mikä merkitys tomaatin "vapaa" asennolla??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

mikä merkitys tomaatin "vapaa" asennolla??

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

mihin tuota vapaata tarvitaan, miksi se on olemassa??

vatkaako muuten öljyä molemmilla p sekä vapaa asennolla??
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

:lol: Hyvä pointti!
Vapaalla voi esim. hinata autoa vähän matkaa...mutta hinataanko mersuja :?:
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onhan se vapaa mukava olla että autoa voi hinata tai työntää.

Aina kun kone on käynnissä niin se "vatkaa" öljyä, tietty ajovaihde päällä enemmin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

jaa.
olin ymmärtännä ettei tomaatteja hinata yhtään mitenkään, ainoastaan lavalle ja raakile pois.
vai niinkö se on ettei koneet sammuksissa hinattu?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

taistovainaa kirjoitti:jaa.
olin ymmärtännä ettei tomaatteja hinata yhtään mitenkään, ainoastaan lavalle ja raakile pois.
vai niinkö se on ettei koneet sammuksissa hinattu?
Jos kone sammuksissa niin hinausnopeus maks. 50 km/h ja maks. matka 120 km, mutta vanhemmat voi hinata myös käyntiin. Ainakin 124 ja 123 malleissa.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Mersun laatikoissa (ainakin 722.3, 4 ja 5) on kaksi öljypumppua. Toinen kierrättää öljyä jos turbiiniakseli pyörii (pääpumppu) ja toinen kun kardaanille menevää akselia pyöritetään (kakkospumppu). Tämän toisen pumpun ansiosta autoa voi hinata vaihteiston kärsimättä. Tosin se ei ole yhtä tehokas joten nopeus on siksi rajoitettu 50 km/h ja se matka 120 km. Tätä ominaisuutta ei kaikkien valmistajien vaihteistoissa ole. Tästä
on lähtöisin "legenda" ettei automaattia saa koskaan hinata.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Spudenius kirjoitti:Mersun laatikoissa (ainakin 722.3, 4 ja 5) on kaksi öljypumppua.
Ei ole kaikissa noissa em. laatikoissa kahta pumppua, esim. itsellä '93 722.4, jossa vain etummainen pumppu. Sitä ei saa siis hinaamalla käyntiin. Jossain 90-luvun alkupuolella toinen pumppu jätettiin pois, Jarkko S. tai joku muu asiasta tarkan ajankohdan tietävä voi tarkentaa. Ilmeisesti samassa muutoksessa myös vaihteistojen väännönsietoa parannettiin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Taisi olla niin, että jos on kaksi öljypumppua voi hinata käyntiin, mutta jos on yksi niin sitte tuo hinaus rajoituksin.
Jaa ehdit ensin.
Vm 92 mallissa ei ainakaan enää ole.
Avatar
Muusihuusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 21.01.2007 16:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muusihuusi »

Mutta tuosta vapaasta automaattilaatikossa, itse käytän sitä vain kun joudun pysähtymään liikennevaloihin tai tietyöruuhkaan. Ei tarvi seistä jarrulla koko aikaa. Tuo tomaatin hinaaminen milloin ja missä vain tuntuu pelottavalta. Miten muuten voi mitata öljymäärän laatikosta, kun ei ole sitä mittatikkua?
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

N-asento on käytännöllinen etenkin liikennevaloissa seisoessa, kun
- kone on vielä kylmä ja
- ruiskussa pari huonompaa suutinta
= tyhjäkäynti on ripeämpää ja sitä kautta moottoriöljyn paineet suuremmat
+ auto keinuu / tärisee vähemmän...

:wink:
Vaadimme peltivanteita!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Muusihuusi kirjoitti:Mutta tuosta vapaasta automaattilaatikossa, itse käytän sitä vain kun joudun pysähtymään liikennevaloihin tai tietyöruuhkaan. Ei tarvi seistä jarrulla koko aikaa. Tuo tomaatin hinaaminen milloin ja missä vain tuntuu pelottavalta. Miten muuten voi mitata öljymäärän laatikosta, kun ei ole sitä mittatikkua?
Eikö noihin uudempiinkin toosiin ole korjaamoilla "huoltotikku" millä määrän näkee?

Käytätkö valitsimen aina valoissa N:lla? Itse tapasin pitää vaan pidemmissä seisokeissa, tyyliin kesäkuumalla tietyöjonoissa kun sai puolikin tuntia seistä paikallaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aku P kirjoitti:Käytätkö valitsimen aina valoissa N:lla? Itse tapasin pitää vaan pidemmissä seisokeissa, tyyliin kesäkuumalla tietyöjonoissa kun sai puolikin tuntia seistä paikallaan.
Eikö tuommoisissa seisokeissa kannata jo heittää P:lle? :shock:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Eeti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 16.01.2006 10:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Eikös se vapaalle vaihto ja takasin vaihteelle vaihto tomaatissa tehe pienen nykäsyn kartaatiin ja muualle? eli lyhentäs nivelten elinikää. Ei tosin hirveästi mutta pitemmänpäälle kyllä. :)
W210 220cdi -98
W124 OM603 Rohjekti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Roisto kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Käytätkö valitsimen aina valoissa N:lla? Itse tapasin pitää vaan pidemmissä seisokeissa, tyyliin kesäkuumalla tietyöjonoissa kun sai puolikin tuntia seistä paikallaan.
Eikö tuommoisissa seisokeissa kannata jo heittää P:lle? :shock:

t.
Risto
No riippuu siitä mistä roikkuu, tasamaalla jos ei ollut auto karkuun valumassa niin n:lla. Ja olihan siinä käsijarrukin... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eeti kirjoitti:Eikös se vapaalle vaihto ja takasin vaihteelle vaihto tomaatissa tehe pienen nykäsyn kartaatiin ja muualle? eli lyhentäs nivelten elinikää. Ei tosin hirveästi mutta pitemmänpäälle kyllä. :)
Jarruahan pitää aina painaa kun vaihteen kytkee. Mutta tapahtuu itse lootassakin jotain, pakat ja pannat nappaa kuitenkin joka kerta uudestaan kiinni kun pykälää sivalletaan sisään -- ja joka kerta ne hiukan kuluvat, tyyliin manuaalivaihteisen kytkin kaupunkiajossa vs. maantieajossa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Muusihuusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 21.01.2007 16:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muusihuusi »

No en ihan joka kerta laita ännälle, vain silloin kun on ruuhka tai tiedän että valot eivät vaihdu ihan heti. Muuten seison jarrulla ja vaihtaessa vapaalta ajolle painan jarrua aina. Paitti ei täällä rovanemellä ole edes ruuhkia. Tuntuu se kuitenkin helpottavan liikennevaloja oottaessa kun laittaa vapaalle. Moottori tuntuu kiittävän hengähdystauosta ja se tuntuu itsestäkin hyvältä.
ML350 4Matic -09
Vastaa Viestiin