Elementit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Elementit

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Löytyykö keneltäkään rohkeutta kertoa, mistä super turboissa käytetyt isommat elementit ovat kotoisin :roll: . Vahva epäily on, että suoraan jostain toisesta pumpusta. Jos niin, ni mistä :?: . Vai pitääkö ne tehdä itse. Hurjimpien huhupuheiden mukaan niitä teetetään jossain. Jos on näin, ni sittenhän niitä pitää ruveta tekemään. Sadasosan toleranssithan ammutaan haulikolla ja tarkemmat sitten jo ihan oikeilla työstökoneilla.

Nyt alkaa tiedonnälkä kasvaa siihen malliin, että tahtoo saada asiasta selvää. Olen sanonut jossain ennekin ja sanon taas, että ihmisten tekemiä laitteita ne on syöttöpumputkin.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Uusia ne elementit näissä meidän autoissa on.

Ja ei, en tiedä mistä ne tulevat.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sen verran olen kuullut, että ne teetetään jossain ja ne ovat vähän erilaiset kuin boschin omat 7 mm elementit.

Melko velho muuten olet jos elementit onnistut koneistamaan.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Perttu K kirjoitti:Melko velho muuten olet jos elementit onnistut koneistamaan.

No ei nyt ruveta vielä kehumaan, ku en tarkkaan vielä tiedä millaiset ne on, muutta jos niitä joku muukin pystyy koneistamaan, ni miksi minä en. :roll:

3D:nä piirtää kuvan, kääntää sen koodiksi CNC-koneelle ja kone pyörimään. Kenties vielä vaaditaan karkaisu ja hionnat. Kovuuden saa mitattua vaikka vakio palikoista. No joo, nyt mennään jo vähän pitkälle, mutta kuitenkin. :?

Nyt täytyy lähteä purkamaan yhtä ylimääräistä pumppua ja kattoa mitä se on syönyt. :shock:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Miltä se elementti näyttää?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Pepekyy kirjoitti:Nyt täytyy lähteä purkamaan yhtä ylimääräistä pumppua ja kattoa mitä se on syönyt.
No höh. Eihän siellä pumpussa mitään henkiä ole :? Kaiken näköisiä pieniä ja isompia metallisia osia. Luulen myös löytäneeni ne paljon puhutut elementit. :idea: Muutamissa paikoissa on hiotut pinnat. Puhtaus on pumppua roplatessa varmasti pirun tärkeää. Niin että on niitä monimutkaisempiakin osia nähty.

Eiköhän noiden tekeminen onnistu. No täytyy nyt kuitenkin joku päivä käydä haastattelemassa tota diisselimiestä, josko noita jostain toisesta pumpusta etsitään ensin. :roll:

Tuo pumppu on muutes aika mielenkiintoinen purkki. On siinä ollut insinöörillä aikoinaan pohtimista :roll: Täytyypä jatkaa tutkimuksia ja hankkia oikein kirjallisuutta asiaan liittyen.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

pasik kirjoitti:Elementti näyttää tältä:
http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... age11.html
On muutes hyvät kuvat. Enkä minä ihan hakoteillä ollutkaan :) .Kertokaapas sitten viisaammat, että mitkä noista osista on sellaisia, mitä ei pysty tekemään. Jouset on vähän hankalampia, mutta saa nekin sopivasta jousiteräksestä käännettyä sorvissa.

No onhan noissa hommaa ja eiköhän ne valmiitkin vielä löydy, ku tarpeeksi etsii. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Ainut oikeasti mittatarkka osa on elementin mäntä/sylinteri paketti. Männän/sylinterin sovite on niin tarkka, ettei siinä ole mitään O-rengas eikä muitakaan tiivisteitä. Lisäksi mäntään koneistettu vino ura on tarkka, sillä osakaasusyötöt ei osu muuten kuhdalleen. Mutta...

Jos löytäis jostain isompihalkasiaisen mäntä/sylinteri paketin, niin voishan sen sovittaa jotenkin sinne pumppuun sisälle tehemällä holkkeja / koneistelemalla osia sopivaksi. Näin kai ne sielä tekeekin..?
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Pepekyy kirjoitti:Täytyypä jatkaa tutkimuksia ja hankkia oikein kirjallisuutta asiaan liittyen.
Mie oon jotaa ettiny ja aika heikost löytää ainakaa mitää uudempaa yks hyvä kirja oli lainas ja se oli muistaakseni vuodelt -68?
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Vastaa Viestiin