w204 7G automaatti ongelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

w204 7G automaatti ongelma?

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Pahoittelen pitkää selostusta mutta kun ei tiedä mikä voisi vaikuttaa ongelmaan, koitan kertoa kaiken mitä tapahtui.

Tuli outo vika ajaessa w204 (OM642, 7G laatikko, vm08) motarilla. Jouduin hiljentään, ja kun aloin taas nostaan nopeutta, auto ei reagoinut kaasuun vaan rupesi käymään oudosti "hyrskyttämällä". Pääsin onneksi taukopaikalle ja siellä sammutin ensin moottorin ja starttasin uudelleen josko vika olisi mennyt ohi. Moottori kävi edelleen oudosti ja katsoin konepellin alle niin se näytti hieman pomppivan kaasuttaessa vapaalla. Sammutin taas ja aloin katseleen lampun kanssa näkyykö mitään outoa konehuoneessa, asensin puhelimeen Torquen kun sattui autossa oleen OBD palikka mukana. Missään ei kuitenkaan näkynyt mitään normaalista poikkeavaa eikä mitään vikakoodeja löytynyt.

Kun oli yö, aloin jo katseleen mitä käyttäisin peittona että saa aamulla sitten virkeänä alkaa selvittään millä pääsee kotiin, ja koitin vielä kerran käynnistää auton. No sehän lähti ihan normaalin kuuloisesti käyntiin eikä kaasua antaessa tuntunut mitään ongelmia, varovasti parkkialueella kokeillen auto tuntui liikkuvan normaalisti. Nokka kohti kotia ja varoen vauhtia nostaen liikkelle. Pieni nykäisy tuntui kun vauhti nousi mutta muuten jatkui normaalisti. Muuta liikennettä ei yöllä ollut niin kotiin asti pääsi pysähtymättä kertaakaan.

Seuravana päivänä sitten testaileen vieläkö vika vaivaa, ja alkuvaiheen pientä nykäisyä lukuun ottamatta kaikki pelaa niin kuin pitääkin. Auto käy normaalisti, vaihteet toimii, ihan kuin aina ennenkin. Pikku hiljaa kuitenkin liikenteen mukana mennessä huomaan nykäisyn välillä heikkona ja välillä kovana liikkeelle lähdössä. Ei kuitenkaan normaalin ajon aikana. Aloin testailemaan missä tilanteissa nykäisy tulee, ja se ei tule vaihteen vaihtuessa vaan ykkösellä ennen kakkosvaihdetta ilmeisesti turbiinin lukittuessa. Se tulee kuitenkin välillä jo normaalia pienemmillä kierroksilla, ja välillä n. 1800 rpm missä se kai pitäisikin lukittua.

Kaverin starilla koitin katsoa näkyykö sillä vikoja mutta tuli tällainen Kuva eikä vikakoodeja ollut

Ja viimeinkin kysymys, mikä voisi olla vikana? Moottorin käyntiongelma ei oo uusinut, kannattaako alkaa tutkimaan vai odottaa tuleeko uudestaan. Turbiinin lukitus on pysynyt nykäisevänä, mistä kannattaa alkaa selvittään, starin saan käyttöön mutta vaihteistopuoli ei oo kovin tuttua. Vaihteiston öljyt vaihdettu 45tkm sitten.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 7G automaatti ongelma?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

mikakoo kirjoitti: La 03.06.2023 00:07 Pahoittelen pitkää selostusta mutta kun ei tiedä mikä voisi vaikuttaa ongelmaan, koitan kertoa kaiken mitä tapahtui.

Tuli outo vika ajaessa w204 (OM642, 7G laatikko, vm08) motarilla. Jouduin hiljentään, ja kun aloin taas nostaan nopeutta, auto ei reagoinut kaasuun vaan rupesi käymään oudosti "hyrskyttämällä". Pääsin onneksi taukopaikalle ja siellä sammutin ensin moottorin ja starttasin uudelleen josko vika olisi mennyt ohi. Moottori kävi edelleen oudosti ja katsoin konepellin alle niin se näytti hieman pomppivan kaasuttaessa vapaalla. Sammutin taas ja aloin katseleen lampun kanssa näkyykö mitään outoa konehuoneessa, asensin puhelimeen Torquen kun sattui autossa oleen OBD palikka mukana. Missään ei kuitenkaan näkynyt mitään normaalista poikkeavaa eikä mitään vikakoodeja löytynyt.

Kun oli yö, aloin jo katseleen mitä käyttäisin peittona että saa aamulla sitten virkeänä alkaa selvittään millä pääsee kotiin, ja koitin vielä kerran käynnistää auton. No sehän lähti ihan normaalin kuuloisesti käyntiin eikä kaasua antaessa tuntunut mitään ongelmia, varovasti parkkialueella kokeillen auto tuntui liikkuvan normaalisti. Nokka kohti kotia ja varoen vauhtia nostaen liikkelle. Pieni nykäisy tuntui kun vauhti nousi mutta muuten jatkui normaalisti. Muuta liikennettä ei yöllä ollut niin kotiin asti pääsi pysähtymättä kertaakaan.

Seuravana päivänä sitten testaileen vieläkö vika vaivaa, ja alkuvaiheen pientä nykäisyä lukuun ottamatta kaikki pelaa niin kuin pitääkin. Auto käy normaalisti, vaihteet toimii, ihan kuin aina ennenkin. Pikku hiljaa kuitenkin liikenteen mukana mennessä huomaan nykäisyn välillä heikkona ja välillä kovana liikkeelle lähdössä. Ei kuitenkaan normaalin ajon aikana. Aloin testailemaan missä tilanteissa nykäisy tulee, ja se ei tule vaihteen vaihtuessa vaan ykkösellä ennen kakkosvaihdetta ilmeisesti turbiinin lukittuessa. Se tulee kuitenkin välillä jo normaalia pienemmillä kierroksilla, ja välillä n. 1800 rpm missä se kai pitäisikin lukittua.

Kaverin starilla koitin katsoa näkyykö sillä vikoja mutta tuli tällainen Kuva eikä vikakoodeja ollut

Ja viimeinkin kysymys, mikä voisi olla vikana? Moottorin käyntiongelma ei oo uusinut, kannattaako alkaa tutkimaan vai odottaa tuleeko uudestaan. Turbiinin lukitus on pysynyt nykäisevänä, mistä kannattaa alkaa selvittään, starin saan käyttöön mutta vaihteistopuoli ei oo kovin tuttua. Vaihteiston öljyt vaihdettu 45tkm sitten.
Löytääkö testeri autosta mitä vika koodeja ?
Mökkillä
'
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: w204 7G automaatti ongelma?

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Ainoat vikakoodit on ilmastoinnin esivastuksen vika ja takaa yhden parkkianturin vika, ja ne on ollut jo paljon ennen tätä. Muutama ohi mennyt vikakin oli muttei vaihteistoon tai moottoriin liittyvää.
Koitin tehdä turbiinin adaptaation, muttei siitä ollut apua. Mitä oireita viallinen kyb-venttiili tekee, eikö se ohjaa turbiinin lukitusta? Ja miksi star tahtoo tehdä ohjainlaitteen käyttöönoton vaihteistolle kun mitään ei ole vaihdettu tai edes koskettu?

Kuva
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 7G automaatti ongelma?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

mikakoo kirjoitti: To 08.06.2023 21:59 Ainoat vikakoodit on ilmastoinnin esivastuksen vika ja takaa yhden parkkianturin vika, ja ne on ollut jo paljon ennen tätä. Muutama ohi mennyt vikakin oli muttei vaihteistoon tai moottoriin liittyvää.
Koitin tehdä turbiinin adaptaation, muttei siitä ollut apua. Mitä oireita viallinen kyb-venttiili tekee, eikö se ohjaa turbiinin lukitusta? Ja miksi star tahtoo tehdä ohjainlaitteen käyttöönoton vaihteistolle kun mitään ei ole vaihdettu tai edes koskettu?

Kuva
Jotain on vialla(pahasti) jos 7 vaihteisella laatikolla oleva auto
liikkuu ilman että käytöön ottoa on tehty,
mutta sitä ei kantta alkaa tekmään ennen kuin on todelakin varmaa että se on tekemättä eikä vaikkapa joku testeri häiriö,
taisi olla kohta mittausarvot mistä näkee
ja siitten jos sitä käytöön ottoa alkaa tekmään niin varmistua ensin että se on mahdolista
käytössä olevalla kalustolla
Mökkillä
'
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: w204 7G automaatti ongelma?

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 09.06.2023 11:13
Jotain on vialla(pahasti) jos 7 vaihteisella laatikolla oleva auto
liikkuu ilman että käytöön ottoa on tehty,
mutta sitä ei kantta alkaa tekmään ennen kuin on todelakin varmaa että se on tekemättä eikä vaikkapa joku testeri häiriö,
taisi olla kohta mittausarvot mistä näkee
ja siitten jos sitä käytöön ottoa alkaa tekmään niin varmistua ensin että se on mahdolista
käytössä olevalla kalustolla
Joo siis onhan toi täysin toimiva käytössä ollut laitteisto, ollut autossa alusta asti, ei sinne ole tehty mitään muutoksia. Testeri vain jostain syystä tuon tapauksen jälkeen alkoi ehdottaan käyttönottoa ilman syytä.

Olisko sinne ohjainlevyyn tullut vikaa, eikö siitä pitäisi näkyä vikakoodejakin sitten? Entä se kyb-venttiili, tekeekö se vikoodin vai pitääkö sen viat tulkita jostain arvoista mitä testeri näyttää?
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: w204 7G automaatti ongelma?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Johdinlevyssä on kait ollut, ainakin alkupään tuotannossa, KYB lisäksi, juotosvikoja. On korjattavissa. KYB pitäisi jäädä jälki muistiin.
Yleensä, kait, johdinlevy oireilee kuumana, esim. että ei vaihda normaalisti. Lähtee risteyksistä liikkeelle liian isolla vaihteella tms.
Johdinlevy ongelmaa voi jäädä tarkkailemaan, antaa kyllä nopenevassa tahdissa herjoja.
Jos tämmöinen vika, laatikko alkaa yleensä toimimaan, ottaa virran pois, ja odottaa hetken, antaa jäähtyä. Ja käyntiin.

Alkuperäinen rytkytys vika saattaa olla itse moottorissakin, jokin muu juttu. Kampiakselin asentotunnistin esim.
Vastaa Viestiin