Om651 jakoketjun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
sasuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 26.03.2013 18:01

Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja sasuu »

Onko näistä om651 katkeillut jakoketjuja ilman varoittamista ? Mietin että kannattaako tuollaiseen 190tkm ajettuun -10 vuoden 250cdi vaihdattaa tuo ketju ihan vaan varmuuden vuoksi. Mitään isompaa rallatusta tuo ei kyllä pidä omaan korvaan ainakaan kylmänäkään käynnistäessä. On se ilmeisesti aika selkeä ääni mikä siitä pitäisi kuulua jos se löystymään on päässyt ?
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

sasuu kirjoitti:Onko näistä om651 katkeillut jakoketjuja ilman varoittamista ? Mietin että kannattaako tuollaiseen 190tkm ajettuun -10 vuoden 250cdi vaihdattaa tuo ketju ihan vaan varmuuden vuoksi. Mitään isompaa rallatusta tuo ei kyllä pidä omaan korvaan ainakaan kylmänäkään käynnistäessä. On se ilmeisesti aika selkeä ääni mikä siitä pitäisi kuulua jos se löystymään on päässyt ?
En ole kuullut tapauksista, että olisi mennyt poikki ilman ennakkovaroitusta (kylmäkäynnistyksessä kuuluvaa rallatusta)

Kiristinhän näissä alkupään malleissa on huono. Itsellä on myös tuo -10 220cdi ja käytin elokuussa kun auton ostin niin ketjun venymän tarkastuksessa. Venymä oli 78mm eli ketjua ei tarvinnnut vaihtaa, mutta kiristin oli vanhanmallinen. Laittoivat uuden mallisen kiristimen tilalle. Nyt luulisi kestävän tuonne yli 300tkm ellei sitten mitään muuta leviä ennen sitä :o
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja aroline »

En lähtis vaihtamaan noilla kilsoilla ja varsinkaan jos ei kylmänäkään rallata.
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Venymää 78mm eikä ole paljon??? siis ihan oikeesti, vai puuttuuko pilkku välistä?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Itsekin tuota kauhistelin, mutta niin tuossa hartikaisen kuitissa lukee. Ketjun venymä 78mm ei tarvitse vaihtaa. näillä ilmeisesti on joku mittaustyökalu tätä varten millä se katsotaan. Löysin onneksi foorumilta tietoja tästä.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=647086" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä mesefoorumin aihe asiasta ja liitän käyttäjän 338lm 7.5.2014 vastauksen tähän.
"
Auto käytetty huollossa Kokkolan käyttöautossa.

Kiristin mersun piikkiin uusiksi. Mersun työkalulla mitattu ketjun venymä 78mm, hylkyraja 82mm. Epäilivät että 78 on lähellä uutta ketjua. Työkalu asennetaan kiristäjän tilalle mittausta varten.

Seisonnan jälkeinen metallinen nakuttava ääni ei poistunut. Korjaamon työnjohtaja sanoi että voi kuulua suuttimista, suuttimia ohjataan kuulemma "tyhmänä" avoimessa säätöpiirissä käynnistyksen aikana.

Samalla kampanjan mukainen johtosarjan (?) tarkistus, sekä kyselyä kuskin penkin revenneestä tekonahasta. Penkistä olisi pitänyt pulittaa 500EUR että laitetaan kuntoon..."

En oo tuota sen kummemmin murehtinu kun ei rallata ja on nyt uusi kiristinkin paikallaan ja jos 2014 jo tuommoista infoa on tullut samasta asiasta.

Tässä vielä käyttäjäjän cson3.4.2015 viesti lainattuna

Omani W212 E200 CDI käytin juuri jakoketjun mittauksessa ja kiristimen vaihdossa. Edellisen kerran sama oli tehty tehtaan kampanjana 248tkm kohdalla ja nyt autolla on ajettu 360tkm. Ketjun venymän mittausarvo oli 81 mm ja kilometreillä >250tkm vaihtoraja on 84 mm. Parin sekunnin rapina aamuisin loppui tuolla kiristimen vaihdolla ja tieto ketjun kunnosta rauhoittaa mieltä.

Näyttää olevan yksilöeroja näissä, jotkin ketjut voivat näköjään kestää pitempääkin ajoa. Jos uuden ketjun mittausarvo on n. 78 mm ja suurin sallittu 84 mm, niin tuo 81 mm on puolivälissä ja jos osien kuluminen jatkuu lineaarisesti, olisi tämän yksilön ketjukäytön kestoikä yli 700tkm. Siinä vaiheessa vaihtoon menisivät ketju, pyörät, kiristin ja laahaimet. Jäänee kuitenkin jo seuraavan omistajan huoleksi... Siihen saakka tuon kiristimen voisi jatkossakin vaihtaa n. 100tkm välein.


Edit:

Pakko laittaa vielä kun ketjun aloittaja kysyi onko näistä mennyt ilman ennakkovaroituksia ketju poikki. No tuoltahan se samasta ketjusta löytyi, että on eli annoin väärää tietoa. Tarina ei tosin kerro, onko jo äännellyt ennen katkeamista vai onko ollut jotain muutakin vikaa.

Käyttäjä nix0n 19.12.2017
"Eilen tuli sellainen tapaus vastaan, että tuli tauluun lisää öljyä ja auto puutui siihen. Hinurilla korjaamolle ja toteamus kiristin pettänyt ja koko kone valmis. 2014 vuoden 220cdi eemeli, ajettu 145tkm ja huollettu ohjelman mukaan. Näemmä näistä tuoreistakin pettää tuo jakopää. Uusi kone kuulemma 25k€ "
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Olen ymmärtänyt että kyseessä ei siis ole ketjun venymisen määrä tuo mm lukema.
Vaan ketjunkiristimen paikalta merkkiliikkeen työkalulla mitattu etäisyys ketjuun jolle on annettu maksimi raja-arvo, joka jo täällä lukikin, 82-84mm.
uudella ketjulla tuo mitattava etäisyys on kai siellä 76-78mm.

jos edes kylmästartissa ei pidä ääntä niin kaikki on kyllä kunnossa.
starttaa auton kylmiltään kuskinovi auki, ovi kiinni ei välttämättä sisälle kuule.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

rawpower kirjoitti:Itsekin tuota kauhistelin, mutta niin tuossa hartikaisen kuitissa lukee. Ketjun venymä 78mm ei tarvitse vaihtaa. näillä ilmeisesti on joku mittaustyökalu tätä varten millä se katsotaan. Löysin onneksi foorumilta tietoja tästä.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=647086" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä mesefoorumin aihe asiasta ja liitän käyttäjän 338lm 7.5.2014 vastauksen tähän.
"
Auto käytetty huollossa Kokkolan käyttöautossa.

Kiristin mersun piikkiin uusiksi. Mersun työkalulla mitattu ketjun venymä 78mm, hylkyraja 82mm. Epäilivät että 78 on lähellä uutta ketjua. Työkalu asennetaan kiristäjän tilalle mittausta varten.

Seisonnan jälkeinen metallinen nakuttava ääni ei poistunut. Korjaamon työnjohtaja sanoi että voi kuulua suuttimista, suuttimia ohjataan kuulemma "tyhmänä" avoimessa säätöpiirissä käynnistyksen aikana.

Samalla kampanjan mukainen johtosarjan (?) tarkistus, sekä kyselyä kuskin penkin revenneestä tekonahasta. Penkistä olisi pitänyt pulittaa 500EUR että laitetaan kuntoon..."

En oo tuota sen kummemmin murehtinu kun ei rallata ja on nyt uusi kiristinkin paikallaan ja jos 2014 jo tuommoista infoa on tullut samasta asiasta.

Tässä vielä käyttäjäjän cson3.4.2015 viesti lainattuna

Omani W212 E200 CDI käytin juuri jakoketjun mittauksessa ja kiristimen vaihdossa. Edellisen kerran sama oli tehty tehtaan kampanjana 248tkm kohdalla ja nyt autolla on ajettu 360tkm. Ketjun venymän mittausarvo oli 81 mm ja kilometreillä >250tkm vaihtoraja on 84 mm. Parin sekunnin rapina aamuisin loppui tuolla kiristimen vaihdolla ja tieto ketjun kunnosta rauhoittaa mieltä.

Näyttää olevan yksilöeroja näissä, jotkin ketjut voivat näköjään kestää pitempääkin ajoa. Jos uuden ketjun mittausarvo on n. 78 mm ja suurin sallittu 84 mm, niin tuo 81 mm on puolivälissä ja jos osien kuluminen jatkuu lineaarisesti, olisi tämän yksilön ketjukäytön kestoikä yli 700tkm. Siinä vaiheessa vaihtoon menisivät ketju, pyörät, kiristin ja laahaimet. Jäänee kuitenkin jo seuraavan omistajan huoleksi... Siihen saakka tuon kiristimen voisi jatkossakin vaihtaa n. 100tkm välein.


Edit:

Pakko laittaa vielä kun ketjun aloittaja kysyi onko näistä mennyt ilman ennakkovaroituksia ketju poikki. No tuoltahan se samasta ketjusta löytyi, että on eli annoin väärää tietoa. Tarina ei tosin kerro, onko jo äännellyt ennen katkeamista vai onko ollut jotain muutakin vikaa.

Käyttäjä nix0n 19.12.2017
"Eilen tuli sellainen tapaus vastaan, että tuli tauluun lisää öljyä ja auto puutui siihen. Hinurilla korjaamolle ja toteamus kiristin pettänyt ja koko kone valmis. 2014 vuoden 220cdi eemeli, ajettu 145tkm ja huollettu ohjelman mukaan. Näemmä näistä tuoreistakin pettää tuo jakopää. Uusi kone kuulemma 25k€ "


Ainahan ne huollot jotakin maksavat mutta jos taas pääsee reilun 100tkm eteenpäin koneen puolesta eikä maksa kuin 25 000€ niin mikäs siinä.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

-230k- kirjoitti:Olen ymmärtänyt että kyseessä ei siis ole ketjun venymisen määrä tuo mm lukema.
Vaan ketjunkiristimen paikalta merkkiliikkeen työkalulla mitattu etäisyys ketjuun jolle on annettu maksimi raja-arvo, joka jo täällä lukikin, 82-84mm.
uudella ketjulla tuo mitattava etäisyys on kai siellä 76-78mm.

jos edes kylmästartissa ei pidä ääntä niin kaikki on kyllä kunnossa.
starttaa auton kylmiltään kuskinovi auki, ovi kiinni ei välttämättä sisälle kuule.
Juuri näin itsekin sen ymmärsin sitten lopulta. Hartikaisella vaan ilmaisivat tuohon kuittiin sen jännästi "Ketjun venymä 78mm, ei tarvitse vaihtaa" Minä olin ensin, että sehän on 7,8cm venyny :o luulis jo rallattavan... No asia onneksi selvisi lopulta :D
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Onko tietoa mitä mittaus & kiristimen vaihto maksaa?
Ja onko suuri toinen?
Itsellä ei kyllä äännä kylmällä mielestäni & kampanjat tehty. Mittarissa on jo 280tkm...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
sasuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 26.03.2013 18:01

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja sasuu »

Omassakin on kyllä täydellinen merkkiliikkeen sähköinen historia Saksassa, mutta ei sielä mitään merkintää ole että kiristintä olis vaihdettu kamppanjana. Ilmeisesti se jakopääkampanja ei koskenut muita kuin takseja silloin ? Eipä kyllä ole merkintää suuttimienkaan vaihdosta vaikka solenoidit tähän on kyllä joskus vaihdettu. :think:
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Berglund kirjoitti:Onko tietoa mitä mittaus & kiristimen vaihto maksaa?
Ja onko suuri toinen?
Itsellä ei kyllä äännä kylmällä mielestäni & kampanjat tehty. Mittarissa on jo 280tkm...
Kiristin oem noin 130e ja pari tuntia töitä. Ei ole iso homma hinnallisesti jos epäilyttää ketjun/kiristimen kunto jo ihan mielenrauhan takia.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Berglund »

sasuu kirjoitti:Omassakin on kyllä täydellinen merkkiliikkeen sähköinen historia Saksassa, mutta ei sielä mitään merkintää ole että kiristintä olis vaihdettu kamppanjana. Ilmeisesti se jakopääkampanja ei koskenut muita kuin takseja silloin ? Eipä kyllä ole merkintää suuttimienkaan vaihdosta vaikka solenoidit tähän on kyllä joskus vaihdettu. :think:
Suomessa on ainakin koskenut vain takseja ensisijaisesti, muut ilmeisesti tapauskohtaisesti.
Syy on taksien suuri tyhjäkäynti määrä.
Olen ymmärtänyt että osassa Manner Euroopan maissa koskenut kaikkia.
Tässä on ilmeisesti ollut maa kohtainen tulkinta.
Näin muistelen kun sitä tutkin 3-4vuotta sitten.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Berglund »

rawpower kirjoitti:
Berglund kirjoitti:Onko tietoa mitä mittaus & kiristimen vaihto maksaa?
Ja onko suuri toinen?
Itsellä ei kyllä äännä kylmällä mielestäni & kampanjat tehty. Mittarissa on jo 280tkm...
Kiristin oem noin 130e ja pari tuntia töitä. Ei ole iso homma hinnallisesti jos epäilyttää ketjun/kiristimen kunto jo ihan mielenrauhan takia.
Merkkihuollossa vai yleisesti korjaamolla?
Onko tietoa mitkä korjaamot ovat PKS seudulla tehneet tätä?
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Antta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:02

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Antta »

Onko tietoa mistä löytyisi OM651 ketjulle sopiva niittaustyökalu ja mukana saisi tulla myös sopiva lenkki millä liittää vanha ja uusi ketju. BGS 8848 setti löytyy mutta siinä ei ollut sopivia leukoja tai lenkkiä
W211 320 4matic -06
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

Onko eroja 2009-2014 malleissa verrattuna Euro 6 moottoriiin ketjun suhteen? Eli E220 Bluetec moottorilla vuosimalli -2015 onko jo kestävämpi, rattaat erilaiset? kiristin?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja -230k- »

kiristimestä ainakin tullut jo useampikin versio 09-14 välillä. 12-13 vm alkaen tuntunut olevan jo ihan hyviä ja kestäviä..
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
uffa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 30.10.2018 17:18
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja uffa »

Mistä tietää onko kampanjan piirin kuulunut ketjun/kiristimen vaihto? Ja tehdäänkö noita vielä ns "takuuna"?

Itellä 2013 S212 hybridi, (ei fl). ajettu 250tkm.
Kyselin tarjousta jakoketjun venymän mittaukseen. Pari tuntia töitä merkkiliikkeessä. Ehdottivat samalla että kiristin voidaan vaihtaa mikäli haluaa, ei pakollista. Kiristimelle hintaa 170€
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja -230k- »

ei taida olla ton ikäsiin ollut koskaan mitään vaihtokampanioita. ne koski paria ekaa vm ja pääosin suomessa vielä vain taksiautoja vaikka muihinkin silloin niitä vaihdettiin.
voihan sitä merkkihuollosta kysyä jos sattuu muuten siellä käymään mutten usko että onnistaa.

itse laittaisin sen kiristimen samalla, jos ketjukin on ok niin tietää että autolla ajaa sen puolesta vielä satoja tuhansia.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Vipperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 05.10.2019 05:46

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Vipperi »

Pystyykö tuota ketjua vaihtamaan w639 vitoon irroittamatta konetta? Itsellä mitattu venymä 40tkm sitten 81mm ja aina rallattannut muutaman sekunnin kun kelit kylmenee ja auto seissyt.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Reilussa kuudessa sadassa meni takuu vaihtoon minulla.
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja aroline »

cuuno kirjoitti: To 11.02.2021 23:50 Reilussa kuudessa sadassa meni takuu vaihtoon minulla.
Kerrohan tarkemmin?
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
crami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 09.06.2020 08:21

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja crami »

Ite tarkastin omasta 2013 vuosimallin W204 jakoketjun venymän viime kesänä. Olikohan itelläkin toi 78mm (tai 76), vaihtoivat uuden kiristimen samalla. Oulun MB-osalla vaihdoin, hinnaksi tuli kaiken kaikkiaan 250€, mielestäni ei edes kovin paha hinta mielenrauhasta.
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Tuossa laitoin w212 200cdi -12 vuosimallin tammikuussa ajopeliksi. MB-osalla Oulussa mittasivat ketjunvenymän 80mm. Kilometrejä oli tuolloin mittarissa 334tkm. Epäilivät että olisi vaihdettu kertaalleen kun mittaus oli tuo. Jos ketju olisi pitänyt vaihtaa niin hinnaksi olisi tullut n.1000€. Pari ekaa vuotta ollut taksina niin olisiko takaisinkutsuna silloin vaihdettu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mikä tuossa on hyväksyttävä mitta-alue ja hylkyraja? Eikös tuo mittalaite laiteta kiristäjän reikään ja arvo on jotain paljonko ketju työntyy mitan edellä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos autolla ajettu alle 250tkm vaihtoraja 82mm ja jos yli 250tkm niin 84mm (ulkomuistista).
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

multiviri kirjoitti: Pe 12.02.2021 17:37 Jos autolla ajettu alle 250tkm vaihtoraja 82mm ja jos yli 250tkm niin 84mm (ulkomuistista).
Asiasta paremmin tietämättä,niin miksi mittaraja muuttuu kilometrien kasvaessa suuremmaksi? :shock:

Luulisi mittarajan olevan yksi arvo eikä mitään muuta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

zukka kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:21
multiviri kirjoitti: Pe 12.02.2021 17:37 Jos autolla ajettu alle 250tkm vaihtoraja 82mm ja jos yli 250tkm niin 84mm (ulkomuistista).
Asiasta paremmin tietämättä,niin miksi mittaraja muuttuu kilometrien kasvaessa suuremmaksi? :shock:

Luulisi mittarajan olevan yksi arvo eikä mitään muuta.
Samaa ihmettelin... kokeellinen juttu, jos se on 250 tolla menny niin kokeillaan kauanko mened jos antaa parimilliä lisää :D
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Maastis kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:40
zukka kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:21
multiviri kirjoitti: Pe 12.02.2021 17:37 Jos autolla ajettu alle 250tkm vaihtoraja 82mm ja jos yli 250tkm niin 84mm (ulkomuistista).
Asiasta paremmin tietämättä,niin miksi mittaraja muuttuu kilometrien kasvaessa suuremmaksi? :shock:

Luulisi mittarajan olevan yksi arvo eikä mitään muuta.
Samaa ihmettelin... kokeellinen juttu, jos se on 250 tolla menny niin kokeillaan kauanko mened jos antaa parimilliä lisää :D
Venytetään rajaa kilometrien kasvaessa niin ettei ketju kerkeä ikinä venymään vaihto arvoon asti :lol:
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jysi »

zukka kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:43
Maastis kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:40
zukka kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:21
multiviri kirjoitti: Pe 12.02.2021 17:37 Jos autolla ajettu alle 250tkm vaihtoraja 82mm ja jos yli 250tkm niin 84mm (ulkomuistista).
Asiasta paremmin tietämättä,niin miksi mittaraja muuttuu kilometrien kasvaessa suuremmaksi? :shock:
Luulisi mittarajan olevan yksi arvo eikä mitään muuta.
Samaa ihmettelin... kokeellinen juttu, jos se on 250 tolla menny niin kokeillaan kauanko mened jos antaa parimilliä lisää :D
Venytetään rajaa kilometrien kasvaessa niin ettei ketju kerkeä ikinä venymään vaihto arvoon asti :lol:
Asiasta mitään tietämättä, voisiko liittyä ketjuun liittyvien hammaspyörien ja/tai niitä koskettavien ketjun holkkien kulumiseen? Eivät liity ketjun pituuden kasvuun mitenkään mutta vaikuttavat mittausmenetelmän kautta venymämittauksen tulokseen.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Om651 jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

jysi kirjoitti: Pe 12.02.2021 21:30
zukka kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:43
Maastis kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:40
zukka kirjoitti: Pe 12.02.2021 19:21
multiviri kirjoitti: Pe 12.02.2021 17:37 Jos autolla ajettu alle 250tkm vaihtoraja 82mm ja jos yli 250tkm niin 84mm (ulkomuistista).
Asiasta paremmin tietämättä,niin miksi mittaraja muuttuu kilometrien kasvaessa suuremmaksi? :shock:
Luulisi mittarajan olevan yksi arvo eikä mitään muuta.
Samaa ihmettelin... kokeellinen juttu, jos se on 250 tolla menny niin kokeillaan kauanko mened jos antaa parimilliä lisää :D
Venytetään rajaa kilometrien kasvaessa niin ettei ketju kerkeä ikinä venymään vaihto arvoon asti :lol:
Asiasta mitään tietämättä, voisiko liittyä ketjuun liittyvien hammaspyörien ja/tai niitä koskettavien ketjun holkkien kulumiseen? Eivät liity ketjun pituuden kasvuun mitenkään mutta vaikuttavat mittausmenetelmän kautta venymämittauksen tulokseen.
Periaatteessa voisi olla... Luulisi sitten jo alkavan huolettaa ketjupyörienkin kunto ja määrä se on makkarallakin eli kiristimen ulos tulemisella?

Joitakin ketjuja eri merkkeihin vaihtanut joskus eikä niihin ole annettu kun yksi mitta ketjun venymälle.

Noo ehkä nuo asiasta noin päättäneet tietää minua paremmin :D
Vastaa Viestiin