Yli 30 vuotta vanha mercedes

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
rimpjar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 23.08.2022 18:19
Paikkakunta: Alvesta

Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Niin kertokaas alan mestarit mitä yli 30 vuotta vanhaa mersua kannattaa tekniikan osalta etsiä. kriteerinä ikäänsä nähden pikkuruokainen kestävä tekniikka eikä tarvitse ollamikään tehomylly. Syy 30 vuoden rajoitukseen on ajoneuvovero vapautus täällä Ruotsissa ja samalla katsastus joka toinen vuosi.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ehdottomasti noilla kriteereillä W124 diesel. Hyvä auto tämänkin päivän mittapuulla ja v. 90-91 aikalailla parhaimpia vuosia ko. mallisarjassa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Wikke kirjoitti: To 08.09.2022 12:13 Ehdottomasti noilla kriteereillä W124 diesel. Hyvä auto tämänkin päivän mittapuulla ja v. 90-91 aikalailla parhaimpia vuosia ko. mallisarjassa.
Varmasti hyvä valinta. Hinta tosin voi olla kalliimpi kuin 15v - 20v uudemmalla Mercedeksellä mutta rahalle saa myös vastinetta laadun osalta.

Hiljattain tein huoltoa vanhaan GM:n eurokoneeseen jossa tarkasteltaessa tasapainoakselin ketjusarja oli täysin kulumaton verrattuna uuteen sarjaan. Kilometrejä reilu 350 000.
Mercedeksen M271 olisi vaatinut jo repullisen uusia jakoketjusarjoja.
rimpjar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 23.08.2022 18:19
Paikkakunta: Alvesta

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja rimpjar »

Helvetin vaikea löytää täältä Ruotsista vanhempaa diesel mersua joka menis tuohon ikähaarukkaan ja olis alta 300 tuhatta ajettuyli 500 tuhatta ajettuja on . Bensa mersuja olis pilvinpimein.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja epk »

nii mikä mahtaa olla ajatuksena tässä, ilmeisesti "halpaa" ajoa joten miksei sitä 500 tuhatta ajettua voisi ostaa.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

yleensä kallis auto on ostettu uutena jotta sillä ajettaisiin paljon, jotta löytäisi alle 300t ajetun 30v iässä, vaatisi se sen että sillä olisi ajettu lähes uudesta asti vähän ja melkein pitäisi olla seissyt 10vuotta ajasta.

ja sitten jos löytyy niin se on liian kallis :D

ainoo jos löytyy joku papan pitämä, jonka se on ostanut ns viimeiseksi autokseen 60vuotiaana, sitten ajellut kauppaan ja takas viimeisen 30vuotta.

oli se sitten vähän tai paljon ajettu niin pitää ottaa huomioon siinä 'halpaa ajoo' laskelmassa, että todennäiköisesti siihen pitää lyödä työtä ja rahaa ihan kivasti sisään, alustaan ja tekniikkaan ja koriin. eli se että se on halpa vakuuttaa tms ei tee siitä halpaa ajoa.
W212 E350cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Nurmituomas kirjoitti: Pe 09.09.2022 14:09 yleensä kallis auto on ostettu uutena jotta sillä ajettaisiin paljon, jotta löytäisi alle 300t ajetun 30v iässä, vaatisi se sen että sillä olisi ajettu lähes uudesta asti vähän ja melkein pitäisi olla seissyt 10vuotta ajasta.

ja sitten jos löytyy niin se on liian kallis :D

ainoo jos löytyy joku papan pitämä, jonka se on ostanut ns viimeiseksi autokseen 60vuotiaana, sitten ajellut kauppaan ja takas viimeisen 30vuotta.

oli se sitten vähän tai paljon ajettu niin pitää ottaa huomioon siinä 'halpaa ajoo' laskelmassa, että todennäiköisesti siihen pitää lyödä työtä ja rahaa ihan kivasti sisään, alustaan ja tekniikkaan ja koriin. eli se että se on halpa vakuuttaa tms ei tee siitä halpaa ajoa.
Ihan oikeaa pohdintaa. Lisäksi parhaimmillaankin toimivana se vanha dieseli kuluttaa paljon polttoainetta, vaatii tiuhaan öljynvaihtoa, kulkee huonosti ja tarkka korin kunnosta (siitä mitä on jäljellä)
Tiedän erään herran joka osti erittäin hyväkuntoisen W124 300D:n kymmenkunta vuotta sitten ja nyt auto on vieläkin paremmassa kunnossa vaikka on ollut jatkuvassa ajossa.

Pelkkä katsastus, liikennevakuutus tai autovero on taustakohinaa muiden kustannusten joukossa. Ajetut kilometrit dieselillä ovat oikeastaan sivuseikka jos lukema on alle miljoona kilometriä. Duunikaverilla oli erittäin huonosti pidetty W124 200D jolla oli ajettu yli 800 000km ja toimi oikein hyvin.

Ideana kysyjällä lienee jonkinlaisen elämäntapaharrastuksen aloittaminen.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

E200kompressor kirjoitti: Pe 09.09.2022 14:25
Nurmituomas kirjoitti: Pe 09.09.2022 14:09 yleensä kallis auto on ostettu uutena jotta sillä ajettaisiin paljon, jotta löytäisi alle 300t ajetun 30v iässä, vaatisi se sen että sillä olisi ajettu lähes uudesta asti vähän ja melkein pitäisi olla seissyt 10vuotta ajasta.

ja sitten jos löytyy niin se on liian kallis :D

ainoo jos löytyy joku papan pitämä, jonka se on ostanut ns viimeiseksi autokseen 60vuotiaana, sitten ajellut kauppaan ja takas viimeisen 30vuotta.

oli se sitten vähän tai paljon ajettu niin pitää ottaa huomioon siinä 'halpaa ajoo' laskelmassa, että todennäiköisesti siihen pitää lyödä työtä ja rahaa ihan kivasti sisään, alustaan ja tekniikkaan ja koriin. eli se että se on halpa vakuuttaa tms ei tee siitä halpaa ajoa.
Ihan oikeaa pohdintaa. Lisäksi parhaimmillaankin toimivana se vanha dieseli kuluttaa paljon polttoainetta, vaatii tiuhaan öljynvaihtoa, kulkee huonosti ja tarkka korin kunnosta (siitä mitä on jäljellä)
Tiedän erään herran joka osti erittäin hyväkuntoisen W124 300D:n kymmenkunta vuotta sitten ja nyt auto on vieläkin paremmassa kunnossa vaikka on ollut jatkuvassa ajossa.

Pelkkä katsastus, liikennevakuutus tai autovero on taustakohinaa muiden kustannusten joukossa. Ajetut kilometrit dieselillä ovat oikeastaan sivuseikka jos lukema on alle miljoona kilometriä. Duunikaverilla oli erittäin huonosti pidetty W124 200D jolla oli ajettu yli 800 000km ja toimi oikein hyvin.

Ideana kysyjällä lienee jonkinlaisen elämäntapaharrastuksen aloittaminen.
Syy 30 vuoden rajoitukseen on ajoneuvovero vapautus täällä Ruotsissa ja samalla katsastus joka toinen vuosi. <-- tossahan se syy oli.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ihan oikein mutta ne reunaehdot sille ajamiselle tulivat tuossa yllä.

Ei ole huoletonta ja huoltovapaata 30v vanhaa Mercedestä. Josta syystä siitä hankinnasta voi muodostua elämäntapa kunnossapidon suhteen. Kuten mainitsinkin W124 300D:n ostajan kohdalla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juniori osti viikonloppuna talviautoksi 36 vuotta vanhan 250TD:n
rönttä.jpg
Pikaisesti epäkeskokoneella ja Autoglym punaisella kierrettiin maalipinta läpi ja Motip kilikalilla maalattiin takakaaret, vaihdettiin moottoriöljy, suodatin, ilmansuodatin, ruuvasin syötöt ja ennakot kohdalleen ja vaihdettiin yksi hehkutulppa. Muuta huollettavaa tai korjattavaa ei pikaisella tarkastuksella löydetty. Leimaa on vuoden päivät puhtain paperein, oli juuri katsastettu. Rahaa meni vahaan, remontteihin ja huoltoon näin aluksi 80 euroa ja omat työt.
klymattu.jpg
edit; kilometritkin keskustelun aiheena, niin tässä on jotain alle 600000 mittarissa. Tuotu 1999 Suomeen, liekö silloin ollut todelliset taulussa.
edit 2; tarkistin mittarilukeman, ostaessa oli n. 558000, nyt ajettu 4 viikkoa päivittäistä työmatkaa ja mittarissa 460033, ei vikoja ilmennyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut dealer, Su 02.10.2022 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Ari »

Eihän ne kilometrit mitään,vaan se miten autoa pidetty.Ja tuskin vanhaa dieselMersua kestävämpää onkaan.Itse alkanut jopa haaveilemaan 700tkm--> ajetusta.Miten coolia olisikaan päästellä (siistillä)sellaisella ja kertoa kilometrikammoisille mittarilukema :) Joku autoliike taisi kaupata hiljattain jotain tuollaista W124 bensakoneista,ja hyvältäkin näytti.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Pitää sanoa, että 300D on ollut käyttökustannuksiltaan halvin autoistani ikinä ja sillä tuli ajettua kolmisen sataa tuhatta. Pellit siitä happani ja siksi piti luopua, kun ei ollut aikaa niitä korjailla. Pellithän niistä yleensä loppui ennen tekniikkaa.

Eikä kulutuskaan pitkillä matkoilla ollut kovin iso, siinä kuuden litran pintaan. Kaikki tehtävissä itse, halvimmat varaosat mitä mihinkään, koska niitä on tehty niin kauan ja niin paljon.

Eihän se ihan ominaisuuksiltaan uudempia vastaa, mutta jos sellaisen saisi nyt uutena, niin olisi kyllä vakava miettimisen paikka.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

TPLtre kirjoitti: Pe 09.09.2022 20:08 Pitää sanoa, että 300D on ollut käyttökustannuksiltaan halvin autoistani ikinä ja sillä tuli ajettua kolmisen sataa tuhatta. Pellit siitä happani ja siksi piti luopua, kun ei ollut aikaa niitä korjailla. Pellithän niistä yleensä loppui ennen tekniikkaa.

Eikä kulutuskaan pitkillä matkoilla ollut kovin iso, siinä kuuden litran pintaan. Kaikki tehtävissä itse, halvimmat varaosat mitä mihinkään, koska niitä on tehty niin kauan ja niin paljon.

Eihän se ihan ominaisuuksiltaan uudempia vastaa, mutta jos sellaisen saisi nyt uutena, niin olisi kyllä vakava miettimisen paikka.
Ei ihan uusi mutta Espanjasta 240tkm ajettu 1.hand ja autotallissa pidetty.

Hinta 8990€.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 78&ref=srp
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: Pe 09.09.2022 17:58 Juniori osti viikonloppuna talviautoksi 36 vuotta vanhan 250TD:n

..........ei vikoja ilmennyt.
Aika kuluu, tuo hankinta oli toissasyksynä. Nyt autolla ikää 38 vuotta.

Auto on ollut jatkuvassa päivittäisessä käytössä (joka päivä ajaa) pari talvea, kesällä poika ajeli coupella.
Leimalle hitsasi syksyllä pari kolme paikkaa ja laitettiin takajarruihin levyt-palat-kengät sekä kardaanin etummainen kuminivel.
Nyt on pakkasia riittänyt, viime viikolla -30-38 koko ajan. Ihan kovimmilla keleillä taisi joinain aamuina olla juniorilla viitseliäisyyttä jopa pitää roikassa jonkin aikaa ennen käynnistystä. Ei toki siksi etteikö muutenkin olisi lähtenyt mutta tulin maininneeksi että säästäisihän se moottoria, kun ei 35 pakkasesta kääntele noin vain käyntiin.

Ei minkäänlaisia pakkasvaivoja, ei minkäänlaisia toimintahäiriöitä, ei sitten niin mitään varsinaista murhetta käytössä. Tänään kyselin miten on lämmintä riittänyt, ei kuulemma ole palellut muuta kun tietysti ne muutamat kilometrit ajaa että moottorin lämmöt nousee. Webastollahan sekin korjaantuisi, mutta kun kyse on muutamasta minuutista per lähtö.

En tiedä sitten vaan on se ollut joskus mersuihmisillä helppoa autoilua. Tai sitten nuo muutama kymmenen satalankkua mitä meillä on ollut on sattuneet vaan olemaan poikkeuksellisen toimivia yksilöitä ?
oulaistenliikenne.fi
Raumalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

dealer kirjoitti: La 13.01.2024 20:16
dealer kirjoitti: Pe 09.09.2022 17:58 Juniori osti viikonloppuna talviautoksi 36 vuotta vanhan 250TD:n

..........ei vikoja ilmennyt.
Aika kuluu, tuo hankinta oli toissasyksynä. Nyt autolla ikää 38 vuotta.

Auto on ollut jatkuvassa päivittäisessä käytössä (joka päivä ajaa) pari talvea, kesällä poika ajeli coupella.
Leimalle hitsasi syksyllä pari kolme paikkaa ja laitettiin takajarruihin levyt-palat-kengät sekä kardaanin etummainen kuminivel.
Nyt on pakkasia riittänyt, viime viikolla -30-38 koko ajan. Ihan kovimmilla keleillä taisi joinain aamuina olla juniorilla viitseliäisyyttä jopa pitää roikassa jonkin aikaa ennen käynnistystä. Ei toki siksi etteikö muutenkin olisi lähtenyt mutta tulin maininneeksi että säästäisihän se moottoria, kun ei 35 pakkasesta kääntele noin vain käyntiin.

Ei minkäänlaisia pakkasvaivoja, ei minkäänlaisia toimintahäiriöitä, ei sitten niin mitään varsinaista murhetta käytössä. Tänään kyselin miten on lämmintä riittänyt, ei kuulemma ole palellut muuta kun tietysti ne muutamat kilometrit ajaa että moottorin lämmöt nousee. Webastollahan sekin korjaantuisi, mutta kun kyse on muutamasta minuutista per lähtö.

En tiedä sitten vaan on se ollut joskus mersuihmisillä helppoa autoilua. Tai sitten nuo muutama kymmenen satalankkua mitä meillä on ollut on sattuneet vaan olemaan poikkeuksellisen toimivia yksilöitä ?
124 300e bensakoneella 1988 tuli hommattua esittelyautona. 330 000 km kilometrit kun myytiin pois 1999 loppuvuoteen. Uskomattomat huoltokulut aikanaan. Erittäin vähävikainen. Käsijarru korjaus yhden kerran, jousien vaihto yhden kerran. 8000 välein öljyt. Automaatille kerran vuoteen öljyt ja koneelle suodattimet/tulpat.
Löi huoltokuluissa jopa saman ikäisen diesel carina II 1987-2006 kakkos biilin, ajettiin uudesta loppuun saakka (800 000km)
Carinassa oli tuolla matkalla muutama uusiutuva korjauskohde, ei tosin konehuoneessa.
08 Clk 220
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja dealer »

E200kompressor kirjoitti:se vanha dieseli kuluttaa paljon polttoainetta, vaatii tiuhaan öljynvaihtoa, kulkee huonosti ja tarkka korin kunnosta (siitä mitä on jäljellä)
Viestiketjua lukiessani ajattelin vielä kommentoida tähän vanhaan viestiin muutamalla sanalla.

Kulutus 250TD:ssä josta tässä olen kertonut on jossain vähän alle 7 litran paikkeilla. Kesällä vähemmän, talvella enemmän.
Lueskelin viestiketjua jossa on kerrottu kulutuksista ja poimin sieltä joitain mielestäni luotettavia tietoja uudempien autojen todellisista kulutuksista.
Noin 20-25 vuotta tätä uudemmista S203/S204 OM646 nimimerkit "zukka" ja "jjm95" kertovat pitemmältä ajalta keskikulutusten olleen 6,44 ja 6,1.
Noin 30 vuotta uudemmista S213 OM654 nimimerkki "740 GLE" kertoo kulutuksen olleen 4,95 litraa sadalle.

Eroa on siis vajaa litra / kaksi litraa.
Se kaksi litraa on hurjan paljon nykyisilläkin polttoaineen hinnoilla (diesel 1,90). Tuntuu jo 20tkm vuotuisella ajomäärällä pahalta.

Tällainen laskeskelu ja vertailu on aivan turhaa, tiedän, mutta lasketaan silti...
Uudemmasta rikkoutuu adblue-säiliö. Korjauskustannus 2600 euroa.
Sillä rahalla saa 1364 litraa polttoainetta, jolla ajaa 20000 kilometriä keskikulutuksella 6,84.
Vaihtoehtoisesti voi ajatella niin päin, että kahden litran kulutusero kuittaantuu noin kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
NOX-anturilla puolet edellisestä.
Totta kai sillä 2600 eurolla saisi myös tällaisen vanhan mersun, mutta ei ne ole vaihtoehtoja toisilleen missään tilanteessa.

Öljynvaihtoväli on vanhassa autossa ilmoitettu paljon lyhyemmäksi kuin uusissa. Silti tuntuu, että järkevä auton omistaja vaihtaa moottoriöljyt noin 15tkm välein riippumatta auton iästä ? Itse ainakin vaihdan.
Tässä vanhuksessa ei ollut minkäänlaista huoltohistoriaa mukana, joten ei tiedetä miten on vaihdeltu aiempien omistajien toimesta. Esimerkiksi nokka-akseli näytti kyllä ihan uudenveroiselta kun pumpun ajoitusta säätäessä käytin venttiilikoppaa auki tarkistaen ketjun venymää. Nostimethan on todennäköisesti joskus vaihdettu, ei voi tietää. Aika näyttää miten vaikkapa OM654:ssä kestää nokat ja nostimet, vieläkö on alkuperäisiä osia hyväkuntoisina paikallaan vuonna 2056 jolloin mittarissa on kilometrejä lähempänä miljoonaa tai ylikin.

Huonostihan tällainen kulkee. Jos joku sellainen joka on ajanut vain alle 10 vuotta vanhoilla autoilla lähtee 38 vuotta vanhalla mersulla ajamaan, järkytys on varmasti suuri ja hupia riittää. Melutaso on kova, juuri mitään ei tapahdu kaasu pohjassa. Sitten kun lopulta saa vauhtiin pitää toivoa ettei tiukka mutka yllätä, tai joku este tiellä, kun ei ole edes ABS-jarruja.

Kori on tässä ruostunut sen verran, että pohjaan piti hitsata pari paikkaa ja pyöränkoteloon yksi. Näitä jos teettää ulkopuolisella, kustannuksia tulee siitäkin. Varmasti olisi 1000-1500 euroa saanut kortista höylätä hitsarille.
Osat ei maksa juuri mitään verraten 30 vuotta uudempiin, kun jarruja / alustaa joskus sepittää.

Hirveää itsensä pettämistä kuitenkin ajatella, että pitää ostaa uudempi ja uudempi auto säästääkseen rahaa koska vanha syö paljon polttoainetta, tai vertailla paljonko mistäkin maksetaan veroa vuosittain. Jopa sellaista kuulee että pitää olla uusi varmatoiminen auto pitkää työmatkaa varten. Varmasti siltä tuntuukin, jos nykyinen on vaikkapa 6-7 vuotta vanha ja joka toinen viikko korjaamolla / jää kuukausittain välille tai käynnistymättä.
Toki tässä on vanhasta autosta esimerkkinä ajopeli jossa on hurjasti puutteita turvallisuudessa ja ominaisuuksissa nykypäivään peilaillen, se on ihan toinen juttu se. En todellakaan ajattele että joku näiden horinoiden perusteella hetkeäkään miettisi auton vaihtamista 30 vuotta vanhempaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: Su 14.01.2024 07:36 En todellakaan ajattele että joku näiden horinoiden perusteella hetkeäkään miettisi auton vaihtamista 30 vuotta vanhempaan.
Näin on, jos on ajanut uudella :D .

Mutta moni joka on ajanut koko ajan näillä kasarin lopun-ysärin autoilla, tai edes erittäin pitkään ja edelleen, ei hetkeäkään miettisi auton vaihtamista 30 vuotta uudempaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

karra kirjoitti: Su 14.01.2024 09:27
dealer kirjoitti: Su 14.01.2024 07:36 En todellakaan ajattele että joku näiden horinoiden perusteella hetkeäkään miettisi auton vaihtamista 30 vuotta vanhempaan.
Näin on, jos on ajanut uudella :D .

Mutta moni joka on ajanut koko ajan näillä kasarin lopun-ysärin autoilla, tai edes erittäin pitkään ja edelleen, ei hetkeäkään miettisi auton vaihtamista 30 vuotta uudempaan.
Miettii aina silloin tällöin todetakseen säästämisen olevan niin kallista, ettei siihen kaikilla ole varaa :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

dealer kirjoitti: Su 14.01.2024 07:36
E200kompressor kirjoitti:se vanha dieseli kuluttaa paljon polttoainetta, vaatii tiuhaan öljynvaihtoa, kulkee huonosti ja tarkka korin kunnosta (siitä mitä on jäljellä)
Viestiketjua lukiessani ajattelin vielä kommentoida tähän vanhaan viestiin muutamalla sanalla.

Kulutus 250TD:ssä josta tässä olen kertonut on jossain vähän alle 7 litran paikkeilla. Kesällä vähemmän, talvella enemmän.
Lueskelin viestiketjua jossa on kerrottu kulutuksista ja poimin sieltä joitain mielestäni luotettavia tietoja uudempien autojen todellisista kulutuksista.
Noin 20-25 vuotta tätä uudemmista S203/S204 OM646 nimimerkit "zukka" ja "jjm95" kertovat pitemmältä ajalta keskikulutusten olleen 6,44 ja 6,1.
Noin 30 vuotta uudemmista S213 OM654 nimimerkki "740 GLE" kertoo kulutuksen olleen 4,95 litraa sadalle.

Eroa on siis vajaa litra / kaksi litraa.
Se kaksi litraa on hurjan paljon nykyisilläkin polttoaineen hinnoilla (diesel 1,90). Tuntuu jo 20tkm vuotuisella ajomäärällä pahalta.

Tällainen laskeskelu ja vertailu on aivan turhaa, tiedän, mutta lasketaan silti...
Uudemmasta rikkoutuu adblue-säiliö. Korjauskustannus 2600 euroa.
Sillä rahalla saa 1364 litraa polttoainetta, jolla ajaa 20000 kilometriä keskikulutuksella 6,84.
Vaihtoehtoisesti voi ajatella niin päin, että kahden litran kulutusero kuittaantuu noin kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
NOX-anturilla puolet edellisestä.
Totta kai sillä 2600 eurolla saisi myös tällaisen vanhan mersun, mutta ei ne ole vaihtoehtoja toisilleen missään tilanteessa.

Öljynvaihtoväli on vanhassa autossa ilmoitettu paljon lyhyemmäksi kuin uusissa. Silti tuntuu, että järkevä auton omistaja vaihtaa moottoriöljyt noin 15tkm välein riippumatta auton iästä ? Itse ainakin vaihdan.
Tässä vanhuksessa ei ollut minkäänlaista huoltohistoriaa mukana, joten ei tiedetä miten on vaihdeltu aiempien omistajien toimesta. Esimerkiksi nokka-akseli näytti kyllä ihan uudenveroiselta kun pumpun ajoitusta säätäessä käytin venttiilikoppaa auki tarkistaen ketjun venymää. Nostimethan on todennäköisesti joskus vaihdettu, ei voi tietää. Aika näyttää miten vaikkapa OM654:ssä kestää nokat ja nostimet, vieläkö on alkuperäisiä osia hyväkuntoisina paikallaan vuonna 2056 jolloin mittarissa on kilometrejä lähempänä miljoonaa tai ylikin.

Huonostihan tällainen kulkee. Jos joku sellainen joka on ajanut vain alle 10 vuotta vanhoilla autoilla lähtee 38 vuotta vanhalla mersulla ajamaan, järkytys on varmasti suuri ja hupia riittää. Melutaso on kova, juuri mitään ei tapahdu kaasu pohjassa. Sitten kun lopulta saa vauhtiin pitää toivoa ettei tiukka mutka yllätä, tai joku este tiellä, kun ei ole edes ABS-jarruja.

Kori on tässä ruostunut sen verran, että pohjaan piti hitsata pari paikkaa ja pyöränkoteloon yksi. Näitä jos teettää ulkopuolisella, kustannuksia tulee siitäkin. Varmasti olisi 1000-1500 euroa saanut kortista höylätä hitsarille.
Osat ei maksa juuri mitään verraten 30 vuotta uudempiin, kun jarruja / alustaa joskus sepittää.

Hirveää itsensä pettämistä kuitenkin ajatella, että pitää ostaa uudempi ja uudempi auto säästääkseen rahaa koska vanha syö paljon polttoainetta, tai vertailla paljonko mistäkin maksetaan veroa vuosittain. Jopa sellaista kuulee että pitää olla uusi varmatoiminen auto pitkää työmatkaa varten. Varmasti siltä tuntuukin, jos nykyinen on vaikkapa 6-7 vuotta vanha ja joka toinen viikko korjaamolla / jää kuukausittain välille tai käynnistymättä.
Toki tässä on vanhasta autosta esimerkkinä ajopeli jossa on hurjasti puutteita turvallisuudessa ja ominaisuuksissa nykypäivään peilaillen, se on ihan toinen juttu se. En todellakaan ajattele että joku näiden horinoiden perusteella hetkeäkään miettisi auton vaihtamista 30 vuotta vanhempaan.
Tätä samaa olen lukemattomia kertoja miettinyt/ajatellut/puhunut. Joskus ääneenkin. Ja erityisesti kun jotkut sanovat että ”pitää vaihtaa uudempaan kun alkaa maksamaan niin paljon” Tokihan tämä on hurjan paljon tapauksesta kiinni!

Mutta tuohon että dealerille ”on vaan sattunut muutaman kymmenen” nousee esiin yksi pikku juttu: Keskivertoautoilija ei ensinkään pidä autoaan (ei uudempaa eikä vanhempaa) noin huolella kuin dealer!
Toisekseen alkaa olemaan jo aika harvinaista tuollainen asiantuntemus autoihin yleensäkään. Minusta vaikuttaa aivan ratkaisevasti siihen minkälaisia autoja pihaan sattuu eksymään!
Mutta on todella mielenkiintoista lukea herran kertomuksia remonteista ja kokemuksista eri laitteiden kanssa! Siis muidenkin kun autojen!
Mutta siis yleisesti: en usko että on aivan SATTUMAA että dealerin pihassa olevien 124:n kanssa on ollut suhteellisen vähän murheita.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

rimpjar kirjoitti: To 08.09.2022 11:36 Niin kertokaas alan mestarit mitä yli 30 vuotta vanhaa mersua kannattaa tekniikan osalta etsiä. kriteerinä ikäänsä nähden pikkuruokainen kestävä tekniikka eikä tarvitse ollamikään tehomylly. Syy 30 vuoden rajoitukseen on ajoneuvovero vapautus täällä Ruotsissa ja samalla katsastus joka toinen vuosi.
Kaikkein ruosteettomin 124 minkä raaskit ostaa. Mutta ei ole sitten välttämättä enää halpa!
Tekniikaksi niin pieni diesel kun omaan käyttöösi on riittävä.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kulutus 250TD:ssä josta tässä olen kertonut on jossain vähän alle 7 litran paikkeilla. Kesällä vähemmän, talvella enemmän.
Lueskelin viestiketjua jossa on kerrottu kulutuksista ja poimin sieltä joitain mielestäni luotettavia tietoja uudempien autojen todellisista kulutuksista...
...Eroa on siis vajaa litra / kaksi litraa.
Se kaksi litraa on hurjan paljon nykyisilläkin polttoaineen hinnoilla (diesel 1,90). Tuntuu jo 20tkm vuotuisella ajomäärällä pahalta.

Tällainen laskeskelu ja vertailu on aivan turhaa, tiedän, mutta lasketaan silti...
Uudemmasta rikkoutuu adblue-säiliö. Korjauskustannus 2600 euroa.
Sillä rahalla saa 1364 litraa polttoainetta, jolla ajaa 20000 kilometriä keskikulutuksella 6,84.
Vaihtoehtoisesti voi ajatella niin päin, että kahden litran kulutusero kuittaantuu noin kolmeksi ja puoleksi vuodeksi.
NOX-anturilla puolet edellisestä.
Totta kai sillä 2600 eurolla saisi myös tällaisen vanhan mersun, mutta ei ne ole vaihtoehtoja toisilleen missään tilanteessa.
Nyt vertaillaan mustikoita ja perunoita. Yli 30v vanhan Mersun ostamisen perusteena oli vuotuisen autoveron välttäminen ja sen vaihtoehto ei ole Adblue-Mercedes tai akkuvikainen Tesla. Täytyy suhteuttaa sitä kysyjän tavoitetta eli jonkun satasen vuotuista säästöä joka menee jo tuohon kulutuksen nousuun. Kuten totesit.
Jottei menisi pelkäksi löpinäksi niin olen omistanut ja ajanut 18 vuotta autolla joka kulutti bensiiniä noin 25L/100km, osat olivat halpoja ja korjauksia ei juuri ollut muutoin kuin kuluvien jarruosien-/suodattimien-/tulppien-/öljynvaihtoja. Toki matka-ajossa pääsi paljon vähemmällä, vain 18L/100km.
Huonostihan tällainen kulkee. Jos joku sellainen joka on ajanut vain alle 10 vuotta vanhoilla autoilla lähtee 38 vuotta vanhalla mersulla ajamaan, järkytys on varmasti suuri ja hupia riittää. Melutaso on kova, juuri mitään ei tapahdu kaasu pohjassa. Sitten kun lopulta saa vauhtiin pitää toivoa ettei tiukka mutka yllätä, tai joku este tiellä, kun ei ole edes ABS-jarruja.
Tuo pitää paikkansa ja erityisesti se turvattomuus jolla astutaan 30v taaksepäin jos ei osteta W210:ä jossa turvavarusteita jo oli. Kerran tuo ajonvakautus ja hätäjarrutehostin on pelastanut varmalta onnettomuudelta valtatiellä.
Kori on tässä ruostunut sen verran, että pohjaan piti hitsata pari paikkaa ja pyöränkoteloon yksi. Näitä jos teettää ulkopuolisella, kustannuksia tulee siitäkin. Varmasti olisi 1000-1500 euroa saanut kortista höylätä hitsarille.
Osat ei maksa juuri mitään verraten 30 vuotta uudempiin, kun jarruja / alustaa joskus sepittää.
Jos oletetaan, että Ruotsin-kysyjä osaa/viitsii/omaa tilat/työkalut korjaamiseen. Jolloin asia muuttuu elämäntapaharrastukseksi josta mainitsin. Ruostevaurioiden korjauksia enää hyvin harva tekee ja jos tekee niin veloitus on sen mukainen. Kuten aiemmin mainitsin.Ideana kysyjällä lienee jonkinlaisen elämäntapaharrastuksen aloittaminen.
Hirveää itsensä pettämistä kuitenkin ajatella, että pitää ostaa uudempi ja uudempi auto säästääkseen rahaa koska vanha syö paljon polttoainetta, tai vertailla paljonko mistäkin maksetaan veroa vuosittain. Jopa sellaista kuulee että pitää olla uusi varmatoiminen auto pitkää työmatkaa varten. Varmasti siltä tuntuukin, jos nykyinen on vaikkapa 6-7 vuotta vanha ja joka toinen viikko korjaamolla / jää kuukausittain välille tai käynnistymättä.
Meillä on viisi autoa. Uusin on 17v vanha ja vanhin 31v vanha. Sen vanhin on kaikkein luotettavin ja Mercedes kaikkein epäluotettavin. Ruotsin esimerkkiä noudattaen katsastan sen vanhimman museorekisteriin kun se on ihan alkuperäinen ja helposti tehtävissä. Kun vaan muilta rempoilta ehdin. Sillä vanhimmalla haetaan varaosia muihin rikkinäisiin autoihin ja lähdetään silloin kun on pakko päästä liikkeelle.
Kilometrejä on noin 160 000.
Bensaa menee 7L/100km ja korjauksia on ollut niin harvoin 17 vuoden aikana ettei missään muussa autossa ole päässyt niin vähällä.

Tuosta elämäntapaharrastuksesta sen verran, että minulla on käytettävissä melko suurella varmuudella paljon paremmat työkalut/tilat ja osaaminen kuin yli 90%:lla autoilijoista ja edelleen melko suurella varmuudella Ruotsin kysyjällä säästöjen syntyminen yli 30v vanhalla Mersulla on hyvin epävarmaa.
Aiemminkin ehdotinkin hyvänä kauppana Espanjasta käytännössä virheetöntä 240tkm ajettua diesel W124:ää. Hinta olisi ollut 9000€. Varmasti olisi ollut hyvä kauppa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tenutähti kirjoitti: Su 14.01.2024 10:40
rimpjar kirjoitti: To 08.09.2022 11:36 Niin kertokaas alan mestarit mitä yli 30 vuotta vanhaa mersua kannattaa tekniikan osalta etsiä. kriteerinä ikäänsä nähden pikkuruokainen kestävä tekniikka eikä tarvitse ollamikään tehomylly. Syy 30 vuoden rajoitukseen on ajoneuvovero vapautus täällä Ruotsissa ja samalla katsastus joka toinen vuosi.
Kaikkein ruosteettomin 124 minkä raaskit ostaa. Mutta ei ole sitten välttämättä enää halpa!
Tekniikaksi niin pieni diesel kun omaan käyttöösi on riittävä.
Tuossa olisi hyvä vaihtoehto 300D, 140 000km, ensimmäinen omistaja, 12 900€.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c67&vc=Car
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja jackie »

rimpjar kirjoitti: To 08.09.2022 11:36 Niin kertokaas alan mestarit mitä yli 30 vuotta vanhaa mersua kannattaa tekniikan osalta etsiä. kriteerinä ikäänsä nähden pikkuruokainen kestävä tekniikka eikä tarvitse ollamikään tehomylly.
Myös M102:lla eli nelisylintrerisellä bensakoneella kulkee manuaalivaihteisena todella vähällä! Vaihtoehtoina siis w124 200 (kaasari) ja ruiskukoneina 200E ja 230E (ja tietysti faikut eli T mallit). W201:n kohalla tulee sit viel yks pienempi moottorivaihtoehto, eli mallinimeltään 190E 1.8.

Jotkut haukkuu tuota K-jet ruiskua, mut miulla ei oo muuta ku hyvää sanottavaa! Pitää vaan ostaa sellanen yksilö joka toimii ostohetkellä; jos ostaa sellasen mitä on joku tietämätön "korjannu" ni voi olla loputon suo...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: Pe 09.09.2022 17:58 Juniori osti viikonloppuna talviautoksi 36 vuotta vanhan 250TD:n

rönttä.jpg

.....................

edit; kilometritkin keskustelun aiheena, niin tässä on jotain alle 600000 mittarissa. Tuotu 1999 Suomeen, liekö silloin ollut todelliset taulussa.
edit 2; tarkistin mittarilukeman, ostaessa oli n. 558000, nyt ajettu 4 viikkoa päivittäistä työmatkaa ja mittarissa 460033, ei vikoja ilmennyt.
Tähän perunaan tulikin viime viikolla vakavampi vika, alapallon nuppi lipsahti pois paikoiltaan Ylivieskan keskustassa. Onneksi oli iltamyöhä, liikenne vähäistä ja kaksi kaistaa.
Hinausvakuutus on joten Lähitapiola maksoi siirron Huoltokeskus Lintoselle, soitin Samille sinne että laittakaahan kuntoon.
Seuraavana päivänä kello 12.52 kilahti viesti että auto noudettavissa, haettiin ja maksettiin 124 8) euron korjauslasku.
Vakuutusyhtiö laittoi tilille 33 euroa rahaa toisella omalla autolla suoritetusta kuljettajan noutamisesta kotiin vahinkopaikalta (100 kilometriä)

Matka jatkuu, ei tuo hurja pakkasjakso aiheuttanut tämän auton osalta mitään peliliikkeitä noin muuten. Yhtenä aamuna taisi olla jopa lämmityksessä, niistä muutamista kun pakkanen oli -35-38 asteen lukemissa.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Pe 26.01.2024 13:43
Tähän perunaan tulikin viime viikolla vakavampi vika, alapallon nuppi lipsahti pois paikoiltaan Ylivieskan keskustassa. Onneksi oli iltamyöhä, liikenne vähäistä ja kaksi kaistaa.
Tuo oli todella vaarallinen juttu, onneksi ei käynyt mitään.

En tunne tarkemmin tuota alapallon rakennetta mutta usein alapallo pitää jonkinlaista naputusta kuopissa kuluessaan. Nykyisessä käyttöautossa kuului lievä kolahdus oikealle käännyttäessä hiljaisessa vauhdissa ja se tuli nimenomaan alapallosta.

Eräällä kaverilla nuorena oli W115 pystylamppu josta meni kaupungin keskusta-alueella ohjaussimpukassa rattaat sileäksi, ratti pyöri ilman vastusta ja auto jäi vastaantulevien kaistalle. Mittarilukema oli varmaan jotakin 400tkm - 500tkm mutta senaikaiset mittarit eivät kertoneet mitään todellisesta ajomatkasta kun ruuvaaminen kirjaimellisesti oli helppoa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässä ihmetytti se, että autohan on katsastettu lokakuussa huomautuksitta. Ensimmäisellä näyttökerralla (jonka jälkeen korjattiin mm. takajarrut) ei ollut pakkastakaan eli nivel ei ollut jäässä.
Itse en ole koskaan nosturilla tätä tutkinut, olisin kyllä huomannut epätavallisen ison raon tuennassa alapallon yläpuolella.

Sellaisen havainnon olen tehnyt, että 124 alapallo irtoaa aina risteyksessä tai parkkipaikalla, jos niin väljäksi menee että pomppaa pois kuopastaan. Ilmeisesti sen viimeinen kääntö on aina se ratkaiseva. Niin tässäkin irtosi, kuten ne muutamat mitä työajalta muistan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Muistan kun äitillä oli w201 mersu ja samanapäivänä käytti leimalla ja leima tuli, kotia ajaessa oli miettiny kolinaa ja että ratti vinossa. Isäukko otti auton ja oli lähössä puolangalle serkun talliin tutkimaan niin kappas, kääntäessä alapallo antautui.
Menneitä paljon.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Pe 26.01.2024 16:49 Tässä ihmetytti se, että autohan on katsastettu lokakuussa huomautuksitta. Ensimmäisellä näyttökerralla (jonka jälkeen korjattiin mm. takajarrut) ei ollut pakkastakaan eli nivel ei ollut jäässä.
Itse en ole koskaan nosturilla tätä tutkinut, olisin kyllä huomannut epätavallisen ison raon tuennassa alapallon yläpuolella.

Sellaisen havainnon olen tehnyt, että 124 alapallo irtoaa aina risteyksessä tai parkkipaikalla, jos niin väljäksi menee että pomppaa pois kuopastaan. Ilmeisesti sen viimeinen kääntö on aina se ratkaiseva. Niin tässäkin irtosi, kuten ne muutamat mitä työajalta muistan.
Kattoppa tarkkaan kun avaat sen ettei se alapallo ole 90 astetta väärässä kulmassa asennettu. Suojakumin kun nyppää jos se paikallaan vielä on niin näkee heti. Ts alapallon runko-osan avaus on soikea ja jos se on asennettu poikkipäin alatukivarteen nähden niin se voisi olla yksi syy tuollaiseen tapahtumaan. Ainakin yhden tuollaisen tiedän ja risteyksessä hitaassa vauhdissa oli pompannu.

Jos se avaus on poikkipäin alatukivarteen nähden niin sen varsinaisen pallon tappi vääntää pallon runko-osan soikeaa reikää silloin kun auto tunkataan esim renkaanvaihtoa varten. Toista reunaa se vääntää silloin kun ko rengas ylittää korkeaa estettä esim rotvallinreunaa tai kiveä tms. Aikansa kun vääntelee niin se soikea reikä muuttuu pyöreäksi ja sit pallolla on tilaa tulla ulos.

Jonkin pallon vaihtaneena en oikein usko sitä että pallo voisi kulua siinä määrin että se sieltä ulos yläkautta sentakia tulisi. Tai sit täytyy olla todella välinpitämätön kuski meinaan niin väljä kyl sit jo oireilee paljon ennen pomppaamista ja oireilee todella reippaasti. Nyt edellämainitusta syystä ei takuulla kyse ole.

Tai no Aina on materiaalivirheen tai valmistusviheen mahdollisuus olemassa Ts pettää äkillisesti ennalta arvaamatta
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari olet tosiaan oikeassa, jos olisi väärin asennettu niin nopeuttaisi kulumista. Sitä ei kuitenkaan enää tämän osalta voi tutkia, koska kuten aiemmin kerroin nivel on jo vaihdettu uuteen korjaamolla.
Näiden vanhojen mallien korjaaminen on niin edullista ettei kaikissa tilanteissa tarvitse edes miettiä sitä vaihtoehtoa että itse alkaisi tekemään. Vaikka tuntiveloitus lähentelee satasta niin laskun loppusumma töineen osineen on puolet siitä mitä 30 vuotta uudempaan maksaa pelkkä vastaava osa.
Eikä ole juurikaan sitä pelkoa että pajalta soitellaan kesken remontin että

"Terve, semmosta alettiin soitella että asentaja tuossa huomas kun vaihto sitä niveltä että tuo vetarin tukilaakerin pesä on #¤%& väljä, niin laitetaanko samalla, huomenna saatas tehtyä ja 1500 euroa maksais, jos sitä ei laita niin kohta hajoaa öljypohja ja se on sitten 4000-5000 euron savotta se... ja iskaritkin näkkyy vuotaneen niin ne jos samalla vaihtas, menis osin samalla työllä niin sitte ois loppusumma 2800 euroa + nelipyöräsuuntauksen säätötyö ... jos ny ei jouvu vaihtamaan yläpään tukilaakereita, ne mennee samalla sitte jos takertellee, 125 euroa per puoli .. jaa ootappa se tuo Pete tuli justiisa tuohon, asentaja, mitä se sannoo ... okei kuulemma jousiki poikki..."

Mutta takaisin autovanhukseen: Itse asiassa nivel ON oireillut ennen pettämistään sen verran, että ohjaus on ollut hieman raskaampi. Muutos on tapahtunut pikkuhiljaa siten, että nyt uudella alapallolla huomaa selvän eron, mutta kun ei ole muilla satalankuilla syksyn jälkeen tullut ajettua, niin ei ole ollut vertailukohtaa.

No, tällainen matkan keskeytyminen teknisen vian vuoksi tuli nyt ensimmäisten 30tkm matkalla tälle autolle meidän omistuksessa. Ei ole kyllä totuttu siihen että satalankulla ei pääsisi aamulla liikkeelle tai että se jättäisi tien päälle, ei ..
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Yli 30 vuotta vanha mercedes

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Okay.

Mä olen kyllä edelleen sitä mieltä että jos materiaalivikaa alapallossa ei ole (joka lie on todella todella harvinaista) niin jos pallo ajossa pomppaa pois yläkautta niin pallo on jossain kohtaa vaihdettu ja uusi asennettu tietämättä sitä että sen pallonivelen runko-osassa olevalla pienen loven suunnalla todellakin on merkitystä. Pallohan käy paikoilleen alatukivarteen ihan missä asennossa vaan.

Olen joskus ihan koittanu väljää alapalloa ottaa pois reiänkautta rälläköimällä ja reippaasti vasaroimalla jne mutta usko siinä touhussa sit loppui.

Ja jos on tullu vaihdettua alapallo eikä tienny tuon loven merkityksestä ni ehkä kannattaisi tarkistaa onko se sumolla osunu oikein jos auto pihassa viä on :wink: Korjaamoilla luulisi että tietävät tuon aiheen mutta mutta :roll:
Vastaa Viestiin