W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja authan »

Olen ihmetellyt ja yrittänyt ymmärtää sitä että miksi farkun toinen puoli laskee ajottain alas. Auto on farmari ja ilmajouset vain takana. Asiaan! Jos ilmapussi vuotaa niin sehän vuotaisi aina ? Ja nyt laskeutuminen on satunnaista. No tästä olenkin päätellyt että syy on venttiilissä jousen päällä. Onko kukaan koittanut öljytä paineilmaa ja siinä samalla venttiileitä? No seuraava kysymys on että mihin ilma menee jos venttiili vuotaa sillä ilmeisesti ennen ilmakompressoria on myös takaisku? Räjäyityskuvaa en ole löytänyt kun venäjän sivuilta ei enään aukene. Onko vinkkiä uusista sivuista ?
tom.1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 24.10.2013 17:27

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja tom.1 »

Itte olen ihmetellyt samaa onkelmaa. Olen yrittänyt elvyttää venttiiliä irrottamalla letkun taka-akselin luota jakotukista ja laittanut letkusta silikoniöljyä sisään, mutta letku on niin ohutta pilliä , että hankala saada kerralla paljoo. Jos vuoto poistopuolella, niin kuin todennäköisesti on ei öljyäminen tota kautta siihen paljoa ehkä auta- pitäs saada sieltä poisto puolelta voideltua. käsittääkseni "takaiskuna" toimii juuri tuo jousen päällä oleva venttiili. toiselta puolelta menee paine sisään ja toiselta puolelta lasketaan tarvittaessa liikoja pois- vain poistoa ohjataan sähköisesti, käsittääkseni. Kompuran päässä vain ylipaine venttiili? Korjailkaa viisaammat jos olen väärässä......
S211 220cdi -09
Maailma tarvitsee esikuvia- w124
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

Suurin osa noista ilmajousituksen satunnaisista temppuiluista näyttäisi talviaikaan menevän kosteuden piikkiin, eli pakkaskelillä alkaa takkuilut kun huoltamattoman kuivaimen takia järjestelmään päässyt vesi jäätyy venttiileihin.

Rakenteeltaan ei-airmatic ilmajousitus on kuitenkin aika yksinkertainen; siellä kummankin puolen takapussissa on simppeli solenoidiventtiili, joka päästää kompuralta tulevasta putkesta painetta jouseen tai vastaavasti jousesta pois samaan putkeen. Kompuran päässä on varoventtiilin lisäksi sähköllä ohjattava purkuventtiili, jolla sitten ohjataan pysyykö jousille menevässä putkessa paine vai ei. Jos tuo venttiili jää jostain syystä auki latausvaiheessa kompressorin käydessä, menee kaikki paine suoraan harakoille ja perä saattaa yhtäkkiä olla tontissa vaikka kesken ajon.

Systeemi on suunniteltu toimimaan kuivana ja vaikka kompressorin jälkeenkin painepuolelle syöttäisi jotain voiteluainetta, päätyy se paluupuolen kautta takaisin kompuran ilmanottoon. Siihen en osaa ottaa kantaa olisiko pieni määrä jotain silikonipohjaista voiteluainetta haitallista.

Itse ilmapussin vuotokin saattaa tosiaan olla toisaikaista ja riippua palkeen asennosta. Itsekin ensin järkeilin että senhän pitäisi olla joko-tai, mutta oma nirhautunut ilmapalje alkoi loppuvaiheessa tehdä juurikin tuollaista satunnaista tyhjenemistä. Ilmiö vahvistui vielä kun kokeilin ensin palkeen paikkaamista, eli se piti hienosti tiettyyn korkeuteen asti ja sen jälkeen alkoi suhina kun palje oikeni tarpeeksi.
Crea
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 12.01.2005 21:17
Paikkakunta: Kaakana

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Crea »

Vaihdoin uuden venttiilin vanhaan ilmajouseen. EI mitään vaikutusta. Vuoto on useimmiten palkeessa eikä venttiilissä. Uudet jouset alle niin ei tarvi turhaan säätää niin kun itse tein. Aika edullisesti löytyy uusia Saksasta.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Crea kirjoitti:Vaihdoin uuden venttiilin vanhaan ilmajouseen. EI mitään vaikutusta. Vuoto on useimmiten palkeessa eikä venttiilissä. Uudet jouset alle niin ei tarvi turhaan säätää niin kun itse tein. Aika edullisesti löytyy uusia Saksasta.
Ja eestistä
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja authan »

Voi olla parempi ettei kikkaile vaan laittaa uudet. Vielä kun löytäis linkin mistä vois vertailla hintoja muualla ,sillä täällä uudet maksaa 720 / kpl.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

authan kirjoitti:Voi olla parempi ettei kikkaile vaan laittaa uudet. Vielä kun löytäis linkin mistä vois vertailla hintoja muualla ,sillä täällä uudet maksaa 720 / kpl.
Haulla löytyy enempikin paikkoja, alvadista ostin itse, air-suspension shoppia muistan myös jonkun käyttäneen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

http://www.air-suspension-shop.com/nur- ... ung-hinten" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos kyseessä on farkku pelkillä takapalkeilla, niin tuosta linkistä löytyy suoraan Bilsteinin originaali ja jenkkiläisen Arnottin versio samasta aiheesta. Itse laitoin jälkimmäiset kun Bilsteiniä ei taannoin toimitettu moneen kuukauteen, tuossa säikeessä pieni avautuminen aiheesta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 90#p974290" onclick="window.open(this.href);return false;

Arnottin airmatic-takapalkeet löytyy samasta paikasta, 699,- per *pari*.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Öljyn, rasvan tms suihkimisesta ilman joukkon semmoinen juttu
Ihan mitä vaan sinne ei kannata laittaa,
Muutama tapaus ollut mihin on omistaja suhautanut varmuuden vuoksi
linjaa jotain
sen jälkeen saanut laitella kaikki
Airmatickin tolpat uusiksi
(No ne on onneksi halpoja... Alle 2000€ kulma ja kun suhautelu
Tehty heti kohta parin tolpan uusimisen jälkeen niin tuntuu vielä halvemalta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Crea
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 12.01.2005 21:17
Paikkakunta: Kaakana

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Crea »

http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/BILST ... -40-076638" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta on tullu jo aika monet tilattua. Myös GL tolpat tuli tuolta tilattu. Hyvin on pelannu toimitukset.
Avatar
rossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:19

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja rossi »

valotus kirjoitti:Suurin osa noista ilmajousituksen satunnaisista temppuiluista näyttäisi talviaikaan menevän kosteuden piikkiin, eli pakkaskelillä alkaa takkuilut kun huoltamattoman kuivaimen takia järjestelmään päässyt vesi jäätyy venttiileihin.

Rakenteeltaan ei-airmatic ilmajousitus on kuitenkin aika yksinkertainen; siellä kummankin puolen takapussissa on simppeli solenoidiventtiili, joka päästää kompuralta tulevasta putkesta painetta jouseen tai vastaavasti jousesta pois samaan putkeen. Kompuran päässä on varoventtiilin lisäksi sähköllä ohjattava purkuventtiili, jolla sitten ohjataan pysyykö jousille menevässä putkessa paine vai ei. Jos tuo venttiili jää jostain syystä auki latausvaiheessa kompressorin käydessä, menee kaikki paine suoraan harakoille ja perä saattaa yhtäkkiä olla tontissa vaikka kesken ajon.

Systeemi on suunniteltu toimimaan kuivana ja vaikka kompressorin jälkeenkin painepuolelle syöttäisi jotain voiteluainetta, päätyy se paluupuolen kautta takaisin kompuran ilmanottoon. Siihen en osaa ottaa kantaa olisiko pieni määrä jotain silikonipohjaista voiteluainetta haitallista.

Itse ilmapussin vuotokin saattaa tosiaan olla toisaikaista ja riippua palkeen asennosta. Itsekin ensin järkeilin että senhän pitäisi olla joko-tai, mutta oma nirhautunut ilmapalje alkoi loppuvaiheessa tehdä juurikin tuollaista satunnaista tyhjenemistä. Ilmiö vahvistui vielä kun kokeilin ensin palkeen paikkaamista, eli se piti hienosti tiettyyn korkeuteen asti ja sen jälkeen alkoi suhina kun palje oikeni tarpeeksi.
Mistä lähtien pneumatiikassa on käytetty paluu linjaa? Kyllä se poistuva ilma suhisee ihan suoraan,tai no jonkun sihdin läpi pihalle sieltä.
S203 220cdi
Vito 639.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

Jos nyt puhutaan W211 farkun pneumatiikkatoteutuksesta, niin ei siellä takajousen solenoidiventtiilissä ole mitään ylimääräistä reikää josta paine puhallettaisiin pihalle. Sieltä samaa putkea pitkin se menee kuin on jouseen tullutkin. Mitään erillistä paluulinjaa ei tietenkään sitä varten ole rakennettu, lukuunottamatta kompuran ja kuivaimen kiertävää pientä pätkää, joka laskee ilman imusuodattimen kautta ulos.
Avatar
rossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:19

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja rossi »

Jos näin on niin johan on varsin typerä systeemi. Palkeisiin kuitenkin kondensoituu vettä varsinkin suomen oloissa ja tällä tavalla se saadaan kyllä varpilla pysymään järjestelmässä.
S203 220cdi
Vito 639.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja DBFI »

rossi kirjoitti:Jos näin on niin johan on varsin typerä systeemi. Palkeisiin kuitenkin kondensoituu vettä varsinkin suomen oloissa ja tällä tavalla se saadaan kyllä varpilla pysymään järjestelmässä.
Kumma että lähes kaikki automerkit ovat yhtä tyhmiä kun samaa tai hyvin samankaltaista kompressoria ja muuta ratkaisua käyttävät.

Voishan noissa olla kunnollinen kuivain kuten kuorma-autoissa, mikä lie ettei peräkonttiin ole ahdettu samoja purkkeja. Ainakin väittävät että sen kuivatun ilman purkaminen takaisin silikakuivaimen läpi poistaa osan kuivaimeen tarttuneesta kosteudesta. Onhan se foorumilta nähty että ei tuokaan loputtomiin toimi.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

Samanlainen systeemi ja lähes identtinen Wabcon kompura on tosiaan käytössä useammalla merkillä.

Itse asiassa pois laskettava ilma ei mene enää kuivaimen läpi, vaan se ohjataan sieltä kompuran magneettiventtiililtä suodattimelle ja sitä kautta ulos. Kyllähän tuo järjestelmässä oleva ilma ajan mittaan pikkuhiljaa vaihtuu, toki ilmamäärät ovat pieniä jos jousia ei päästetä välillä tyhjenemään kokonaan. Toisaalta jos kuivain toimii koko ajan kunnolla, niin eipä sinne kosteutta pitäisi joutuakaan, mutta se myöskin edellyttää että kuivain huolletaan säännöllisesti.

EDIT: kts. uudempi viestini tuonnempana, kyllä se poistoilmakin näköjään kulkee kuivaimen läpi. Mutta siitä huolimatta...

Jo vähäisellä kokemuksellani kyseistä laitteistosta uskallan veikata, että kuivaimen huollon puute vaivaa aika montaa autoa ihan merkistä riippumatta, niin vähän siitä löytyy tietoa edes netistä.
Viimeksi muokannut valotus, Ti 25.02.2014 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Eikös siihen puskurin alle voisi laittaa jonkun isomman kuivaimen ennen kompuraa?

Kosteuttahan on ilmassa eniten kesällä ja näin loskasää aikaan.
Eli miks ei voisi viedä imuletkun johonkin lämppärilaitteen sisään josta airmatikki saisi jo kertaalleen suodatettua ja ilmastoinnin jähdytyskennon kuivaamaa ilmaa?
tom.1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 24.10.2013 17:27

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja tom.1 »

Ei se ilma kyllä tuon kuivaimen läpi enää takasin purkaudu! Olen tuollasen kompuran purannut ja rakenteellisesti on mahdotonta purkaa ilmaa kuivaimen läpi takaisin. Kuivain tulee suoraan kompuran sylinterin päähän ja valissä on jousikuormitteinen venttiili jonka kompuran paine avaa ja muita reikiä siellä ei ole josta ilma takaisin pääsee..................
S211 220cdi -09
Maailma tarvitsee esikuvia- w124
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja DBFI »

valotus kirjoitti: Itse asiassa pois laskettava ilma ei mene enää kuivaimen läpi, vaan se ohjataan sieltä kompuran magneettiventtiililtä suodattimelle ja sitä kautta ulos.
Tähän kiinnitin huomiota kun jo aiemmin mainitsit poistoputkesta joka laskee suodattimeen (kuivaimen ohi). En noita pneumatiikan kaavioita osaa lukea mutta piirustuksetkin näyttävät täsmäävän kuvaukseesi. Näköjään WIS:in kuvaus harjaan johtava, itse ainakin tulkitsin väärin kun siinä sanotaan kosteuden poistuvan paineita laskiessa. Eipä siinä kauheasti kosteutta poistu jos kuivaa ilmaa lasketaan ja jos oikeasti kosteutta poistuu niin sitten on kuivain jo pilalla eikä poistuva kosteus paljoa auta kun uutta tulee täyttä vauhtia. Korostaa sitä että se kuivaimen huolto on oikeasti paikallaan.
W211 air drier.JPG
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

Ohhoh, vai että Mersun mukaan "air drier is maintenance free"... :shock:

Wabco on sentään tuossa bulkkikompurassaan nähnyt niin paljon vaivaa, että on tehnyt kuivaimesta suhteellisen helposti irrotettavan ja purettavan. Milläköhän logiikalla tuo on mahdettu päätellä, että kosteus poistuu itsestään *kuivaimesta*?

Ylipäätään edes ainoa teoreettinen mahdollisuus sille olisi se, että kompuraa käytetään purkuventtiili avattuna, jolloin ilmaa virtaa pienellä paineella kuivaimen läpi suoraan filtterille menevään putkeen (josta kompura muuten imee sen saman takaisin...). Rohkenen kylläkin epäillä rakeiden kuivaamisen onnistumista niiden läpi puhallettavalla kostealla ulkoilmalla, eli samalla ilmalla josta kosteus nimenomaan on tarkoitus poistaa.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja valotus »

Tieto lisää tuskaa... joten otetaas vähän takaisin. Löysin nimittäin vihdoin kaavion tuolle Wabcon kompuralle, tosin Audi A8 version, mutta käytännössä sama laite on kuitenkin kyseessä.

Eli sieltä löytyy kuin löytyykin paluuilman kierrätys kuivaimen kautta. Todettakoon kuitenkin heti, että sen toiminta vaatisi käytännössä 100% hyötysuhteen, eli täysin sama kosteus jonka kuivain erottaa tulevasta ilmasta siirtyisi takaisin poistuvaan ilmaan. Jos ja kun tämä ei toteudu, kertyy kuivaimeen kosteutta kunnes se toimii enemmänkin ilmankostuttimena. Omasta käytännön kokemuksesta siis -04 mallin kuivain oli aivan läpimärkä sisuskaluiltaan, vaikka se valmistajan mukaan on "huoltovapaa".

Tässä siis Audin kompura, joka on sama Wabco jota Mersun lisäksi käyttävät ainakin BMW, Jaguar, Range/Land-Rover, VW ja Porsche.

Kuva

Vuokaavio kyseiselle laitteelle on seuraavanlainen:

Kuva

Ja lataus/purkuvaiheiden toiminnat:

Kuva

Eli kaavion mukaan purkuvaiheessa solenoidiventtiili (5) päästää jousilta tulevan paineen avaamaan varoventtiilin (6), joka näin toimii myös takaisinkierrätyksen poistoventtiilinä. Tuo meni itseltäni aluksi täysin ohi, kun ajattelin sen avautuvan ainoastaan kompressorin mahdollisesta ylipaineesta.

Enää pähkäilytti, että mitä kautta poistoilma sitten tulee kuivaimeen ja mistä poistuu sieltä, mutta tuollahan se vastaus onkin aikaisemmin ottamassani kuvassa:

Kuva

Kuivainpatruunapurkin pohjallahan on kaksi takaiskuventtiiliä, joiden vastakappaleet näkyvät tuolla kuivainkammion pohjalla. Vasemmanpuoleinen on korkeapaineen jousiin päästävä venttiili (3a) ja oikeanpuoleinen takaisin tulevan ilman rasiaan päästävä venttiili (3b). Nähtävästi poistoilma siis tulee oikeanpuoleisesta kulkien rasian läpi ja kiertää sitten keskiputken kautta patruunan ja kammion väliin, josta sille on kammion pohjalla poistokanava varoventtiilille. Se näyttäisi olevan kuvassa noiden kahden aukon välissä, lähempänä vasemmanpuoleista.

Mutta edelleenkin suosittelen viimeistään talviaikaisten ongelmien ilmaantuessa avaamaan kuivaimen ja tarkistamaan että se toimii niin kuin pitääkin. Rakeiden uunikuivauksen jälkeen kompura toimii sen osalta jälleen kuin uutena ja männänrenkaan vaihdon jälkeen vielä paremmin. Tämän kompuran rakennehan on niin primitiivinen, että mäntä on kiinteästi kiertokangessa ilman männäntappia ja se kallistellessaan kuluttaa ajan mittaan männänrengasta huomattavasti enemmän kuin jos mäntä liikkuisi täysin sylinterin suuntaisesti.

EDIT: Täydennetäänpä vielä tätä esseetä sellaisellakin toteamuksella, että varsinkin jousipalkeessa oleva ilmavuoto viimeistään sössii tuon kuivaimen automaattisen regeneroinnin idean. Eli silloin kosteaa ilmaa menee määrällisesti enemmän kuivaimen läpi kuin mitä rakeita kuivaavaa tulee takaisin.
Viimeksi muokannut valotus, Ke 26.02.2014 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niin se huolto vapaus on vähän samalainen kuin
Automaati laatikossa(öljyn vaihdon sijaan vaihdetaan laatiko tai tässä tapauksessa kompura)
Yksi syy minkä takia huoltokirjalla ei ole edes vessaparin virkaa
Jos huolto ohjelmaa on noudatettu(yleensähän ei edes siinä olevia hommia ole tehty vaikka ovat rastiruutuun laitettaneet
Esim Lähes poikeuksetta avainpesä luukussa niin jumissa että avain ei sinne mene edes piikaus konella...kun menee
Jonnekin korpeen autelemaan akun tyhjenyttyä)

E:klonks konsernin kulkimista tiedä mutta ainkin mersun kompurassa on paineen laskuventiili
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

valotus kirjoitti: Ti 25.02.2014 23:27 Tieto lisää tuskaa... joten otetaas vähän takaisin. Löysin nimittäin vihdoin kaavion tuolle Wabcon kompuralle, tosin Audi A8 version, mutta käytännössä sama laite on kuitenkin kyseessä.

Eli sieltä löytyy kuin löytyykin paluuilman kierrätys kuivaimen kautta. Todettakoon kuitenkin heti, että sen toiminta vaatisi käytännössä 100% hyötysuhteen, eli täysin sama kosteus jonka kuivain erottaa tulevasta ilmasta siirtyisi takaisin poistuvaan ilmaan. Jos ja kun tämä ei toteudu, kertyy kuivaimeen kosteutta kunnes se toimii enemmänkin ilmankostuttimena. Omasta käytännön kokemuksesta siis -04 mallin kuivain oli aivan läpimärkä sisuskaluiltaan, vaikka se valmistajan mukaan on "huoltovapaa".

Tässä siis Audin kompura, joka on sama Wabco jota Mersun lisäksi käyttävät ainakin BMW, Jaguar, Range/Land-Rover, VW ja Porsche.

Kuva

Vuokaavio kyseiselle laitteelle on seuraavanlainen:

Kuva

Ja lataus/purkuvaiheiden toiminnat:

Kuva

Eli kaavion mukaan purkuvaiheessa solenoidiventtiili (5) päästää jousilta tulevan paineen avaamaan varoventtiilin (6), joka näin toimii myös takaisinkierrätyksen poistoventtiilinä. Tuo meni itseltäni aluksi täysin ohi, kun ajattelin sen avautuvan ainoastaan kompressorin mahdollisesta ylipaineesta.

Enää pähkäilytti, että mitä kautta poistoilma sitten tulee kuivaimeen ja mistä poistuu sieltä, mutta tuollahan se vastaus onkin aikaisemmin ottamassani kuvassa:

Kuva

Kuivainpatruunapurkin pohjallahan on kaksi takaiskuventtiiliä, joiden vastakappaleet näkyvät tuolla kuivainkammion pohjalla. Vasemmanpuoleinen on korkeapaineen jousiin päästävä venttiili (3a) ja oikeanpuoleinen takaisin tulevan ilman rasiaan päästävä venttiili (3b). Nähtävästi poistoilma siis tulee oikeanpuoleisesta kulkien rasian läpi ja kiertää sitten keskiputken kautta patruunan ja kammion väliin, josta sille on kammion pohjalla poistokanava varoventtiilille. Se näyttäisi olevan kuvassa noiden kahden aukon välissä, lähempänä vasemmanpuoleista.

Mutta edelleenkin suosittelen viimeistään talviaikaisten ongelmien ilmaantuessa avaamaan kuivaimen ja tarkistamaan että se toimii niin kuin pitääkin. Rakeiden uunikuivauksen jälkeen kompura toimii sen osalta jälleen kuin uutena ja männänrenkaan vaihdon jälkeen vielä paremmin. Tämän kompuran rakennehan on niin primitiivinen, että mäntä on kiinteästi kiertokangessa ilman männäntappia ja se kallistellessaan kuluttaa ajan mittaan männänrengasta huomattavasti enemmän kuin jos mäntä liikkuisi täysin sylinterin suuntaisesti.

EDIT: Täydennetäänpä vielä tätä esseetä sellaisellakin toteamuksella, että varsinkin jousipalkeessa oleva ilmavuoto viimeistään sössii tuon kuivaimen automaattisen regeneroinnin idean. Eli silloin kosteaa ilmaa menee määrällisesti enemmän kuivaimen läpi kuin mitä rakeita kuivaavaa tulee takaisin.
Hyvä jos saisit päiviteltyä kuvat takaisin toimimaan :D itsellä juuri tulossa tämä sama homma.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Nicole_Turtiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 11.08.2021 08:16

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja Nicole_Turtiainen »

Mielestäni Daimlerilta olisi ollut hyvä veto tarjota neloskoneisiin S211 rautajousia vakiona ja halukkaat olisi saanut airmaticin niihinkin lisävarusteena. Eihän se ilman kuormaa ajettuna ole yhtä mukava, kuin ilmajousitettu, mutta ei kuitenkaan mitään sellaista, minkä kanssa ei voisi elää. Eipä ne kuormat niin paljon raskaampia ole, sedaniin verrattuna, että sitä voitaisiin pitäää välttämättömyytenä(hinnat alk malleissa). Käytettynä nuo voisi olla haluttuja(joka Mersua ei tietenkään kiinnosta), kun jousien uusimiseen ei tarvitse upottaa auton hintaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rautajouset olisivat ihan OK 211 farkkuun taakse, jos niiden kanssa olisi samanlainen tasonsäätö kuin vanhemmissa E-sarjalaisissa.
Valmistajan ei kuitenkaan tarvitse miettiä saako jotain osaa alle auton hinnan tarvikkeenakaan siinä vaiheessa kun auton hinta on vajonnut viiteensataan euroon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja epk »

höpo höpö, kuulostaa jo ihan tojota kuskin rienauksilta, että myytäisiin tähdellistä E-farkkua ilmantasonsäätöä :lol: Perus farkun tasonsäädön korjauskustannukset pysyneet suhteellisen saman -80 luvulta asti (oli sitten ilmalla tai hydraulinen) joten ei sitä mihinkään kannata muutella sen takia just että siihen tonnin pommiin maksaa toinen tonni se korjata.

Ajelkoot muun merkkiset farkut perse alhaalla jatkossakin, ostaa sellaisen jos sillä kyydillä kerran ei ole niin väliä :wave:
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W211 ilmajousitusta ihmettelee hän

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

epk kirjoitti: Pe 16.09.2022 15:55 Ajelkoot muun merkkiset farkut perse alhaalla jatkossakin, ostaa sellaisen jos sillä kyydillä kerran ei ole niin väliä :wave:
:thumbup: Tätä olen itsekin ihmetelly, että ensin ostetaan mersu ja sitten muutetaan se ominaisuuksiltaan muuksi (~huonommaksi). Eikö se olisi kuitenkin helpompi ja varmasti halvempi ostaa suoraan jonkun muun merkkinen kulkine? Pakkoko se on mersulla ajaa... Ostaa farmari Volvon, jonka takapenkille voi istua vain yksi aikuinen ilman perän niiausta! :think:
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Vastaa Viestiin