300 SE:n lämmityslaitteen säätöelektroniikassa ongelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

300 SE:n lämmityslaitteen säätöelektroniikassa ongelma?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tervehdys kaikille!

Lämmityslaite ei oikein toimi ja tähän menessä olen vaihtanut molemmat magneettiventtiilit uusiin.
Toinen venttiileistä oli viallinen.

Lämmityslaite toimii silti vain ajoittain. Jollakin ajokerralla vänkärin puolen säädin ohjaa huom. kuljettajan lämpöjä "normaalisti" ja vänkärin puoli työntää kylmää. Vänkärin säätimen maxilla käyttäminen saa vänkärin puolen magneettiventtiilin avautumaan ja lämmöt maxille. Vänkärin puolen lämmöt saa tämän jälkeen ainoastaan minille taikka maxille säätöpyörää käyttäen .

Jollakin toisella ajolla ilman säätöpyöriin koskemisia säätelyt tuntuvat toimivan normaalisti; aluksi lämmöt sisällä molemmin puolin autoa nostaen ja sitten lämmöt säilyttäen. Vänkärin säätöpyörään koskeminen lämpöjen kohottamista tavoitellen pistää toiminnan sekaisin ja vänkärin puoli puhaltaa tämän jälkeen ainoastaan kylmää taikka kuumaa säätöpyörän min max asentoja käyttäen --> vänkärin puoli ei tällöin tällä ajolla ohjaa kuljettajan puolen lämpöjä.

Kuljettajan puolen säätöpyörä säätää ainoastaan kuljettajan lämpöjä ja tuntuu toimivan normaalisti.

Olisin kiitollinen vinkeistä ongelman ratkaisemiseksi.

Järjestelmässä on ilmeisesti jossakin jonkun sortin säätöyksikkö, jonka viallisuuteen olen päätymäisilläni. Vaiko olenko hakoteillä? Jos olenko oikeassa, niin missä tuo boxi sijaitsee? Liittyneekö tähän lämmönsäätelyn järjestelmään vielä jotakin muuta elektroniikkaa?

/ Onnellinen Mersun omistaja
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Samaa oiretta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aika tavalla samoin käyttäytyy omakin vehje. Uudet venttiilit ovat asennusta vailla ja tuon jälkeen ollaan viisaampia. Jos oireilu jatkuu vielä vaihdon jälkeen, niin hoviexpertti saa tutkia tilanteen. Korjasi juuri omasta 260-laitteestaan vastaavan vian ja kertonee jutun juonen juurta myöten.
Kerron sitten eteenpäin tänne forumille, mikä oli tuomio - joten palataan astialle puolen viikon maissa. Noita piirilevyvikoja siinä säätöyksikössä lienee ollut tavallista tiuhemmin, aina syy venkoiluun ei ole venttiileissä. Vaikka kyllä nekin kohta rippikouluiässä olevissa kieseissä alkavat jo "kypsiä" olla :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Joskus voi olla vikaa useammassa paikassa yhtäaikaa. Venttiilin ohjauskela magneettiventtiilin ympärillä on ilmeisesti ehyt, koska venttiili vielä reagoi säätöpyörän asentoon. Äkkipäätä sanottuna yleismittarilla voisi tutkia venttiilin liittimestä ohjausvirran/-jännitteen vänkärin venttiilin läpi, näitä olisi näpäkkä verrata kuskin puolen venttiilin arvoihin.

Entäs sulakkeet? Eihän ole hapettumaa sulakkeiden juuressa? :!:
Vieras

Kiitos vinkeistä.

Viesti Kirjoittaja Vieras »

SEV8 kirjoitti:Joskus voi olla vikaa useammassa paikassa yhtäaikaa. Venttiilin ohjauskela magneettiventtiilin ympärillä on ilmeisesti ehyt, koska venttiili vielä reagoi säätöpyörän asentoon. Äkkipäätä sanottuna yleismittarilla voisi tutkia venttiilin liittimestä ohjausvirran/-jännitteen vänkärin venttiilin läpi, näitä olisi näpäkkä verrata kuskin puolen venttiilin arvoihin.

Entäs sulakkeet? Eihän ole hapettumaa sulakkeiden juuressa? :!:


Tutkin yleismittarilla liittimestä (liitin irrallaan venttiileistä) ohjausjännitteitä ja totesin jännitteiden molemmin puolin olevan lähellä toisiaan säätöpyörien eri lämpötilasäädöillä. Molempien kelojen vastusarvot liitin irrallaan olivat n. 17 ohm. Ihmetyttävät nuo jännitteet. Yhtäkkiä tuntuisi, että koska jännitteet molemmin puolin ovat eri lämpötilasäädöissä samansuuruisia pitäisi myös vänkärin puolen venttiilin toimia kuljettajan puolen mukaisesti ok?
Silti vänkärin puoli tuntuu tänäänkin jumittavan miniin ja maxiin. Ettei vain vänkärin puolen vastikään hankittu/vaihdettu venttiili olisi kuitenkin viallinen?

Hapettumaa sulakkeissa/sulakkeiden juuressa en havainnut. Saivat huolellisen CRC & pyörittelykohtelun.

Arvoituksellinen on toissapäiväinen kaksin tuumin tehty havainto vänkärin puolen säätöpyörän kääntämisen vaikutuksesta kuljettajan puolen lämpöihin.

Ehdin tutkailemaan ongelmaa syvemmin vasta keskiviikkona.

Jään mielenkiinnolla odottamaan myös Jukka N:n kokemuksia samojen oireiden kohtaloista.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Mulla oli viime talvena samoja oireita, (kuskilla kuumaa , vänkärille kylmää kyytiä) isännällä kans (250D -89) ja siskon perheellä myös (200D -92).
Näistä kahesta jälkimmäisestä vika häipy vaihtamalla "pässinpallit" konehuoneeseen, siihen akun viereen.

Toi vika taitaa olla aika yleinen, tai sitte se on vain sukuvika :)
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Säädinyksikkö

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Saattaapi olla säädinyksikkö viallinen. Potentiometrit mäsänä tai muuta elektroniikkaa kärvähtänyt.

Noissa ääripäissähän tuntuu olevan erilliset mikrokytkimet joilla vehje ohittaa potikan eli vaikka potikka on hyytynyt niin min/max -säätö skulaa silti.

Mauri H tappeli tuon ongelman kanssa pitkään ja vaihtoi lopulta koko säätöyksikön niin johan toimii taas...

Maurilta voi varmaan kysyä lisäohjeita tai kirjoittakoon tarinansa tähän perään kun taas juhlahumusta palstalle saakka eksyy ;-)

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3071
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 300 SE:n lämmityslaitteen säätöelektroniikassa ongelma?

Viesti Kirjoittaja jysi »

jovain kirjoitti:Tervehdys kaikille!
Lämmityslaite ei oikein toimi ja tähän menessä olen vaihtanut molemmat magneettiventtiilit uusiin.
Terve !

Juuri tällaisesta probleemasta ei ole kokemusta mutta W124:n samankaltainen säädinyksikkö toimi muuten mutta lamppujen vaihdosta huolimatta säätimien valot ei toimineet - ainoastaan yli -20 asteen pakkasessa pari minuuttia liikkeellelähdön jälkeen. Kerran kun intoa riitti niin paljon että avasin rasian niin syykin selvisi = huono tinaus + tärinä oli irrottanut transistorin yhden kintun piirilevystä.

Eli piirilevyn huolellinen tirkistely ja tarvittaessa epäilyttävien kohteiden uudelleentinaus saattaisi auttaa.
Vastaa Viestiin