TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

TT-Thermon läpyskähän antaa tälle 1000W Defapistokkeiselle versiolle suosituksen, että 1000-2500 m2 koneisiin.
Kuitenkin itsellä autossa on sisällä jo 1700W lämmitin, joka puoliteholla ei tahdo kovemmilla pakkasilla E 280CDI farkun sisätilaa kunnolla lämmittää.
1000W+1700W = about 11A verkkovirtaa, joten sitäkin puolta ajatellen jätin 1500KLD:n ottamatta ja valitsin tämän.
Duunipaikalla kun voi olla samassa 16A tolpassa muitakin autoja kiinni.

Hyvinhän sitä on aiempina vuosina tultu 500W pumppaamattomilla letkulämmittimilläkin toimeen :D

Järjestelmänähän minulla on auton sisällä Defan SmartStart ja varaustason ylläpidin, sekä sisähaaroitukset ja tämä 1000KLD.

Siksi ensimmäinen -10°C lämmittely menikin vikaan, kun OBD:n kautta lämpötilaa tarkastellen unohdin että sehän heittää järjestelmän offille kun käytät virrat päällä.
Käyrästö oli siis tällainen:

Kuva

Välissä on siis tehty 30min jäähdyttelyjakso, ettei lämmöt liian siististi nousisi :lol:


No kuitenkin, otin opikseni ja räpsäytin homman oikein käyntiin.
Tähän mennessä mitattu -5°C lämmitys ja 0°C lämmitys. Tässä 'kireämmässä' lämpö nousi 0:aan kun lämmitysjakso oli ohi.
Tulen vielä uusimaan sen jossain vaiheessa tasaisella pakkasella.
Lisäksi olen miettinyt, löytäiskö tuo AutoCom öljyn lämpötilaa niin sekin voisi olla kuvaajassa mukana.

Mutta asiaan:

-5°C lämmitys:

Kuva

0°C lämmitys:

Kuva
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mistä nesteen lämpötila on mitattu?

Mulla on M113 koneessa alaletkussa lämmitin siten, että lämmityselementti menee vähän vesipumpun imuputken sisään ja sen toimivuutta olen tähän saakka tutkinut vain kädellä moottoria tunnustelemalla. Mutta kutakuinkin samaan tulokseen olen päätynyt, koska pakkasella moottori tuntuu käteen lämpöseltä metalliosasia kosketellessa. Yleensä maximilämmitysaikana olen pitänyt tuntia, joka näyttää sinunkin mittaustulosten mukaan vähintäänkin riittävältä.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mihinkäs väliin olet tuon lämmittimen asentanut ?
Itsellä olisi tuossa hyllyssä kaksi 1500w lämmitintä odottamassa asennus intoa noihin 642 koneisiin..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
OBD:stä AutoComin testerillä mitattu, eli missä nyt sattuu tuon koneen lämpöanturi olemaan.. sitä en tiedä tai ole tutkinut :D

Tässä versiossahan on pumppu mukana, joten se aidosti kierrättää sitä nestettä.
Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt :?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja joskami »

TLP kirjoitti: Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt :?
Pahoittelut mielipahasta jota viestini aiheutti :thumbup:
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

joskami kirjoitti:
TLP kirjoitti: Tietenkin kaikki tuo ois linkistä klikkaamalla tai muutakin kuin kuvat ensimmäisestä viestistä katselemalla selvinnyt :?
Pahoittelut mielipahasta jota viestini aiheutti :thumbup:

No problem.
Se tulee siis siihen letkuun, mikä lähtee koneen etuosasta sähköiselle kierrätyspumpulle.
Ainoa fiksu paikka asennella. Omatekoinen tukirauta mulla tuossa.
Vie vaan lämppärin niin alas kun saa vietyä, niin hyvä tulee.
Ei tuu turhia ilmalukkopaikkoja silloin tuohon sähköisen pumpun jälkeen.
Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja jani k »

Itse asensin 400 cdi hin sbc yksikön viereen ennen kiertovesipumppua kun ei ollut tilaa muualla ja näytti toimiva - 35 asteen pakkasellakin.
W213
MB 400 cdi w211
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tuolla lämpötilan nousulla optimaalisin aika tuolle letkulämmittimelle on noin 20 min jolloin saavutetaan kesäpäivän lämpötilaa vastaava käynnistyslämpötila.

Jos moottorin haluaa lähelle +40 C° niin tarvittava aika kasvaa jo 8 -kertaiseksi jolloin järkevämpää on asentaa tehokkaampi letkulämmitin.

Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

E200kompressor kirjoitti:Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Kyllä vain, tosin kun haluaa käyttää sisätilan lämppäriä :D
Tosin siihenkin löytyy ratkaisu, mikäli niin haluaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla on työmaalla itselle maksuton sähkö, joten siksi pidän sitä tässä 2-3h, riippuen ulkolämpötilasta.
Tietenkin sen vois kikkailla lähtöajalla ton SmartStartinkin kanssa 20min, mutta yleensä pidän 1h kotonakin.
Mulla esim. aamuvuoroon lähdön aika on 05.25 +-1min, joten siten sen vois pelata vaikka klo 6 lähteväksi ja 1h ennen aloittavaksi.
Toi järjestelmä pitää 2h lämmittimiä päällä varsinaisen lähtöajan jälkeenkin, mikäli ei vedä töpiä pois.

Täällä on vähän tutkimustietoa siitä 'fiksusta' starttilämmöstä ja lämmitysajoista:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja RH »

Ihan uteliaisuutta ja verratakseni kysyn, että paljonko on nestemäärä tuommoisessa V6 CDI:ssä? Pitäisi laittaa tuommonen vähän kookkaampaan bensakoneeseen, niin 1,5kw voisi siis olla parempi valinta, paitsi että sisälämpppäriä pitäisi myös päästä käyttämään...
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja HannuS »

TLP kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Kyllä vain, tosin kun haluaa käyttää sisätilan lämppäriä :D
Tosin siihenkin löytyy ratkaisu, mikäli niin haluaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla on työmaalla itselle maksuton sähkö, joten siksi pidän sitä tässä 2-3h, riippuen ulkolämpötilasta.
Tietenkin sen vois kikkailla lähtöajalla ton SmartStartinkin kanssa 20min, mutta yleensä pidän 1h kotonakin.
Mulla esim. aamuvuoroon lähdön aika on 05.25 +-1min, joten siten sen vois pelata vaikka klo 6 lähteväksi ja 1h ennen aloittavaksi.
Toi järjestelmä pitää 2h lämmittimiä päällä varsinaisen lähtöajan jälkeenkin, mikäli ei vedä töpiä pois.

Täällä on vähän tutkimustietoa siitä 'fiksusta' starttilämmöstä ja lämmitysajoista:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan vain noin ideatasolla. Mitä jos käytät auton omaa puhallinta pienellä teholla niinkuin Webastotkin tekevät. CAN väylään purkki joka TT-thermon käynnistyessä avaa CAN väylä komennoilla ilmaläpät ja kääntää vesiventtiilin sisällepäin asentoon ja säätää puhaltimen päälle pienellä teholla. Tämä kuluttaa akkua muutaman ampeerin verran.
Silloin moottorista tuleva jälkilämpö tulee sisälle ja korvaava pakkasella kuiva ulkoilma lämpenee auton omassa kennossa ja kuivattaa sisäilmaa. Sisätilan lämmittimessä tahtoo olla se huono puoli, että ne kuumentaa sisätilat aika lämpimäksi ja höyrystävät lattialta kosteutta auton sisäilmaan. Tahtoo huurruttaa lasit, vaikka lämmintä olisikin hytissä..
Webaston kanssa tuo toimii, mutta webaston teho on tietysti luokkaa 5kW.

Minä olen kytkenyt Webaston tuolla tavalla tahallaan. Ensin lämmitän moottorin ja jos jotain jää jäljelle niin sitten sisätilat, vaikka oikeasti asennusohje kehottaa kytkemään Webaston siten että ensin lämpenevät sisästilat ja sitten vasta moottori. Se oi vaan niin hankalan näköistä tehdä käytännössä että osaksi myös siksi tein eri tavalla ja onhan tuo toiminut riittävän hyvin. Tai sitten en tiedä paremmasta.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

HannuS kirjoitti:
TLP kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:Periaatteessa tuollainen 1500W voisi olla paras vaihtoehto jos ei halua käyttää sisätilalämmitintä samalla.
Kyllä vain, tosin kun haluaa käyttää sisätilan lämppäriä :D
Tosin siihenkin löytyy ratkaisu, mikäli niin haluaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla on työmaalla itselle maksuton sähkö, joten siksi pidän sitä tässä 2-3h, riippuen ulkolämpötilasta.
Tietenkin sen vois kikkailla lähtöajalla ton SmartStartinkin kanssa 20min, mutta yleensä pidän 1h kotonakin.
Mulla esim. aamuvuoroon lähdön aika on 05.25 +-1min, joten siten sen vois pelata vaikka klo 6 lähteväksi ja 1h ennen aloittavaksi.
Toi järjestelmä pitää 2h lämmittimiä päällä varsinaisen lähtöajan jälkeenkin, mikäli ei vedä töpiä pois.

Täällä on vähän tutkimustietoa siitä 'fiksusta' starttilämmöstä ja lämmitysajoista:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan vain noin ideatasolla. Mitä jos käytät auton omaa puhallinta pienellä teholla niinkuin Webastotkin tekevät. CAN väylään purkki joka TT-thermon käynnistyessä avaa CAN väylä komennoilla ilmaläpät ja kääntää vesiventtiilin sisällepäin asentoon ja säätää puhaltimen päälle pienellä teholla. Tämä kuluttaa akkua muutaman ampeerin verran.
Silloin moottorista tuleva jälkilämpö tulee sisälle ja korvaava pakkasella kuiva ulkoilma lämpenee auton omassa kennossa ja kuivattaa sisäilmaa. Sisätilan lämmittimessä tahtoo olla se huono puoli, että ne kuumentaa sisätilat aika lämpimäksi ja höyrystävät lattialta kosteutta auton sisäilmaan. Tahtoo huurruttaa lasit, vaikka lämmintä olisikin hytissä..
Webaston kanssa tuo toimii, mutta webaston teho on tietysti luokkaa 5kW.

Minä olen kytkenyt Webaston tuolla tavalla tahallaan. Ensin lämmitän moottorin ja jos jotain jää jäljelle niin sitten sisätilat, vaikka oikeasti asennusohje kehottaa kytkemään Webaston siten että ensin lämpenevät sisästilat ja sitten vasta moottori. Se oi vaan niin hankalan näköistä tehdä käytännössä että osaksi myös siksi tein eri tavalla ja onhan tuo toiminut riittävän hyvin. Tai sitten en tiedä paremmasta.
Kaikkeahan sitä vois kikkailla, mikäli osais :lol:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja taky »

HannuS kirjoitti: Sisätilan lämmittimessä tahtoo olla se huono puoli, että ne kuumentaa sisätilat aika lämpimäksi ja höyrystävät lattialta kosteutta auton sisäilmaan. Tahtoo huurruttaa lasit, vaikka lämmintä olisikin hytissä..
Eipä moista ongelmaa ole ollut viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana jolloin autossa ollut sisälämppäri kun pitää sisätila kuiva, jaloista kantautuvat lumet pois jne, niin ei ikkunat sen kummemmin ikkunoita huurusta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Mutta loppupelissä tuo 1000W lämmitin riittää vallan mainiosti 10.2l nestetilavuudelle, mitä V6 3.0 CDI E-mersussa on.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja joskami »

TLP kirjoitti:Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta
Eihän sulla olis asennus kuvaa miten olet tuon pumpun saanut mahtumaan.
Tänään katselin miten tuo saisi mahtumaan tuonne, mutta ainakin tuossa 207 korisessa tulee tilan ahtaus asentaa se tuohon kiertovesipumpun lähtöpuolella taikka etupuolelle, täytyy tänään katsastaa vielä tuo s212 kori onko siinä enemmän tilaa..

Kyllähän tuon sisäpuhalluksen ja läpät saisi tuolla webaston ohjeella toimimaan myös tuon lämmittimen kanssa jos jaksaisi ruveta asentamaan pari relettä ja ipcu.. Sivu 9
https://www.dropbox.com/s/kl1p8331cyg77 ... o.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

joskami kirjoitti:
TLP kirjoitti:Pitää jossain vaiheessa ottaa kuva tuosta itse asennuksesta
Eihän sulla olis asennus kuvaa miten olet tuon pumpun saanut mahtumaan.
Tänään katselin miten tuo saisi mahtumaan tuonne, mutta ainakin tuossa 207 korisessa tulee tilan ahtaus asentaa se tuohon kiertovesipumpun lähtöpuolella taikka etupuolelle, täytyy tänään katsastaa vielä tuo s212 kori onko siinä enemmän tilaa..

Kyllähän tuon sisäpuhalluksen ja läpät saisi tuolla webaston ohjeella toimimaan myös tuon lämmittimen kanssa jos jaksaisi ruveta asentamaan pari relettä ja ipcu.. Sivu 9
https://www.dropbox.com/s/kl1p8331cyg77 ... o.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei oo vielä, mutta kyllä se siihen koneen eteen helposti mahtuu.
Tilaakin jää, molempiin suuntiin. Mutta katselen tässä kun kelit vähän lämpenee kuvan siitä.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

En kerennyt nyt kovemmilla pakkasilla tekemään taulukoita, mutta erään asian huomasin.
Johan on mukavasti jouheampi mm. ohjaustehostimen öljyt yms. kun antaa auton lämmetä kuitenkin sen 2h tai jopa 3h.
Hyvin se on lämpönen jäähdyttimennesteistä jo siellä 1h kohdalla, mutta jäykempää on muutoin.
Eli -20°C pakkasella ajastelen tämän kyllä 2h lämmitykselle.

Ps. ois ylimääräinen 1500KLD myynnissä :D
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Topikkiin liittyen, siinä ko tuotteita lisää.

http://www.deal-fuchs.net/s/motorvorw" onclick="window.open(this.href);return false;ärmung?k=81d4ead2e635bd20aafcb98f27106b3b6ad241a28135d644e2e69ca58c40b970&m=ZGYtZGVfREUtbGFi&it=DF_IMPORT_20130806&c=32420306113&s=

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Kaikki tais olla sellasia, missä on pistorasiakytentä ?
KLD:ssä menee defan normi johto siihen, eli simppeli asentaa vaikkapa normin letkulämmittimen tilalle.

LopenUupunut kirjoitti:Topikkiin liittyen, siinä ko tuotteita lisää.

http://www.deal-fuchs.net/s/motorvorw" onclick="window.open(this.href);return false;ärmung.....

.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja jariay »

myös polttoaineen kulutuksessa on huomattava ero kovilla pakkasilla ja ajettaessa pätkäajoa tt thermon eduksi vs. lohkolämmitin, olen testaillut asiaa vaihtamalla lohkolämmittimesta defakaapelin tt thermoon, moottori on tasaisesti niin lämmin että mittari nousee valmiiksi 40 asteeseen!
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja taky »

jariay kirjoitti:myös polttoaineen kulutuksessa on huomattava ero kovilla pakkasilla ja ajettaessa pätkäajoa tt thermon eduksi vs. lohkolämmitin, olen testaillut asiaa vaihtamalla lohkolämmittimesta defakaapelin tt thermoon, moottori on tasaisesti niin lämmin että mittari nousee valmiiksi 40 asteeseen!
Kyllä.

Näköjää valikoima laajenee...

http://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/13" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Tänään sitten pääsin vihdoin viimein kellottelemaan tuon -10°C
Alkulämpö nesteessä -10.2°C ja ulkolämpötila -10°C, yöllä ollut vähän emempikin pakkasta.

Ensimmäinen 20min tuo näemmä lämpöä sen about 16°, riippumatta onko lähtö -10 vai -5.
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Otan lukemia kovemmista pakkasista, kunhan niitä nyt ilmaantuu...

Kuva
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja taky »

TLP kirjoitti:Tänään sitten pääsin vihdoin viimein kellottelemaan tuon -10°C
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Mutta johan tunnin päästä ollaan kuitenkin kesälukemissa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja joskami »

Itse huomasin vastaavan ilmiön eli ei hirveätä eroa lämmönnousussa oli sit -14°C taikka -1°C astetta pakkasta, samalla tavalla puolentunnin lämmityksen jälkeen on noussut veden lämpötila 34°C astetta lähtökohdasta. Eli tänä aamuna puolentunnin lämmityksen jälkeen lämmöt +20°C astetta.

Muistaakseni tunnin lämmityksen jälkeen lämmöt olivat n.55°C, lähtökohta oli -4°C astetta josta lähdettiin ja sen jäleen kabiinista rest nappi päälle ja lämpötila tippui nopeasti 30°C asteeseen jossa pysyi sen n.10min jonka kerkesin seurailla.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
stt
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 11.02.2015 19:55

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja stt »

..poistettu
Viimeksi muokannut stt, To 05.03.2015 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

taky kirjoitti:
TLP kirjoitti:Tänään sitten pääsin vihdoin viimein kellottelemaan tuon -10°C
"Tehon loppuminen" näkyy sitten enempi käyrästön loppupäässä, tuo alku ei näemmä eroa pakkasesta riippumatta (näillä -10 ja lämpimämmillä keleillä)
Mutta johan tunnin päästä ollaan kuitenkin kesälukemissa.
Niin ollaan, eli käytännössä turhaa lämpöä sinne tuupataan.
Duunissa pitänyt itselle maksuttomalla sähköllä 3-4h päällä ja auton käynnistyslämmöt olleet 40-50°C pienemmillä pakkasilla.
Polttoainesäästöähän tuolla saa, varsinkin lyhyissä ajoissa.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja TLP »

Pikaiset kännyräpsyt kun tota asennusta on kyselty paljon
Kuva
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja jariay »

nimenomaan polttoainesäästö on tuntuva, kun kunnolla lämmitetyllä lähtee liikkeelle. Sähkön kulutuskaan ei ole sen suurempi tt thermolla kuin lohkilämmittimellä koska lämmitysaikaa voi lyhentää, lohkolämmitin on liian tehoton ja siksi ei riitä kaksikaan tuntia kovemmilla pakkasilla niissä, tuo ympäristön jäähdytysteho puree kun ei riittävästi ole tehoa lohkiksessa, TT:llä lämpiää tunnissa 20 asteen pakkasellakin.
Mitä kovempi pakkanen, sitä huonompi hyötysuhde on lohkolämmittimellä tuosta tehottomuudesta johtuen.

Vastaavasti 1500w tt:llä lämmittäessä -20 asteen pakkasessa hyötysuhde on parempi kuin 1000w vastaavalla .
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja taky »

TLP kirjoitti:Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
Kuins TT-Thermo talven pelitti?

Ei ongelmia veden kierron kanssa?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: TT Thermo 1000 KLD ja OM642 - mitattua dataa

Viesti Kirjoittaja Tukala »

taky kirjoitti:
TLP kirjoitti:Lämmitin on asennettu ohjeiden mukaan, eli lämppärin kennon letkuun.
Kuins TT-Thermo talven pelitti?

Ei ongelmia veden kierron kanssa?

Vastailen tässä vaikka minulta ei edes kysytty :D

Omat kulkineet, 3kpl (okei 1kpl on vaimon ovat kaikki varustettu TT:illä. Mitään ongelmia en havainnut ja voi mitren mukavaa kun hyttiin tulee oitis lämmintä (eikä tarvitse Eberilllä lämmitelllä, vaikkakin sitäkin pitäs muistaa käyttää "säännöllisesti").
Sama "säännöllisyys" pätee TT-Thermossakin. Lämpiminä- / kesäkausina olisi hyvä tökätä töpseli hetkeksi kiinni.

Yhtään lämmitintä eei ole tullut takaisin jaa ne myllyt ovat 24/7 roikassa talven aikana. '
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Vastaa Viestiin