Nyt tulee pitkä selitys, koska paljon tapahtunut. Apua kaivataan ja maksan ratkaisusta ihan löytöpalkkion, jos se on järkevästi mahdollista ja vika korjattavissa. Ite en juuri ymmärrä autoista, joten pahoittelen, jos termistö on naurettavaa.
Eli siis otsikon auto aloitti viime kesänä sen, että käy vajailla sylintereillä toisinaan, pois pelistä 1, 2 ja 4. Testerissä ilmoittaa häiriöt sytytyskatkoksia noissa sylintereissä + imunokka-akselin säätö -jotain ja nyt viimeisimpänä myös pakonokka-akselista.
Auto toimi talvella lähes normaalisti ja viime kesänä ja taas tänä kesänä ongelmaa on päivittäin. Toimii kuitenkin normaalisti jossain kohtaa päivää silloinkin ja silloin kun toimii, niin ei mitään vikaa missään. Jos auto käynnistyy normaalisti, niin se ei koskaan jätä kesken käynnin sylinteriä pois pelistä ja vastaavasti, mikäli se käynnistyy vajailla, niin ei palaudu itsestään. Normisetti silloin on, että kun ajaa 5-25 km, sammuttaa, niin yleensä käynnistyy sitten normaalisti ja toimii taas normaalisti, kunnes seuraavan sammutuksen jälkeen uus arvonta, että miten lähdetään.
Ollut nyt neljällä korjaamolla yhteensä yli 3 kk ja ihan kunnon paikoissa, mm. Vänttisellä Lempäälässä, Auvisella Myllykoskella ja Tähtihuollossa Kouvolassa. Ensin vaihdettiin tulpat, sitten puolat, imusarja ja tsekkailtiin joku ratas + ketju, eikä niissä vikaa. Matkan varrella vaihdettu myös ohjelmiston koodi ja ilmamassamittari ja voi olla, että unohdankin jo jotain mitä vaihdettu, mutta kuitenkin. Lempäälässä ehdotettiin lopulta yksikkövikaa ja vaihdettiin se koodi imusarjan lisäksi + todettiin, että mekaanista vikaa he ei löydä. Myllykoskella sen jälkeen tuumattiin, että ei se yksikkö voi olla, kun antaa järkeviä lukemia. Epäiltiin tasapainoakselia ja/tai suutinvikaa, mutta en ole kovin innokas niitä vaihdattamaan sen jälkeen, kun kysyin, että voiko ne toimia välillä ja välillä ei, eikä sellaiseen oikein uskoneet itsekään.
Autoa on tutkineet osaavat ja mun on vaikea myöntää, että tämä nyt on jumalauta ainoa auto maailmassa jossa on tuollainen vika. Ei vain nyt ole sattunut vastaan sellaista henkilöä jolla on ollu tämä vika ja ajattelin, että kokeilen nyt täältä vielä apua, etteipä siitä ainakaan haittaa ole. On tunne, että kyseessä voi olla jokin tosi pieni kosketushäiriötyyppinen juttu, joka käyttäytyy eri lämpötilassa eri lailla ja siksi ei kukaan hahmota, kun ei selkeää mekaanista ongelmaa, mutta aniweis. Olisi edes tonnin auto niin ajaisi paaliin, mutta kun tuo nyt kuitenkin vielä normaalina olisi jonkin arvoinen peli.