603 ja 606 vertailussa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

603 ja 606 vertailussa.

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Vaihdoin 124:n moottorin 603 :arrow: 606. Molemmat vapari koneita. Kylillä alkoi sitten moottorin vaihdosta huhua kuullut Mersu-juppi :roll: juttelemaan että "vaihdoit sitten huonompaan". Perusteluja väitteelleen ei kaveri kuitenkaan osannut antaa. Nyt kun on turbottaminen kohta käsillä, niin vielä olisi mukava saada vähän yksityiskohtaista lisätietoa moottoreiden eroista. Etenkin 606:n turbo ja vapari mallien erot.

606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä.

603 & 606
- 603 on 12 tappinen, 606 on 24-tappinen

Jos vaikka vähän tuohon tyyliin listattaisiin eroja :wink: ?

ELI:
Mitä eroa on 603lla ja 606lla? Entä turbomalleilla?
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 603 ja 606 vertailussa.

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Hanomag kirjoitti:Kylillä alkoi sitten moottorin vaihdosta huhua kuullut Mersu-juppi :roll: juttelemaan että "vaihdoit sitten huonompaan". Perusteluja väitteelleen ei kaveri kuitenkaan osannut antaa.
Taitaa 606:n viat keskittyä noihin ilmavaivoihin ja sähköongelmiin. Itse perusmotti pitäisi olla jopa vahvempi. Nuo ilma ja sähköongelmathan ei enää sinua koske kun olet mekaanisenpumpun vaihtanut ja siinä samalla suodatinjalat yms.
Hanomag kirjoitti: 606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä
Elän siinä käsityksessä, että 606 vaparissa on myös jäähdytetyt männät
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 603 ja 606 vertailussa.

Viesti Kirjoittaja hanomag »

pyhimys kirjoitti: Nuo ilma ja sähköongelmathan ei enää sinua koske kun olet mekaanisenpumpun vaihtanut ja siinä samalla suodatinjalat yms.
Pumppu oli alkujaan mekaaninen. Mosa on vuodelta 93 124:sta, on kai (?) tullut auto joskus tehtaalta mekaanisella pumpulla (?). Mynänmies vaihtoi 7mm tapit jne, tuskimpa tarvitsee pumpun puolesta murhetta pitää .
pyhimys kirjoitti: Elän siinä käsityksessä, että 606 vaparissa on myös jäähdytetyt männät
Sain jostain foorumilta käsityksen että "öljyruutat on", mutta varsinaista jäähdytystä männille ei menisi? Eikös nuo öljyruutat ole voiteluseikka? Hävettää kysyä tyhmiä, mutta kertokaa nyt tietämättömälle :oops:.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: 603 ja 606 vertailussa.

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hanomag kirjoitti:Sain jostain foorumilta käsityksen että "öljyruutat on", mutta varsinaista jäähdytystä männille ei menisi? Eikös nuo öljyruutat ole voiteluseikka?
Jäähdyttävää vaikutusta niillä etupäässä haetaan.
Sijainnissaan niillä ei juuri voitelevaa merkitystä ole.
(Käsittääkseni) :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Jo se että on öljyruutat männille jeesaa paljon. Lämpö siirtyy öljyn mukana muualle männältä (öljyyn ja sitä kautta öljynlauhduttajalle). Männäntapin voitelukin on ilmeisen kunnossa, vaikkei sinne omaa öljykanavaa menisikään (hyvillä öljyillä tunkeutuvuus kunnossa). Ilman öljyruiskuja tuo lämpökuorma jakautuu miten sattuu ja koneen yläkerta saa osakseen kovaa kuormitusta. Pahimmillaan männät laajenee liikaa ja kuuluu nirsk ja männät poikki. Tuo 24 tappinen vapari taitaa olla melko hyvä aihio... :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mekaaninen pumppu on omassanakin jo tehtaalta lähtiessä.
Ja vapari :lol: OM 606
autodidakti
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 603 ja 606 vertailussa.

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Hanomag kirjoitti: Pumppu oli alkujaan mekaaninen. Mosa on vuodelta 93 124:sta, on kai (?) tullut auto joskus tehtaalta mekaanisella pumpulla (?). Mynänmies vaihtoi 7mm tapit jne, tuskimpa tarvitsee pumpun puolesta murhetta pitää .
Aivan niin, tahtoo unohtua, että 606:sta on ollut vaparina myös 124 kopassa.. :oops:
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Fageliftin myötä esim. E-keula,peräluukku muuttuivat samalla 09/93 alakaen :wink:
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Vastaanpa tuohon itse. 606 turbon männissä on öljyjäähdytyskanavat valettuna mäntään.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

käykö vanhempaan w124 tuo 606 kone heittämällä ja vaihteisto ja muut hilppeet? :roll:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Reimpo kirjoitti:käykö vanhempaan w124 tuo 606 kone heittämällä ja vaihteisto ja muut hilppeet? :roll:
Käy
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No ei se ihan heittämällä, saa siinä harrastaakin öljynjäähdyttäjän, kaasuvivuston, vesiletkujen, hehkujen, antureiden, polttoainelinjaston, kierroslukuanturin jne kanssa.
RoslundRacing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja RoslundRacing »

Hanomag kirjoitti:Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?
Vaikeuksien kautta voittoon!
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

RoslundRacing kirjoitti:Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?
606:
- Vaparin männissä ei ole öljykanavaa, turbon on.
- Vaparin männäntappi on pienempi = erilainen veivi.
- Vaparin kiertokangen laakerit ovat höttömateriaalia. Puuroutuvat turbon tehoilla (kuulemma!).
- Vaparissa ja turbossa nuo öljyruutat on.

- Lisäksi alkuperäiseen 124:n 606 vapariin menee jäähdytinnestekierto öljypohjaan (öljypumpulle).
- Imusarja on erilainen.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

Meneekö öljypumpulle jäähdytysneste lämmitys, jäähdytys vaiko molempien takia? Onko mahdollista hajota niin että öljyyn sekottuu vettä siellä? Vaparissahan ei erillistä öljynlauhdutinta ole...? Vain se putki..?
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

E300DIISELI kirjoitti:Meneekö öljypumpulle jäähdytysneste lämmitys, jäähdytys vaiko molempien takia? Onko mahdollista hajota niin että öljyyn sekottuu vettä siellä? Vaparissahan ei erillistä öljynlauhdutinta ole...? Vain se putki..?
Vaparissa ei erillistä lauhdutinta ole; kaipa tämän tarkoitus on ollut toimia öljynlauhduttimena. Tai sitten ajatus on ollut tasata öljyn ja jäähdytysnesteen keskinäistä lämpötilaeroa. Jäähdytin-neste kuitenkin on sitä 90C asteista. Aika turhan oloinen tuo nestekierto öljypohjaan on.

Öljypumppuun tökättävät tapit on tiivistetty o-renkailla. Omasta heitin ko. järjestelmän mäkeen. En tiedä voiko sevottaa vettä öljyyn; omaan ei tuollaista murhetta tule. :wink:
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
RoslundRacing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja RoslundRacing »

RoslundRacing kirjoitti:
Hanomag kirjoitti:Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?
Sorry unohdin mainita että tarkoitin 603 konetta.
Vaikeuksien kautta voittoon!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kk-laakerit, kanget ja männät. ja lohkossa öljyruiskut männille.
RoslundRacing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja RoslundRacing »

Kertokaahan jos tiedätte että kestääkös tuo 603 vapari ilman mitään muutoksia maltilliset 0.5 barin paineen?
Vaikeuksien kautta voittoon!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kestää.

Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm :D
RoslundRacing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 22.09.2007 22:30
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja RoslundRacing »

Mika.T kirjoitti:Kestää.

Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm :D
No tuolla mun laitteella on rullattu vaatimattomat 750 tkm. Että jos nyt alan turbotus hommiin niin kyllä kaikki laakerit vaihdetaan ja samalla menee varmaan kansipahvikin vaihtoon.
Vaikeuksien kautta voittoon!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No laita samalla vaihtamisen vaivalla sinne turbon laakerit. Maksaa enemmän ja joutuupi poraamaan yläpuolen laakeriliuskaan öljyreiän männäntapille. Mutta kestää ihan erimalliin vaparin laakereihin verrattuna.
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

RoslundRacing kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Kestää.

Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm :D
No tuolla mun laitteella on rullattu vaatimattomat 750 tkm. Että jos nyt alan turbotus hommiin niin kyllä kaikki laakerit vaihdetaan ja samalla menee varmaan kansipahvikin vaihtoon.
mulla löytyis sulle nuo turbon laakerit aika sopivaan hintaan. jos tarvetta on niin soittele 040-8641084 tai lähetä yv:tä
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tenavatähti300 kirjoitti:mulla löytyis sulle nuo turbon laakerit aika sopivaan hintaan. jos tarvetta on niin soittele 040-8641084 tai lähetä yv:tä
Käytetyt vai uudet ? sopiva hinta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

viisi laakeria avaamattomassa paketissa ja yksi pari on ollu kiinni koneessa mutta otettiin samantien pois kun piti laittaa ailikoon laakeriliuskat. tarjouksia
kuunnellaan.
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tenavatähti300 kirjoitti:viisi laakeria avaamattomassa paketissa ja yksi pari on ollu kiinni koneessa mutta otettiin samantien pois kun piti laittaa ailikoon laakeriliuskat. tarjouksia
kuunnellaan.
hmmm, palataan tähän asiaan tuonnempana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin