202 ei pysy tiellä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

202 ei pysy tiellä

Viesti Kirjoittaja maketap »

missähän mahtaa olla vikaa kun ajaminen alkaa olla melko työlästä
varsinkin urasilla teillä ei tiedä oikein minne auto on menossa
hyvällä tiellä kyllä jotenki kulkee mutta ei niinkuin mersun pitäs
molemmat ala pallot on vaihdettu
apu simpukan hela on vaihdettu ei ollu paljon väljä mutta vähän kuitenki
raidetangon päätkään ei oo väljät mutta hieman jotain lotinaa kuuluu kun kääntelee ratista

renkaissa ei pitäs olla mitään vikaa 225/45/17 hyvin pintaa ja ET
kin on vaan 35

voiko ohjauksen vaimennin vaikuttaa noin paljon vai pitäskö jo rueta taka päästä etsiin vikaa
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Joo, ohjausiskunvaimennin rikki.
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja TKL »

petri.n kirjoitti:Joo, ohjausiskunvaimennin rikki.
Sama vika Rahikaisella. Täytynee tutkia myös toi ohjausiskunvaimennin..
Voiko siitä päällisinpuolin jostain päätellä että kaputt on ?
Vaiko vaihtoa vaan ...
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

sama...

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Saman asiaa olen tutkinut jo jonkin aikaa, auto siis c220d -96 takana vasta
125th. km. (huoltokirja,Suomi -auto)
Ei kulje suoraan, alapallot vaihdettu, alusta tutkittu autotohtorilla ja kolmessa eri Mercedestä huoltavssa mestassa. Iskaritestissä kahdesti.
Classic -malli , nyt Einbach jouset , kahdesti nelipyörä suuntauksessa.
Nyt hain vielä sen ohjaus-iskarin sen vielä vaihdan ja sitten vaihdan auton mallia.
Muuten onko jollakin suoraa kulkeva w202 ?
Avatar
tehoseppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 24.08.2003 19:50

Viesti Kirjoittaja tehoseppo »

Minulla on suoraan kulkeva 202. Nivelet kuntoon ja ohjausiskari niin pitäisi kulkea suoraan. Leveät renkaat aiheuttaa kyllä vetelyä.
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Re: sama...

Viesti Kirjoittaja TKL »

matti virta kirjoitti:Nyt hain vielä sen ohjaus-iskarin sen vielä vaihdan ja sitten vaihdan auton mallia.
Laitatko kuitin auttoiko tuo asiaan, viitsisi turhaan vaihtaa jollei vika kuitenkaan ole siinä :wink:
Kiitos jo etukäteen
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Eiköhän se vika löydy takapäästä.
Siellähän on yli 20 niveltä/puslaa jotka voivat olla tiensä päässä....
Jotkut niistä hiukan hankalia tarkistaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Täällä myös....

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Löytyy suoraa kulkeva 202:nen minunkin tallista. Autos on Eibachin 30mm madaltava alusta. Nivelet on katsottu "tunkin kanssa" ei välystä. Renkaat täytyy Mersussa olla kunnolliset, mulla on Continentalit 195/65. Aiemmat kuluneet Uniroyalit oli aivan kauheat ajaa. Ohjausiskari kannattaa vaihtaa 40 eur ja rengaspaineet mulla on ohjeen vastaiset eli 2.5 bar edessä ja takana. Noiden paineiden lisäyksen jälkeen autosta tuli varsin kelvollinen ajettava myös tuulisella säällä. Jos on tottunut ajamaan etuvetoisella niin ohjauksen ns tunto on aina erilainen takavetoisessa....lisäksi etuvetoiset on mielestäni (paljon etuvedolla ajaneena) suuntavakaamman oloisia kuin takavedot (tästä tulee takuulla keskustelua :) ) Tosin täytyy tähän heti todeta että työkaverit joilla erilaisia etuvetoisia valittelee kauheasta uraherkkyydestä jne.... No... :)

Olen ajellut myös uusikorisella vm 2004 500 sarjan Bemarilla ja täytyy sanoa et petyin koska hinnan perusteella odotin jotain aivan maagista. Ero C-malliin ei kovin iso ollut :)

Pitänee lähiaikoina käydä tyypittelemässä myös uutta C:tä ....W203:sta siis...
MB C180 vm -95
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

Viesti Kirjoittaja matti virta »

=>TKL, vaihdan sen iskarin huomen (perjantai) iltana, laitan tänne kommentin
myöhään illalla.
=>ttiikeri
Niin olen kokeillut kaksilla eri merkkisillä/kokoisilla renkailla, ei vaikutusta.
Takapään nivelet on käyty läpi, tarkkaan ja monta kertaa.
En viitsi ottaa kantaa tuohon etu/taka - vetoisen suuntavakavuudesta....
Tai ehkä vähän.
Minulla on 25-vuoden aikana ollut 72 autoa, kaiken merkkisiä, useampia
yhtäaikaa, nytkin tuon w202:n lisäksi, uusi muun merkkinen ETUVETOINEN.
Ihastuin vasta muutama vuosi sitten mersuihin kun ajoin kaverin 300SE:llä
Hommasin välitömästi samanlaisen perheen 2-autoksi, niitä oli parikin ennen
tätä w202:ta. Olisi mukava tietää mikä etuvetoinen pesee suuntavakavuudessa esim. w126:n ?
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Noiden paineiden lisäyksen jälkeen autosta tuli varsin kelvollinen ajettava myös tuulisella säällä.
Huh.. ehdin jo kuvitella ettei Mersusta ole tuuliselle säälle :cry: Täytyypä käydä pistämässä lisää ilmaa rattaisiin :D
Jos on tottunut ajamaan etuvetoisella niin ohjauksen ns tunto on aina erilainen takavetoisessa....lisäksi etuvetoiset on mielestäni (paljon etuvedolla ajaneena) suuntavakaamman oloisia kuin takavedot (tästä tulee takuulla keskustelua )
Mitä sitä selvistä asioista keskustelemaan, etuvetoisella kyyti vain paranee kun vauhti kasvaa ja vasuri pelaa 8) Nelivetoon verrattuna etuna on myös selvempi tuntuma tien liukkauteen, joten eihän tuo paljon keskustelua vaadi mikä on oikea VETOtapa :lol:

Lähes uudesta Seatista kun siirtyi lähes kymmenen vuotta vanhaan Mersuun, niin laadun huomasi heti parantuneen monta pykälää ja matkustusmukavuus kuulostaa olevan aivan eri planeetalta. Paljon ja lähes yksinomaan etuvetoisilla ajaneena kaipaa tietenkin jämäkkää vaihteistoa ja hyvää ohjaustuntumaa, sekä kohtuullista suuntavakautta. Seatista oli tosin tapettu jo vasurin käyttö, joten varsinainen ajosta nauttiminen on jäänyt harrasteautojen kanssa suljetulle radalle ja näin uskaltauduin ostamaan vetokäyttöön tämän niin monen kehuman tähdellisen merkin. Nyt onkin sitten tarkoitus saada autoon jonkinlaiset ajo-ominaisuudet, vaikka mukavuus hieman kärsisikin.. tuskallista ajaa rajoitusten mukaan autolla jonka alustakin tuntuu heräävän vasta yli 4000 kierroksen (johtunee auton painosta) :wink:

Jottei kukaan käsitä väärin, niin olen ajanut muitakin 202:ia ja kaikissa olen huomannut saman ominaisuuden suuntavakauden, ohjaustuntuman ja vaihteiston takkuisuuden suhteen. Liekö vaihteisto yksi syy siihen että AMG mallit tuntuvat olevan lähes poikkeuksetta tomaatteja?!

Kun nyt alettin vertailemaan, niin enpä kyllä äkkiseltään hoksaa yhtään parempaakaan takavetoista. Porschea en ikävä kyllä ole vielä päässyt tyypittämään, mutta eiköhän sekin selviä sitten kun noille takaoville ei ole enää tarvetta :)
Olisi mukava tietää mikä etuvetoinen pesee suuntavakavuudessa esim. w126:n ?
Tuosta ei ole kokemusta, mutta W202:n pesee näemmä kaikki VAG konsernin tuotteet (niitä riittää), joilla olen ajanut ja Fordeista ainakin Focus, Ka, Volvot, Jagge.. ei sitten herneitä, makuasiat ovat makuasioita :wink:
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
studis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 27.05.2004 14:46

Re: Täällä myös....

Viesti Kirjoittaja studis »

ttiikeri kirjoitti:Löytyy suoraa kulkeva 202:nen minunkin tallista. Autos on Eibachin 30mm madaltava alusta. Nivelet on katsottu "tunkin kanssa" ei välystä. Renkaat täytyy Mersussa olla kunnolliset, mulla on Continentalit 195/65. Aiemmat kuluneet Uniroyalit oli aivan kauheat ajaa. Ohjausiskari kannattaa vaihtaa 40 eur ja rengaspaineet mulla on ohjeen vastaiset eli 2.5 bar edessä ja takana. Noiden paineiden lisäyksen jälkeen autosta tuli varsin kelvollinen ajettava myös tuulisella säällä.
Itellä taas oli päinvastoin, autoa ostaessa renkaissa oli 2,5 bar. Laskin paineet vakiohin niin ajo parani entisestään. Ehkä johtuu erilaisista renkaista. Yllätyin muutosta ihan itekin...

Ajotuntumassa ei mitään vikaa (aj. 160tkm), vaikka saishan se hieman jämäkämpikin olla. Ehkä tottumiskysymys.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä täältäkin löytyy suoraan kulkeva 202. Alussa ei kulkenut, mutta vaihdettuani ohjausiskarin johan rupesi lyyli kirjoittamaan. Sikäli vielä, että on normaalit renkaat ja normaalit renkaspaineet. Eihän täällä voi ajaa millään tuuninki vehkeillä, kun nuo tiet ovat mitä on.
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

paineet

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Ainakaan minulla ne rengaspaineet ei vaikutaan juuri mitenkään, olen kokeillut
kaikkea 2-3bar väliltä.
Joo voihan se olla tottumis-kysymys, takana on vasta 6kk. ja 11th. km, en ole vielä tottunut.
=>MaQe
Ajoin 5-vuotta kesät 911 ja talvet Audi 100:lla, ei Porschen voi sanoa olevan
mukava tai helppo jokapäiväisessä taajama-ajossa, mutta mutta
Siinä muunlaisessa ajossa se on...
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

ohjaus-iskari

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Niin vielä siitä ohjaus-iskarista, kävin toissapäivänä Pitäjänmäen Vehossa
saamassa jonkinlaista teknistä-neuvontaa, sen antaja oli ehdottomasti sitämieltä, ettei ko. iskarin kunto vaikuta ajettavuuten.
No olin sen jo Kl-osista hankkinut ja vaihdan sen,koska niin moni vannoo sen nimeen...
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

kiitoksia neuvoista!

käyn huomenna ostaan sen ohjauksen vaimentimen ja kokeilen että autaako
jos ei auta niin täytyy varmaan kokeilla kitkoja 195/65/15 jos auttaa nii
varmaan lähtee myyntiin nuo 17"AMG vanteet 225/45/17 kumeilla, :cry:

toivottavasti on vika siinä ohjauksen vaimentimessa :lol:
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja TKL »

maketap kirjoitti: käyn huomenna ostaan sen ohjauksen vaimentimen ja kokeilen että autaako
Ei 2 ilman kolmatta :twisted:
Sanoisinpa että huomenna makaa vähintään 3 äijää 202:n alla suomenmaassa vaihtamassa ohjausiskaria :D
Palaillaan havainnoista...
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Rengaspaineet olivat aivan liian alhaiset :oops: joten katsotaanpa miltä kyyti tuntuu huomenna kun renkaissa on nyt 2,5 baria :D

Kertokaapa sitten tuloksia ohjausvaimentimien vaihdoista. Myös rengastuksen muutosten vaikutukset kiinnostaa, sillä itsekin olen miettinyt kesärenkaiksi noita 17" AMG vanteita ja niinkin erikoista (?) rengastusta kuin 205/50R17.
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Ajatelkaapa W123:sta jonka;puslissa väljää, iskarit loppu, huonot renkaat jne voiko kamalampaa autoa olla ajaa. Taas vastaavasti kun k.o mallissa kaikki on ok niin päihittää pitkän rivin 2000-luvun autoja ajettavuudessaan.

Mersun alusta on hyvä ajaa ja kulkee suoraan kun kaikki on kunnossa. Mutta toisaalta iso ja painava auto rasittaa ajotavasta riippuen melkoisesti alustan puslia(joita mersussa totisesti riittää) iskunvaimentajia jne. Tämä aiheuttaa sen, että alusta vaatii säännöllistä huoltoa. Ehkä enemmän kuin monessa muussa merkissä.Toisaalta on varmaan myös niin, että jos mersun alusta olis tehty huonommin ei legendaa "mersun kyydistä" olis koskaan syntynyt.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Oma S202 veteli 215/45 R17 Firestone renkailla urissa ja tien kallistuksissa pahasti. Laitatin kahden kesän jälkeen autoon Einbachin 45 mm laskevat jouset ja samalla eteen vaihdettiin alapallonivelet ja taakse "narinahelat" En tiedä takanivelien oikeaa nimeä, mutta kuvasta tuolla nimellä Seinäjoella ne korjaamossa tunnettiin. Tulokset: Auton vetely väheni oleellisesti, melkein kokonaan. Nyt keväällä kun vaihdoin kuluneet Firestonet Toyon 225/45 R17 renkaisiin, niin auto kulkee täysin suoraan! Saa todella syvä ura olla, että yhtään vaikuttaa kulkusuuntaan.

Eli ongelmana itselläni oli löysät nivelet ja uraherkät renkaat.

Aikaisempi W124 oli taas todella kiemura tiellä. Siihen vaihdettiin oikeastaan kaikki nivelet yksi kerrallaan ja sitä ei saatu kulkemaan suoraan. Joten jotain noissakin tuntuu aina olevan vaikka mitä yritetään tehdä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

iskari

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Nyt on ohjausiskari vaihdettu. Ja eihän se vanha ehjä ollut. Keski-asennossa
iskarissa oli aivan kuollut kohta. Koe-ajolle pääsen vasta parin-tunnin päästä.
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Oma S202 kulkee suoraan tarvittaessa vaikka vasemman pikkurillin voimalla, ja on aina kulkenut. :wink: Minusta tuo (-96 bensa Esprit, 122tkm mittarissa tänään) kulkee kuin juna eteenpäin, positiivisessa mielessä :D. Hyvät talvikumit (195/60R15 Hakkapeliitta 1 aluilla) kun ovat olleet alla, niin talvellakaan ei ole ollut ongelmia, vaikka autosta ei löydykään kuin ABS. Tosin ajelen aika vähän. :oops:

Urat Suomessa ja tien kallistukset tietysti vetelee hiukan. Kesärenkaat ovat 205/60R15, Nokian NRV:t. Kaverin -97 classic dieseliin verrattuna ohjaustuntuma on tietenkin hiukan jämäkämpi. Ja vähemmän pehmeä kuten joskus asian kielteinen puoli kuuluu. Ja kuten petri.n sanoi, ei Suomen oloissa kauhean kummoisia tuuninkeja pysty oikein pitämään. Espritin 30millin (jotain tota luokkaako se oli?) madallus tuntuu olevan sietorajalla, ja silläkin olen "auraillut" täällä Turussa teitä ihan riittävästi kun varsinainen aura ei ole käynyt paikalla. Alustan lumihöyläilystä puhumattakaan.. :roll:
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Re: iskari

Viesti Kirjoittaja TKL »

matti virta kirjoitti:Nyt on ohjausiskari vaihdettu. Ja eihän se vanha ehjä ollut. Keski-asennossa
iskarissa oli aivan kuollut kohta. Koe-ajolle pääsen vasta parin-tunnin päästä.
Mielenkiinnolla odotan kommenttejasi ... itse pääsen vaihtamaan tuota vasta huomenissa sattuneista syistä... kun tuli käytyä p.ripaisessa :wink:
Itsellä pitäisi olla suunnilleen samanlainen alusta => Eibach -30 (+bilstein sprint & 1:n kumit = n. - 45 -50 mm yhteensä), kaikki puslat on käyty läpi ja nelipyöräsuuntaukset jne..
Kumeina 205/55/16 Dunlop 2.2 ilmoilla... isompia(->matalampia) pyöriä ei kyllä tullut mieleenkään, tuo alusta kun on aika kivireki jo noilla :shock:
OT: Sulla taisi olla 220D -96, onko sinulla ulkolämpömittaria ja jos, niin mikä on varustetaso, classic -97:ssa ei tunnu olevan ..
Viimeksi muokannut TKL, Pe 18.06.2004 20:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: iskari

Viesti Kirjoittaja Jani »

TKL kirjoitti:Kumeina 205/55/16 Dunlop 2.2 ilmoilla...
Oletkos kokeillut nostaa paineita?
Mulla on samankokoisissa Nokialaisissa ollut 2.5-2.8bar paineet.
2.3bar paineilla oli melkoinen soutaja munkin auto, paineiden nosto auttoi huomattavasti.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Re: iskari

Viesti Kirjoittaja TKL »

Jani kirjoitti:
TKL kirjoitti:Kumeina 205/55/16 Dunlop 2.2 ilmoilla...
Oletkos kokeillut nostaa paineita?
Mulla on samankokoisissa Nokialaisissa ollut 2.5-2.8bar paineet.
2.3bar paineilla oli melkoinen soutaja munkin auto, paineiden nosto auttoi huomattavasti.
Enpä ole kokeillut moisia paineita, sotii jotenkin ajatusmaailmaa vastaan, mutta ehkä vanhuus tekee tenät :wink:
Jollei tuo ohjausiskarin vaihto auta niin pistän renkaat kovix :twisted:
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

classic

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Kyllä on ihan Classic - malli ulkolämpömittari on, mutta siinä ne varusteet ovatkin...
Vähän ajettu Suomi-auto, mutta ei mitään varusteita.
Minulla on kórkeammat jousien kumit , -40mm lähtökohdasta.
Takakulmat sai juuri ja juuri oikeisiin arvoihin.
Just olen lähdössä testaamaan iskarin vaihdon vaikutusta.
2.2 bar. on painetta 205/55/16 renkaissa, nostan vielä hieman painetta.
2.5-2.8 on liikaa, vaikuttaa varmasti renkaan kulumiseen.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: classic

Viesti Kirjoittaja Jani »

matti virta kirjoitti:2.5-2.8 on liikaa, vaikuttaa varmasti renkaan kulumiseen.
Noilla paineilla minä olen ajanut n.30000km, eikä vielä ainakaan huomaa epänormaalia kulumista...
Nykyrenkaat ja mersu vaatii enemmän painetta, onhan se täälläkin monta kertaa todettu.
Liian pieni paine aiheuttaa epänormaalia kulumista paljon enemmän kuin liian suuri :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
tehoseppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 24.08.2003 19:50

Viesti Kirjoittaja tehoseppo »

Orkkis renkaat ja paineet sekä orkkis alusta, uskon, luulen on avain suoraan kulkemiseen. Kun vaihdetaan rengaskokoa tai jousitusta on alustaan tehtävä muitakin muutoksia jotta ohjauskulmat pysysivät balansissa. Camber ja gaster(onko oikein) kulmat ovat edessä ja takana erittäin tarkat mersuissa. Edellisessä 202 vaihdoin alustasarjan ja käytin auton suuntauksessa mutta se veteli sinne tänne. Luulen ja uskon ettei suuntauksessa säädetty muuta kuin auraus. Nykynen pelini on vm98 202 classic vakioalustall eli korkea, mutta kulkee suoraan eikä syö renkaita. Ja huomaan silmin nähtävän eron renkaiden kallistumassa pystysuorassa onko se gaster tai jotain sinne päin.
Onko hölynpölyä en tiedäö mutta nykyinen kulkee suoraan.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Samaa voin sanoa n.350.000 kilsaa ajaneena W202:lla.
Alla taxi jouset,muuten orkkis alusta,joka on kunnossa,alla 195 levyiset
renkaat,merkillä ei niinkään valiä.
Eikä vetele vaikka täys lasti päällä ja motarinopeuksilla paahtaa eteenpäin.


Oma mielipiteeni on ettei suomen tiestö ole kelvollinen liian leveille renkaille,ongelmat kasvaa suhteessa renkaan leveyteen,leveät renkaat
tietysti näyttävän näköiset,mikä tietenkin on ihan kiva asia,mut alusta on
pidettävä kunnossa kans,ja tiedettävä myös mitä tehdä.
Silloin se toimii niinkuin edeltä on luettavissa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mutta 2.2 on liian vähän mersun alle.

195/65/15 renkaassakin on jo käytetty 202:n alla 2.4 ja 2.6.

205/55/16 vaatii jo 2.6 ja 2.7 ja siitä voi sitten kokeilla oman maun mukaan +- 0.2bar.

Kyllä alkaa mersut pysymään tiellä :wink:
Joku mersupurkaamo??
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Alla 195/65R15 rengastus ja nostin paineet 2,0 -> 2,5 bariin, jolloin meno parani hieman ja autokaan ei tunnu nyt aivan niin raskaalta. Autolla ajettu vajaa 150 tkm ja alusta ilmeisesti vakio Elegance/Classic. Keskialueen tunnottomuus ja vaihteiston takkuaminen lähes aina yköseltä kakoselle reippaammin vaihtaessa ovat yhdessä ikävä piirre, mikä vaatii totuttelua 8)

Oman kokemuksen mukaan renkaan profiilin laskeminen jonnekin 45:n paikkeille ei ole vielä pahasta, mutta jos renkaan leveys suurenee parikin senttiä valmistajan ko. automalliin suosittelemista renkaista, niin sitten voi tulla ongelmia. Takavetoinen ei ehkä ole yhtä herkkä leveyden muutokselle, mutta varmasti siinäkin alkaa eroa syntymään jos lähdetään kovin leveälle linjalle.

[edit]
Takaiskareiden tultua tiensä päähän, vaihdatin iskarit ja jouset ympäriinsä, jonka jälkeen tuo suuntavakaudettomuus ongelma poistuikin :D
[/edit]
Viimeksi muokannut MaQe, Ti 24.08.2004 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
Vastaa Viestiin