M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko Cparicemanilla tietua, tuliko M104:n elinkaaren aikana parannusta mainitsemiisi ongelmakohtiin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Johtosarjaan tuli parannuksia, mutta materiaali on vieläkin liian heikkoa ja
uusissa sarjoissa on myös ongelmia. Puolat ovat uudemmissa samanlaiset eli helposti viottuvia jos kärkiväli suurenee 0.3mm alkuperäisestä.
Puolilla ei oo uudemmissakaan versiossa sulaketta vaan virtalukolta tulee suoraan jännite puolan plussalle ja miinusta pätkitään ECM yksiköllä.
Eli puolan viottaminen vie yleensä mukanaan ECM yksikön fetit, tämä kannattaa korjata itse siten että puolan plusnastoille tulee 10AT sulake.
Joka sitten suojaa elektroniikan suuremmalta oikosulkuvirralta, näin säästäen ne fetit.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä olisi linkki kuvitettuun tarinaa E320:n johtosarjan vaihdosta.
Kuvat ovat selviä ja teksti englantia.

http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104WireHarness

Kukin mersu tilataan tehtaalta erikseen ja on mahdollista, että
johtosarjoissa on eroja, joten kannattaa varmistua asiasta etukäteen.
Moottorin johtosarja maksaa USA:ssa noin 1100 taalaa.

Artikkelin kaveri vaihtoi johdot 80 minuutissa. Kukin liitin sopii
vain yhdellä tavalla.

Eräällä keskustelupalstalla USA:ssa joku kysyi, kannattaako vaihtaa itse.
Asiantuntija vastasi, että erittäin taitava mekaanikko ehtii vaihtaa
kaksi sarjaa päivässä, mutta homma on vaikea, vaikeusaste on 9
asteikolla 1-10. Jos tekee virheen, johtosarja tai jokin laite hajoaa. Tämän
jälkeen mekaanikko korjaa jälkiä kaksi päivää.

Kannattaa varmaankin irrottaa ja kiinnittää johtoja vähän kerrallaan,
ei niin että repii ensin kaikki vanhat pois. Kun etenee järjestyksessä
liitin kerrallaan, ongelmia tulee vain jos johtosarja on väärä.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Kyllä on kaapelilla metri hintaa, vaikka ei oo kun halvinta PVC eristeistä.
Tolla hinnalla pitäisi jo saada siliconi piuhat.
Kukakohan noi rahat noista osista oikeen vetää? Noihan tulee alihankintana ja kilpailutettu eli ei tehtaalle maksa juuri mitään, mutta on ensimmäinen auto johon on vaihdettu moottoritilaan kaapeleita, nyt on uutta myös sensorilinjat. Kumma kyllä niin jyrkästä mutkasta koneen takana oli murtunut kaapelinippu jossa oli ETS ja TPS linjat. Et semmosta, eli se kannattaa kanssa tarkistaa, koneen peräosa jossa kaapelit tekee 90asteen mutkan apukuskin puolelle ECM tietokoneelle. Kaapeli nippu on siellä myös kuumana ja kohta on kuumana korjaajakin :evil:
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kauan tuli lueskeltua näitä johtosarjan korjaus juttuja täällä foorumilla. Ja viimein nyt joululomalla sain otettua itseä niskasta kiinni ja uusittua toi moottorin johtonippu.
En raaskinut ostaa uutta johtosarjaa vaan tilasin silikonieristeisiä johtoja metritavarana ja johto kerralla tinailin uudet johdot vanhojen tilalle. Johtojen suojaksi ostin teräspunosjohtosukkaa. Olihan siinä useammaksi illaksi askartelemista mutta kyllä kannatti.
Polttoaineen kulutus laski aika reilusti 12L -> 10L ja moottorin vääntö on paljon parempi. Ja ei noi oman auton johdot edes olleet noin pahassa kunnossa mitä täällä foorumissa kauhukseni kuvia katellu.
Tässä olisi linkki kuvitettuun tarinaa E320:n johtosarjan vaihdosta.
Kuvat ovat selviä ja teksti englantia.

http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104WireHarness
Noista kuvista tulikin mieleen että pitänee tarkistaa vielä toi kaasuläpän johdot.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi!

Nyt rakennan sellaista korttia joka erottaa ECU:n ja sytytyksen jolloin jos joku puola menee oikariin niin ECU ei pala, vaikka puolan johdot menisi oikariin. Kortti on ns. pääteaste joka erottaa ECU:n signalointi laitteeksi ja päätteen puolien ohjaavaksi laitteeksi.

Jos asialle kiinnostusta niin laittakaa viestiä, niin rupean kirjoittelemaan ohjeita...
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

http://www.peachparts.com/Wikka/M104WireHarness

Näkeekö joku tuosta tuon uuden johtosarjan numeron?
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

Up!
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re:

Viesti Kirjoittaja Samuli »

capriceman kirjoitti:Laatupelejä nää 104 koneet. Ei pelkästään johdot vaan mulla halkesi pala imusarjasta ja muovin palanen lensi imuilman mukana palotilaan. No talvella otetaan konetta auki taas kerran.

Mitäs nyt on menny vuosien mittaan

-No ne johdot tietty, varsinkin puolanohjauksen johdot.
-Kansipahvi paukkuu, liian nopea lämpölaajeneminen aiheuttaa sen + huono alkuperäinen visco viritys joka pitää koneen valoissa liian kuumana. Sähköflekti kunnon ohjauksella on paljon parempi ja paljon vakaampi lämpö.
-Imusarja on muovivalusaumasta herkästi halkeava, ja osana kallis. Miksei voisi olla kunnon alumiininen???
-Puolat menee oikosulkuun ja polttaa sytkäyksiköstä fetit
-Puolan ensiöpuolen johdot aiheuttavat palovaaran, ei linjoilla sulaketta!
-Polttoainepumpun rele rakennettu väärin, juotokset heikot ja vedot liian kapeat(suunniteltu hajoamaan)

ohhoijaa onhan sitä remontoitu kuin iisakin kirkkoa eikä loppua näy :twisted:

Se piuha ei oo sitten silikoni johtoa jota veho myy, en suosittele laittamaan niitä, kun kerran määräykset sanovat, että siliconi johtoja uuneihin ja saunoihin niin myös se koskee koneen kannen päällä olevia johtoja jotka ovat 90-95asteen lämmössä.

DKK tarkista skoopilla TPS anturin toiminta, jos katkoo niin nykii ja saa teho bursteja.

MB takuusta: No tiskillä sanotaan näin, sellasii nää vaan on. Ne on kuluvia osia eikä takuu koske sitä/niitä. No kysyin: Saanko listan ei kuluvista osista jotka kuuluu takuuseen. Sanoin että ovenkahvakin on kuluva, mikä on ei kuluva??hä. Ei oo listaa näkyny, varsinainen takuu :evil:

Katsastusmieskin tiesi näistä vioista ja veisteli että tälläiselläkö sunnuntai autolla ajelet, ei kannata sateella ajaa tai tietokone kastuu.
Siinähän on perää, jos ikkunatiivisteet käpristyy niin tietokoneen päälle tulee vedet, uskomatonta mutta totta :P

Jos haluaa harrastaa Mersua niin tämä malli on varmaan sitten parhaasta päästä, mitään tälläistä ei ole M102 ja diesel koneissa. Varsinainen farssi kone tämä M104 voisin listata tämän yhtä hyväksi kuin olds 5,7D jolla kai pääsee pitemmälle kuin tällä protokoneella.
Pystyykö tota TPS anturia jotenkin vaihtamaan vai onko pakko vaihtaa koko kaasuläppäkotelo?
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Miten porukka avannut kyseiset töpselit, ovat oman silmän mukaan kyllä umpinaisia. O-renkaalla varustettuun lähtee jopa 8 kaapelia sisään (imusarjan alla koneessa) eikä näyttäis mitenkään saavan auki et vois uudet juottaa, vaikee sahatakkin halki ja pistää kokonaisena takasin kuten capriceman teki esim. puolan liittimille. Toiseen menee 2 vai 3 johtoa. Kävin veholla, myyvät ainoastaan varaosanumeroilla töpseleitä umpinaisina kute on, kaapelipätkiä ei tule mukaan. Oi tätä vitutuksen määrää tän kaapelisarjan kans....
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tämän ohjeen mukaan..

http://w140repair.com/ETA_Rewire.htm

Kuva

Kuva

Tuo lämpötila-anturin liiti samaan tyyliin...
Halkaise molemmin puolin hännästä liittimen päähän päin (liimaus saumoja pitkin)... mutta älä halkaise tuota ohutta aluetta pitemmälle... ja katkaiset sitten yhden puolikkaan... eli leikkaat niinkuin neljäs osan liittimestä irti....

Hankala selostaa... mutta kun en kuvaa löytänyt...
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

Mistään ton o-renkaallisen kytkintäkaavaa, linkin takaa jutuista ei oikein mitään selvinnyt... :/

osanumero: 140 540 33 81
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Paljoko maksaa uus liitin? Joissain liittimissä tulee mukana myös johtoa ja liittemet on avattavia.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

Joku 67€ oli ja ei tulllut johtoja mukaan, kummallekkaan. Kaikki maailman kytkentäkaaviot jo katottu, tämmösen sivun löysin:

http://archiv.mb124.de/archiv/Stecker%C ... berbastler" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Mitkä värit mihinkin? Puolet kaapelien eristeistä murennut jo pois... Jos joku löytäis kytkentäkaavion mistä saa värit selville, itellä ei onnistunut -.- Jospa auttaisin mitä mul o valmiiks:

1 - Keltainen/Vihreä sekoitus (ei raidallinen)

2 - Valkoinen

3 - Punainen (?)

4 - ?

5 - ?

6 - Liila/violetti sekoitus (ei raidallinen)

7 - ?

8 - Vaaleansininen
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

Up.
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

eikö löytyisi jostain vaikka alfamerin sähkökaaviosta kun siellä on merkattu väritkin.
Itsellä on w124 mutta siinä ei ole tollasta erikois moottori sähkökaavioita.
toisekseen etsi googlen kautta vaikka m104 ja sähkökaavio ,saksaksi niin voisi löytyä.
täältä löytyisi vain jos joku purkaisi nipun tai olisi jo purettuna tai ihan korjaamokirjasta pitäisi etsiä.
muutenkin kesä tulee niin taitaa forumin käyttäjät kadota täksi ajaksi osittain kun on muutakin tekemistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

http://www.diakom.ru/index.php?option=c ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta jostain löytyy sähkökaavio. En muista mistä kun en osaa venäjää tai kyrillisiä aakkosia :D
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

Alfamerin kirjassa ei käsitellä M104-konetta, ainoastaan pienemmät... Tuntuu kyllä nyt olevan kiven alla koko homma...

E: Mihin pinneihin johdot ovat juotettu ei näe ennen ku liitin sahattu auki.
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

1. N 3/4 Pin 39
2. N 3/4 Pin 7
3. N 3/4 Pin 18
4. N 3/4 Pin 4
5. X 4/25 Pin 1
6. N 3/4 Pin 34
7. N 3/4 Pin 6
8. N 3/4 Pin 26

Eli moottoriohjausyksikön stöpselissä tollee kii, stöpseliä ei vaan saa avattua et vois kurkata värit..
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saa avattua. Mulla on uusi kuori töpseliin ja kaikkea muutakin jos tarvitset.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

http://archiv.mb124.de/archiv/Stecker%C ... berbastler" onclick="window.open(this.href);return false;

"Zerlegung des Steckers Die Gummitülle zum Kabelbaum wird mit einem Kabelbinder gehalten. Diesen durchschneiden und die Tülle zurückschieben. Nun ist eine klebrige graue Masse zu sehen unter der sich im Steckergehäuse ein brauner Kleber versteckt. Am besten das ganze über mehrere Stunden/Tage mit Rostlöser einweichen (z.B. Caramba Extreme) irgendwann löst sich der Kleber auf und wird brüchig, dann kann man ihn vorsichtig mit einem Schraubenzieher herausbrechen. Bei Gewalteinsatz bricht das Steckergehäuse! Von oben wird der Steckereinsatz mit einer Schraube gehalten, von unten Steckt um die Kontakte eine Gummi Dichtung, beides muß raus. Danach kann man den Kontakteinsatz nach unten aus dem Steckergehäuse herausziehen:"

Google translaten avulla sain semmosta selville että kaapelihässäkkä ainoastaan liimattu pistokkeeseen kii, eli ku liiman saa pois pitäis painua suoraan ulos, mitään ei kuulu avata? Vai pitääkö kaapelit katkoa?
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
jaujaujj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 14.04.2013 12:03

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja jaujaujj »

Mulla on 95 mallin c280 johon tein kansirempan sekä uusein koko moottorin johtosarjan, hydrauliset nostimet kaikki 24, tulpat, pari puolaa (ja koittanut vaihtaa niiden paikka, eikä vaikutusta), alkuperäiset sytkäjohdot ja hatut, polttoainesuodattimen ja huollatin suuttimet, olen myös vaihtanut suuttimien paikkoja. Auto toimi täysin ennen remonttia lukuunottamatta nostajan naputusta ja öljyä paisarissa.

Ostin aluksi boschin paskatulpat ja puola kärähti. Ostin tarvikkeen tilalle, berun tulpat ja yhden berun puolan tarvikkeen lisäksi, ei vaikutusta. Miten voisin tarkistaa ecun/moottorin ohjaus boxin toiminnan jos rikkinäinen puola on vaurioittanut sitä?

Löysin 94 mallin c280 sähkökaavion netistä. Jos laitan tämän 94 mallin kaavion mukaisesti puolille tulevat johdot niin startatessa paukahtaa heti imupuolella.

Mikäli laitan johdot niinkuin ne on mitoitettu johtosarjaa tehdessä eli oletettavasti samoin kuin ne ennen remonttia olivat niin auto lähtee käymään, mutta se röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen...

Jaon olen tarkastanut ja oletan sen olevan oikein.

Osaisiko joku antaa enää mitään vinkkiä tai jakaa omia vastaanvanlaisia kokemuksia.

Kiitos
w201 -89 190E
w202 -95 c280
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jaujaujj kirjoitti:Mulla on 95 mallin c280 johon tein kansirempan sekä uusein koko moottorin johtosarjan, hydrauliset nostimet kaikki 24, tulpat, pari puolaa (ja koittanut vaihtaa niiden paikka, eikä vaikutusta), alkuperäiset sytkäjohdot ja hatut, polttoainesuodattimen ja huollatin suuttimet, olen myös vaihtanut suuttimien paikkoja. Auto toimi täysin ennen remonttia lukuunottamatta nostajan naputusta ja öljyä paisarissa.

Ostin aluksi boschin paskatulpat ja puola kärähti. Ostin tarvikkeen tilalle, berun tulpat ja yhden berun puolan tarvikkeen lisäksi, ei vaikutusta. Miten voisin tarkistaa ecun/moottorin ohjaus boxin toiminnan jos rikkinäinen puola on vaurioittanut sitä?

Löysin 94 mallin c280 sähkökaavion netistä. Jos laitan tämän 94 mallin kaavion mukaisesti puolille tulevat johdot niin startatessa paukahtaa heti imupuolella.

Mikäli laitan johdot niinkuin ne on mitoitettu johtosarjaa tehdessä eli oletettavasti samoin kuin ne ennen remonttia olivat niin auto lähtee käymään, mutta se röpöttää ja paukuttaa pakoputkeen...

Jaon olen tarkastanut ja oletan sen olevan oikein.

Osaisiko joku antaa enää mitään vinkkiä tai jakaa omia vastaanvanlaisia kokemuksia.

Kiitos

Olen opettanut huoltotekniikkaa ja yksi perusjuttu on ottaa kuvat ennen purkamista näin dikiaikana. Samoin purkamisen aikana lisää kuveja.

On hyötyä kasatessa, osia tilatessa, oman muistin tukena vaikkapa täällä neuvomisessa.

Mutta ei sitä aina oppilaat muista, ei itsekkään ja ei tunnu muutkaan forumilaiset aina muistavan...


Joten kuvahakua vaan nyt googlella tai hotbotilla
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja E280T »

Varmistu ensin että jako on varmasti oikein. Imunokan säädin myös. Uusitko johdot boksiin asti? Mulla on jotain kuvia johtojen tekovaiheesta ja vanha johtosarjakin ehkä saatavissa vielä.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
jaujaujj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 14.04.2013 12:03

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja jaujaujj »

Kuvia on paljon, mutta ikäväkyllä ei tarpeeksi...

Boksille saakka on johdot uusittu. Joo tarkistan jaon ja imunokan vielä kertaalleen.

Voisitko laittaa kuvia mulle, vaikka whatsapp? Laitan puhelin numeroni yksityisellä sulle.
w201 -89 190E
w202 -95 c280
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja karra »

Pitää perehtyä mersun kuutoskoneiden detskuiihn tässä. Tuttuja ovat ollet M127 sekä M130 vanhoissa ja tällä hetkellä löytyy yksi M103 sekä yksi M112.

Onko tosiaan ettö M104 on ihan paska kone, siis vikaantuva. Eikös M104 300-24 ole KE-Jetronic kun taas 320 on se uudempi sähköruisku ja suorasytty. Tässä uudemmassahan on tämä johtosarjojen hajoaminen ongelmana.

Mutta siinä on vissiin muutakin, kuten kannentiiviste joka vuotaa öljyä, nokkien ajoitushärvelit kai vielä?

Onko kaasuläppäkotelo ongelmineen 300 vaiko 320 erityisesti?

Jotain jänniä keskusteluja löysin ja alkoi hirvittää koko kapistus!

viewtopic.php?f=2&t=170091
viewtopic.php?t=91666
viewtopic.php?f=27&t=179569

1994 mallista olen katsellut, ajomäärä vajaa 250tkm, en ole vielän nähnyt autoa saatikka jututtanut omistajaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja epk »

eipä sen väliä minkä ostaa, kun ostaa huolletun. Niin vanhoja että lähes käytönnössä kaikkiin joutuu jossain kohtaa tekemään kuitenkin ja suureen osaan jo tehtykkin.


edit, mitään hirvittävää m104ssa ei kyllä ole mikä olisi ylitsepääsemätöntä. Ihan perus mersun kone joka tykkää vuotaa öljyä sieltä täältä vanhetessaan jne. :D
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Omaa kokemusta neljästä M104:sta.

Kaksi 300-24:sta vm. 91 ja 92, näistä kumpikin toiminut ilman mitään ongelmia.

Pari W124 320:stä vm. 93 ja 95. Nuo kumpikin oli ongelmallisia. Toiseen tehtiin kannen tiivisteen vaihto, mutta käyntihäiriöt jäivät seuraavalle omistajalle.
-95:sta erehdyin pesemään moottorin painepesurilla ja tuon jälkeen ei käynti koskaan palannut niin tasaiseksi, kuin mitä se oli ennen pesua.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä pesin joskus ja sen jälkeen kävi neljällä, yks puola hajos. Noista murenee johdot kaasuläppäkotelostakin
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M104 moottorin johtosarjan uusiminen

Viesti Kirjoittaja karra »

epk kirjoitti: La 25.03.2023 21:13 eipä sen väliä minkä ostaa, kun ostaa huolletun. Niin vanhoja että lähes käytönnössä kaikkiin joutuu jossain kohtaa tekemään kuitenkin ja suureen osaan jo tehtykkin.


edit, mitään hirvittävää m104ssa ei kyllä ole mikä olisi ylitsepääsemätöntä. Ihan perus mersun kone joka tykkää vuotaa öljyä sieltä täältä vanhetessaan jne. :D
Juuri tää. Kyseinen 320 auto mitä nyt mietin on tuotu Los Angelesista viime kesänä, sillä on ajettu Suomessa vain 700 mailia. Pitää yrittää selvittää että miksi haluaa myydä. Jos siitä löytyis huoltokirjat ym, selviää keskiviikkona. Mutta eihän niistä remonteista varmaan mitään merkintöjä ole ellei nyt satu oleen kuitteja mukana.

Tässä on nyt se hyvä puoli että näkee ja pääsee koeajaan pirssin ennen kun ostaa. Varmaan puolenkymmentä olen ostanut mykkänä (osan nähnyt itse), muutaman ostanut etänä kuvien ja videoiden perusteella missä ne on toimineet. Nyt kyse siis uudemmasta jossa enemmin vikaantuvaa tekniikkaa joten koeajo on ihan must tässä.

Fiilis on vaan että onko nyt ihan pakko työntää kädet skeidaan kun ei ole pakko :D . Mutta tällaista autoa en ole mersuna omistanut koskaan, jenkkipelinä kyllä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin