Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Meyle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.04.2024 10:24

Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Meyle »

Morjens!

W204 2009 C 200 CDI (OM646) Avantgarde akun virtavuoto paikallistui radio/comand sulakkeeseen. Kyseessä VIN-koodin varustelistan mukaan Radio Audio 20. Akku vaihdettu. Autossa yksi akku. Korjaamattomia koodeja: takapenkin anturi vasemmalla. Radion sulake irti akku ei purkaannu. Mittarin mukaan sulake paikallaan akku purkaantuu 2A tunnissa. Auttaako radio/comandin firmwaren päivitys? Muita idiksiä? Vehon työnjohtajan mukaan hänelle ei ole tullut yhtään vastaan jossa päivitys poistaisi virrankulutuksen vaan vika luultavimmin jossain muualla.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3081
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja jysi »

Yksi mahdollisuus on että radio ei nuku. Onkohan siellä varustelistassa muita MOST-väylää käyttäviä laitteita (puhelin/-interface, vahvistin, TV- tai DAB-viritin?) -> joku pitää wakeup-linjaa maissa?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Onko kello katottu, ja laturi sattaa tyhjentää myös. Mutta varmaan radioon jää herätevirta vaikka ei pitäisi.
Meyle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.04.2024 10:24

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Meyle »

Mulla on kans sellanen tuntuma, ettei se radio mee nukkumaan, koska kun akusta ottaa miinusnavan irti (tää oli ensimmäinen konsti pitää auto toimintakunnossa) ja laittaa sen aamulla takaisin niin radio lähtee soimaan.

Tässä on varustelistaus:


040U BLACK
1P9 CONTROL CODE MARKETING
1U2 SNOW GRID
1U4 VEHICLE WAXING WITH ADDITIONAL SCOPE
204B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - FINNISH
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
255B
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
265 LINES-NO.PLATE DISCONTINUED
268B AIRBAGLABLE - FINNISH/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
294 KNEE AIRBAG
305B HEAD UNIT LANGUAGE - BRITISH ENGLISH
335B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - ENGLISH
345 RAIN SENSOR
411 6-SPEED MANUAL TRANS.
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
442 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL (12 BUTTONS)
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
523 RADIO AUDIO 20
529L FINLAND
580 AIR CONDITIONER
584 ELECTRIC WINDOW REGULATOR
5XXL EUROPE
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
666 PRODUCT PROT.F.TRANSPORT VEH. W/O TIE-DOWN HOOKS
677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION
700A LEATHER COMBINATION
701A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
739 TRIM PIECES - ALUMINUM
809 AEJ 08/1
824 AIR CONDITIONING SCOPES FOR COLD COUNTRIES
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
983 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W/O REG. CERT. PART II
A02 ZMS-KOSTENOPTIMIERT
F204 MODEL SERIES 204
GM MANUAL TRANSMISSION
HA REAR AXLE
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M006 POWER OUTPUT VARIANT
M010 EVO/VEHICLE UPGRADE ENGINES
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
R01 SUMMER TIRES
R48 17" LIGHT ALLOY WHEEL 5 DBL-SPOKE DESIGN ALL-ROUND
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U37 FOGLAMP
V50 SPEED + LOAD INDEX 91W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
040U BLACK
701A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3081
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja jysi »

Ei siellä muita MOST-laitteita näy, onpa outo.
Ei ole nyt pääsyä kaavioihin (mitä muuta on radion sulakkeen takana) niin ei oikein ideointikaan onnistu
Meyle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.04.2024 10:24

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Meyle »

CDI_05 kirjoitti: To 18.04.2024 15:56 Onko kello katottu, ja laturi sattaa tyhjentää myös. Mutta varmaan radioon jää herätevirta vaikka ei pitäisi.
Kello? Laturi näyttäis toimivan, koska auto käynnistyy, virtaa ei vuoda kun radion sulake on irti. Tsekkasin myös lämpökameralla kun auto oli seisonut tunnin, ettei mikään rele käy kuumana ja vika ei ollut niissä. Kun radion sulakkeen ottaa pois kestää pienen hetken että virtavuoto tippuu nolliin. Ensin yhteen ampeeriin ja sitten nollaan. Joku 5-10s arviolta. Jännästi se virtavuoto ei häviä välittömästi kun radion sulakkeen irroittaa.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 581
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Joku pitää väylää päällä, joku joka onsen sulakkeen takana. Itse kuluttaja ( tai joku muu kuluttaja) ei välttämättä ole saman sulakkeen takana ja menee nukkumaan kun sitä ei enää hätyytellä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

No ei muuta kun hommaat toisen uuden/käytetyn radion ja kokeilet sillä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13201
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Radiolle ei näytä tulevan muuta sähköä kuin f26 sulakkeelta 30g linja eikä f26 sulake näytä syöttävän muita laitteita.

Radion pitäisi sammua ja käynnistyä CAN-väylältä saatujen tietojen mukaan, onhan siellä CAN-piuhat kiinni. En ole kokeillut mutta luulisi että radion ei pitäisi käynnistyä pelkästään akun kytkemisestä, ilman ignition tilan tietoa väylältä vaikka mankka olisi ollut päällä akkua irrotettaessa.

En katsonut miten 30g ohjataan, varmaan releen takana mutta kai siellä on muutakin minkä huomaisi jos kärjet palaneet kiinni.
Meyle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.04.2024 10:24

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Meyle »

DBFI kirjoitti: Pe 19.04.2024 13:44 Radiolle ei näytä tulevan muuta sähköä kuin f26 sulakkeelta 30g linja eikä f26 sulake näytä syöttävän muita laitteita.

Radion pitäisi sammua ja käynnistyä CAN-väylältä saatujen tietojen mukaan, onhan siellä CAN-piuhat kiinni. En ole kokeillut mutta luulisi että radion ei pitäisi käynnistyä pelkästään akun kytkemisestä, ilman ignition tilan tietoa väylältä vaikka mankka olisi ollut päällä akkua irrotettaessa.

En katsonut miten 30g ohjataan, varmaan releen takana mutta kai siellä on muutakin minkä huomaisi jos kärjet palaneet kiinni.
Voiko ton radion kytkeä ilman CAN-piuhaa? Tulisko siitä joku vikakoodi? Vaatinee hieman purkamista sen tarkastaminen. Kaikki muu toimii. Ainoa mistä herjaa on tuo takapenkin anturi, mutta sillä ei liene osuutta asiaan.

Ennen kuin tajuttiin että toi 26 sulake radiolle tiputtaa koko 2A kuorman, luulin että se kulutti vain 1A, sillä se ei heti sitä sulaketta irti otettaessa näyttänyt yleismittarilla kuin 1A pudotuksen. Silloin löysin myös että sulakkeet 28, 14, 15 ja 27 kuluttaisi 0,2A kukin. Nämä ovat "instrument cluster", "headlamp control unit", "Supplemental restraint system control unit" ja "Eletric steering control unit Electronic ignition lock control unit". Nämä 0,2A kuluttajat karsiutuivat pois korjauslistalta kun tajusin ton pienen viiveen tolla radiolla virtavuodon tiputuksessa. Tuo rattilukon moottori sen verran kyllä alkoi pian vaivata että jouduttiin se ohittamaan emulaattorilla. En tiedä oliko nuo 0,2A kuorman tiputtajat mikä juttu, mutta kertauksen vuoksi koko kuorma tippuu kun ottaa 26 radio sulakkeen pois ja odottaa hetken. Ensin yhteen amppeeriin ja sitten nollaan.

Releet tsekattiin sillä lämpökameralla kun auto oli tunnin seissyt ja kaikki oli saman lämpöisiä lähellä ulkolämpötilaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13201
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Meyle kirjoitti: Pe 19.04.2024 14:37 ...
Releet tsekattiin sillä lämpökameralla kun auto oli tunnin seissyt ja kaikki oli saman lämpöisiä lähellä ulkolämpötilaa.
Myös F32k2 kuvattu lämpökameralla? Paljonkohan siellä lämpöä syntyy yhdestä ampeerista kun syöttää kuitenkin 150A sulakkeen läpi sen 30g jännitteen. Ihan yleismittariakin kannattaa käyttää kalliimpien mittareiden lisäksi.

Oma asiansa silti miten tuo liittyy mankan hereillä pysymiseen.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Orlov »

En ole moista katsonut, mutta eikö ”radion” pitäisi pysyä poissa päältä kun sen sammuttaa napista? 203 ainakin toimii näin

Ja nopeasti katsottuna kulutuksen mukaan, niin vika on ”radiossa”, onkos näissä tuo ”hätäluuri”? Se on samassa väylässä ja sillä ohjaimella voi tietysti heittää kuikkaa

Muistan jostain naismekaanikon videosta diagnoosin tälle ilmiölle, voin katsoa onko tallennettu :think:

Jossain tuolla se on https://youtube.com/@L35inColorado?si=1WmTiI-TZvkgmlEC

https://youtu.be/FgG1WjXLJOs?si=Y2W_tqSPWG1bbQ5J Tossa
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3081
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja jysi »

Teleaid oli aikaana edellä, tuli 90-luvun lopulla ja silloin euroversioissa toteutus oli Nokian kiinteä autopuhelin joka oli CAN-väylän kautta yhteydessä autoon, ei erillistä boksia. SItten into hiipui ja meni melkein 20 vuotta kunnes tuli EU-lainsäädäntö joka teki systeemistä pakollisen.

W204-koriin ei ole ainakaan euromalleihin tuota systeemiä saanut eikä sitä löydy tuosta lisävarustelistalta kuten ei matkapuhelinsovitintakaan joten siinä tuskin on vian aiheuttaja.

Radio ei saisi tietenkään syödä virtaa pois päältä ollessaan mutta kun siellä ei ole kytkintä (ei ole W203 radioissakaan) vaan pelkkä painike jotka ohjaa softaa samalla tavalla kun CAN-väylän komennotkin, niin on vaikea sanoa mikä siellä jurnuttaa. Aika harva komponentti siellä tuon 12V x 1A = 12W lämpöä kestää joten sillä tavalla veikkaus kääntyisi softan puoleen. Vikaantunut pääteaste tai kaiutinlinja maissa olisi joskus voinut tuota teettää mutta näissä taitaa jo olla suojauspiirit tuota varten.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Nojuu, kytkin tai komento, pysyy kuitenkin elottomana kun auton käynnistää/tai painaa nappia uudestaan(203). Tiedän sen siitä(oletan tietäväni) kun kellokaan ei päivity unen jälkeen ilman onoff komentoa/kytkentää napista :)

Siihen loppuu tietotaito :lol: ja tosiaan tuon aavemaisen virrankulutus on sen 2A luokkaa ollut noissa tapauksissa/keskusteluissa. Ulkomuistista tuossa videossa on kuitenkin joku sähkökaavio kaivettu esiin, jossa näkyy joku logiikka :lol:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13201
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Orlov kirjoitti: La 20.04.2024 06:27 ...
Ulkomuistista tuossa videossa on kuitenkin joku sähkökaavio kaivettu esiin, jossa näkyy joku logiikka :lol:
Siis meinaat että tuossa US W163 videossa on jotain hyödyllistä tähän W204-tapaukseen. En usko että kukaan jaksaa katsella kolmen vartin pätkää etsien jotain sähkökaavioita ja jotain logiikkaa. Auttaisi jos kertoisit mistä kohtaa videota kannattaa katsella ja mikä yhteinen logiikka oli kyseessä.
Meyle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.04.2024 10:24

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Meyle »

Orlov kirjoitti: Pe 19.04.2024 19:47 En ole moista katsonut, mutta eikö ”radion” pitäisi pysyä poissa päältä kun sen sammuttaa napista? 203 ainakin toimii näin
Tota vois oikeasti testata.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Radio/Comand virtavuoto (W204) 2009

Viesti Kirjoittaja Orlov »

DBFI kirjoitti: La 20.04.2024 12:36
Orlov kirjoitti: La 20.04.2024 06:27 ...
Ulkomuistista tuossa videossa on kuitenkin joku sähkökaavio kaivettu esiin, jossa näkyy joku logiikka :lol:
Siis meinaat että tuossa US W163 videossa on jotain hyödyllistä tähän W204-tapaukseen. En usko että kukaan jaksaa katsella kolmen vartin pätkää etsien jotain sähkökaavioita ja jotain logiikkaa. Auttaisi jos kertoisit mistä kohtaa videota kannattaa katsella ja mikä yhteinen logiikka oli kyseessä.
Yleensä tämmöiset videot on kokonaisuus ja pätee ihan yleiseen vian hakuun. Minua ei haittaa pätkääkään, jos ei jaksa/kiinnosta niin turha moisia katsoa, oppii vielä jotain :lol:
Vastaa Viestiin