W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Onko mahdollista palauttaa saastepäivityksen tuomia muutoksia takaisin alkuperäistä vastaaviksi. Autoon on tämä päivitys tehty jo ennen minulle tuloa. Eniten itseä häiritsee tiheä dpf:än poltto (n.400kl välein ja polton syynä on aina ajettu matka), sekä isoimmain vaihteen laiska käyttö.

Auto ei siis vaihda seiskavaihteelle normaaliajossa ennenkuin on saavutettu about 113km/h. "Ripeästi" kiihdyttymällä auton saa vaihtamaan seiskalle pienemmissäkin nopeuksissa. Jos saavuttaa halutun nopeudun (esim. 88km/h) siten, että auto on silloin vielä vitosvaihteella auto vaihtaa sitten seiskalle. Eli 88km/h nopeudessa lopettaa kiihdyttämisen. Myös manuaalipuolella saa seiskan sisälle aina ja kun seiska on sisällä, pitää se sen myös kunnes nopeus tippuu alle 80km/h.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Softaa se on, sen voi myös ohjelmoida uudestaan. Pitää vain löytää oikea paikka tai kaveri tekemään se.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

TPLtre kirjoitti: Ti 24.01.2023 21:01 Softaa se on, sen voi myös ohjelmoida uudestaan. Pitää vain löytää oikea paikka tai kaveri tekemään se.
Näinhän se varmasti on, vielä kun löytäisi/joku vinkkaisi tekijän.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oisko tuikku mitään?
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

puunakki kirjoitti: Ti 24.01.2023 17:46 Onko mahdollista palauttaa saastepäivityksen tuomia muutoksia takaisin alkuperäistä vastaaviksi. Autoon on tämä päivitys tehty jo ennen minulle tuloa. Eniten itseä häiritsee tiheä dpf:än poltto (n.400kl välein ja polton syynä on aina ajettu matka), sekä isoimmain vaihteen laiska käyttö.

Auto ei siis vaihda seiskavaihteelle normaaliajossa ennenkuin on saavutettu about 113km/h. "Ripeästi" kiihdyttymällä auton saa vaihtamaan seiskalle pienemmissäkin nopeuksissa. Jos saavuttaa halutun nopeudun (esim. 88km/h) siten, että auto on silloin vielä vitosvaihteella auto vaihtaa sitten seiskalle. Eli 88km/h nopeudessa lopettaa kiihdyttämisen. Myös manuaalipuolella saa seiskan sisälle aina ja kun seiska on sisällä, pitää se sen myös kunnes nopeus tippuu alle 80km/h.
Oma auto teki samaa, käytin auton softauksessa mutta tuo nopeusjuttu ei hävinnyt mihinkään. Välillä mennään 100km/h kutosella cruise päällä ja yhtäkkiä auto sitten vaihtaa seiskalle.

Myös polttoja tuntuu yhä tekevän melko usein, eilen ajoin putkeen 200 km maantietä, kävin kaupassa ja kun lähdin, alkoi auto polttamaan DPF:ää pitämällä kierroksia korkealla. Eipä se siinä 2 kilometrin matkalla ehtinyt polttoa sitten loppuun tehdä. Usein ne poltot on tollaisia 5-10min pyrähdyksiä. Starilla kun joskus katseltiin, oli muistissa useita epäonnistuneita polttoja kaupunkiajosta johtuen.

Kai tämä poltto liittyy sitten ajettuihin kilometreihin tai ohjelman tekijä ei osannut poistaa tuota saastepäivitystä, vaikka mainitsi sellaisen heti ohjelmasta huomanneensa ja poisti sen.

Näkeekö tuon polton syyn jostain starilla?
S212 E350CDI 4Matic 2009
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Vaikuttaako asiaan moottorin lämpö,kylmänä ei oikeia pidä kuormituksesta.
Myös moni muu asia vaikuttaa asiaan ettei anna pienillä nopeuksilla ajaa 7 vaihteella.
On normaalia ettei pienillä nopeuksilla anna 7 vaihdetta olla päällä.
350 on tehty reippaaseen ajoon, peräkärryn vedossa tuon vaihtamisen huomaa hyvin.
Kuorma päällä menee herkästi jo 5 vaihde päälle jopa 4 jos on iso mäki.
Ei anna alikierroksilla rasittaa voimansiirtoa.
On hyvin ohjelmoitu kestämään vääränlaista käyttöä..
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Kylmänä pitää jopa vitosvaihdetta 80km/h nopeudessa, mutta se on normaalia.

Kaverilla on samanlainen auto, mutta ilman saastepäivitystä. Se kyllä vaihtaa iloisesti aina seiskavaihteen, kun saadaan 80km/h mittariin. Myös poltot on harvemmassa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kaikki on kiinni softasta, versioissa on eroa ja jopa 220cdi menee seiskalle 75-80kmh vauhdissa kun sopiva softa.
Vaihteisto seuraa väännön / ruiskutuksen konversio karttaa ja sillä saa paimennettua vaihtoja eri kuormitus tilanteissa sellaiseksi kuin haluaa.
Päästösoftissa pyydetään enemmän kierroksia koska kone tukehtuu lisääntyneeseen egr määrään eikä alhaalta jaksa vääntää niinkuin alkupään softilla olevat. Sama egr sonta tukkii jokapaikan kondension kanssa ja tiputta dpf lämpötilaa normaali ajossa jolloin regen joudutaan tekemään huomattavan usein.

Kyllä ton isomman koneen kuuluisi jaksaa mennä seiskalla jo meidän maantievauhdeissa helposti mutta ohjelmointi ei sitä anna tehdä.
Oma 220 menee seiskalla jopa vaunu perässä jos annan sen mennä.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Täytyy ottaa Tuikkuun yhteyttä, jos saisi oman auton asialliseksi. Raumalta tosin hieman matkaa, mutta minkäs mahtaa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

puunakki kirjoitti: Ti 24.01.2023 21:24
TPLtre kirjoitti: Ti 24.01.2023 21:01 Softaa se on, sen voi myös ohjelmoida uudestaan. Pitää vain löytää oikea paikka tai kaveri tekemään se.
Näinhän se varmasti on, vielä kun löytäisi/joku vinkkaisi tekijän.
No pitänee sitten vinkata joku tekijä:

viewtopic.php?p=1351300#p1351300

Muistinmenetys vai sukset ristissä?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

TPLtre kirjoitti: La 11.02.2023 23:22
puunakki kirjoitti: Ti 24.01.2023 21:24
TPLtre kirjoitti: Ti 24.01.2023 21:01 Softaa se on, sen voi myös ohjelmoida uudestaan. Pitää vain löytää oikea paikka tai kaveri tekemään se.
Näinhän se varmasti on, vielä kun löytäisi/joku vinkkaisi tekijän.
No pitänee sitten vinkata joku tekijä:

viewtopic.php?p=1351300#p1351300

Muistinmenetys vai sukset ristissä?
Sinulla on tietoa, että Juha-Pekka saa laatikon vaihtamaan kuten pitää?

Ei ole kärhämää tai mitään, luulin tämän asian vain olevan vähän spesiaalimpaa juttua.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei sitä saastepäivitystä laatikkoon ole tehty, saat vanhan ohjelmasi takaisin. Laatikko mukautuu koneen vääntöön.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Tuon moottoripäivityksen yhteydessä usein testeri päivittää automaattisesti myös vaihteiston ohjainlaitteen.

Tuikutus ei seiskavaihteen käyttöön vaikuta. Omaan 2011 Cls 350cdi oli tehty päivitys ennen auton minulle tuloa. Poltteli tiheään dpf ja seiskavaihde kytkeytyi yleensä vasta 121kmh nopeudessa.
Käytin auton tuikutuksessa ja sen jälkeen dpf polttelee n. 1000km välein. Vaihteiston toiminta silti edelleen samanlaista. Jonain päivinä seiska vaihtuu heti maantielle kiihdyttäessä. Kovemmalla kiihdytyksellä saa joskus huijattua vaihtamaan kaasun kevennyksen jälkeen 7-vaihteen satasessa. Pääsääntöisesti kuitenkin toimii niin että seiskalla kytkee vasta kun nopeus ylittää 121kmh. Tämän jälkeen vaihde pysyy päällä n. 90kmh asti. Hidastuksen jälkeen taas jää kutosella ajamaan jos ei vauhti ylitä 121kmh. Manuaalipuolella seiskan saa komennettua päälle ja sillä auto jaksaa hyvin kulkea.
Star näyttää satasen vauhdissa yleensä tavoitevaihdetta 6, joten itse suuntaisin ongelman juuren vaihteiston ohjelman puolelle…
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No se vaihteen toive tulee sieltä moottoriohjauksen puolelta mitä ruiskutusta pyydetään ja miten se korreloi konversiokartassa näkyvää ruiskutus / vääntöarvoa.
Jos ruiskutus toteutuu kartassa kierroksilla x ja ja vääntö pyyntö kohtaa siinä niin vaihteisto valitsee siihen sopivan vaihteen.
Pudottamalla kartassa näkyvää ruiskutusarvoa ylemmiltä kierroksilta ohjaa kartta lootaa valitsemaan enemmän isompia välityksiä kun sopiva arvo kartassa löytyy alempana kierrosaluetta.
Vaihteiston ohjaus oppii silloin käyttämään suurempia vaihteita herkemmin.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tuo vaihteisto oppiminen valitettavan usein on pahoille tavoille oppimista. Kyllähän sen ainakin pitäisi mukautua muuttuneeseen softaan, mutta ei se heti tapahdu. Tuon adaptaation voi kyllä nollatakin ja asettaa ajamalla adaptaatio. Se on tolkuttoman vaikeaa pienemmillä momenteilla liikenteen seassa varsinkin jos on tuikutettu versio. Vaatii melkeinpä tyhjän tien ja tasaisen maaston.

Tottahan vaihteiston softakin on voitu päivittää, mutta moottorin momentti ja kierrokset sitä silti ohjaa. Vääntötieto taas tulee laskennallisesti ECU:n kartoista, ei siellä mitään vääntöanturia ole.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Timo T. kirjoitti: Su 12.02.2023 12:59 Tuon moottoripäivityksen yhteydessä usein testeri päivittää automaattisesti myös vaihteiston ohjainlaitteen.

Tuikutus ei seiskavaihteen käyttöön vaikuta. Omaan 2011 Cls 350cdi oli tehty päivitys ennen auton minulle tuloa. Poltteli tiheään dpf ja seiskavaihde kytkeytyi yleensä vasta 121kmh nopeudessa.
Käytin auton tuikutuksessa ja sen jälkeen dpf polttelee n. 1000km välein. Vaihteiston toiminta silti edelleen samanlaista. Jonain päivinä seiska vaihtuu heti maantielle kiihdyttäessä. Kovemmalla kiihdytyksellä saa joskus huijattua vaihtamaan kaasun kevennyksen jälkeen 7-vaihteen satasessa. Pääsääntöisesti kuitenkin toimii niin että seiskalla kytkee vasta kun nopeus ylittää 121kmh. Tämän jälkeen vaihde pysyy päällä n. 90kmh asti. Hidastuksen jälkeen taas jää kutosella ajamaan jos ei vauhti ylitä 121kmh. Manuaalipuolella seiskan saa komennettua päälle ja sillä auto jaksaa hyvin kulkea.
Star näyttää satasen vauhdissa yleensä tavoitevaihdetta 6, joten itse suuntaisin ongelman juuren vaihteiston ohjelman puolelle…
Pyysitkö nimenomaisesti muutosta tuohon vaihteiston toimintaan?
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Timo T. kirjoitti: Su 12.02.2023 12:59 Tuon moottoripäivityksen yhteydessä usein testeri päivittää automaattisesti myös vaihteiston ohjainlaitteen.

Tuikutus ei seiskavaihteen käyttöön vaikuta. Omaan 2011 Cls 350cdi oli tehty päivitys ennen auton minulle tuloa. Poltteli tiheään dpf ja seiskavaihde kytkeytyi yleensä vasta 121kmh nopeudessa.
Käytin auton tuikutuksessa ja sen jälkeen dpf polttelee n. 1000km välein. Vaihteiston toiminta silti edelleen samanlaista. Jonain päivinä seiska vaihtuu heti maantielle kiihdyttäessä. Kovemmalla kiihdytyksellä saa joskus huijattua vaihtamaan kaasun kevennyksen jälkeen 7-vaihteen satasessa. Pääsääntöisesti kuitenkin toimii niin että seiskalla kytkee vasta kun nopeus ylittää 121kmh. Tämän jälkeen vaihde pysyy päällä n. 90kmh asti. Hidastuksen jälkeen taas jää kutosella ajamaan jos ei vauhti ylitä 121kmh. Manuaalipuolella seiskan saa komennettua päälle ja sillä auto jaksaa hyvin kulkea.
Star näyttää satasen vauhdissa yleensä tavoitevaihdetta 6, joten itse suuntaisin ongelman juuren vaihteiston ohjelman puolelle…
Oma tekee just samaa, mutta käyttää kyllä melko herkästi 7 vaihdetta myös motarilla, mutta välillä ajattaa 6 ja star näyttää halutuksi vaihteeksi sitä 6. Mitään varsinaista nopeusrajaa ei kuitenkaan ole, mutta jos auto haluaa että 6 vaihde, niin ei anna vaihtaa manuaalisesti 7, pienemmälle kyllä antaa vaihtaa. Jos esimerkiksi liityn motarille näin talvella ja ajan 100kmh saattaa vaihteena olla 6. Parin minuutin vaihdon jälkeen auto vaihtaa itsekseen 6->7 vaikka ajan cruisella. Välillä saa just tuolla tavalla huijattua auton vaihtamaaan seiskalle, kun kiihdyttää voimakkaasti siihen 100kmh ja sitten nostaa kaasun. Tästä kans poistettu saastepäivitys ja EGR pois toiminnasta. Epäilen jotain vaihteiston softaa myös.

Auto kyllä käyttää muuten matalia kierroksia, 60kmh nopeudessa kierrokset on usein jotain 1000rpm luokkaa, ohjelmoinnissa huomioitiin lisääntynyt vääntö ja laitettiin käyttämään vähän matalampia kierroksia.
S212 E350CDI 4Matic 2009
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tuli taas pohdittua tätä 7-vaihteen käyttämättömyyttä. Ulkomaalaisilla foorumeilla on samaa kokemusta monella tästä, auto ei vaihda 7-vaihdetta ennenkö on 74 mailia eli 120 km/h nopeutta.

Tämä liittyy täysin saastepäivitykseen, monet ovat myös pohtineet tuon liittyvän jatkuvaan DPF:n polttoon ja käyneet turhaan tyhjäämässä filttereitä ratkaisuksi tuohon 6-vaihteella jumittamiseen
https://forums.mbclub.co.uk/threads/w21 ... ph.257055/
Yesterday I had “DPF-Fixer” come round to flush out my DPF. It was 95% (out of a possible 200%…) full, with 6g. The guy said it was fine and probably didn’t need it, but I thought maybe it was coked up with hard soot that couldn’t be shifted by the passive regen. He agreed, since the Ash level was low.
After doing it, his £800 Autel (i should have bought that one!) told him my DPF was empty; job done.

Last night I drove to Bham from Warwick and was hoping to get into 7th immediately, but nope! As the OP said, 74mph seems to be the 6-7 up shift point.

Now… I had the car serviced by Stuttgart Garage (good MB Indy in Pontypridd) in Jan 2022, just before my big trip. They did an A7 service with gearbox oil… not sure if they would have done any ECU flashing - suspect not.
I drove Cardiff to Dover at 70mph the whole way (44mpg) and was definitely around 1700rpm.
But half way through my Continental trip I noticed while sticking to the 110kph limits, I would be in 6th for ages. One time I let it continue for 45min and then all of a sudden it did a 6-7 shift. Happy days I thought, DPF regen has happened?
But then the next day it was again holding 6th
Itselläni on tosiaan saastepäivityksen jälkeen muokattu softaa, mutta yhä tuo 7-vaihteen käytön puute jaksaa ihmetyttää. Rivakasti kun kiihdyttää 100 km/h nopeuteen, auto vaihtaa vaihdetta seiskalle, jos rauhallisesti kiihdyttele niin vaihtaa tai ei vaihda, ei selkeää logiikkaa. 6-vaihteelta saa vaihdettua 7-vaihteelle vain kickdownin kautta tai välillä auto jonkin ajan jälkeen vaihtaa itse 6->7. On kyllä todella mystinen tuo 7-vaihteen välttäminen matka-ajossa, mutta itselläni tuo 7-vaihde ei vaadi tuota 120 km/h nopeutta, mikä on ollut joillakin ominaisuutena.
S212 E350CDI 4Matic 2009
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Onko muuten kukaan teistä testannu heittää vanhempaa softaa Vediamolla tai Monacolla sisään? Suostuuko uudemmalla softalla oleva ecu ottaa sitä vastaan?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Väännön konversio kartassa on monttu just sopivassa kohtaa ja suurin vääntö / kierrokset sopivat 6 vaihteelle pyydetyllä kuormituksella eli matka ajossa 80-100kmh

Karttaa pitäisi muokata niin että kierrokset missä paras vääntö toteutuu edellä mainitulla nopeus / kierros alueella osuisi suosimaan 7 vaihdetta ja matalampia kierroksia.

Itsellä kartan mulkkaamisen jälkeen om651 vetää seiskalla 75kmh alkaen tasaisessa ajossa.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Jos siellä on 6-vaihteella paras vääntö, niin miksi vetää kuitenkin ongelmitta 7-vaihteella eikä pykältele pienempiä?
S212 E350CDI 4Matic 2009
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja amatoori »

MJPfin kirjoitti: Su 19.11.2023 16:32 Väännön konversio kartassa on monttu just sopivassa kohtaa ja suurin vääntö / kierrokset sopivat 6 vaihteelle pyydetyllä kuormituksella eli matka ajossa 80-100kmh

Karttaa pitäisi muokata niin että kierrokset missä paras vääntö toteutuu edellä mainitulla nopeus / kierros alueella osuisi suosimaan 7 vaihdetta ja matalampia kierroksia.

Itsellä kartan mulkkaamisen jälkeen om651 vetää seiskalla 75kmh alkaen tasaisessa ajossa.
Mulla coupessa vaihtaa 7:lle maantieajossa noin 90km/h nopeuksissa. 2015 vuoden softa. Mutta siinä toki on myös pienempi ilmanvastus kuin W212:ssa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vaihteiston toiminnan ja valitun vaihteen lyhyt oppimäärä.

Moottorin- ja vaihteiston ohjauksen toiminta perustuu vääntötietoon suhteessa moottorin kierroksiin.
Vaihteiston ohjelma pyrkii aina pitämään suurinta vaihdetta päällä.
Suuremman, tai suurimman vaihteen kytkeytymistä rajoittaa ko vaihteelle määrätty alin mahdollinen kierrosluku ja se että toteutuuko halutulla vaihteella (ja kierroksilla) kaasupolkimen vaatima vääntövaatimus.

Esimerkki varmaan selventää asiaa:
Ajetaan kuutosvaihteella ja kaasupoljin pyytää vaikkapa kahtasataa nm,ä. Niin vaihteiston ohjelma tarkkailee tilannetta sen seiskavaihteen suhteen, siten ettäkun kuutosella kierrokset nousee sen verran, että seiskallakin riittävät vaaditun vääntömomentin toteutumiseen, eikä kierroslukurajoittimet estä vaihtoa, niin vaihteiston ohjain vaihtaa vaihteen.

Kuten MJPfin kirjoittikin, vääntömomentin sekä syöttömäärän suhdetta voi muuttaa, jolloin moottorin käytöskin muuttuu, lisäksi pitää muistaaa väännönrajoittimet.

Moottorin toiminnan, sekä ominaiskulutuksen kannalta olisi parasta, että matka - ajossa moottorin kierrokset olisivat siellä, missä moottorin paras hyötysuhdekkin sijaitsee, eli lähempänä kahta tuhatta , kun tuhatta viittäsataa. Ahdinkin pelaa paremmin, kun on hiukan kierroksia.

Tuplaturbo - malleissa moottorin kierroslukuja voi justeerata pienemmiksikin, vaikka kyseessä on pienempi moottori. Maailma on tuplaturbon maailma, mitään varsinaista heräämisongelmaa (tai viivettä) kun ei ole.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tuikku kirjoitti: Su 19.11.2023 20:42 .
Vaihteiston toiminnan ja valitun vaihteen lyhyt oppimäärä.

Moottorin toiminnan, sekä ominaiskulutuksen kannalta olisi parasta, että matka - ajossa moottorin kierrokset olisivat siellä, missä moottorin paras hyötysuhdekkin sijaitsee, eli lähempänä kahta tuhatta , kun tuhatta viittäsataa. Ahdinkin pelaa paremmin, kun on hiukan kierroksia.
Tuon olen havainnut bensakoneessakin manuaalivaihteisena kun suurimmalla eli 6-vaihteella 90km/h mittarinopeudella kuluttaa enemmän kuin samalla nopeudella 5-vaihteella kun mekaaninen ahdinkin alkaa ahtamaan vasta ylempää ja hyötysuhde paranee hieman suuremmilla kierroksilla.

Näppituntumalla myös puolison diesel-manuaali kovalla vauhtipyörällä on epämiellyttävä ajaa vaikka kevyelläkin kuormalla 1500rpm mutta 2000rpm menee kuin sukkasillaan ilman värinöitä.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Oman kokemuksen pohjalta yhdeksänvaihteinen pitää paljon paremmin optimaalisia kierroksia verrattuna seitsemänvaihteiseen. Vaihtaa hyvin herkästi pykälää pienempää kun pikatienopeuksissa tulee ylämäki, vaikka varmasti jaksaisi mennä sillä isommallakin vaihteella.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

tuikku kirjoitti: Su 19.11.2023 20:42 .
Vaihteiston toiminnan ja valitun vaihteen lyhyt oppimäärä.

Moottorin- ja vaihteiston ohjauksen toiminta perustuu vääntötietoon suhteessa moottorin kierroksiin.
Vaihteiston ohjelma pyrkii aina pitämään suurinta vaihdetta päällä.
Suuremman, tai suurimman vaihteen kytkeytymistä rajoittaa ko vaihteelle määrätty alin mahdollinen kierrosluku ja se että toteutuuko halutulla vaihteella (ja kierroksilla) kaasupolkimen vaatima vääntövaatimus.

Esimerkki varmaan selventää asiaa:
Ajetaan kuutosvaihteella ja kaasupoljin pyytää vaikkapa kahtasataa nm,ä. Niin vaihteiston ohjelma tarkkailee tilannetta sen seiskavaihteen suhteen, siten ettäkun kuutosella kierrokset nousee sen verran, että seiskallakin riittävät vaaditun vääntömomentin toteutumiseen, eikä kierroslukurajoittimet estä vaihtoa, niin vaihteiston ohjain vaihtaa vaihteen.

Tämä selvensi asiaa hyvin. Moni tuntuu valittavan kuitenkin, että tuo seiskavaihteen välttely olisi alkanut vasta saastepäivityksen jälkeen. Onko tuo sattumaa vai onko siellä muutettu jotain softassa, jota ei saa sitten pois uudelleen ohjelmoimallakaan.

Oudosti toi 7-vaihteen käyttö silti tapahtuu :D Manuaaliläpyskästäkään ei saa vaihdettua isommalle, mutta eipä tuota kannattane enempää pohtia, kun se nyt on ihan normaalia kuten edellä selvensit.
S212 E350CDI 4Matic 2009
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä minä saatan laittaa sen laatikon pitämään pienempiä kierroksia, jos niin haluat.
Ei sen nyt pitäisi mikään Ameriikan homma olla, jos vaan kaikki on muuten kunnossa
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Hyvä tietää :thumbup: Eiköhän asian kanssa pysty elämään, kun se kerran on ihan suunniteltu juttu. Ihmetytti vain tuo vaihteiston toiminta 7-vaihteen suhteen, mitä toki moni muukin oli ulkomaalaisia foorumeita myöden ihmetellyt.
S212 E350CDI 4Matic 2009
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 E350cdi saastepäivitysmuutokset

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä sitä on täälläkin kuultu että paska päivityksen jälkeen ei loota pidä seiskaa päällä yhtä hanakasti.
Yhtään päivitettyä 350cdi softaa en ole avannut niin vaikea sanoa mitä on tehty.
Ainakin 651 koneessa oli sorkittu paljon egr ja dpf parametrejä ja mainittua konversio karttaa.
Vastaa Viestiin