W204 ohjauskulmapoikkeama

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja jnes »

Taustaa:

Vaihdoin väliakselin tukilaakerin, mikä näissä 4-maticeissa on tyyppivikana.(oli viallinen) Harmikseen vedin tehostajaa liikaa ulospäin ja se irtosi ohjausakselin pooreilta, kun tarvi tilaa lukkorenkaan asennusta varten. En muista oliko ratti lukossa, mutta avain oli kuitenkin irti virtalukosta, kun vaihdoin laakeria. Rattia ei ole käännetty kun ohjausakseli on ollut irtonainen. Renkaita käännettiin hyvin maltillisesti jos ei ollenkaan kun tehostajaa kiinnitettiin.

Nyt sitten ratti on noin 30-45 astetta vinossa ja ESP yms muut avustusjärjestelmät ei toimi. Kuittaantuuko viat kun saan ratin suoraan vai vaatiiko starin?

Voiko ratissa oleva kontaktirengas hajota tästä? Tai voiko sen todeta ilman staria?

Nyt kaipaisin ideoita/kommentteja miten saisin järkevästi tuon ongelman korjattua.
  • Helpoin olisi varmasti laittaa renkaat suoraan, jonka jälkeen ratti irti ja suoristaa sitä kautta, mutta onko tämä mahdollista näinpäin?
  • Toinen vaihtoehto on irroittaa ohjausakseli uudelleen, kun renkaat suorassa, jonka jälkeen suoristaa ratin ja yrittää sihdata poorin paikoilleen?
Siltanosturilla tuo jälkimmäinen onnistuisi suht helposti, mutta 2-pilarinosturilla hieman vaikeampi..

Apuja kaivataan, toki tekijöitäkin voi vinkata pk-seudulla :think:

-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mielestäni oikea (ainoa) tapa on kohdistaa se rattiakseli oikeaan asentoon...
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja jnes »

Samaa mieltä itsekkin. Mielellään tekisikin kuin se on tehtaalla aikoinaan laitettu.. Mietin vaan onko siinä akselissa itsessään merkintöjä mitkä kertovat tai indikoivat milloin ohjaus on suorassa. Vai joutuuko nyt linjaamaan ns alusta asti :think:
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Joutuu varmaankin mittaamalla tekemään
Star
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

pikachu kirjoitti: Su 04.12.2022 16:37 Taustaa:

Vaihdoin väliakselin tukilaakerin, mikä näissä 4-maticeissa on tyyppivikana.(oli viallinen) Harmikseen vedin tehostajaa liikaa ulospäin ja se irtosi ohjausakselin pooreilta, kun tarvi tilaa lukkorenkaan asennusta varten. En muista oliko ratti lukossa, mutta avain oli kuitenkin irti virtalukosta, kun vaihdoin laakeria. Rattia ei ole käännetty kun ohjausakseli on ollut irtonainen. Renkaita käännettiin hyvin maltillisesti jos ei ollenkaan kun tehostajaa kiinnitettiin.

Nyt sitten ratti on noin 30-45 astetta vinossa ja ESP yms muut avustusjärjestelmät ei toimi. Kuittaantuuko viat kun saan ratin suoraan vai vaatiiko starin?

Voiko ratissa oleva kontaktirengas hajota tästä? Tai voiko sen todeta ilman staria?

Nyt kaipaisin ideoita/kommentteja miten saisin järkevästi tuon ongelman korjattua.
  • Helpoin olisi varmasti laittaa renkaat suoraan, jonka jälkeen ratti irti ja suoristaa sitä kautta, mutta onko tämä mahdollista näinpäin?
  • Toinen vaihtoehto on irroittaa ohjausakseli uudelleen, kun renkaat suorassa, jonka jälkeen suoristaa ratin ja yrittää sihdata poorin paikoilleen?
Siltanosturilla tuo jälkimmäinen onnistuisi suht helposti, mutta 2-pilarinosturilla hieman vaikeampi..

Apuja kaivataan, toki tekijöitäkin voi vinkata pk-seudulla :think:

-jnes
Itse tekisin ja olen tehnyt erääseen autoon jälkimmäisellä tavalla kun lipsahti booriakseli väärään asentoon.
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja jnes »

Noniin kiitokset kommentoijille, homma saatiin kuntoon. Nyt kun tuorein silmin tutkin autoa ja hammastankoa(vai onko se oikea termi hammastanko), niin siinä on selkeä merkki/merkit milloin renkaat ovat suorassa. Tämän merkin avulla oli helppo linjata ratti suoraan, edellyttäen että hammastankoa ei ole avattu ja/tai raidetangon päitä irroitettu.

Eli nostin auton ilmaan, pohjamuovit irti, hammastangon pultit auki ja poori irti. Tämän jälkeen auto alas ja ratti suoraan sekä kiilataan se, että varmasti pysyy. Hommaa helpottaa huomattavasti, kun irroittaa myös vaihteiston kohdalla olevan pohjamuovin. Kokeilin eka alkuun ilman tämän suojamuovin irroitusta ja ihmettelin, että melko pienet kädet saa olla jos meinaa ilman sitä toimia. :oops:
Hommaa olisi helpottanut jos renkaat olisi saanut lukittua jotenkin. Herkästi renkaat tahtovat kääntyä kun pooria yrittää asentaa takaisin rattiakseliin.

Pulttien (4 kpl) kiristysmomentti on 80Nm + 90° ja E-kantaisen pultin 20Nm + 90°

Ohessa muutama kuva, jos jollakin vastaavaa ongelmaa tiedossa.

Vikakoodit kuittaantui itsestään kun ratti oikaistiin ja autolla ajoi hetken.

-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W204 ohjauskulmapoikkeama

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Hyvä että oikea kohta löyty.

Olen asentanut toisenmerkkiseen autoon rattiakselin boorit vähintään puoli kierrosta ellei peräti koko kierroksen pieleen mutta ihme kyllä, kääntökulma-anturi ei mennyt rikki.

Nykyään merkkaan tussilla ennen purkamista jolloin virheen mahdollisuus pienenee.
Vastaa Viestiin