CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mahtuuko liukuvasara edes Viton suuttimen päälle, suuttimet kun on tuulilasin alareunan takapuolella?
Mikä on parempi konsti, Vitossa kun joutuu imusarjan irroittamaan että pääsee suuttimiin käsiksi niin ei voi käytelläkään kuumaksi.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Ajat auton kuumaksi ja sitten irroitus hommiin ja imusarja irti voit viton laittaa käyntiin, tosin eipä se lämpene kuin vasta ajossa.

Toinen on että purat suuttimet esiin ja löysäät suuttimenpulttia hieman ja laitat auton käymään. Eipä niitä kannata huvikseen vaihdella, eli vuodon kyllä huomaa kärystä sisällä ja näkyy selvästi suuttimien luona.

Crc:tä kun sinne aikansa suihkii ja antaa kunnolla vaikuttaa niin kyllä ne lähtee ihan käsin vetämällä, nitkuttamalla, jos vuoto ei ole ollut paha, näin oli omalla kohdallani.
W638 CDI
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

@Nautseri: Mistä löysit ekan viestin kuvassa olevan golfmailan näköisen vääntöraudan? Saako niitä ostaa jostain vai pitääkö väsätä itse?

EDIT: Motonetissahan noita näytti olevankin
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Suutin

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

barton kirjoitti:Hirveesti en kyllä itse tohtisi enää ajella jos vuoto on jo todettu. Huonolla tuurilla ja ajan kanssa varmasti saat vaihtaa vielä katkenneen pultinkin kupariprikkojen lisäksi. Kun suutin on jo lähtenyt nouseen ylöspäin niin se pultti alkaa olla tosi lujilla...

Veholla se rasva maksoi viimeksi 27€/purkki. Ei taida olla luotettavaa tietoa toimisiko jokin muukin rasva siinä hommassa. Kokeile! :)

Tosin riskinä on joutua tekemään koko homma kohta uudestaan, jos se rasva lähtee pois siitä suutinrungon ympäriltä. :(
Millä perusteella suutin rupeaa vuotamaan ilman tuota rasvaa?
Tietääkseni tätä ko. rasvaa ei ole kovinkaan kauaa ollut vielä käytössä ainakaan veholla.. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta jos näin on niin luulisi että vuotoja on ennen uusiutunut huomattava määrä enemmän kuin nykyään. Siis jos nämä kaksi asiaa kulkee käsikädessä.


Mikä mahdollisesti voi aiheuttaa vuodon uusimisen lyhyin väliajoin (1000km)? Pohja kalvettu tasaiseksi, suuttimen tiivistepinta ehjä. Ei vaikutusta tälläkään tavalla.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Mietipä sitä kiinnityssysteemiä mihin se perustuu. Se venyvä ohut pultti vastaa käytännössä riskiä jousikiinnitystä. Kuvittele paksu jousi sen suuttimen päälle painamaan sitä tiivistepintaansa vasten. Suutin kun on ahtaassa poterossa niin se pääsee elämään siinä lämpötilojen mukaan vain niin kauon kun ei tartu kiinni. Rasva pitää sen liikkuvana. Heti kun rasva poistuu niin suutin tarttuu kiinni ja sylinterinpaine hakkaa sitä ylöspäin ja jousivoima ei tietenkään saa palautettua sitä takaisin tiivistepintaansa vasten. Se rasva on ihan oleellinen juttu siinä nixmannin virityksessä.
Vehokin on ryssinyt noita suuttimen vaihtoja tosi paljon. Moni jättää sen rasvan pois kun ei ymmärrä sen tarpeellisuutta. Loput me voidaan lukea sitten itkumuurilta. :)
Normitilanteessa se rasva siellä kyllä pysyy mutta polttoainevuoto, moottorinpesu liuotinaineella tai joku muu juttu kun poistaa sen rasvan niin ongelmia tulee.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä barton ihan asiaa kirjoittaa.
Ei se rasva mitään tiivistä, vaan se tiiviste tiivistää.
Se rasva laitetaan siksi, että se suutin sitten lähtisi irti, vaikka olisi jo alkanut vuotamaan.

Tarkista, että kiinnityspultin kierteet on puhtaat ihan pohjaan asti.
Vaikkapa pitkällä kierretapilla on hyvä puhdistaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Suutin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MikkoL kirjoitti:Tietääkseni tätä ko. rasvaa ei ole kovinkaan kauaa ollut vielä käytössä ainakaan veholla.. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta jos näin on niin luulisi että vuotoja on ennen uusiutunut huomattava määrä enemmän kuin nykyään. Siis jos nämä kaksi asiaa kulkee käsikädessä.
Ainakin olisi pitänyt vuosia olla käytössä ja käyttä työohjeen mukaan
Mietipä sitä kiinnityssysteemiä mihin se perustuu. Se venyvä ohut pultti vastaa käytännössä riskiä jousikiinnitystä. Kuvittele paksu jousi sen suuttimen päälle painamaan sitä tiivistepintaansa vasten. Suutin kun on ahtaassa poterossa niin se pääsee elämään siinä lämpötilojen mukaan vain niin kauon kun ei tartu kiinni. Rasva pitää sen liikkuvana. Heti kun rasva poistuu niin suutin tarttuu kiinni ja sylinterinpaine hakkaa sitä ylöspäin ja jousivoima ei tietenkään saa palautettua sitä takaisin tiivistepintaansa vasten. Se rasva on ihan oleellinen juttu siinä nixmannin virityksessä.
Vehokin on ryssinyt noita suuttimen vaihtoja tosi paljon. Moni jättää sen rasvan pois kun ei ymmärrä sen tarpeellisuutta. Loput me voidaan lukea sitten itkumuurilta.
Normitilanteessa se rasva siellä kyllä pysyy mutta polttoainevuoto, moottorinpesu liuotinaineella tai joku muu juttu kun poistaa sen rasvan niin ongelmia tulee.
Siinä tärkein syy, lisäksi estää syöpymistä/ruostumista/lämpö vaihteluista johtuvaa jumitusta

v*** nyt ryssi vaikka mitä ihan yksinkertisia hommia...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

suuttimet pitää vielä jälki kiristää
Ei ei.
Mikä mahdollisesti voi aiheuttaa vuodon uusimisen lyhyin väliajoin (1000km)?
Jotain on tehty väärin; kasattu vanhalla pultilla, jätetty pultinreikä puhdistamatta, väärä momentti tms.
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Kaikki putsattu asiaan kuuluvilla työkaluilla, jenka putsattu pohjaan asti, rasvaa käytetty, viimeksi noin 1000km sitten kalvettu pohja suoraksi mutta taas vuotaa. momentti on uuden mukaan 7n-90-90. uusi tiiviste ja pultti veholta.

Viimeksi kalvauksen jälkeen laitettu 0,3mm paksumpi tiiviste

Näillä eväillä on menty nyt jo 4 kertaa ja tänään taas. Taitaa usko loppua ennen ku on "kunnossa"
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Tässä siis Turun Diesel Häkkiseltä ostetut eri paksuiset tiiivisteet.
Tämä heidän originaali on vähän oudon näköinen verrattuna veholta ostettuun jota kuvissa ei nyt ole.

Ensimmäisessä on outo ohennus ja tämä on siis häkkisen originaali.

Toinen on vähän kuin vehon eli kupera kummaltakin puolelta mutta 0,3mm paksumpi, ilman kohdistus nypyköitä.

Kolmas on 0,5mm paksumpi kuin org. ja täysin tasainen.

Jos on joutunut kalvamaan onko aihetta laittaa paksumpaa tiivistettä?



Kuva
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tarkista se kierteen pohja ,jotta pultti varmasti menee tarpeeksi syvälle.

Pultilla voit koittaa se kiinitys jutun kanssa ,jotta varmasti pultti menee riittävän syvälle.

Varovasti vaikka ohkasella poranterällä kaiverrat pultinreiän pohjaa.

VARO ettei kierteet vahinjoitu.
Ja paineilmalla töhnät pois.
Tarkista myös se kiinnitys kappale, joka pitää suuttimen kiinni ,ettei ole päässyty kulumaan.

Jokin näistä tuntuisi vian aiheuttavan,jos kansi on oikein kalvaimella oikaistu suoraksi.

Vertaa muihin suuttimiin onko samalla korkeudella ,pienestä se on kiinni,jotta pitää savut sisällään.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MikkoL kirjoitti:Tässä siis Turun Diesel Häkkiseltä ostetut eri paksuiset tiiivisteet.
Tämä heidän originaali on vähän oudon näköinen verrattuna veholta ostettuun jota kuvissa ei nyt ole.

Ensimmäisessä on outo ohennus ja tämä on siis häkkisen originaali.

Toinen on vähän kuin vehon eli kupera kummaltakin puolelta mutta 0,3mm paksumpi, ilman kohdistus nypyköitä.

Kolmas on 0,5mm paksumpi kuin org. ja täysin tasainen.

Jos on joutunut kalvamaan onko aihetta laittaa paksumpaa tiivistettä?



[ http://a.imageshack.us/img691/3623/dsc00074ee.jpg ]
jos on joutunut kalvaman paljon niin on
(suutimet pitäisi olla samalla korkeudela)
onkos aina sama mikä vuotaa?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Jos kaikki on tehty ohjeiden mukaan niin jonkun komponentin täytyy olla vioittunut :!:
Mites ne kiinnityshaarukat? Ohjeen mukaan nekin pitäisi uusia.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

barton kirjoitti:Jos kaikki on tehty ohjeiden mukaan niin jonkun komponentin täytyy olla vioittunut :!:
Onko aina sama suutin?

Se kohta suutimesta mikä tulee pirkka vasten(hioma paperila ja peilillä helppo tarkistaa kun suutin on osina)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Tällä kertaa vuoti toinen suutin ja kalvoin siitäkin reijästä pohjan suoraksi.

Tässä kannessa on joku edellinen remonttireiska käynyt väärän kalvaimen kanssa koska se aikaisemmin vuotaneen suutinreijän pohja oli niin vinossa että joutui kalvamaan aivan prkl. pois ennen kun kalvain otti koko pohjan alueelta kiinni. Ja sama toistui tässä toisessa mutta vähän lievemmässä muodossa ja laitoin tähänkin 0,3mm paksumman tiivisteen.

Niin ja noista putsauksista niin ne on hoidettu kunnolla ja hyvä tapa on kokeilla pienellä meisselillä sinne kiinnityspultin reikään että kopahtaako pohjaan asti. Pitää aivan eri äänen kun ottaa sinne pohjaan kiinni.

Ja siitä suuttimen reijästä, tuntuu olevan ainoa konsti saada pohja täysin puhtaaksi pyöräyttämällä siellä kalvainta kerran. Eikä se siitä paljoa pois ota.
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Kiitos nopeista vastauksista
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

MikkoL kirjoitti:Tällä kertaa vuoti toinen suutin ja kalvoin siitäkin reijästä pohjan suoraksi.

Tässä kannessa on joku edellinen remonttireiska käynyt väärän kalvaimen kanssa koska se aikaisemmin vuotaneen suutinreijän pohja oli niin vinossa että joutui kalvamaan aivan prkl. pois ennen kun kalvain otti koko pohjan alueelta kiinni. Ja sama toistui tässä toisessa mutta vähän lievemmässä muodossa ja laitoin tähänkin 0,3mm paksumman tiivisteen.

Niin ja noista putsauksista niin ne on hoidettu kunnolla ja hyvä tapa on kokeilla pienellä meisselillä sinne kiinnityspultin reikään että kopahtaako pohjaan asti. Pitää aivan eri äänen kun ottaa sinne pohjaan kiinni.

Ja siitä suuttimen reijästä, tuntuu olevan ainoa konsti saada pohja täysin puhtaaksi pyöräyttämällä siellä kalvainta kerran. Eikä se siitä paljoa pois ota.
Ootko kalvannut pelkästään kantta? Syytä olis kunnostaa suuttimenkin tiivistepinta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tapio89 kirjoitti:
MikkoL kirjoitti:Tällä kertaa vuoti toinen suutin ja kalvoin siitäkin reijästä pohjan suoraksi.

Tässä kannessa on joku edellinen remonttireiska käynyt väärän kalvaimen kanssa koska se aikaisemmin vuotaneen suutinreijän pohja oli niin vinossa että joutui kalvamaan aivan prkl. pois ennen kun kalvain otti koko pohjan alueelta kiinni. Ja sama toistui tässä toisessa mutta vähän lievemmässä muodossa ja laitoin tähänkin 0,3mm paksumman tiivisteen.

Niin ja noista putsauksista niin ne on hoidettu kunnolla ja hyvä tapa on kokeilla pienellä meisselillä sinne kiinnityspultin reikään että kopahtaako pohjaan asti. Pitää aivan eri äänen kun ottaa sinne pohjaan kiinni.

Ja siitä suuttimen reijästä, tuntuu olevan ainoa konsti saada pohja täysin puhtaaksi pyöräyttämällä siellä kalvainta kerran. Eikä se siitä paljoa pois ota.
Ootko kalvannut pelkästään kantta? Syytä olis kunnostaa suuttimenkin tiivistepinta.
Jos tiiviste pinta kalvettu vinoksi niin parempi olisi jos ei olis kalvettu olenkaan suutimen kiinitys yrittää painaa sitä suoraan alas päin, ja jos pohja on vino ei semmosta rasvaa ole mikä pitäis Sen liikeelä, ja niin kuin tuolla jo aikaisemmin laiton niin kannatta katsoa suutimen puolet(oikeestaan jos on tehty noin päinpeetä niin kannatais katsoa kaikki saman tien)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MikkoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 24.01.2010 21:16

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

CDI203 kirjoitti:
tapio89 kirjoitti:
MikkoL kirjoitti:Tällä kertaa vuoti toinen suutin ja kalvoin siitäkin reijästä pohjan suoraksi.

Tässä kannessa on joku edellinen remonttireiska käynyt väärän kalvaimen kanssa koska se aikaisemmin vuotaneen suutinreijän pohja oli niin vinossa että joutui kalvamaan aivan prkl. pois ennen kun kalvain otti koko pohjan alueelta kiinni. Ja sama toistui tässä toisessa mutta vähän lievemmässä muodossa ja laitoin tähänkin 0,3mm paksumman tiivisteen.

Niin ja noista putsauksista niin ne on hoidettu kunnolla ja hyvä tapa on kokeilla pienellä meisselillä sinne kiinnityspultin reikään että kopahtaako pohjaan asti. Pitää aivan eri äänen kun ottaa sinne pohjaan kiinni.

Ja siitä suuttimen reijästä, tuntuu olevan ainoa konsti saada pohja täysin puhtaaksi pyöräyttämällä siellä kalvainta kerran. Eikä se siitä paljoa pois ota.
Ootko kalvannut pelkästään kantta? Syytä olis kunnostaa suuttimenkin tiivistepinta.
Pelkkää kantta, suuttimen tiivistepinta hyvän oloinen ja eiköhän se vuodon syy ollut jo aika selvä "toivottavasti"
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

MikkoL kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tapio89 kirjoitti:
MikkoL kirjoitti:Tällä kertaa vuoti toinen suutin ja kalvoin siitäkin reijästä pohjan suoraksi.

Tässä kannessa on joku edellinen remonttireiska käynyt väärän kalvaimen kanssa koska se aikaisemmin vuotaneen suutinreijän pohja oli niin vinossa että joutui kalvamaan aivan prkl. pois ennen kun kalvain otti koko pohjan alueelta kiinni. Ja sama toistui tässä toisessa mutta vähän lievemmässä muodossa ja laitoin tähänkin 0,3mm paksumman tiivisteen.

Niin ja noista putsauksista niin ne on hoidettu kunnolla ja hyvä tapa on kokeilla pienellä meisselillä sinne kiinnityspultin reikään että kopahtaako pohjaan asti. Pitää aivan eri äänen kun ottaa sinne pohjaan kiinni.

Ja siitä suuttimen reijästä, tuntuu olevan ainoa konsti saada pohja täysin puhtaaksi pyöräyttämällä siellä kalvainta kerran. Eikä se siitä paljoa pois ota.
Ootko kalvannut pelkästään kantta? Syytä olis kunnostaa suuttimenkin tiivistepinta.
Pelkkää kantta, suuttimen tiivistepinta hyvän oloinen ja eiköhän se vuodon syy ollut jo aika selvä "toivottavasti"
Mulla oli ainakin suuttimessakin tosi huonoksi päässyt, ei näyttäny pahalle silmin. Mutta kun kalvaimella pyöräytti niin ulkokehältä haukkasi ihan pieneltä alalta.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nonni, vitospytyn tiiviste alko vuotaan. No pultti ja tiiviste kooällästä ja vaihtoon,komeesti suutin irti ja taas forten air intake cleaneri osoitti tehonsa (onkohan se muuten oikeesti kuinka myrkyllistä? Ei mulla ainakaan hanskoja ollu...). Pientä kiilottunutta jälkee oli ruiskun puoleisessa pinnassa, mutta kun ei kalvainta ole, niin ei mitään mahda. Suutin paikalleen, auto käyntii ja kaikki toimii - ja kas, se perkuleen rasvapurkki pöllöttää siinä tason kulmalla, unohdin rasvata suuttimen kyljen! Ei ait tässä auta kun hakee uus tiiviste+pultti ja ottaa vielä kerran irti...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja jani k »

itsellä kahdessa suuttimessa huomattavasti ohivuotoa,toinen irtosi käyttämällä ruuvi löytsälle mutta kinnityspultti poikki!
ja kierre jumissa täytyy kai yrittää porata ja kierre puhdistaa kierretapilla.
toinen suutin jäi jumiin vaikka käytin ei lähtenyt, tein liukuvasarankin eikä vieläkään täytyy varmaan
käyttää oikein kunnolla kun saa toisen suuttimen kuntoon,muuten loppuu konstit kesken.
tilasin varalle vaihtosuuttimen jos ei saa vanhaa ehjänä pois,täytyykö suutin ohjelmoida staarilla? jos suutin on samalla numerolla kun alkuperäinen.
ilmeisesti moottoripesut on kuivattanut joka kolon kannesta kun kaikki tuntuu olevan niin juntturassa, annetaampa viikon olla liotuksessa kun saa suuttimen, kokeillaan paremmalla menestyksellä irrotella.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jani k kirjoitti:itsellä kahdessa suuttimessa huomattavasti ohivuotoa,toinen irtosi käyttämällä ruuvi löytsälle mutta kinnityspultti poikki!
ja kierre jumissa täytyy kai yrittää porata ja kierre puhdistaa kierretapilla.
toinen suutin jäi jumiin vaikka käytin ei lähtenyt, tein liukuvasarankin eikä vieläkään täytyy varmaan
käyttää oikein kunnolla kun saa toisen suuttimen kuntoon,muuten loppuu konstit kesken.
tilasin varalle vaihtosuuttimen jos ei saa vanhaa ehjänä pois,täytyykö suutin ohjelmoida staarilla? jos suutin on samalla numerolla kun alkuperäinen.
ilmeisesti moottoripesut on kuivattanut joka kolon kannesta kun kaikki tuntuu olevan niin juntturassa, annetaampa viikon olla liotuksessa kun saa suuttimen, kokeillaan paremmalla menestyksellä irrotella.

Jos suutin on oikeesti jumissa on liukuvasara lähinnä itsensä kiusaamista(varsinkin nämä pienet mitä paljon on myynissä monissa paikoissa, vähintään useempi kilo oltava puntissa painoa) parempi on malli missä suutimen ylä pää pois sitten sisään kierrettän "pultti" ulko puolelle holkki mitä vasten sitten vetoa (tässäkin usein lohkeaa ventiili kopasta pala) muita hyviä konsteja on vasaralla sen sähkö pään muovi osa pois sitten isolla virralla hitsata se kolo ja muteri yhteen, puna hehkuiseksi saman tien paineilma vääntimellä tai pitkällä varrella väntelemään(tässä konstissa menee vanha totaali paskaksi mutta yleens lähtee pois)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja jani k »

tekasin metallimiehenä liukuvasaran itse suuttimen kammasta ja painonnosto tangon pätkästä ja kunnon puntti että rekyyliä oli mutta kampa poikki eli jumurissa on, jos ei käyttämällä lähde niin loppu lastentunti ja pultti hitsaten kiinni ja pulttikonetta tarjolle eihän nuo vaihtosuuttimet niin kalliita ole että tarvis vanhaa alkaa säälimään.
huomasin kyllä että venttiili kopppaan ei voi oiken nojata millään sen verran antaa periksi.
täytyy ens viikolla palata juttuun ku palaa työreissulta kiitos vinkeistä!..
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja dante »

Me tehtiin tämmönen ulosvetäjä akseli teräksestä.Suutimen "hattua" irrottaessa on hyvä työntää samalla vaikka pahvia "hatun" alle ettei pieni jousi ja kuula pääse irrotessaan katoamaan.Vetimen jenka osaa täytyy kiristää iskujen välillä ettei se särje suuttimen kierteitä.Tällä lähti suutin joka oli varmaan pantu paikalleen ilman rasvoja.

Kuva

Kuva
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja jani k »

täytyy väsätä vaikka sellainen,
varmaan tehokas laite kun saa pulttikoneen iskuvoiman suoraan suuttimeen.
näyttää nuo ostettavat ulosvetimet olevan aika kalliita eikä kovinkaan kummoisia kuitenkaaan tehdä.
W213
MB 400 cdi w211
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja jani k »

lähtihän suutin irti kun kovensi otteita ja otti järeämmät aseet käyttöön.
hitsasin suuttimen yläpään mutteriin toisen mutterin johon sain järeän liukuvasaran kiinni ja puolenkymmentä rajua tempasua niin sieltähän se lähti nousemaan ja irtosi lopulta, katkenneen pultin otin sorvautin ensin 7.8mm holkin jossa oli 4.5 mm sisäreikä ja lukkosepältä pitkä 4.5mm poranterä ja vanha pultti poraten pois ja kierteen siivous tapilla,voi sanoa että nämä suutin remontit ei ole niitä miellyttävämpiä remppoja.
ainakin käynnistysaika nopeutui huomattavasti pääsisi vielä kokeilemaan kylmäkäynnistystä ja toteamaan että oliko rempasta hyötyä.
kiitos hyvistä neuvoista..
W213
MB 400 cdi w211
Kimmo.u
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 04.07.2011 11:57

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja Kimmo.u »

Itse olen yrittänyt huonolla menestyksellä suuttimen irroitusta jo kolme viikkoa. 3 suutinta 4.stä irtosi kovan työn jälkeen. Suutin nro.1 on ja pysyy kiinni, piet on saatu putsattua pois. Tuntuu, että kaikkea on jo kokeiltu, ulosvedintä, lyöntivasaraa, vääntörautaa, kuumennusta jne.. Kyseisen suuttimen pulttikin katkesi, tästä nyt vielä selviäisi jos tuon suuttimen saisi jotenkin vaan irtoamaan. Niin ja venttiilikoppakin on jo vaurioitunut näissä yrityksissä. Löytyisikö apuja täältä..?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin Ylivieskasta löytyy korjaamolta ulosvetäjä jolla lähtee.
oulaistenliikenne.fi
Kimmo.u
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 04.07.2011 11:57

Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia

Viesti Kirjoittaja Kimmo.u »

Kiitoksia dealer! Toihan toi ainakin jonkinlaista lohdutusta, että ainakin jostain löytyy sellainen väline jolla irtoaa.
Mitäs olet mieltä jos tuota suutinta vielä kuumentaisi oikein kunnolla ja yrittäisi pitkillä putkitogeilla kiertää suutinta. Tuntuu
siltä että se voisi lähteä jos se edes hiukan kääntyisi. Kun itse asun Lappeenrannassa niin turhan pitkä on toi matka Ylivieskaan.

Olen jo täysin vakuuttunut, että tää kyseinen suutin on hitsattu kiinni! :x

Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Vastaa Viestiin