603 sen syöttöpumpun irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

603 sen syöttöpumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja juuso he »

elikkäs tässä olis nyt edessä syöttöpumpun irroitus ja lähetys sit pajalle tappien vaihtoon.
tilanne ois nyt se että tiedossa on ne pumpun pidike pultit = eilen otin irti kiinni leikanneesta 200d irti pumpun.
mut nyt lähinnä se et siel alipainepumpun takana oleva 17 pultti onko normaalit kierteet koska eilen siitä toisesta ainakin katkes se pultti :(
ja se pumpun lukitus ku se samainen 17 tuntu olevan aika tiukassa nii ei sit ajoitus muuttuis siitä mikä on jo ennen irrotusta katottu kohilleen
ja kaikkee muitakin hyviä neuvoja saa annella jos tulee mieleen tuosta pumpun irrotuksesta. asiaa on paljonkin säädöistä et miten niitä tehä mut ite irrotuksesta aika vähän.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

juuso he kirjoitti: mut nyt lähinnä se et siel alipainepumpun takana oleva 17 pultti onko normaalit kierteet koska eilen siitä toisesta ainakin katkes se pultti Sad
Vastakierteet siellä on.

Ajoituksen joudut kuitenkin muuttamaan isoimmilla elementeillä, joten siitä ei kannata huolehtia. Eipä siinä irroituksessa / asennuksessa oikein muuta ole kuin että muista ostaa uusi pumpun ja lohkon välinen O-rengas, ja tietty polttoaineletkujen banjopulttien alle uudet tiivisteprikat.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Pumpun lukitustyökalu olisi hyvä olla pumppuhommissa. Missähän niitä olis myytävänä? Tarviis itsellekkin sellaisen.

Merkkaa pumpun asento tarkasti ennen irrotusta.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

onkos sille 17mm pultille muuten mitään momenttia ? juu se lukitustyö kalu on ihan hyvä ainakin joskus bosch:lla on ollu sellaisia, mut en nyt osaa ihan lonkalta sanoo et mistä saa, tosin siihen käy esim 11mm pitkä poranterä tai mis on se istukka osa pitkä ja 11mm paksu. juu pitää se pumppu merkitä mut ku ei se ajoitus sit isoilla tapeilla kuitenkaa ole sama.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

juuso he kirjoitti:onkos sille 17mm pultille muuten mitään momenttia ? juu se lukitustyö kalu on ihan hyvä ainakin joskus bosch:lla on ollu sellaisia, mut en nyt osaa ihan lonkalta sanoo et mistä saa, tosin siihen käy esim 11mm pitkä poranterä tai mis on se istukka osa pitkä ja 11mm paksu. juu pitää se pumppu merkitä mut ku ei se ajoitus sit isoilla tapeilla kuitenkaa ole sama.
45 NM
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juuso he kirjoitti:juu pitää se pumppu merkitä mut ku ei se ajoitus sit isoilla tapeilla kuitenkaa ole sama.
Ennen vanhan pumpun irroitusta kannattaa katsoa millä ajoituksella se kone nyt on, jotta:

a) Tulee varmistettua, että kampiakselin astelukemat pitävät edes suunnilleen paikkansa
b) nokka-akseli tulee oikeaan kohtaan, eli pumppu ei mene 180 astetta pieleen.

Eihän itse pumpussa ole mitään "merkitsemistä".

Pyöräytät koneen siihen kohtaan, jossa se ajoitushahlo näkyy. Tällöin kampi on jotakin 13? astetta JYKK ja nokka on suunnilleen kohdillaan. Elementtipumpun saatuasi pyörität lähes kaksi kierrosta kampea kunnes olet kohdassa ~16 astetta EYKK (tai minkä lukeman se pumppupaja nyt antaakin).

Oliko muuten tuo 17 mm pultti jokin kutoskoneen erikoisuus vai pitäisikö nelosessakin semmonen olla ? Ainakaan en itse muista, että semmosta olisi (vai pitääkö tästä lähteä konetta katsomaan).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä ainakin kaikista 124:n OM601-603-moottoreista löytyy tuo "vääränkätinen" pultti..
Jakoketjun kiristin kannattaa irrottaa kokonaisuudessaan (32mm avain), ennen kuin nostaa pumpun pois paikaltaan.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Milloin tuo 17 mm pitää irroittaa, ihmettelen vain kun heiluttelin pumppua mutten mihinkään vastakierre 17 mm pulttiin koskenut ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Pena »

veskola kirjoitti:Milloin tuo 17 mm pitää irroittaa, ihmettelen vain kun heiluttelin pumppua mutten mihinkään vastakierre 17 mm pulttiin koskenut ?
Pumpun hammaspyörän pulttia löysätään ennen ketjun kiristimen irrotusta. Kiristimen irrotuksen jälkeen ketjupyörän pultti pois ja vedetään pumppu taaksepäin. Samalla työnnetään putkenpätkä hammaspyörän läpi, jotta se ei putoa alas.

Lyhyesti:
Merkkaa pumpun asento-alipainepumppu irti-Ennakko kohdalleen-löysää pumpun + ketjupyörän pultteja- ketjunkiristin irti-lukitse pumppu-vedä pumppu pois.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: ..

Viesti Kirjoittaja JP74 »

veskola kirjoitti:Milloin tuo 17 mm pitää irroittaa, ihmettelen vain kun heiluttelin pumppua mutten mihinkään vastakierre 17 mm pulttiin koskenut ?
Jos pumpun ottaa kokonaan irti moottorista, niin silloin tuo vastakierrepultti on pakko irrottaa. Pumppua voi kyllä heilutella, vaikka tuo pultti on kiinni, ei kuitenkaan irtoa mihinkään, koska ennakonsäädin on kiinni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ..

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Jos pumpun ottaa kokonaan irti moottorista, niin silloin tuo vastakierrepultti on pakko irrottaa. Pumppua voi kyllä heilutella, vaikka tuo pultti on kiinni, ei kuitenkaan irtoa mihinkään, koska ennakonsäädin on kiinni.
Nyt tämä on selvä 8)

...täytyy vielä harjoitella joskus kun jaksaa :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

muistaako joku mites sen jutun kanssa oli , eli ennakkoa kun säädetään pumpusta . Mihin kohtaan kannatti laittaa että säätövara riittää molempiin suuntiin ? , oliko sopivaa laittaa lähelle lohkoa vai kohti lokaria, vai siihen keskelle :D pumppu siis käytetään irti...

ei muista enää ite kun kerran 2 vuodessa noita irroittelee :roll:
Vastaa Viestiin