S211 -04 punainen akku herja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pitqlainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 22.05.2013 09:05
Paikkakunta: Kuopio

S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja pitqlainen »

Morjesta,

Joka käynnistyksellä lykkää punasen visit workshop akkuun liittyen ja tiputtaa mukavuustoiminnot pois. Molemmat akut uusittu oikeilla agm akuilla. Kokeiltu kaverin samanlaisesta autosta akku ohjainlaitetta ei vaikutusta. Pikkuakun relettä tutkittu ja ainakin tilaa vaihtaa kun antaa sähköä. Latausjännite 13.8-14v mutta tänään tutkiessa huomasin että kun käynnistää ja ennenkuin akkuherja tulee niin lataa vain 11.5-12v ja kun antaa punaisen herjan tauluun rupeaa lataamaan oikein. Mikäs tämmöisen vois aiheuttaa? Helpottas varmaan jos pääsis vikakoodin lukuun mutta nyt on hankala keretä vikakoodin lukuun töiden takia.
S211 320CDI -04
W124 2.5D -90

Entiset:
W124 300D -91
W201 2.0E -90
W123 240D -77
W201 2.0e -88
W210 200CDI -02
W210 220CDI -99
W460 300D -81
pettu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 04.05.2018 17:48

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja pettu »

Laturin vaihdolla minulla korjaantu saman laiset oireet kun kyll sen pitää 14v-14,5v ladata
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Ei varmaan testeri paljoa auta, kun on selkeä syy. Eli lataus on liian pieni. 14.4V olisi ok. Eli akku jää vajaaksi, siksi herja, kun startissa jännite käy liian alhaalla. Laturi kuntoon.
Ensiapuna, voit ladata akkua yöllä, ainakin muutaman kerran viikossa. Laita laturiin ”Lumihiutale” nappi päälle, niin antaa lisälatausta talvella (tämä erityisesti AGM-akuille)

Ja vielä: siis kun on AGM, niin se vaatii vielä korkeamman latauksen, eli 14.8V.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omassa samanlaisessa autossa latausjännite on auton näytöstä katsottuna yleensä enintään 13,7V ja se riittää täysin ongelmitta, mutta laturihan tuossa kysyjän laitteessa todennäköinen vikapaikka on kun ei lataa lainkaan käynnistyksen jälkeen - ja yhtäkkiä alkaa lataamaan.
oulaistenliikenne.fi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tässä alla tuore kuvankaapaus luurin ruudulta. Mercedes ME Adapter palikka siis aina kiinni OBD portissa.

Tämän auton eka akku kesti 8-9v. Ei tullut punaisia varoituksia, vaikka kyllä selvästi huomasi startissa, että akun jännite notkahti. Kun moottori muutoin on kunnossa, niin lähti käyntiin hyvin myös pakkasilla.

Varmaan latauksen riittävyys piti myös pikkuakun jännitteen riittävänä, ettei se ison akun jännitteen selvä pudotus aiheuttanut auton järjestelmille ongelmia? Ja eipä ainakaan tämän suuruinen latausjännite ole lyhentänyt akkujen ikää.

Taisi joku tänne kirjoittaa, että AGM akkukin meni vaihtokuntoon about vuodessa, kun latausjännite oli ollut alle 14V. Akkukauppias tykkää. :thumbup:
Mutta alle 14V lataus, ei tule akku ikänä täyteen. Varmaan ajomatkojen pituus yms. vaikuttaa asiaa.

Kesällä huomaa, että pienen ajon jälkeen latausjännite putoaa jonnekin 13 V tuntumaan. Ilmeisesti akku on silloin riittävän täynnä.

No tiedä häntä, mikä mihinkin vaikuttaa. :roll:

Mercedes ME APP. Kätevä tarkistaa vaikka lataus ja termostaatin toimivuus.
.
IMG_2023-3-29-143922.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Ma 27.03.2023 18:19 Omassa samanlaisessa autossa latausjännite on auton näytöstä katsottuna yleensä enintään 13,7V ja se riittää täysin ongelmitta, mutta laturihan tuossa kysyjän laitteessa todennäköinen vikapaikka on kun ei lataa lainkaan käynnistyksen jälkeen - ja yhtäkkiä alkaa lataamaan.
Edellisessä mallisarjassa tasainen 13,8V ja pysyy hyvin vakaana tyhjäkäynnilläkin valot ja puhallin päällä.

Saa tippumaan tyhjäkäynnillä noin 12,5V korville jos laittaa enemmän sähkölaitteita päälle mutta laturi onkin vain 90A.

Japanilaisissa on ollut yleensä hieman päälle 14V ja yhdessä Corollassa peräti 14,8V.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja dealer »

EemeliErkki kirjoitti:Taisi joku tänne kirjoittaa, että AGM akkukin meni vaihtokuntoon about vuodessa, kun latausjännite oli ollut alle 14V. Akkukauppias tykkää.
Oma kokemus on se ettei akkukauppiaatkaan erityisesti tykkää takuuasioiden hoitamisesta, mutta ehkä joku sitten.
oulaistenliikenne.fi
pitqlainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 22.05.2013 09:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja pitqlainen »

Jep laturin vaihdolla loppui herjat. Kiitoksia
S211 320CDI -04
W124 2.5D -90

Entiset:
W124 300D -91
W201 2.0E -90
W123 240D -77
W201 2.0e -88
W210 200CDI -02
W210 220CDI -99
W460 300D -81
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: S211 -04 punainen akku herja

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Hei, niin onko n.14V latausjännite vika vai säätimen ominaisuus? Olen omassa ja vieraissa S211 320cdi:ssä mittaillut jännitteitä, kun ei taho Webaston käyttöön riittää. Onko Saksasa käytössä vaan normiakkuja, jolloin riittää matalampi latausjännite? Saako säätimiä suuremmalle jännitteelle, kuten perinteellisille Boschin latureille saa?

Edit. Ai niin, tein laturitestin testerillä ja alarajoilla mennään.
Vastaa Viestiin