Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi
Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi
Torstai oli toivoa täynnä. Pitkä viikonloppu edessä Ylläksellä. Rouva ja lauma lapsia autoon, ja eiku menoksi
Lähtiessä tarkistin nesteet ja öljyt, kaikki ok.
Moottoritiellä vauhtia noin 115-120, kun yhtäkkiä moottorista alkoi kuulumaan omituinen "pärinä". Samalla sekunnilla alkoi vedot loppumaan. Löysäsin kaasun heti, ja rullasin auton tien laitaan. Mikään varoitusvalo ei palanut.
Kiersin ja kuuntelin konetta, josta kuului jonkinlainen heikko metallinen kahina alaosasta.
No en ollut kuin 20 km kotoa, eli mars takaisin.
Ajelin hissukseen kotiin. Noin kilometri ennen kotia välähti mittarissa öljykannun kuva, ja kahina alkoi kuulua selvemmin.
Mitä sieltä hajosi? Auto ajettiin talliin, eli mitään "räjähdystä" siellä ei tapahtunut. Öljy määrä edelleen tikun ylämerkissä. Nesteet puhtaat, eikä painetta. Lähtee edelleen käyntiin, ääni vaan on ruma.
Onko näitä hajonnut muilla. Kaikki muut osat tästäkin vitosta on jo uusittukkin.
Mitä maksaa viton koneremontti, tai vaihtokone. Ja saako niitä edes. Ja mistä.
Apua kaivataan, ja kipeästi
Autohan on 110d -97, ja ajettu 490000 km.
Lähtiessä tarkistin nesteet ja öljyt, kaikki ok.
Moottoritiellä vauhtia noin 115-120, kun yhtäkkiä moottorista alkoi kuulumaan omituinen "pärinä". Samalla sekunnilla alkoi vedot loppumaan. Löysäsin kaasun heti, ja rullasin auton tien laitaan. Mikään varoitusvalo ei palanut.
Kiersin ja kuuntelin konetta, josta kuului jonkinlainen heikko metallinen kahina alaosasta.
No en ollut kuin 20 km kotoa, eli mars takaisin.
Ajelin hissukseen kotiin. Noin kilometri ennen kotia välähti mittarissa öljykannun kuva, ja kahina alkoi kuulua selvemmin.
Mitä sieltä hajosi? Auto ajettiin talliin, eli mitään "räjähdystä" siellä ei tapahtunut. Öljy määrä edelleen tikun ylämerkissä. Nesteet puhtaat, eikä painetta. Lähtee edelleen käyntiin, ääni vaan on ruma.
Onko näitä hajonnut muilla. Kaikki muut osat tästäkin vitosta on jo uusittukkin.
Mitä maksaa viton koneremontti, tai vaihtokone. Ja saako niitä edes. Ja mistä.
Apua kaivataan, ja kipeästi
Autohan on 110d -97, ja ajettu 490000 km.
Viimeksi muokannut AnJa, To 03.02.2011 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vito taas... Moottori meni
Ei pysty sanomaan mitä maksaa, kun ensin pitää tietää mitä tapahtui. Homma alkaa sillä, että otat venttiilikopasta öljyputken irti ja kurkistelet mitä kuuluu jakoketjulle. Sitten pyörität konetta kampiakselilta.
Tuossa on muutama outo juttu, esimerkiksi miksi öljymäärän valo syttyi vaikka öljyä kuitenkin on. Tämä viittaisi sähköhäiriöön. Toisaalta jos vedot tipahti pois niin miksi ihmeessä, menikö joku sähköllä ohjauttu suojaus päälle samalla kun laturista tuli mekaanisesti romua ja kuuluiko ääni sieltä. Tämä meinaan olisi se halvin vaihtoehto ja sopisi noihin kilometreihinkin hyvin.
"välähti mittarissa öljykannun kuva"
Se siis vilkahti mutta ei jäänyt palamaan ?
Pettikö joku jakoketjuun liittyvä, hyppäsikö jako, tuskin sillä se ei käynnistyisi hyvin.
Veikkaan että jotain mikä pyörii moniurahihnan kanssa aiheuttaa nyt ongelman. Itse moottori on niin yksinkertainen. Tai sitten syöttöpumpun sisältä hajosi jotakin mekaanisesti.
Sinun pitää nyt yrittää paikallistaa mistä se ääni kuuluu.
Tuossa on muutama outo juttu, esimerkiksi miksi öljymäärän valo syttyi vaikka öljyä kuitenkin on. Tämä viittaisi sähköhäiriöön. Toisaalta jos vedot tipahti pois niin miksi ihmeessä, menikö joku sähköllä ohjauttu suojaus päälle samalla kun laturista tuli mekaanisesti romua ja kuuluiko ääni sieltä. Tämä meinaan olisi se halvin vaihtoehto ja sopisi noihin kilometreihinkin hyvin.
"välähti mittarissa öljykannun kuva"
Se siis vilkahti mutta ei jäänyt palamaan ?
Pettikö joku jakoketjuun liittyvä, hyppäsikö jako, tuskin sillä se ei käynnistyisi hyvin.
Veikkaan että jotain mikä pyörii moniurahihnan kanssa aiheuttaa nyt ongelman. Itse moottori on niin yksinkertainen. Tai sitten syöttöpumpun sisältä hajosi jotakin mekaanisesti.
Sinun pitää nyt yrittää paikallistaa mistä se ääni kuuluu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
Kyllä vaihto koneita löytyy... jos meni niin rikki että korjaaminen alkaa tonneja maksamman, niin vaihto kone kannatta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Vito taas... Moottori meni
Joo piti käydä vielä tarkistamassa öljy taso. Ylämerkissä on. Käynnistin auton koitin kuunnella laturia...kenties, kenties. Jokin pitää kyllä rumaa ääntä.
Mutta lataus- eikä öljyvalo kyllä pala kun auto käy.
No, mutta tuli tässä pikku toivo ettei tarvisisi ruveta repimään konetta pois.
Jospa sitä kuitenkin saisi vitutukselta jotenkin nukuttua. Aamulla moniura hihna pois, ja uudestaan käyntiin.
Kiitos Veskola pika vastauksesta.
Mutta lataus- eikä öljyvalo kyllä pala kun auto käy.
No, mutta tuli tässä pikku toivo ettei tarvisisi ruveta repimään konetta pois.
Jospa sitä kuitenkin saisi vitutukselta jotenkin nukuttua. Aamulla moniura hihna pois, ja uudestaan käyntiin.
Kiitos Veskola pika vastauksesta.
Re: Vito taas... Moottori meni
Ei ollut laturi. Kuulostaa tulevan jostain vauhtipyörän seutuvilta. Kun sammuttaa auton, niin jää soimaan
metallisesti jostain sieltä. Vaihteisto tuntui toimivan eilen normaalisti, ja öljyäkin oli. Kuohui vaan reippaasti kun tarkastin illalla.
Onko sittenkin turbiini vika? Jos on laakerivikaa koneessa, niin miten oireilee?
metallisesti jostain sieltä. Vaihteisto tuntui toimivan eilen normaalisti, ja öljyäkin oli. Kuohui vaan reippaasti kun tarkastin illalla.
Onko sittenkin turbiini vika? Jos on laakerivikaa koneessa, niin miten oireilee?
Re: Vito taas... Moottori meni
Koneisiin ei todennäköisesti tule laakerivikaa koskaan, jos vain öljyä on ollut koneessa. Turbiineja on kyllä hajonnut monestakin, valitettavasti.
Eikä se mikään startti ole joka lerpattaa hammaskehällä ?
Muuttuuko ääni kun vaihde kytkeytyy päälle, jos näin on niin valitettavasti alkaa kallista vaihteiston/turbiinin suuntaan. Turski sieltä nyt on turbiinin pultitkaan irronnut, mutta senkin voi tarkistaa sieltä alta, "kytkinkopassa" löytyy muovitulpan alta koko, josta näkee pultit.
Turbiinin runko kyllä pyshtyy samalla hetkellä kuin moottorikin,joten jos siellä jotain jää pyörimään niin sen on pakko olla turbiinin sisältä jotain tai sitten vaihteisto, mutta ihmetelen, jos ei laatikon vikavalo syty silloin kun se pitää mielestää lukkoa kiinni ja silti on "luistoa" (koneen ja latikonvälillä, eli turbiinissa).
Eikä se mikään startti ole joka lerpattaa hammaskehällä ?
Muuttuuko ääni kun vaihde kytkeytyy päälle, jos näin on niin valitettavasti alkaa kallista vaihteiston/turbiinin suuntaan. Turski sieltä nyt on turbiinin pultitkaan irronnut, mutta senkin voi tarkistaa sieltä alta, "kytkinkopassa" löytyy muovitulpan alta koko, josta näkee pultit.
Turbiinin runko kyllä pyshtyy samalla hetkellä kuin moottorikin,joten jos siellä jotain jää pyörimään niin sen on pakko olla turbiinin sisältä jotain tai sitten vaihteisto, mutta ihmetelen, jos ei laatikon vikavalo syty silloin kun se pitää mielestää lukkoa kiinni ja silti on "luistoa" (koneen ja latikonvälillä, eli turbiinissa).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito taas... Moottori meni
Turbiini rikkoutuminen aiheuttaa ensin semmosta kahinaa ja myöhemmin pärisee kovasti. Katto ny ensin kuitenkin turbon lämpöpelti systeemi.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
kannattaa tarkistaa startti että ei jää pääle rohisemaan/surraaman
laatiko pyörintä erot selviää *:rin piuhan päässä
laatiko pyörintä erot selviää *:rin piuhan päässä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Vito taas... Moottori meni
Ääni ei muutu kun vaihteen kytkee, ainoastaan kierrokset laskee jonkin verran. Turbiinin kuusi pulttia on paikkallaan.
Mutta mikä on se turbon pelti?
Tuntuu ettei siellä jää mikään pyörimään, vaan soimaan. Samanlainen ääni kun lyö vasaralla irtonaiseen jarrulevyyn.
Täytyy käyttää startti irti, kiva kiva.
Mutta mikä on se turbon pelti?
Tuntuu ettei siellä jää mikään pyörimään, vaan soimaan. Samanlainen ääni kun lyö vasaralla irtonaiseen jarrulevyyn.
Täytyy käyttää startti irti, kiva kiva.
Re: Vito taas... Moottori meni
Jos löysään ne pultit millä turbiini on kiinni vauhtipyörässä, niin kestääkö konetta pyörittää?
Meinaan että sillä saisin tietää onko vika koneessa vai laatikossa??? Yhtä pahoja molemmat.
Meinaan että sillä saisin tietää onko vika koneessa vai laatikossa??? Yhtä pahoja molemmat.
Re: Vito taas... Moottori meni
Edelleen mietityttää se öljyvalon vilkahtelu, mikä sitä ohjaa? Missä on sen anturi? Entä öljypumppu. Voiko sae olla rikki?
Mahtuuko öljypohja tulemaan pois jos kone on paikallaan?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti asiantuntijat, ja muutkin, jaksavat vastata.
Mahtuuko öljypohja tulemaan pois jos kone on paikallaan?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti asiantuntijat, ja muutkin, jaksavat vastata.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
Missä tilanteesaAnJa kirjoitti: Tuntuu ettei siellä jää mikään pyörimään, vaan soimaan. Samanlainen ääni kun lyö vasaralla irtonaiseen jarrulevyyn.
Täytyy käyttää startti irti, kiva kiva.
Ääni tulee sammutaessa?
vaihteen pasentoon laittaessa?
turbinia jos irrotta niin se kannatta sitten irrotta kokonaan siitä veto levystä ja lukit laatikon puoleen kiinni
(niin ei ehkä tule niin pahoja tuhoja kuin jos on vaan osittain irti ja lonksutta akselin päässä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Vito taas... Moottori meni
Ääni tulee jostain vauhtipyörältä. Sen kuulee kun on vieressä kuuntelemassa kun toinen sammuttaa auton. Olisiko laakerivika, tai voiko vauhtipyörä hajota, tai turbiini sillälailla että se toimii mutta ääntää. Startin kehä vaikuttaa ehjältä, sen mitä startin reijästä näkee. Startti ok, sen testasin.
Näyttää siltä että konetta saa taas ruveta irroittelemaan. Saako sitä pois muuten kuin apurunkoineen, siis pelkkä kone ja laatikko. Viimeksi puotin apurungon kanssa, iso työ.
Huomenna irroitan vielä öljypohjan, ja tutkin onko siellä vialla. Siis jos pohja mahtuu tulemaan.
Kustannuksista sen verran kyselisin, että mitä maksaa vauhtipyörä ja turbiini.
Näyttää siltä että konetta saa taas ruveta irroittelemaan. Saako sitä pois muuten kuin apurunkoineen, siis pelkkä kone ja laatikko. Viimeksi puotin apurungon kanssa, iso työ.
Huomenna irroitan vielä öljypohjan, ja tutkin onko siellä vialla. Siis jos pohja mahtuu tulemaan.
Kustannuksista sen verran kyselisin, että mitä maksaa vauhtipyörä ja turbiini.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
Vauhtipyörä ei ole, on vetolevy missä startin hammaskehä on kiinni
takuu kunostetu turbiinit saksassa ~400€
takuu kunostetu turbiinit saksassa ~400€
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Vito taas... Moottori meni
Vauhtipyörän tai vetolevyn hajoamiseen en millään voi uskoa. Minun mielestä 110d:ssä ei öljypohja irtoa ennen kuin koneen nostaa pois apukehikolta, mutta varmista vielä itse. Enkä usko että edes kannattaa, sen tiiviiksi saaminen on oma lukunsa.
Turbiini tietyllä tavalla hajotessaan ääntää ihan varmasti, muusta en uskalla sanoa.
...äääh nyppää taas kerran paketti pois ja katsotaan mikä mättää, ei se muulla selviä.
Turbiini tietyllä tavalla hajotessaan ääntää ihan varmasti, muusta en uskalla sanoa.
...äääh nyppää taas kerran paketti pois ja katsotaan mikä mättää, ei se muulla selviä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito taas... Moottori meni
Muistaako/tietääkö kukaan mahtuuko kone ja laatikko tulemaan pois jos jättää apurungon autoon.
Re: Vito taas... Moottori meni
Eikös veto lopu siihen hetkeen / kalina kovene siitä hetkestä kun turbiini menee rikki??
Savuttaako kone?
Pätkiikö?
Oli aikanaan tuommoinen transitin kone, josta oli alakerta rikki. Kone siis kävi, ei savuttanut, otti kierroksia mutta lievä kolina / suhina oli alakerrassa.
Vaihdettiin sitten koko kone siihen ja vein loput romiksella. En tutkinut sen tarkemmin.
Savuttaako kone?
Pätkiikö?
Oli aikanaan tuommoinen transitin kone, josta oli alakerta rikki. Kone siis kävi, ei savuttanut, otti kierroksia mutta lievä kolina / suhina oli alakerrassa.
Vaihdettiin sitten koko kone siihen ja vein loput romiksella. En tutkinut sen tarkemmin.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: Vito taas... Moottori meni
Laitan oman kokemukseni tähän, ei liity edes mersuun... Mulla oli joskus maxima, josta meni ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri. Se hajosi moottoritiellä kotiin tullessa... Olin ihan varma, että koneesta meni vähintään petilaakerit, ääni oli niin paha ja johtui autoon... Tilanteen havaittuani ajattelin, että rikki se jo on, kotiin matkaa muutama kilsa. Tallissa sitten vasta hoksasin, että kone on ehjä ja ääni tulee jostain ihan muualta. Aika metsästys siinä laakerissa kyllä oli, että sen vian löysin. Eikun tutkit vaan ensiksi sen moniurahihnan reitin tarkkaan läpi.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: Vito taas... Moottori meni
Villi arvaus! Nokkaketjun kiristin?
Mitään en tiedä, mutta arvaus.
Veto heikkenee jos ketju vaikka hyppäis pykälällä, öljyvalo voisi vilahtaa jos päästäisi paineita hetkellisesti karkuun kiristimestä ja outo kaikunakin voisi tulla jos venttiili aukeaa liian aikaisin? Kahinakin sopisi kuvaan?
Mitään en tiedä, mutta arvaus.
Veto heikkenee jos ketju vaikka hyppäis pykälällä, öljyvalo voisi vilahtaa jos päästäisi paineita hetkellisesti karkuun kiristimestä ja outo kaikunakin voisi tulla jos venttiili aukeaa liian aikaisin? Kahinakin sopisi kuvaan?
300td -91, manuaali.
Re: Vito taas... Moottori meni
Mitään vitosta tiä mutta Näyttääkö se öljykannun kuva painetta vai pintaa? Jos painetta niin voisiko olla että moottori melkein sammui mutta jä sit kuitenkin käymään? Rullatessako vilahti vai tasakierroksilla vedossa? siitähän sen voi päätellä et yrittikö sammua. Sammumisen syynä taas voi olla monikin syyllinen. Tuulettajanhihna pyörittää monia vempeleitä ja sieltä kun joku laakeri nalkkaa niin voi tyhjökäynnillä olevan motin sammuttaa.Tietty kun on tomaatti ja jalka on pois kaasulta ja rullaa niin ei niin helposti sammu. Hihnan seutuvilta vika ei kuitenkaan tässä tapauksessa taida löytyä?
Re: Vito taas... Moottori meni
Olen pyörittänyt konetta ilman moniurahihnaa, eikä ääni muutu mitenkään. Eli laturi, ilmastointi, vesipumppu ja mitä siinä muuta nyt onkaan, ei pyöri.
Ei savuuta eikä pätki.
Automaatti miehiltä pyytäisin tietoa turbiinin toiminasta. Ääni ei muutu miksikään kun vaihdetta laittaa P,D,N tai R asentoon. Mutta en ole nyt muuta kuin käyttänyt tyhjäkäynnillä, eli mitä siellä turbiinissa tapahtuu tyhjäkäynnillä.
Onko missään kuvaa puretusta turbiinista, että tietäisi edes vähän sen toiminnasta.
Mutta tuo ketjunkiristin on ensimmäinen minkä vaihdan ja testaan sitten, jää maanantaille. Samalla käyttää venttiilikoppa pois ja tarkistaa onko merkit kohdalla.
Muistais vaan paljonko ennakko on.
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista/ mietinnöistä.
Ei savuuta eikä pätki.
Automaatti miehiltä pyytäisin tietoa turbiinin toiminasta. Ääni ei muutu miksikään kun vaihdetta laittaa P,D,N tai R asentoon. Mutta en ole nyt muuta kuin käyttänyt tyhjäkäynnillä, eli mitä siellä turbiinissa tapahtuu tyhjäkäynnillä.
Onko missään kuvaa puretusta turbiinista, että tietäisi edes vähän sen toiminnasta.
Mutta tuo ketjunkiristin on ensimmäinen minkä vaihdan ja testaan sitten, jää maanantaille. Samalla käyttää venttiilikoppa pois ja tarkistaa onko merkit kohdalla.
Muistais vaan paljonko ennakko on.
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista/ mietinnöistä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
Tuolla kuvia autoomatista (tänne kun ei kuvia näytä helposti saavan vaikka on uudistettu...)
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=356564#356564" onclick="window.open(this.href);return false;
(tosin takavetoisesta sähkölaatikosta mutta systeemi sama turbineissa espanijan)
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=356564#356564" onclick="window.open(this.href);return false;
(tosin takavetoisesta sähkölaatikosta mutta systeemi sama turbineissa espanijan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Vito taas... Moottori meni
Käsittääkseni tuo osa 3 Stator joka on kuvattu tuon linkin takana (viimeisessä kirjoituksessa) ja osa lootan hiluista pyörii kun keppi on P tai N asennossa. Kun vaihde vedetään päälle Stator ja laatikossa pyörivät hilut pysähtyy (kun auto ei liiku)AnJa kirjoitti:Olen pyörittänyt konetta ilman moniurahihnaa, eikä ääni muutu mitenkään. Eli laturi, ilmastointi, vesipumppu ja mitä siinä muuta nyt onkaan, ei pyöri.
Ei savuuta eikä pätki.
Automaatti miehiltä pyytäisin tietoa turbiinin toiminasta. Ääni ei muutu miksikään kun vaihdetta laittaa P,D,N tai R asentoon. Mutta en ole nyt muuta kuin käyttänyt tyhjäkäynnillä, eli mitä siellä turbiinissa tapahtuu tyhjäkäynnillä.
Onko missään kuvaa puretusta turbiinista, että tietäisi edes vähän sen toiminnasta.
Mutta tuo ketjunkiristin on ensimmäinen minkä vaihdan ja testaan sitten, jää maanantaille. Samalla käyttää venttiilikoppa pois ja tarkistaa onko merkit kohdalla.
Muistais vaan paljonko ennakko on.
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista/ mietinnöistä.
Re: Vito taas... Moottori meni
Vitossa on sähköllä kytkettävä turbiininlukko, sen enempää en sen toimintaperiaatteesta tiedä tai miten se voi hajota.
Yleensä Vitoissa ei ole öljynpainevaloa, ei myöskään öljynpainemittaria. Mikäli siellä kuitenkin painemittaus on niin se selviää siitä öljynsuodatinjalan juuresta, jos siihen on ruuvatttu kello, niin sitten se öljymäärän valoon on luultavasti yhdistetty myös öljynpaineen varoitusvalo.
Ketjunkiristimen ongelman saattaisi nähdä ihan siitä kun ottaa venttiilikopan auki, turha vaihtaa ehjää osaa. Tai vaikka otat sen kiristimen pois ja kokeilet saako sen pumpattua tiukaksi. "Lasiin" moottoriöljyä, upotetaan kiristin sinne siten, että se ylempikin reikä on öljypinnan alapuolella. Pumppailet kunnes kiristin menee jäykäksi...ja sitten vain ihmettelemään onko siinä tapissa voimaa pitämään ketjun kiristin kireällä.
Yleensä Vitoissa ei ole öljynpainevaloa, ei myöskään öljynpainemittaria. Mikäli siellä kuitenkin painemittaus on niin se selviää siitä öljynsuodatinjalan juuresta, jos siihen on ruuvatttu kello, niin sitten se öljymäärän valoon on luultavasti yhdistetty myös öljynpaineen varoitusvalo.
Ketjunkiristimen ongelman saattaisi nähdä ihan siitä kun ottaa venttiilikopan auki, turha vaihtaa ehjää osaa. Tai vaikka otat sen kiristimen pois ja kokeilet saako sen pumpattua tiukaksi. "Lasiin" moottoriöljyä, upotetaan kiristin sinne siten, että se ylempikin reikä on öljypinnan alapuolella. Pumppailet kunnes kiristin menee jäykäksi...ja sitten vain ihmettelemään onko siinä tapissa voimaa pitämään ketjun kiristin kireällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito taas... Moottori meni
Pumppupyörä pyörii aina eli kampiakselin nopeutta ja öljy virtaus laittaa turbiinipyörän liikkeelle.Eli vaihde silmässä tyrbiinipyörä pysähtyy.Lukko taas toimii niin että turbiini pyörä tarvitsee öljyn virtauksen ottavaan voimaan jonkin "tuen" eli paikallaan oleva tuki joka täydellä moottori kierroksella on lähdettävä pyörimään mukana ettei öljyt lämpiäisi ja muutenkin jos se pysyy paikallaan se jarruttaa silloin kun pumppuja turbiini pyörä liikkuvat samaa nopeutta eli kytkös on yhtä puuta.Se lukko sijaitsee keskiössä.Ja siksi laatikon akselilla on kiinteä boorinen akseli.Ja lukko on vapaakytkin tyyppinen.Minulle vain ei ole avautunut tämä sähkölukko koska minusta se ei sitä tarvitse tai sitten se vain sulkee tulo ja meno linjat öljyltä ja turbiini on varmasti yhtäpuuta.
Itseltä meni letukasta joskus turbiini ja siitä yleensä hajoaa laakerointi joka sitskuttaa pienemmillä nopeudella ja kun molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta ääni häviää.Totaallista hajoamista en ole kuullut yhtään kappaletta jossa alumiini paloja olisi jokapaikassa ja auto ei liikkuisi metriäkään.Siellä sisässä olevat osat ovat muuten alumiinia kaikki paitsi laakerit.
Itseltä meni letukasta joskus turbiini ja siitä yleensä hajoaa laakerointi joka sitskuttaa pienemmillä nopeudella ja kun molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta ääni häviää.Totaallista hajoamista en ole kuullut yhtään kappaletta jossa alumiini paloja olisi jokapaikassa ja auto ei liikkuisi metriäkään.Siellä sisässä olevat osat ovat muuten alumiinia kaikki paitsi laakerit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vito taas... Moottori meni
En ymmärrä edellä olevasta ihan kaikkea kun olen juonut tölkin karhua, mutta Viton turbiini kyllä tarvitsee sen sähköisen lukon. Ilman sitä sen on yhtä "kuminauhaa" koko vetolinjasto.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito taas... Moottori meni
Ei oo kelloa putsarinjalassa, ainoastaa jonkinlainen littana anturi mihin menee yksi johto abikoliitimellä.
Täytyy pumppailla sitä kiristintä. Muistaakseni se meni melkein kivikovaksi kun sen silloin joskus vaihdoin. Muutama vuosi sitten. Mikä lie vaihtoväli näillä.
Jotenkin vaan tuntuu, että sittenkin se vika voi löytyä sieltä koneen puolelta. En ymmärrä miksi se öljyvalo olisi
vilkahdellut jos vika on turbiinissa/laatikossa.
Täytyy pumppailla sitä kiristintä. Muistaakseni se meni melkein kivikovaksi kun sen silloin joskus vaihdoin. Muutama vuosi sitten. Mikä lie vaihtoväli näillä.
Jotenkin vaan tuntuu, että sittenkin se vika voi löytyä sieltä koneen puolelta. En ymmärrä miksi se öljyvalo olisi
vilkahdellut jos vika on turbiinissa/laatikossa.
Re: Vito taas... Moottori meni
Älkää sit ampuko mutta mielestäni menee suunnilleen näinatlas kirjoitti:Pumppupyörä pyörii aina eli kampiakselin nopeutta ja öljy virtaus laittaa turbiinipyörän liikkeelle.Eli vaihde silmässä tyrbiinipyörä pysähtyy.Lukko taas toimii niin että turbiini pyörä tarvitsee öljyn virtauksen ottavaan voimaan jonkin "tuen" eli paikallaan oleva tuki joka täydellä moottori kierroksella on lähdettävä pyörimään mukana ettei öljyt lämpiäisi ja muutenkin jos se pysyy paikallaan se jarruttaa silloin kun pumppuja turbiini pyörä liikkuvat samaa nopeutta eli kytkös on yhtä puuta.Se lukko sijaitsee keskiössä.Ja siksi laatikon akselilla on kiinteä boorinen akseli.Ja lukko on vapaakytkin tyyppinen.Minulle vain ei ole avautunut tämä sähkölukko koska minusta se ei sitä tarvitse tai sitten se vain sulkee tulo ja meno linjat öljyltä ja turbiini on varmasti yhtäpuuta.
Itseltä meni letukasta joskus turbiini ja siitä yleensä hajoaa laakerointi joka sitskuttaa pienemmillä nopeudella ja kun molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta ääni häviää.Totaallista hajoamista en ole kuullut yhtään kappaletta jossa alumiini paloja olisi jokapaikassa ja auto ei liikkuisi metriäkään.Siellä sisässä olevat osat ovat muuten alumiinia kaikki paitsi laakerit.
Tuo pumppupyörä jos oikein ymmärrän on turbiinin moottorin puoleinen puolisko ja se tosiaan pyörii sitä kierrosnopeutta mitä motti pyörii. Pumppupyörä kierrättää öljyä turbiinissa ja sen mukana turbiinin sisällä oleva staattori ja osa lootan hiluista pyörii myös kun keppi on P tai N asennossa. (mikään vaihde ei ole päällä) Turbiinin lootanpuoleinen puolisko ei pyöri kun auto on paikoillaan. Tähän liittyy käsittääkseni myös se parkkilukko eli kun keppi on P asennossa.
(Kun staattori ja lootan hiluja pyörii P:llä ja N:llä niin tästä syystä tomaattilootalla varustettua autoa ei koskaan pitäis ryntäyttää. Staattori ottaa jenkaa ja lootassa levypakka (vaihdepakka) pyörii oikein perk..leesti. Levyt kuumenee vaikka vaihde ei päällä olisikaan (välykset on pieniä) ja pahimmassa tapauksessa jokin levy vääntyy ja siitä riemu alkaa)
Kun vaihde vedetään päälle lotassa pyörivät hilut lootassa ja staattori pysähtyy. Kun lähdetään liikkeelle ja jalka nostetaan jarrulta alkaa eteneminen tuon staattorin voimin. Öljyn kiertoliike turbiinissa on tässä vaiheessa sellaista ettei lootanpuoleinen osa turbiinista paljon apuna ole. Kun vauhti kiihtyy öljynkiertoliike ottaa vetoon tuon lootanpuoleisen turbiinipuoliskon ja staattorin antama veto lakkaa. (staattorissa on vapaakytkin)
Kun aivolaatikon mukaan öljyn lämpötila ym arvot on kohdillaan kytkeytyy tuo veskolan mainitsema turbiinilukko päälle. Turbiinissa on ihan kitkapanta joka kytkee turbiinin puoliskot niin ettei ne luista ollenkaan. 722.3 tai 722.4 lootissa tätä turbiinilukkoa ei ole ja sen huomaa silleen että oli vauhti vaikka moottoritienopeus ja törkkää pedaalin pohjaan kiekkamittari hyppää satkun pari ylös. Luisto tapahtuu just tuosta turbiinista kun lukkoa ei ole.
Päätä näistä kirjoituksista ei sitte pantiksi laiteta
Re: Vito taas... Moottori meni
Jos se on painevalo ja jos motti melki sammui mutta jäi sit kuitenkin käyntiin. Ohjekirja vois kertoa mitä kaikkea se valo ilmoittaa?AnJa kirjoitti:En ymmärrä miksi se öljyvalo olisi
vilkahdellut jos vika on turbiinissa/laatikossa.
Joissain pensakulkineissa valo voi vilkahtaa kun peruuttaa tai lähtee liikkeelle ja kaasua ei o tarpeeksi. Auto nytkähtää motti melkein sammuu ja valo vilahtaa. Kuumalla motilla kun m-öljyt on kuumia tän voi oikein demota talon toisella kulkineella.
Jos käsitin oikein niin alkuun vedot loppui. Oletetaan että vika ei ole motissa --> Jokin muu kuin eteneminen kysyi voimaa motista. Siitä syystä jäi tuntuma että veto loppui --> Jokin laakeri hajosi ja hajotessaan meinas hirttää kiinni? Jokin muu hajosi ja kysyi voimaa hajotessaan. Kun meni rikki ei enää kysy voimaa mutta pitää ääntä ??
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito taas... Moottori meni
Turbini lukkoa ohjataan solenoidilla tarpeen mukaan,
jos se on mennyt pääle väärässä tilanteesa ja päästää pahan äänen on vaurio voinnut tulla siitää
jos se on mennyt pääle väärässä tilanteesa ja päästää pahan äänen on vaurio voinnut tulla siitää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659