W124 takapyörän laakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

W124 takapyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

No nyt on paha merrassa.

Auto on tuntunut aika uraherkältä pitkin talvea, oletin sen johtuvan kuluneista alapallonivelistä jotka odottelevat edelleen asennusta autotallissa.

Viime viikolla koko auto alkoi tuntua siltä kuin ajaisi marmorikuulien päällä ja takaa kuului kolinaa pahemmissa kuopissa. Oletin että joku multilink-akseliston puslista on tullut tiensä päähän.

No, vaihdoin viikonloppuna kesärenkaat alle ja kas PERSKULES toinen takapyörä heiluu senttitolkulla sivuttaissuunnassa.

Olin olettanut takapäästä ajoittaan kuuluvan pienen kitinän johtuvan takajarruista joiden korjaussarjat samaten odottavat yhä autotallissa mutta nythän asia selvisi; laakeri on ollut jonkinasteisen paskana ilmeisesti alusta saakka ja pitänyt ääntä kaarteissa.

Ihme ettei ole laakeri leikannut kiinni koska sieltä on pakko olla sisuskalut täysin murusina että se takapyörä kallistelee noin helvetisti.

Sain forssalaisesta tarvikeliikkeestä uuden SKF:n laakerin viidelläkympillä ja laakerin mutteriinkin käy ihan tuiki tavallinen 30mm 12-kulmainen hylsy (mikä piti ostaa sekin kun mulla on vain 6-kulmaisia) ja koetan nyt saada vuokrattua ulosvetäjää.

Vaan tarvitsen arvon palstalaisten apua: jos kuka on laakerin vaihtanut niin mitkä tahansa neuvot asian tiimoilta olisivat poikaa. Koetan saada sen vaihdettua jo tänä iltana (enkä ole koskaan itse vaihtanut yhtään pyöränlaakeria mihinkään kulkupeliini).

Kiitos jo etukäteen,

Henkka

ps: jollei sitä uutta saa "naputettua" sinne sisään takaisin niin naapurin isännällä on kyllä prässikin.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Ohjeistusta...

Viesti Kirjoittaja jarski »

w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Pakko kommentoida tähän omakohtainen takapyöränlaakeri juttu.

Pari vuotta sitten w123 200d alkoi pitämään kanssa jonkinlaista ääntä takapäästään. Mutta kun olin reissussa niin homman annoin olla ja ajelin kotiin päin. Äänet hieman hiljeni kun nosti nopeuden noin 140km/h (juu pääsee 200d:lläkin :) ). kun sitten noin 350km oli ajettu ja ajoin auton nosturille niin selvisi että koko laakeri oli hirttänyt kiinni ja oli pyörinyt konkan kolossa koko matkan, ja ainut joka piti pyörän enään kiinni konkassa oli puoliksi kulunut laakerin kiristys "sokka" luulen että noin 100km vielä niin sekin olisi pettänyt... huh...

No onneksi löytyi "appiukon" varastosta uusi konkka niin vaihelin koko härvelin sinne alle ja matka taas jatkui..

No tästä ei ollut mitään apuja mutta selvisi jälleen kerran että mersulla pääsee aina (no ainakin tällä kertaa) pajalle omin avuin vaikka "pientä" kolinaa ja rutinaa kuuluukin.... Tosin en suosittele kenellekään testaamista että miten pahan rutinan jälkeen vielä pääsee 300km....
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kaizu kirjoitti:Pakko kommentoida tähän omakohtainen takapyöränlaakeri juttu.

Pari vuotta sitten w123 200d alkoi pitämään kanssa jonkinlaista ääntä takapäästään. Mutta kun olin reissussa niin homman annoin olla ja ajelin kotiin päin. Äänet hieman hiljeni kun nosti nopeuden noin 140km/h (juu pääsee 200d:lläkin :) ). kun sitten noin 350km oli ajettu ja ajoin auton nosturille niin selvisi että koko laakeri oli hirttänyt kiinni ja oli pyörinyt konkan kolossa koko matkan, ja ainut joka piti pyörän enään kiinni konkassa oli puoliksi kulunut laakerin kiristys "sokka" luulen että noin 100km vielä niin sekin olisi pettänyt... huh...

No onneksi löytyi "appiukon" varastosta uusi konkka niin vaihelin koko härvelin sinne alle ja matka taas jatkui..

No tästä ei ollut mitään apuja mutta selvisi jälleen kerran että mersulla pääsee aina (no ainakin tällä kertaa) pajalle omin avuin vaikka "pientä" kolinaa ja rutinaa kuuluukin.... Tosin en suosittele kenellekään testaamista että miten pahan rutinan jälkeen vielä pääsee 300km....
Lähes samalla lailla kävi isäukon 300D W123 joskus menneisyydessä, mutta vain etupyörän laakeri oli kyseessä, PIRUNmoinen jurina ja matkaa oli edessä aika paljon, koko laakeri ihan paskana ja syöny pesänsä vielä tietenkin..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Vaihtoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

On kokemusta aikoinaan Opel Senatorin takalaakereista jotka oli TOSI hattumainen vaihtaa. Kaveri vaihtoi omaan 300 TDT:hensä laakerit ja ensimmäinen työ otti yli 2 päivää, toinen meni puolessa päivässä kun työkalut oli jo tehty.

Salosta kaverini vaihtoi laakerin parissa tunnissa / 80 €:llä. Ei paha, farkussahan on tujumpi laakeri kuin sedanissa, vaikka se työ taitaa olla silti ihan sama.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Komento takaisin

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Jaa, antaa olla. Kukaan ei suostu vuokraamaan sitä tarvittavaa erikoistyökalua (erikoinen ulosvetäjä) mutta löysin Jokioisista yhden Mersuihin erikoistuneen yhden miehen pajan joka tekee työn 60€.

Mitäs siihen enää saattoi muuta sanoa kuin että "koska tuon auton?"

:-)

Harmi sinänsä, jäi tuokin homma oppimatta mutta pääasia että tulee laakeri alle ja kunnolla sittenkin.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Mullakin meni

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Joo eli mullakin meni kuskinpuoleinen takapyörän laakeri toissa kesänä..
Vaihtoivat rollen tähtihuollossa sen odottaessa ja maksoi 300 mk ...taisi tunti mennä niillä.
Oli helpon näköistä kun niillä oli oikeat työkalut ja mikäs siinä vieressä
seistessä ... :)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mullakin meni

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

260 E W124 kirjoitti:ja mikäs siinä vieressä
seistessä ... :)
Tuli tuosta mieleen, että en kyllä mielelläni vie autoani sellaiseen mestaan, missä sanotaan jo aikaa varatessa, kun sanoin, että saatan joutuukin jo puolen tunnin päästä: "tuu vasta sit yhentoista aikaan, annetaan asentajalle työrauha, tulee homma hoidettua kunnolla jne..."

Eipähän tartte viedä autoa toiste sille pajalle, vaikka homma tulikin tehtyä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Joo varmasti kätevintä..

Viesti Kirjoittaja Boss »

viedä auto korjaamolle, joskus päädyin samaan lopputulokseen entisen 190:n kanssa. Käytin pienellä nyrkkipajalla, hintaa tuli tollaiset 50e( taisi veloittaa vielä kahvitauostaankin). Tuli kanssa siinä odoteltua paikanpäällä ja oli kyllä viimeinen kerta siinä korjaamossa, sai nimittäin autoraukka pajavasaraa siihen malliin että meinasin jo mennä hätiin, mutta tulihan se kuntoon lopulta ja aikaa meni reilu tunti josta ehkä 25 min kului korjaajalla vessareissulla ja kahvinjuonnissa. Nyt olen kyllä löytänyt loistavan korjaamon, viime huolto: öljynvaihto, tulpat-denso, suodatin, perään uudet öljyt, kok.hinta 64e. En nimittäin olis saanut varaosamyynnistä kun öljyt ja suodattimen tohon hintaan. Kerran korjattin eberiä muutama tunti, eikä jätkä ottanut edes rahaa vastaan. Ja viimeksi yritettiin paikallistaa alustan kolinaa(pakoputken kiinnike repsahtanut) -kysyin taas että mitä maksaa, no laitetaan sitte ens kerralla joku 5e lisää kun tuot huoltoo :) Tuo on jo aika hyvää palvelua. Kaiken kaikkiaan mies on korjannut ilmaiseksi tota autoa tollaiset 6 tuntia, eli täyden työpäivän verran :) Ei ehkä liiketaloudellisesti kannattavaa toimintaa mutta saahan sitä asiakkaat tietysti pysymään talossa.
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: Joo varmasti kätevintä..

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Boss kirjoitti:viedä auto korjaamolle, joskus päädyin samaan lopputulokseen entisen 190:n kanssa. Käytin pienellä nyrkkipajalla, hintaa tuli tollaiset 50e( taisi veloittaa vielä kahvitauostaankin). Tuli kanssa siinä odoteltua paikanpäällä ja oli kyllä viimeinen kerta siinä korjaamossa, sai nimittäin autoraukka pajavasaraa siihen malliin että meinasin jo mennä hätiin, mutta tulihan se kuntoon lopulta ja aikaa meni reilu tunti josta ehkä 25 min kului korjaajalla vessareissulla ja kahvinjuonnissa. Nyt olen kyllä löytänyt loistavan korjaamon, viime huolto: öljynvaihto, tulpat-denso, suodatin, perään uudet öljyt, kok.hinta 64e. En nimittäin olis saanut varaosamyynnistä kun öljyt ja suodattimen tohon hintaan. Kerran korjattin eberiä muutama tunti, eikä jätkä ottanut edes rahaa vastaan. Ja viimeksi yritettiin paikallistaa alustan kolinaa(pakoputken kiinnike repsahtanut) -kysyin taas että mitä maksaa, no laitetaan sitte ens kerralla joku 5e lisää kun tuot huoltoo :) Tuo on jo aika hyvää palvelua. Kaiken kaikkiaan mies on korjannut ilmaiseksi tota autoa tollaiset 6 tuntia, eli täyden työpäivän verran :) Ei ehkä liiketaloudellisesti kannattavaa toimintaa mutta saahan sitä asiakkaat tietysti pysymään talossa.
Missä moinen paja?
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 takapyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...mersumiesten taivaassa :lol:
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: W124 takapyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Huvittavaa törmätä tähän keskusteluun.
11 vuotta kulunut ja mulla on taas 124 dieseli alla ja taas menee takapyöränlaakerit vaihtoon.
Tällä kertaa Langin laakerit. Edelleenkään ei järkeä koettaa itse mutta mitään 60€ nyrkkipajaa on turha koettaa tänä päivänä etsiä ;-)

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: W124 takapyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Enole koskaan mersuun pyöränlakeria vaihtanut mutta muutamaan muuhun ja kyllä ne on aina taltalla ja pajavasaralla pois tullut ja oikeankokoisella hylsyllä ja pajavasaralla sisään. Prässi olis helpoin tapa.
Vastaa Viestiin