula kun ruvetaan virittään ? 7- lovisella tomaatti lootalla varustettu, ei sillä ettei rapia pari sataa riittä normi ajoon muun liikenteen seassa. Mutta voimaan tottuu ja miettii että mitä seuraavaksi. Coolerista ymmärtänyt että pieni on ?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Cooleri on ihan eka, sit ohjelma ja jos lisää haluaa noin turbo ja suuttimet. Egr putki on imukaulassa haitoilla.
harrasteautoilija
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 18.07.2022 18:55

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja harrasteautoilija »

kekwtame kirjoitti: To 28.07.2022 22:20 Hei,

Käytin kuukaus kaks takaperin w205 250cdi -17 4maticin MBlabilla softattavana.
Tuikun softa tuli mutta jotenkin tuntuu ettei hönkää ole.
Onko softassa vika vai autossa mekaaninen? Täys kaasulla kuuluu keulilta pieni helinä.
Jos tuossa nyt on kaikki mitä pelkällä softalla saatavissa niin onko mitään vaihtoehtoja jatkoa varten?
Päästölaitteet pois? DPF,EGR ja urea vehkeet.
Cooleri on ilmeisesti ilma-vesi ja sille ei taida muuta vaihtoehtoa.
Mittasitko kiihtyvyyttä alunperin ja uudella softalla?

Oman auton kohdalla kävi toisen ohjelmoijan kanssa vähän vastaava homma. Omastani mittasin 9,3-10,0 sek 0-100 vanhalla softalla ja uudella "500Nm ja 215-220hp" vastaavat 9,18-10 sek eli yhtään enempää ei tuolla ohjelmalla tule ulos. Vaihteisto toimii normaalisti, vaihtaa nopeasti, mutta veto vaan puuttuu.

Tehoa pitäisi olla ja ECUlta tulee tieto 500Nm, mutta selvästi vähemmän oikeasti käytössä. CRD3.7A Eculla E 200 Bluetec kyseessä, vm 2015. Voikohan silti olla joku rajoitin käytössä vaikka väittää antavan tuon väännön ja 110mm^3 syöttöä? Suurempaa syöttöä pyydettäessä piirtää saman maksimisyötön kuin 110mm^3, eli softista vain vähän ymmärtävänä lienee pari vaihtoehtoa: suuttimen tuotto loppuu tarkkaan 110mm^3 tai sitten softassa on joku softaajan vielä löytämätön rajoitin.
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

harrasteautoilija kirjoitti: Su 07.08.2022 16:04
kekwtame kirjoitti: To 28.07.2022 22:20 Hei,

Käytin kuukaus kaks takaperin w205 250cdi -17 4maticin MBlabilla softattavana.
Tuikun softa tuli mutta jotenkin tuntuu ettei hönkää ole.
Onko softassa vika vai autossa mekaaninen? Täys kaasulla kuuluu keulilta pieni helinä.
Jos tuossa nyt on kaikki mitä pelkällä softalla saatavissa niin onko mitään vaihtoehtoja jatkoa varten?
Päästölaitteet pois? DPF,EGR ja urea vehkeet.
Cooleri on ilmeisesti ilma-vesi ja sille ei taida muuta vaihtoehtoa.
Mittasitko kiihtyvyyttä alunperin ja uudella softalla?

Oman auton kohdalla kävi toisen ohjelmoijan kanssa vähän vastaava homma. Omastani mittasin 9,3-10,0 sek 0-100 vanhalla softalla ja uudella "500Nm ja 215-220hp" vastaavat 9,18-10 sek eli yhtään enempää ei tuolla ohjelmalla tule ulos. Vaihteisto toimii normaalisti, vaihtaa nopeasti, mutta veto vaan puuttuu.

Tehoa pitäisi olla ja ECUlta tulee tieto 500Nm, mutta selvästi vähemmän oikeasti käytössä. CRD3.7A Eculla E 200 Bluetec kyseessä, vm 2015. Voikohan silti olla joku rajoitin käytössä vaikka väittää antavan tuon väännön ja 110mm^3 syöttöä? Suurempaa syöttöä pyydettäessä piirtää saman maksimisyötön kuin 110mm^3, eli softista vain vähän ymmärtävänä lienee pari vaihtoehtoa: suuttimen tuotto loppuu tarkkaan 110mm^3 tai sitten softassa on joku softaajan vielä löytämätön rajoitin.
Suorituskykyä vertaileviin kiihdytysmittauksiin kannattaa käyttää jotain muuta tapaa kuin 0-100 km/h. Se ei välttämättä aina anna oikeaa kuvaa, laatikon ja ESP:n vaikutus voi helposti korostua liikaa. Mitä jos kävisi nopeasti Saksan puolella ja tekisi samassa paikassa vertailukelpoiset testit esim. 60-160 km/h, 70-140 km/h tms. joku kyseiselle autolle hyvin sattuva väli johon ei tule "turhia" vaihtokohtia ilman merkitystä ja missä aloitusnopeus olisi sopivasti jo vetoalueella. Mittaus niin että kaasu on pohjassa jo ennen aloitusnopeutta ja kello/aplikaatio käyntiin aloitusnopeudesta.

110 mm3 on kyseisessä CRD3.7A ecussa suutinkalibroinnin maksimi. Se on testerin näyttämä arvo silloin kun luetaan I_C_FUEL_PULSE_OFFSET_REF_APM kartasta sen viimeistä saraketta johon kalibrointi loppuu määrän osalta. Se on vaan arvo ruudulla, todellista määrää on vaikea arvioida. Helpointa jonkinlainen johtopäätös on tehdä dynossa, vertaamalla mitattua vääntöä ja logattua ruiskutusmäärä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

kekwtame kirjoitti: To 28.07.2022 22:20 Hei,

Käytin kuukaus kaks takaperin w205 250cdi -17 4maticin MBlabilla softattavana.
Tuikun softa tuli mutta jotenkin tuntuu ettei hönkää ole....
Laita rek nro tekstarina minulle, niin tarkistan softan.
Aivan hyvin on voinut tulla virhekkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja markoala »

Onko 2/2003 5 v automaatin moottori jarrutusta mahdollisuus tehostaa ohjelmoinnilla? Tässä on vielä S/W valinta. C/S tuli vasta 6/2003. Tiptronic keppi on kyllä. Kyseessä m112 320 bensa joten moottori on ei ketjuun kuuluvaa. Vakiona se rullaa tosi hyvin kaasu ylhäällä, tuntuu melkein vapaalta.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On se mahdollista? Turbiinin lukitusta ja pakkojen lukitusta kirustämällä. Saa melkein manuaaliin tasoisen moottorijarrutuksen, samoin dsg tyylisen ylös vaihdon.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ohjelmallisesti tehtävissä ?. Vau . Missä? Parola?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

markoala kirjoitti: Ti 30.08.2022 00:13 Ohjelmallisesti tehtävissä ?. Vau . Missä? Parola?
Veikkaus lohjan suuntaan
Mökkillä
'
partanen124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 08.01.2021 20:41

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja partanen124 »

heipä hei, Kuka täälä pk seudulla värkkää näitä cdi moottoreitten ohjelma virityksiä, olisi 270cdi pienillä muutoksilla vailla einsteiniä
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja markoala »

MB LAB
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
teraskattila
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 18.08.2021 13:41

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teraskattila »

Onkohan Etelä-Karjalasta mahdollista jostain saada tuikun softaa? Potilaana -15 E220 9-vaihteisella lootalla
Tvni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 13.09.2020 12:21

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tvni »

Moro! Täsä on nii paljon keskustelua ettei kehtaa alkaa 127 sivua erikseen lukemaan niin kyselläänpäs.Onko 613 ja 648 railputkissa mitään eroja? Suuttimissa on sen verran tiijän jo, tarkotuksena ois vähän piristellä tuommosta 613 ja sinne ois tarkotus laitella:
Om648 suuttimet (railputki?)
Muokattu vakioturbo
Iso välijäähy
4bar mappi
400cdi pumppu
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon ko tuommosta vanhaa risua alkaa piristeleen?
Edit; Jos laittaa 648 suuttimet ja railputken, pitääkö ottaa myös paineensäädin 648:sta? :oops:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
OM648,n railputki on tehty 1600bar polttoaine järjestelmälle, siinä oleva paineensäädin mahdollistaa 1800bar ruiskutuspaineen käytön.
Paineanturi tulee olla myös OM648,sta.
Uudemman suutinputket on suuremmat.
Uudempi railputki käy vanhempaan moottoriin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
GeePower
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 20.11.2022 23:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja GeePower »

W203 200cdi OM646 tuli hommattua 270cdi sähköservollinen ahdin,muuten auto vakio paitsi loukku tyhjennetty. Paljon kyseinen ahdin kestää about painetta, jos oikein ymmärsin ruokaa on tällä hetkellä tarjottimella 110mm3. Kiitos!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä se sen kestää mitä vakio suuttimista ulos saa järkevällä aukio oloajalla.
Laitat sen verran että ei tule savua. Map anturi tarvii sitten vaihtaa kun vakio loppuu kesken.
GeePower
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 20.11.2022 23:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja GeePower »

MJPfin kirjoitti: La 26.11.2022 17:15 Kyllä se sen kestää mitä vakio suuttimista ulos saa järkevällä aukio oloajalla.
Laitat sen verran että ei tule savua. Map anturi tarvii sitten vaihtaa kun vakio loppuu kesken.
Kiitos vastauksesta! Vajaa 1.7bar tällä hetkelllä katsotaan miten etenee, seuraavaksi kärjet kuntoon.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Taisi juuri tuossa nurkilla olla vakio map anturin skaalan yläraja, olikohan 2750mbar absoluuttista eli 1.75bar ahtoja.
gurageino
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 08.03.2022 05:06
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja gurageino »

https://www.is.fi/autot/art-2000009209543.html

Mitenkäs tämä tulee jatkossa näkymään katsastuksessa, kuinka se katsurinarikka oikeasti pystyisi testaamaan mahdollisen artikkelin mukaisen päästömanipulaation?

-GG
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Taas mennään vihreiden arvoilla, suomi pelastaa maailman, ja se muutama prosentti meidän viritetyistä autoista tuhoaa sen maailman kun suomen päästöt ei vaikuta koko maailman päästöissä mitään.
Todellisuudessa tuolla ei saavuteta mitään vaan kyse on vain alistamisesta että kansa tottelee.
Mielenkiintoista nähdä miten meinaavat valvoa tuota kun ei insseillä ole edes koulutusta siihen.
Joutuu varmaan ecu jumppaan katsastuksen ajaksi, muuta vaikutusta tuolla ei ole.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

gurageino kirjoitti: Ti 29.11.2022 21:51 https://www.is.fi/autot/art-2000009209543.html

Mitenkäs tämä tulee jatkossa näkymään katsastuksessa, kuinka se katsurinarikka oikeasti pystyisi testaamaan mahdollisen artikkelin mukaisen päästömanipulaation?

-GG
Ei mitenkään, käry käy jos
jos jotain selkeää näky kuten nykyisinkin vaikapa suoraputki hiukassuodatimen kohdalla,
miten sattuu leikattu reikä sen kyljessä mikä sitten räkimällä hitsattulla saumalla tukittu,
puttuva adbluu suutin, senputket tankki,
tai sitten vtt alkaa katsatamaan autoja labrasaan
tai voihan se laki muttaa katastusta niin että auto puretaan osiin ja sitten tarkistetaan osa keralaan
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin