AdBlue

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jaroks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 08.01.2013 12:03

AdBlue

Viesti Kirjoittaja jaroks »

Minkälaista goodwilliä olette saaneet näiden saastelaitteiden tiimoilta MB:ltä?
Vm-12 w166 sais -25% loppulaskusta,jos vaihdetaan lämmitysvastus säiliöön.
Ajettu on 139tkm.
Avatar
Tulimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 12.07.2012 18:44

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Tulimies »

Minkälainen tuo loppulasku mahtaisi olla? Ja vaihtaako he ihan oikeasti sen vastuksen vai koko säiliön? Isäpappa vaihteli 2013 GLK:hon itse tarvikevastuksia pariin otteeseen, kun Veholta totesivat että jos haluat vastuksen, tulee kaupan päälle koko säiliö ja hinta oli muistaakseni tonneja. Kolmannen vastuksen poksahdettua sitten otettiin STAR käyttöön ja salvettiin koko AdBlue-systeemi pois softasta. Siihen loppui ongelmat.
C 200T Kompressor -99
C 250 TDT -97
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja -230k- »

täälläkin addblue otettu kokonaan pois käytöstä. :D
S212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D
jaroks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 08.01.2013 12:03

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja jaroks »

1800 egee maksaa tämä lysti.Luulen,että pönttö vaihdetaan.Mites noi suodattimet,jos noi härpäkkeet kytkee pois,eikös ne tukkiudu?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja -230k- »

onhan noita pelkkiä hiukkassuodattimia(dpf) ollut jo 15 vuotta autoissa ilman addblue laitteita, kun niitä ei henkilöautoihin aluksi laitettu.
en toki kiistä etteikö olisi mahdollista että dpf kuormitus voisi tuossa kasvaa. tyhjennyspoltot yms toimii kuitenkin normaalisti eikä siihen liity tuo addblue.
S212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4544
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Neljä asiaa autossa, jotka liittyy dieselien pakokaasujen hallintaan, mutta toimivat kuitenkin "itsenäisesti".
Nämä menevät suloisesti sekaisin, otetaanpas kahden minuutin pikakurssi. ;-)

Katalysaattori, on jo pitkään ollut pakoputkessa. Auton järjestelmät eivät välitä yhtikäs mitään tästä. Tälle voi siis tehdä vapaasti, mitä haluaa, ei tule herjaa. Poistaa lähinnä karkeampia hiukkasia ja hajuhaittaa.

Pakokaasujen kierrätys, egr. Ideana on, että moottoriin otetaan "puhdasta ilmaa" se minimimäärä, joka kulloisessakin tilanteessa vaaditaan, riittävän happimäärän saamiseksi. Loppu tarvittavasta kokonaisilman määrästä otetaan pakoputkesta, egr-venttiilin ohjaamana. Siis vähän ilmaa moottoriin - vähän pakokaasuja ilmaan, yksinkertaista ja tehokasta. Poistaminen, tai deaktivointi vaatii toimenpiteitä ohjelmistoon.


Dpf - hiukkassuodatin. On aina katalysaattorin "jatkeena", tiheämpi suodatin. Poistaa pienhiukkaset. Tukkeentuu kohti herkästi - jollei auton järjestelmät ole kunnossa. Syy ei siis ole hiukkaspöntössä, vaan siinä oleva ongelma on lopputulos jostain muusta ongelmasta. Oikeastaan ainut varsinainen dpf-ongelma on sen toimintaa vahtivan paineanturin rikkoontuminen. Dpf poisto vaatii toimenpiteitä ohjelmaan. Poistossa lisäksi huomoitava, että pönttö on myös fyysillisesti tyhjennettävä, tai poistettava, muuten se on kohta oikeasti tukossa ja ajo loppuu.


AdBlue, urean ruiskutus. Tämä toimilaite pakoputkessa, SCR - katalysaattori on aina katin ja hitupöntön jälkeen. Tarvitaan typen oksidien hallintaan. Katalysaattorin molemmin puolin on nox-anturi, joilla mitataan SCR-kattiin menevän ja ulostulevan typen määrää, mikäli tarvittavan suuruista reaktiota ei katissa tapahdu, lisätään sinne sitä ureaa, joka tehostaa asian toimintaa. Jos jompikumpi antureista on rikki, ei katin toimintaa voida valvoa, eikä todentaa. AdBluen aseman autossa ymmärtää parhaiten, kun ajattelee sen toimivan, kuten Webaston. Oma ohjainlaite, täysin muusta autosta riippumaton, itsenäinen. Tarvitsee autosta vaan virtaa, osaa kertoa, jos on jotain hätänä. Poisto vaatii toimenpiteitä ohjelmaan, itse kattiin ei tarvi koskea, jos hiukkaspönttö jää, on niin suurireikäinen. Poisto voi joissain Delphin järjestelmissä häiritä hiukkassuodattimen toimintaa.


Saastelaitteet toimivat käytännössä erillään toisistaan. Puhaltavat vaan ikäänkuin yhteen hiileen.
Yksittäisenkin laitteen toiminnan poistaminen tieten aiheuttaa tilanteen, jossa auton päästöluokitus ei enään toteudu.
"Tärkeä" päivämäärä on 1,n syyskuuta 2016, sen jälkeen rekisteröidyissä autoissa ei polkaisutestiä enään tehdä, vaan saastelaitteiden tila ja toiminta todetaan auton obd-portin kautta tulevasta informaatiosta - jos sitä ei tule, tai siinä on puutteita -> hylkäämisperuste.
Vanhemmissa rotteloissa polkaisutesti on ikäänkuin perälauta paskakuormassa - varalla ja pelastaa tilanteen.
Uusissakin autoissa voi ohjelmaa "pakottaa" kertomaan, että obd-testi on ok, vaikkei näin olisikkaan.

Siinäpä se, lyhyesti kerrottuna.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

tuikku kirjoitti:.
Neljä asiaa autossa, jotka liittyy dieselien pakokaasujen hallintaan, mutta toimivat kuitenkin "itsenäisesti".
Nämä menevät suloisesti sekaisin, otetaanpas kahden minuutin pikakurssi. ;-)

Katalysaattori, on jo pitkään ollut pakoputkessa. Auton järjestelmät eivät välitä yhtikäs mitään tästä. Tälle voi siis tehdä vapaasti, mitä haluaa, ei tule herjaa. Poistaa lähinnä karkeampia hiukkasia ja hajuhaittaa.

Pakokaasujen kierrätys, egr. Ideana on, että moottoriin otetaan "puhdasta ilmaa" se minimimäärä, joka kulloisessakin tilanteessa vaaditaan, riittävän happimäärän saamiseksi. Loppu tarvittavasta kokonaisilman määrästä otetaan pakoputkesta, egr-venttiilin ohjaamana. Siis vähän ilmaa moottoriin - vähän pakokaasuja ilmaan, yksinkertaista ja tehokasta. Poistaminen, tai deaktivointi vaatii toimenpiteitä ohjelmistoon.


Dpf - hiukkassuodatin. On aina katalysaattorin "jatkeena", tiheämpi suodatin. Poistaa pienhiukkaset. Tukkeentuu kohti herkästi - jollei auton järjestelmät ole kunnossa. Syy ei siis ole hiukkaspöntössä, vaan siinä oleva ongelma on lopputulos jostain muusta ongelmasta. Oikeastaan ainut varsinainen dpf-ongelma on sen toimintaa vahtivan paineanturin rikkoontuminen. Dpf poisto vaatii toimenpiteitä ohjelmaan. Poistossa lisäksi huomoitava, että pönttö on myös fyysillisesti tyhjennettävä, tai poistettava, muuten se on kohta oikeasti tukossa ja ajo loppuu.


AdBlue, urean ruiskutus. Tämä toimilaite pakoputkessa, SCR - katalysaattori on aina katin ja hitupöntön jälkeen. Tarvitaan typen oksidien hallintaan. Katalysaattorin molemmin puolin on nox-anturi, joilla mitataan SCR-kattiin menevän ja ulostulevan typen määrää, mikäli tarvittavan suuruista reaktiota ei katissa tapahdu, lisätään sinne sitä ureaa, joka tehostaa asian toimintaa. Jos jompikumpi antureista on rikki, ei katin toimintaa voida valvoa, eikä todentaa. AdBluen aseman autossa ymmärtää parhaiten, kun ajattelee sen toimivan, kuten Webaston. Oma ohjainlaite, täysin muusta autosta riippumaton, itsenäinen. Tarvitsee autosta vaan virtaa, osaa kertoa, jos on jotain hätänä. Poisto vaatii toimenpiteitä ohjelmaan, itse kattiin ei tarvi koskea, jos hiukkaspönttö jää, on niin suurireikäinen. Poisto voi joissain Delphin järjestelmissä häiritä hiukkassuodattimen toimintaa.


Saastelaitteet toimivat käytännössä erillään toisistaan. Puhaltavat vaan ikäänkuin yhteen hiileen.
Yksittäisenkin laitteen toiminnan poistaminen tieten aiheuttaa tilanteen, jossa auton päästöluokitus ei enään toteudu.
"Tärkeä" päivämäärä on 1,n syyskuuta 2016, sen jälkeen rekisteröidyissä autoissa ei polkaisutestiä enään tehdä, vaan saastelaitteiden tila ja toiminta todetaan auton obd-portin kautta tulevasta informaatiosta - jos sitä ei tule, tai siinä on puutteita -> hylkäämisperuste.
Vanhemmissa rotteloissa polkaisutesti on ikäänkuin perälauta paskakuormassa - varalla ja pelastaa tilanteen.
Uusissakin autoissa voi ohjelmaa "pakottaa" kertomaan, että obd-testi on ok, vaikkei näin olisikkaan.

Siinäpä se, lyhyesti kerrottuna.
Entäpä sitten jos tälläinen auto joutuu ns. pakollisen takaisinkutsun vuoksi ohjelmapäivityksiin? Entä jos mitataan mitä sieltä putkesta oikeasti tulee?
Oma arvaus on, että auton omistaja pistää kättä taskuun ja syvälle.
Taitaa olla vaan kuitenkin helpoin, paras ja halvin ratkaisu pitää nuo laitteet kunnossa. Vrt. pakkasella housuun kusemiseen, hetken lämmittää, kohta on entistä kylmempi.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12053
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pahinta on se kun joillakin se "adblue" nousee päähän.

Mielipiteen voi ilmaista mutta miksi piti referoida tuikun asialliseen viestiin jossa pelkästään selitettiin mitä mikäkin juttu autossa tekee. Ei otettu kantaa urealaitteiden poistamiseen. Olisit lainannut sitä ehdottaneita.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DBFI kirjoitti:Pahinta on se kun joillakin se "adblue" nousee päähän.

Mielipiteen voi ilmaista mutta miksi piti referoida tuikun asialliseen viestiin jossa pelkästään selitettiin mitä mikäkin juttu autossa tekee. Ei otettu kantaa urealaitteiden poistamiseen. Olisit lainannut sitä ehdottaneita.
Niin, tuossa oli kaksi sinällään ihan asiallista kysymystä lainatulle kirjoittajalle, sekä oma mielipide perään. Mikä ihmeen pakko sinulla on kilahtaa kirjoituksista, jotka eivät ole edes sinulle osoitettu?
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4544
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tahtoomersun kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.

Yksittäisenkin laitteen toiminnan poistaminen tieten aiheuttaa tilanteen, jossa auton päästöluokitus ei enään toteudu.
"Tärkeä" päivämäärä on 1,n syyskuuta 2016, sen jälkeen rekisteröidyissä autoissa ei polkaisutestiä enään tehdä, vaan saastelaitteiden tila ja toiminta todetaan auton obd-portin kautta tulevasta informaatiosta - jos sitä ei tule, tai siinä on puutteita -> hylkäämisperuste.
Vanhemmissa rotteloissa polkaisutesti on ikäänkuin perälauta paskakuormassa - varalla ja pelastaa tilanteen.
Uusissakin autoissa voi ohjelmaa "pakottaa" kertomaan, että obd-testi on ok, vaikkei näin olisikkaan.


Ohjelmapäivityksen jälkeen auto on vikatilassa, kuten yllä kerroin.
Ohjelman muutoksen jälkeen kaikki taas pelaa.

Kuten kirjoitin, niin saastelaitteiden napluun jälkeen auto ei enää täytä alkuperäistä luokitusta.
Tämä on syytä tiedostaa ja ehjät laitteet jättää koskematta - ehjää ei kannata korjata, siitä ei saavuta mitään etua.
Saastelaitteiden poistoa kannattaa edes harkita vasta, kun ei ole kun huonoja vaihtoehtoja valittavissa ja sitten päädytään siihen poistoon, joka on kustannustehokkain vaihtoehto tilanteessa, jossa usein varsinainen korjauskustannus on lähellä koko auton arvoa.



Entäpä sitten jos tälläinen auto joutuu ns. pakollisen takaisinkutsun vuoksi ohjelmapäivityksiin? Entä jos mitataan mitä sieltä putkesta oikeasti tulee?
Oma arvaus on, että auton omistaja pistää kättä taskuun ja syvälle.
Taitaa olla vaan kuitenkin helpoin, paras ja halvin ratkaisu pitää nuo laitteet kunnossa. Vrt. pakkasella housuun kusemiseen, hetken lämmittää, kohta on entistä kylmempi.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

https://raskassarja.fi/uusi-valvontakei ... a-vastaan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Varmaan aletaan myös valvoa kevyempääkin kalustoa.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4090
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tahtoomersun kirjoitti:https://raskassarja.fi/uusi-valvontakei ... a-vastaan/

Varmaan aletaan myös valvoa kevyempääkin kalustoa.
Tuosta pääset selviät helpolla

pidtää siellä purkissa sitä adBluta
(sitä voi pitä siellä vaikka systemi on pois päältä ja nesteen vanhtuessa vaihdat)
niin mittari näytää että siellä on sitä,

ja kuten tuolla aiemmin kerrottu niin obdn saa näyttämään etttä järjestelmä on käytössä
siinäkin mielessä voit olla pitkälti huoletta kunhan et tee näkyviä muutoksi

siis jos järjestelmä hajoa ja päätät sen poistaa käytöstä

trafin puolelta hukaan heitetyjä määrä rahoja hetken tuon jutun hommat valvontaan toimii mutta kun tiet
mainitujen valvonta keinojen käytöstä leviä jutussa minituihin ulkomaihin niin sielläkin laittavet tankkin sitten ehtaa ainetta ja obd näkymän kuntoon
Mökkillä
'
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 384
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

eli poistat systeemin, mutta jätät säiliön joka vanhenee/kuivaa ja joudut kuitenkin vaihtamaan sitä nestettä. Siinähän on vielä vaiva pumpata se pihalle. Miksei vaan jätä käyttöön ja lisää uutta kuten normaalisti, säästyy siltä tyhjäykseltä. Ja poiston aiheuttamilta kuluilta. Ja maksaa se poistokin jotain.
W212 E350cdi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuossa vielä lainaus toisesta artikkelista, toki autotuojat ovat varmaan huolissaan tuottavasta bisneksestä enemmän kuin päästöistä:


Päästömanipulaatioita tarjoavat yritykset markkinoivat laitteistojen purkupalveluja aktiivisesti. Vaikka laitteistojen ohituksen mainostetaankin olevan vaikeasti havaittavissa, jää niistä kiinni poliisin tienvarsitarkastuksissa.

Manipulointeja tarjoavat yritykset kiertävät vastuutaan mainitsemalla, että auto ei muokattuna enää sovellu tieliikennekäyttöön – tosiasiallisesti autoa on kuitenkin tarkoitus käyttää tiekuljetuksiin. Näin ollen myös palveluja tarjoavat yritykset ovat vastuussa autoihin tehdyistä muutoksista.

Laittomien manipulointien vähentämiseksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on ehdottanut, että päästömanipulointipalvelujen tarjoaminen kriminalisoitaisiin. Lisäksi laittomien manipulaatioiden tekemisestä tulisi saada Autotuojat ja -teollisuus ry:n mielestä tuntuvat sanktiot.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12053
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nurmituomas kirjoitti:eli poistat systeemin, mutta jätät säiliön joka vanhenee/kuivaa ja joudut kuitenkin vaihtamaan sitä nestettä. Siinähän on vielä vaiva pumpata se pihalle. Miksei vaan jätä käyttöön ja lisää uutta kuten normaalisti, säästyy siltä tyhjäykseltä. Ja poiston aiheuttamilta kuluilta. Ja maksaa se poistokin jotain.
Et tainnut lukea huolellisesti montaakaan ketjun viestiä. Ei sillä autolla voi vain jatkaa matkaa jos lämmitysvastus tai vastaava osa on rikki. 1800 Euroa pitää ensin pulittaa aiemmin mainitussa esimerkissä. Keskivertofoorumilaisen mesen hinta, ei ehkä ihan niin paljoa noiden urea-autojen omistajien autosta mutta jotain kuitenkin joutuu tekemään, ei voi vain jatkaa matkaa normaalisti.

Sitten jos puhutaan ulkomaisesta rekka-autosta niin myös sen urean kulutus on iso kustannuserä. Jos tyhmää suomalaista valvojaa voi kusettaa sillä että kerran kolmessa vuodessa vaihtaa ureatankista 10 litraa ureaa niin moni sen tekee. Eihän se säiliö vanhene kuten kirjoitat, ei edes se urea kuivu sinä aikana. Hiljalleen pitoisuus muuttuu mutta kolmessa vuodessa alkaa sillä rekalla olla jo kilometritkin täynnä.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DBFI kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti:eli poistat systeemin, mutta jätät säiliön joka vanhenee/kuivaa ja joudut kuitenkin vaihtamaan sitä nestettä. Siinähän on vielä vaiva pumpata se pihalle. Miksei vaan jätä käyttöön ja lisää uutta kuten normaalisti, säästyy siltä tyhjäykseltä. Ja poiston aiheuttamilta kuluilta. Ja maksaa se poistokin jotain.
Et tainnut lukea huolellisesti montaakaan ketjun viestiä. Ei sillä autolla voi vain jatkaa matkaa jos lämmitysvastus tai vastaava osa on rikki. 1800 Euroa pitää ensin pulittaa aiemmin mainitussa esimerkissä. Keskivertofoorumilaisen mesen hinta, ei ehkä ihan niin paljoa noiden urea-autojen omistajien autosta mutta jotain kuitenkin joutuu tekemään, ei voi vain jatkaa matkaa normaalisti.

Sitten jos puhutaan ulkomaisesta rekka-autosta niin myös sen urean kulutus on iso kustannuserä. Jos tyhmää suomalaista valvojaa voi kusettaa sillä että kerran kolmessa vuodessa vaihtaa ureatankista 10 litraa ureaa niin moni sen tekee. Eihän se säiliö vanhene kuten kirjoitat, ei edes se urea kuivu sinä aikana. Hiljalleen pitoisuus muuttuu mutta kolmessa vuodessa alkaa sillä rekalla olla jo kilometritkin täynnä.
Itsessään se urean kulutus ei nyt ihan hirveän kallista ole, n.5% kulutuksesta ja alv.0% hinta D mittarista on pyörinyt siinä 0,5€ tuntumassa.
Itsellä nyt vanhin auto, jossa kusiruisku on vm -12 Actros, jolla nyt ajettu hieman reippaat 500tkm. Toistaiseksi on selvitty pelkästään annostelijan puhdistuksella, kustannus alle 200€ Toki jos esim pumppu kilahtaa, niin se on jo melko kallis osa.
Ureassahan on se hauska ominaisuus, että se kuivuu ja kiteytyy melko tehokkaasti, jolloin käyttämättömänä olevat laitteet tukkeutuvat ja niiden uudelleen toimintaan saattaminen on iso ja kallis urakka, joten niiden kunmossapito on varmaan pitkänpäälle kannattavin vaihtoehto.
Pakettiautoissa noiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja henkilöautoista tuo vasta hankittu S205 on ensimmäinen, jossa moiset vehkeet on, niin siitä on vielä vaikea sanoa mitään.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4090
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tahtoomersun kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti:eli poistat systeemin, mutta jätät säiliön joka vanhenee/kuivaa ja joudut kuitenkin vaihtamaan sitä nestettä. Siinähän on vielä vaiva pumpata se pihalle. Miksei vaan jätä käyttöön ja lisää uutta kuten normaalisti, säästyy siltä tyhjäykseltä. Ja poiston aiheuttamilta kuluilta. Ja maksaa se poistokin jotain.
Et tainnut lukea huolellisesti montaakaan ketjun viestiä. Ei sillä autolla voi vain jatkaa matkaa jos lämmitysvastus tai vastaava osa on rikki. 1800 Euroa pitää ensin pulittaa aiemmin mainitussa esimerkissä. Keskivertofoorumilaisen mesen hinta, ei ehkä ihan niin paljoa noiden urea-autojen omistajien autosta mutta jotain kuitenkin joutuu tekemään, ei voi vain jatkaa matkaa normaalisti.

Sitten jos puhutaan ulkomaisesta rekka-autosta niin myös sen urean kulutus on iso kustannuserä. Jos tyhmää suomalaista valvojaa voi kusettaa sillä että kerran kolmessa vuodessa vaihtaa ureatankista 10 litraa ureaa niin moni sen tekee. Eihän se säiliö vanhene kuten kirjoitat, ei edes se urea kuivu sinä aikana. Hiljalleen pitoisuus muuttuu mutta kolmessa vuodessa alkaa sillä rekalla olla jo kilometritkin täynnä.
Itsessään se urean kulutus ei nyt ihan hirveän kallista ole, n.5% kulutuksesta ja alv.0% hinta D mittarista on pyörinyt siinä 0,5€ tuntumassa.
Itsellä nyt vanhin auto, jossa kusiruisku on vm -12 Actros, jolla nyt ajettu hieman reippaat 500tkm. Toistaiseksi on selvitty pelkästään annostelijan puhdistuksella, kustannus alle 200€ Toki jos esim pumppu kilahtaa, niin se on jo melko kallis osa.
Ureassahan on se hauska ominaisuus, että se kuivuu ja kiteytyy melko tehokkaasti, jolloin käyttämättömänä olevat laitteet tukkeutuvat ja niiden uudelleen toimintaan saattaminen on iso ja kallis urakka, joten niiden kunmossapito on varmaan pitkänpäälle kannattavin vaihtoehto.
Pakettiautoissa noiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja henkilöautoista tuo vasta hankittu S205 on ensimmäinen, jossa moiset vehkeet on, niin siitä on vielä vaikea sanoa mitään.
Siis tilane ei ollutkaan akuuti kun tuosta valvonan lissämisestä olit tuolla huolisasi,
sitten kun siitä harraste käytössä olevasta -12 Actrosis systeemi hajoaa
(ja hajoaa se mitä vanhemaksi sekä mitä enemän km tulle vaikka kuinka huoltaa elli sitten hiljallen siinä huoltaessa uusi osa kerrallan) ja sitten et halua niitä tuhansia korjaukseen laittaa
mutta kuitenkin halut sillä vielä harastaa(~70tkm/v) niin tuolla ylempän olikin jo miten sitten vältyt kiinni jäämiseltä,

samat jutu pätee tuohon s205 kun siitä jompikumpi lambda hajoaa tosin nehän onnekisi halpoja toinen luokaa ~900€
ja toinen ~650€ eli selviä osista ~1500€ koska molemmat vaihdettav kerralla eikä se vaihtotyö niiden käytöön ottoasetuksinen tainnut olla edes 500€ nuo kun niistä hajoilee omia aikojaan ilman sen kumepaa syytä, eli kokonaisuutenan halpaa muutaman tonnin taskusta ja hieman aikaa,
Mökkillä
'
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

FinlandMerceds kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti:eli poistat systeemin, mutta jätät säiliön joka vanhenee/kuivaa ja joudut kuitenkin vaihtamaan sitä nestettä. Siinähän on vielä vaiva pumpata se pihalle. Miksei vaan jätä käyttöön ja lisää uutta kuten normaalisti, säästyy siltä tyhjäykseltä. Ja poiston aiheuttamilta kuluilta. Ja maksaa se poistokin jotain.
Et tainnut lukea huolellisesti montaakaan ketjun viestiä. Ei sillä autolla voi vain jatkaa matkaa jos lämmitysvastus tai vastaava osa on rikki. 1800 Euroa pitää ensin pulittaa aiemmin mainitussa esimerkissä. Keskivertofoorumilaisen mesen hinta, ei ehkä ihan niin paljoa noiden urea-autojen omistajien autosta mutta jotain kuitenkin joutuu tekemään, ei voi vain jatkaa matkaa normaalisti.

Sitten jos puhutaan ulkomaisesta rekka-autosta niin myös sen urean kulutus on iso kustannuserä. Jos tyhmää suomalaista valvojaa voi kusettaa sillä että kerran kolmessa vuodessa vaihtaa ureatankista 10 litraa ureaa niin moni sen tekee. Eihän se säiliö vanhene kuten kirjoitat, ei edes se urea kuivu sinä aikana. Hiljalleen pitoisuus muuttuu mutta kolmessa vuodessa alkaa sillä rekalla olla jo kilometritkin täynnä.
Itsessään se urean kulutus ei nyt ihan hirveän kallista ole, n.5% kulutuksesta ja alv.0% hinta D mittarista on pyörinyt siinä 0,5€ tuntumassa.
Itsellä nyt vanhin auto, jossa kusiruisku on vm -12 Actros, jolla nyt ajettu hieman reippaat 500tkm. Toistaiseksi on selvitty pelkästään annostelijan puhdistuksella, kustannus alle 200€ Toki jos esim pumppu kilahtaa, niin se on jo melko kallis osa.
Ureassahan on se hauska ominaisuus, että se kuivuu ja kiteytyy melko tehokkaasti, jolloin käyttämättömänä olevat laitteet tukkeutuvat ja niiden uudelleen toimintaan saattaminen on iso ja kallis urakka, joten niiden kunmossapito on varmaan pitkänpäälle kannattavin vaihtoehto.
Pakettiautoissa noiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja henkilöautoista tuo vasta hankittu S205 on ensimmäinen, jossa moiset vehkeet on, niin siitä on vielä vaikea sanoa mitään.
Siis tilane ei ollutkaan akuuti kun tuosta valvonan lissämisestä olit tuolla huolisasi,
sitten kun siitä harraste käytössä olevasta -12 Actrosis systeemi hajoaa
(ja hajoaa se mitä vanhemaksi sekä mitä enemän km tulle vaikka kuinka huoltaa elli sitten hiljallen siinä huoltaessa uusi osa kerrallan) ja sitten et halua niitä tuhansia korjaukseen laittaa
mutta kuitenkin halut sillä vielä harastaa(~70tkm/v) niin tuolla ylempän olikin jo miten sitten vältyt kiinni jäämiseltä,

samat jutu pätee tuohon s205 kun siitä jompikumpi lambda hajoaa tosin nehän onnekisi halpoja toinen luokaa ~900€
ja toinen ~650€ eli selviä osista ~1500€ koska molemmat vaihdettav kerralla eikä se vaihtotyö niiden käytöön ottoasetuksinen tainnut olla edes 500€ nuo kun niistä hajoilee omia aikojaan ilman sen kumepaa syytä, eli kokonaisuutenan halpaa muutaman tonnin taskusta ja hieman aikaa,
Kyllä ne kunnossa pidetään, elämä on! :lol:
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

M-B GLE 350 vm15 ajettu 87000km, tuli ad-blue herja näyttöön, enää 600km ja sen jälkeen ei käynnistys enään mahdollista.Laitoin nestettä 10l lisää. Vielä ei ole starilla päästy lukemaan koodeja, mutta menossa. Viime talvena herjas, ad-blue paineputki lämmitys elementti viallinen, saivat kuitattua vian pois ja auto on toiminut sen 20000km, ei vikavaloa. Nyt kysymys kuulluu että, saako jäärjestelmän koodattua pois kun vika on päällä. Menee nyt kuitenkin tutkimuksiin että mikä riivaa.
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

kiva tietää, että en ole yksin...
Moottorihäiriövalo taulussa ja obd testeri antaa koodiksi P13DF. Foorumilaisen Stari paikallisti vian Scr laitteistoon, mutta jostain syystä sitä vikaa ei päässyt kovin syvälle kaivelemaan.
Otin autoon viime Helmikuussa vapaaehtoisen päivityksen, koska huoltoneuvoja lupaili uusia Nox:ja ”firman piikkin”. No niitähän ei vaihdettu ja auto meni vikatilaan parin päivän päästä. Tuomio oli, ettei johdu päivityksen vaikutuksesta vanhoihin Noxeihin. Kerroin nätisti laittavani lakimiehen hoitamaan asiaa omalta osaltani, niin johan löytyi taaemmalle Noxille maksaja.
Olen aivan Vxxun varma, että nyt kyrvähti etummainen. Olisiko ne pitänyt vaihtaa pareittain? Voihan se tietenkin olla että Veho ei ole syyllinen vaan mulla nyt vaan on auto kusilaitteiden mielestä loppuunajettu.

Menee joko tonni noxiin ja vianhakuun + pari tonnia vuoden sisään lämppäriiin ja hilppeisiin tai toisin päin. Onneksi on pihalla Citikka, joka ei pyydä muuta kuin vuosihuoltoa ja naftaa tankkiin.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Eilen just laitettiin s205:een taempi nox anturi ja vissiin reilu tontun homma, näkee kun lasku tulee. Varmaan kohta menee se etummainen.... no sitten ei tarvi ainakaan pariin vuoteen ite maksaa. Nämä noxit ja muut kusivehkeet näyttää olevan näissä nykyautoissa sellaisia väistämättömiä ylläpitokuluja.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4544
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, jos niinkuin omana mielipiteenäni näihin saastelaitteisiin liittyen.

Tämä lainlaatijan tyyli hoitaa tilanne ei kyllä ole minusta mitenkään kohtuullinen yksittäistä ihmistä kohtaan.
Kun auto myydään, tai se tulee markkinoille joidenkin varusteiden kanssa, niin perusajajtushan on se, että kun on kyse suurista ja tunnetuista, vieläpä ainakin omasta mielestään tavallista paremmista autoista, niin eikö ostajan pitäisi pystyä luottamaan siihen, että auto kaikkinensa myös toimii, siis myös saastelaitteet, eikös niin.

Nyt yksityisen ihmisen päälle vyörytetään ja uhkaillaankin jopa, että ajaminen loppuu ja kalliiksi tulee, jos ei saastelaitteita laiteta kuntoon, maksoi mitä maksoi. Miten ihmeessä auton omistajalla voisi olla sellaisia resursseja käytössään asian hoitamiseksi, kun ei valmistajakaan saa sitä kunnolla toimimaan ?
Yksityinen ihminen toimi siten, miten vaan pienimmällä kustannuksella asiasta päästään lopullisesti eroon, minusta ei niinkään huonoa ongelmanratkaisua.

Milloinkahan tämä uhkailuilla ja peloitteluilla hallitseminen loppuu - ei koskaan kait.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

tahtoomersun kirjoitti: Ke 06.01.2021 14:28 Eilen just laitettiin s205:een taempi nox anturi ja vissiin reilu tontun homma, näkee kun lasku tulee. Varmaan kohta menee se etummainen.... no sitten ei tarvi ainakaan pariin vuoteen ite maksaa. Nämä noxit ja muut kusivehkeet näyttää olevan näissä nykyautoissa sellaisia väistämättömiä ylläpitokuluja.
Mietin tuossa,että kun saisi edes vaihtoehtona ostaa alkuperäisen Noxin, niin voisi vaihtaa sen vaikka joka viikko Mersun piikkiin. Jos ohjelmistoa muutetaan siten ettei rauta kestä niin on suuri vääryys, että raudan päivitys maksatetaan kuluttajalla. Kaipa se olisi tehty jo uutena lailliseksi, mutta kun rauta olisi maksanut niin paljon, että katteet olisi kärsinyt.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2378
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Voishan se olla, että lakimiesarmeijan kanssa ja kovalla tappelulla näihin voisi jotain kohtuullistamista saada, mutta lienee yksittäiselle kuluttajalle melko kova homma. Jonkun kuluttajajärjestön yms. ajamalla yhteiskanteella ehkä?
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
C 126 500 SEC-89
ex
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Semmoinekin noissa,
kun vikaa haettan niin kehoittaa varmistumaan ohjelman version siis sen että on uusin versio
ja jos ei niin päivitämään, sitä ei kannatta tehdä jos ei halua että auto alkaa toimimaan vielä enemään miten sattuu
vaihtamiste sun muut sekoilelmaan kun sinne tökötään joku saaste päivityksen raakile ohjelma,
tästä voi lukea lukisia esimerkäjä tällälkin palstalla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4544
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, allekirjoitan tuon.
Päivityksien jälkeen kaikenlainen uudelleensoftaaminen vaikeutuu radikaalisti.
Ainoastaan viranomaisen vaatima päivitys on pakollinen, valmistajan "ilmaisissa päivityksissä" on aina ketunhäntä kainalossa.
Jos auton softa toimii, niin päivitys ei tuo mitään etua.
Ehjää ei kannata korjata, kun se ei hyövää mitään.

Jos pakoputkesta menee nox anturi, niin se ei ole softavika, vaan se on komponenttivika, huonolaatuinen osa.
Huonolaatuinen osa ei parane ohjelmaa muuttamalla, se paranee ainoastan kun tehdään parempilaaatuisia osia.

Ja jos se vaikka olisikkin softassa se vaiva, niin eikös valmistaja ole silloin velvollinen korjaamaan kaiken kulun ko vaivasta.
Virheellinen tuote. Tuotevastuu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

Minä käytin vuonna 2019 syksyllä Seinäjoella "päivityksessä" käyttöautossa. Oliko maahantuojalta tai trafilta kirje ja uhkaus että menee ajokieltoon ellei käytetä.
En nyt saanu vastausta kysymykseen, voiko adBlun ohittaa vaikka vika on päällä? Tänään kokkolaan starin nokkaan että mikä vaivaa.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4544
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voi
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Minut tavoittaa säännöllisesti myös E Pohjanmaalta.
Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

Ok. Ei ollut aikaa Kokkolassa tänään tutkia, jätin auton sinne, huomenna tekevät diaknoosin että mikä vaivaa.
Sen jälkeen palataan asiaan, kyseli että oleko ensimmäinen omistaja ja missä huollot tehty. Pikkusen alko ahistamaan moinen venkoilu.
Kysyyvät meneekö tehtaan "piikkiin".
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Voisiko Joku vähän jeesata?
Autoon vaihdettiin saastepäivityksen jälkeen taaempi Nox-anturi osanumerolla A0009053503. Mikä mahtaa olla etummaisen Nox:n osanumero? Auton VIN:WDD2052041F095150
Muisti teki tepposet siten, että maksoinkin taaemman Nox:n vaihdosta 1/3 eli 357,85€

Vastaa Viestiin