230e käyntihäiriö.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jessemon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 07.09.2022 20:54

230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Jessemon »

Terve, pari viikkoa sitten ostin vuoden 1990 230e w124 mersun. Toimi erittäin mainiosti viikon jonka jälkeen välillä sammuu tyhjäkäynnillä tai ensin nousee kierrokset n.1200rpm ja tippuu n.500rpm jonka jälkeen palaa n.1000rpm. Olen yrittänyt etsiä imuvuotoa ilman tulosta ja tyhjäkäyntiventtiilin puhistin kun jossain ehotettiin sitä. Mistä rueta etsimään vikaa?
Avatar
M Suikkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 20.07.2021 17:58
Paikkakunta: Kouvola

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja M Suikkanen »

Terve.Käy jossain,missä pystyy mittaamaa bensan paineet ja jos siitä saa vikakoodit.Bräkleenillä suihkuttelet kaikki imupuolen letkut ja tiivistekohdat.Jos käynti ei hetkellisesti muutu,ei todennäkösesti oo imuvuotoo.
S202 C180 -94.
Jessemon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 07.09.2022 20:54

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Jessemon »

M Suikkanen kirjoitti: Ke 07.09.2022 21:27 Terve.Käy jossain,missä pystyy mittaamaa bensan paineet ja jos siitä saa vikakoodit.Bräkleenillä suihkuttelet kaikki imupuolen letkut ja tiivistekohdat.Jos käynti ei hetkellisesti muutu,ei todennäkösesti oo imuvuotoo.

Siitä oli bensapaineen säätimen alipaine letku irti, laitoin takasin ja toimi pari päivää voikohan olla että olisi säädin mennyt rikki?
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Jos kiihdyttäessä toimii, tuskin ongelma on pa-paineessa. Mitään järkeviä vikakoodeja '90 mersusta ei saa.
Imuvuoto on näillä tiedoilla paras arvaus. Se on joskus hankala paikallistaa.
Jessemon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 07.09.2022 20:54

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Jessemon »

ido59 kirjoitti: Ke 07.09.2022 21:51 Jos kiihdyttäessä toimii, tuskin ongelma on pa-paineessa. Mitään järkeviä vikakoodeja '90 mersusta ei saa.
Imuvuoto on näillä tiedoilla paras arvaus. Se on joskus hankala paikallistaa.
Okei, Yritän huomenna tutkia syvällisemmin letkujen sielunelämää.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ylijänniterele tarkistukseen ja vaikka heti alkuun tinaa sen uusiksi.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

ABS rele, ruiskun lämpöanturi, kaasupotikka, imuilman lämpöanturi lisää listalle...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jessemon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 07.09.2022 20:54

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Jessemon »

Terve, olen tässä tutkinut mersua ja vika löytyi. Virranjakajan sisällä oli n.0,5dl öljyä imasin ne pois ja rupesin toimimaan mutta kiitoksia kaikille vinkeistä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 230e käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja epk »

ido59 kirjoitti: Ke 07.09.2022 21:51 Mitään järkeviä vikakoodeja '90 mersusta ei saa.
kyllä saa :

(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.

The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:

On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused

On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.
Vastaa Viestiin