Diesel pumpun säädöistä, w124/w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Pe 23.04.2004 18:15
turbotettu 200D , ongelmana on että syötön lisäyksen jälkeen tyhjäkäynti jää hieman liian ylös ajettaessa, vaihdettaessa.

sama vapaalla, laskee turhan hitaasti tyhjäkäynnille.

tyhjäkäyntiä yritin säätää ruuveista 4 ja 5, mutta niistä loppuu "varat" , kysymys kuuluu että mitä virkaa on 1 ruuvilla ?

siinä on näemmä isohko mutteri, jenga tappi jossa hahlo avainta varten, ja päässä on sokkarengas.

muuten ei mitään ongelmia, käynnistyy todella hyvin ja tyhjäkäy muuten hyvin.




Kuva

ruuveista:

1. ?
2. syötön säätö
3. maksimikierrosten säätö
4. vaikuttaa siihen miten palautuu kaasun jälkeen tyhjäkäynnille.
5. tyhjäkäynnin karkeasäätö
Viimeksi muokannut epk päivämäärä Ke 28.04.2004 21:11, muokattu yhteensä 1 kerran


Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32
ViestiLähetetty: Pe 23.04.2004 21:15
Mikäli vähänkään "Pumppupesialisteja" tunnen, niin voi tarkka tieto olla tiukassa :lol:
Vastaus yleensä: Tuo pumppu tänne niin katotaan........

Mutta sallittakoon tiedon "säästäminen" heille :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Pe 23.04.2004 23:25
agip kirjoitti:Mikäli vähänkään "Pumppupesialisteja" tunnen, niin voi tarkka tieto olla tiukassa :lol:
Vastaus yleensä: Tuo pumppu tänne niin katotaan........

Mutta sallittakoon tiedon "säästäminen" heille :wink:



no joo, jos jollekin tuottaa mielihyvää "säästellä" nolla € arvoista tietoa loppujen lopuksi niin mikäs siinä, se vaan että säästyy aikaa jos joku viitsisi vinkkiä antaa.

siihen nämä foorumit perustuu että tieto taitoa jaetaan molempiin suuntiin, mutta jokainen taplaa tavallaan :roll:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 18:35
Paikkakunta: Ylivieska
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 00:42
Ehhheheeee!!!!
Sama probleema täällä!
Oire tulee kun kääntää syöttöä liikaa...Sivuoireena tulee liian joutuisa tyhjäkäynti ja normaali kylmätyhjäkäynti tai miten se nyt sattuu....

Enivei vihjeitä kaivataan täälläki!

PS. Perkuleen pumppugurut panttaa tietoa... :(
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 07:37
Itellä oli sama vika tos jonku aikaa sitten kun tuota syöttöö raplasin ku paino kaasun pohjaan ja päästi nii kiesat jäi vähäks aikaa kolmeen tonniin sit laski siitä pirun hitaasti.Käänsin vaan jonku verran pienemälle ja rupes toimiin ja just kävin konttorilla päästöt oli 1.42 eli kkäänsin liikaa takas. :)
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 10:06
sen verran sain nyt selvitettyä että pitäis auttaa kun 1ruuvista löysää tuon lukituspultin ja löysää hieman itse "pulttia" .

ei muuta kuin kokeilemaan, itse tuossa iltapäivällä roplaan , ilmoittelen miten auttoi.

tuosta huomaa että koska on vasta muutama kierros väännetty soppaa lisää, eli kun rupee kierrokset laskemaan hiljakseen. Lisäähän voi vielä tuonkin jälkeen laittaa reippaasti, kunhan vaan säädettyä pois tuon "laskemisen"
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 10:15
epk kirjoitti:sen verran sain nyt selvitettyä että pitäis auttaa kun 1ruuvista löysää tuon lukituspultin ja löysää hieman itse "pulttia" .

ei muuta kuin kokeilemaan, itse tuossa iltapäivällä roplaan , ilmoittelen miten auttoi.

tuosta huomaa että koska on vasta muutama kierros väännetty soppaa lisää, eli kun rupee kierrokset laskemaan hiljakseen. Lisäähän voi vielä tuonkin jälkeen laittaa reippaasti, kunhan vaan säädettyä pois tuon "laskemisen"


juu laitas tosiaan kokemuksia ku itekkään en kääntäny ku vaja pari kierrosta nii rupes piteleen noita kiesoja.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 10:50
Olematta asiantuntia ja tietämättä pumpuista, niin jos tyhjäkäynti säädöstä loppuu kierteet, kohta 5 niin täytyy syöttöä pienentää. Itsellä samat oireet hävisi kun aukasin tyhjäkäynti ruuvia kohta 5 enemmän kuin syöttöä ja säädin tyhjäkäyntiä sammutuskellosta/hienosäätö ruuvista isommalle. Muihin en koskenut. Kannattaa tarkistaa se kaasuvivun vaijerinsäätö se kun muuttuu säädön yhteydessä.

Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla, mutta syötönsäädön jenkatappi ei näytä tulevan kovin ulos, ottaako se tanko takakanteen kiinni jos ei, sulla ei ole syöttöä tarpeeksi :D Mulla kolme kierrosta auki.

Näin ainakin vapareissa, turbo varmaan vaatii eri säädöt.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 11:52
keef kirjoitti:Olematta asiantuntia ja tietämättä pumpuista, niin jos tyhjäkäynti säädöstä loppuu kierteet, kohta 5 niin täytyy syöttöä pienentää. Itsellä samat oireet hävisi kun aukasin tyhjäkäynti ruuvia kohta 5 enemmän kuin syöttöä ja säädin tyhjäkäyntiä sammutuskellosta/hienosäätö ruuvista isommalle. Muihin en koskenut. Kannattaa tarkistaa se kaasuvivun vaijerinsäätö se kun muuttuu säädön yhteydessä.

Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla, mutta syötönsäädön jenkatappi ei näytä tulevan kovin ulos, ottaako se tanko takakanteen kiinni jos ei, sulla ei ole syöttöä tarpeeksi :D Mulla kolme kierrosta auki.

Näin ainakin vapareissa, turbo varmaan vaatii eri säädöt.


toi on varakoneen pumppu, siinä onkin syöttö nollilla :lol:

mutta joo , täytyy säädellä kohtapuoliin
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 12:27
keef kirjoitti:Kuvakulma tai se että näyttää pumppu erilaiselta kuin mulla


Minkä näkönen se sun pumppu on?Ku mullaki on aivan eri näkönen ku epk:lla,varmaan on kakspuokisa erilainen.Takakannen ku aulasee niin ei näy ku kaks ison mutteria toinen on siinä heti näkösällä ala vasemmalla ja toinen on vähä ylempänä keskellä syvemmällä samallailla ku epn:n pumpussa toi max.kiekkojen säätö.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 13:13
no niii, 1 ruuvista kun kiertelee takaisin päin, saa kierrokset laskemaan normaalisti :D


nyt saa soppaa saadettyä lisää niin kauan että ottaa takakanteen kiinni :twisted:


tulipa nyt tiedostettua miten toimii 200D koneen syöttöpumppu, ja sen kannen osaan nyt unissakin avata leikiten :lol:
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 13:16
ja vertailun vuoksi 250 :

Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 13:56
Aukasikko muuten sen pumpun taka kannen niin että öljyn putsarin jalka oli paikallaan? Itte oon tehny aina niin mutta on tosi ahdas väli
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: La 24.04.2004 22:36
juhnu82 kirjoitti:Aukasikko muuten sen pumpun taka kannen niin että öljyn putsarin jalka oli paikallaan? Itte oon tehny aina niin mutta on tosi ahdas väli


juuri näin. pirun ahdas väli tosiaan, kannattaa ne ruuvit vaihtaa 10mm kannalla oleviin ruuveihin niin helpottuu kummasti :wink:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41
ViestiLähetetty: Ma 26.04.2004 08:52
Onhan se väli pirun ahdas ja viel jos sattuu oleen kuuma kone niin ei oo nannaa.Nut kun löysin kaikki tarvittavat ruuvit mitä pitää säädellä niin kyllä se nut tästä,on tosiaan toi mun punppu sen takakannen osalta aivan erilainen ruujeja piti avata yhteensä yheksän että pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi,nyt homma hanskassa(ja hanskat hukasa). :)
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
ViestiLähetetty: Ma 26.04.2004 08:59
keef kirjoitti:. Kannattaa tarkistaa se kaasuvivun vaijerinsäätö se kun muuttuu säädön yhteydessä.



Asiaa... Minulla jäi kierrokset vähän päälle ja virittelin jo ylimääräisiä jousiakin vivustoon. Vaijeriin en koskenut, kun asensin uuden pumpun ja kuvittelin sen olevan ok...tarkistin vieläpä, että ei kanna ei..... No mutta kantoihan kuitenkin. Ottaa aivoon, kun muutaman päivän turhaan kirosin ja virittelin kuminauhoja joka väliin. Se vaijeri on aika herkkä ja onneksi tosi helppo säätää.

Aiheuttaa nimenomaan hidasta kierrosten tippumista.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ma 26.04.2004 09:45
vähis kirjoitti:Onhan se väli pirun ahdas ja viel jos sattuu oleen kuuma kone niin ei oo nannaa.Nut kun löysin kaikki tarvittavat ruuvit mitä pitää säädellä niin kyllä se nut tästä,on tosiaan toi mun punppu sen takakannen osalta aivan erilainen ruujeja piti avata yhteensä yheksän että pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi,nyt homma hanskassa(ja hanskat hukasa). :)


250 on jo paljon enemmän tilaa mitä 200 :wink:


ruuvailitko lisää soppaa jo ?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00
ViestiLähetetty: Ma 26.04.2004 11:15
Ongelma juontaa juurensa keskipakopunttien toiminnasta:

Kierrosluvun kasvaessa syöttö pienenee... eli toisin päin:
Kun jalka nostetaan kaasulta pienenee kierrokset, MUTTA PUNTIT KASVATTAA SYÖTTÖÄ!! Tämä suhde ei ole oikea, jos kone jää kierroksille.

Tyhjäkäynnin säätö on tehty niin että puntit painaa ensin hennompaa jousta joka pohjaa alta 1000rpm. Tämän jälkeen alkaa varsinainen kierrostenrajajoitus jousi (jäykempi).

Epäilen, että kierrosten rajoitusruuveja tiukkaamalla voisi saada ongelmaan ratkaisun (menetetän ehkä kierrosten rajoitus ominaisuus).

Edelleen perään kuulutan, milloin joku korvaa koko pumpun säätäjän YHDELLÄ ASKELMOOTTORILLA. Homma on helppo toteuttaa eikä vaatisi paljoakaan ohjelmoitityötä. Sais sen syöttöruuvin hyttiin...

Niitä pumppukuvia on edelleen osoitteessa:
http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41
ViestiLähetetty: Ma 26.04.2004 11:49
epk kirjoitti:
vähis kirjoitti:Onhan se väli pirun ahdas ja viel jos sattuu oleen kuuma kone niin ei oo nannaa.Nut kun löysin kaikki tarvittavat ruuvit mitä pitää säädellä niin kyllä se nut tästä,on tosiaan toi mun punppu sen takakannen osalta aivan erilainen ruujeja piti avata yhteensä yheksän että pääsi kaikkiin säätöihin käsiksi,nyt homma hanskassa(ja hanskat hukasa). :)


250 on jo paljon enemmän tilaa mitä 200 :wink:


ruuvailitko lisää soppaa jo ?


On varmaan mut kyllä piti apteekista kaiken laisia vaseliineja hakee ku palo räpylät siihen kuumaan suodatinjalkaan :cry:

Juu pikkasen lisää että saadaan päästöt kohilleen :lol:
On sillä vaan vaikutusta tuossa vaparissakin yllättävän paljon,ja nytkkään ei savuta vielä ku pikkasen siis sen verran että just huomaa ku painaa ja peiliin kattoo mutku ennen ei savuttanu yhtään
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ke 28.04.2004 21:13
vähän vielä noista säädöistä.

jos pelkästä 1 ruuvista helpottaa kierrosten laskemista, niin syötöt vähenee samalla. Tämän saa taas korjattua sopivalla suhteella lisää syöttöä ja 3 ruuvia kiristämällä, huippukierrokset nousee samalla.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 00:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 29.04.2004 00:28
No mullahan kans kävi yli 1000kierr/min tyhjäkäyntiä syötön ruuvausten jälkeen.Syöttöä nyt käännetty noin 3 kiekkoa.Viime v.loppuna sitten kokeilin säätää tyhjäkäyntiä siitä pumpunpäällä olevasta alipainejutusta.Tyhjäkäynnin hienosäädöksikin on jossain sanottu.Melkein loppui jo usko ja kierteet kesken,mutta niin vain laski tyhäkäyntikin.Nyt vaan sitten ongelmana ettei pidä kierroksia kylmänä tarpeeksi korkealla.Toisena pienempänä ongelmana on se että kun kääntää ohjauksen "tappiin" niin meinaa sammua.

Mullakin oli jossain vaiheessa tuota ongelmaa että palautti kaasun todella hitaasti.Kerran sitten jotain rassatessani sain taitavana rikottua kaasulinkustosta sellaisen "kaasupumpun", joka taitaa juuri hidastaa sitä kierrosten laskua.Nyt sitten toimiikin paremmin,ainoa vaan että tottumattomampi saa auton nykimään vieläkin herkemmin kuin ennen... 8)
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: To 29.04.2004 08:11
AM kirjoitti:No mullahan kans kävi yli 1000kierr/min tyhjäkäyntiä syötön ruuvausten jälkeen.Syöttöä nyt käännetty noin 3 kiekkoa.Viime v.loppuna sitten kokeilin säätää tyhjäkäyntiä siitä pumpunpäällä olevasta alipainejutusta.Tyhjäkäynnin hienosäädöksikin on jossain sanottu.Melkein loppui jo usko ja kierteet kesken,mutta niin vain laski tyhäkäyntikin.Nyt vaan sitten ongelmana ettei pidä kierroksia kylmänä tarpeeksi korkealla.Toisena pienempänä ongelmana on se että kun kääntää ohjauksen "tappiin" niin meinaa sammua.

Mullakin oli jossain vaiheessa tuota ongelmaa että palautti kaasun todella hitaasti.Kerran sitten jotain rassatessani sain taitavana rikottua kaasulinkustosta sellaisen "kaasupumpun", joka taitaa juuri hidastaa sitä kierrosten laskua.Nyt sitten toimiikin paremmin,ainoa vaan että tottumattomampi saa auton nykimään vieläkin herkemmin kuin ennen... 8)



kaikki nuo saa kuntoon kun säätää sen kunnolla.

mulla oli kanssa kaikki päin kettua jossain vaiheessa, syöttöä oli, mutta kylmäkäynnistus ei pitänyt konetta käynnissä, ei voinut tyhjäkäynnillä liikuttaa autoa (siis pelkällä kytkimen nostolla) .

nyt siis syöttöä reippaasti, käynnistyy avainta näyttämällä, voi liikutella autoa tyhjäkäynnin kärsimättä ja ilman kaasua, kylmäkäynnisty toimii, ja laskee kierrokset oikein :wink:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Sastamala / Tampere
ViestiLähetetty: La 01.05.2004 20:25
Pakko nyt tähän väliin sanoo, et kyllä pumppu kannattaa säätää oikein koneella, niin saa kaikki kohdallensa heti eikä tartte tapella noitten säätöjen kanssa. Vaikka se maksaakin, mut on se sen arvosta...
Itellä oli 400r/min hukassa koneesta ku vei säätöön ja muuta kivaa pielessä...
+70tkm ajoa vuodessa...kahteen Mersuun...
S204 300CDI 4matic -11 "lumikki"
W176 180cdi -13 Suomen eniten ajettu munamersu
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi *aatana

EX:
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
Skoda Fabia VRS 1.9TDI (tämmöstäkin mää olin aina halunnu)
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
Voort Vookus 1.8tdci pska
C203 180 -01 Sportcoupe
Baas 9-5 2.3T flexifuel...
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11928
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Su 02.05.2004 07:56
Hubimersu kirjoitti:Pakko nyt tähän väliin sanoo, et kyllä pumppu kannattaa säätää oikein koneella, niin saa kaikki kohdallensa heti eikä tartte tapella noitten säätöjen kanssa. Vaikka se maksaakin, mut on se sen arvosta...
Itellä oli 400r/min hukassa koneesta ku vei säätöön ja muuta kivaa pielessä...



jep, itse vien kyllä tuon pumpun penkkiin vielä, nämä ohjeet onkin tee se itse miehille :lol:

eikä tosiaan kannata viedä pumppua säätöön jos riittää kierros pari lisää syöttöä, ei tarvitse roplata kuin ehkä tyhjäkäyntiä. Ja erittäin halpaa :wink:
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Pe 07.05.2004 19:09
pasik kirjoitti:Ongelma juontaa juurensa keskipakopunttien toiminnasta:

Kierrosluvun kasvaessa syöttö pienenee... eli toisin päin:
Kun jalka nostetaan kaasulta pienenee kierrokset, MUTTA PUNTIT KASVATTAA SYÖTTÖÄ!! Tämä suhde ei ole oikea, jos kone jää kierroksille.


Dieselissä ei ole kaasuläppää, vaan kone ottaa aina täydet ilmamäärät; pedalilla säädellään suoraan sekaan ruutattavan sopan määrää.
Kun kierrokset kasvaa, tulee ilmalle kiireempi, joten sylinterien täyttöaste laskee alipaineen kasvaessa. Jos sopan määrää ei samalla vähennetä, niin happiylijäämä pienenee. Ilmiön tunnistaa mm. sankenevasta savusta...

Syötön lisääminen pumpusta ei suoraan vaikuta kulutukseen, koska liikkumiseen tarvittava teho (=polttoaineen määrä) saadaan aikaan etuvarpaan pienemmällä koukistamisella. Eli pedali vain toimii "jyrkemmin".
Parempi suorituskyky houkuttelee tietysti liukkaampaan liikkeellelähtöön, ja se näkyy kulutuksessakin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi Kuva
BlueLady W124 250 TD
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 07.05.2004 21:29
jorma-k kirjoitti:Dieselissä ei ole kaasuläppää, vaan kone ottaa aina täydet ilmamäärät.



Mikä läppä se on näissä pakokaasunkierrätyskoneissa heti ilmanputsarin takana imukanavassa?
Kyllä Mersu on aina Mersu

C219 320CDI
Exät:
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 E300TDT (Mynä-D)
W124 E300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: La 08.05.2004 00:31
edu kirjoitti:
jorma-k kirjoitti:Dieselissä ei ole kaasuläppää, vaan kone ottaa aina täydet ilmamäärät.



Mikä läppä se on näissä pakokaasunkierrätyskoneissa heti ilmanputsarin takana imukanavassa?


Kierrätysvehkeissä sulkee läppää kun pakokaasua tulee imusarjaan pakosarjasta tulevan venttiilin läpi eli läppä liittyy pakokaasun kierrätys systeemeihin.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2264
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: La 08.05.2004 10:53
Antti K kirjoitti:
edu kirjoitti:Mikä läppä se on näissä pakokaasunkierrätyskoneissa heti ilmanputsarin takana imukanavassa?

Kierrätysvehkeissä sulkee läppää kun pakokaasua tulee imusarjaan pakosarjasta tulevan venttiilin läpi eli läppä liittyy pakokaasun kierrätys systeemeihin.


Se on ilmamäärämittari eli toiseen suuntaan vaikuttaa jousi, toiseen moottorin (tai turbon) imu. Akselilla on potentiometri joka kertoo tietokoneelle mitä se moottori nyt tahtoo.

Kyllä se vähän sulkeutuukin silloin kun kierrätys kytkeytyy päälle mutta se johtuu vaan alipaineen vähenemisestä, ei sitä millään kiinni väännetä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 14:25
ViestiLähetetty: Ke 02.06.2004 12:08
MOI!

Saako joku kuvat näkyviin tässä ketjussa? jostain syystä meikäläisellä ei näy, ne olisivat kovin oleellisia! Jos jollain olisi tallessa niin voisi lähettää vaikka yv:nä tiedon tai vaihtoehtoisesti postaisi uudelleen tähän ketjuun. Kiitos. Ja meikäläisen autohan oli 300D -87, joten tietenkin aina parempi jos saisi kuvia jotka on täsmälleen sen pumpusta... muutkin kyllä auttaa.


epk kirjoitti:turbotettu 200D , ongelmana on että syötön lisäyksen jälkeen tyhjäkäynti jää hieman liian ylös ajettaessa, vaihdettaessa.

sama vapaalla, laskee turhan hitaasti tyhjäkäynnille.

tyhjäkäyntiä yritin säätää ruuveista 4 ja 5, mutta niistä loppuu "varat" , kysymys kuuluu että mitä virkaa on 1 ruuvilla ?

siinä on näemmä isohko mutteri, jenga tappi jossa hahlo avainta varten, ja päässä on sokkarengas.

muuten ei mitään ongelmia, käynnistyy todella hyvin ja tyhjäkäy muuten hyvin.




[ http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia/sy.JPG ]

ruuveista:

1. ?
2. syötön säätö
3. maksimikierrosten säätö
4. vaikuttaa siihen miten palautuu kaasun jälkeen tyhjäkäynnille.
5. tyhjäkäynnin karkeasäätö
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
ViestiLähetetty: Ke 02.06.2004 12:19
kemppi kirjoitti:MOI!

Saako joku kuvat näkyviin tässä ketjussa? jostain syystä meikäläisellä ei näy, ne olisivat kovin oleellisia! Jos jollain olisi tallessa niin voisi lähettää vaikka yv:nä tiedon tai vaihtoehtoisesti postaisi uudelleen tähän ketjuun. Kiitos. Ja meikäläisen autohan oli 300D -87, joten tietenkin aina parempi jos saisi kuvia jotka on täsmälleen sen pumpusta... muutkin kyllä auttaa.


epk:lla kävi vähän huonosti noiden tiedostojen kanssa, joten pitänee toivoa, että joku olisi ottanut ne talteen.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
Citroen 2CV -70
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Simo97 ja 14 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi

Tässä autovarakaupassa