Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Etsikelin imupuolen vuotoa, kun päästöt ei olleet kohdallaan. Muuta en löytänyt kun imuilman lämpötila-anturin O - rengas
oli väljä imuputkenreikään. Taitaa olla eroja eri valmistajien antureiden O - renkaiden koossa ? :?: Voisiko tuo pieni väljyys sotkea seokset ? :?:
Kokeilin toisella anturilla, se meni paikoilleen nahkeasti. Paikoillaan ollut uusi anturia holahti reikäänsä helposti. :thumbup:
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eikös tuo anturi ole kiinni ennen ilmanputsaria ilman tulokanavassa? Mikäli noin niin käsittääkseni ei ole imuvuotoaiheesta kyse laisinkaan kun putsarin etupuolella olevista osista puhutaan?

Mitäs kaikkea sä olet tuon päästö -vaivan taklaamiseen tehny? Kun jos nyt oikein muistan niin tämä sama vaiva oli tapetilla joskus noin vuosi sitten vai oliko sittenkään? Tulpathan sä taisit vaihtaa ja vaihdoitko lamdan ja mitä muuta? Muistanko oikein että harkitsit suuttimien vaihtoakin? Vaihdoitko ja laitoitko alkuperänumeroiset vai jotkin muut?

Milläs ne päästöt silloin viimeksi meni rajoihin ja mitä uutta on muuttunu tässä välissä kun nyt ei mene vai onko kyseessä sama auto ollenkaan?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Jari Ke ! Ilmanputsarin jälkeen on imuilmananturi on koneen yli menevässä imuputkessa ilmamassamittarin jälkeen lähellä kaasuläppä koteloa. Tässä välillä on vaihdettu uudet suuttimet ja laitettu EFlexFuel boxi. Myös olen vaihtanut venttiilikopan päällä olevat stefat 2 kpl joiden läpi koneen huohotushöyryt imaistaan imusarjaan ne oli tulleet ikänsä päähän. :thumbup:
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, La 01.04.2023 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Testasin vilkkutesterillä näyttääkö se vikaa, ei näyttänyt yksi vilkahdus = ei mitään vikaa. Täytyy käydä paikallisella
MB huoltokorjaamolla, jos ne saisi selville omilla testereillään mikä siellä mättää. :thumbup: Tuo imulämpötila-anturi pysyy paikallaan kahden
muovikynnen pitämänä. Vaikuttaa siltä, että tuo O - rengas tuossa uudemmassa anturissa on pienempi ulkohalkaisijaltaan ja paksuudeltaan. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Nyt alkaa selvitä imuvuoto uuteen anturiin on laitettu valmistuksessa liian pieni O - rengas. Anturin reikä imuputkessa,
on 15 mm. Anturin runko on halkaisijaltaan 14,9 mm O -renkaan uran pohjasta halkaisija on 12,7 mm uran syvyys 2,2 mm leveys 2,5 mm.
Anturissa ollut O - rengas oli sisä halkaisijaltaan 11 mm ulkohalkaisija 14 mm O - renkaan paksuus 2 mm. Täytyy käydä hakemassa isompi
O - rengas. Pistin vanhasta anturista siinä olleen O - renkaan ja se meni nahkeasti paikalleen. Kannattaa katsoa kun noita antureita uusii, että
ne käyvät tiiviisti paikoilleen, ei riitä kiinnityskynsien napsahdus onnistuneesta asennuksesta. Mitausten perusteella tuohon imuilmananturin reijän ja anturin väliin jää 0,3 mm rako joka mielestäni aiheuttaa päästömittauksen epäonnistumiseen:thumbup: Tuo 0,3 mm rako vastaa halkaisijaltaan 2,98 mm = 6,99 neliömilliä reikää imuputkessa tai imusarjassa. :thumbup: Tuo 0,3 mm rako pitää jakaa koko anturin ympyrän kehälle, eli rako on 0,15 mm ympäri anturia. :thumbup:
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Ma 03.04.2023 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Tuli vain mieleen, että monikohan Mesen omistaja, on taistellut päästöjen mittauksen kanssa, kun päästöarvot eivät ole kelvanneet katsatuksessa. Ei varmaankaan monelle ole tullut mieleen epäillä syyksi tuon imuilma-anturin tiiviyttä imuputkessa.Anturia uusittaessa, sen muovikynnet napsahtaa paikalleen vakuuttavasti. :thumbup:
Meseillään
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Toivottavasti katsuumiehet eivät lue tätä foorumia, mutta olen mennyt varmuuden vuoksi muutaman vuoden katsastukseen siten, että bensavalo melkein palaa ja oon laittanut masinolia litran verran tuohon vajaaseen tankkiin.

Katsastusmies vuosi toisensa jälkeen vain ihmettelee, että normaalisti näissä on jo kattivikaa ja päästöt on mitä sattuu, mutta sulla tulee vain kukkasia pakoputkesta..no ihmettelen siinä sitten vain samaa ja naureskellen lähden konttorilta ja vedän tankin täyteen..
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ismoq ! Yksi konsti voisi olla tarvikekatin lämpöeristys pakosarjakääreellä, se nostaisi katin toiminta lämpötilaa.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Kävin päästömittauksessa pistän tähän mittaustulokset. Mitä mieltä olette tuloksista? :?: Vika vilkku näyttää 0 vikaa. :problem:
Tyhjäkäynnillä / Kierroksilla
CO % 0,33 / CO % 0,48
CO 2 13,50 / CO 2 13,40
HC ppm 168 / HC ppm 160
O 2 0,89 / O 2 1,022
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, To 06.04.2023 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

ismoq kirjoitti: Ma 03.04.2023 11:27 Toivottavasti katsuumiehet eivät lue tätä foorumia, mutta olen mennyt varmuuden vuoksi muutaman vuoden katsastukseen siten, että bensavalo melkein palaa ja oon laittanut masinolia litran verran tuohon vajaaseen tankkiin.

Katsastusmies vuosi toisensa jälkeen vain ihmettelee, että normaalisti näissä on jo kattivikaa ja päästöt on mitä sattuu, mutta sulla tulee vain kukkasia pakoputkesta..no ihmettelen siinä sitten vain samaa ja naureskellen lähden konttorilta ja vedän tankin täyteen..
Ei kiinosta katsastusmiestä tankkaa vaan se litra E85 pumpula niin säästää sen masinolin hinnan verran.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mese 320 TE kirjoitti: Ke 05.04.2023 17:41 Hei Palstalaiset ! Kävin päästömittauksessa pistän tähän mittaustulokset. Mitä mieltä olette tuloksista? :?: Vika vilkku näyttää 0 vikaa. :problem:
Tyhjäkäynnillä / Kierroksilla
CO % 0,33 / CO % 0,48
CO 2 13,50 / CO 2 13,40
HC ppm 168 / HC ppm 160
O 2 0,89 / O 2 1,022
Näyttää että pakoputkessa on pieni vuoto joka vääristää mittausarvoja, katti ei myöskään taida olla vielä riittävässä toimintalämpötilassa
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Jurgen ! Sitä katin lämpöä minäkin epäilin, kun nämä uudet katsastusmiehet eivät kaikki tiedä mitä Mersujen katastuksessa pitää ottaa huomioon. Myös valojen suuntaus oli muka pielessä taisi olla moottori sammuksissa, kun valoja tarkasti. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Jurgen ! Täytyy vielä tarkistaa tuo pakoputkisto ei ainakaan äkkiä katsoen isoa vuotoa ole. Pistin tankkin Ethanol Corrosion Preventeriä
PN2026E BG 177 ml pullollisen täytyy ajaa pari päivää ja viedä sitten päästömittaukseen. Sovin jo korjaamon kanssa, että soitan kun lähden tulemaan mittaukseen niin ovat heti valmiina mittarin kanssa kun pääsen korjaamolle.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Onko kellään kokemusta noita Thermo - Tec lämpökääreistä joilla pakosarjoja ja pakoputkia eristetään ? Onko värillä ja leveydellä väliä ?
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti: To 06.04.2023 14:22 Hei Palstalaiset ! Onko kellään kokemusta noita Thermo - Tec lämpökääreistä joilla pakosarjoja ja pakoputkia eristetään ? Onko värillä ja leveydellä väliä ?
Ei ole minkäänlaista kokemusta kun niitä ei ehjässä autossa tarvi ja rikkinäistä ne ei korjaa.

Ajatko jatkuvasti E85:lla? Ja jos ajat niin onko tuo eFlex sellaista mallia että se sopii 4-, 6-, ja 8-sylinterisille moottoreille?

Ja edelleen jos on niin varmista, että ne liittimet ovat kytketty johtosarjan liittimiin 1 - 6 koska se boksi saa ohjauksen ainakin joiltakin liittimiltä 1 - 4.

Jos neloskoneissa kytkee liittimiin 5 - 8 niin auto toimii vain oman ECU:nsa varassa eikä säätöalue riitä jolloin päästöt voivat olla mitä sattuu.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei E200kompressor ! Autossani on tuo eFlex Plus Fuel boxi jonka liittimet on ohjeen mukaisesti 1 - 6 muutenhan se ei toimi oikein Boxi saa jännitteensä 1 liittimen kautta. Jos ne ole oikein ei boksin ohjaus eri toimitiloihin toimi . Ensimmäinen E -85 tankillinen on jo mennyt hyvin käynnistyy kylmänäkin. Tuolla pakosarjakääreellä olisi tarkoitus nostaa katin käyttölämpätilaa, kun katti on niin kaukana pakosarjasta noin metri putkea pakosarjan ja katin välissä.
Meseillään
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mese 320 TE kirjoitti: To 06.04.2023 13:47 Hei Jurgen ! Täytyy vielä tarkistaa tuo pakoputkisto ei ainakaan äkkiä katsoen isoa vuotoa ole. Pistin tankkin Ethanol Corrosion Preventeriä
PN2026E BG 177 ml pullollisen täytyy ajaa pari päivää ja viedä sitten päästömittaukseen. Sovin jo korjaamon kanssa, että soitan kun lähden tulemaan mittaukseen niin ovat heti valmiina mittarin kanssa kun pääsen korjaamolle.
Ei siellä kummoista reikää tarvikaan olla. Tuo O2 arvo kertoo pienestä vuodosta tai vastaavasti kohonneen HC arvon kanssa epätäydellisestä palamisesta. Mittauksessa kun laittaa hanskan pakoputken tukkeeksi niin se vuoto ei vääristä mittaustulosta koska happea ei pääse vuotokohdasta sekoittumaan pakokaasuun. Jos autossa on tolkuton hormi pakoputken päässä, niin saattaa riittää ettei anturia ole työnnetty riittävän pitkälle putkeen...
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Jurgen ! Tässä mesessä on se yksi iso poistoputki jotain 50 - 60 mm luokkaa.
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jürgen kirjoitti: To 06.04.2023 20:47
Mese 320 TE kirjoitti: To 06.04.2023 13:47 Hei Jurgen ! Täytyy vielä tarkistaa tuo pakoputkisto ei ainakaan äkkiä katsoen isoa vuotoa ole. Pistin tankkin Ethanol Corrosion Preventeriä
PN2026E BG 177 ml pullollisen täytyy ajaa pari päivää ja viedä sitten päästömittaukseen. Sovin jo korjaamon kanssa, että soitan kun lähden tulemaan mittaukseen niin ovat heti valmiina mittarin kanssa kun pääsen korjaamolle.
Ei siellä kummoista reikää tarvikaan olla. Tuo O2 arvo kertoo pienestä vuodosta tai vastaavasti kohonneen HC arvon kanssa epätäydellisestä palamisesta. Mittauksessa kun laittaa hanskan pakoputken tukkeeksi niin se vuoto ei vääristä mittaustulosta koska happea ei pääse vuotokohdasta sekoittumaan pakokaasuun. Jos autossa on tolkuton hormi pakoputken päässä, niin saattaa riittää ettei anturia ole työnnetty riittävän pitkälle putkeen...
Taidat jutella tekoäly Al:n kanssa...? Poistoputki..
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Voitaisko pysyä asiassa ?
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti: La 08.04.2023 10:19 Voitaisko pysyä asiassa ?
Poistoputkessa josta kukaan ei ole kysynyt?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Helpottaisiko E200kompressoria ? Jos sanoisi pakoputken pään olevan 50 - 60 mm kooltaan ?
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti: La 08.04.2023 19:39 Helpottaisiko E200kompressoria ? Jos sanoisi pakoputken pään olevan 50 - 60 mm kooltaan ?
Hei Mese 320 TE! No nyt helpotti. Mutta erikoista on mistä keksit tuon poistoputken koska en ole ikinä kuullut missään sellaisesta?

Konekäännöksillä tulee vielä usein tuollaisia virheitä vaikka ne muuten ovatkin jo hyvin kehittyneitä. FlexFuel-boxeissa liittimen 5 vikoja on havaittu aiheuttaen käyntihäiriöitä.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Tuo tankkiin kaadettu Ethanol Corrosion Prevent aine ainakin vaikutti reilun 70 km ajon jälkeen koneen reakointiin kierrosherkkyyteen parantavasti. Luultavasti koneen karstat ja noet paloi pois.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei E200kompressor ! Voisitko hieman selventää tuota FlexFuel boxin liittimen 5 vika asiaa ? Missä kohdassa se ilmenee liittimessä 5
vai johdossa, vai boxin lähdössä.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Voisiko nuo päästöarvot johtua sytystulpista ? Joku tulppa on viallinen, ei anna kunnon kipinää ? Puolat on vaihdettu eikä testeri anna puolaviasta ilmoitusta. Testerihän mittaa puolan 12 voltin puolelta onko se ehjä. Suurjännite puolen vika ei näy testerissä.
Täytyy huomenna avata puolien kansi ja katsoa tulpat. Tulpanhatuissa on 2 kilo-ohmin vastus . Vielä yksi kysymys onko Champion C 10 YCC tulpat tähän koneeseen sopivat ? :?:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Sain varaosaliikkeestä Champion CET2 eon Titan varaosanumero 4 044197 906710 tulpat pitäisi vastata Champion C 10 YCC tulppia. Kärkiväli piti pienentää 0,9 mm > 0,8 jota suositellaan M104 koneeseen. Huomenna vaihtelen tulpat saas nähdä toimiiko hyvin.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Nyt on tulpat vaihdettu CET2:n Championeihin. Koneessa olleet tulpat tutkittuani havaitsin 1 sylinterin tulpan olevan silminnähden tummempi, kun muiden sylinterien tulpat. Joko tulppa tuo tulppa oli viallinen tai sitten 6 sylinterin yhteiseltä puolalta lähetevä välijohto tai tulpan hattu katkoo. Täytyy vielä mittailla ja heilutella tuota johtoa näkyykö mittarissa katkoja.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Mittasin tulppien vastusarvot 1 sylinterin tulpassa oli vain 0,2 Ohmin vastus. Toisien sylinterien tulpissa se oli 6,5 - 7,2 kilo Ohmia. Tuoko se oli syynä päästöihin ? :?: :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Imupuolen vuoto MB 104 koneessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

IMG_20230415_144325.jpg
Hei Palstalaiset ! Pistän tähän kuvan tulpista josta näkyy tulppien värit ja mitkä sylinterit ovat samalla puolalla. Tuon ykkös sylinterin tulpan posliinin juuri on myös kellanruskea.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Meseillään
Vastaa Viestiin