722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Noniin elikkäs ois ongelmia kyseisen 722.9, 7G-tronic, (nag2+) laatikon kanssa, niin ajattelin löytyisikö täältä apua tai edes vinkkejä mitä seuraavaksi... Kerrotaanpa tähän mahdollisimman tarkasti viankuvaus ja miten on vikaa rajattu / yritetty ratkaista. Eli alkutilanne, laatikko toimi ihan ok, joskus kuumalla laatikolla ajaessa oikein pintakaasulla auto nyki vauhdissa 20-40km/h. Tämä nyt sinällään ei häirinnyt normaalia ajamista. No kuitenkin, sitten huoltokirjan mukaan oli aikaa kulunut edellisestä öljynvaihdosta niin ajattelin ne vaihdattaa.


Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten syksyllä merkkiliikkeessä, talven toimi normaalisti tai ainakin lähes normaalisti. Kelien lämmettyä huomasin, että erityisesti 1-2 ja 3-4 ylöspäin vaihtaminen luistaa, kierrokset nousee noin 500rpm ennenkuin vaihto tapahtuu, ei ole väliä onko E tai S tai M-moodi käytössä. Myöskään dpf-tyhjennyspoltolla ei ole merkitystä vaihtamisen laatuun. Ja turbiinilukko menee nykäisemällä päälle ennen näiden vaihteiden kytkeytymistä. Tämä tosiaan huomattu noin ~7000km öljynvaihtohuollon jälkeen. Wetterillä (merkkiliike täälläpäin) tehty moottorin (ja ilmeisesti vaihteiston) päivityskampanja noin kuukausi sitten ja myös adaptaatio 1-2 ja 3-4 vaihdolle. Ei apua ongelmaan. 1-2 parani muttei hyvä siltikkään ja toinen ominaisuus, että 7. vaihde ei vaan enää kytkeydy kuin vasta 120km/h vauhdissa (mikä mielestäni on huono asia, kun auto kuitenkin jaksaa vetää vaikka vauhtia 100-105km/h, noin se ennen päivitystä toimi). 1500km sitten laitettu RVS aine vaihteistoon ja ajeltu autoon kilometrejä, ei vaikutusta ainakaan isoa...


Nyt sitten vaihdettu öljyt ja suodatin (tasan 10tkm edellisen vaihdon jälkeen) ja mersun tips ohjeiden mukaan kaksi kappaletta solenoideja johdinlevyyn, yksi musta hatullinen ja yksi sini hatullinen. Toinen ohjaa turbiinilukkoa ja toinen säätelee vaihtoa. Eli tietäjille Y3/8Y8, Torque converter lockup clutch control solenoid valve ja Y3/8Y1, Working pressure control solenoid valve. Molemmat uusia ihan M-B alkuperäisiä ja bosch numerotkin löytyi. Öljy oli aika mustaa 10tkm ajetuksi, mutta palaneelle se ei haissut. Magneeteissa todella pieni määrä hilettä... Noiden kahden solenoidin sihdeissä oli mustaa likaa, sellaista ryönää, mistähän peräisin? :shock: Muut olivat puhtaita ja itse venttiilikoneistoa ei aukaistu. Vaihdelaatikko kasaan ja pykälsin vaihteita P-R-N-D edes takaisin ja kunnes vaihdelaatikkoöljy oli 45 asteista niin roppu auki ja sieltä tuli öljyä niin äkkiä roppu kiinni (taitaa aina tulla öljyä, koska putkilo täyttyy). Öljyä meni yllättävän paljon kun venttiiilikoneiston käytti irti ja tottakai myös turbiini tyhjennettiin, vähän alta 10 litraa. :wtf:

Sitten sain vihdoin ja viimein star taas toimimaan niin xentryllä yritin nollata adaptaation. Kylmään laatikkoon nollaus ja ensin turbiinilukon adaptointi eli tällä ohjeella

"Adaptation of torque converter lockup clutch
(KÜB)
Just as shift operations can be adapted, the torque
converter lockup clutch can also be adapted. This is
necessary when there are comfort-related complaints
when the torque converter lockup clutch engages
because components such as the torque converter
were replaced previously
(also see the "Complaints without fault codes" section).
Always pay attention to the safety information about
performing adaptation in Star Diagnosis.
There are 2 procedures for adapting the torque converter lockup clutch:
• Adaptation via coolant temperature
• Adaptation in 3 torque windows
Adaptation via coolant temperature:
1 Perform cold start
2 Engage gear range "D"
3 Move steering wheel to straight-ahead position and
brake vehicle for 30 s with service brake
4 Drive until the coolant temperature has risen by
approx. 20 °C
5 Repeat steps 3 and 4 until the operating
temperature of 80-90 °C is reached."

Ja yllä olevan jälkeen tämän suoritin xentryllä

"Adaptation in 3 torque windows:
1 Transmission oil temperature must be over 60 °C
2 Gears 3 to 5 are best suited for the following steps
(if necessary limit the transmission to these gears
with the gearshift lever) as is driving on a level road
surface at a speed between 40 and 80 km/h.
3 Drive within the torque range of 20-40 Nm (speed
between 1,500 and 2,500 rpm) and maintain for at
least 5 s (menu for 2-3 upshift suitable for display).
If it was not possible to maintain the torque range
for 5 s, repeat this step.
4 Drive within the torque range of 40-80 Nm (speed
between 1,500 and 2,500 rpm) and maintain for at
least 5 s (menu for 5-6 upshift suitable for display).
If it was not possible to maintain the torque range
for 5 s, repeat this step.
5 Drive within the torque range of 80-150 Nm (speed
between 1,500 and 2,500 rpm) and maintain for at
least 5 s (menu for 6-7 upshift suitable for display).
If it was not possible to maintain the torque range
for 5 s, repeat this step."

Ei apua, xentryn mukaan adaptaatiot tallennettu kuitenkin? Turbiini rikki?

Tämän jälkeen yritin itse ongelmallisen vaihdon eli 1-2 vaihdon opettaa. Kaikki on vihreällä, mutta ei vaan piippausta tule, eikä alavalikkoon tule adaptaatioiden lukumäärää? Yritin vaikka kuinka monta kertaa mutta ei. Sitten 2-3 ja onnistu heti kerrasta kaikki vaaditut 5. Mutta ei parantunu, tein vielä 15 kertaa uudelleen mutta silti huono... Venttiilikoneistossa vielä likaa? Sen purkaminen ja putsaaminen ja samalla vaihtaa lisää solenoideja? Muuten ainakin vaihdot 3-4, 5-6 ovat hyviä. 6-7 oli testaillessa ainakin muutaman kerran hyvä, muttei aina. 6-7 adaptaatio ei myöskään toimi. Ihmeellistä. :shock:

Laatikko on autossa CLS 350cdi -12 ja takaveto, siniset öljyt laatikossa, fuchs titan atf 7134 fe, jos sen nyt vianhakua jotenkin auttaisi... Muistinkohan kaikkea kirjoittaa... No lähellä ainakin. Eli mitäs seuraavaksi?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Öljyn määrän tarkistus. Sitä laitetaan sinne tarkoituksella vähän liikaa ja sitten kun vaihteiston öljy on lämmitetty 45 asteeseen, roppu auki. Annetaan valua ulos, kunnes jatkuva vana katkeaa, eli alkaa selvästi pätkiä virtaus ja silloin kiinni. Niitä viimeisiä tippoja ei jäädä odottelemaan. 722.9 ei kestä kovinkaan paljoa väärää öljymäärää.

Siis ei suinkaan ole tarkoitus sulkea tulppaa jos sitä valuu ulos, vaan tällä juuri varmistetaan se oikea määrä.

Vaihdoithan kai nousuputken, oli oikealla laatikkokoodilla ostettu ja on nyt siellä paikallaan?
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

TPLtre kirjoitti: Ma 27.06.2022 18:11 Öljyn määrän tarkistus. Sitä laitetaan sinne tarkoituksella vähän liikaa ja sitten kun vaihteiston öljy on lämmitetty 45 asteeseen, roppu auki. Annetaan valua ulos, kunnes jatkuva vana katkeaa, eli alkaa selvästi pätkiä virtaus ja silloin kiinni. Niitä viimeisiä tippoja ei jäädä odottelemaan. 722.9 ei kestä kovinkaan paljoa väärää öljymäärää.

Siis ei suinkaan ole tarkoitus sulkea tulppaa jos sitä valuu ulos, vaan tällä juuri varmistetaan se oikea määrä.

Vaihdoithan kai nousuputken, oli oikealla laatikkokoodilla ostettu ja on nyt siellä paikallaan?
Itseasiassa tässä kävi sillälailla kun 9l oli laitettu niin tuli vain näitä tippoja, satunnaisia loiskeita todella vähän. Sitten laitettiin vielä vähän alta litra ja sitten se alkoi tulemaan ihan vana ja kun roppu oli kädessä niin se ehkä hieman jo alkoi katkeilemaan niin tuli kiire laittaa proppu kiinni. Luin tuosta täytöstä mersun ohjeen, minkä löysin. SIinä sanotaan ettei virtaus edes saisi pätkiä? En kuvaa siittä pysty / osaa laittaa tänne mutta ihan tuollainen pdf on.

Kyllä, uusi nousuputki, vihreä tähän tuli kun kl-varaosista sen hain. Ja myös oli paikallaan vihreä. Ja on siis tietysti nyttenkin.
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Näköjään löytyikin tuo ohje... Tuossa se on liitteenä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tällaista tulee mieleen
-Liiat öljyt pois. Jos sen jälkeen tarvittaessa vaihtaisi vielä öljyt, voi kurkistaa, onko vielä töhnää. Siivilöiden tarkistus
-KYB? Kannattanee vaihtaa samalla.
-Johdinlevy?

Nykiikö vielä pintakaasulla, 20-40km, mutta ei muilla vaihteilla?
Kertooko KYB toiminnasta, vai esim ilmamassa oireilee? (Puhdistus?)
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

EemeliErkki kirjoitti: Ti 28.06.2022 10:28 Tällaista tulee mieleen
-Liiat öljyt pois. Jos sen jälkeen tarvittaessa vaihtaisi vielä öljyt, voi kurkistaa, onko vielä töhnää. Siivilöiden tarkistus
-KYB? Kannattanee vaihtaa samalla.
-Johdinlevy?

Nykiikö vielä pintakaasulla, 20-40km, mutta ei muilla vaihteilla?
Kertooko KYB toiminnasta, vai esim ilmamassa oireilee? (Puhdistus?)
-Kaksi kertaa öljyt on jo tarkistettu. Ekalla kerralla ei tullut, sit se litran purkki vielä sisään ja sit alkoi tulemaan? Siivilät? Mitkä on solenoideissa? Vai venttiilikoneiston sisällä?
-Kuten kerroin, se kyb on jo vaihdettu.
-Tätä alan kohta epäilemään. Ilmeisesti vain merkkiliikkeessä onnistuu online scn koodaus uudelle johdinlevylle?

Pintakaasulla ei nyi, voin kokeilla kun seuraavan kerran ajelen, ei se sitä ainakaan helposti ala tekemään enää.
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Nojoo eilen tuli parikin asiaa huomattua kun nollasin adaptiot ja yritin xentryllä tarkastella laatikon toimintaa. Opetin sen turbiinilukon ja vaihteenvaihtoja. Eipä se xentry annakkaan adaptoida kuin vain 2->3, 3->4, 4->5 vaihtoja. Kokeilin tuota 1->2, 5->6, 6->7 vaikka kuinka monta kertaa, vääntöalue ja kierrokset, arvot vihreällä. Ei vaan kerta kaikkiaan mene läpi. Sit kokeilin myös opettaa noita "jotenkin toimivia/hyvin toimivia" vaihtoja eli 3->4, menee läpi adaptointi ja vaihtaa hyvin. Sitten taas vaihto 4->5 myös menee läpi ja vaihtaa "ihan ok". 2->3 vaihto on oikeastaan ainoa huono vaihto missä "onnistuu" adaptointi. Nämä kaikki siis ylöspäin vaihtoja. Sit kokeilin alaspäinvaihtoja (vaikka ne ei niin huonoja olekkaan) adaptoida. Ne menee läpi mitä 7. vaihteelta rullaili 1. vaihteelle.

Sitten katsoin kaikki adaptiotiedot ja nuo ylöspäinvaihdot, 1->2, 5->6, on yksi yhteinen tekijä. Näiden molempien adaptioarvot on täyttöpaine 2000, täyttöaika 18-20, toistuvuuslaskuri `adaptio` 0. Ja molemmissa on kyseessä "B1" jarru. 6->7 on sit täyttöpaine 0.0, täyttöaika 18-20 ja toistuvuuslaskuri `adaptio` 0. Nyt sitten kirjottelin lapulle nuo mikä mihinkin vaihtoon vaikuttaa mikäkin "jarru" ni yhteinen tekijä on tässä se, että aina kun "B1" on mukana niin ongelmia on vaihdon laadussa. Oli se sitten ->B1 tai sitten B1->? Oisko tässä se juuri syy? Eli vaihdot jotka on huonoja ja joita ei pysty adaptoimaan olisi siis B3->B1 ja K1->B1 ja B1->B3? Tuo yksi huono vaihto minkä pystyi kuitenkin adaptoimaan on sitten B1->K1.

Adaptointia alaspäin vaihtamiselle vedossa en ole tehnyt... Voiko vaikuttaa? Ei luulisi? Voiko xentry olla sekasin tuolla tavalla? Eli ei näytä ku maksimiarvot noille tietyille vaihdoille. Ne jotka pystyy adaptoimaan niin tulee ihan arvot kuitenki näkyviin, mitkä on raja-arvojen sisällä? Sitten lisäksi ei ole vikakoodeja moottorissa eikä vaihdelaatikossa. Ne katsottu moneen kertaan. Wetterillä päivitys mennyt vituiksi? Vai miten osa vaihtojen adaptaatioista saa silti ajettua, menisikö silloin kaikkien vaihtojen adaptaatiot siihen malliin ettei voi tehdä... Peprin mukaan olivat kuitenkin 1-2 saanut adaptoitua, vaikea sanoa oliko ennen päivitystä vai sen jälkeen. Voiko johdinlevy olla silti rikki tuollatavalla? Kannattaisiko kuitenkin vaihtaa vaikka useampi solenoidi ennen johdinlevyä? Tuo "B1 solenoidi Y3/8Y5" se ensimmäinen ja "vahvin" epäilys olisi. Jos samalla vaihtaisi vaikkapa pari muutakin, kun kerta käyttää uudelleen venttiilikoneiston irti. Ehkäpä "B3 solenoidi Y3/8Y7" ja "K1 solenoidi Y3/8Y2". Ja venttiilikoneisto käyttää auki ja putsata sieltäkin sitten. Ihan hyvin voi olla likaa jossain sopivassa paikassa. Löytyykö jostain niiden kuulien ja venttiilien paikat? Mihin tulee minkälaista ja mitäkin kuulaa. Onko kaikki metallisia? :think: Jostain tässä pitäisi lähteä rajaamaan vikaa, joko tuo laatikko sitten on ajettu loppuun. Onhan sillä huimat 230tkm ajettu. :clap:
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Hiukkassuodattimen paine-ero-anturin vaihto, sitten pakkopoltto ja uudelleen opetus laatikolle. Tämä voisi olla vielä "halpa" kokeilu. Jos anturin nollapiste on liukunut ja pönttöä ei saa oikeasti puhtaaksi ja se siellä ahdistaa vähäsen ja moottorinohjain kompensoi väärin sen hiukkarin täyttöasteen.

Onko auton moottorinohjausta peukaloitu (huono ohjelma)??
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

SilverS212 kirjoitti: Ke 29.06.2022 20:44 Hiukkassuodattimen paine-ero-anturin vaihto, sitten pakkopoltto ja uudelleen opetus laatikolle. Tämä voisi olla vielä "halpa" kokeilu. Jos anturin nollapiste on liukunut ja pönttöä ei saa oikeasti puhtaaksi ja se siellä ahdistaa vähäsen ja moottorinohjain kompensoi väärin sen hiukkarin täyttöasteen.

Onko auton moottorinohjausta peukaloitu (huono ohjelma)??
Kiitoksia vinkistä, mutta tällä hetkellä en usko tähän... Tehnyt nyt kaksi tai kolme kertaa dpf tyhjennyspolton moottorinohjaimen kampanjapäivityksen jälkeen. Ei ole peukaloitu, vaikka olisikin niin tämähän olisi "pyyhitty" yli tässä kampanjapäivityksessä. Katsoin sieltäkin vikakoodit, niitä ei ole. Ja vaikka tyhjennyspoltto on päällä ni samat vaihdevälit on huonot. Tai vaikka vaihtaisi M-asennolla rattiläpysköistä.
Meemeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 18.06.2022 22:08

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja Meemeli »

"Moottorinohjaimen kampanjapäivityksen jälkeen."
Tartun tähän ihan hienokseltaan katselin omaa 212 facelift mallin diesel pannuun näitä kamppiksia niin omankin kulkineesta sain selville että moottorinohjain päivitys saatavilla tilaksi oli laitettu että avoin... Mitähän sekin mahtaa tarkoittaa...
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Meemeli kirjoitti: Ke 29.06.2022 22:18 "Moottorinohjaimen kampanjapäivityksen jälkeen."
Tartun tähän ihan hienokseltaan katselin omaa 212 facelift mallin diesel pannuun näitä kamppiksia niin omankin kulkineesta sain selville että moottorinohjain päivitys saatavilla tilaksi oli laitettu että avoin... Mitähän sekin mahtaa tarkoittaa...
Joo se on se ns. saastepäivitys. Minulle sitä ei olisi tehty, mutta se oli ensimmäinen asia millä vikaa lähdettiin korjaamaan/rajaamaan. Seuraavan kerran jos/kun viet merkkihuoltoon niin niiden pitäisi kysyä, että tehdäänkö päivitys. Vaikuttaa myös tosiaan vaihdelaatikkoon. Jos autosi ei ole vakio, on siis ohjelmoitu, se tulee "pyyhkiytymään" pois. Avoin tarkoittaa tätä ylempää. Sitä ei ole tehty, eikä kysytty, että tehdäänkö...
Meemeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 18.06.2022 22:08

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja Meemeli »

Ok vaihdelaatikossa ei ole enään ongelmia ( korjattu) ja kun en löytänyt traficomin sivuilta tuosta saastepäivityksestä mitään pakollista tehtävää niin toistaiseksi jää tekemättä ( vakio softa)
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Meemeli kirjoitti: Ke 29.06.2022 23:51 Ok vaihdelaatikossa ei ole enään ongelmia ( korjattu) ja kun en löytänyt traficomin sivuilta tuosta saastepäivityksestä mitään pakollista tehtävää niin toistaiseksi jää tekemättä ( vakio softa)
Mitkä oli vaihdelaatikon oireet ja miten korjaantui?
Meemeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 18.06.2022 22:08

Re: 722.9 eli 7G-tronic, (nag2+) ongelmia

Viesti Kirjoittaja Meemeli »

Lainaan suoraan raporttia.
VGS:llä vikakoodit P072102 Kierroslukutunnistimessa lähtöakseli on toimintahäiriö yleinen singnaalivika olemassa.
P0870000 öljynpaineentunnistimessa C on sähkövika-johdinlevyvika. Samalla syytä vaihtaa venttilitY3/8y10 ja Y11 herjannut peruutuvaihteen kytkeytymisestä ( Vaihtoi kyllä pakille mutta toisinaan antoi siitä suoran herjan mittaristoon).

Ohjainlaite vaihdettu, öljyt vaihdettu+ suodatin, venttiilit vaihdettu sekä vikamuisti nollattu, adaptaatio ajo tehty, öljynmäärän tarkastus jne...

Vaihtoi välillä todella rumasti ja välillä auto saattoi mennä' mennä vikatilaan heti startista mutta saattoi seuraavalla kerralla olla taas aivan "ok".


Lisätään vielä että, Veholla teetetty tuo aski jumppa ja hintaa kerty noin 3400 euroa.
Vastaa Viestiin